بخشی از مقاله

بيماري ايدز و بررسي جنبه‌هاي مختلف آن در جهان و ايران و بررسي نگرش دانشجويان ايراني نسبت به آن
چكيده
و ما اصابكم من مصيبه فبما كسب ايديكم و بعفو عن كثير (1)
«هر بلايي كه به شما مي رسد به سبب آنچه است كه به دست خود كرده ايد و حال آنكه خدا از بسياري از كرده هاي شما در مي گذرد.»


در بهار سال 1980، پزشكان و اپيدميولوژيست هاي مراكز پزشكي در لوس آنجلس، سانفرانسيسكو، و نيويورك به مركز كنترل بيماريهاي (CDS) در آتلانتا 26 مورد ساركوم كاپوسي و 15 مورد پنوموني پنومويستين كاريني را در مردان هموسكشوئل جواني كه قبلا سالم بوده اند گزارش نمودند. از نقطه مطالعات ايمونولوژيك. كليه بيماران اختلال عميق در انفوسيت هاي وابسته به تيفوس را نشان مي دادند پس از تشخيص بيماري اوليه در اين مبتلايان عفونت هاي شديد فرصت طلب ديگري نيز به طور مكرر مشاهده گرديد.

بروز ساركوم كاپوسي، پنوموني پنومويستين كاريني و ديگر عفونت هاي سخت فرصت طلب در مردان هموكسكوئل جوان كه يك رويداد غيرمعمول تلقي گرديد، دست يابي به پاسخ فوري را براي ضعف سلامت عمومي طلب نمود. گزارشات اوليه از اين موارد در ماه ژوئن و جولاي 1981 انتشار يافت.

مقدمه
بيماري « نارسايي سيستم مصونيت بدن در مقابل ميكروبها» را در زبان انگليسي به طور
خلاصه ايدز مي گويند.
اما فرانسويها «سيدا» مي خوانند و در آفريقا «بيماري لاغر كننده» و مركز پيشگيري و كنترل بيماريها در امريكا در انگلستان بيماري «ايدز» را چنين تعريف مي كنند:
سندرم نقصان اكتسابي «ايدز»
اكتسابي = يعني مادرزادي نيست
ايمني = نظام ايمني بدني
نقص = به خوبي كار نمي كند
عوارض= مجموعه علائم و عوارض


ايدز به عنوان يك بيماري كشنده با مختل ساختن سيستم دفاعي بدن آدمي را در رويارويي با انواع عفونت ها و سرطانها به آساني به كام مرگ مي كشاند.

عامل اين بيماري ويروس به نام (H.I.V) است و در واقع ايدز را با مرحله نهايي آلودگي به اين ويروس يعني هنگامي كه نظام دفاعي بدن به اندازه اي ضعيف شود كه شخص به عفونت هاي فرصت طلب و يا سرطانهاي مختلف مبتلا شود در هنگام ورود ويروس مورد اشاره تا ظهور نشاني هاي بيماري ايدز ممكن است در اين مدت عامل انتقال بيماري به ديگران باشد.

عوارض و عواقب اين ويروس مخرب و مهلك به همين جا ختم نمي‎شود: او بشريت و جامعه بشري را به دو پاره كرده است و از هر دو پاره قرباني مي گيرد، 1- مبتلايان 2- كساني كه هنوز مبتلا نشده اند. ترس از «ايدز» در ميان مردم به ويژه آمريكا ارتباطات مردم را به هم ريخته آنها مي ترسند با يكديگر دست بدهند. يا از ليوان هم آب بخورند، يا با خيال راحت به رستوران بروند يا به دندان پزشك مراجعه كنند.

دندان پزشك ها هم مي ترسند. مبتلايان مطرود شده اند. هر جا كه ظاهر بشوند وحشت و اضطراب مي آفرينند. «يكي از آنها (كن ميكز) بود. او كه مرگ را در برابر خود مي ديد از افكار عمومي تقاضا مي‎كند يا ايدزها انساني تر رفتار كنند و آنها را از خود طرد نكنند. او در سپتامبر 1986 مرد»


در سالهاي اخير كه به دنبال غفلت درازمدت، بشر با خطر جدي روبه رو گرديده و عليرغم به كارگيري تمام توان خود در اين رويارويي نه تنها به پيروزي نرسيده بلكه همچنان شاهد گسترش دامنه اين خطر در سراسر كره زمين است - انديشه در ريشه يابي ها و ماهيت و چگونگي شكل گيري و مهار كرده اين خطر يك ضرورت است

به همين سبب در زمان ما تقريبا در سراسر گيتي سازمانهاي گوناگون آموزشي و پژوهشي بخش بزرگي از توان خودش را در اين زمينه به خدمت گرفته اند. اما هنوز آدمي نتوانسته به اطمينان خاطر و آرامشي كه برخاسته از احساس امنيت در برابر تهاجم گسترده ويروس بيماري ايدز باشد داست يابد.

درست است كه امروز تمام موارد ابتلاء به بيماري در بي بند باري جنسي بالاترين سهم را در اين مصيبت بزرگ و جهانگير را دارد بعد او ريشه يابي ساير موارد نيز نشان مي‎دهد كه غالباً آغازگر ابتلاء همين تبعيت از هواي نفس و شكستن حريم امر و نهي الهي بوده تدريجا از طرق ديگر مثلا استفاده از فرآورده هاي خوني يا وسايل تزريقي مشترك و مانند اينها افراد بي گناهي را از پاي در آورده است.

طي مطالعات و تحقيقات بسيار وسيعي كه تا سال 1986 انجام يافته بود يافته هاي زير در مورد اين بيماري نوظهور يعني ايدز به دست آمد.
ايدز يك بيماري مسري است. راههاي سرايت آن از طريق مطالعات اپيدميولوژي تجربي كشف گرديد.
ايدز يك بيماري ويروس نوظهور است. مشخصات مولكولي ويروس به طور وسيله و م فصل مورد بررسي قرار گرفت و بسياري از مجهولات اين ويروس روشن شد.

آزمايشهاي دقيق سرولوژي، ايمونولوژي و بيولوژي مولكولي براي تشخيص آن به وجود آمد.
اعضاء سلولهاي هدف و همچنين بسياري از اثرات ايمونولوژيكي ويروس براي آنها شناخته شد.
ولي در اين تحقيقات وسيع علمي در موارد زير ناكام مانده است:
• توليد واكسن مؤثر
• دارو يا معالجه مناسب

موضوع: موضوع پژوهش بررسي نگرش دانشجويان روان شناسي نسبت به بيماري ايدز مي‎باشد.
ايدز به عنوان يك بيماري كشنده با مختل ساختن سيستم دفاعي بدن آدمي را در رويارويي با انواع عفونت ها و سرطانها به آساني به كام مرگ مي كشاند.

عامل اين بيماري ويروس به نام (H.I.V) است و در واقع ايدز را بايد مرحله نهايي آلودگي به اين ويروس يعني هنگامي كه نظام دفاعي بدن به اندازه ايي ضعيف مي‎شود كه شخص به عفونت هاي فرصت طلب و يا سرطانهاي مختلف مبتلا شود. اين بيماري از طريق ارتباط جنسي ، خون و فرآورده هاي خوني و از مادر به كودك منتقل مي‎شود.


حال براي پژوهشگر اين سئوالات را مطرح مي‎شود كه :
1) آيا روابط نامطولب جنسي يكي از عوامل انتشار بيماري ايدز است؟
2) آيا معتادين تزريق يكي از عوامل انتشار بيماري ايدز است؟
3) آيا عدم رعايت ارزشهاي اخلاقي يكي از عوامل انتشار بيماري ايدز است؟
4) آيا آميزش جنسي يكي از راههاي انتشار بيماري ايدز است؟

5) آيا استفاده از فرآورده هاي خوني يكي از عوامل انتشار بيماري ايدز است؟
6) آيا بين مشاوره كردن با بيماران مبتلا به ايدز و پيشگيري بيماري ايدز رابطه وجود دارد؟
7) آيا فرد مبتلا به بيماري ايدز مي‎تواند به كار خود ادامه دهد؟
8) آيا بهترين راه پيشگيري افراد قرنطينه كردن مبتلا به ايدز است؟
9) آيا همجنس بازان مسئول اپيدمي ايدز هستند؟


فايده و اهميت تحقيق
«و اتقو فتنه لايتبن منكم خاصه»
«از آن فتنه برحذر باشيد كه تنها دامنگير گروهي كه ستم كردند نمي‎شود»
با توجه به مسئله تهاجم فرهنگي و اين كه يكي از مشخصه هاي اين تهاجم، روي محور مسائل جنسي دور مي زند و از طرفي بيشتر از انحرافات جنسي نيز در بين گروههاي نوجوان و جوان است و ضمن اينكه بيماري ايدز بيشترين قربانيان خود را در سراسر جهان از بين گروههاي سني 15 تا 24 سال تشكيل مي‎دهد روي اين اصل اهميت اين پژوهش در لزوم گسترش اخلاق و رعايت ارزشها و سنن الهي و هنجارهاي اجتماعي نقش دارد. و بايد از عوامل اجتماعي و انگيزه هايي كه باعث بروز اين نابساماني اجتماعي مي‎شود جلوگيري كرد.

و شايد بهاي سنگيني كه بشريت به پاي يك ويروسي ناچيز پرداختهو مي پردازد براي بيدار كردن آدمي به ضرورت رعايت نسبت هاي الهي و آموزش هاي اخلاقي كفايت كند.

اهداف تحقيق
با توجه به گسترش سريع اين بيماري در جهان به خصوص كشورهاي جهان سوم من جمله كشور خودمان ايران و با توجه به عدم آگاه افراد جامعه از اين بيماري و اينك هنوز واكسن اين بيماري كشف نشده است لذا پيشگيري و آگاه كردن افراد جامعه از ضروريات به نظر مي رسد.


اهدافي كه در اين پژوهش مورد اهميت است از اين قرار است:
1) كمك به آموزش بهداشت عمومي در سطح جامعه در نتيجه كاهش خطر آلودگي افراد.
2) بايد به عموم مردم در جريان ماهيت و خطرات حاصله از بي بند و باري روابط جنسي قرار گيرند. به خصوص نوجوانان كه بيشتري قربانيان ايدز را تشكيل مي دهند.


3) با آموزش كافي زدودن وحشت ناشي از بيماري ايدز و جلوگيري از زيانهاي اغراق اميز آن.
4) ارائه رساله اي براي پايان تحصيلي در زمينه روان شناسي در موضوعي كه در جامعه ما تحقيق آن جنبه ابتدايي داشته وبايد روي آن خيلي زيادتر كار شود.


فرضيه تحقيق
1) روابط نامطلوب جنسي يكي از عوامل انتشار بيماري ايدز است.
2) معتادين تزريقي يكي از عوامل انتشار بيماري ايدز است.
3) عدم رعايت ارزشهاي اخلاقي يكي از عومال انتشار بيماري ايدز است.
4) آميزش جنسي يكي از راههاي انتشار بيماري ايدز است.


5) استفاده از فرآورده هاي خوني يكي از عوامل انتشار ايدز است.
6) بين مشاوره كردن با بيماران مبتلا به ايدز و پيشگيري بيماري ايدز رابطه وجود دارد.
7) فرد مبتلا به بيماري ايدز مي‎تواند به كار خود ادامه دهد.
8) بهترين راه پيشگيري افراد قرنطينه كردن مبتلايان به ايدز است.
9) همجنس بازان مسئول اپيدمي ايدز هستند.


متغييرها
در اين تحقيق متغييرهاي مستقل و وابسته عبارتند از:
مستقل: بيماري ايدز
وابسته : نگرش دانشجويان كه شامل روابط نامطلوب جنسي - معتادين تزريقي- عدم رعايت ارزشهاي اخلاقي - آميزش جنسي - استفاده از فرآورده هاي خوني و همجنس بازان مي‎باشد.


تعاريف عملياتي
بيماري ايدز : HIV يك بيماري مسري و كشنده است كه از انسان به انسان قابل سرايت است اين بيماري با مختل ساختن سيستم دفاعي بدن، آدمي را با انواع عفونت ها و سرطانها به آساني به كام مرگ مي كشاند و از بدو ورود به بدن انسان تا زمان مرگ مي‎توان اين ويروس كشنده HIV را منتقل كند.

نگرش نسبت به ايدز:
نمره ايي است كه دانشجو از طريق پرسشنامه مربوط به ايدز به دست مي آورد.
مقدمه
بيماري ايدز اولين بار در سال 1981 ميلادي در بين همجنس بازان آمريكا ديده شد در آن هنگام رسانه هاي گروهي مردم را از اين بيماري خطرناك و كشنده آگاه ساختند.


در اوايل شيوع ايدز بسياري از مردم جهان مخصوصا در جهان سوم، فكر مي كردند ايدز فقط يك بيماري در همجنس بازان است و فقط در كشورهاي غربي وجود دارد. ليكن انتشار سريع آن در آمريكا و آمريكاي جنوبي و افريقا و آسيا ثابت شد ايدز هيچگونه نژاد - مرز - كشور - جنس و سني را نمي شناسد و ايمن نمي گذارد.

به نحوي كه اولين امواج اپيدمي در آمريكاي شمالي و اروپاي غربي و به دنبال آن خاور دور اروپاي شرقي بنا به عقيده متخصصين بهداشت جهاني چهارمين موج همه گيري در خاور ميانه و آسياي مركزي ظاهر خواهد شد.


عامل مولد بيماري ويروس ايدز (H.I.V) يا ويروس نقص ايمني انساني است كه از سه راه توسط فرد آلوده به مشخص سالم انتقال مي يابد.
الف- از راه جنسي: يعني برقراري رابطه جنسي با شخص آلوده ازمرد به زن ، از زن به مرد و از مرد به مرد
ب- استفاده از خون و فرآورده هاي خوني و يا تماس با آنها.


پ- انتقال ويروس از طريق مادر به كودك (قبل از زايمان - حين زايمان و پس از زايمان)
ويروس ايدز در خارج از بدن دوام نمي آورد بنابراين از راههاي تماس عادي در محيط كار مدرسه انتقال داده نميشود يعني ويروس مذكور از راه دست دادن، بغل گرفتن، بوسيدن، ظروف غذاخوري، عطسه، سرفه، هوا، گوشي تلفن و د

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید