بخشی از مقاله

استخر و بيماريهاي پوستي
بر اساس یافته‌های اینتحقیق، در اثر آلودگی آب استخرها بیماریهای پوستی به شناگران سرایت می‌كند.
همچنین اضافه شده است: از بروز بیماریهای پوستی كه در طی این تحقیق توسط آب آلوده استخر شناگران سرایت نموده می‌توان به سوزش، خارش و خشكی پوست اشاره كرد كه علت آن را متخصصان پوست كلر و آلودگی آب عنوان نمودند.


لازم به ذكر است، به علت نقص در سیستم‌های كلرزنی بیشتر مواقع كلر به صورت دستی پاشیده شده كه در یك مقطع میزان آن به 6 تا 8 میلیگرم در لیتر رسیده و رفته رفته میزان آن كاهش پیدا می‌كند.

نتایج نشان داد كه استخرهای دولتی از استخرهای خصوصی آلودگی میكروبی بیشتری دارند و این خود شاید نشانگر رسیدگی بیشتر و رعایت بهتر موارد بهداشتی در استخرهای خصوصی می‌باشد و از طرفی شاید به علت استفاده كننده كمتر از این استخرها بوده زیرا استخرهای دولتی به علت هزینه‌های كمتر طرفداران بیشتری داشته و اغلب ظرفیت پذیرش آنها بیش از حد مجاز می‌باشد.


در ادامه این تحقیق كه در سال 82 با راهنمایی دكتر محمد حسین علیزاده در دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تدوین شده آمده است: در آزمون فرض مشخص شد كه بین میزان كلر آب استخرها با میزان شمارش باكتریها ارتباط معناداری وجود دارد كه این رابطه مستقیم و در جهت عكس می‌باشد.
به عبارت دیگر با افزایش كلر میزان باكتریها كاهش می‌یابد. زیرا كلر باقیمانده در آب باعث از بین رفتن میكروارگانیسم‌های زنده در آب می‌گردد. در نتیجه با توجه به اینكه در حال حاضر تنها روش گندزدایی كه بیشتر از همه در استخرهای شنا استفاده می‌شود، كلریناسیون بوده میزان آن باید در حد استاندارد باشد چون استفاده كمتر یا بیشتر از حد استاندارد آن مضر است. ا ستخر شنا یکی از راه های انتقال بیماری های پوستی و عفونی است و اين بيماري های شناخته شده اند.


شکي نیست که اين گونه بيماري ها از طریق شناگران به دیگران منتقل می شود؛ زیرا در مدت محدودي تعداد زيادي افراد همزمان از آن استخر استفاده مي کنند که هميشه خطرهای بهداشتي بسیاری دارد؛ چنانچه اگر آب استخرها در هنگام تهيه هم سالم باشد، ورود مقدار کمي از باکتري هاي پاتوژن از طریق شناگران عفونت ایجاد می کند.
بنابر این، امراضي که با آب آلوده استخرها به شناگران ديگر منتقل می شود، عبارت اند از:
1_ بيماري هاي دستگاه هاضمه: این گونه بيماري ها عبارت اند از: حصبه، اسهال، وبا و شبه حصبه.


ميکروب هاي مولد بيماري هاي دستگاه گوارش براي زنده ماندن در آب استخر قدرت بيشتري دارند، بنابر این، بزرگترين خطر هنگامی پیش می آید که بيماري هاي عفوني روده اي بين مردم شایع باشد و همچنین، استخر شلوغتر باشد (یعنی افراد بیشتری در استخر شنا کنند).
2_ بيماري هاي چشم و گوش و حلق و بيني: بعضي از باکتري هاي خطرناکي که در دستگاه تنفسی، بيماري خطرناک تولید می کنند، ضعيف هستند و هنگامی که آب محيط مناسبي براي زندگي آنها نيست، زود از بين مي روند، مع الوصف بيماري هاي مربوط به گلودرد چرکي،‌ ورم ملتحمه از متداول ترين امراض بين شناگران است.
بنابر این، بی توجه به درجه حرارت آب استخر و محيط اطراف آن و نبودن کلر آزاد در آب استخر شرايط را براي رشد و تکثير اين گونه باکتري ها و در نهايت اين بيماري فراهم مي کند.


3_ بيماري هاي جلدي و پوستي: بيماري هايي که بيش از ساير امراض در استخرهاي شنا هست و شناگران را تهديد مي کند، عفونت هاي پوستي و بيماري هاي قارچي مانند: کچلي، زردزخم، خارش در انگشتان پاي شناگران است.
4_ بيماري هاي انگلي: يکي از مهمترين بيماري های انگلي بيماري خوني به نام «شيستوزمازيس» است. در مناطق گرمسير چنانچه استخر با آب رودخانه اي پر شود که عامل اين بيماري در آن باشد، احتمال می رود افراد سالمي را که در چنين آبهايي شنا مي کنند، آلوده کند.


اقدام های بهداشتي برای پيشگيري از آلودگي
برای پيشگيري از انتشار آلودگي هاي گوناگون ميکروبي و انگلي حاصل از انتقال بيماري شناگران به آب استخرها بايد این اقدام های بهداشتي را انجام داد:
1_ آب استخر باید دایم تصفيه و گندزدايي گردد.
2_ از پذيرش مراجعان بيش از حد ظرفيت استخر جلوگيري شود.
3_ حوضچه اطراف استخر،‌ محل هاي رخت کني و دوش ها دایم نظافت و ضدعفوني گردد.


4_ حوضچه کوچکي براي ضدعفوني کردن شناگران قبل از ورود به استخر برای مبارزه با بيماري هاي خارش انگشتان پاي شناگران احداث گردد.
5_ هر شناگر باید از مايو، کلاه شنا، ‌حوله، دمپایي مجزا و مخصوص به خود استفاده کند و نباید به صورت مشترک از این وسایل استفاده کرد.
6_ شناگران پیش از ورود به استخر از نظر سرماخوردگي، جوش، بثورات پوست، التهاب چشم ها و يا هر عفونت ديگري - که بر اثر آن احتمال آلودگي آب و در نهايت ساير شناگران را سبب مي شود – از نظر ظاهری معاينه شوند و در صورت داشتن مورد خاص آن بیماری، از ورود آنها به استخر جلوگيري شود.
7_ کيفيت فيزيکي و باکتريولوژيکي آب استخر در تمام مدت باید آزمایش شود.


8_ براي بازديدکننده ورود و خروجي جدا در نظر گرفته شود.
9_ درجه حرارت مناسب براي آب استخر رعايت شود.
10_ شناگران باید قبل از ورود به استخر دوش بگیرند و پس از خروج از استخر نيز بدن خود را خوب بشویند.


ایسنا:ترغيب افراد به شنا كردن در فصل گرم تابستان موجبات تعدد نفرات و در پي آن غير استاندارد شدن استخرها را فراهم مي‌كند و چون هيچ قانوني براي استاندارد بودن جمعيت استخرها وضع نشده، رعايت نكات بهداشتي هرچند با دقت انجام شوند نمي‌تواند در اين كمبود قانوني را جبران كند.
البته در بسياري استخرها نكات بهداشتي هم رعايت نمي‌شود و طبق تحقيق از چند استخر بزرگ و به نام تهران كه شايد از بهترين استخرها باشند تعويض سالي يك بار آب استخرها كاملا طبيعي به نظر مي‌رسد و همچنان براي تميز كردن آب استخرها تصفيه آن ترجيح داده مي‌شود ولي آنچه در اين ميان قابليت اجرايي بيشتري دارد رعايت نكات بهداشتي از سوي خود افراد است كه تاثير عمده‌اي در بالا بردن بهداشت استخرها دارد.

 

قارچها در محيط مرطوب مستعد نمايان شدن هستند
به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ علاوه بر عفونت‌زايي استخرها كه موجبات بيماري‌هاي پوستي را فراهم مي‌كند رطوبت كه خاصيت اصلي آب است باعث نمايان شدن قارچهاي پوستي افراد مي‌شود. در حقيقت قارچ در بدن افراد وجود دارد و استخرها فقط موجب نمايان شدن و لو رفتن بيماري آنها مي‌شود اما در اكثر موارد اين برداشت بوجود مي‌آيد كه استخرها موجب بروز بيماري در فرد شده است. دكتر آزاده الياسي متخصص پوست و مو در اين رابطه به ايسنا

گفت: استخرهاي سرپوشيده اين ويژگي را دارند كه براي فرد مشكلات سوختگي از آفتاب را به وجود نمي‌آورند ولي اگر در قسمتي از بدن بيماري پوستي وجود داشته باشد با قارچ پوستي خود را نشان مي‌دهد و در استخرهاي روباز همين بيماري موجب تغيير رنگ پوست فرد مي‌شود و در واقع قسمت‌هاي بيمار در مقابل تابش آفتاب برنزه نمي‌شود. البته بايد توجه داشت فردي كه اين قارچ يا بيماري در بدنش نمايان شده قبل از آن هم مبتلا به بيماري بوده و فقط وجود رطوبت و آفتاب باعث لو رفتن آن شده است.


وي در ادامه توضيح داد: گاهي ميزان نامناسب كلر در آب باعث به وجود آوردن بيماريهاي پوستي مي‌شود و بعضي بيماريها از افراد ديگر منتقل مي‌شود كه وجود زگيل و قارچهاي پوستي از آن جمله‌اند؛ ولي ساير بيماريهاي پوستي جنبه واگير ندارند و براي ديگر افراد خطرزا نيستند ولي در بيشتر موارد شكل ظاهري پوست بيمار افراد را معذب مي‌كند.


دكتر فرانك احساني نيز در مورد ميزان كلر استخرها بيان كرد: هرچند كلر باعث ضد عفوني استخرها مي‌شود و باكتري در اين شرايط امكان رشد ندارد ولي استفاده از كلر زياد نيز ممكن است موجب ريزش مو گردد.
برنزه كردن پوست و افزايش احتمال سرطانهاي پوستي


به گفته دكتر اسماعيلي متخصص پوست در استخرهاي روباز در اثر تابش خورشيد آفتاب سوختگي‌هاي حاد رخ مي‌دهد و عوارض آن شامل تاول زدن و سوختگي‌هاي پوست است كه در طولاني مدت احتمال بروز سرطان‌هاي پوست را قوت مي‌بخشد.
وي همچنين در خصوص عوارض پوستي استفاده از دريا به ايسنا گفت: در فصل تابستان به دليل وجود املاح زياد دريا، احتمال بروز عوارض حساسيتي و خشكي پوست بيشتر مي‌شود. استفاده از كرم‌هاي ضد آفتاب و ضد آب مي‌تواند از بروز اين عوارض تا حدي بكاهد علاوه بر آن شست‌وشوي بدن با آب و صابون پس از استفاده از دريا لازم است.
هپاتيت A مي‌تواند از طريق استخرهاي آلوده به افراد منتقل شود
يك متخصص عفوني اظهار كرد: هپاتيت A كه از طريق دهاني - مدفوعي قابل انتقال است در استخرهاي آلوده به راحتي مي‌تواند به افراد سرايت كند.
دكتر حميد عمادي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران توضيح داد: متاسفانه استخرها در فصل تابستان به دليل تعدد نفرات مستعد انتقال بسياري بيماري‌ها مثل اسهال، هپاتيت A،‌ قارچهاي پوستي و تبخال‌ها هستند كه البته نه فقط آب آلوده عامل آن است بلكه نواحي حاشيه استخر مثل رختكن‌ها يا حمام استخر، دمپايي‌هاي مشترك نيز مي‌توانند باعث انتقال بيماري‌ها باشند. وي همچنين درباره ضد عفوني كردن استخرها به وسيله كلر تصريح كرد: هرچند كلر براي ضد عفوني كردن استخرها

به كار مي‌رود ولي گاهي اين ضد عفوني‌ها جايگزين تعويض آب به موقع استخرها مي‌شود و يا براي صرفه‌جويي در مصرف آب كلر زياد به آن مي‌افزايند كه اين موضوع خود موجبات عفونت‌هاي چشمي و ريزش مو را فراهم مي‌كند. وي همچنين تاكيد كرد: بر خلاف تصور مردم استخرهاي روباز چون كلرشان زودتر تجزيه مي‌شود مي‌توانند آلودگي بيشتري همراه داشته باشند مگر اين كه كلر افزوده شده به آب آنها بيشتر از استخرهاي سرپوشيده و مناسب باشد. دكتر عمادي توصيه كرد: حمام رفتن قبل از ورود به استخر، خالي كردن مثانه و رعايت برخي نكات بهداشتي مي‌تواند تا حد زيادي از انتقال بيماريها در اين فصل بكاهد. وي در پايان افزود: هرچند با رعايت نكات بهداشتي و رعايت حريم شخصي تا حد زيادي از سرايت بيماري‌ها كاسته مي‌شود ولي بايد استانداردي براي جمعيت استخرها نيز در نظر گرفته شود و كنترل‌هاي لازم در اين زمينه صورت گيرد.


استفاده از عينك‌هاي مخصوص شنا از بروز عفونت‌هاي چشمي جلوگيري مي‌كند
مواد ضد عفوني كننده‌اي همچون كلر كه جهت تميز كردن آب استخرها به كار مي‌رود چنانچه با غلظت بيش از حد مجاز در استخرها ريخته شود مي‌تواند باعث سوزش، قرمزي و حتي زخم‌هاي سطحي در قرنيه شوند از اين رو استفاده از عينك‌هاي محافظ چشم مخصوص شنا و شستن صورت با آب تميز بعد از شنا مي‌تواند در كاهش علائم تماس چشم با كلر مؤثر باشد. دكتر محمد جوشقاني فوق تخصص پيوند قرنيه گفت: عفونت‌هايي كه در آب استخرها وجود دارد بيشتر از نوع ويروسي بوده و معمولا

قدرت همه‌گيري آن زياد است و به سرعت به ديگران منتقل مي‌شود. وجود ويروس آدنوويروس در آب استخرهاي آلوده به سرعت منتقل شده و در يك دوره كوتاه مي‌تواند همه‌گير شود و معمولا قرنيه و ملتهمه را گرفتار مي‌كند البته ملتهمه چون يك بافت مخاطي است و در مسير بينايي نيست عارضه چنداني باقي نمي‌گذارد و بعد از يك دوره كوتاه بهبودي مي‌يابد ولي چنانچه قرنيه دچار عفونت شود ممكن است چند ماهي طول كشيده و نهايتا باعث كاهش ديد مي‌شود.
استفاده از لنز چشمي در هنگام شنا بينايي را تهديد مي‌كند


دكتر فيروزه رحيمي متخصص چشم پزشكي اظهار كرد: افرادي كه از كنتاكت لنزهاي تماسي استفاده مي‌كنند در موقع شنا كردن بايد لنزها را از چشم خارج كنند زيرا در غير اين صورت خطر آلوده شدن لنزها به خصوص لنزهاي تماسي نرم با آب استخر وجود دارد كه مي‌تواند باعث ايجاد زخم‌هاي عفوني كه تهديد جدي براي بينايي هستند شود
شيوع بيماريهاي پوستي در استخرهاي سرپوشيده
پزشکان متخصص درباره شیوع بیماری های پوستی در استخرهای سرپوشیده هشدار دادند.
دکتر سیدمحمود هاشمی ، متخصص پوست و مو در گفتگو با مهر، به بروز برخی بیماری های ناشی از شنا کردن در استخرهای سرپوشیده اشاره کرد و گفت: در استخرهای سرپوشیده به دلیل بالا بودن رطوبت در محیط، بیماری های قارچی بین انگشتان دست ، پا و کشاله های ران شایع است.
وی درباره عوارض قارچ پوست گفت: در صورتی که عوارض قارچ پوست سطحی باشد، با درمان موضعی برطرف می شود؛ اما چنانچه قارچ لایه های زیرین پوست را درگیر کند، درمان آن طولانی مدت خواهد بود.
این متخصص پوست و مو نسبت به واگیردار بودن این بیماری هشدار داد و افزود: با توجه به این که قارچ پوست یک بیماری واگیردار است ، رعایت نکات بهداشتی در استخرها لازم و ضروری است.
به گفته هاشمی ، شستشوی بدن با صابون و همچنین آب کشی کامل بدن پس از شنا کردن در استخر، زمینه ابتلا به انواع بیماری ها بخصوص بیماری های قارچی را از بین می برد.
كارشناس بهداشت محیط برای آن كه بتوانید در روزهای گرم بهار و تابستان از دلچسب‌ترین و مفرح‌ترین ورزش‌های این فصل استفاده كنید باید استخری متناسب با شأن سلامت شما فراهم شود تا زمینه بروز بیماری‌های پوستی و عفونی خطرناك به حداقل برسد.
آب، محیطی عالی برای انتقال و رشد موجودات ذره‌بینی بیماری‌زا است و در صورتی بی‌توجهی به اصول بهداشتی و به دلیل حضور افراد زیاد،‌بیماری‌های قارچی،‌انگلی، اسهال،‌ حصبه، ‌اگزما، گچلی،‌ قارچ‌های پوستی با بیماری‌های عفونی و گوارشی و بیماری‌های چشم از آن دسته امراضی هستند كه هر سال تعدادی از مراجعان به این مكان‌ها به آن‌ها مبتلا می‌شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید