بخشی از مقاله


براساس برآوردهاي مرکز آمار ايران ، جمعيت کشور بهار امسال به 67 ميليون نفر رسيد. به گزارش تازه هاي آمار که از سوي مرکز آمار ايران انتشار يافت ، جمعيت کشور در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.47 درصد رشد داشت.


براساس اين برآورد، جمعيت کشور در بهار امسال به تفکيک مناطق شهري و روستايي به ترتيب بيش از 44ميليون و 771هزار نفر و 22ميليون و 705هزار نفر بود ، به عبارت ديگر 66.4 درصد جمعيت کشور را افراد شهرنشين و 33.6 درصد را جمعيت روستايي تشکيل داد. همچنين امسال برآورد جمعيت کشور به تفکيک استان ها نشان مي دهد که بيشترين جمعيت در استان هاي تهران ، خراسان ، اصفهان ، فارس و آذربايجان شرقي سکونت دارند. طبق اين برآورد، استان تهران بيش از 11ميليون و 931هزار نفر جمعيت دارد و 87درصد از اين جمعيت در مناطق شهري زندگي مي کنند.


آمار معتادان کشور
جاي شگفتي است که با وجود همه تلاشها و مبارزات صورت گرفته عليه مصرف مواد مخدر، رئيس اداره پيشگيري و درمان سوئ مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت اعلام کرد: براساس نتايج يک پژوهش، آمار معتادان کشور به 3 ميليون و 700هزار نفر رسيده است.
دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور چندي پيش اعلام کرد: سالانه حدود 6600 ميليارد ريال صرف مبارزه با مواد مخدر مي شود و کشفيات اين مواد طي سال 82 به 220 تن رسيده است که از اين ميزان 18 تن هروئين و مرفين بوده که در مقايسه با سال قبل 200 درصد رشد داشته است.
شانزده درصد دانش آموزان دختر تجربه سيگار کشيدن دارند


ايسنا، 19 فروردين 82: نتايج يك پژوهش نشان داد: حدود ‌٦/٢٥ درصد دانش آموزان دبيرستانهاي دخترانه و پسرانه منطقه ‌١٧ تهران تجربه سيگار كشيدن دارند. به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پژوهشگران مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران در پژوهشي كه به “بررسي ميزان استعمال دخانيات در نوجوانان مقطع راهنمايي و متوسطه و تعيين برخي عوامل موثر بر آن در منطقه تحت پوشش پايگاه تحقيقات جمعيتي (منطقه ‌١٧ تهران)” پرداخته‌اند، مي‌افزايد: پسران دانش‌آموز مقطع متوسطه و افرادي كه داراي پدر بيكار، ‌دوستان سيگاري و سابقه استعمال سيگار در خانواده بوده و آگاهي كمتر از مضرات سيگار دارند، استعمال سيگار در آنها بيشتر است. همچنين، با افزايش پايه تحصيلي دانش‌آموزان، ميزان استعمال سيگار افزايش مي‌يابد. دكتر حسين فخرزاده، دكتر باقر لاريجاني، دكتر آذين ميرصدرايي پژوهشگران مركز تحقيقات غدد و متابوليسم در يك مطالعه مقطعي، ‌٦٠٠ دانش آموز ‌١٨ مدرسه دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمايي و متوسطه منطقه ‌١٧ تهران را در سال ‌٨٢ از طريق پرسشنامه مورد بررسي قرار دادند. بر اساس نتايح حاصل از اين مطالعه، ‌٧/٢١ درصد دانش اموزان تجربه سيگار كشيدن داشتند و متوسط سني كه دانش آموزان براي اولين بار سيگار كشيده بودند حدود ‌١٣ سال بود.

همچنين ‌١٨ درصد از دانش‌آموزان مقطع راهنمايي، ‌٦/٢٥ درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه، ‌٥/٢٧ درصد از دانش آموزان پسر و ‌٢/١٦ درصد از دانش آموزان دختر تجربه سيگار كشيدن داشتند. اين نتايج مي‌افزايد: داشتن احساس خوشايند از سيگار كشيدن، احساس شخصيت بوسيله كشيدن سيگار و استعمال قليان در دانش آموزان سيگاري به طور معناداري بيشتر از بقيه بود. در بخشي از اين پژوهش آمده است:‌با توجه به اينكه سيگار به راحتي در دسترس عموم افراد جامعه قرار دارد و منع اجتماعي آن نيز نسبت به مواد مخدر كمتر است به همين علت، افراد به ويژه جوانان بسيار آسان به استعمال دخانيات روي مي‌آورند .استعمال دخانيات از سنين نوجواني باعث بروز پيامدهاي جسمي و رواني جبران ناپذيري در فرد خواهد شد. محققان، توجه به استعمال سيگار در دانش آموزان دختر و پسر را ضروري عنوان كرده و خاطر نشان كرده‌اند: ارايه الگوي اجتماعي و اخلاقي مناسب براي دانش آموزان مي تواند دركنترل استعمال دخانيات موثر باشد.


آخرين آمار ايدز در ايران
ايسنا، 18 اسفند 82:
بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، شمار آلودهشدگان به عفونت HIV (بدون علامت) و ايدز در ايران به ٦ هزار و ٣٣٧ مورد رسيد.
به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، از اين تعداد، ٢/٩٥ درصد را مردان و ٨/٤ درصد را زنان تشكيل ميدهند.
همچنين، آخرين آمار آلودگي به عفونت HIV ( بدون علامت) در كشور حاكي از آلودگي ٦٠٣٠ مرد ( ٢/٩٥ درصد ) و ٣٠٧ زن (٨/٤ درصد) است.
بر اساس اين آمار، ١٩٤ نفر ( ١/٩١ درصد) از مبتلايان به ايدز را مردان و ١٩ نفر (٩/٨ درصد) را زنان تشكيل ميدهند.


ايدز در كشور، طبق آخرين آمار اعلام شده تا كنون، جان ٧٣٦ نفر را گرفته است كه از ميان اين قربانيان، ٧٠٧ نفر (١/٩٦ درصد) را مردان و ٢٩ نفر ( ٩/٣ درصد) را زنان تشكيل ميدهند.
به گزارش ايسنا، افراد ٢٥ تا ٣٤ سال با ١٧٨٨ مورد (٢/٤١ درصد) ابتلا، شايعترين گروه سني (در زمان بروز) ابتلا به HIV و ايدز در كشور را تشكيل ميدهند كه از ميان ١٧٠٥ (٧/٤١ درصد ) نفر مرد و ٨٣ (٧/٣٣ درصد) زن هستند.


اعتياد تزريقي، تماس جنسي، خون و فرآوردههاي خوني و انتقال از طريق مادر به كودك، به ترتيب مهمترين علل آلودگي به HIV و ايدز در ايران به شمار ميروند كه از اين ميان ٣٨٢١ مرد (٥/٩٩ درصد) و ٢٠ (٥/٠ درصد) زن به دليل اعتياد تزريقي، ٢٨١ مرد (١/٦٣ درصد) و ١٦٤ زن (٩/٣٦ درصد ) از طريق تماس جنسي، ١٨٨ مرد (٥/٩٣ درصد) و ١٣ زن (٥/٦ درصد) از راه خون و فرآوردههاي خوني و ١١ مرد ( ٧/٤٠ درصد) و ١٦ زن (٣/٥٩ درصد ) از مادر به كودك به اين بيماري مبتلا شدهاند.


گفتني است علت ابتلاي ١٨٢٣ (١٧٢٩ مرد و ٩٤ زن) به ويروس HIV و ايدز از ميان اين آمار نامشخص است.
به گزارش ايسنا، نتايج آمار فوق حاكيست گروه سني ٣٠ تا ٣٩ سال با ٢٥٦ مورد (٤/٣٩ درصد) بيشترين متوفيات ابتلا به آلودگي به ويروس HIV و ايدز را به خود اختصاص دادهاند، كه از اين ميان ٢٤٥ نفر را مردان و ١١ نفر را زنان تشكيل ميدهند.
طبق اين آمار، معتادان تزريقي با تعداد ٤٤٧ نفر (٤٤٤ مرد و ٣ زن ) بيشترين آمار فوت بر اثر ابتلا به ايدز را به خود اختصاص دادهاند.
73درصد زنان بيش از يك باربا خشونت خياباني مواجه مي شوند


جامعه اماري تحقيق 1100 نفر زن بالاي 15 سال بود که 982 پرسشنامه به درستي پر شده است .زنان 15 تا 30 سال بيشترين طيف مخاطب تحقيق بوده اند. 5/48درصد پاسخ گويان مجرد بوده اند. 5/67درصد در بيرون از خانه فعاليت داشته اندو به طور
مستمردر بيرون از خانه حضور پيدا مي کردند و33درصد در مرکز شهر تردد داشته اند.
73 درصد از پاسخ گويان بيشتر از يک بار با خشونت مواجه شده اند.30 درصد با فرد خاصي برخورد کرده اند. 35درصد سکوت کرده اند و 35 در صد از محيط دور شده اند. با اين همه 47 درصد موافق گزارش موضوع به پليس بوده اند.


هر بيست دقيقه، يک سانحه
ايران دارای يکی از بالاترين آمارها سوانح رانندگی در جهان است. بر اساس آمارها تنها در سال گذشته (ميلادی) 21000 نفر در اثر سوانح رانندگی جان خود را در ايران از دست دادند. رانندگی بد، وسايل نقليه فرسوده و جاده های خراب از عمده ترين دلايل تصادفات رانندگی در کشور است. وزير راه و ترابری در سال گذشته اعلام کرد که به دليل نامناسب بودن وضعيت جاده ها در ايران، در هر بيست دقيقه يک سانحه منجر به فوت روی می دهد. اين در حالی است که در سال پيش از آن در هر 24 دقيقه يک حادثه روی می داد. احمد خرم، وزير راه گفته بود که علائم هشدار دهنده و غيرمهندسی بودن تقاطع ها باعث حوادث رانندگی است. در همين حال طبق آمارهای ارائه شده هر سال 10 درصد به آمار کشته شدگان تصادفات اضافه می شود.


هاي زنان مشهدي ناخواسته است سي و پنج درصد بارداري
نتايج پژوهش انجام شده در دانشكده علوم پيراپزشكي مشهد نشان داد: 35 درصد بارداري‌ها در بخش‌هاي زايمان بيمارستان‌هاي علوم پزشكي مشهد ناخواسته هستند و زنان زير 20 سال بيشتر در معرض شيوع بارداري ناخواسته قرار دارند.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، نتايج اين بررسي كه بر روي 780 نفر از زنان مراجعه كننده به بخشهاي زايمان صورت گرفته بود حاكي از آن بود كه با افزايش تحصيلات شيوع بارداري ناخواسته كاهش مي‌يابد.


يافته‌هاي اين پژوهش نشان داد: 70 درصد از بارداري‌هاي ناخواسته درحين استفاده از روش‌هاي پيشگيري رخ داده است و 63 درصد زناني كه بارداري ناخواسته داشته اند، خدمات تنظيم خانواده را از مراكز بهداشت دولتي دريافت مي‌كردند.
فاطمه شاد لو مشهدي استاد راهنماي اين گروه پژوهشي و مدرس دانشكده علوم پيرا پزشكي و بهداشت مشهد در اين مورد به ايسنا گفت: نتايج اين پژوهش لزوم آموزش دقيق تر در مورد نحوه استفاده از خدمات پيشگيري از بارداري را مي‌رساند لذا در مراكز بهداشتي خدمات بايد به صورت غير فعال ارائه شوند.
مدرس دانشكده علوم پيرا پزشكي و بهداشت مشهد در خاتمه گفت: نتايج اينگونه پژوهشها مي‌تواند به مسئولان بهداشتي جهت برنامه ريزي دقيق تر كمك كند و توجه مديران مراكز بهداشتي را به لزوم نظارت بيشتر بر كيفيت ارائه خدمات تنظيم خانواده جلب نمايد.


مراکز فحشا
يك كارشناس آسيب های اجتماعي، آمار مراكز فحشا ( روسپی خانه ها ) در سطح شهر تهران را 8 هزار باند اعلام كرد.
معينی ، كارشناس آسيب های اجتماعي، در همايش بررسی آسيب های اجتماعي، گفت: (( طبق آمار در مدت 7 سال متوسط سن فحشا از 28 سال به زير 20 سال رسيد.)) وی افزود: (( در حال حاضر كف اين سن تا 13 سالگی پايين آمده است يعنی در ميان نوجوانان به طور روزافزونی گسترش يافته است.)) به گزارش خبرگزاری كار ايران ( ايلنا ) اين كارشناس مسائل اجتماعی در ادامه تصريح كرد: (( بين 300 تا 600 هزار زن خودفروش در جامعه ما قابل رديابی هستند.)) وی همچنين خاطرنشان ساخت: ((بسياری از دانش آموزان دبيرستانی اين معضل اجتماعی را به طور رسمی می پذيرند.)) در همين حال عضو كميته كشوری مبارزه با ايدز در ايران نيز اعلام كرد كه علاوه بر تغيير الگوی انتقال ايدز، تعداد زنان مبتلای مراجعه كننده به مراكز درمانی در اين كشور افزايش يافته است.


به گزارش خبرگزاری ايسنا وی خاطر نشان كرد كه در حال حاضر تماس های جنسی خارج از چارچوب خانواده و قبل از ازدواج به دليل كمبود آگاهی در جوانان بروز می كند و به اين ترتيب افزايش تعداد زنان مبتلا به ايدز با ازدياد تعداد كودكان متولد شده همراه بوده است.
انجامد لاق ميدبيست و پنج درصد ازدواجها در تهران به ط


خبرگزاري دانشجويان ايران، 4 آبان 82:


معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: تهران در بين شهرهاي ديگر كمترين نرخ خودكشي و بيشترين نرخ طلاق را به خود اختصاص داده است؛ بطوي كه ‌٢٠ الي ‌٢٥ درصد (يك پنجم) ازدواجها در تهران به طلاق مي‌انجامد.
دكتر علم‌الهدايي در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به «افزايش سن ازدواج»، «كاهش سن طلاق و ازدواج» و «رشد نرخ طلاق» در جامعه ، طلاق را منشاء بروز آسيب‌هاي اجتماعي فراوان دانست و گفت: طبق آمار موجود، ميانگين رشد طلاق در سال ‌٨١، ‌٦/١٤ درصد بوده است كه ‌٣٠ درصد از طلاقها در دو سال اول زندگي مشترك اتفاق مي‌افتد.


دكتر علم‌الهدايي نخستين قربانيان طلاق را زنان و سپس فرزندان طلاق عنوان كرد و افزود: حدود ‌٨٠ تا ‌٨٥ درصد متقاضيان طلاق زنان هستند و زنان خانه‌دار نسبت به زنان شاغل بيشتر در معرض آسيبهاي ناشي از طلاق و شوكهاي عصبي، رواني و عاطفي قرار دارند.
وي فقدان تفاهم اخلاقي و همساني‌هاي فرهنگي و اجتماعي، اختلافات شديد سني ، مطلوب نبودن فرآيند همسريابي، اعتياد، بيكاري و مشكلات اقتصادي خانواده، خشونتهاي خانگي عليه زنان، رويكردهاي مردسالارانه و تحقير زنان، نارضايتي‌هاي جنسي، دخالت اطرافيان، اختلاف سطح تحصيلات، عدم توجه به ارزشهاي ديني، فقدان آموزشهاي مهارت زندگي، نقص قانون، عدم ارايه خدمات مناسب مشاوره‌اي قبل از طلاق و تعدد همسران را از دلايل اصلي بروز طلاق دانست و تصريح كرد: با توجه به شرايط مكاني و زماني هر منطقه، اولويتهاي دلايل مطرح شده تغيير مي‌كند.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به اختلاف سني زياد بين زن و شوهر در مناطق مرزي، عشايري و روستايي، گفت: فاصله سني بين زن و شوهر بايد به حدي باشد كه تفاوت نسل ايجاد نشود كه اين تفاوت بطور طبيعي حداكثر پنج سال است.
دكتر علم‌الهدايي، گسترش ازدواج‌هاي اينترنتي، انتخابهاي عجولانه و احساسي را از دلايل مطلوب نبودن فرايند همسريابي عنوان كرد و افزود: جوانان بايد علاوه بر آزادي انتخاب شريك زندگي خود از تجربيات و حمايتهاي خانواده استفاده كنند؛ زيرا ازدواج‌هاي احساسي و سست بنيان، زودتر به طلاق مي‌انجامد.
وي بروز خشونتهاي خانگي عليه زنان را بيشتر در نقاط غيرشهري دانست و گفت: در بين خانواده‌ها خشونتهاي فيزيكي و همسرآزاريهاي پنهان وجود دارد كه به دليل حفظ آبرو در بين اقوام اين موضوع مخفي مي‌ماند.
علم‌الهدايي ازدواج و طلاق را يكي از مشكلات اصلي جامعه جوان كشور اعلام كرد و گفت: با توجه به جمعيت ‌٣٥ ميليون نفري كه بين ‌٥ تا ‌٢٧ سال سن دارند، مشكلات حاصل از طلاق امري اجتناب‌ناپذير است.


وي با اشاره به لزوم وجود مراكز مداخله در بحران قبل از طلاق، افزود:در حال حاضر ‌٧٠ مركز مداخله در طلاق وجود دارد كه به صورت خود معرف و يا معرفي از دادگاه، خدمات مشاوره‌اي و مددكاري در ارتباط با پيشگيري از طلاق ارايه مي‌شود كه در سال گذشته از ‌٧ هزار طلاق قطعي جلوگيري شده است و طبق آمار ‌٣٥ تا ‌٤٠ درصد از مراجعه‌كنندگان از طلاق منصرف مي‌شوند.


معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، يكي از دلايل عمده خودكشي جوانان زير ‌١٨ سال را طلاق والدين عنوان كرد و گفت: افرادي كه طلاق مي‌گيرند سه برابر افرادي كه ازدواج مي‌كنند، در معرض خطر خودكشي قرار مي‌گيرند.
دكتر علم‌الهدايي طرح توانمندسازي زنان و بيمه اجتماعي زنان خانه‌دار را از برنامه‌هاي سازمان بهزيستي در خصوص جلوگيري از آسيب‌هاي مبتلابه اعلام كرد كه مي‌تواند در كاهش طلاق مؤثر باشند.
وي از تدوين كتاب «مهارتهاي زندگي» براي تدريس در مدارس كشور توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي خبر داد و افزود: در كل، ساماندهي امر طلاق موضوعي فرابخشي است و بايد براي حل اين مشكل تمامي سازمانها فعاليت كنند.
بيكاري و تورم
مرکز آمار ايران نرخ بيکاری را در سال های ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ به ترتيب ۲۵/۱۴ ، ۲/۱۴و ۸/۱۲ درصد اعلام کرده است. به گفته آقای خاتمی، علی رغم کاهش نرخ بيکاری در سال ۱۳۸۱، جمعيت بيکار کشور دو ميليون ۵۰۰ هزار نفر است. کارشناسان نرخ بيکاری را بالاتر از رقم رسمی می دانند و می گويند اين به غير از بيکاری پنهان است که در آمارها مورد محاسبه قرار نمی گيرد. پيش بينی می شود ۹ ميليون بيکار در پنج سال آينده به جمعيت جويای کار ايران اضافه شود. به نظر می رسد اين سيل جمعيت دولت را در شرايط سختی قرار خواهد داد. به گفته آقای خاتمی در سه سال اول برنامه توسعه، نقدينگی به طور متوسط ۳۰ درصد افزايش يافته است که نسبت به هدف برنامه ۱۸ درصد افزايش نشان می دهد. افزايش نقدينگی به افزايش تورم منجر شده و نرخ آن در سال های ۷۹ تا ۸۱ به ترتيب ۶/ ۱۲ ،۴/۱۲ و۸/۱۵ درصد رسيده است. بر اساس نرخ های رسمی، تنها در سال گذشته نرخ تورم نيم درصد از ميزان پيش بينی شده برنامه بيشتر بوده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید