بخشی از مقاله

.
تیروئیدیت: بر اساس مدت زمان بیماری به سه نوع حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می شود.
تیروئیدیت حاد: نادر است و در عفونتهای چرکی تیروئید دیده می شود.بیماران معمولا با درد تیروئید که به گلو و یا گوشها مربوط می شود مراجعه می کنند.تب، اشکال در بلع، و قرمزی در محل تیروئید معمول هستند.در آزمایشها ESR افزایش داشته و تعداد گلبولهای سفید زیاد شده است اما فعالیت تیروئید نرمال است.
تیروئیدیت تحت حاد: که تیروئیدیت ویروسی هم گفته می شود.در اثر ویروسهاست که بیشتر آنها ویروسهای اوریون، آنفلوآنزا و....است که در درمان نوع ویروس

مهم نیست و معمولا هم نمی توان آن را مشخص کرد.در زنان 3 برابر مردان دیده می شود و در سنین 30 تا 50 سالگی غالب است.تیروئید بزرگ شده و دردناک که گاهی با تب همراه است، از جمله علائم آن است.بسته به مرحله بیماری ممکن است کم کاری یا تیروتوکسیکوز دیده شود.درد آن هم بیشتر در ناحیه فک یا گوش است.


درمان: در ابتدا آسپیرین یا بروفن برای تسکین درد کافی است.اما در صورت پیشرفت بیماری از گلوکوکورتیکوئیدها باید استفاده کرد.مانند پردنیزون و....
تیروئیدیت مزمن: معمولا دلیل آن هاشیماتو(در مطلب قبل توضیح داده ام) است.با یک گواتر تدریجی و بدون درد و اختلال در بلع، تنفس و..ظاهر می شود.ممکن است با بدخیمی اشتباه گرفته شود زیرا گواتر سفت، یک طرفه و چسبیده دارد.معمولا تغییری در فعالیت غده دیده نمی شود.
درمان: معمولا جراحی انجام شده و تاموکسیفن هم کمک کننده است.


بعضی از تیروئیدیتها بدون درد و یا اصطلاحا خاموش یا Silent هستند.تقریبا مانند تیروئیدیت تحت حاد است اما بدون درد.در بعضی از زنها 3 تا 6 ماه بعد از حاملگی رخ می دهد.بیماران دارای 2 تا 4 هفته تیروتوکسیکوز و سپس 4 تا 12 هفته کم کاری تیروئید دارند ولی ممکناست تنها یکی از این مراحل دیده شود.
بعضی دیگر از تیروئیدیتها در اثر برخی از داروها روی می دهند.داروهایی مثل: اینترفرون، اینترلوکین2، آمینودارون و...
گواتر: به بزرگی تیروئید به دلائل مختلف گفته می شود.دلایل آن می توانند: مشکل در ساخت هورمونها، کمبود ید، بیماریهای خودایمنی و بیماریهای نودولار باشند.


دو دلیل اول باعث کاهش هورمونهای تیروئید و افزایش TSH می شوند و تیروئید برای جبران، بزرگ می شود.
بیماریهای گریوز و هاشیماتو هم با گواتر ارتباط دارند.
انشاءالله در مطلب بعدی به طور مفصل در مورد گواتر و تومورهای تیروئید صحبت خواهیم کرد.
منتظر مطلب بعدی باشید.
منتظر سوالات، انتقادات، پیشنهادات و نظرات شما هستیم.
همیشه سالم و پیروز باشید
ید
یُد عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای نشان I و عدد اتمی ۵۳ است. عنصری است نامحلول در آب که مقدار بسیار کم آن برای موجودات زنده لازم است. واکنش پذیری ید از تمامی هالوژنها کمتراست و الکترون‌دهنده‌ترین هالوژن شبه فلز است. از ید عمدتاً در پزشکی، عکاسی و رنگ استفاده می‌شود. ید بسیار خالص را می‌توان از واکنش یدید پتاسیم با سولفات مس تهیه کرد.البته روشهای دیگری نیز برای جداسازی این عنصر وجود دارد. ید (واژه یونانِ iodes به معنی بنفش) در سال ۱۸۱۱ توسط Barnard Courtois کشف شد.
ویژگیهای مهم


ید عنصر جامد درخشانی است به رنگ آبی مایل به سیاه که در دماهای استاندارد به بخاری بنفش رنگ و بد بو تبدیل می‌گردد.این هالوژن همچنین با بسیاری از عناصر، ترکیباتی را می‌سازد اما از سایر عناصر گروه هالوژنها فعالیت کمتری داشته و دارای خصوصیاتی شبیه فلزات است. ید به راحتی در کلروفرم، تتراکلرید کربن یا دی‌سولفید کربن حل شده و محلولهای ارغوانی رنگی بوجود می‌آورد(تنها به مقدار کمی در آب قابل حل است) .رنگ آبی سیر با محلول نشاسته ویژگی ید آزاد است.


کاربردها
در مناطقی که غذای آنها حاوی مقدار کم ید است – مثلاً مناطق دور افتاده از دریا که هیچگونه غذای دریایی مصرف نمی‌شود- کمبود ید ابتلا به بیماری گواتر اصطلاحاً گواتر محلی را افزایش می‌دهد.در بیشتر (نه تمامی) این مناطق با افزودن مقدار کم یدید سدیم به نمک طعام از ابتلا به این بیماری جلوگیری شده‌است.این محصول به نام نمک ید دار نیز معروف است.کاربردهای دیگر این عنصر:


یکی از هالوژنها است که وجود آن به مقدار کم برای موجودات زنده حیاتی است ؛ هورمون تیروئید تیروکسین و تری یدوتیرونین حاوی اتمهای ید است. تنتور ید (۳٪ ید عنصری در پایه آب / اتانول) از اجزاء مهم تمامی وسایل کمکهای اولیه است که هم برای ضد عفونی کردن زخمها و هم برای پاکسازی آبهای آشامیدنی سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد(۳ قطره در هر لیتر، پس از ۳۰ دقیقه تأثیر می‌کند). ترکیبات ید در رشته شیمی آلی مهم و در پزشکی بسیار سودمند

هستند. از یدیدها و تیروکسین که حاوی ید هستند در پزشکی داخلی و در ترکیب با الکل (به‌عنوان تنتور ید) برای ضد عفونی نمودن زخمهای بیرونی استفاده می‌شود. یدید پتاسیم در عکاسی کاربرد دارد. یدید تنگستن برای تقویت افروزه لامپها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تری یدید نیتروژن برای کاربردهای تجاری بسیار انفجاری و ناپایدار است اما جزو شوخیهای معمول دانشگاهی به حساب می‌آید.


ایزوتوپهـا
برای ید ۳۰ ایزوتوپ وجود دارد که تنها یکی از آنها I-۱۲۷ پایدار است.از ایزوتوپ رادیواکتیو مصنوعی I-۱۳۱ (ساطع کننده بتا) که دارای نیمه عمر ۸ روز است برای درمان سرطان و دیگر بیماریهای غده تیروئید استفاده می‌گردد.معمول‌ترین ترکیبات ید عبارت‌اند از یدیدهای سدیم و پتاسیم (KI) و یدیتها (KIO۳). ید فقط یک ایزوتوپ پایدار I-۱۲۷ دارد.با این همه ایزوتوپهای رادیواکتیو ید کاربردهای وسیعی دارند.I-۱۲۹ با نیمه عمر ۱۷ میلیون سال محصولی از پراش Xe-۱۲۹ در اتمسفر است اما نتیجه فروپاشی U-۲۳۸ نیز است.چون U-۲۳۸در خلال فعالیتهای مربوط به انرژی هسته‌ای تولید می‌شود، وجود آن (به نسبت I-۱۲۹/I) می‌تواند

فعالیتهای در حال انجام در هر مکان را مشخص کند.به همین علت از I-۱۲۹ در مطالعات آب باران بعد از حادثه چرنوبیل استفاده شد.از آن همچنین به‌عنوان ردیاب آبهای زیر زمینی و نشان دهنده پراکندگی فضولات در محیط زیست استفاده می‌گردد.سایر کاربردها ممکن است به‌وسیله تولید I-۱۲۹ در پوسته زمین از طریق تعدادی سازوکار فروپاشی مختل شود.


I-۱۲۹ از جهات زیادی شبیه Cl-۳۶|chlorine است. این ایزوتوپ، هالوژنی قابل حل و نسبتاً واکنش ناپذیر است که بیشتر بصورت آنیونی non-sorbing یافت شده و به‌وسیله واکنشهای کیهانزاد، حرارت اتمی و ثابت تولید می‌شود. درمطالعات آب‌شناسی چگاله‌های I-۱۲۹ معمولاً به نسبت I-۱۲۹ به مقدار کلی I گزارش می‌شود(که عملاً I-۱۲۷ است).چون نسبتهای Cl-۳۶/Cl,I-۱۲۹/I در طبیعت تقریباً کم است (۱۴-۱۰تا ۱۰-۱۰) اوج حرارت اتمی I-۱۲۹/I در طول دهه ۷۰ و ۸۰ تقریباً به ۷-۱۰رسید.I-۱۲۹ با Cl-۳۶ در بعضی موارد فرق دارد ؛ نیمه عمر آن طولانی تر است (vs۶/۱، ۳/۰ میلیون سال)، به شدت biophilic است و به اشکال یونی چندگانه وجود دارد (معمولاً I- و یودیت) که دارای رفتار شیمیایی متفاوتی هستند.


هشدارها
تماس مستقیم آن با پوست ممکن است آسیبهایی را به همراه داشته باشد پس هنگام کار با ید باید بسیار احتیاط نمود. بخار ید باعث دردناک شدن چشم و غشاء مخاطی می‌شود.حداکثر مقدار مجاز ید در هوا نباید از ۱ میلی گرم در هر متر مکعب فراتر رود.
وی با اشاره به اینکه اسفناج گیاهی علفی از تیره چغندراست، گفت: اسفناج حاوی مواد ازته، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، پروتئین، چربی، آهن، آب، ویتامین ، املاح پتاسیم ، سدیم ، منیزیم ، مس و ید است و علاوه بر مصرف غذایی، دارای خاصیت درمانی نیز است.


وی تصریح کرد : اسفناج برای درمان ناراحتی‌های تنفسی ، التیام سرفه‌های خشک ،گرفتگی صدا و آسم موثر است.

وی اضافه کرد : اسفناج پخته اختلالات گوارشی را درمان می‌کند ، خشکی مزاج و پریدگی رنگ را از بین می‌برد و موجب تحریک غدد گوارشی و هضم غذا می‌شود.
غفوری، با اشاره به اینکه بسیاری از بانوان نسبت به زیبایی پوست خود حساسند، گفت : استفاده موضعی و خوراکی آب اسفناج،آثار جوشهای صورت وخارش پوست را از بین می‌برد و در درمان آنها موثر است.

وی گفت : با توجه به‌اینکه ‪ ۸۰‬درصد از کودکان از سو تغذیه ناشی از مصرف غذاهای فانتزی در رنجند و دچار کم خونی می‌باشند به مادران توصیه کرد:
با اضافه کردن اسفناج به سوپ ، آش و خورشت این کمبودها را جبران کنند.

بگفته وی، اسفناج برای مبتلایان به بیماری کبد، درد مفاصل ، نقرس و افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد نیز مفید است.
کم کاری تیروئید (هیپو تیروئیدی)


کم کاری تیروئید چیست؟
هیپو تیروئیدی یا کم کاری تیروئید (غدد تیروئید کم فعال) زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید میزان هورمون تیروئید کمتر از حد طبیعی تولید کند. نتیجه این اتفاق کاهش بسیاری از فعالیتهای بدن است. گرچه کم کاری تیروئید می تواند موقتی باشد، ولی معمولاً یک وضعیت دائمی است. برخی مطالعات نشان می دهند که 10 درصد زنان و 3 درصد مردان کم کاری تیروئید دارند.


نشانه های هیپوتیروئیدی چیست؟
در مراحل ابتدایی ممکن است علائم کمی بروز کند چرا که بدن توانایی جبران نسبی غده تیروئید از کار افتاده را با افزایش تحریک آن دارد. این مسئله بسیار شبیه فشار دادن پدال گاز برای حرکت با سرعت قبلی در وقتی که ماشین از تپه بالا می رود است. به هرحال به دلیل آنکه تولید هورمون تیروئید کاهش یافته و متابولیسم بدن کند شده است نشانه های مختلفی می تواند بروز کند.
- خستگی فراگیر


- خواب آلودگی
- فراموشکاری
- مشکلات یادگیری
- ناخن و موی خشک و شکننده
- پوست خشک و خارش دار
- صورت پف آلود


- یبوست
- ناراحتی عضلات
- اضافه وزن و احتباس ادراری
- جریان قاعدیگی سنگین یا غیر طبیعی


- افزایش فراوانی سقط
- افزایش حساسیت به داروها
علل هیپو تیروئیدی چیست؟
هیپوتیروئیدی خود ایمنی
دستگاه ایمنی بدن می تواند واکنشی در غده تیروئید ایجاد کند که باعث کم کاری تیروئید می شود و اکثر اوقات باعث گواتر می گردد (بزرگی تیروئید). دیگر بیماریهای خود ایمنی ممکن است همراه با این اختلال بوده و سایر اعضای خانواده نیز دچار این حالت باشند.
درمان با ید رادیو اکتیو
هیپو تیروئیدی به میزان زیادی پس از استفاده از ید رادیواکتیو به عنوان یک هدف درمانی برنامه ریزی شده برای پر کاری تیروئید اتفاق می افتد.


شروع خودبخودی
ممکن است بدون علت واضحی تولید هورمون تیروئید کاهش پیدا کند.
جراحی تیروئید
هیپوتیروئیدی می تواند به علت جراحی بر روی غده تیروئید بخصوص زمانی که بیشتر غده برداشته می شود اتفاق بیفتد.

داروها
لیتیوم، دوز بالای ید، و آمیودارون می توانند باعث هیپو تیروئیدی شوند.
التهاب تیروئیدی تحت حاد
التهاب دردناک تیروئید که علت آن نامشخص است می تواند پس از یک دوره بیش فعالی (هیپر تیروئیدی) باعث هیپوتیروئیدی شود. گرچه هیپوتیروئیدی معمولاً موقتی است ولی در درصد کمی از موارد می تواند دائمی شود.
التهاب تیروئید پس از زایمان
مدت کوتاهی پس از زایمان ممکن است تیروئید وارد یک دوره هیپرتیروئیدی و به دنبال آن هیپو تیروئیدی شود و اکثراً پس از آن به عملکرد طبیعی خود باز می گردد.

وضعیت های مادرزادی
نوزاد ممکن است با میزان ناکافی بافت تیروئید یا نقص آنزیمی که اجازه تولید طبیعی هورمون تیروئید را نمی دهد متولد شود. اگر این وضعیت به سرعت درمان نشود ممکن است عقب ماندگی رشد جسمی یا آسیب ذهنی (کرتینیسم) اتفاق بیفتد.
هیپوتیروئیدی هیپوفیزی


هر بیماری تخریب کننده غده هیپوفیز می تواند باعث آسیب رسیدن به سلول هایی شود که هورمون تحریک کننده تیروئید ترشح میکنند. این هورمون، تیروئید را تحریک به تولید میزان طبیعی هورمون تیروئید می کند. این یک علت بسیار نادر هیپوتیروئیدی است.
هیپوتیروئیدی چگونه تشخیص داده می شود؟
نشانه های مشخص کننده و علائم فیزیکی که می توانند به وسیله یک پزشک تشخیص داده شوند می توانند نشانه ای از هیپوتیروئیدی باشند. اما به هر حال این وضعیت می تواند بسیار کند پیش برود تا جایی که بسیاری از بیماران متوجه نمی شوند که بدنشان تغییر کرده است و بنابراین انجام تستهای آزمایشگاهی به شدت برای تأیید تشخیص و تعیین علت هیپوتیروئیدی اهمیت دارد.
آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)


سطح افزایش یافته هورمون TSH در خون تقریباً یک نشانگر دقیق از هیپو تیروئیدی اولیه (غیر هیپوفیزی). تولید این هورمون هیپوفیزی زمانی که تولید هورمون غده تیروئید حتی به میزان جزیی کم شده باشد افزایش می یابد.
سایر آزمایشات


T4 آزاد (تیروکسین) هورمون تیروئید فعال در خون. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که در خون افراد طبیعی دامنه ای از هورمون T4 درست مثل دامنه قد و وزن وجود دارد که محدوده طبیعی تلقی می شود و مقدار هورمون تیروئید برای جمعیت عمومی امکان دارد که برای یک فرد خاص مناسب نباشد.
پادتن های ضد تیروئید – احتمال وجود التهاب تیروئید خود ایمنی را که می تواند عامل هیپوتیروئیدی باشد نشان می دهند.
یک پزشک عمومی می تواند تشخیص هیپوتیروئیدی را بگذارد اما غالباً به کمک یک متخصص غدد، پزشکی که در بیماریهای تیروئید تخصص دارد، نیاز می شود.
هیپوتیروئیدی چگونه درمان می شود؟


هیپوتیروئیدی با یک درمان تک دوز روزانه لووتیروکسین که به صورت قرص داده می شود درمان می گردد.
یک پزشک با تجربه می تواند دوز و شکل صحیح را برای بازگشت تیروئید به وضعیت طبیعی تجویز نماید. در بیماران مسنی که بیماریهای زمینه ای ماند بیماری قلبی دارند معمولاً دوز پایین دارو شروع می شود در حالیکه در بیماران جوان و سالم دوز کامل درمانی به یکباره جایگزین می شود. هورمون تیروئید در بدن بسیار کند عمل می کندو بنابراین چند ماه پس از شروع درمان طول می کشد تا درعلایم بهبودی مشاهده شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید