بخشی از مقاله

بهداشت خانواده
( مديريت خانواده )
ازدواج و مسايل بهداشتي مربوط به آن
بهداشت دوران بارداري
بهداشت زايمان و پس از زايمان
تنظيم خانواده
بهداشت کودکان
تغذ يه کودکان
مشکلات شايع بهداشتي در کودکان
ياري کودک به کودک
بهداشت کودکان معلول
بهداشت سالمندان
بهداشت محيط خانه
مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتي به خانواده


ازدواج و مسايل بهداشتي مربوط به آن

1- اهميت بهداشت ازدواج را تشريح کنيد؟
داشتن آمادگي جسمي و روحي لازم براي ازدواج، علاوه بر تحکيم بنيان خانواده موجب تضمين سلامت فرزندان خواهد بود. اطمينان از مبتلا نبودن زوجين به بيماري مسري، نداشتن اعتياد و بيماري رواني شديد و غيرقابل کنترل، نبود زمينه مشترک بروز بيماريهاي ژنتيک در زوجين و داشتن شناخت لازم در مورد فيزيولوژي جنس مخالف از جمله مواردي است که در بهداشت ازدواج، به آنها پرداخته مي شود.
2- آزمايشهاي لازم قبل از ازدواج را نام ببريد؟
اين آزمايشها شامل آزمايش خون (از نظر وجود کم خوني و بيماري تالاسمي و نيز تشخيص گروههاي خوني) و آزمايش ادرار (از نظر وجود بيماري مقاربتي و اعتياد) است و در صورت نياز، آزمايشهاي تکميلي انجام مي شود.
3- ازدواجهاي فاميلي را تعريف کنيد؟
عبارت است از ازدواج بين دو نفر که با يکديگر خويشاوند هستند و داراي ژنهاي مشابه با ساختمان يکسان اند و ژنهاي مشابه را از اجداد و گذشتگان مشترک دريافت کرده اند.
4- انواع بيماريهايي که در اثر ازدواجهاي فاميلي افزايش مي يابد را نام ببريد؟
ديابت، انواع سرطانها، فشار خون، ميگرن، تالاسمي، زخم معده، کند ذهني، ميکروسفالي، بيماري داسي شدن سلولهاي خوني، فنيل کتونوري، بيماري رواني، انواع اختلالات متابوليسم، ناشنوايي، نقايص مادرزادي.
5- بروز بيشتر اختلالات مادرزادي در ازدواجهاي فاميلي در اثر چيست؟
به اين علت است که احتمال وجود ژن نهفته و ناپيداي يک بيماري خاص، در يک فاميل، بسيار بالاست و در صورتي که اين ژنها در کنار هم قرار گيرند بيماري از حالت نهفته خارج شده، به صورت آشکار درمي آيد.
6- اهميت مشاره ژنتيک را در پيشگيري از تولد کودکان معلول شرح دهيد؟
مشاوره ژنتيک، روندي است که طي آن به زوجها، در مورد بيماريهاي ژنتيک و بيماريهايي که ممکن است بر فرزندان آنها تأثير بگذارد آموزش داده مي شود. گرفتن شرح حال خانوادگي از هريک از زوجها درباره بيماريهايي که جنبه موروثي دارد و احتمالاً کامل کردن اين اطلاعات با آزمايشهاي تکميلي، مي تواند به تصميم گيري فرد در مورد انتخاب همسر آينده کمک نمايد.
7- نکات اساسي آموزشهاي قبل از ازدواج را فهرست کنيد؟
در اين کلاسها، درباره مسايل گوناگوني از جمله رعايت بهداشت فردي در ازدواج، تنظيم خانواده و روشهاي مختلف پيشگيري از بارداري، مشکلات جانبي ازواج فاميلي، مسايل تغذيه اي، مسايل زناشويي، آمادگي براي بارداري و ... به زوجها آموزش داده مي شود.
بهداشت دوران بارداري

1- اهداف مراقبتهاي دوران بارداري را توضيح دهيد؟
هدف از مراقبتهاي دوران حاملگي، تأمين و حفظ سلامت مادر و جنين اوست. در طي اين مراقبتها مادران براي زايماني طبيعي آماده مي شوند. آموزشهاي لازم را در زمينه خطرات، عوارض و مسايل طبيعي همراه حاملگي فرامي گيرند که نتيجه آن حفظ سلامت جسمي و روحي مادر و کاهش مرگ و مير مادران به دليل عوارض بارداري مي شود.
2- بهترين سن حاملگي چه سني است؟
بهترين سن براي بارداري بين 35-18 سالگي است.
3- حاملگيهاي زودرس و ديررس چه عوارضي را به همراه دارند؟
حاملگيهاي زودرس به دليل عدم بلوغ فيزيولوژيک، نداشتن آمادگي و اطلاعات لازم، مشکلاتي را ايجاد مي کند. حاملگيهاي سنين پايين که لگن هنوز به رشد کافي و کامل خود نرسيده است مي تواند براي مادر باردار خطراتي را به دنبال داشته باشد. حاملگي در سنين بالا باعث نقايص مادرزادي مي شود.
4- علائم حاملگي را توضيح دهيد؟
اولين و معمولترين علامت حاملگي در خانمها قطع قاعدگي (عادت ماهانه) است. علايم ديگري نظير بزرگ و حساس شدن پستانها، تهوع و استفراغ صبحگاهي و تکرّر ادرار نيز در بعضي از خانمهاي باردار ديده مي شود.
5- اولين مرحله مراقبتهاي دوران بارداري چه مرحله اي است؟
معمولاً در اولين معاينه، شرح حال دقيقي از مادر گرفته مي شود که در طي آن درباره سابقه بيماري مادر (مثلاً بيماري قلبي يا کليوي) سابقه حاملگيهاي قبلي، سابقه جراحي نيز سؤال مي شود و تاريخ احتمالي زايمان با توجه به تاريخ آخرين قاعدگي محاسبه مي شود.
6- آزمايشهايي که از زن باردار درخواست مي شود را نام ببريد؟
1. اندازه گيري هموگلوبين – هماتوکريت و شمارش پلاکتها.
2. تعيين گروه خوني و RH
3. بررسي از نظر ديابت
4. آزمايش ادرار از نظر وجود عفونت
5. آزمايش VDRL براي تشخيص سفليس
6. تست پاپ اسمير
7- تغييرات طبيعي دوران بارداري در سه ماهه اول را نام ببريد؟
- خواب آلودگي
- احساس سنگيني در پستانها
- احساس سنگيني و پرشدن در لگن
- تکرّر ادرار
- افزايش ترشحات تناسلي
- تهوع صبحگاهي
- اختلالات گوارشي
8- علائم خطر دوران بارداري را نام ببريد؟
- احساس درد، درد زايماني يا هر نوع درد لگني و شکمي
- خونريزي و يا خروج هر نوع مايع
- ورم دستها و صورت
- سردرد شديد يا مداوم
- تاري ديد
- تب و لرز
- سوزش ادرار
- استفراغ مداوم
- احساس کاهش حرکات جنين
9- مواردي که در دوران بارداري مورد تأکيد قرار مي گيرد را نام ببريد؟
1. تغذيه زن باردار
2. استراحت
3. استحمام
4. مراقبت از دندانها
5. لباس زن باردار
6. ورزش
7. مسافرت
8. مراقبت از پستانها
9. واکسيناسيون
10- چرا مادران در دوران بارداري واکسينه مي شوند؟
همه مادران در دوران بارداري عليه بيماري کزاز واکسينه مي شوند. اين کار باعث ايمن شدن آنها و نوزادشان درمقابل بيماري کزاز خواهد شد.
11- آيا مادران باردار مي توانند به مسافرت بروند؟
بارداري، مانعي براي مسافرت مادران نيست به شرطي که در هر حال دسترسي به امکانات پزشکي داشته باشند. چنانچه مادران مسيرهاي طولاني را با اتومبيل طي مي کنند بهتر است هر 2 ساعت يک بار از ماشين پياده شوند و چند قدم راه بروند. در اواخر دوره حاملگي، مسافرتهاي طولاني توصيه نمي شود و لازم است مادران، قبل از مسافرت با پزشک خود مشورت نمايند.
12- از چه مواردي در حاملگي بايد پرهيز شود؟
1. مصرف هرگونه دارو و مواد شيميايي
2.عکسبرداري
3. مصرف دخانيات
13- چه عواملي باعث مي شود دندانهاي زنان باردار مستعد پوسيدگي شود؟
مادران باردار به علل مختلف در معرض پوسيدگي دندانها قرار دارند. کم شدن بزاق، تغييرات هورموني و نوع تغذيه از آن جمله اند. لازم است خانمها به محض اطمينان از حامله بودن به دندانپزشک مراجعه نمايند تا لثه ها و دندانهاي آنها معاينه شود.
14- حاملگيهاي پر خطر را نام ببريد؟
1. حاملگي قبل از سن 18 و بعد از 35 سالگي؛
2. فاصله بارداري کمتر از 2 سال؛
3. حاملگي چهارم به بعد؛
4. مادري که قدش از 45 سانتيمتر کمتر باشد؛
5. مادري که وزن او قبل از بارداري کمتر از 38 کليوگرم باشد؛
6. حاملگيهاي چند قلو؛
7. سوء تغذيه مادر؛
8. سابقه سقط و زايمان مشکل در مادر؛
15- چه عواملي باعث تغييرات روحي و رواني در مادر باردار مي شود و وظيفه اطرافيان در کمک به بهداشت رواني مادر باردار چيست؟
احساسات مادر نسبت به بارداري، همسر و نوزادش در اين تغييرات مؤثرند. مسايل خانوادگي، وضعيت اقتصادي خانواده، روابط حاکم بر خانواده نيز در اين تغييرات، تأثير دارند. تغييرات هورموني دوران بارداري نيز به بروز اين حالات کمک مي کنند. تمام اين عوامل دست به دست هم داده، ممکن است مادر باردار را زودرنج، کم حوصله و عصبي نمايند.
در اين حال وظيفه اطرافيان و مخصوصاً شوهر، بسيار مهم و کمک کننده است. آنها با ايجاد جوي عاطفي و صميمي مي توانند باعث ايجاد اعتماد به نفس در زن باردار شده، فضا و محيطي آرامش بخش در خانواده ايجاد کنند تا مادر، اين دوران را با سلامتي و اطمينان طي نمايد.
بهداشت زايمان و پس از زايمان

1- زايمان را تعريف کنيد؟
به مجموعه مراحلي گفته مي شود که در طي آن نوزاد، جفت و پرده هاي جنيني از کانال زايماني خارج مي شوند. زايمان با دردهاي زايماني شروع مي شود، با ولادت نوزاد ادامه مي يابد و با خروج جفت پايان مي پذيرد.
2- مرحله اول زايمان را توضيح دهيد؟
مرحله اول، بازشدن رحم است که ممکن است از چند ساعت تا دو روز طول بکشد. علت بازشدن دهانه رحم انقباضات رحمي است. اين انقباضات سبب دردهاي زايماني مي شوند. در آغاز مرحله اول، فاصله دردهاي زايماني در حدود 15 دقيقه و مدت هر درد چند ثانيه است. در اين مرحله کيسه جنيني که محتواي مايع آبکي است خود به خود با دست پزشک يا ماما پاره مي شود و مايعي که جنين در آن شناور است جاري مي گردد.
3- مرحله دوم زايمان را توضيح دهيد؟
مرحله دوم زايمان، جريان واقعي تولد است که ممکن است از ده دقيقه تا يک ساعت و نيم طول بکشد. در اين مرحله است که نوزاد از بدن مادر خارج مي شود و زندگي مستقل خود را آغاز مي کند.
4- اپي زيوتومي به چه منظور صورت مي گيرد؟
در بعضي از زايمانها، به علت اينکه عضلات اطراف مهبل سفت هستند، مرحله دوم زايمان طولاني مي شود؛ در اين صورت پزشک براي جلوگيري از وارد آمدن فشار بر سر جنين و تسريع زايمان، مجراي زايمان را با قيچي مي برد تا مجراي زايماني وسيعتر شده، سر کودک به راحتي خارج شود. اين عمل را اپي زيوتومي مي گويند. با خروج نوزاد، محل بريده شده را با نخي که خود به خود جذب مي شود، مي دوزند.
5- مرحله سوم زايمان را توضيح دهيد؟
پس از به دنيا آمدن نوزاد، در مرحله دوم، انقباضات رحمي خفيفتر مي شود و مادر احساس کاهش درد و آرامش مي کند. اين انقباضات خفيف تا خروج جفت ادامه مي يابد. جفت، معمولاً به طور خود به خود از جدار رحم جدا شده تا نيم ساعت بعد از تولد نوزاد، خارج مي شود. گاه لازم است جفت را با مالش روي شکم يا به کمک دست، خارج کرد.
6- سزارين چيست؟ در چه مواقعي سزارين بر زايمان طبيعي برتري دارد؟
نوعي عمل جراحي است که طي آن با بريدن جدار شکم و رحم، نوزاد بيرون آورده مي شود. هنگامي که اندازه سر نوزاد با لگن مادر هماهنگ نباشد يا لگن مادر در قسمتي بيش از حد تنگ باشد همچنين در مواقعي که جنين وضعيت غيرطبيعي داشته باشد، لازم است زايمان با روش سزارين انجام شود.
7- دوران نقاعت بعد از زايمان چه دوراني است و چه قدر به طول مي انجامد؟
دوران نقاهت پس از زايمان به6 تا 8 هفته اول بعد از زايمان گفته مي شود که در طي آن تغييرات فيزيکي و فيزيولوژيک ايجاد شده بر اثر بارداري برگشت مي کند.
8- تغييرات طبيعي بعد از زايمان چيست؟
- کاهش حجم رحم
- کاهش وزن به ميزان تقريباً 8 کيلو
- ترشح شير از پستانها که در ابتدا به صورت آغوز بوده. با گذشت سه تا چهار روز ترشح شير آغاز مي شود.
- ترشحات رحم که در ابتدا به صورت خوني است ولي به زودي از قرمزي آن کاسته مي شود و به صورت ترشحات بعد از زايمان درمي آيد.
9- مادر چه زماني بعد از زايمان مي تواند غذا بخورد؟
مادر هر زمان که ميل به غذا داشته باشد مي تواند غذاي مايع يا جامد مصرف کند. رژيم غذايي وي همان رژيم دوران بارداري است و خانمهاي شيرده بايد حداقل يک ليتر شير اضافه بخورند.
10- فايده ورزشهاي پس از زايمان چيست؟
براي اينکه عضلات شکم، پشت و لگن و ساير اعضاي بدن که در دوران حاملگي و زايمان دچار تغييراتي شده اند هر چه زودتر به حالت طبيعي برگردند. پس از هفته دوم زايمان، ورزش توصيه مي شود.
11- معمولاً چه مدت پس از زايمان، قاعدگي برمي گردد؟
برگشت قاعدگي در زنان مختلف، متفاوت است. اين زمان ممکن است از 6 هفته تا يک سال پس از زايمان متغيير باشد. مادراني که نوزاد خود را شير مي دهند ديرتر قاعده مي شوند ولي اکثر مادران در ماه پنجم يا ششم بعد از زايمان قاعده خواهند شد.
تنظيم خانواده

1- لزوم رعايت تنظيم خانواده را تشريح کنيد؟
الف) جمعيت و تأمين غذا
ب ) رشد بي رويه جمعيت و نظام آموزشي
ج ) رشد بي رويه جمعيت و نظام اقتصادي
د ) رشد جمعيت و مسکن
ه) رشد جمعيت و بهداشت
و ) رشد جمعيت و محيط زيست
ز ) رشد جمعيت و خدمات عمومي
ح ) رشد جمعيت و مسؤوليتهاي اجتماعي بانوان
2- تنظيم خانواده را تعريف کنيد؟
فاصله گذاري مناسب بين بارداريها و کنترل تعداد فرزندان با استفاه از روشهاي پيشگيري از بارداري با توجه به امکانات اقتصادي، قدرت جسمي و رواني والدين را تنظيم خانواده گويند.
3- اهداف تنظيم خانواده را بنويسيد؟
1. کاهش مرگ و مير مادران و نوزادان؛ کاهش معلوليت و ناتوانيهاي ناشي از حاملگيهاي ناخواسته
2. کاهش بيماريهاي مادر زادي با جلوگيري از زايمانهاي ديرهنگام
3. جلوگيري از حاملگيهاي ناخواسته و سقطهاي غيرقانوني
4. جلوگيري از سوء تغذيه مادران و کودکان با فاصله گذاري مناسب بين فرزندان
5. تأمين سلامت جسماني و رواني مادران
6. کمک به خانواده ها در جهت داشتن تعداد فرزندان دلخواه و متناسب با امکانات اقتصادي جسماني و رواني آنها.
4- روشهاي متداول پيشگيري از حاملگي را نام ببريد؟
1. روشهاي مکانيکي شامل:
الف) پوشش براي مرد (کاندوم)
ب ) دستگاه داخل رحمي (IUD)
2. روشهاي شيميايي شامل:
الف) قرصهاي خوراکي ضد بارداري
ب ) هورمونهاي تزريقي
ج ) کپسولهاي کاشتني
3. روشهاي جراحي شامل:
الف) بستن لوله در مردان (وازکتومي)
ب ) بستن لوله در زنان (توبکتومي)
5- مزاياي استفاده از قرصهاي ضد بارداري را بنويسيد؟
1. مصرف قرصهاي پيشگيري از بارداري نه تنها منجر به سرطان نمي شود، بلکه از برخي انواع سرطان پيشگيري مي کند.
2. استفاده از قرصهاي ضد بارداري منجر به نازايي نمي شود بلکه پس از قطع مصرف قرص در ظرف چند ماه، قدرت باروري بازمي گردد.
3.استفاده از قرصهاي ضد بارداري منجر به تولد نوزادان ناهنجار نمي شود و اگر در زمان حاملگي مصرف نشده باشد نوزادان سالم متولد خواهند شد.
4. قرصها براي اينکه مؤثر واقع شوند بايد به طور مرتب و صحيح مورد استفاده قرار گيرند .

بهداشت کودکان

1- دوره شيرخوارگي را تعريف کنيد؟
28 روز اول زندگي را دوره نوزادي و پس از آن تا 2 سالگي را دوره شيرخوارگي مي ناميم.
2- به نظر شما چرا بر مراقبت نوزادان تأکيد مي شود؟
مراقبتهاي بهداشتي در اين زمان سهم بهه سزايي در حفظ سلامت و کاهش مرگ و مير کودکان دارد. تغذيه مناسب، ايمن سازي در مقابل بيماريهاي واگيردار و پايش رشد، رعايت نکاتي که بيماريهاي شايع نظير اسهال و عفونتهاي تنفسي را کاهش مي دهد و مواردي نظير آن، به ارتقاي سطح سلامتي در اين دوران کمک مي کند.
3- نکات مهم بهداشتي دوران نوزادي را توضيح دهيد؟
نوزادان طبيعي در موقع تولد حدود 5/3 کيلوگرم وزن دارند. قد آنها حدود 50 سانتيمتر است و اندازه دور سر آنها حدود 37 سانتيمتر است. در هفته اول تولد، نوزادان کمي کاهش وزن دارند که طبيعي است. برخي از نوزادان 7-3 روز پس از تولد کمي زرد مي شوند که اين امر نيز طبيعي است. در صورتيکه زردي قبل از روز سوم يا بعد از روز هفتم تولد پيدا شود يا بيش از اندازه باشد نوزاد بايد مورد معاينه پزشک قرار گيرد.
4- موارد مهم بهداشتي دوران شيرخوارگي را شرح دهيد؟
دوران شيرخوارگي، دوره اي حساس در زندگي کودک به شمار مي رود. او به تدريج با محيط زندگي جديد خو مي گيرد، محرکهاي تازه از محيط را مي شناسد، مي نشيند و مي ايستد و راه مي رود. هر روز از اين دوران با تحولي تازه همراه است و شناخت اين دوران و نيازهاي کودک در اين زمان مي تواند به حفظ سلامت او کمک نمايد. نکات عمده در مراقبتهاي اين دوران شامل تغذيه، پايش رشد و نمو، واکسيناسيون، مراقبت از دندانها و آموزش توالت رفتن، بيماريهاي شايع و ... مي باشد.
5- پايش رشد و اهميت آن در سلامت کودک را بيان کنيد؟
مهمترين علامت سلامت کودک، زياد شدن وزن اوست. پس بايد وزن کودک در سال اول هر ماه اندازه گيري شود. منحني رشد هر کودک که از متصل کردن نقاط در هر ماه به دست مي آيد، بايد به موازات يکي از خطوط منحني رشد و به طرف بالا باشد. اگر وزن کودک بيشتر از مرتبه قبل باشد خطي که روي منحني رشد کشيده مي شود رو به بالا خواهد بود. اين حالت نشان مي دهد که کودک رشد خوبي داشته است. اگر وزن کودک همان وزن مرتبه قبل باشد خطي که روي منحني رشد کشيده مي شود مستقيم خواهد بود. اين حالت، نشان دهنده اين است که کودک به خوبي رشد نکرده است. اما اگر وزن کودک کمتر از مرتبه قبل باشد خطي که روي منحني کشيده مي شود رو به پايين خواهد بود. اين حالت بسيار خطرناک است چون نشاندهنده اين است که کودک نه فقط رشد نکرده بلکه وزن خود را از دست داده است.
6- اندازه گيري دور سر کودک چه اهميتي دارد؟
راه ديگري که براي آگاهي از ميزان رشد کودک و به خصوص رشد مغزي او وجود دارد اندازه گيري مرتب دور سر کودک است. اندازه دور سر کودک در بدو تولد، حدود 37 سانتيمتر است که در سه ماهه اول، هر ماه 2 سانتيمتر و پس از آن تا سال دوم حدود 10 سانتيمتر ديگر به دور سر افزوده مي شود.
7- واکسيناسيون را تعريف کنيد؟
عبارت است از وارد کردن ميکروب يا ويروس کشته شده يا ضعيف شده آنها به بدن به صورت خوراکي يا تزريقي. بدن انسان در مقابل اين ويروسها و ميکروبها يا سموم، موادي مي سازد که اصطلاحاً «پادتن» ناميده مي شود. حال اگر بدن با ميکروب يا ويروس واقعي برخورد کند مي تواند آن را از بين ببرد و بدين ترتيب، انسان در مقابل آن بيماريها ايمن مي شود.
8- واکسيناسيون در چه دوره هايي صورت مي گيرد؟
1. بدو تولد
2. يک و نيم ماهگي
3. سه ماهگي
4. چهار و نيم ماهگي
5. نه ماهگي
6. در پانزده ماهگي
7. در سن چهار تا شش سالگي
8. پس از هر دو سال يک بار
9- در چه شرايطي واکسيناسيون مي تواند مؤثر واقع شود؟
زماني به خوبي اثر مي کند که به موقع و به طور کامل انجام شود بعضي از واکسنها زماني مؤثر واقع مي شوند که چند بار تلقيح شوند.
10- رويش دندانهاي شيري از چند ماهگي شروع مي شود؟
از 6 ماهگي شروع مي شود و تا حدود 5/2 سالگي همه 20 دندان شيري درمي آيد.
11- دندانهاي شيري چه نقشي را ايفا مي کنند؟
جويدن غذا، تکلم درست، زيبايي صورت، در رشد طبيعي فکها مؤثرند، فضاي لازم را براي رويش دندانهاي دايمي حفظ مي کنند و به اين ترتيب باعث مي شوند که دندانهاي دائمي راحت و منظم دربيايند.
12- آموزش توالت رفتن به کودک را تشريح نماييد؟
از حدود 18 ماهگي به بعد که کودکان به تدريج مي توانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند بايد آموزش توالت رفتن را شروع کرد.
1. والدين بايد از آموزش اجباري کنترل ادرار و مدفوع به کودک خودداري کنند. اين کار سبب يبوست مزمن، بي اختياري ادرار و مدفوع و اختلال در رابطه والدين و کودکان مي شود.
2. اگر با اين مسأله به گونه اي برخورد شود که کودک آن را به عنوان يک کار و مهارت ببيند، احتمال موفقيت در آن بسيار بيشتر است.
3. در آموزش اين امر، بايد به خصوصيات و تفاوتهاي کودکان توجه کرد و از مقايسه کودکان در اين مورد خودداري نمود.
4. اگر کودک، مقاومت کند بايد اين آموزش، چند هفته اي عقب انداخته شود. اگر کودک در طول روز به مدت چند ساعت خشک باشد و در صورتي که خود را خيس کند خبر بدهد مي توان آموزش توالت رفتن را شروع کرد.
13- ختنه چه اثرات مثبتي دارد؟ توضيح دهيد؟
ختنه کردن سنت پسنديده اي است که سالهاست منابع علمي آن ثابت گرديده است. از جمله منافع اين کار، پيشگيري از سرطان و عفونتهاي ادراري است. زخم ناشي از ختنه کردن معمولاً پس از يک هفته ترميم مي يابد. در اين مدت بايد از کودک مراقبت به عمل آيد تا محل زخم، عفوني نگردد.
تغذيه کودکان

1- زمان شروع تغذيه با شير مادر را توضيح دهيد؟
تغذيه نوزاد با شير مادر بهتر است تا نيم ساعت پس از تولد و روي تخت زايمان شروع شود. در چند روز اول پس از زايمان، شير مادر به صورت آغوز يا ماک است و شروع به موقع شيردهي سبب مي شود که نوزاد از تمام مزايايي که آغوز دارد بهره مند شود. شروع هرچه زودتر شيردهي سبب تحريک پستان و توليد شير مي شود.
2- شير مادر داراي چه ترکيبي است؟
شير مادر بهترين ترکيب شيميايي از پروتئين، چربي، کربوهيدرات، ويتامينها و املاح لازم براي رشد کودک است. شير مادر بيش از 100 ترکيب شيميايي مختلف با نسبتهاي متفاوت است که از لحاظ هضم و جذب، براي نوزاد بسيار مناسب مي باشد.
3- خواص ضد ميکروبي و ايمني بخشي شير مادر را توضيح دهيد؟
در شير مادر، علاوه بر مواد مغذي، موادي وجود دارد که کودک را در مقابل عفونتها مقاوم مي کند. از اين رو، کودکاني که با شير مادر تغذيه مي شوند خيلي کمتر به اسهال و سرماخوردگي و ساير بيماريهاي شايع مبتلا مي شوند.
4- خواص بهداشتي شير مادر را توضيح دهيد؟
شير مار هميشه تازه و در دسترس است و عاري از هرگونه آلودگي و ميکروب مي باشد. شيرهاي ديگر به راحتي ممکن است آلوده شوند. اين آلودگيها ممکن است از ظرف، از دست شخص، قاشق و غيره منتقل شود در حالي که شير مادر مستقيماً از پستان وارد دهان طفل شده، امکان آلودگي ندارد.
5- مزاياي شيردهي مادر را شرح دهيد؟
- شيردهي باعث مي شود وزن و اندام مادر زودتر به حالت طبيعي برگردد.
- مادراني که فرزندشان را با شيرخود تغذيه مي کنند کمتر به سرطان سينه و تخمدان مبتلا مي شوند.
- اگر مادري به طور مرتب شيردهي داشته باشد، احتمال حاملگي زودرس و ناخواسته نيز کمتر مي شود.
- شير مادر خريدني نيست و هيچ هزينه اي براي خانواده ندارد.
6- آيا براي شير دادن، بايد برنامه منظمي وجود داشته باشد؟
شير دادن به کودک احتياج به برنامه منظمي ندارد. هر وقت کودک گرسنه است چه روز و چه شب و با هر فاصله اي، بايد به او شير داده شود. مدت مکيدن شيرخوار را نبايد محدود کرد. بايد اجازه داد شيرخوار تا هر وقت بخواهد پستان را بمکد و خود او، پستان را رها کند.
7- روش تغذيه نوزاد از پستان مادر را توضيح دهيد؟
مادر بايد در زمان شير دادن کاملاً راحت باشد. اگر در روزهاي اول پس از زايمان نشستن براي مادر مشکل باشد مي تواند در حالت خوابيده به نوزاد شير دهد. بهتر است مادر قبل از شيردهي دستهاي خود را با آب و صابون بشويد. اما روزانه تنها يک بار شستن پستانها با آب کافي است و لازم نيست از صابون استفاده شود. اگر پستان به طرز صحيحي در دهان کودک قرار داده نشود ممکن است درد، زخم و ترک خوردگي پستان را به همراه آورد.
8- در اولين هفته شروع تغذيه تکميلي بهتر است از چه مواد غذايي استفاده شود؟
بهتر است از فرني آرد برنج استفاده شود که ابتدا يک قاشق مرباخوري در روز و کم کم روزانه 10 قاشق مرباخوري کافي است.
9- از هفته سوم چه مواد غذايي را مي توان به کودک داد؟
پوره، مثل پوره سيب زميني، هويچ، نخود فرنگي و لوبياسبز را مي توان به شيرخوار داد. بهتر است کمي روغن به پوره اضافه نمود تا نيروي بيشتري به کودک بدهد.

10- دادن ماست را از چند ماهگي مي توان شروع کرد؟
از 8 ماهگي
11- نشانه هاي کافي بودن شير مادر چيست؟
بهترين چيزي که مي تواند به مادر کمک کند تا از کافي بودن شيرخود مطمئن شود اضافه شدن وزن شيرخوار است. در ماههاي اول، اگر وزن شيرخوار هر ماه 500 گرم بيشتر از وزن ماه قبل باشد، تغذيه خوبي داشته و شير مادر کافي بوده است. از ديگر نشانه هايي که کافي بودن شير مادر را نشان مي دهد، تعداد کهنه هايي است که کودک در طول روز خيس مي کند. اگر شيرخوار فقط از شير مادر استفاده مي کند و غذا يا مايعات ديگري نمي خورد و روزانه 6 کهنه را خيس مي کند حتماً شير مادر برايش کافي است.
12- آروغ زدن چه مزايايي براي کودک دارد؟
در موقع شيرخوردن، مقداري هوا نيز به همراه شير، وارد معده شيرخوار مي شود. وجود اين هوا مي تواند باعث بروز دل درد در نوزاد شود. لازم است پس از هر بار شيردهي، کودک را در بغل گرفته چند بار آهسته به پشت او بزنيم يا پشت او را مالش دهيم تا هواي خورده شده را برگرداند. گاهي همراه آروغ زدن مقداري شير نيز برگردانده مي شود که امري طبيعي است و جاي نگراني نيست.
13- تغذيه در سال دوم را توضيح دهيد؟
در اين سن، کودک کم کم مي تواند از غذاي سفره استفاده کند ولي نبايد غذاي او منحصر به غذاي سفره شود. در سال دوم بهتر است ابتدا غذاي کمکي را به طفل داد و سپس شير مادر را در اختيار او گذاشت. براي اينکه غذاي کودک انرژي کافي داشته باشد، بهتر است مقداري روغن يا کره به غذاي کودک اضافه شود. غذاي کودک بايد متنوع باشد مثل برنج، لوبيا، نخود، عدس، شير، انواع سبزي، ميوه، گوشت، ماهي و تخم مرغ به کودک داده شود.
14- تغذيه کودک بعد از دو سالگي به چه صورت بايد باشد؟
در اين دوره، کودک به دليل فعاليت زياد و رشد سريع، اشتهاي بيشتري پيدا مي کند و مي تواند در هر وعده غذاي بيشتري بخورد. در اين سنين پدر و مادر بايد غذا خوردن را به عهده خود کودک بگذارند اما بايد مراقب باشند که کودک غذاي کافي بخورد. بهتر است غذا خوردن کودک زمان و محل معيني داشته باشد. بعضي از کودکان به راحتي غذا نمي خورند. والدين آنها از روشهاي مختلفي مثل نوازش کردن، رشوه دادن، تهديد، ترساندن و حتي کتک زدن استفاده مي کنند. نبايد کودک را به غذا خوردن مجبور کرد. شير و لبنيات بايد جزو لاينفک برنامه غذايي کودک باشد.
15- نحوه تغذيه در زمان بيماري، را شرح دهيد؟
در دوران بيماري، پدر و مادر بايد توجه بيشتري به تغذيه کودک داشته باشند. اگر کودک تب داشته باشد، ذخيره هاي غذايي بدن او مصرف مي شوند. معمولاً در دوران بيماري، اشتهاي کودک کم مي شود و اگر به تغذيه او توجه کافي نشود، رشد کودک دچار اشکال مي گردد. مخصوصاً اگر کودک اسهال داشته باشد، مايعات و مواد غذايي را از دست مي دهد. اگر کودک بيمار، شيرخوار است بايد تغذيه با شير مادر را در دوران بيماري ادامه داد. به کودک تب دار بايد آب و مايعات بيشتري خوراند.
مشکلات شايع بهداشتي در کودکان

1- مراحل رشد کودک را نام ببريد؟
1. مرحله اول (يک سال اول عمر)
2. مرحله دوم (يک تا سه سالگي)
3. مرحله سوم (سه تا پنج سالگي)
4. مرحله چهارم (شش تا يازده سالگي)
5. مرحله پنجم (يازده سالگي تا انتهاي نوجواني)
2- «نه» گفتن در چه سني در کودکان شروع مي شود؟ والدين بايد چگونه با آن برخورد کنند؟
بين يک تا سه سالگي شروع مي شود. در مرحله دوم کودکان به طور طبيعي لجباز مي شوند. بايد ضمن تحمل «نه» گفتن آنها، اجازه انجام کارها را به آنها داد و والدين به کار کودک نظارت و از او مراقبت کنند.
3- کودکان در چه مرحله اي آمادگي رفتن به مهد کودک را دارند؟ اين مرحله داراي چه ويژگيهايي است؟
کودکان در مرحله سوم بين سه تا پنج سالگي، آمادگي رفتن به مهد کودک را دارند. روابط با همسالان برايشان لذتبخش است. آموزش مهارتها، خوردن، لباس پوشيدن و توالت رفتن به تنهايي در اين مرحله بايد انجام شود. بازيها در اين مرحله به صورت مشترک صورت مي گيرد. آموزش اخلاقيات و مذهب، در اين مرحله انجام مي شود.
3- اختلالات شايع دوران کودکي را نام ببريد؟
1. لکنت زبان
2. شب ادراري
3. اضطراب و ترس
4. بيش فعالي
4- با افرادي که لکنت زبان دارند چگونه بايد برخورد کنيم؟
صرف نظر از علت بروز لکنت زبان، براي رفع اشکالات ايجاد شده در تلفظ بهتر است اعضاي خانواده سعي کنند شمرده و واضح صحبت کنند و به صحبت غلط کودک نخندند. گاه خانواده از روي شوخي، کلماتي را که کودک غلط تلفظ مي کند، آنها هم غلط تلفظ مي کنند که بايد از اين کار پرهيز شود. گوش دادن با حوصله به صحبت کودکان و به کارگيري صحيح کلمات به صورت شمرده در کلام خود، به تدريج به اصلاح گفتار کودک کمک خواهد کرد.
5- شب ادراري را تعريف کنيد و راههاي برخورد با آن را توضيح دهيد؟
وجود بي اختياري ادرار بعد از 5 سالگي را، شب ادراري مي گويند. به دلايل مختلف در رشد دريچه خروجي مثانه اين قبيل کودکان، تأخير وجود دارد. روشهاي متعددي براي درمان شب ادراري پيشنهاد شده است ولي بهترين روش، رفتار درماني است که مبتني بر مشارکت کودک بر حل مسأله مي باشد. در اين روش، براي شبهايي که کودک شب ادراري ندارد امتياز در نظر گرفته مي شود و به ازاي تعداد معيني امتياز، در هفته يا ماه جايزه در نظر گرفته مي شود. محدوديت مصرف مايعات در شب و عادت دادن کودک به اينکه هر شب قبل از خواب، توالت برود نيز کمک کننده است.
6- علت وجود اضطراب در کودکان چيست؟
اغلب والدين براي تنبيه کودک يا جلوگيري از بروز رفتاري خاص، وي را از موضوع وحشتناکي مي ترسانند. مثلاً بعضي حيوانات، لولو، افراد غريبه، تاريکي و غيره. اين امر منجر به شکل گيري ترسها و اضطرابهاي بيهوده در کودکان مي شود.
7- اختلال عادتي را تعريف کنيد؟ و تعدادي از اين اختلالات عادتي را نام ببريد؟
به هر رفتار عادتي غلطي که کودک تکرار کند، «اختلال عادتي» گفته مي شود. ناخن جويدن، انگشت مکيدن يا دائماً با موهاي خود ور رفتن، گوشه لباس را مرتب به دهان بردن و جويدن.
9- عادات غلط نشانه چيست؟
عادات ناپسند را بايد يک علامتها يا زنگ خطرها تصور نمود که حاکي از غلط بودن روابط حاکم بر شرايطي است که کودک در آن رشد و نمو مي کند. در چنين محيطي طبعاً کودک دچار اضطراب و خشم مي شود که يکي از راههاي تخليه آن، بروز رفتارهاي عادتي است.
ياري کودک به کودک

1- مواردي را که کودکان بزرگتر مي توانند به کودکان کوچکتر کمک کنند، نام ببريد؟
1. به او غذا بدهند.
2. با او بازي کنند.
3. صورتش را تمييز کنند.
4. در مواقع لزوم، او را به توالت ببرند و پس از توالت، دستهايش را با آب و صابون بشويند.
5. او را از خطرات و حوادث دور نگهدارند.
6. دندانهاي کوچولو را تمييز کنند.
2- در پيشگيري از حوادث کودکان، بزرگتر چه نقشي را مي توانند ايفا کنند؟
آنها مي توانند برادران و خواهران کوچکتر خود را ياري دهند تا مواظب آتش و چيزهاي داغ باشند. بچه هاي بزرگتر مي توانند در هنگام آشپزي مادر و يا در فصل زمستان، کوچکترها را از نزديک شدن به وسايل گرماسوز، دور نگهدارند. در نقاط شلوغ و پر ترافيک، بچه هاي بزرگتر، مي توانند مواظب بچه هاي کوچکتر باشند. وقتي سانحه اي اتفاق افتاد، بچه ها مي توانند بسياري از کمکهاي اوليه را فراگيرند و بچه هاي مدرسه مي توانند با کمک والدين و ملعمان خود جعبه کمکهاي اوليه براي درمان جراحات و بريدگيها، فراهم کنند.
3- کودکان بزرگتر چه نقشي در بازي با کودکان کوچکتر دارند؟
کودکان از طريق بازي، مي آموزند که چگونه زندگي کنند و از اين راه، تواناييها و حواس خود را پرورش مي دهند. آنها وقت زيادي را با برادران وخواهران خود مي گذرانند و در صورتي که با بچه هاي بزرگتر بازي مي کنند به رشد حواس آنها نيز کمک مي کنند. اين کار را با علاقه و مسؤوليت بيشتري انجام مي دهند.
بهداشت کودکان معلول

1- معلوليت را تعريف کنيد؟
معلوليت، به ناتواني در انجام تمام يا قسمتي از فعاليتهاي عادي زندگي فردي يا اجتماعي به علت وجود نقصي مادرزادي يا اکتسابي، در قواي جسماني يا رواني اطلاق مي شود.
1- انواع معلوليتها را نام ببريد؟
1. معلوليتهاي جسمي شامل موارد زير است:
الف: معلوليتهاي حواسي مانند نابينايي و ناشنوايي؛
ب: معلوليتهاي حرکتي شامل انواع نقص عضوها، ضايعات نخاعي و ناهنجاريهاي مربوط به اسکلت و عضلات؛
ج: معلوليت احشاي داخلي: شامل ناهنجاريهاي قلبي ـ عروقي، تنفسي، کليوي و غيره؛
2. معلوليت ذهني شامل موارد زير است:
الف: عقب ماندگي ذهني
ب: بيماري رواني
3- علل معلوليتها، به چند دسته تقسيم مي شوند؟
1. معلوليتهاي اکتسابي
2. معلوليتهاي مادرزادي
4- معلوليتهاي اکتسابي را توضيح دهيد؟
در اثر تصادفات، حوادث يا بلاهاي طبيعي، جنگ، آتش سوزي، مسمويتها و يا بيماريهاي مزمن و عوارض ناشي از آنها، فرد ممکن است دچار اين معلوليت گردد.
5- معلوليتهاي مادرزادي را توضيح دهيد؟
علل معلوليت مادرزادي را به طور کلي به دو دسته تقسيم مي کنند:
عوامل دوران بارداري: نظير عوامل ژنتيکي، سوء تغذيه مادر، سن بالاي مادر، رعايت نکردن بهداشت دوران بارداري، اشعه، دارو، بيماري مادر، استعمال دخانيات.
عوامل هنگام زايمان: زايمان مشکل و طولاني، زايمانهاي غيربهداشتي، ضربات وارده به نوزاد هنگام تولد.
6- راههاي پيشگيري از معلوليتها، را توضيح دهيد؟
پرهيز از ازدواجهاي فاميلي، مراقبتهاي دوران بارداري، تغذيه صحيح مادر، اجتناب از باردار شدن در سنين بالاي 35 سال و زير 18 سال، مصرف نکردن دارو در هنگام بارداري، اجتناب از در معرض اشعه قرار گرفتن و انجام زايمان در شرايط کاملاً بهداشتي و تحت نظر فرد دوره ديده از جمله اقداماتي است که مي تواند از بسياري از معلوليتها پيشگيري نمايد.
7- برخورد خانواده با افراد معلول بايد چگونه باشد؟
درک اين نکته، مهم است که اگرچه ممکن است فرد معلول با ديگران تفاوت داشته باشد ولي تکيه بر ناتواني فرد، نه تنها کمکي به وي نمي کند بلکه بر مشکلات وي خواهد افزود. افراد معلول، غالباً مشکلاتي دارند که مانع انجام برخي از فعاليتهاي آنها مي شود يا احتمالاً آنها بعضي از کارها را به شکل ديگري انجام مي دهند، اما اکثر افراد معلول نيز مي توانند پس از آموزش لازم، بسياري از فعاليتهاي عادي زندگي را با اندک تفاوت يا آهسته تر از ديگران انجام دهند. آنچه يک معلول نياز دارد پذيرفتن و باور کردن تواناييهاي اوست نه غصه خوردن براي ناتواني وي.
8- علت معلوليتهاي جسمي و حرکتي چيست؟ و چگونه بايد با آنها برخورد کرد؟
افراد مبتلا به ضايعات نخاعي، معمولاً از ناحيه پا دچار ناتواني هستند و فلجهاي مغزي مي تواند هر يک از اندامها يا همه آنها را مبتلا سازد. بيماريها، حوادث و تصادفات نيز مي توانند سبب بروز نوعي نارسايي حرکتي در فرد گردند. در برخورد با معلول جسمي بايد ضمن توجه به محدوديتهاي حرکتي فرد، ديگر تواناييهاي او در حدي تقويت شود که حتي الامکان بتواند نارساييها را جبران کند.
1- با افراد نابينا چگونه بايد برخورد کرد؟
در برخورد با فرد نابينا بايد تلاش نمود تا در صورت وجود بينايي حتي به صورت جزئي، با استفاده از روشهاي مناسب، مهارتهاي فرد را در استفاده از آن بالا برد. تقويت حواس ديگر فرد، وي را در مواجهه با عوامل محيطي موفقتر مي سازد.
وضعيت زندگي و اثاثيه منزل، بايد به نحوي چيده شود تا نابينا بتواند به راحتي وسايل مورد نياز خود را پيدا کند. خوشبختانه امروزه با استفاده از الفباي بريل، نابينايان مي توانند با سواد شده، بخوانند و بنويسند.
10- با افراد ناشنوا چگونه بايد برخورد کرد؟
در برخورد با افراد ناشنوا بايد آرام و شمرده صحبت کرد و موقع صحبت روي خود را به سمت فرد نگهداشت تا بتواند با لبخواني منظور ما را درک کند. صحبت با صداي بلند باعث مي شود که وي نتواند منظور ما را به خوبي درک کند. چون در اين حالت، لبخواني مشکل مي شود.
11- به چه افرادي عقب ماندگان ذهني مي گويند؟
عقب ماندگان ذهني، افرادي هستند که از نظر فعاليتهاي ذهني، نسبت به همسالان خود نارسايي دارند و عقب مانده اند. در نتيجه از نظر توانايي يادگيري، همسازي با محيط، بهره برداري از تجربيات، درک مفاهيم، قضاوت و استدلال صحيح، به درجات مختلف محرومند.
12- عقب ماندگان ذهني به چند گروه تقسيم مي شوند؟
1. آموزش پذير
2. تربيت پذير
3. حمايت پذير
13- عقب ماندگان ذهني آموزش پذير، چگونه افرادي هستند؟
بهره هوشي اين افراد، بين 70-50 است. اين گروه، به طور کلي چه به لحاظ حرکات و حواس و چه به لحاظ رواني، از کودکان عادي کندتر هستند. سازگاري اجتماعي اين افراد، به شرايط محيطي آنها بستگي دارد. در برخورد با اين افراد، بايد متوجه محدوديتهاي ذهني آنها بود. انتظارات والدين نيز بايد با توجه به شرايط ذهني آنها باشد.
14- عقب ماندگان ذهني تربيت پذير، چگونه افرادي هستند؟
بهره هوشي اين گروه، بين 50- 25 است. به لحاظ عاطفي وضع بسيار متغيري دارند. معمولاً وقتي چيزي را طلب مي کنند مهربان و مطيع هستند، ليکن در مقابل مخالفتهاي ديگران حملات خشم و غضب و عصبانيت شديد از خود بروز مي دهند. توانايي ذهني اين افراد در هر سني که باشند در حد تواناييهاي ذهني کودک 7-6 ساله باقي مي ماند. والدين، در برخورد با آنها بايد به توانايي ذهني آنها توجه نمايند و در هر حال، توجه داشته باشند که اگرچه از لحاظ جسمي، روز به روز بزرگتر مي شوند ولي در تواناييهاي ذهني، همچنان محدوديت دارند.
15- عقب ماندگان ذهني حمايت پذير چگونه افرادي هستند؟
بهره هوشي اين گروه، در حد 25 و کمتر از آن است. به لحاظ ظاهر، وضع چهره اغلب اين کودکان غيرعادي است و توانايي کنترل خود را ندارند. در اکثر موارد آب دهانشان از گوشه لبها به طرف خارج سرازير است. بسياري از آنها از لحاظ ايستادن و راه رفتن مشکل دارند. به لحاظ عاطفي نيز حالت بي تفاوت دارند. با آموزشهاي مناسب از طريق به کارگيري مکانيسم شرطي در بعضي از اين افراد، آنها مي توانند در برخي امور شخصي همکاري کنند؛ ولي در هر حال در اکثر موارد براي زنده ماندن، محتاج حمايت ديگران هستند.
بهداشت سالمندان

1- سالمند کيست؟
به طور قراردادي، سن شروع سالمندي را 60 سالگي قرار داده اند و اين سن را به عنوان نقطه شروع پيري پذيرفته اند. هرچند در برخي افراد، پديده پيري خيلي زودتر شروع مي شود و در بسياري ديگر، اين پديده براي سالهاي بعد نيز به تعويق مي افتد.
2- جمعيت سالمندان را به چند گروه مي توان تقسيم کرد؟
1. پيران جوان: اين افراد در سنين 75- 60 سالگي هستند و از نظر جسمي و رواني نسبتاً فعالند و اگر به آنها فرصت داده شود، مي توانند از نظر اقتصادي مانند افراد ميانسال مولد باشند.
2. پيران پير: اين افراد که معمولاً بالاي 75 سال هستند از نظر جسمي شکننده اند و مبتلا به اختلالات بينايي و شنوايي و گاه اختلالات رواني مي باشند.
3- چگونه مي توان از بروز حوادث در کهنسالي پيشگيري کرد؟ توضيح دهيد؟
- در زمان حرکت در منزل، مخصوصاً هنگام استفاده از پله ها، مطمئن باشند که نور کافي وجود دارد.
- در صورتي که تغييري در طرز چيدن اثاثيه منزل صورت گرفته، اين نکته حتماً به اطلاع فرد سالمند رسانده شود تا وي که بنا به عادت در منزل حرکت مي کند خود را با اين تغيير عادت دهد.
- از انداختن فرشهاي کوچک روي سطوح صاف نظير پارکت، يا سنگهاي صيقلي در مسير حرکت سالمندان خودداري شود.
- برخاستن ناگهاني از رختخواب يا از حالت نشسته، ممکن است موجب برهم خوردن تعادل سالمند گردد. بايد به وي متذکر شد که از حرکات سريع، پرهيز نمايد.
4- دلايل تفاوت نيازهاي تغذيه اي سالمندان با جوانان را بيان کنيد؟
1. با افزايش سن، نياز به انرژي کاهش مي يابد. اين امر، به علت کاهش فعاليت جسمي و پايين آمدن متابوليسم پايه رخ مي دهد.
2. وضعيت دنداني بسياري ازسالمندان ممکن است نامناسب باشد بنابراين قوام رژيم غذايي افراد پير متفاوت است.
3. ظرفيت هضم و جذب در افراد مسن به مراتب پايين تر از افراد بالغ است.
4. در سنين بالا تمايلات غذايي، تغيير مي کند و افراد مسن علاقه عجيبي به خوردن شيريني پيدا مي کنند.
5- بيماريهاي شايع سالمندان را نام ببريد؟
1. فشار خون بالا
2. بيماريهاي قلبي
3. سکته مغزي
4. ديابت قندي
5. سرطان
6. بيماريهاي تنفسي
7. بيماريهاي مفاصل
8. انواع اختلالات رواني
9. مشکلات دهان و دندان
10. بي اختياري ادراري
6- سکته مغزي چگونه به وجود مي آيد؟
اگر بر اثر عوامل مختلف، در مسير عروق تغذيه کننده مغز مانعي ايجاد شود و مجراي اين عروق بسته شود، فرد دچار سکته مغزي مي گردد. در اين حالت، قسمتي از مغز که به وسيله رگ مذکور تغذيه مي شود دچار اختلال مي شود.
7- افرادي که مشکلات قلبي دارند چه نکاتي را بايد رعايت کنند؟
1. از خستگي بدن بپرهيزند.
2. الگوي تغذيه را به خوبي رعايت نمايند و از پرخوري و مصرف غذاهاي نامناسب خودداري کنند.
3. سيگار را ترک کنند.
4. داروهاي تجويز شده از سوي پزشک را به موقع و به درستي مصرف نمايند.
5. علايم و نشانه هاي خطر بيماري را بشناسند و به آن اهميت داده، به پزشک مراجعه نمايند.
8- به افراد سالمند مبتلا به ديابت چه توصيه هايي مي شود؟
1. از مصرف قند و شيريني بپرهيزند.
2. در صورتي که اضافه وزن دارند آن را کم کنند.
3. از پاهاي خود به دقت مراقبت کنند. به دقت پاها را از نظر وجود هرگونه زخم آزمايش کنند.
4. در صورت بروز هرگونه اختلال در ديد مانند وجود نقاط سرگردان در ديد به پزشک مراجعه شود.
5. پياده روي را فراموش نکنند .
بهداشت محيط خانه
1- اهميت و ضرورت بهداشت خانه را توضيح دهيد؟
بهداشت محيط خانه از ابعاد مختلف، داراي اهميت است. رفع نيازهاي جسمي و روحي افراد ساکن در منزل، جلوگيري از انتشار بيماريها، دفع بهداشتي فاضلاب و زباله، داشتن نور و تهويه مناسب، نبودن سر و صداي بيش ازحد، پيشگيري از حوادث براي کودکان و سالمندان و ... از جمله موارد اهميت بهداشت محيط خانه است. در صورتي که بدانيم کمبود نوز منازل، رطوبت، گرد و غبار، هر يک سبب چه بيماريهايي خواهند شد به اين موارد در بهداشت محيط خانه ها توجه بيشتري خواهيم کرد.
2- معيارهاي مسکن بهداشتي را نام ببريد؟
1. مسکن بهداشتي، حفاظت جسمي و سر پناه انسان را تأمين مي نمايد.
2. جاي شايسته براي کارهاي آشپزي، غذاخوري، شستشو و دفع را تأمين مي نمايد.
3. ساخت و نگهداري آن به گونه اي است که از انتشار بيماريهاي واگير، جلوگيري مي نمايد.
4. ساکنان را در برابر خطر آلودگي و سر و صدا حفاظت مي کند.
5. در ساخت آن از مواد خطرناک و سمي استفاده نشده است.
3- براي تأمين معيارهاي بهداشتي، رعايت چه نکاتي ضروري است؟
1. محل خانه: خانه بايد در جاي مناسب و بالاتر از محيط اطراف باشد.
2. ظرفيت اتاقها: رعايت ظرفيت اتاقها با توجه به تعداد افراد خانواده اهميت دارد.
3. تأمين حرارت و تهويه مناسب: براي تأمين سلامتي افراد خانواده، حرارت داخل ساختمان در فصول سرد سال 18 درجه و در فصول گرم 21 درجه توصيه مي شود.
4. نور و روشنايي: محل ساختمان اتاقها و در و پنجره هاي آن بايد به گونه اي باشد که نور خورشيد بتواند به راحتي به درون اتاق بتابد.
5. پيشگيري از حوادث و سوانح در خانه: کارهاي مربوط به پخت و پز بايد در آشپزخانه يا محل مجزايي انجام گيرد.
6. توالت و دستشويي: منازل مسکوني بايد مجهز به توالت و دستشوييهاي بهداشتي و قابل شستشو باشند.
7. جمع آوري و دفع زباله: جمع آوري و دفع زباله در محل مسکوني بايد به طور صحيح انجام شود.
8. محل زندگي در روستاها: در روستها محل زندگي انسان، بايد از محل نگهداري دامها کاملاً مجزا باشد.
4- طريقه برخورد و مبارزه با حشرات و جانوارن موذي را بيان کنيد؟
حشرات، در انتقال بسياري از بيماريها نقش عمده اي را دارند. براي مبارزه با مگس و پشه بايد محلهاي تکثير و تخم گذاري آنها را از بين برد. اين امر، امکان پذير نيست مگر با تميز نگاه داشتن محيط زندگي و جمع آوري به موقع زباله ها و فضولات و موادي که اين حشرات، علاقه دارند روي آنها تخمک گذاري کنند. بايد با پوشاندن مواد غذايي و استفاده از اسم مناسب، محل را سم پاشي نمايند. جمع آوري خرده هاي غذا و شستشوي به موقع آشپزخانه، از تکثير اين حشرات جلوگيري مي نمايد.
5- براي پيشگيري از سوانح و حوادث روزمره خانگي، رعايت چه نکاتي ضروري است؟ (چهار مورد را بيان کنيد.)
1. قرار دادن درپوشهاي پلاستيکي در داخل پريزهاي برق؛
2. نگهداري داروهاي موجود در منزل در قفسه هاي قفل دار؛
3. قرار دادن سموم گياهي و جانوري در مکانهاي مطمئن؛
4. خودداري از قرار دادن چراغ خوراک پزي در اتاق؛
مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتي به خانواده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید