بخشی از مقاله


1-1- مقدمه :
مدیریت تجهیز و تخصیص منابع در بازار پول را بانکداری می‌گویند.مجموعه‌ای از فعالیتها در عملیات بانکی، شامل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و سازماندهی و اجرا نظام بانکداری نام دارد. کهن‌ترین شکل بانکداری مربوط به دوران هخامنشیان و در میانرودان (بخشی از ایران آن زمان) است که در آنجا یهودیان عهده‌دار امور بانکداری بوده‌اند. مدارکی از این ناحیه به دست آمده‌است که کاملا حکم چک را دارند. واژهٔ «بانک» نیز در آن زمان به کار می‌رفته‌است و واژهٔ «چک» نیز از آن روزگار تا به امروز باقی مانده‌است. در نوشته‌های ساسانیان به زبان پهلوی به واژهٔ چک برمی‌خوریم و همین واژه از ایران به دیگر نقاط جهان راه یافته‌است.


گونه‌های بانکداری
• بانکداری شعبه‌ای
فعالیت بانکی با مجوز تأسیس شعبه
• بانکداری بی‌شعبه


فعالیت بانکی بدون مجوز تأسیس شعبه
• بانکداری سرمایه‌گذاری


واسطه‌گری مالی در خرید اوراق بهادار دست اول و عرضه به سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه.
• عمده‌بانکداری
انجام عملیات بانکی توسط یک بانک برای یک بنگاه مالی یا بانک دیگر
• خرده‌بانکداری
انجام عملیات توسط یک بانک برای بنگاهها و اشخاص

1-2- تاريخچه
بانك سينا از ابتداي شروع فعاليت خود با نام موسسه مالي و اعتباري بنياد در سال 1364 با هدف اوليه انجام عمليات پولي، مالي و اعتباري و تامين نيازهاي مالي بنگاه هاي اقتصادي و جذب سپرده هاي عمومي در جهت اعطاي تسهيلات اعتباري به بخش هاي مختلف اقتصادي با سرمايه 10 ميليارد ريال تاسيس گرديد و از همان ابتدا با افتتاح شعب در برخي مناطق اقدام به بهره برداري و انجام عمليات بانكي نمود.


در جهت دستيابي به سطح استانداردهاي مورد پذيرش ازطرف بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و با توجه به تصويب افزايش سرمايه تا سطح 2000 ميليارد ريال، ابتدا سرمايه از مبلغ 70 ميليارد ريال به مبلغ 500 ميليارد ريال و سپس در دو مقطع به مبلغ 1500 و2000 ميليارد ريال افزايش يافته و در مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام مورخ 23/3/86 همزمان با تغيير نام بنياد به سينا به تصويب رسيد و در تاريخ 14/6/1386 مجوز ورود به بورس اوراق بهادار تهران نيز با نماد "وسينا" با كد بورسي شماره 05-19-65 صادر گرديد.


بانك سينا در روزهاي پاياني سال 87 موفق به دريافت مجوز فعاليت بانكي خود از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران گرديد. فعاليتهاي بانك سينا مطابق اساسنامه، شامل انجام كليه عمليات پولي، مالي و اعتباري و فعاليت در بخش هاي مختلف اقتصادي با اشخاص حقيقي و حقوقي باشد.


احترام به مشتري، خلاقيت و نوآوري، صداقت و درستكاري و گسترش روزافزون شعب، برنامه هاي استراتژيك بانك سينا است.
بانك سينا با توجه به ضرورت فعاليت هر چه بيشتر در بازار پول و لزوم رقابت در ارائه خدمات، در كنار توسعه شعب خود در تهران، نسبت به توسعه شبكه شعب در ساير نقاط كشور نيز اقدام نمود. كه در حال حاضر با 260 شعبه فعال در سراسر كشور به هموطنان عزيز خدمات پولي و بانكي ارائه مي نمايد.
1-3- معرفي


بانك سينا در تاريخ 28/12/87 موفق به دريافت مجوز تاسيس گرديد . اين بانك قبل از اين به عنوان موسسه مالي و اعتباري سينا فعاليت مي كرد. موسسه مالي و اعتباري سينا (تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی) در سال 1364 با هدف تامین نیازهای مالی واحدهای مختلف تولیدی، تجاری و خدماتي و جمع آوری سپرده های عمومی در جهت اعطای تسهیلات اعتباری به بخشهای مختلف اقتصادي بخصوص بخش تولید، تاسیس و خوشبختانه هم اکنون پس از گذشت23 سال و در آستانه ورود به بيست وچهارمين سال فعالیت خود به رشد چشمگیر و بی سابقه اي دست یافته است. بطوریکه آمارها و نمودار های گوناگون در این مجموعه بیانگر رشد افزوني طی این مدت بخصوص طی 5 ساله اخیر می باشد.
اين بانك طي ساليان گذشته همگام با سياستهاي كلان اقتصادي و اهداف و برنامه هاي توليدي در حوزه صنايع بزرگ و كوچك حركت نموده و در این راستا موارد ذیل محورهای اصلی موفقیت در دستیابی به اهداف بوده است :

1-4- مکان کارآموزی
بانک سینا


1-5- چارت سازمانی

1-6- هیئت مدیره

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید