بخشی از مقاله

چکیده

یکی از چالشهای جدی در مدیریت صنایع غذایی ، عدم توجه به پارامتر های کیفیت غذایی است که علاوه بر تأثیر بر سلامت جسمی، تبعات اجتماعی و روانی نیز به همراه دارد ، از اینرو پایش پارامترهای غذایی و مقابله با ناامنی غذایی در جامعه لازم و ضروری به نظر می رسد . مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پارامترهای غذایی دانشگاهها پیش بینی وضعیت کیفیت ساختار غذایی دانشجویان در آینده به منظور شناسایی عواملی که دچار افت امنیت غذایی شده و ادامه تحصیل آنها با مشکل روبرو خواهد شد ، می پردازد . در این تحقیق با استفاده از تکنیکهای داده کاوی وضعیت غذایی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. برای ساخت مدل نوین مورد نظر از تکنیک های مختلفی نظیر شبکه های عصبی، رگرسیون لجستیک و SVM استفاده گردیده است. عملکرد هر یک از مدلها، مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بدست آمده با یکدیگر مقایسه گردیده اند. اعتبار سنجی انجام شده بر روی مدلها اثبات می کند که نتایج بدست آمده دقیق و قابل اعتماد بوده اند . با بکارگیری مدل بدست آمده ، مدیران غذایی می توانند مشاوره های لازم را برای پیشگیری از رسیدن دانشجویان به وضعیت نا امن غذایی بکار گیرند. همچنین این مدلها می توانند به عنوان یک ابزار پشتیبان تصمیم گیری در سیستم های مدیریتی صنایع غذایی مورد بهره برداری قرار گرفته و نقش مهمی را در ارتقاء سطح امنیت غذایی داشته باشند.

کلمات کلیدی : پارامتر های غذایی ، امنیت غذایی ، داده کاوی ، شبکه های عصبی، رگرسیون لجستیک

.1 مقدمه

هدف از این مطالعه تعیین برخی عوامل غذایی مرتبط باوضعیتِ کیفیت در امنیت غذایی دانشجویان بخصوص دانشجویان غیر بومی است. در بخش ایمنی غذایی وجود سازمانهای دارای وظایف موازی و متداخل در حوزه های تحقیق، تدوین، اجرا و نظارت بر استانداردها (مترولوژی، استاندارد، تست و کیفیت) و نبود تمرکز در سیاستگذاری در این زمینه باعث گردیده تا فعالیت های صورت گرفته در این حوزه از توفیق لازم برخوردار نباشد. سوء تغذیه دانشجویان نه تنها یک مشکل مهم بهداشتی، بلکه یک مشکل توسعه اقتصادی در ایران و سایر کشورهای در حال توسعه است . بروز بالای کمبودهای تغذیه ای و عادات غذایی نادرست در این دوران می تواند به عوارضی چون استئوپروز، چاقی، افزایش فشار خون، تاخیر در بلوغ جنسی و غیره در سالهای بعد منجر شود . بانک جهانی امنیت غذایی را “دسترسی همه مردم در تمام اوقات، به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم” تعریف میکند که شامل سه محورهای اصلی عنصر موجود بودن غذا ، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا است ، که عمده کار این پژوهش به مورد دوم می پردازد.

.2 تعریف داده کاوی

در متون آکادمیک تعاریف گوناگونی برای داده کاوی ارائه شده است . در برخی از این تعاریف داده کاوی در حد ابزاری که کاربران را قادر به ارتباط مستقیم با حجم عظیم داده ها می سازد معرفی گردیده است و در برخی دیگر ، تعاریف دقیقتر که درآنها به کاوش در داده ها توجه می شود موجود است. [1] برخی از این تعاریف عبارتند از:

✓ داده کاوی عبارت است از فرایند استخراج اطلاعات معتبر ، از پیش ناشناخته ، قابل فهم و قابل اعتماد از پایگاه داده های بزرگ و استفاده از آن در تصمیم گیری در فعالیت های تجاری مهم .

✓ اصطلاح داده کاوی به فرایند نیم خودکار تجزیه و تحلیل پایگاه داده های بزرگ به منظور یافتن الگوهای مفید اطلاق می شود

✓ داده کاوی یعنی تجزیه و تحلیل مجموعه داده های قابل مشاهده برای یافتن روابط مطمئن بین داده ها.

همانگونه که در تعاریف گوناگون داده کاوی مشاهده می شود ، تقریبا در تمامی تعاریف به مفاهیمی چون استخراج دانش ، تحلیل و یافتن الگوی بین داده ها اشاره شده است .شکل 1 مراحل داده کاوی را نشان می دهد:

شکل .1 مراحل داده کاوی

.3 تعریف هدف نهایی پروژه داده کاوی

از اهداف مهم این تحقیق در قالب یک پروژه داده کاوی، اجرای مناسب ترین فرایند داده کاوی مرتبط با داده های پایگاه سلامت دانشجویان و ساخت مدل خوشه بندی و گروه بندی اطلاعات آماری و جمعیت شناختی انان بر اساس مشخصه های ورودی می باشد . با توجه به اینکه در فرایند ساخت خوشه ها پس از استفاده از مجموعه داده به عنوان یک مجموعه آماری ،مدل بر این اساس ایجاد و آموزش می بیند ، پس از ساخت مدل از مجموعه داده آزمایشی تعیین شده به منظور ارزیابی و صحت مدل ها و انتخاب بهترین مدل استفاده گردیده است . همچنین مدل خوشه بندی بر اساس تنظیم مقادیر مشخصه های ورودی مختلف به منظور استخراج نمایه سازهای توصیفی خوشه ها به منظور کشف الگوهای آسیب شناسی سلامت به تفکیک رشته های مختلف مورد تحلیل قرار گرفته است. از اهداف دیگر این تحقیق ارائه آنالیز تمایز به منظور مقایسه امنیت غذایی با توجه به شرایط سلامتی روحی و جسمی دانشجویان و تاثیر آن بر کارایی است.در این هدف بومی و غیر بومی بودن مدنظر گرفته شده است. سرانجام مسئولین قادر خواهند بود به کمک برنامه های ساختار یافته و اتخاذ تصمیمات آگاهانه بر اساس الگوهای بدست آمده ، به نحو موثرتری جهت پیشبرد و بهبود اهداف آموزشی و آسیب شناسی امنیت غذایی در مراکز آموزش عالی مختلف گام بردارند . امید است این تحقیق با در دست داشتن رویکردی کاربردی ، به عنوان یک مورد مطالعه و الگویی مطلوب و مفید در تحقیقات بعدی و اجرای فن آوری نوین داده کاوی توسط دیگر تکنیک ها و الگوریتم های مربوط در سایر سازمان ها کشورمان مورد استفاده قرار گیرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید