بخشی از مقاله

امارات متحده عربی

1-2-2- گردشگری
صنعت گردشگری کشور امارات دوران طلایی و رشد قابل توجه خود را تجربه می کند و در این میان دبی همچون نگین درخشان و طلایی صنعت گردشگری این کشور می درخشد.


صنعت گردشگری در دبی با ارزشی بالغ بر 9/1 میلیارد دلار ، سهم عظیمی در آینده و حال تولید نا خالص داخلی امارات داشته و خواهد داشت . از سوی دیگر سازمان جهانی جهانگردی نیز اخیراًَ دبی را به عنوان بر جسته ترین منطقه در زمینه رشد سریع صنعت گردشگری معرفی کرده است . این سازمان همچنین گزارش کرده است که نسبت به سال 2003 میلادی شمار گردشگران خارجی که در سال 2004 به دبی سفر کردند، 31 درصد افزایش داشته است. همچنین بر

اساس طرح مربوط به توسعه صنعت گردشگری دبی که دور نمای سال 2010 برای دبی نام گرفته است، پیش بینی شده که تا سال 2010، حدود 10 میلیون گردشگر بین المللی به این منطقه دیدنی و توریستی سفر کنند و این در حالی است که پیش بینی می شود که در این مدت حدود 30 میلیون نفر نیز در قالب مسافر به این منطقه سفر کنند.


از جمله عوامل تاثیر گذار بر موفقیت دبی در زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگران خارجی، توجه به عناصر ترقی دهنده صنعت گردشگری در این منطقه می باشد. طی دو سال گذشته تحولات عظیمی در بخش هتلداری و زیر ساختهای مربوط به این بخش از صنعت گردشگری دبی صورت گرفته است .
در همین حال نقش دیگر عوامل نیز،کم اهمیت نبوده است . فاکتورهای گوناگونی که به این رشد سریع در صنعت گردشگری امارات مربوط می شود عبارتند از: برنامه های گسترده و جاه طلبانه مسئولان گردشگری دبی در زمینه بازار یابی و استفاده از رسانه های چاپی،سمعی و بصری در خصوص تشویق هرچه بیشتر گردشگران بین المللی جهت سفر به این منطقه جذاب و توریستی. این اقدامات از سوی وزارت تجارت و گردشگری امارات صورت گرفته است.


همچنین همکاری نزدیک میان بخش های خصوصی و دولتی امارات نیز سهم بزرگی در خصوص جذب هرچه بیشتر گردشگران، چه داخلی و چه خارجی داشته است.


در سال 2004 میلادی و در جریان برگزاری نمایشگاه گردشگری و مسافرتی فرانسه موسوم به Topresa ، دبی به عنوان چهارمین قطب بزرگ گردشگری جهانی شناخته شد. همچنین بر اساس نظر سنجی صورت گرفته از دو میلیون خواننده مجله معتبر Travellen Conde Naste دبی به عنوان بی خطر ترین قطب گردشگری جهانی در میان فهرست 20 عنوان مناطق مهم گردشگری جهانی شناخته و معرفی شد.
در این میان می توان به عوامل مهم دیگری همچون گسترش خطوط هواپیمایی دبی در امارات در جهت ترقی صنعت گردشگری این منطقه گردشگری اشاره کرد. گسترش خطوط پروازی محلی، همچنین خطوط هواپیمایی Emira tes , Gulf Air و خطوط جدید هواپیمایی Ettihad , Air Arabia سهم شایانی در این میان داشته است .


از سوی دیگر صنعت گردشگری دبی تحولات گسترده و قابل توجه در زمینه زیر ساختارهای هتلداری تجربه می کند. گزارش شده است که در صورت تکمیل طرح های گردشگری دبی، این منطقه به نقطه ای جذاب برای اوقات تعطیلی و تفریح خانواده ها تبدیل خواهد شد که این امر خود در نهایت به افزایش در آمدهای حاصله از جانب صنعت گردشگری دبی منجر خواهد شد.


نکته جالب آن است که ساخت هتل برج العرب Burg ALArab) ) که به عنوان بزرگترین هتل جهان لقب گرفته، به رشد قابل توجه گردشگری دبی کمک های شایانی کرده است. همچنین بخش نمایشگاههای مربوط به گردشگری دبی نیز همچون عاملی مهم و حیاتی در زمینه کمک رشد جاه طلبانه صنعت گردشگری امارات به حساب آمده و سبب آن شده که شمار زیادی از گردشگران بین المللی به این منطقه جذب شوند. در همین حال برگزاری نشست های مختلف بین المللی، کنفرانس های گوناگون با موضوعات مختلف و در نهایت برگزاری نمایشگاههای متعدد به توجه هرچه بیشتر گردشگران خارجی و برگزیدن دبی به عنوان

نقطه گردشگری مورد نظرشان منجر شده است. سالانه و به طور میانگین 85 نمایشگاه مهم بین المللی در دبی برگزار می شود. بی شک مهمترین عامل در این زمینه، سرمایه گذاری عمده و چندین میلیون دلاری در عرصه گردشگری دبی بوده است. امروزه صنعت گردشگری دبی گویای آن است که از فرانسه در غرب گرفته تا ژاپن در شرق، بسیاری از گزارشگران بین المللی این منطقه را برای سفرهای گردشگری و تفریحی خود بر می گزینند.


پیش از این نیز گزارش شده است که آمار و ارقام نشان دهنده آن است که در نیمه نخست سال جاری میلادی حدود 160 هزار گردشگر روسی از جاذبه های دیدنی دبی دیدن کردند. بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی سازمان (DTCM) این انتظار می رود که دبی شاهد هجوم هرچه بیشتر گردشگران روسی باشد1.

تعداد گردشگران وارد شده به دبی از سال 1990 تا 1994 میلادی

2-2-2- ابوظبی: شیخ نشین ابوظبی در گذشته از شهرت کمتری به عنوان یک مقصد گردشگری برخوردار بود تا زمانی که با کشف چا ههای نفت به عنوان اصلی ترین برنامه های توسعه این منطقه محسوب گردید. به طور کلی زیر ساختهای مدرن از قبیل هوا، بنادر، بزرگراهها، دریا، سیستمهای ارتباطات تلفنی، هتلهای 5 ستاره، رستوران ها و مجموعه های تفریحی و توریستی این شیخ نشین را به مرکز فعال در زمینه گردشگری تبدیل نموده است. در این امیر نشین تنوعی از دامنه انتخابها را از پارکهای یونانی، ساخت سواحل تمیز، ورزشهای آبی و دیگر ورزشها، ماجراجویی های چشمگیر و خارق العاده در بیابان یا

خریدهای خوشایند از مراکز مختلف تجاری و پاساژها را شاهد هستیم. گردشگران می توانند با پرداخت هزینه، از شهر کوچک العین بازدید نمایند و از گشت و گذار باستان شناسی و مکانهای سرگرمی از قبیل شهر تفریحی السهیلی، استراحتگاه عین الفیادما، قلعه الجاهیلی یا موزه ملی لذت ببرند. در سال 1997 میلادی 937717 نفر از کشورهای مختلف از ابوظبی دیدن کرده اند.


شرکت هتلهای ملی ابوظبی: شرکت هتلهای ملی ابوظبی(ADNHC) که در سال 1978 میلادی ایجاد شده است، نقش عمده ای در تبلیغ گردشگری شیخ نشین ابوظبی ایفا می کند. کل دارایی این شرکت تا پایان سال 1998 میلادی معادل 175/1 میلیون درهم بوده است. ADNHC دارای 6 هتل در امیر نشین است و 7 هتل دیگر و چندین استراحتگاه را مدیریت می کند. همچنین بر کار مجموعه های آزاد در ابوظبی و فرودگاههای بین المللی العین نظارت می نماید و مشغول توسعه چندین طرح تسهیلاتی جدید نیز می باشد.


استراحتگاه الماها: این استراحتگاه یکی از نمونه های ممتاز در زمینه طبیعت گردی است ونوعی پناهگاه بیابانی مصنوعی می باشد. استراحتگاه ، الماها برای اولین بار در مارچ سال 1999 پذیرای مهمانان بود. این استراحتگاه همچنین محل زندگی گونه های مختلف حیات وحش نظیر غزالها، روباههای عربی و گربه های کوچک است که همزمان با دیگر گیاهان و جانوران غیر بومی به این منطقه آورده شده اند و مالکیت آن متعلق به خط هوایی امارات می باشد و فاصله آن از

فرودگاه دبی با اتومبیل 45 دقیقه است و حدود 25 کیلومتر مربع وسعت دارد که پیرامون آن توسط حصارهای الکتریکی محصور شده است تا حیات وحش زیبا و کم نظیر آن و شترها که آزادانه پرسه می زنند در این استراحتگاه عربی محفوظ بمانند. الماها شامل یک بخش اصلی برای رزرو و 30 سوئیت است که ظرفیت پذیرایی از 66 مهمان را دارا می باشد. برای سقفها و دیوارها از چادری و اغلب ساقه ها و برگهای نخلها استفاده می شود و کمپهای سنتی را تداعی می نماید.


برج العرب : یکی دیگر از ویژگی های عظیم گردشگری امارات متحده عربی که در امیر نشین دبی واقع شده است برج 52 طبقه ای با نام برج العرب می باشد. ساختمانی قایقی شکل و ستایش انگیز که یکی از هتل های بلند جهان به شمار می رود.دارای202 سوئیت دو طبقه با شکوه و رستوران با چشم انداز شهر دبی می باشد. و هتل بخشی از مجتمع است که شامل هتل جمیرا بیج در 26 طبقه، 000/40 متر مربع پارک وادی ویلد، تسهیلات کنفرانس ، بندر تفریحی ، مرکز ورزشی ، رستوران ساحلی ، زمین تنیس و استخر های متنوع است.


هتل رویال میراج (سراب) : هتل رویال میراج یک استراحتگاه ساحلی 250 اتاقه با شکوهی است که در اواسط 1999 افتتاح گردیده و در ساحل جمیرا واقع شده است. این استراحتگاه ، به گونه ای طراحی شده است که قلعه عربی کشف شده را انعکاس می دهد با یک گنبد طلا کاری بزرگ که 70 پا ارتفاع دارد. وسعت آن 64000 متر مربع با چشم اندازی بیایانی است و 800 متر ساحل اختصاصی دارد که تسهیلات و امکانات تفریحی و ورزشهای آبی از قبیل قایقرانی ، کایاک ، موج سواری ، پدالها ، اسکی روی آب، غواسی و واترپلو در آن ایجاد شده است.


پارک وادی ویلد : امارات متحده عربی علاوه بر توسعه هتل ها و رستورانهای باشکوه همواره بر توسعه امکانات و تسهیلات تفریحی و سرگرمی تاکید دارد. پارک آبی وادی ویلد یکی از این پروژه های تفریحی است. که به عنوان پارک آبی آموزشی هم در دنیا مطرح می باشد و در کنار هتل ساحلی جمیرا قرار دارد. در طراحی این پارک میراث افسانه ای عربی و ویژگی های شخصیتی ساکنان عرب به کار گرفته شده است و مساحت آن 5 هکتار می باشد.


اداره گردشگری فوجیره : اداره گردشگری فوجیره در سال 1966 میلادی راه اندازی شده است تا جاذبه های گردشگری این امیرنشین را از قبیل برگزاری مسابقات کشتی کج بدون خونریزی ، بازدید از جنگلها و مکانهای جفت یابی پرندگان ، ردیابی کوهها و جاده های باریک تر از موهای بدن و... را معرفی و تبلیغ نماید. هتل مردین قصد دارد در این شیخ نشین یک هتل 5 ستاره با 200 اتاق در العقاه بسازد و چندین پروژه دیگر هم جهت احداث در آینده نزدیک طراحی شده اند.
4-2-2 - توسعه گردشگری دبی:
دبی دارای 3900 کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر می باشدکه 80 درصد آنها خارجی هستند.
امروزه تجار و دیپلمات های غربی باز نشستة زیادی بار دیگر استقرار در دبی را آغاز کرده اند، که آمیزه ای مطلوب از رونق و امنیت و نیز زیبایی چشم گیر ناشی از اماکن طبیعی را ارایه می دهد.
30 سال پیش ، دبی هیچ چیز مهمی نداشت ، بجز قصر امیر و شهرت پایتخت قاچاق خلیج فارس بودن. با این حال در حال حاضر ، دبی دارای زیر بنایی متشکل از 270 هتل، 30 مرکز بزرگ تجاری و یک فرودگاه مدرن است.
فرودگاه بین المللی دبی ، قادر به پذیرش 60 میلیون بازدید کننده در سال است و به خاطر حجم تردد خود، دومین فرودگاه در جهان پس از توکیو است و طبق گزارش شورای بین المللی فرودگاه ها ، یکی از فرودگاهها در سطح جهانی است که در آن فعالیت شرکت ها و تعداد مسافران سریع تر رشد می کند، 16 میلیون مسافر در سال 2002 وارد فرودگاه دبی شدند یعنی 18 درصد رشد در مقایسه با سال قبل از آن و مقامات امیدوارند از سال 2010 ، هر ساله 30 میلیون مسافر را بپذیرند. در این فرودگاه در حال حاضر بیش از صد خط هوایی جهانی توقف می کنند.
به تمام این موارد، باید این را هم افزود که دبی مالک بزرگترین بندر مصنوعی جهان در جبل علی است. در حوالی جبل علی، یک منطقة آزاد مهم استقرار یافته است که در آن در حدود 900 شرکت از 72 کشور مستقر شده اند و وقت خود را به 60 نوع فعالیت اقتصادی مختلف در زمینه صنعت ، خدمات یا تجارت اختصاص می دهند. از طریق این بندر، حجم عظیمی از رفت و آمدهای تجاری کشورهای خلیج فارس جریان دارد ، به ویژه چین ، که روابط بازرگانی خودرا با این کشور طی سال های اخیر چند برابر کرده است.
دبی دارای یک مرکز توریستی در شهری به نام هتا است که روی یک کوه ، در کنار یک سد بزرگ واقع است. از «هتا» دستیابی به کوهستان های حوالی آن آسان است و تا سرزمین عمان گسترس می یابند.
یک نکته دیگر که به ورود و استقرار خارجی های مختلف در امارات کمک کرده است، گسترش پروژه های ساختمانی و مسکن و زیربناها است که در سال های اخیر به مرور ایجاد شده اند. باید خاطر نشان کرد که بر خلاف آنچه در سایر کشورهای خلیج فارس اتفاق می افتد، تملک املاک غیر منقول توسط خارجی ها در دبی تابع محدودیت نیست.


در حال حاضر ، در دبی بلندترین ساختمان جهان در حال احداث است. سایر آسمان خراش ها نیز برای پناه دادن به بزرگترین مرکز مالی جهان منطقه در دست احداث هستند که از نظر اندازه ها ، حتی از «سیتی لندن» هم بزرگتر خواهد بود. برخی از بانکهای عمده ی جهان و مقر منطقه ای شرکت های چند ملیتی مثل ای تی اند تی ، جنرال موتورز، هینز ، آی بی ام ، شل ، و سونی در آنجا مستقر خواهند شد. به همان ترتیب ، تعدادی طرح برای ایجاد بزرگترین پارک موضوعی دنیا وجود دارد که اندازة آن که دو برابر دیسنی لند در فلوریدا خواهد بود.
به علاوه ، یک جزیره ی مصنوعی عظیم نزدیک ساحل جمیره در دست احداث است. این جزیره شامل 47 هتل که یکی از آنها زیر دریا خواهد بود. علاوه بر این در این جزیره چندمین هزار خانه وجود خواهد داشت.


5-2-2- امکانات و جاذبه های گردشگری دبی:
دسترسی به تاکسی ها:
تاکسی ها از بیشترین وسایل قابل دسترس در دبی می باشند. تاکسی های کرم رنگ که دارا ی تاکسی متر می باشند با رانندگانی مودب و آزموده در اختیار عموم می باشند. هزینه انتقال از فرودگاه به مرکز شهر بین 30 تا 35 درهم و بیشتر هتلها ترانسفر میهمانان خود را به عهده می گیرند. همچنین تاکسی های بی سیم نیز وجود دارند که شماره آنها در کلیه هتلهای در دسترس است.
اجاره اتومبیل
بعضی از ماشینها بدون راننده اجاره داده می شوند و شرکتهای مخصوصی هماهنگی اعطای گواهی نامه به متقاضیان اجاره کننده ها باید دارای مدارکی از قبیل پاسپورت ، دو قطعه عکس و یک گواهی نامه معتبر ملی یا بین المللی از یکی از کشورهای استرالیا- بلژیک- کانادا- دانمارک-فنلاند- فرانسه – آلمان- یونان - هلند- ایرلند- ایتالیا- ژاپن- نروژ- اسپانیا- سوئد- سوئیس- ترکیه – انگلستان و آمریکا باشند.
بانکها


کلیه بانکهای داخلی و بسیاری از بانکهای بین المللی که دارای نمایندگی در دبی می باشند خدمات بانکی تجاری را ارئه می دهند. تبدیل پول به راحتی انجام می گیرد و درهم آزادانه قابل تبدیل می باشد. ساعات کار بانکها از 8 صبح تا 1 بعد از ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه می باشد ، گرچه بعضی از بانکها از ساعات 30/4 تا 30/6 بعد از ظهر نیز فعال هستند. بانکها در روزهای پنجشنبه فقط از ساعت 8 صبح تا ظهر کار می کنند. صرافی ها نیز از 30/8 صبح تا 1 بعد از ظهر و 30/4 بعد از ظهر تا 30/8 شب مشغول به کار می باشند.

کارتهای اعتباری


امریکن اکسپرس – ویزا – مسترکارت و غیره در هتلها و فروشگاههای بزرگ پذیرفته می شوند.

هتل ها
دبی بیش از 250 هتل با امکانات منحصر به فرد دارد. این هتلها آماده ارائه بهترین خدمات به مسافرین و جهانگردان هستند. هتل برج العرب یکی از بلندترین هتلهای دنیاست که در دبی واقع شده است. چشم انداز این هتل یکی از زیباترین چشم اندازهای رو به دریا و ساحل در دنیاست.
رستورانهای دبی


از آنجا که غذاهای مختلف در بسیاری از رستورانهای دبی سرو می شود و با ذائقه افراد مختلف مطابقت دارد لذا مورد توجه و انتخاب بسیاری از بازدید کنندگان این کشور می باشد. هتلها در بخش غذا و نوشابه تنوع گسترده ای دارند چرا که نه تنها به مهمانان خود سرویس می دهند بلکه تعداد وسیعی از ساکنین داخلی شهر نیز از این خدمات استفاده می کنند.


خارج از هتلها، محلهای کوچک غذا خوری به چشم می خورد که در تمام قسمتهای شهرهایی از قبیل دیرا – دبی – ساتوا – و جمیرا واقع شده اند و دارای محیطی تمیز و مجهز به تهویه مطبوع هستند. توریستها از ماهیهای تازه خلیج فارس و اقیانوس هند بسیار لذت می برند همچنین خرچنگ میگو- ماهی تن – شیرماهی و ماهیهای دیگر نیز مورد توجه توریستها می باشد. «شاورما» نوعی غذای مورد سنتی مختصر و ساده خاورمیانه می باشد که از گوشت سرخ شده گوساله و یا جوجه تهیه می شود و همراه با سالاد و نان مخصوص عربی سرو می شود و در بسیاری از فروشگاههای کوچک داخل شهر فروخته می شود.
غذاهای استاندارد و بین المللی در سطح و تنوع گسترده در دبی یافت می شود . رستورانهای اروپایی در هتلهای دبی انواع غذاهای کشورهای فرانسه – ایتالیا – اسپانیا – یونان- انگلیس و آمریکا سرو می کنند.


همچنین غذاهای کشورهای آسیایی مانند چین – ژاپن – تایلند- فیلیپین و کره در رستورانهای آسیایی نیز به چشم می خورند. تعدادی رستوران آمریکایی و مکزیکی نیز در شهر وجود دارند که به مرغ سوخاری(کنتاکی) – پیتزا هات – پیتزا برگ- مک دونالد- و یمپی و هاردیس معروف هستند.
خرید


خرید یکی از جذاب ترین مقوله ها برای جهانگردان است. بیشتر محصولات به راحتی در دسترس می باشند و با قیمتی مناسب عرضه می گردند.
فروشگاههای شیک و مدرن در شهر واقع شده اند که با دیوارهای مرمر و فضای مناسب به مشتریان خود خوش آمد می گویند. هرگونه کالایی از قبیل آخرین مد فرانسه – دستگاههای الکترونیکی ژاپنی و یا اجناس ایتالیایی در این فروشگاهها به چشم می خورند . همچنین طلا – آخرین تجهیزات الکترونیکی – دوربین- ساعتهای مچی- ادویه جات- پارچه های ابریشم- لوازم خانگی- کالاهای ورزشی و غیره در این فروشگاهها یافت می شود. فروشگاههای اصلی دبی در

خیابانهای الرجا- کراما- الضیافه و میدان بن یاس واقع شده اند- ضمناَ بازدید از فروشگاههای واقع در فرودگاه نیز خالی از لطف نیست.
مرکز فروش آل بوستان در تمام روزهای هفته از ساعت 10 صبح تا 10 شب آماده فروش می باشد. به علت معافیت مالیات، بسیاری از محصولات در دبی نسبت به کشورهای دیگر ارزان تر است و کالاها با قیمت اصلی خود در بازار دبی به فروش می رسند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید