بخشی از مقاله

ایدز
ایدز یا Acquired Immune Deficiency Syndrome نشانگان نقص اکتسابی ایمنی در اثر ویروسی به نام HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) به‌وجود می‌آید.
از زمان آلوده شدن بدن به HIV تا بروز ایدز ممکن است ۶ ماه تا ده سال و یا بیش‌تر طول بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر سالم به نظر می‌رسد، اما ناقل بیماری است و می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. AIDS مخفف عبارت «نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» به زبان انگلیسی است. بر اثر تخریب یاخته‌های دستگاه ایمنی بدن ناشی از اچ آی وی، برخی بیماریها و عفونتها فرصت مبتلاء کردن انسان را پیدا می‌کنند که موجب نشانه‌ها و علائم متنوعی در بدن می‌شود. برخی از این نشانه‌ها اولین بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در افراد بالغ جوانی دیده شد که دچار نقص‌های ایمنی مادرزادی نبودند و این تعجب پزشکان را برانگیخته بود. به همین لحاظ مجموعة این علائم را «نشانه‌های نقص ایمنی اکتسابی» یا ایدز نام نهادند، چون نمی‌توانستند آن را به بیماری مشخصی نسبت دهند و هنوز اچ.آی.وی شناخته نشده بود. بنابراین ایدز مرحله‌ای است که اچ.آی.وی مدتها (چندماه تا چند سال) در بدن حضور داشته و موجب تخریب اکثر یاخته‌های دستگاه دفاعی بدن شده است و فرد مبتلاء مستعد بروز بیماریهای عفونی، سرطانها و مشکلات دیگر می‌گردد.

اهمیت
اچ.آی.وی/ایدز معضلی پزشکی-بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده‌اند. از آغاز کشف اولین مبتلایان آن در خرداد سال ۱۳۶۰ تاآواخر سال ۱۳۸۳ در سراسر جهان بیش از ۶۳ میلیون نفر مبتلا شده‌اند و ۲۳ میلیون نفر فوت کرده‌اند. در حدود نیمی از کسانی که دچار ایدز هستند قبل از ۲۵ سالگی آلوده شده‌اند و بدون دارو اغلب قبل از ۳۵ سالگی می‌‌میرند. هر روز ۱۴۰۰۰ نفر جدید به مبتلایان اضافه می‌شود که نیمی زن هستند و نیز نیمی ۱۵ تا ۲۵ ساله هستند. زنان و دختران به دلائل زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از مردان در معرض خطر ابتلاء و آسیب ناشی از ایدز هستند. در کشور ايران تعداد افراد مبتلای ثبت شده ۱۱۹۳۰ نفر تا اول فروردین ماه ۱۳۸۴ است که در طی ۳ سال گذشته بیش از دو و نیم برابر شده است، و رشدی لگاریتمی از خود نشان می‌دهد. تخمین زده می‌شود که بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مبتلای ناشناخته در ايران حضور داشته باشند. بنابراین لازم است همه و به ویژه نوجوانان و جوانان آموزشهایی در راستای پیشگیری ببینند چون تاکنون واکسن و یا علاج قطعی برای این مشکل کشف نشده است و در آینده نزدیک نیز امکان‌پذیر نیست. کتاب ارزشمند و رایگانی در این زمینه نوشته شده است که میتوانید آن را از سایت زیر به رایگان دریافت کنیددریافت کنید.
ایدز در ایران
در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۸۵ رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت اعلام كرد که براساس آخرين آمار موجود در کشور، تعداد افرادی كه تا اول مهرماه امسال (۱۳۸۵) در كشور به ويروس ايدز مبتلا شده و شناسايی شده‌اند ۱۳ هزار و ۷۰۲ نفر هستند. وی همچنین افزود که: "البته همچنان تخمين زده می‌شود که همکنون حدود ۷۰ هزار نفر در ايران ناقل اين بيماری باشند".
راه‌های انتقال
اچ آی وی در مایعات داخلی و مترشحه بدن انسان مبتلاء (بجز عرق و تا حدودی بزاق) وجود دارد، اما فقط از راه آمیزش جنسی، تبادل خون یا فرآورده‌های آن و از مادر مبتلاء به جنین قابل سرایت از فردی به فرد دیگر است.
۱) آمیزش جنسی اگر زن یا مردی به ویروس ایدز آلوده باشد، می‌تواند ویروس را از راه تماس جنسی به دیگری منتقل کند. تماس جنسی موقعی ممکن است منجر به سرایت اچ.آی.وی شود که یک طرف دچار اچ.آی.وی/ایدز باشد و تبادل یا تماس مایعات بدن طرفین رخ دهد. بنابراین تماس جنسی مرد با مرد، مرد با زن، زن با زن در این شرایط ممکن است موجب سرایت شود.

۲) تبادل خون انتقال خون و فراورده‌های آن اگر بدون اقدامات تشخیصی و ویروس زدایی انجام شود به احتمال بسیار زیادی موجب سرایت اچ.آی.وی می‌شود. امری که در کشور ما نیز برای بیماران هموفیلی و تالاسمی رخ داده است. لازم به ذکر است اهداء خون خطری برای سرایت به فرد اهداءکننده ندارد و فقط دریافت کنندگان خون در معرض خطرند. همچنین علیرغم انجام آزمایش‌های تشخیصی بر روی تمام نمونه‌های خون در حال حاضر اگر دوره پنجره را در نظر بگیریم که در آن نتیجه آزمایش منفی خواهد بود، بنابراین هر دریافت خون و فرآورده‌های آن باید برای آزمایش اچ.آی.وی اقدام کند. راه دیگر تبادل خون استفاده از سرنگ و ابزارهای تزریق مشترک (مانند پمپ دست ساز) است که مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی به ناچار یا ناآگاهانه از آنها استفاده می‌کنند. استفاده از هر نوع وسایل تیز و برنده‌ای که به خون فرد مبتلا به اچ.آی.وی.
قربانیان شهیر ایدز
• ۱.فردی مرکوری/خواننده گروه موسیقی کویین
• ۲.رابین کروزبی/گیتاریست گروه راک باند
• ۳.نستور آلمندوروس/فیلمساز اسپانیایی
• ۴.میشل فوکو/فیلسوف فرانسوی
• ۵.تامی موریسون/بوکسور آمریکایی
• ۶.اندرو سولیوان/روزنامه‌نگار آمریکایی

بیماری ایـدز یک" فـاجعه جهانی "

سـال گذشـته صندوق جمعیت سـازمان ملل متحد درگزارشـی فاش سـاخته اسـت که در هـر 14 ثانیه یک انسـان جوان به ویروس (اچ . آی. وی.)عامل انتقال بیماری ایدز، آلوده می شــود.
بنا به این گزارش، حدود شـش هـزار نفـر در گروه سـنی 15 تا 24 سـال به طور روزانه به ایدز مبتلا می شـوند. نیمی از موارد تازه ابتلا به این ویروس افـراد زیر 25 سـال و اکثراً زنان جوانی هـسـتند که در کشـور های درحال توسـعه زندگی می کـنند . تقـریباً نیمی از جمعـیت جهان کـمتــر از 25سـال سن دارند که ازین میان، 87 درصد در کشـوردهای درحال توسـعـه زندگی می کـنند.
حدود 57 میلیـون مرد جوان و 96 میلیون زن جوان در سـنیـن 15 تا 24 سـال قادر به خواندن و یا نوشـتن نیسـتند . بیش از 13 میلیون کودک زیر 15 سـال پدر، مادر یا هـردو را به دلیل ابتلا به ایدز از دسـت داده اند. دو سـوم جوانان مبتلا به ( اچ . آی . وی.) زن هـســتند. زنان درجنوب صحرای افـریقا 67 در صد جوانان مبتلا به( اچ. آی. وی.) را تشـکیل میدهـند و در آسـیا این رقم 62 در صد اسـت .
ازگزارش ثریا احمد عـبید مدیرصندوق جمعیت."
امروز در جهان 42 ميليون نفر، يعنی معادل حدود دو سوم کل جمعيت ايران، به ويروس "اچ آی وی" آلوده اند. بيش از دو سوم اين تعداد در کشورهای جنوب صحرای آفريقا زندگی می کنند. سرعت شيوع "اچ آی وی" در آسيای مرکزی و اروپای شرقی بيش از هر منطقه ديگر جهان است.
طی سـال گذشـته با وجود تلاش های جهانی 3 میلیون از ایدز فوت نموده و 5 میلیون به مریضان ایدز علاوه شـده اسـت. در فاصله سال های 1999 تا 2002 شمار افراد آلوده به اچ آی وی در اين مناطق سه برابر شد
ارقام بالا نشـان میدهـد که واقـعاً مرض ایدز به فاجعهِ جهانی تبدیل شـده اسـت . این مرض علاج ناپذیر تا کنون به قـیمت جان بیش از بیسـت میلیون انسـان تمام شـده اسـت و در اوائیل دهـهِ 80 شــناسـائی شـده اســت. اولین مورد آن در ایالات متحده امریکا در 1981 شـناخـته شـد. بنا بر اهـمیت موضوع مختصر معلوماتی در مورد این بمیاری ارائه میگردد تا از خطرات احتمالی ناشـی از آن برهـزر باشـیم.
ایدزچـیسـت ؟ (Anti Immunity Dieses Syndromes)
عـبارت از مجموع الاعراض بیماری ایسـت که دراثر برهم خوردن سـیستم معافـیت بدن بوجود می آید. عامل مرضی بیماری ایدز عبارت از ویروسی اسـت که بنام HIV یاد می شـود . این ویروس در خون و سـاير مایعات بدن جاه گرفـته و به تکثیر و تولید مرض می پردازد. دورهِ تفـریخ مرض ( مدتی که ویروس داخل بدن میشـود تا زمانیکه تولید مرض میکند.) بسـیار طولانی بوده چندین سـال را دربر می گیرد، و فـرد مبتلا به آن، از دخول مرض به عضویت خود بی خبر باقی میماند؛ در مدت مـذکور بسـادگی میتواند ازیک شـخص به شـخص دیگـر انتقال نماید.
در وجود انسـان میکانیزمی نهفـته اســت که سیستم دفاعـیه بدن گـفـته میشود؛ و طی آن هـرگاه میکروب ها، ویروس ها وغـیره میکروارگانیزها داخل بدن شـوند عـضویت درمقابل آن مجادله نموده تاســبب ازبین رفـتن ویا محدود شـدن سـاحهِ فـعالیت آن گردد. این میکانیزم را سـیستم مـعـافــیت بدن یاد میکنند . خصوصیت ویروس HIV در آن اسـت که بالای همین عـناصر دفـاعیهِ بدن حمله نموده آنها را از بین می برد و نتیجتاً فـرد مبتلا به آن مقاومت خودرا در برابر امراض گوناگون دیگر ازدسـت میدهـد . یعـنی سـیستم معافـیت را برهم می زند و شـخص مبتلا به آن به امراض گـوناگـون ویروسی و میکروبی دیگر مبتلا میگردد.
چون مقاومت بدن یا ( سـیستم معافـیت ) با مواجه شـدن بآن برهم میخورد بنابرآن نخسـتین اعراضیکه تبارز مینماید عـرق، اسـهالات، باختـن وزن، انتانات تالی، مانند ریزش های پـیهم که دربرابر تداوی جواب نمیدهـد؛ بعـداً امراض دیگری در دهـن، لب ها و جلد مریض بمیان می آید میباشــد. هـمچنان کانسـر های پیشـرونده، سـارکوم ها، لمفـوما، و ازنگاه عـصـبی دیوانگی (dementia )التهابات غـیـر میکـروبی نخاع شـوکی وامراض عـصبی گوناگون دیگر که به مرور زمان مریض را عـلیـل سـاخته سـرانجام ســبب مرگ میگردد.
دانسـتی لازم درمورد این مرض، طـُرُق انتـقـال آنســت که باید به آن توجهء جدی داشـته باشـیم. اکـثراً تصور میکنند که چون این گونه مریضان در محیط زیسـت ما هـسـتند بنابرین باید بزودی به مرض مبتلا گردید. باید تـذکـر داد که انتقال این مرض توسـط دست دادن، روبوسـی، تنفـس، اسـتفـاده از وسـایل عمومی مانند تشـناب ها دسـتگیر های دروازه ها و سـرویس ها ( بسـها) و غـیره صورت نمی پـذیـرد. و از جانب دیگر این ویروس بسـیار شـکنند بوده در مواجه شـدن با شـعاع آفـتاب و آب صابون ازبیـن میرود .
چون این ویروس درمایعات بدن وخون به کثرت یافـت میشود بناءً انتـقـال آن نیز توسط خون و مایعات بدن صورت می پذیرید . انتقال خون از یک شـخص به شـخص دیگر، اسـتفاده از سُـرُنج های واحـد توسـط چندین نفـر که بیشـتر درمعـتادان مواد مخـدر دیده میشـود، شـیـر دادن به طفـل توسـط مادر مبـتـلا، دوران حـامـلـگی ( از مادر به طفل ) و بلاخـره تماس های مسـتقـیم جنســی سـبب انتقال مرض میگردد.
فـیصدی مصابین در بین زنان بیشـتر ازمردان اسـت و درین اواخـر در بین هـمجنس گرایان و بخصوص مردان هـمجنس گرا نیز بمشـاهـده رسـیده اسـت.
البته فـقـر، بی سـوادی، عدم اطلاعات کافی درمورد بهداشـت و خدمات ناکافی صحی، نابرابری زنان دربرابر مردان، عـدم " اطلاعات لازم در زمينه بهداشت توليد مثـل و بارداری، چگونگی حفاظت از خود در مقابل اچ .آی. وی، (ايدز) و ساير بيماری ها و عـفـونت های جنسی." به گســترش مرض ایدز کمک میکند.
در کشـور ما پـژوهـش رسـمی درمورد بیماری ایدز انجام نشــده اسـت. ولی قابل یاد آوریسـت که تا زمان ختم حکومت داکترنجیب الله هـیچ واقـعـهِ این مرض راپـور داده نشــده بود. " در افغانسـتان کمتر کسی را میتوان یافـت که درمورد ویروس اچ .آی. وی.، بیماری ایدز و خطرات آن اطلاعات داشـته باشـد
سـال قـبل بانک خون کابل اعلان کرده بود که در"هـنگام آزمایشـهای خونی و گرفـتن خون از مردمی که به این مرکز مراجعه کرده اند، به طوراتفاقی، دسـت کم پانزده مورد بیمار مبتلا به ایدز ثبت کرده اسـت. افـزون برآن، برخی از موسـسات غـیر دولتی نیز، براسـاس گزارشـهای پراگنده ای که دریافـت کرده اند، نزدیک به هـمین تعـداد بیمار مبتلا به ایدز در اسـتانهاو مناطق دیگر خارج از پایتخت را ثبت کرده اند. اما برداشـت کارشـناسان و پزشـکان این اسـت که شـمار مبتلایان به ایدز، باید بسـیار ازین تعـداد باشـد. "BBC -14/9/2003
ولی در سـال جاری اعلام گردید که این رقم به 1000 نفـر رسـیده اسـت. وزیر صحت عامه افغانسـتان گفـت: 34 واقـعه مثبت تشـخیص شـده و حدود 700 واقـعـه مشـکوک تخـمین زده میشـود.
برای تداوی این مرض تدابیر دوائی متعـدد بعمل آمده اسـت. ولی هـیچ یک ازین ادویه ها مؤثریت قـطعی نداشتـه وفـقط سـبب توقـف یا بطی سـاختن نشـو ونموی میکروب شـده اسـت؛ که در نتیجه عمر مریض را چند سـالی طولانی تر سـاخته اند. " بنا به تحقــيقـاتی تازه حداقـل برای ده سال زنده خواهـند ماند... در بسـياری از کشورهای اروپا، ميزان مرگ و مير در ميان بيماران ايـدز نـزديـک به 80 درصد کاهـش داشـته اسـت. "
مراجعه شود به سـایت بی بی سی.
ازطرف دیگر تطبیق این ادویه جات نسـبت گران بودن قـیمت آن در ممالک کم انکشـاف یافـته که40 میلیون نفـر را تشـکیل میـدهـد و قـدرت خرید آنرا ندارند مشــکل دیگریسـت که براشـاعهِ بیشـتر این مرض می انجامـد. بنا برین میتوان گفـت که تأثیرات جهانی ادویه جات ضد مرض ایدز بسـیار ضعـیف بوده اسـت. دریـن خصوص حرص بیش از حد سـرمایه داران این بخش دواسـازی را نمیتوان نادیده گرفـت.
" درحالی کـه ايـدز شــمـار روزافـزونی از نسـل جديد را نابود می کـند، جهان بيش از اين نمی تواند به تدابير نيمه کاره قـناعـت کـند. اين تنها يک مسـالهِ بهداشت عمومی نيست. اين يک فاجعه است که به اقـدامات فـوری در ســراســر جهان نـيـاز دارد."
بهترین و اسـاسی ترین اقـدام درخور امکان موجود، وقـایه ازین مرض اسـت. متخصصین در صدد آن اند تا واکسـین این بیماری را کشــف و در اختیار هـمه قـرار بدهـند، تا هـمه بتوانند از آن مسـئون باشــند. گـفـته شــده اسـت که برای بدسـت آوردن این واکسـین ده سـال دیگر انتظار باید کشـید.
ایدز و نوجوان
ایدز چیست؟ هنگامی که دنیا برنامه بهداشت برای همه تا سال 2000را پیگیری می کرد وزمانی که جهانیان ریشه کنی آبله را جشن می گرفتند، وغلبه بر بسیاری از بیماری های عفونی مانند فلج اطفال، دیفتری، سرخک و کنترل بیماری های واگیر را نوید می دادند، ناگهان در سال 1981 نوعی بیماری عفونی ناشناخته در آمریکا، اروپا، افریقا و استرالیا به نام ایدز گسترش يافت؛ بازگشت حدود 20 سال و حرف میلیارد ها دلار هزینه علیرغم بسیاری پیشرفت ها هنوز دانشمندن موفق به کشف واکسنی برای پیشگیری ودا رویی برای درمان قطعی آن نشده اندتنها در سال 1999، 5/6 میلیون مورد جدید به موارد آلودگی اضافه شده که حدود نیمی از آن ها را بین 24-15 سال سن دارند؛ پس شناخت این بیماری برای شما نوجوانان عزیز ضروری است.
عامل ایدز:
ویروسی به نام نقص ا یمنی ا نسان که به سیستم دفاعی بدن حـــمله کرده و باعث اختلا ل در فعا لیت آن می گردد. بیشترین سلول هایی که درگیر می شوند لنفوسیت ها هستند.
تشخیص:
فقط با آزمایش خون میسر است که آن هم از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود بین 2 هفته تا 16 ماه فاصله وجود داردکه به آن دوره ی پنجره گفته می شود در این دوران فرد آلوده کننده است ولی هیچ یک از عوامل بالینی و آزمایشگاهی متداول را ندارد.
ایدز چگونه سرایت می کند:
1- تماس جنسی 2- از راه انتقال خون و فرآورده های خونی استفاده از سرنگ وسوزن آلوده 3- از مادر به کودک %80 درصد آلوده شدگان به بیماری ایدز در دنیا به دلیل برقراری روابط جنسی با افراد آلوده به این بیماری مبتلا شده اند؛ در حال حاضر مهمترین راه انتقال ویروس در این ، استفاده افراد معتاد از سرنگ یکدیگر برای تزریق مواد مخدر بوده است.
راه های عدم سرایت ایدز:
علیرغم جدا سازی ویروس ایدز، بسیاری از دانشمندا ن معتقدند که تماس با ترشحات بدن مانند: خون، ترشحات جنسی مردانه وزنانه، بزاق، ادرار، اشک، عرق، شیر مادر، صفاق و مغز نخاعی منجر به سرایت دیگران نمی گردد و فقط خون، ترشحات جنسی وشیر مادر عامل انتقال هستند؛ لذا ویروس ایدزاز راه تماس های عادی مثل با هم کار کردن ، صحبت کردن، همسفر شدن، غذا خوردن، حمام، استخر و توالت قابل انتقال نمی باشد.

آموزش:
یکی از مهمترین گروه های پر خطر، جوانان می باشندو کسب آگاهی در زمینه کنترل و پیشگیری از ایدز از ضروریات آموزشی تمام کشورهاست.
آنچه باید جوانان ونوجوانان درباره ی ایدز بدانند:
1- ایدز قابل پیشگیری است 2- واکسیناسیون ندارد 3- تاکنون درمان قطعی نداشته است 4- ویروس ایدز می تواند افرادی که در ظاهر سالم هستند نیز منتشر شود.
نکات مورد توجه در زمینه پیشگیری از ایدز:
در برابر تعارفات خانمانسوز مثل سیگار، مواد مخدر، شرکت در مجامع خطرناک مقاومت کنید. برای مقاومت در برابر وسوسه های شیطانی به قدرت لایزال الهی پناه ببرید.
به اصول و موازین اخلا قی و انسانی دین مبین اسلام پایبند باشید و بدانید که یکی از دلایل انتشار بیماری و بلای قرن در اروپا، امریکا و افریقا بی بند و باری از جوانان بوده است.
ایدز :: Aids - قسمت دوم
یكی از اولین راه های شناخت یك بیماری ، شناخت علائم و مراحل مختلف سیر بیماری است . با این شناسایی میتوان از گسترش و توسعه بیماری در مراحل اولیه جلوگیری نمود .علائم آلودگی بیماری ایدز بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است كه الزاماًهمه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول
عفونت حاد: در اغلب موارد در صورتی كه تعداد كافی ویروس ایدز وارد بدن فردی شود ، بعد از چند هفته علائمی نظیر تب ، گلودرد،بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی ظاهر میگردد. این علائم اختصاصی نبوده و شباهت كاملی با نشانه های بسیاری ازبیماریهای دیگر دارد . چون خود بخود ظرف یك تا دو هفته بهبودی حاصل میگردد ، كمتر اتفاق می افتد كه بیماری دراین دوره تشخیص داده شود. بعلاوه از هنگام ورود ویروس ایدز تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی كه نشانگر آلودگی فرد است حدود ۲ تا ۱۲ هفته و گاهی تا۱۶ ماه طول می كشد. در این فاصله زمانی ، فرد، آلوده بوده و ممكن است سایرین را آلوده كند .
مرحله دوم و مرحله سوم
بزرگی منتشر و پایدار غدد لنفاوی:دراین مرحله غدد لنفاوی به صورت بزرگ شده و به شكل قرینه و بدون درد در بیش از دو نقطه بدن بجز ناحیه كشاله ران ظاهر می شود حداقل ۳ماه باقی می مانند.
مرحله چهارم
مرحله قبل از ایدز و حالات وابسته به ایدز:قبل از بروز علائم نهایی ایدز در بیمار ، عوارضی ظاهر می شود كه به آن علائم مربوط به ایدز می گویند و عبارتند از :
۱.كاهش وزن بیشتر از۱۰درصد وزن سابق
۲.اسهال به مدت بیشتر از یك ماه
۳.تب به مدت بیشتر از یك ماه
۴.عرق شبانه
۵.خستگی، بی حالی و ضعف
این علائم را مقدمه استقرار كامل ایدز كه پایان طیف بیماری می باشد ، به حساب می آورند . در برخی موارد ، بی قراری، بی اشتهایی، دل درد ، سردرد وجود دارد و تغییرات عصبی منجر به از دست دادن حافظه و آسیب اعصاب محیطی می شود. این علائم معمولاً متناوب است ولی كاهش وزن در اكثر بیماران وجود دارد و پیشرونده هم می باشد . بسیاری از بیماران در این مرحله دچار ضایعات پوستی، مخاطی و ضایعات دائم و یا عود كننده دهنی و یا ناحیه تناسلی به علت ویروسهای مختلف می شوند.
مرحله پنجم
ایدز:ایدز به مرحله نهایی آلودگی ایدز گفته میشود. در این مرحله به علت كاهش شدید قدرت دفاعی بدن، شخص، مستعد ابتلا به بسیاری عفونتهای و سرطانها می شود كه علائم بسیار متنوعی دارند و د رنهایت بیمار را از پای در می آورند. حدود ۲۵درصد افراد پس از ۵سال ،۲۵درصد پس از ۱۰سال و حدود۲۵درصد پس از ۱۵سال از ورود ویروس به بدن دچار ایدز می شوند . یعنی در مجموع حدود ۷۵ درصد افراد آلوده پس از ۱۵سال به مرحله ایدز می رسند. در مورد این مساله كه بالا خره ۲۵درصد باقیمانده چه سرنوشتی دارند و چه زمانی وارد مرحله ایدز می شوند بحث وجود دارد. ولی آنچه كه مسلم است فرد آلوده ، حتی اگر دیرتر هم وارد مرحله بیماری شود، همواره برای سایرین آلوده كننده باقی می ماند.
ایدز بر روی تمامی دستگاههای و اندام های بدن مانند تنفس ،گوارش، عضلانی، عصبی، پوست و مخاط، گوش و حلق و بینی و …اثر می گذارد. پس از رسیدن به مرحله نهایی ایدز، متوسط طول عمر در بالغین حدود ۵/۲ سال است و بیماری نهایتاً به علت یكی از عفونتهای فرصت طلب و یا سرطانها از پا در می آید .
تشخیص بیمارى
بیماری ایدز تمامی دستگاههای بدن را گرفتار می كند. با تشخیص به موقع و بجا و بدنبال آن با بكار بستن در مانهای نگه دارنده و مراقبتهای صحیح می توان تا حد قابل توجهی از مشكلات بیمار كاست و شرایط مناسبتری را برای زندگی وی فراهم نود.
درمان
متاسفانه بیماری ایدز درمان قطعی ندارد . برای عفونتهای فرصت طلب و سرطانها می توان درمانهای لازم را بكار برد و با داروهای مخصوص دستگاه دفاعی بدن را تقویت نمود . تاكنون واكسن موثری برای جلوگیری از بیماری پیدا نشده است.


راههای پیشگیرى
چون بیماری واكسن و درمان موثری ندارد و آلودگی به ویروس ایدز نهایتاً به بیماری ایدز منتهی میشود كه كشنده است ، بنابر این تنها راه مبارزه ، بكاربردن روشهای پیشگیری از آلودگی است كه عباتند از:


خویشتن داری و دوری از تماسهای جنسی مشكوك،در دوران تجرد، پای بند به اصول اخلاقی و خانوادگی پس از ازدواج، وفاداری به همسر و عدم بی بندوباری و پرهیز از انحراف جنسی و روابط جنسی غیر مطمئن،استفاده از كاندوم،اجتناب از رابطه جنسی مقعدی.
- با كنترل خون و فراورده های خونی،احتمال سرایت آلودگی از این راه بسیار کم می شود.
- اجتناب از استفاده مجدد از سرنگهای یك بار مصرف و عدم استفاده از سرنگهای مشترك.
- عدم استفاده از مسواك مشترك و بكار بردن تیغ ریش تراش یكبار مصرف دیگران .
تاریخچه بیماری ایدز


در سال ۱۹۸۱ هشت مورد و خیم از ابتلا به بیماری ” كاپوسی ساركوما”، یكی از انواع خوش خیم تر سرطان كه معمولا در میان افراد سالمند شایع است، در میان مردان هم جنس گرای نیویورك گزارش شد.تقریباً همزمان با این موارد، شمار مبتلایان به یك عفونت ریوی نادر در كالیفرنیا و نیویورك بالا رفت.با این كه در آن زمان عامل شیوع ناگهانی این دو بیماری مشخص نشده بود، اما معمولا از این دو واقعه پزشكی به عنوان آغاز ایدز یاد می كنند.در طی یك سال این بیماری بدون نام، گسترش زیادی داشت تا سرانجام در ۱۹۸۲ آن را ایدز(Syndrome Deficiency Immune (Aquired نامیدند.


به مرور شمار بیشتری متوجه این بیماری جدید شدند، چون گروه های گسترده تری از مردم، و نه فقط همجنس گرایان، را مبتلا می كرد.بیماران هموفیل و معتادان تزریقی با علائمی مشابه ایدز به پزشك مراجعه می كردند.همزمان با ظهور ایدز درآمریكا، درآن سوی اقیانوس آتلانتیك پزشكان در فقیرترین قاره جهان آفریقا، متوجه شیوع یك پدیده جدید بهداشتی شدند.این بیماری كه در زبان محلی” اسلیم”(SLIM) – مرگ در اثرتحلیل تدریجی بدن – نام گرفته بود، در آفریقا به معضلی عمیق تبدیل می شد.در وهله اول پزشكان دلیلی نمی دیدند كه ایدز، بیماری شایع درمیان همجنس گرایان آمریكای ثروتمند، را با اسلیم مرتبط بدانند.اما تحقیقات بعدی و شیوع علائمی مشابه درمیان زنان و دگر جنس گراها نشان داد كه هر دوی این بیماری ها یكی بوده وهمان ایدز است.درهیاهویی از جنجال ها و ابهامات گسترده درباره این بیماری كشنده جدید، تلاش ها برای تشخیص علت بروز ایدز و نحوه انتقال آن، با شتابی بی سابقه آغاز شد.


در سال ۱۹۸۴ یك گروه محقق آمریكایی به ریاست” رابرت گالو” اعلام كرد كه آنها عامل بیماری ایدز را كشف كرده اند، یعنی همان ویروسی كه ما آن را حالا اچ آی وی می خوانیم.البته این ادعا با اعتراض ” لوك موننتیر” و گروه محققان فرانسوی او، كه ماه ها قبل این ویروس را شناسایی كرده بودند، روبرو شد.در بحبوحه این جنجال ها محققان برای پیدا كردن درمان ایدز بسیج شدند: جستجویی كه هنوز هم ادامه دارد.آزمایش های خون نشان داد كه ویروس اچ آی وی سراسر جهان را در پنجه مهلك خود گرفته و در مدت زمانی كم به تمام قاره ها گسترش یافته است.تلاش ها برای درك این ویروس به موضوعی بسیار اضطراری تبدیل شد. این كه از كجا آمده و چرا در قرن بیستم هم زمان در دو نقطه مختلف یعنی آفریقا و آمریكا ظهور كرده بود؟
منشا اچ ای وی


طبق شواهد روشن و قانع كننده ای كه وجود دارد، شكی نیست كه ایدز از ویروس اچ آی وی ناشی می شود. اما درحال حاضر تاكید بر این موضوع است كه درك سر منشا ویروس اچ آی وی برای كشف واكسن و درمان های موثرتر امری حیاتی است.براساس آخرین تحقیقات در زمینه مختصات ژنتیكی اچ آی وی، عامل انتقال ایدز، مشخص شده این ویروس از تركیب دو ویروس مختلف در میمون شامپانزه به وجود آمده است.این ویروس ها از نوع ویروس” اس آی وی”( Virus Simian Immunodeficiency ) هستند كه در میمون ایجاد بیماری می كند.این تحقیقات نظریه ای رایج را كه می گوید ایدز در طی یك

قرن گذشته در جنگلهای غرب آفریقا ظهور كرده است، تایید می كند.درسال ۱۹۹۹ نشریه” نیچر” در شماره ماه فوریه خود یك نظریه عملی را به چاپ رساند كه مورد حمایت گسترده كارشناسان این رشته قرار گرفت.براساس این نظریه ویروس عامل ایدز ابتدا از طریق یكی از زیر گونه های شامپانزه در آفریقا به انسان سرایت كرده است.به اعتقاد دانشمندان انسان اولین بار در نیمه نخست قرن گذشته در نتیجه شكار و تغذیه گوشت شامپانزه، سنتی كه هنوز در آفریقا ادامه دارد، به این ویروس آلوده شد.اس آی وی در گذشته ای نه چندان دور وارد بدن انسان شد و پس از جهش ژنتیكی به اچ آی وی تبدیل شد.به احتمال قریب به یقین ناحیه گینه بیسائو درغرب آفریقا مكانی است كه این نقل و انتقال درآن صورت گرفته است.


بسیاری از دانشمندان بر این باورند كه انتقال ویروس بیش از یك بار روی داده است، چون نمونه های گوناگونی از این ویروس، درانسان باعث بروز ایدز می شود.اما تعیین زمان دقیق انتقال از حیوان به انسان مشكل آفرین تر است.نكته قابل توجهی كه در تحقیقات مشخص شد این بود كه در قرن نوزدهم هیچ یك از میلیون ها آفریقایی كه به زور به بردگی كشیده و به كشورهای خارجی منتقل شدند، به این ویروس آلوده نبودند.بنابراین ایدز باید پس ازسال ۱۸۶۰ بروز كرده باشد. ویروس اچ آی وی اولین بار در سال ۱۹۵۹ درنمونه پلاسمای خون یك مرد اهل كنگو ردیابی شد.ویروس اچ آی وی، اولین بار در سال ۱۹۵۹ در نمونه خون یك مرد از كشور كنگو ردیابی شد.هر چند نخستین نمونه از ایدز در آمریكا، در سال۱۹۸۱ گزارش شد، اما براساس شواهد اولین قربانی ایدز دراین كشور به سال ۱۹۶۹ باز می گردد.درآن سال یك جوان سیاه پوست در شهر ” سنت لوئیز” آمریكا دراثر ابتلا به ایدز درگذشت.


تحقیقات درمورد سرعت واگرایی ژنتیكی میان دو خانواده اصلی ایدز، اچ آی وی – ۱ و اچ آی وی – ۲، نشان می دهد كه انتقال ویروس به انسان در حدود سال ۱۹۴۰ ( با ضریب خطای حدود ۲۰) سال روی داده است.مطالعه ژنتیكی بر روی ویروس اس آی وی، كه به درك بهتر انتقال آن از گونه میمون ها به انسان كمك كرد، توسط گروهی از دانشمند بین المللی انجام گرفت و درنشریه علمی “Science چاپ شد.این گروه مدعی است كه دو ویروس مختلف از دو نوع میمون در شامپانزه تركیب شده و ویروس اس آی وی را به وجود آورده است.تنظیم كنندگان این مقاله علمی می گویند رشته ای از آلودگی و عفونتهای پی در پی در میمون ” مانگابی دماغ قرمز” و گونه ای بزرگ تر به نام Spot – Nose منجر به خانواده ای از ویروس ها موسوم به ” اس آی وی سی پی زی” (SIVcpz ) شده است.نكته مهم این كه هر دو این گونه ها خوراك شامپانزه بوده و زیستگاه آنها در غرب آفریقای مركزی قرار دارد.الیزاب بیلز از دانشگاه ناتینگام، بریتانیا، و همكارانش می گویند كشف این موضوع كه ویروس اس آی وی در شامپانزه دارای منشائی دوگانه است، پیامدهای مهم علمی را به دنبال دارد.


ویروس اچ آی وی در خون، مایعات تناسلی افراد و همینطور شیر مادر آلوده یافت می شود. این ویروس همراه با این مایعات وارد بدن دیگران می شود.
راه های سرایت اچ آی وی:
۱- راه خونی
استفاده اشتراکی از سرنگ آلوده یا ابزاری که برای سوراخ کردن اعضای بدن استفاده می شود و آلوده هستند.
زخم یا بریدگی در بدن و تماس با مایعات آلوده به اچ آی وی
راه پیشگیری :خودداری از مصرف سرنگ های مشترک (بویژه معتادان تزریقی) (به همین علت چندین سال است که در کشور سرنگ استریل حتی بدون مجوز پزشک در داروخانه ها به فروش می رسد.)
۲- تماس جنسی
آمیزش جنسی با فرد آلوده بدون رعایت اقدامات پیشگیرانه
برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی، بهترین راه خودداری از برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده به ایدز و یا استفاده از کاندوم های جنس “لاتکس” (نوعی پلاستیک) است. ذرات با ابعاد اچ آی وی نمی توانند از کاندوم لاتکس عبور کنند و اگر به درستی و به طور منظم استفاده شوند شیوه کاملا موثری در کاهش خطر انتقال بیماری محسوب می شوند.
هرچند تنها شیوه صد در صد موثر، خودداری کامل از آمیزش جنسی با شخص آلوده است.
۳- راه مادر به فرزند
نوزادان مادران آلوده ممکن است در دوران جنینی، هنگام تولد یا از طریق تغذیه از شیر مادرآلوده شوند.(این مورد بیشتر در کشورهای آفریقایی دیده شده است)
توجه
ویروس اچ آی وی در بزاق دهان شخص آلوده وجود دارد، اما میزان آن کم تر از حدی است که بتواند بیماری را منتقل کند.
توهمات پیرامون اچ آی وی
HIV به طرق زیر قابل سرایت نیست:
- از طریق هوا، سرفه و عطسه


- از طریق بوسیدن، تماس پوستی یا دست دادن
- از طریق استفاده مشترک از لوازم آشپزی مانند ظروف و چاقو
- از طریق تماس با صندلی توالت
- از طریق حشرات، نیش یا گاز حیوانات
- از طریق شنا در استخرهای عمومی


- از طریق خوردن غذایی که توسط فرد آلوده به اچ آی وی تهیه شده باشد
در حال حاضر در ایران بیشترین راه انتقال ویروس ایدز همان استفاده از سرنگ های مشترک معتادان تزریقی می باشد، در عین حال انتقال از راه تماس جنسی بیشتر در زنان خیابانی و برخی همجنس بازان (بویژه معتاد)دیده می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید