بخشی از مقاله


• انتخاب و گزينش
• آماده سازي
• گونه هاي ژاپني
• گونه هاي اروپايي
• گونه هاي پيوندي


اگر آلو بصورت تازه و از درخت مصرف شود خوشمزه تر است اما به صورت خشک شده نيز خوراک مختصر خوبي محسوب مي شود. اثر فيبر اين ميوه در بدن انسان که از ديربازشناخته شده به علت وجود ماده اي در پوست آلو است که مسئول اين عملکرد مي باشد.اگر پوست آلو راجدا کنيد تاثير اين فيبراز بين مي رود اما همچنان تامين کننده مواد غذايي مي باشد.

قبلاً آلوها مثل کشمش ، روي درخت و در نور خورشيد خشک مي شدند اما اکنون آنها را در تونل هوا که با گاز گرم مي شود خشک مي کنند تا آنها ظاهري هماهنگ داشته باشند. آلوهائيکه براي خشک کردن چيده مي شوند نسبت به آنهايي که براي مصرف تازه يا کمپوت برداشت مي شوند رسيده تر هستند.

آلوها به دو گروه اصلي تقسيم مي شوند:آلوي ژاپني و اروپايي يا آلوي مخصوص خشک کردن. آلوي ژاپني بصورت تازه ، کمپوت ، مربا يا داخل ژله مصرف مي شود . آلوي اروپايي را خشکي مي نامند چون آنها را مي توان بدون خارج کردن هسته خشک نمود.در واقع مردم بيشتر اين نوع آلو را بصورت خشک شده مي بينند.البته آلوي اروپايي را مي توان به شکل تازه يا درون غذا مصرف کرد.تقريباً 90 درصد آلوي مصرفي آمريکا در کاليفرنيا کشت مي شوند که بيشتر آنها در دره San Joaquin پرورش مي يابند.ودازده گونه ژاپني سه چهارم توليد آلوي کاليفرنيا را تشکيل مي دهد. آلو همچنين در واشنگتن ، آيداهو ، ميشيگان و نيويورک بعمل مي آيد.

بجز آمريکا ، کشور شيلي عمده توليد کننده گونه هاي ژاپني و اروپايي آلو مي باشد.درصد زيادي از محصول آنها به آمريکا صادر مي گردد.کشورهاي ديگر توليدکننده آلو عبارتند از آلمان ، ترکيه و ژاپن.
آلوهاي اروپايي ( خشکي) هميشه هسته جدا هستند يعني گوشت ميوه به هسته نچسبيده همچنين رنگ آنها هميشه آبي يا ارغواني است.


انتخاب و گزينش

هنگام انتخاب آلو به دنبال انواعي باشيد که رنگ خوبي از گونه خود را داشته و قدري سفت هستند اما آلوهايي که در مقابل فشاري اندک ، کمي اثر نشان مي دهند نيز خوب مي باشند.از آلوهايي که هنگام فشردن خيلي سفت يا خيلي شل هستند ، رنگشان خوب نيست يا پوستي چروک ، کبود يا شکسته دارند اجتناب کنيد.بهترين زمان چيدن آنها هنگام بلوغ است اما زمانيکه کاملاً نرسيده اند.
آنها را تا قبل از رسيدن کامل و آماده شدن براي خوردن در دماي اطاق ( بين 51 تا 77درجه فارنهايت) نگهداري کنيد. براي افزايش فرآيند رسيده هنگام آوردن آلو به خانه آنها را ميوه هاي توليد کننده گاز اتيلن ازقبيل موز ، سيب يا گلابي درون پاکتهاي کاغذي قراردهيد.آلوها زماني کاملاً رسيده اند و آماده خوردن هستند که بوي خوش آنها ساطع شود و زير فشار کم انگشتان نرم باشند.هنگام رسيدن آنها را در يخچال نگهداري کنيد اما دور از ميوه هاي توليد کننده اتيلن باشند در اين صورت آلوها بيش از حد پخته نمي شوند.

آماده سازي
براي جدا کردن هسته در انواع هسته جدا شکاف ميوه را تا رسيدن به هسته برش دهيد سپس دو نيمه را در جهتهاي مختلف بپيچانيد. بعد مي توان هسته را به آساني درآورد.گوشت انواع هسته دار به هسته چسبيده لذا بهتر است اين آلوها را از پوست تا هسته قطعه قطعه کرد.پوست آلو را مي توان به آساني جدا کرد براي اين کار بايد مدت 30 ثانيه آنرا جوشاند سپس فوراً در آب يخ قرار داد. پوست آلو را مي توان با همان روشي که در مورد گوجه فرنگي انجام مي شود جدا نمود.اگرچه آلو را بيشتر بصورت تازه مصرف مي کنند نمک زده و پخته آنها بعنوان مخلفات غذا مورد استفاده است. استفاده از آنها در مربا ، ترشي ، سس و سوپ بسيار لذيذ است. آشپزها آلو را اغلب با دارچين ، جوز ، ليمو و پرتقال مصرف مي کنند.

پيشنهاد Toni

به ياد داشته باشيد يک آلو خشک شده هميشه يک آلو است اما يک آلو را نمي توان هميشه خشک کرد.
گونه هاي ژاپني
دوازده گونه عمده از آلوي ژاپني وجود داردکه تقريباً 70 درصد کل آلوي توليدي آمريکا را تشکيل مي دهند. Red Beautyو Black Beauty دوتا از ابتدايي ترين گونه ها مي باشند. گونه هاي معروف ديگر عبارتند از The Santa Rosa, Queen Rosa, Casselman, Black Amber,

Red beautyآلوي وقتي کاملاً رسيده است پوستي سياه – ارغواني خواهد داشت و زير فشار کم انگشتان دست ، نرم است.طعم آنها شيرين و بسيار آبدارند ؛ پوستشان قدري ترش مي باشد. آلوهاي Black Beauty از نظر شکل و اندازه نظير گونه قبلي است اما پوستشان تيره تر و سياه مايل به ارغواني هستند.

آلوي Santa Rosa محبوب ترين آلو در کاليفرنيا و آريزونا محسوب مي شود و داراي طعمي تند و آبدار است.پوست آنها ارغواني مايل به قرمز است و گوشتشان کهربايي با سايه اي از قرمزمي باشد. آلوي Queen Rosa از نظر بخشهاي خارجي شباهت بسيار زيادي به Santa Rosa دارد بجز رنگ زرد مايل به سبز آن در قسمت بالا نزديک ساقه. گوشت کهربايي و آبدار آن وقتي مي رسد تند مي گردد. گونه Casselman خوشمزه ترين آلوي آخر فصل است.رنگ پوست آنها قرمر زوشن است و گوشت آن کهربايي تيره است که داراي طعمي بسيار شيرين و گوشتدار است.

گونه Black Amber بسيار درشت ، زيبا و سياه رنگ است که بيشتر براي تهيه سسها ، کيکها و دسر pudding بکار مي رود. گونه Angelino آلويي درشت و ارغواني رنگ و بسيار شيرين با گوشتي زرد است.اين گونه بسيار تطبيق پذير بوده و براي کيک ، مربا و سس مناسب است. اين نوع آلو درصورتيکه به شکل تازه خورده شود نيز بسيار لذيذ است. گونه Simka بسيار درشت و قلب مانند و ارغواني رنگ است داراي بوي بسيار خوش و گوشتي طلايي مي باشد.

گونه Laroda آلويي است ارغواني تيره مشابه Santa Rosa اما بزرگتر از آن که 5 تا6 هفته ديرتر از آن برداشت مي شود.يکي از بهترين انواع آلوي تازه است که بسيار آبدار مي باشد.
آلوي El Dorado پوست قرمز روشن تا مايل به صورتي با بخشهايي ارغواني دارد. داراي گوشت ارغواني و خوش عطر است. اين آلو در غذا همچنان سفت باقي مي ماند که اين خاصيت آنرا براي کنسرو مناسب کرده است.
گونه Friar يا پوستش آبي تيره و يا سياه مايل به ارغواني است و گوشت آن ارغواني رنگ مي باشد.وقتي اين نوع آلو مي رسد بسيار شيرين مي گردد.
پوست آلوي Kelsey سبز است که هنگام رسيدن به رنگ زرد با قسمتهاي قرمز تبديل مي شود. اين آلوي درشت و معطر هنگام بلوغ عطر بسيار خوبي دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید