بخشی از مقاله

بهترین مدیر از دیدگاه برترین مدیر


مقدمه
كاملاً روشن است كه سرنوشت هر سازمان را مديران آن سازمان تعيين مي‌كنند. درهر سازمان، هر چند امكانات فراوان و كاركنان لايق و كارداني وجودد داشته باشد، ولي بدون رهبري و مديريت علاوه بر اينكه از استعدادها و سرمايه‌ها استفاده صحيح نمي‌شود. چه بسا امكانات و استعدادها تبديل به نيروي مخرب سازمان مي‌گردد.


يك مدير كاردان مي‌تواند سرمايه‌هاي اندك سازمان را افزايش دهد، استعدادهاي خفته را بيدار سازد و همه افراد را در يك جهت مشخص هدايت نمايد. در چنين سازماني همه افراد راه و مقصد خود را به خوبي مي‌شناسند و براي رسيدن به هدف، به دنبال رهبر و مدير خود مي‌شتابند.


روش گزينش مديران: گزينش مديران، مسئولان و سرپرستان از مشكل‌ترين و حساس‌ترين كارهاي هر كارفرماست، كوچكترين اشتباه در گزينش مديران، بزرگترين اشتباه در حق سازمان است كه حداقل نتيجه آن، از هم پاشيدگي تدريجي سازمان خواهدبود. لذا در‌مرحله گزينش‌افراد براي احراز پست‌ها، مسئوليت‌ها بايد دقت ويژه‌اي داشته، افراد را به روشي صحيح انتخاب كنيد. اگر در اين

مرحله موفق شويد بيشترين وقت خود را به جاي اينكه صرف جابجايي مديران و رفع افسردگي و خيانت بركنارشدگان نماييد، صرف توسعه سازمان و بيرون راندن رقيبان از ميدان خواهيد نمود.
اصول گزينش مدير: الف) در امور كارگزاران ژرف بنگريد: برترين مدير اولين قدم در گزينش را مطالعه و تحقيق كامل درباره منتخبين مي‌داند. قبل از انتخاب افراد براي واگذاري مسئوليت‌ها، در مورد منتخبين خود تحقيق كامل نماييد، چرا كه وقتي پستي را واگذار مي‌كنيد، در واقع سرمايه‌ها و

اختيارات آن شغل را نيز واگذار نماييد، پس خوب بينديشيد كه سرمايه‌ها و اختيارات را به چه كسي مي‌سپارد. اگر در مرحله گزينش، زمان بيشتري را صرف تحقيق و مطالعه در مورد منتخبين خود بنماييد، در آينده هرگز وقت و زماني را براي رفع گرفتاريهاي ناشي از گزينش اشتباه صرف نخواهيد كرد.
بر مبناي ارزيابي درست به كارشان گماريد:
مديران را قبل از انتخاب از جهات مختلف ارزيابي كنيد چون مقام مديريت در واقع مقام رهبري نيروها و سرمايه‌هاي سازمان است.
ملاكهاي ارزيابي براي گزينش مديران


1- امانتداري
امانتداري و درستكاري شخص را همراه با داشتن تخصص اولويت قرار دهد زيرا درستكاري بدون تخصص منجربه شكست مي‌شود و تخصص بدون امانتداري خيانت را در‌پي‌دارد كه هر كدام از اين دو ضربه بر پيكر سازمان است . يك مدير موفق بايد تخصص تنظيم كارها و مهارت لازم را در هدايت نيروها براي رسيدن به هدف داشته باشد و علاوه بر آن در امانتداري و درستكاري نيز برتر از سايري باشد تا ديگران نيز هرگز به فكر خيانت و سوء استفاده شغلي نباشند.
2- شجاعت
شجاعت مدير را در گفتن حقايق تلخ، در رويارويي با مشكلات و مواجه شدن با افرادي كه ممكن است او را تهديد هم بنمايد بايد آزمود يك مدير بايد شجاعت ريسك در بعضي امور را داشته باشد و از شكست نهراسد. مديري كه از شكست مي‌هراسد چگونه مي‌تواند كاركنان خود را به نوآوري و خلاقيت تشويق نمايد. مگر نه اين است كه مخترعان بزرگ جهان پس از چندين شكست و ناكامي به پيروزي بزرگ دست يافته‌اند.


3- بردباري و پشتكار
هميشه كارها را كساني با موفقيت به پايان مي‌رسانند و در زندگي به پيروزي مي‌رسند كه پشتكار دارند افراد مايوس و نااميد را از خود برانيد. اين افراد هميشه از سختي كار، نبود ابزار و بي‌لياقتي ديگران سخن مي‌گويند. اين گروه چون بردبار نيستند و پشتكار ندارند عوامل شكست را در ديگران جستجو مي‌كنند و با منفي‌گويي خود را به ديگران نيز نااميدي منتقل مي‌كنند بايد اين گروه هر چه سريعتر بركنار شوند و به جاي آنها افرادي را برگزيد كه در فرهنگ لغات آنها كار ناممكن وجود ندارد.

4- وارستگي از قيد ماديات و جاه طلبي
افرادي كه عاشق زندگي مرفه و مجلل هستند از هر فرصتي پلي مي‌سازند براي رسيدن به اهداف مادي اين گونه افراد با رشوه گرفتن، جعل اسناد و بدنام كردن موجب دردسر شما و سايرين مي‌شوند براي رهايي از اين مشكل افرادي را برگزيدند كه به وضع مادي خود قانع بوده و حس جاه طلبي‌شان را به روشي نيكو كنترل كرده باشند.


5- نجابت
افرادي كه ارزشهاي اخلاقي را ناديده مي‌گيرند و هيچ ترسي از رسوا شدن و بدنام بودن در ميان جمع ندارند به محض رسيدن به موقعيت بهتر بيشتر از گذشته با انجام اعمال غير اخلاقي آبروي سازمان را زير سوال مي‌برند پس بايد افرادي را برگزيد كه ازنجابت بيشتري برخوردار باشند.
ج- ازگزينش بر اساس انگيزه‌هاي شخصي بپرهيزيد
در گزينش مدير رابطه بازي نكنيد و با سفارش دوستان و خويشان هيچ گاه افراد را منصوب ننماييد. اين عمل شما را در آينده مجبور مي‌كند به خاطر حفظ دوستي از خطاهاي آنان چشم پوشي كنيد و ايرادهاي آنان را نبينيد كه اين عمل موفقيت آميز نخواهد بود.


د- از گزينش بر اساس خودخواهي بپرهيزيد
گزينش بر اساس راي و نظر شخصي يك فرد موفقيت آميز نخواهد بود چرا كه افراد بسياري سعي خواهند كرد براي جلب نظر، مافوقشان خود را فردي كاردان ولايق جلوه دهند اين گروه معمولا در صحبت‌هاي خود با به كار بردن اصطلاحات تخصصي اندك معلومات خود را به رخ ديگران مي‌كشد و مي‌كوشد خود را دلسوز سازمان معرفي نمايند. معمولا آنان كه بيشتر از خود مي‌گويند كمتر به گفته‌هاي خود عمل مي‌كنند در انتخاب يك مدير هرگز بر اساس نظر شخصي خود پستي را واگذار نكنيد كه انتخاب اشتباه شما دردرجه اول مهارت وتخصص كاري خودتان را زير سوال مي‌برد زيرا شما با انتخاب عجولانه و اشتباه نشان داده‌ايد كه توانايي تفويض اختيار به افراد كاردان را نداريد.
ويژگيهاي اخلاقي مدير:


1- تجربه
مدير با تجربه مانند يك راهنما در بيابان عمل مي‌كند كه همه راه‌ها و بيراهه‌ها را مي‌شناسد مدير با تجربه سازمان را از سرگشتگي در بيابان و غارت شدن به وسيله دزدان نجات مي‌دهد و به سلامت به مقصد مي رساند. افراد بي تجربه وقت زيادي را صرف خواهند كرد تا از راه سعي و خطا تجربه اي مفيد كسب كنند. اتلاف وقت جهت كسب تجربه در اين دنياي پررقابت، ما را از ديگران كه جلوتر هستند عقب نگه مي دارد.


2- نجابت
برترين مدير، نجابت را شرط لازم براي يك مدير دانسته اند افراد نجيب براي آبرو و حيثيت خود، و ديگر افراد وابسته به خود بسيار ارزش قائلند و حاضر نيستند آن را با چيز ديگري معامله كنند. نجابت مي تواند مدير را از دغلبازي، خيانت در اموال، سوء استفاده شغل پنهان كاري و تحريك ديگران باز دارد.
3- عدم وابستگي به ماديات


طمع چشم هر انساني را كور مي كند و طمعكار را به بيراهه مي كشاند بخصوص اگر قدرتي نيز داشته باشد بخصوص افرادي را كه بر مشاغل خريد و فروش كارهاي تجاري و ساير امور مالي و اداري و خدماتي برگزيده مي شوند بايد آزمايش شوند و ميزان وارستگي آنان را از قيد ماديات بسنجند كه طمع در متصديان اين امور خيانت شغل آنان را در برخواهد داشت.


4- عاقبت انديشي
يك مدير آينده نگر هميشه آمادگي رويارويي با هر گونه مشكل ناگهاني را دارد چون از قبل خود را اماده و مجهز به نبرد با بدترين شرايط نموده است. مديران عاقبت انديش بلافاصله پس از قبول شغل جديد، هرگز به فكر تغييرات اساسي نيستند بلكه قبل از هر چيز به شناسايي محيط جديد مي پردازند راهكارهاي گوناگون را چندين مرتبه بررسي مي كنند و پس از آن كه عواقب را سنجيدند، تغييرات اساسي را شروع مي كنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید