بخشی از مقاله

چکیده

با افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی در بین مردم ، حفظ حریم خصوصی در انتشار داده های شبکه اجتماعی تبدیل به یک نگرانی مهم برای کاربران این شبکه ها شده است.مسئله حفظ حریم خصوصی کاربران از دو دید قابل بررسی است.یکی حفظ حریم خصوصی کاربران در لحظه ای که در سایت های شبکه های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و دیگری زمانی است که داده های آنها از سوی نهاد ها و مراکزی برای انجام پروژه های تحقیقاتی منتشر می شود.دید دوم از دید اول قابل اهمیت تر می باشد و تحقیقات فراوانی در این زمینه شروع شده است.تا کنون در این زمینه حملات فراوانی علیه حریم خصوصی داده های منتشر شده شبکه های اجتماعی شناسایی شده و برای هر کدام مدل هایی ارائه شده که این مدل ها هم دارای نواقص و کاستی هایی بوده اند.هدف از این مقاله آشنایی با انواع حملات در شبکه های اجتماعی است و همچنین به بررسی نقاط قوت و ضعف آنها می پردازیم.

واژه های کلیدی : حفظ حریم خصوصی ، انتشار داده ها ، شبکه های اجتماعی ، K-anonimity ، l-diversity


2

مقدمه

شبکه های اجتماعی با ظهور خود به عنوان یک راه ارتباطی مدرن ، این امکان را فرهم کردند که تا علاوه بر این که دوستان بتوانند روابطی را باهم برقرار کنند ، هر شخص بتواند با افرادی با علاقه مندی ها و سلیقه های متفاوت یا مشابه خود در سراسر جهان آشنا شود و با معرفی خود و به اشتراک گذاشتن محتوا ، امکان دسترسی سایرین به اطلاعات نیز فراهم شود. استفاده از شبکه های اجتماعی مزایای زیادی از جمله کم کردن فاصله ها و به اشتراک گذاشتن داده ها را دارد . به اشتراک گذاری داده ها در برنامه های کاربردی رشد گسترده ای داشته و تبدیل به یک بخش مهم از زندگی شده است . شبکه های اجتماعی کاربران را به این سمت سوق می دهند تا اطلاعتی شخصی از خود ر ارائه کنند و این مسئله باعث بروز چالش های امنیتی بسیاری برای اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران می شود . بعلاوه هر آسیب پذیری می تواند باعث ایجاد رخداد های مخربی شود که حتی آثار آن گریبان گیر یک جامعه شود . مهمترین مشکلی که در کار کردن با شبکه های اجتماعی با آن روبرو هستیم مشکل دسترسی بدون اجازه به اطلاعات خصوصی کاربران و فروش غیر قانونی اطلاعات خصوصی در این شبکه ها می باشد که باید به دنبال راه حل هایی برای از بین بردن و کم کردن این مشکل باشیم.

تعاریف اولیه

شبکه اجتماعی

× یک شبکه اجتماعی به عنوان مدلی از یک گراف بدون جهت(G (V,S,E که در آن V مخفف برای مجموعه گره،E مخفف برای مجموعه لبه وS مخفف ویژگی حساس گره ها را تنظیم می کند . هر گره با یک ویژگی حساس همراه است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید