بخشی از مقاله

بانك كشاورزي مركزي

تأسيس بانك
بانك كشاورزي در بيست و يكم خرداد ماه سال 1312‌با عنوان بانك فلاحتي و صنعتي ايران تاسيس شد و اينك با پشتوانه 73 سال تجربه و به عنوان تنها‌ نهاد مالي تخصصي در بخش كشاورزي ايران با تعداد بيش از 1800‌شعبه در سراسر كشور، حدود 70‌درصد تامين مالي اين بخش را انجام مي‌‌دهد. در خلال دهه گذشته اين بانك با حضور موثر در بازارهاي مالي و با تكيه بر تجهيز منابع كافي در تحقق اهداف خود به خصوص تامين اعتبارات مورد نياز بخش كشاورزي مثمر‌ثمر بوده است. رشد اعتبارات و سپرده‌هاي بانك به عنوان دو ركن اساسي در فعاليت‌هاي بانكي نشان‌ از افق روشن و موفقيت‌هاي چشمگير اين بانك در دستيابي به استانداردهاي يك بانك پيشرفته و نوين امروزي است.


اين بانك در سال 1384 با اعطاي حدود 50‌هزار ميليارد ريال تسهيلات در بخش كشاورزي از رشد 33‌درصدي نسبت به سال 1383‌برخوردار بوده است.از اقدامات ديگر بانك وصول به موقع مطالبات است كه يكي از شاخص‌هاي كارآيي همه موسسات بانكي به شمار مي‌رود، چرا كه درصد وصولي بالاتر به معناي توانايي بيشتر در پرداخت تسهيلات و در نتيجه تداوم فعاليت بانك است.افزايش نسبت وصولي به مطالبات سررسيد بانك در سال‌هاي اخير نشانگر پيگيري موثر و موفقيت‌آميز بانك در وصول مطالبات سررسيده است.ارزشيابي عملكرد بانك

كشاورزي لوح تقدير و كسب رتبه اول جشنواره خدمات‌رساني و پاسخگويي و تقدير از سوي جشنواره شهيد رجايي را به ارمغان آورد. در عين اينكه در آخرين ارزيابي به عمل آمده از سوي موسسه بين‌الملليthe Banker كه 138‌كشور مورد ارزيابي قرار گرفت.بانك كشاورزي براي سومين سال پياپي در نظام بانكي كشور به عنوان بانك برتر در سال 2005‌ ميلادي

معرفي شد. موسسه مذكور براساس شاخص‌هاي تخصصي كمي‌نظير بازده سرمايه، بازده دارايي، سودآوري، رشد سود، نسبت هزينه‌ها به درآمدها، نسبت سود به متوسط سرمايه، رشد دارايي‌ها و برخي شاخص‌هاي كيفي نظير توسعه فناوري، كيفيت خدمات و... هر ساله بانك‌‌ها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد و برترين‌ها را در سطح جهاني، منطقه‌اي و كشوري معرفي مي‌كند.


عملكرد بانك كشاورزي در آستانه هفته بانكداري بدون ربا كه كارنامه خوبي در كاهش نرخ سود بانكي داشته انگيزه‌اي براي گفت‌وگو با حسن‌نوربخش مدير‌عامل بانك كشاورزي شد. وي كه در مدت مديريت خود بر اين بانك ثابت كرده مدير يك بانك پاسخگو است و به حق اين بانك مقام اول جشنواره خدمات‌رساني و پاسخگويي را از آن خود كرده است. وي با تاكيد بر اينكه بانك كشاورزي در دهه گذشته به منظور تامين منابع مالي لازم براي حمايت گسترده‌تر از فعاليت‌هاي مولد بخش كشاورزي رويكردهاي جديدي را مدنظر قرار داده است، اقداماتي همچون گسترش شعب بانك به عنوان كانون‌هاي تجهيز سپرده و ارائه خدمات در نقاط شهري و روستايي كشور و تنوع بخشي به خدمات و ارائه خدمات بانكي به عموم مشتريان با تاكيد بر كشاورزان و فعالان بخش كشاورزي را از جمله اقدامات صورت گرفته براي اجراي رويكردهاي فوق اعلام كرد.


نوآوري در خدمات بانكي و معرفي خدمات جديد، توسعه كيفي خدمات به موازات توسعه كمي آن و به‌كارگيري فناوري نوين در عرصه خدمات بانكي كه نمونه آن خدمات بانكداري الكترونيك است با سرعت مطلوبي در شعب در حال انجام است از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين زمينه است. به عقيده نوربخش اين رويكردها باعث شده است كه بانك ضمن افزايش چشمگير در ارائه تسهيلات پرداختي به فعالان و بهره‌برداران بخش كشاورزي و فعاليت‌هاي وابسته به سطح خوبي از خوداتكايي مالي دست پيدا كند.


نوآوري در خدمات بانكي و معرفي خدمات جديد كه نوربخش از آن ياد مي‌كند در بانك كشاورزي نمود فراواني يافته است، همچنانكه با توجه به اهميت بانكداري الكترونيك در بانكداري نوين، بانك كشاورزي با هدف ارائه خدمات مطلوب‌تر جهت رسيدن به استانداردهاي بانكداري الكترونيك از سال 1380 اجراي طرح عظيم بانكداري الكترونيك خود را با نام مهر (مديريت هوشمند رايانه‌اي) آغاز كرد، بانك كشاورزي اولين بانكي است كه به شبكه تبادل اطلاعات بانكي (شبكه شتاب و همه دستگاه‌هاي خودپرداز بانك‌هاي فعال در كشور بحرين) پيوست. در اين راستا بانك تا پايان خردادماه سال 1385 با نصب 513 دستگاه خودپرداز و ده‌هزار و 534 دستگاه پايانه فروش (POS) تاكنون توانسته است بهترين خدمات را به مشتريان اين شبكه عظيم ارائه كند و براي اولين بار در تاريخ بانكداري ايران نسبت به صدور كارت اعتباري مهر اقدام نموده است.


دارندگان اين كارت مي‌توانند در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و مراكز رفاهي كه پايانه فروش نصب شده است، بدون پرداخت وجه خريد كنند. در حال حاضر تعداد كارت‌هاي مهر صادر شده، يك‌ميليون و 228هزار و 568 عدد و كارت‌هاي اعتباري دوهزار و 367 عدد و تعداد شعب مهر در سراسر ايران حدود 500 شعبه است. اين بانك از سال 1378 سيستم پاسخگويي تلفني به مشتريان بانك را در جهت اطلاع‌رساني به حساب‌هاي آنها نصب و راه‌اندازي كرد. همچنين به منظور كاهش ازدحام و حضور نامنظم مشتريان در جلوي باجه شعب بانك و در اجراي «طرح تكريم ارباب رجوع» نوربخش در خصوص راه‌اندازي شعب الكترونيك بانك اظهار مي‌دارد كه تا پايان سال‌جاري 500 شعبه سيستم جامع الكترونيك مهر گستر بانك كشاورزي راه‌اندازي مي‌شود. وي تصريح مي‌كند: تاكنون 14 شعبه بانك كشاورزي در استان‌ها به سامانه الكترونيك مهرگستر مجهز شده‌اند كه با اجراي اين سيستم خدمات بانكي از طريق ماهواره به مشتريان ارائه مي‌شود.


اجراي اين طرح علاوه بر سرعت بخشيدن به امور بانكي نقش بسزايي در نظام هماهنگ بانكي دارد.با انجام بررسي‌هاي كارشناسي و مطالعه تجارب بانك‌ها و موسسات مشابه خارجي، براي اولين بار در نظام بانكي كشور «سيستم نوبت‌دهي الكترونيكي» يا «پذيرش مشتريان» را در تعدادي از شعب سراسر كشور مورد استفاده قرار داده است.
با توجه به نتايج مثبت حاصل از اين طرح به زودي ساير شعب بانك به اين سيستم مجهز خواهد بود.در كنار تنوع خدمات بانكي در بانك كشاورزي كه مورد اذعان همگان است، اين بانك براي اولين بار در كشور اقدام به راه‌اندازي مركز كارشناسي 24ساعته بانكي (CALL CENTER) تحت عنوان مركز ارتباط سبز كرد.حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز ويژه كشاورزي از سال 1377 به طيف خدمات بانك اضافه شد.


اين حساب عمدتا براي جذب منابع حاصل از فروش محصولات كشاورزي به ويژه گندم طراحي شده است.ضمن آنكه افتتاح آن براي ساير اقشار نيز امكان‌پذير است.
از نيمه دوم سال 1381 فعال‌سازي طرح بانك كودك و نوجوان بانك با اهداف آموزش پس‌انداز و تامين آتيه (در چارچوب اهداف كلي بانك) و بانك‌پذير كردن آنها آغاز و گسترش آن در سطح شعب تهران بزرگ (فاز اول) و شعب اصلي مديريت‌ها (فاز دوم) مورد نظر قرار گرفت.در سال 1382 شعب نمونه اين طرح با طراحي ويژه در تهران افتتاح شد و به ارائه خدمات به كودكان و نوجوانان مشغول است.همچنين در حال حاضر در شعب تهران باجه مخصوص ارائه خدمات به كودكان و نوجوانان مدنظر گرفته شده است.در عين اينكه در همه مراكز استان‌ها و

تعدادي از شهرها اين مراكز راه‌اندازي شده است.از ساير طرح‌ها و خدمات نوين بانك مي‌توان به خدمات ويژه براي زنان (طرح ايران، طرح حضرت زينب كبري«س» و...) حساب سرمايه‌گذاري آتيه، مشاركت در فعاليت‌هاي بورس، طرح ناظران ويژه و... اشاره كرد.
آشنايي با اهداف بانك


از جمله وظايف و ماموريت‌هاي مهم بانك، صندوق كمك به توليدكنندگان خسارت ديده محصولات كشاورزي و دامي و صندوق بيمه محصولات كشاورزي است.
صندوق كمك به توليدكنندگان خسارت‌ديده محصولات كشاورزي و دامي با هدف حمايت از فعاليت‌هاي بخش كشاورزي كه به شكل‌هاي مختلف در معرض خسارت و صدمه‌هاي ناشي از بلاياي طبيعي قرار دارند، تشكيل شد.صندوق كمك به توليدكنندگان خسارت‌ديده محصولات كشاورزي و دامي به عنوان يكي از نهادهاي حمايتي در بخش‌ كشاورزي، اعتبارات بلاعوض بخش‌هاي آسيب‌ديده از عوامل مختلف قهري را به تناسب اعتبارات تخصيصي در اختيار خسارت‌ديدگان بخش قرار داده و يا در بازسازي منابع توليدي خسارت‌ديده حسب اعتبارات در

اختيار مشاركت مي‌كنند.يكي از اقدامات اساسي صندوق كمك، بررسي و برآورد خسارت وارده به بخش كشاورزي و انعكاس آن به مرجع ذي‌صلاح جهت تامين اعتبارات مورد نياز و در نتيجه كمك به بازيابي و حفظ توان توليدي خسارت‌ديدگان بخش كشاورزي است.صندوق بيمه محصولات كشاورزي در طول 23سال فعاليت مستمرخود، با گسترش پوشش بيمه‌اي در زيربخش‌هاي زراعت، باغباني، دام، طيور، شيلات و منابع طبيعي حمايت‌هاي موثري از بخش‌ كشاورزي به عمل آورده است.خدماتي كه برشمرديم خدمات نويني است كه بانك كشاورزي در وهله‌اي از زمان ارائه داد كه سيستم بانكي كشور از نظر تنوع خدمات نيازمند نوآوري بود.


خدماتي كه بانك‌هاي ديگر را وادار به بازنگري در تنوع و كيفيت كرد تا نظام بانكي كشور كه به عقيده بسياري از كارشناسان در ورطه ركود گرفتار شده است تلنگر تنوع خدمات را براي جذب مشتريان و سودآوري تجربه كند.مديرعامل بانك كشاورزي نيز در ادامه گفت‌وگوي خود به يكي ديگر از اهداف بانك براي كاهش بيكاري فارغ‌التحصيلان كشاورزي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: طرح ويژه اشتغال فارغ‌التحصيلان كشاورزي با هدف كاهش بيكاري، افزايش سطح اشتغال و به كارگيري نيروهاي فارغ‌التحصيل رشته‌هاي مختلف كشاورزي به عنوان يكي از عوامل مهم رشد و توسعه بخش در سال 1380 از سوي بانك به مورد اجرا گذاشته شده است و كماكان در خط مشي و دستور كار سال‌جاري قرار دارد. وي مي‌افزايد: تلاش بانك بر

اين است با توجه به منابع در اختيار، زمينه به‌كارگيري قشر تحصيلكرده را كه مي‌تواند منجر به افزايش توليد كمي و كيفي محصولات كشاورزي شده و موجبات ايجاد ارزش افزوده بيشتر بخش شود را فراهم آورد. وي از جمله امتيازهاي اين طرح را كاهش سهم آورده متقاضي به ميزان 10درصد، اختصاص 20درصد از تسهيلات به منظور كمك هزينه براي خريد زمين محل

اجراي طرح و ضمانتي‌بودن اين تسهيلات را اعلام مي‌كند. اين طرح به گفته وزير جهاد كشاورزي را كه از بانك كشاورزي به عنوان موثرترين نماد براي توسعه بخش كشاورزي نام برد، تاييد مي‌كند. وي در بازديد از مجموعه بانك كشاورزي با قدرداني از تلاش‌ها و دلسوزي‌هاي مديران بانك كشاورزي به ويژه كاركنان استاني اين بانك تصريح مي‌كند كه آنچه در بخش كشاورزي اتفاق افتاده، نتيجه همكاري و هماهنگي نزديك اين عزيزان بوده است. به گفته اسكندري، اگر اين حمايت‌ها نبود شايد خيلي از اتفاق‌ها رخ نداده و يا با تاخير مواجه شده بود و آنچه در توان بانك كشاورزي بوده براي توسعه بخش كشاورزي انجام داده است.آنچه بانك كشاورزي به فراخور توان خود به منصه ظهور نماد چندي پيش در اعلام خبر بخشودگي جريمه ديركرد كشاورزان تبلور يافت. نوربخش در خصوص ميزان تسهيلات پرداختي به كشاورزان و نرخ سود تسهيلات اظهار مي‌دارد: در سال 1383، ميزان تسهيلات پرداختي 36هزار و 7/696ميليارد ريال برآورد شد و در سال 1384نيز بانك با اعطاي 49هزار و 876ميليارد ريال تسهيلات به يك‌ميليون و 743هزار و 336نفر موفق به ايجاد تحرك در فعاليت‌هاي مختلف كشاورزي و افزايش توليد ناخالص ملي شد. بنابراين رشد تسهيلات از لحاظ مبلغ 9/35درصد و به لحاظ تعداد 6/14درصد بوده است.


مديرعامل بانك كشاورزي ميزان اعتبار پرداختي در سال 1384 را 50هزار ميليارد ريال برآورد كرد كه نسبت به سال 83 از رشد 35درصدي برخوردار است. پيش‌بيني بانك در سال 1385، افزايش اين ميزان و پرداخت 55هزار ميليارد ريال اعتبار است.


وي ادامه مي‌دهد: ميزان كارمزد تسهيلات در بخش‌هاي مختلف كشاورزي در سال‌جاري 14درصد تعيين شده است كه به منظور مساعدت به كشاورزان آسيب‌ديده از خشكسالي‌هاي مكرر، سرمازدگي، سيل و غيره 6درصد از جريمه تاديه تاخير آن دسته از توليدكنندگان بخش كشاورزي كه بدهي سررسيد شده و معوق خود را تا پايان شهريور ماه سال‌جاري به اين بانك پرداخت كنند مورد بخشودگي قرار مي‌گيرند.


وي در مورد بدهكاراني كه به هر دليل تا پايان شهريور ماه موفق به بازپرداخت، بدهي سررسيده شده و معوق خود نشوند مي‌گويد: اين افراد چنانچه تا پايان آذرماه سال‌جاري نسبت به پرداخت بدهي خود اقدام كنند از سه‌درصد بخشودگي بهره‌مند مي‌شوند.


نوربخش نياز بخش كشاورزي به منابع بانكي را يك‌صدهزار ميليارد ريال در سال عنوان مي‌كند كه بانك كشاورزي تنها قادر به تامين 50درصد آن شده است.
لذا براي تامين منابع مالي بخش كشاورزي نيازمند منابع مالي دولت و ساير بانك‌ها هستيم. تامين منابع مورد نياز بخش كشاورزي در حيطه وظايف بانك است كه جمعيت فعال كشاورز به آن وابسته است.نوربخش عملكرد بانك در دو سال گذشته را مطلوب ارزيابي مي‌كند كه حاصل تلاش كاركنان بر ساماندهي هر چه بيشتر فعاليت‌هاي بانك و رويكردي مردمي‌تر است به گونه‌اي كه توزيع عادلانه منابع بين اقشار مردم به ويژه قشر محروم، افزايش توليد، صادرات غيرنفتي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد صورت گيرد.


بانك كشاورزي به عنوان تنها بانك تخصصي فعال در بخش كشاورزي تاكنون بيش از 70درصد اعتبارات مورد نياز بخش را تامين كرده است و مديرعامل بانك كشاورزي جهت‌گيري و رويكرد جديد بانك را كه ملهم از سياست‌هاي دولت و در دستور كار سال‌جاري است را پرداخت 100درصد اعتبار به بخش كشاورزي و متوقف كردن پرداخت به ساير بخش‌ها عنوان مي‌كند. البته تسهيلاتي كه پيش از تصويب اين قانون مورد تعهد بانك است پرداخت مي‌شود.اما در سال جديد هيچ تسهيلاتي خارج از بخش، تصويب و پرداخت نمي‌شود.وضعيت كه ذكر شد وضعيت بانك كشاورزي بود كه يوروماني آن را بانك برتر سال 2005 معرفي كرد.در آخرين بررسي‌هاي به عمل آمده از سوي نشريه بين‌المللي يوروماني، بانك كشاورزي براي اولين بار براساس

شاخص‌هاي علمي اين نشريه مورد ارزيابي قرار گرفته و در نظام بانكي كشور به عنوان بانك برتر در سال 2005 ميلادي معرفي شد. نشريه مذكور بر اساس شاخص‌هاي بانكداري خرد نظير: سهم بازار سپرده‌ها، سهم بازار تامين مالي مشتريان به استثناي كارت‌هاي اعتباري، سهم بازار تامين مالي كارت‌هاي اعتباري، تعداد محصولات و خدمات ارائه شده در سطح خرد، بهره‌وري هر كارمند، تعداد مشتريان الكترونيكي و سهم آنان از كل پايگاه مشتريان خرده‌فروشي، بازده حقوق صاحبان سهام و سودآوري و برخي اطلاعات تجاري قابل اندازه‌گيري

نظير: كل دارايي‌ها، كل درآمدهاي عملياتي، كل سود خالص، نسبت بازده دارايي‌ها، نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت كفايت سرمايه، ناخالص دارايي‌هاي غيرعملياتي و... هر ساله بانك‌ها را مورد ارزيابي قرار داده و برترين‌ها را در سطح جهاني، منطقه‌اي و كشوري معرفي مي‌كند كه براساس اين ارزيابي در سال 2005 ميلادي، بانك كشاورزي به عنوان بانك برتر جمهوري اسلامي ايران معرفي شد.


همچنين اين بانك در راستاي ارتقاي ارائه خدمات به مشتريان و با عنايت به اينكه سيستم مديريت كيفيت (ISO9001:2000) توام با ديدگاه فرآيندگرايي، مشتري‌محوري و بهبود مستمر بوده و وسيله‌اي براي رسيدن به اهداف عالي سازمان درخصوص كيفيت است. بانك كشاورزي از سوي شركت D.Q.S آلمان كه اولين سازمان گواهي‌دهنده سيستم‌هاي مديريت كيفيت است، موفق به استقرار سيستم مديريت كيفيت در بانك و اخذ گواهينامه ISO9001 سري 2000 شد.در عين حال براساس تصويب شوراي مركزي جشنواره شهيدرجايي، بانك

كشاورزي براي سومين سال متوالي به عنوان دستگاه قابل تقدير معرفي شد. در اجراي آيين‌نامه ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور مدارك و مستندات ارسالي از سوي اين بانك مورد بررسي و ارزيابي كارشناسي قرار گرفت و براساس نتايج بانك كشاورزي به عنوان دستگاه قابل تقدير معرفي شد.اين بانك در دومين جشنواره خدمت‌رساني و پاسخگويي كه هجدهم اسفندماه سال 1384 با حضور محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، مديران برگزيده سازمان‌ها و نهادها و خانواده معظم شهدا برگزار شد، بانك رتبه نخست خدمت‌رساني و پاسخگويي را به خود اختصاص داد و لوح تقدير جشنواره را دريافت كرد.مطالب ذكر شده گوشه‌اي از عملكرد بانكي بود كه در بانكداري نوين گام برداشته است.
آخرین تراز مالی بانک کشاورزی


مجموع كل بدهى ها و دارايى هاى بانك كشاورزى نيز در سال گذشته به حدود ۱۷۰ هزارو ۱۶۷ ميليارد ريال بالغ شد؛ اين در حالى است كه اين رقم در سال قبل از آن حدود ۱۴۶ هزاور ۱۶ ميليارد ريال بوده است. همچنين مجموع تسهيلات اعطايى بانك كشاورزى از ۸۷ هزارو ۵۱۳ ميليارد ريال در سال ۸۵ به ۱۰۷ هزارو ۸۸۰ ميليارد ريال در سال ۸۶ رسيد. كل مانده مطالبات معوق نيز از ۱۳ هزارو ۸۳۸ ميليارد ريال در سال ۸۵ به ۵ هزار و ۱۱۷ ميليارد ريال در سال ۸۶ كاهش يافته است.
تاریخچه و معرفی بانک کشاورزی


بانک کشاورزي در بيست و يکم خرداد سال 1312 تاسيس گرديده است؛ اين بانك هم اكنون با پشتوانه سالها تجربه خدمت رساني به عنوان يك بانك پيشرو در زمينه ارائه خدمات بانكداري به مردم عزيز كشورمان در سراسر كشور فعال است. اين بانك همواره به منظور استفاده از دانش، كسب تجربه و نوآوري در خدمات بانكي، از دستاوردهاي علمي داخلي و مطالعه بانك هاي پيشرو در دنيا بهره‌مند بوده است.
چكيده اي از دستاوردهاي بانك به اين شرح مي‌باشد:
تهيه، اجرا و استقرار نظام جامع بانكداري الكترونيك (مهرگستر)


براي اولين بار در نظام بانكي كشور (Core Banking)
توسعه و گسترش نظام مديريت کيفيت در سطح بانک
بازمهندسي مستمر فرآيندها و روشهاي انجام کار، انعطاف پذيري سازماني
توجه و تمركز بر سرمايه انساني (ايجاد كارگاههاي توانمندسازي، يادگيري، آموزش روشهاي نوين مشتري مداري)
استفاده از آخرين يافته هاي بازاريابي بانكي


ايجاد ساختار مديريت ارتباط با مشتريان عمده در قالب تفاهم نامه هاي ويژه
ايجاد ساختار مديريت ارتباط با مشتريان (CRM)
بانك برتر از طرف نشريه TheBanker سال 2006
بانك برتر از طرف نشريه TheBanker سال 2005


بانك برتر در جشنواره پاسخگويي و خدمت رساني سال 1385
بانك برتر از طرف نشريه EUROMONEY سال 2005
دريافت گواهينامه ISO9001 سال 2008
تقدير از طرف جشنواره شهيد رجايي سال 1385
دريافت لوح تقدير و كسب رتبه اول در جشنواره خدمت رساني و پاسخگويي سال 1384

نوآوريهاي بانك کشاورزی
بومي سازي و استقرار نرم افزار جامع بانکداري متمرکز (مهرگستر) Core Banking - سال 1385
راه اندازي اولين مركز ارتباط 24 ساعته با مشتريان (Call Center) - سال 1373
اجرا و استقرار طرح سيستم نوبت دهي مشتريان نظام بانكي - سال 1381
تشكيل دهنده اولين گروه بانكهاي عضو شبكه شتاب نظام بانكي كشور


طراحي و اجراء سامانه ارتباطي و صندوق صوتي براي ارتباط مشتريان با مديران بانك - سال 1378
طراحي و اجراء طرح راهنمايان مطلع مشتريان در شعب - سال 1383
طراحي و اجراء پايگاه اطلاع رساني (وب سايت) در نظام بانكي كشور - سال 1387
طراحي و اجراء طرح آتيه در نظام بانكي - سال 1377
طراحي و اجراء طرح بانكي براي کودکان و نوجوانان كشور - سال 1379


طراحي، اجراء و صدور کارتهاي اعتباري در نظام بانكي - سال 1382
طراحي و اجراء طرح نظارت بر امور شعب بانك توسط مشتريان
تلفن بانک کشاورزی (تلفن بانک مهر)
با استفاده از سيستم تلفنبانك مهر، مشتريان دارنده انواع كارتها و حساب متمركز مهر، مي توانند از طريق شماره تلفن 22901500 بدون محدوديت زمان و نياز به مراجعه به دستگاههاي خودپرداز بانك، از وضعيت حساب خود شامل مانده حساب، سه تراكنش آخر حساب و وضعيت چكها مطلع شده و از طريق نمابر صورتحساب خود را دريافت نمايند. همچنين اطلاع از وضعيت كارت شامل، موجودي، سه تراكنش آخر نيز از ديگر خدمات اين سيستم بوده و از اين طريق مي توانند مفقودي كارت خود را اعلام نموده و از شماره رمز حساب خود نيز مطلع شوند.


مشتريان حسابهاي دولتي، حقوقي، مشترك و حقيقي فاقد كارت براي دريافت رمز تلفنبانك خود به شعبه‌اي كه در آن افتتاح حساب نموده اند مراجعه نمايند.
دستورالعمل مربوطه:
الف : تعريف رمز دوم كارت جهت استفاده در سيستم تلفنبانك
جهت استفاده از سيستم فوق لازم است دارندگان كارت‌هاي بانك كشاورزي پس از مراجعه به يكي از دستگاههاي خودپرداز بانك نسبت به اعلام رمز دوم كارت خود جهت استفاده در سيستم تلفنبانك به شرح زير اقدام نمايند :


1- قراردادن كارت در دستگاه و ورود رمز 4 رقمي توسط مشتري.
پس از وارد نمودن رمز 4 رقمي، منوي « انتخاب نوع خدمات » نمايش داده مي شود .
2- انتخاب گزينه « عمليات رمز يا pin change »
3- پس از انتخاب گزينه فوق منوي « انتخاب نوع سرويس عمليات رمز » بر روي LCD دستگاه خودپرداز نمايان مي شود كه مشتري بايد گزينه « تخصيص يا تغيير رمز دوم كارت » را انتخاب كند.
تغيير رمز اول كارت CARD PIN
تخصيص يا تغيير رمز دوم كارت PIN 2
• رمز اول كارت همان رمز معمول است كه جهت استفاده كارت در پايانه هاي حقيقي نظير دستگاه خودپرداز ( ATM )، پايانه شعب ( Pin Pad ) و پايانه فروش ( POS) كاربرد دارد .
• رمز دوم كارت رمزي است كه جهت استفاده در پايانه هاي مجازي نظير تلفنبانك كاربرد دارد. رمز فوق عددي حداقل 6 رقمي است كه صرفاً به هنگام استفاده از شماره كارت ( و نه شماره حساب) جهت ورود به سيستم كارايي دارد
4- پس از انتخاب گزينه فوق عبارت « لطفاً رمز دوم جديد 6 تا 12 رقمي خود را وارد نماييد» نمايان مي شود كه مشتري بايد به انتخاب خود و بصورت دلخواه عددي 6 تا 12 رقمي را وارد نموده و سپس كليد ثبت را فشار دهد . با فشار دادن كليد فوق عبارت « لطفاً مجدداً رمز دوم جديد خود را وارد نمائيد » نمايش داده مي شود كه مشتري بايد مجدداً رمز 6 تا 12 رقمي اعلامي در مرحله قبل را وارد نمايد.


پس از طي مرحله فوق مشتري داراي رمز تلفنبانك ( حداقل 6 رقمي ) خواهد شد كه مي‌بايستي آنرا نزد خود به نحو مقتضي حفظ و نگهداري نمايد .
ب : استفاده از تلفنبانك مهر
پس از ثبت و معرفي رمز دوم كارت در دست

گاه خودپرداز، مي توان پس از برقراري تماس با شماره تلفن 22901500 و ورود شماره كارت يا شماره حساب و استفاده از اين رمز به شرح ذيل وارد سيستم تلفنبانك شده و عمليات غير مالي مورد نظر را انجام داد.
1- برقراري تماس با شماره تلفن 22901500-021
2- ورود صرفاً شماره 16 رقمي كارت براي بار اول
3- ورود رمز دوم كارت كه عددي حداقل 6 رقمي است ( رمز فوق همان رمزي است كه در مرحله الف توسط مشتري و با مراجعه به ATM تعريف شده است .
4- انتخاب كليد مرتبط با فعاليت ها :
كليد 1 : استعلام موجودي حساب


كليد 2 : استعلام سه گردش آخر حساب
كليد 3 : ارسال صورتحساب از طريق نمابر
كليد 5 : اعلام مفقودي كارت


كليد 6 : شنيدن رمز حساب : رمز فوق عددي 4 رقمي است كه توسط سيستم و بصورت شنيداري به مشتري اعلام مي شود . اين رمز جهت استفاده از سيستم به هنگام ورود شماره حساب مورد استفاده قرار مي‌گيرد .
كليد صفر : قطع ارتباط


جهت ورود به سيستم مي توان هم از شماره كارت و هم از شماره حساب استفاده كرد ليكن در حالت اول بايد از رمز 6 تا 12 رقمي و در حال دوم از رمز 4 رقمي اخذ شده از سيستم استفاده كرد .
در حالت استفاده از شماره حساب جهت ورود به سيستم كليدهاي 4 و 5 داراي كاركردهاي ذيل هستند :
كليد 4 : تغيير رمز حساب


كليد 5 : شنيدن آخرين وضعيت چك مورد نظر

امکانات مورد استفاده تلفنبانک کشاورزی
تلفنبانكِ بانكِ كشاورزي با خدمات ويژه و انحصاري وبه صورت غيرمتمرکز و لحظه اي(هرشعبه به صورت مستقل)، از قبيل اعلام مانده انواع حسابها و اعلام وضعيت چكهاي واگذاري به اتاق پاياپاي به شرح زيردر خدمت مشتريان بانك كشاورزي قراردارد.
حساب جاري:
• اعلام آخرين موجودي
• اعلام آخرين گردشهاي حساب ( حداكثر 25 گردش ) از طريق دورنگار
• اعلام سه گردش آخر
• اعلام وضعيت گردش يك چك ، با ورود شماره چك و يا شمارة فيش
• اعلام وضعيت چكهاي به حساب گذاشتة ساير بانكها با ورود شماره چك واگذار شده
حساب قرض الحسنة پس انداز:
• اعلام آخرين موجودي


• ارسال آخرين گردشهاي حساب (حداكثر 25 گردش ) از طريق دورنگار
حساب سپردة كوتاه مدت :
• اعلام آخرين موجودي


• اعلام سود محاسبه و واريز شده به حساب
• ارسال آخرين گردشهاي حساب (حداكثر 25 گردش ) از طريق دورنگار
حساب سپردة بلند مدت :
• اعلام سود محاسبه و واريز شده همراه با اعلام نوع و شماره حساب واريزي
تغير رمز:
• امكان تغيير رمز ورود به سيستم توسط مشتري


دستورالعمل پرداخت مكانيزه قبوض از طريق تلفنبانك سيستم مهر بانك كشاورزي
پس ازبرقراري تماس باشماره تلفن 22901500 وشماره گيري كليد 2 ، سيستم پرداخت قبوض تلفنبانك فعال مي شود. اين نرم افزار قابليت پرداخت قبوض و همچنين ارائه اطلاعات قبوضي كه تاكنون پرداخت شده است رادارا مي باشد .
الف ) باشماره گيري كليد 1، امكان ارائه اطلاعات قبوضي كه تاكنون پرداخت شده وجود خواهد داشت .
- وارد نمودن شناسه قبض
- وارد نمودن شناسه پرداخت قبض
دراين مرحله اطلاعات قبض به مشتري اعلام خواهد شد بنابراين درصورتيكه اطلاعات اعلامي
صحيح باشد كليد1 شماره گيري ودرغير اينصورت كليد 2 شما ره گيري مي شود.
كليدهاي فعال پس از اعلام پيغام :


شماره گيري كليد 1: اعلام پيغام « قبض شما پرداخت گرديده است »
شماره گيري كليد 2: اعلام پيغام « اطلاعات قبض شما درسيستم موجود نمي باشد »
كليد 1: جهت دريافت اطلاعات قبض
كليد 2: بازگشت به منوي اوليه پرداخت قبض
كليد 3: خاتمه ارتباط


- شماره گيري كليد1: اعلام اطلاعات قبض به همراه شماره پيگيري .
ب ) باشماره گيري كليد 2، امكان پرداخت قبض ازطريق اين سيستم فراهم خواهد بود .
- وارد نمودن شماره كارت
- واردنمودن شناسه قبض
- واردنمودن شناسه پرداخت قبض
دراين مرحله اطلاعات قبض به مشتري اعلام مي شود، بنابراين درصورتيكه اطلاعات اعلامي صحيح باشد كليد1 شماره گيري ودرغيراينصورت كليد2 شماره گيري شود..
كليدهاي فعال دراين مرحله :


كليد1: پرداخت قبض
كليد2: بازگشت به منوي اوليه پرداخت قبض
كليد3: خاتمه ارتباط
- شماره گيري كليد 1: واردنمودن شماره رمز كارت .
درصورت درج صحيح اطلاعات ، مبلغ قبض باكسر ازحساب به حساب شركتي كه قبض آن پرداخت شده واريز مي گردد.
خدمات اینترنت و اینترانت:


با دسترسي به موجودي انواع حسابها دردوره معين علاوه بر ارايه اطلاعات مورد نياز مشتريان اطلاعات مفيد قابل توجهي به شرح زير برا ي مشتريان خود درنظر گرفته است .
• دسترسي به موجودي انواع حسابهاوچاپ صورتحساب دردوره معين(براي مشتريان شعبه مرکزي وشعبه شهرآرا
• اعلام اسامي برندگان جوايز ويزه انواع حسابهاي قرض الحسنه پس انداز
• درج آخرين اخبار و رويدادهاي مهم بانک


• پايگاه آموزش ازراه دور(آراد) براي ارائه برخي دروس ودوره هاي آموزشي به صورت مجازي
• دسترسي به اطلاعات خدمات درماني بانک
• دسترسي به آيين نامه ها و بخشنامه هاي بانک
• دسترسي به اطلاعات شعب بانک
• دسترسي به شماره تلفن هاي همکاران ستاد (اداره مرکزي) وشعب بانک
• ارائه آدرس سايت هاي مرتبط ( مالي ، بانکي ، تخصصي و ... )

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید