بخشی از مقاله

بیماری التهابی قلب
________________________________________

التهاب یک پاسخ فیزیولوژیک به محرکهای مختلف نظیر عفونت و جراحات بافتی است که به سرعت ایجاد شده و خاتمه می‌یابد. یک واکنش در مورد قلب می‌باشد که بر حسب محل اتفاق ، نامگذاری می‌گردد و اغلب ، علت تمام اینها یا ویروسی است یا باکتریایی. التهاب قلب در فرهنگهای پزشکی ، با عنوان Carditis مشخص شده که از کلمه Cardia به معنای قلب گرفته شده است. این کلمه به عنوان پسوندبرای تمام بیماریهای قلب استفاده می‌شود.

اطلاعات اولیه
قلب عضوی عضلانی است که با انقباضات منظم خود خون خود را به داخل دستگاه گردش خون پمپ می‌کند. جدار قلب مانند رگهای خونی از سه لایه تشکیل شده است. اگر هر کدام از این پرده‌ها دچار التهاب شوند برای بدن مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد.
1- طبقه داخلی یا اندو کاردیوم که از یک ردیف سلول آندوتلیال و بافت همبند ظریفی زیر آن تشکیل شده است .
2- لایه میانی یا میو کاردیوم که که معادل طبقه عضلانی رگهای خونی است و ضخامت اصلی قلب را تشکیل می‌دهد.
3- لایه خارجی یا اپی‌ کاردیوم که اطراف قلب به صورت پرده دو لایه وجود دارد که پریکارد نامیده می‌شود. یک لایه این پرده دو لایه به دیواره حفره دور قلبی چسبیده و لایه جداری نام دارد لایه دیگر آن به سطح قلب چسبیده و لایه احشایی یا اپی ‌کاردیوم نامیده می‌شود.
آندوکاردیت
تکثیر میکروارگانیسم‌ها بر روی اندوتلیوم قلب موجب اندوکاردیت عفونی می گردد. در محل عفونت، توده ای از پلاکتها، فیبرین، توکسین میکروارگانیسمها و سلولهای پراکنده التهابی وجود دارد. این عفونت اغلب، دریچه های قلبی را در گیر می کند. به دو نوع تقسیم می شود.
1- اندوکاردیت عفونی حاد : یک بیماری تبدار است که به سرعت به ساختمانهای قلبی آسیب می زند و از طریق خون به نواحی خارجی قلبی گسترش یافته و در صورت عدم درمان ظرف چند هفته منجر به مرگ می شود.
2- اندوکاردیت تحت حاد : این عفونت، به آهستگی موجب آسیب ساختمانی قلب می شود و به ندرت موجب عفونت متاستاتیک می گردد. علت این نوع التهاب ، بسیاری از گونه‌های باکتریها و تعداد کمی از قارچها ، می‌باشند. میکروارگانیسمهای عامل ، بر حسب محل ورود فرق می‌کنند مثلا میکروارگانیسم وارد شده از حفره دهان ، هموفیلوس می‌باشد، در حالی که میکروارگانیسم وارد شده از پوست ، اکتینوباسیل است.

علایم بالینی آندوکاردیت
علایم و نشانه‌های ناشی از عفونت ، تخریب دریچه‌های قلب و آمبولی قطعات ژتاتیو روی سطح آندوکارد قلب می‌باشد. تظاهرات عمومی شامل شکایت مبهم از ناخوشی ، بی‌اشتهایی ، کاهش وزن و کمر درد و درد مفاصل می‌باشد. تب ، حالت متناوب دارد و ممکن است در بیمارانی که آنتی بیوتیک یا کورتیکوستروئید مصرف می‌کنند، افراد سالخورده ، مبتلایان به نارسایی قلب و نارسایی کلیه ، وجود نداشته باشد.

خونریزی به صورت خونریزیهای خطی زیر ناخن انگشتان دست و پا و پشتی در ملتحمه و غشاهای مخاطی است. یا اینکه به شکل خونریزی به صورت نقاط راث به صورت مراکز سفید یا زرد که بوسیله هاله قرمز نامنظم احاطه شده است، در ته چشم دیده می‌شود. تظاهرات قلبی ، شامل بزرگی قلب ، نارسایی احتقایی قلب و سوفلهای قلبی است.تظاهرات سیستم عصبی مرکزی شامل سر درد ، اسیکمی گذاری مغزی ، ضایعات عصبی و سکته مغزی می‌باشد.
درمان
هدف درمان ، ریشه کنی کامل ارگانیسم مهاجم توسط مقادیر کافی از عوامل فیرمیکروی می‌باشد. پنی‌سیلین و استرپتومایسین بطور رایج استفاده می‌شود. پس از بهبود فرآیند عفونی ، باید دریچه‌هایی را که شدیدا آسیب دیده‌اند، تعویض نمود.
میوکاردیت
شایع‌ترین علت میوکاردیت ، یک فرایند عفونی بر روی بافت عضلانی قلب است. سایر علل میوکاردیت شامل حساسیت بیش از حد نسبت به داروها ، پرتوتابی ، مواد شیمیایی و عوامل فیزیکی می‌باشند. با اینکه تقریبا تمام عوامل عفونی می‌توانند میوکاردیت را ایجاد کنند اما در ایالات متحده مهمترین علل میوکاردیت حاد ، ویروسها هستند. از تظاهرات بالینی این بیماری می توان به درد قفسه سینه، و حتی مرگ اشاره کرد. اگر چه میوکاردیت ویروسی در اغلب موارد خودبخود و بدون ایجاد عارضه‌ای بهبود می‌یابد. درگیری شدید ممکن است عود کند و گاه یک میوکاردیت ویروسی حاد به حالت مرضی تبدیل می‌شود.
علت پیدایش التهاب میوکارد
التهاب میوکارد ممکن است اولیه با علت ادیوپاتیک یا آن که ثانویه در اثر علل خاص مانند مسمومیت به دارو یا عفونت حاد سیستمیک مانند تب روماتیسمی باشد. اما اغلب ثانویه به آندوکاردیت یا پریکاردیت حاد می‌باشد. همچنین کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را دریافت می‌کنند، ممکن است به میوکاردیت مبتلا شوند. تهاجم عوامل عفونی به بافت میوکارد ، بوسیله ارگانیسمها مانند ) باکتریها ، ویروسها ، ریکتزیا ، پروتوزوئرها ، یا یک واکنش اتوایمنیون.
علایم بالینی میوکاردیت
شایع‌ترین علامت میوکاردیت شامل خستگی ، تنگی نفس ، تپش قلب و درد قفسه سینه است. تاکیکاردی (تپش قلب زیاد) توام با تب و در صورت بروز پریکاردیت ، مالش پریکاردی هم وجود دارد.
درمان
درمان اختصاصی عفونت زمینه‌ای به صورت استراحت در تخت به منظور کاهش بار کاری قلب و کاهش آسیب میوکارد و پیشگیری از بزرگی قلب در نظر گرفته می‌شود. در صورت نیاز اکسیژن درمانی و مصرف داروهای تب بر پیشنهاد می شود.

پریکاردیت
پریکارد احشایی ، یک غشا از جنس بافت همبند است که به واسطه مایعی با قلب فاصله دارد. این پرده در شرایط طبیعی از اتساع ناگهانی حفرات قلبی در جریان ورزش یا در افزایش مایعات بدن پیشگیری می‌کند. پریکاردیت حاد ، شایع‌ترین فرایند آسیب شناختی است که پریکارد را درگیر می‌کند. این بیماری بر اساس تظاهرات بالینی و عوامل ایجاد کننده تقسیم بندی می‌شود. درد قفسه سینه ، صدای مالشی پریکارد ، تغییرات نوار قلبی ، تجمع مایع در پریکارد ، تامپوناد قلبی و نبض متناقص از تظاهرات اصلی بسیاری از انواع پریکاردیت حاد می باشند. برای تشخیص این بیماری، هر چه سریعتر باید اکو کاردیوگرافی انجام شود.
علایم بالینی پریکاردیت
درد قفسه سینه کاملا مشابه درد انفارکتوس قلبی است. در سایر اوقات درد پلورزی را تقلید می‌کند. این درد با تنفس و چرخاندن قفسه سینه تشدید می‌شود. اما معمولا به بازوها انتشار نمی‌یابد و غالبا راست نشستن آن را تخفیف می‌دهد. مالش پریکارد علامت کلاسیک پریکاردیت حاد است. این مالش بوسیله لایه‌های پریکارد ملتهب و ضخیم شده که در جریان حرکت قلب سطوح آنها روی هم کشیده شده و ایجاد می‌گردد.

سمت جلوی قلب یک صدای جیرجیر را مشخص می‌کند که در هر جایی جلو قلب شنیده می‌شود. اما وضوح بیشتر در وسط یا کناره چپ استرنوم سمع می‌گردد. تب 39 درجه سانتیگراد ،احساس سرما ، ضعف ،درد مفاصل ، بی‌اشتهایی ، تهوع و کاهش وزن وجود دارد. تنگی نفس و درد قفسه سینه اضطراب را تقویت می‌کند. افزایش ضربان قلب مطابق با تب و اضطراب است. ارزیابی و تشخیص با استفاده از علایم و نشانه‌های بیماری و نوار قلبی صورت می‌گیرد.
درمان
1- استراحت مطلق در صورت کاهش برون‌ده قلبی و نیز تا زمانی که تب ، درد قفسه سینه و فریکشن راب وجود دارد.
2- استفاده از سالیسیلات برای تسکین درد و افزایش باز جذب مایعات در پریکاردیت روماتوئیدی.
3- استفاده از کورتن برای کنترل علایم سرعت بخشیدن به بهبود روند التهابی و پیشگیری از عود تجمع مایع در پریکاردیت.
4- تجویز پنی‌سیلین در پریکاردیت ناشی از تب روماتیسمی.
5- تجویز ایزونیازید ، اتامبوتول ، ریفامپین و استرپتومایسین در پریکاردیت سلی.


آنوریسم
آنوریسم عبارت است از بزرگ شدن یا بیرون زدگی دیواره یا سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ. آنوریسم اغلب پس از حمله قلبی رخ می دهد و معمولاً درآئورت ( سرخرگ بزرگی که از قلب منشاء گرفته و در سینه و شکم به سمت پایین حرکت می کند ) یا سرخرگهایی که مغز، پاها، یا دیواره قلب را تغذیه می کنند، ایجاد می شود.

علایم شایع
آنوریسم در قفسه سینه باعث درد قفسه سینه، گردن، کمر، وشکم می شود. درد ممکن است ناگهانی و تیز باشد . آنوریسم در شکم باعث درد در کمر ( گاهی شدید )،بی اشتهایی و کاهش وزن، و وجود یک توده ضربان دار در شکم می شود. آنوریسم در یک سرخرگ در پا باعث نرسیدن خون به قدر کافی به نقاط مختلف پا می شود. در نتیجه پا دچار ضعف و رنگ پریدگی می شود، یا اینکه متورم شده، رنگ آن به آبی تغییر می کند. امکان دارد یک توده ضربان دار در ناحیه کشاله ران یا پشت زانو وجود داشته باشدف وجود آنوریسم در یک سرخرگ مغزی باعث سردرد ( اغلب ضربان دار )، ضعف، فلج یا کرختی، درد پشت چشم، تغییر بینایی یا نابینایی نسبی، ومساوی نبودن اندازه مردمک ها می شود. وجود آنوریسم در عضله قلب باعث نامنظم شدن ضربان قلب و علایم نارسایی احتقانی قلب می شود.

علل
شایع ترین علت، افزایش فشار خون است که سرخرگرا ضعیف می کند. آترواسکلروز ( سختی رگها ) ضعف مادر زادی سرخرگ 0 به خصوص در مورد آنوریسم های سرخرگهایی که به مغز می روند . عفونت آئورت در اثر بیماری سیفلیس ( نادر است) .

عوامل تشدید کننده بیماری
سن بیشتر 60 سال ، سابقه حمله قلبی ، فشار خون بالا ، سیگار کشیدن ، چاقی، سابقه خانوادگی تصلب شرابین، پلی آرتریت گرهی ( یک نوع بیماری که طی آن التهاب سرخرگهای کوچک و متوسط رخ می دهد) آندوکاردیت باکتریال (عفونت سطح داخلی قلب)

پیشگیری
ترک سیگار ف ورزش منظم، تغذیه کافی و رژیم کم چربی، در صورت وجود سیفلیس، درمان زود هنگام، رعایت برنامه درمانی کنترل فشار خون، کاهش استرس.

پیامداهی مورد انتظار
اغلب به کمک جراحی درمان پذیر است. در جراحی، رگ مصنوعی به جای ان قسمت از رگ که آنوریسم دارد گذاشته می شود. جراحی در مورد آنوریسم قلبی می تواند باعث برطرف شدن نامنظمی های ضربانی شود و عمر را طولانی تر کند.گاهی آنوریسم عود می کند.

درمان
اصول کلی
تشخیص زود هنگام و درمان قبل از اینکه آنوریسم پاره شود ضروری است. بررسی ها عبارتند از : آزمایش خون از لحاظ انعقادی، نوار قلب، آنژیوگرافی، سایر عکس برداری ها، سی تی اسکن، یا سونوگرافی جراحی برای جایگزین کردن رگ دچار آنوریسم یا بستن آنوریسم مغزی نیاز به جراحی اورژانس دارد. جراحی برای سایر انواع آنوریسم را می توان در میزان مناسب انجام داد. پس از جراحی، اندازه گیری فشار خون و کنترل فشار خون را جدی گرفته و یاد بگیرید.

داروها
داروهای ضد انعقادی برای جلوگیری از تشکیل لخته و داروهای ضددرد، پس از جراحی تجویز می شوند. امکان دارد برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود.


فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
قبل از جراحی از فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری سنگین یا فشار آوردن به خود اجتناب کنید. بعد از جراحی، به تدریج فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های عادی خود را از سر بگیرید.

رژیم غذایی
قبل از جراحی پرفیبر مصرف نمایید تا از زور زدن به هنگام اجابت مزاج اجتناب کنید. بعد از جراحی، رژیم خاصی توصیه نمی شود.
در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
ار شما یا یکی از اعضاء خانواده تان علایم آنوریسم را دارید، به خصوص وجود یک توده ضربان دار در شکم یا پاف یا درد قفسه سینه یا شکمی این یک فوریت پزشکی است! کمک بخواهید و تا زمان رسیدن آمبولانس در تخت استراحت کنید. اگر حمله قلبی داشته اید و بعد از آن دچار نامنظمی ضربان قلب یا علایم نارسایی احتقانی قلب شده اید. اگر پس از جراحی، هر کدام از علایم رخ دهد.


تأثیر استرس بر قلب
بیماران قلبی حتی پس از آنکه موفق به انجام تست های استرس می شوند یا با استرسورهای شیمیایی تحت درمان قرار می گیرند ، قلبشان ممکن است طی استرس روحی از ایسکمی خاموش رنج ببرند.ایسکمی القا شده توسط استرس روحی شایع تر از آن است که تصور می شد. به گزارش ساینس دیلی محققان جریان خون 29 بیمار را در حال اجرای یک نقش استرس زای روحی کنترل کردند. همه بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر بودند اما تحت درمان قرار گرفته و در انجام تست ها یا پس از تزریق استرسور ها نشانه ای از ایسکمی (کاهش جریان خون عضله قلب) نداشتند.
نشان داده شده که استرس باعث ایجاد ایسکمی در بیماران قلبی می شود که طی ورزش یا تست های استرس شیمیایی نیز مشکل دارند ، اما این اولین مطالعه ای است که اختصاصا برای بررسی این گروه از بیماران طراحی شده است.
محققان نشان دادند که ایسکمی ناشی از استرس روحی حتی در بیماران قلبی که دچار ایسکمی ناشی از ورزش نمی شوند می تواند رخ دهد. محققان نمی دانند آیا ایسکمی خاموشی که تشخیص داده اند برای سلامت بیماران خطرناک است یا خیر.
بهر حال نتایج بدست آمده این نظر را تایید می کنند که استرس روحی از طریق مکانیسمی متفاوت از استرس فیزیکی عمل می کند. پیام اصلی این است که استرس های روانی یا استرسورهای رفتاری حائز اهمیت هستند.
فلفل قلب و عروق را تقویت می کند

کپساسين موجود در فلفل موجب مي شود با وجود طبع گرم اين گياه احساس خنکي درفرد استفاده کننده ايجادشودو باعث تقويت قلب وعروق دستگاه گوارش شود.
فلفل درد هاي مفاصل را از بين مي برد و تقويت کننده دستگاه گوارش است و خاصيت ضد باکتريايي دارد.
فلفل کلسترول خون را کاهش مي دهد و موجب پايين آمدن فشارخون مي شود.
فلفل به پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي کمک مي کند و مسکني بسيار قوي است.
اين گياه درد و ورم ناشي از آرتروز و آرتريت روماتيسمي را کاهش مي دهد.
فلفل خاصيت ضد احتقان دارد و تقويت کننده ريه است.

از دست دادن دندان و بیماریهای قلبی
دانشمندان آمريکايي مي گويند؛بين از دست دادن دندانها و بيماريهاي قلبي ارتباط وجود دارد.
براسا س يک مطالعه انجام شده بر روي چهل و دوهزار آمريکايي بالاتر از 40 سال ، بيماري قلبي در 4.7 درصد از کساني که هيچ دنداني راازدست نداده بودند ، 5.7 درصد افرادي که يک تا پنج دندان ، 7.5 درصد کساني که 6 تا 31 دندان و 8.5 درصد افرادي که همه دندان هاي خود را از دست داده بودند ، دچار بيماري قلبي شده بودند.
مطالعات گذشته نيز رابطه بين بيماري دهاني و از دست دادن دندان ها و افزايش خطر آترواسکلروزيس و حمله قلبي رانشان داده اند.
ارتباط بين از دست دادن دندان ها و بيماري قلبي حائز اهميت است زيرا هردو ناراحتي در ميان عموم شايع است.
بهر حال به گفته محققان نتايج بايد با احتياط تفسير شوند. يافته فوق تعيين کننده اين نيست که آيا افرادي که دچار ناراحتي دهان و دندان هستند حتما به بيماري قلبي عروقي مبتلا مي شوند يا خير و در حال حاضر تنها مي توان گفت اين دو وضعيت با هم ارتباط دارند.

تأثیر رقیق کننده های خون در بهبود بیماران قلبی
یک داروی ضد انعقاد بنام abciximab احتمال حمله قلبی و دیگر مشکلات جدی در بیماران قلبی که تحت عمل آنژیوپلاستی یا استنت گذاری قرار گرفته اند را کاهش می دهد.
دراین مطالعه بیش از 2000 بیمار مبتلا به طیفی از مشکلات قلبی عروقی شامل درد قفسه سینه یادیگر علائم ، تحت این روشهای درمانی قرار گرفتند. به برخی از بیماران abciximab داده شد در حالیکه دیگران ماده بی اثر دریافت کردند.
دو ساعت پیش از عمل به همه آنها دز 600 میلی گرمی از ماده ضد انعقاد پلاویکس و 500 دز میلیگرمی اسپرین خوراکی یا تزریقی داده شد.
طی 30 روز در مقایسه با 120 بیمار از گروه دریافت کننده ماده بی اثر ، 90 بیمار در گروه دریافت کننده abciximab دچار حمله قلبی شدند یا فوت کردند. بدین معنی که احتمال خطر در میان بیماران دریافت کننده داروی فوق 25 درصد کمتر بود. بخش اعظم کاهش خطر به مرگ و میر و حملات قلبی کمتر مربوط می شد.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد فوائد abciximab به بیمارانی با سطوح افزایش یافته تروپونین ، یک پروتئین عضلانی که در بیماران مبتلا به ایسکمی قلبی به میزان زیاد یافت می شود ، محدود می گردد.

تأثیر غلات در کاهش بیماری قلبی در سالمندان
نتايج يک مطالعه جديد نشان مي دهد سالمنداني که بطور منظم از غذاهاي حاوي غلات مانند جو استفاده مي کنند کمتر به مجموعه شرايطي که احتمال حمله قلبي را افزايش مي دهند ، دچار مي شوند.
به گزارش مدلاين پلاس محققان در اين بررسي دريافته اند کساني که غذاهاي حاوي غلات سبوس دار مصرف مي کردند کمتر به سندرم متابوليک يامرگ ناشي از بيماري قلبي عروقي دچار شدند. بر اساس اين يافته ها هم جوانان و هم سالمندان بايد به توصيه متخصصان مبني بر افزايش مصرف غلات تا حداقل سه بار در روز عمل کنند.
سندرم متابوليک به مجموعه اي از شرايط شامل فشار خون بالا ، افزايش کلسترول و قند خون ، چاقي در ناحيه شکم ، گفته مي شود که احتمال ابتلاي شخص به بيماري قلبي ، سکته مغزي و صدمه کليوي را افزايش مي دهد.


تغذیه در بیماری های قلبی
بيماري كرونر قلبي به صورت مشكلاتي از قبيل دردهاي آنژيني و انفاركتوس (حمله قلبي) بروز مي كند. آنچه كه سبب بروز بيماري قلبي مي شود، تشكيل تدريجي رسوب هاي چربي يا پلاك ها در لايه داخلي ديواره سرخرگ ها مي باشد. اين رسوب ها سبب محدودكردن عبور خون مي شوند كه اين پديده را تصلب شرايين يا سخت شدن رگ ها (آترواسكلروز) مي نامند.
در اين بيماري هيچ علامت واضحي وجود ندارد ، اما اين تا هنگامي است كه آسيب به سرخرگ ها آنقدر جدي شود كه جريان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد شود. مسدود شدن كامل يك سرخرگ خون رسان به قلب، منجر به حمله قلبي ناگهاني و كشنده مي شود. روش هاي متداول جهت پيشگيري از تصلب شرايين شامل كاهش فشارخون، دريافت رژيم غذايي كم چربي، كاهش وزن اضافي و ترك سيگار مي باشد. به برخي افراد نيز جهت كاهش كلسترول خون، دارو داده مي شود.
تحقيقات نشان مي دهند كه ارتباط مستقيمي ميان رژيم غذايي و بيماري قلبي وجود دارد و با دريافت يك رژيم غذايي سالم مي توان سلامتي قلب و دستگاه گردش خون را حفظ كرد.
چه غذاهايي براي قلب مفيد هستند؟
كلم برگ، كلم قرمز، گل كلم، كلم بروكسل، بروكلي، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبيا سبز، نخود سبز، لوبيا قرمز، لوبيا چشم بلبلي، نخود خشك و عصاره مخمر داراي ويتامين هاي گروه ب خصوصا اسيدفوليك هستند. تحقيقات متعددي نشان داده اند كه اسيد فوليكي كه بطور طبيعي در مواد غذايي يافت مي شود، مي تواند سبب كاهش ماده اي در خون به نام هموسيستئين شود و به اين ترتيب از ابتلا به تصلب شرايين پيشگيري كند. دانشمندان بر اين باور هستند كه اين ماده مستقيما به ديواره رگ ها آسيب مي رساند و سبب تشكيل رسوب هاي چربي مي شود. تخمين زده شده است كه افزايش دريافت روزانه اسيد فوليك به ميزان 100 ميكروگرم، سبب كاهش مرگ مرتبط با بيماري هاي قلبي به ميزان 7 درصد در مردان و 5 درصد در زنان مي شود.
در جوامعي كه مصرف كننده مقادير فراواني از ماهي هاي روغني هستند، مشاهده شده است كه شيوع بيماري هاي كرونر قلبي كمتر از جوامعي است كه مقدار خيلي كمي ماهي مصرف مي كنند. ماهي هاي روغني از قبيل ماهي آزاد و ساير ماهي ها از قبيل قباد، حلوا، شير، كيلكا، و اوزون برون داراي اسيدهاي چرب مفيد مي باشند. دانشمندان معتقد هستند كه اين مواد باعث كاهش خطر انعقاد خون و همچنين ممانعت از افزايش چربي هاي مضر خون مي شوند.
مصرف ماهي حداقل 3 بار در هفته، براي افرادي كه داراي سابقه بيماري قلبي و همچنين افرادي كه مايل به پيشگيري از ابتلا به اين بيماري هستند توصيه مي شود.
جو دوسر، حبوبات، سيب و گلابي غني از فيبر محلول هستند كه به كاهش سطوح كلسترول خون كمك مي كنند. سير نيز اثر مشابهي دارد. افزايش كلسترول خون، به خصوص ال دي ال(كلسترول بد)، يكي از عوامل خطر عمده در بروز تصلب شرايين است. مصرف منظم چنين غذاهايي به كاهش ال دي ال كمك مي كند.

روغن زيتون، روغن كانولا، مغزها و دانه ها حاوي نوعي از اسيدهاي چرب به نام موفا هستند كه به كاهش سطح ال دي ال كمك مي كنند.
ميوه ها و سبزي ها حاوي ويتامين هاي آنتي اكسيدان (ضد سرطان)، مواد معدني و مواد مغذي مفيدي هستند كه سبب متوقف كردن آسيب ناشي از عمل مواد سرطان زا به ديواره سرخرگ ها مي شوند.
مصرف حداقل روزانه 3 واحد از اين غذاها توصيه مي شود. سه چهارم ليوان آب ميوه يا سبزي ها به عنوان يك واحد محسوب مي شود كه معادل يك عدد ميوه متوسط يا يك ليوان سبزي خرد شده خام يا نصف ليوان پخته است.

از چه غذاهايي بايد پرهيز كنيم؟
گوشت و فرآورده هاي آن، لبنيات پرچربي و كره، غني از نوعي چربي هستند كه باعث افزايش سطح ال دي ال در خون مي شوند. مصرف اين غذاها را بايد به حداقل رساند.
همچنين مصرف كيك و بيسكويت به علت نوع چربي بكار رفته در آن ها سبب افزايش سطح ال دي ال مي شود.
انواع غذاها و سوپ هاي آماده مصرف و يا كنسرو شده، غذاهاي بيرون از منزل، سوسيس و كالباس و گوشت هاي نمك سود شده و بطور كلي گوشت و فرآورده هاي آن و همچنين تنقلات شور، سرشار از نمك (سديم كلرايد) هستند. دريافت زياد سديم با فشارخون بالا ارتباط دارد كه از عوامل خطر جدي در بروز بيماري قلبي مي باشد. كاهش مصرف اين نوع غذاها و نمك طعام سر سفره به كاهش فشارخون كمك مي كند.
چند نكته :
به سيگاري ها توصيه مي شود كه به ترك سيگار مبادرت ورزند زيرا نيكوتين سبب افزايش ضربان قلب، افزايش فشارخون و افزايش نياز بافت قلب به اكسيژن مي شود. با مصرف سيگار توانايي خون در حمل اكسيژن كاهش مي يابد. عوامل سرطان زاي دود سيگار به ديواره سرخرگ ها آسيب مي رسانند. استراحت و شل كردن عضلات ، جهت كاهش ميزان استرس لازم است. استرس از طريق افزايش هورمون هاي استرس (از جمله آدرنالين) سبب توليد و افزايش كلسترول مي شود.

تأثیر متفاوت داروهای قلبی در مردان و زنان
محققان علوم پزشكي روز سه شنبه اعلام كردند پزشكان اغلب در بررسيهاي باليني داروها، زنان را فراموش مي كنند و اين امر، سبب مي شود تاثير متفاوت دارو ها به خصوص داروهاي قلبي بر روي گروه عمده اي از انسانها، نامشخص باقي بماند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن ، هورمونها، وزن بدن و ديگر عوامل بيوشيميايي همگي در مردان و زنان متفاوت هستند و سبب بروز پاسخهاي متفاوت در برابر داروهاي شيميايي داده شده به زنان و مردان مي شوند.
اكنون نيز تحقيقات درباره داروهاي قلبي ، بيشتر برروي مردان متمركز است.
دكتر ورنا اشتانگل از بيمارستان خيريه وابسته به دانشگاه هومبولت در برلين آلمان مي گويد، علت اين رويكرد قوي به سوي مردان ، ناشي از بروز بالاتر بيماريهاي قلبي عروقي در جنس مذكر است .وي افزود يكي ديگر از دلايل اين است كه زنان بسيار كم شماري در آزمايش بررسي تاثير داروهاي قلبي شركت مي كنند و بسياري از آنان درباره تاثير مثبت اين دارو ها دچار ترديد و دودلي هستند.
دكتر اشتانگل و همكارانش بعد از مروري دراز مدت بر روي مقالات رسيده درباره دارو درماني قلبي در زنان و مردان به نتايج خود دست يافتند و اين نتايج را در شماره اخير نشريه قلب اروپا منتشر كردند.دكتر سيلويا پريوري استاديار بخش بيماريهاي قلب و عروق دانشگاه پاويا در ايتاليا نيز گفت ، تحقيق اخير نشان مي دهد از سيصد داروي جديدي كه براي درمان بيماريهاي قلبي بين سالهاي هزار و نهصد و نود و پنج و دوهزار ميلادي ، مورد آزمايش قرار گرفته اند، فقط يكصد وشصت وسه مورد از اين مطالعات ، جنسيت را در نظر گرفته بود.
اكنون يازده دارو از داروهاي قلبي در مردان و زنان نتايج متفاوت داشته است.
پيشتر دانشمندان دريافته بودند كه هنگام مصرف داروهاي قلبي عروقي موسوم به مهاركننده هاي اي سي ئي كه نوعي داروي ضد فشار خون محسوب مي شوند، در مردان و زنان به طور متفاوت سبب بروز سرفه مي شوند. به طوري كه ميزان بروز سرفه در زنان دو برابر مردان مبتلا است .محققان همچنين مي گويند مصرف آسپيرين كه سبب كاهش احتمال ابتلا به حملات قلبي مي شود در زنان تاثير بازدارنده مورد انتظار را ندارد.فشار خون بالا از بزرگترين عوامل تهديدكننده سلامت در كشورهاي صنعتي به شمار مي رود.وزن بالا، رژيم غذايي نامناسب و استرس از علل قابل كنترل و سن ، جنس و ژنتيك از عوامل غيرقابل كنترل ايجاد فشار خون بالا محسوب مي شوند.اين بيماري نقش عمده اي در بروز بيماريهاي عروق كرونر، سكته مغزي ، نارسايي قلب و كليوي و مرگ ناشي از اين بيماری ها دارد .
با كنترل وزن ، دوري از استرس تا حد ممكن و پرهيز از مصرف الكل مي توان تاحد زيادي از بالارفتن فشار خون جلوگيري كرد اما از همه مهمتر تغيير رژيم غذايي است كه حتي مي تواند جايگزين درمان دارويي شود و بصورت نياز كمك مي كند كه درمان با داروهاي كمتر و دوز پايين تري انجام شود.
فشار خون حاصل مقاومت ديواره عروق در برابر ضربان قلب است .

تماشای فیلم کمدی وافزایش جریان خون قلب
تحقيقات نشان مي‌دهد تماشاي يك فيلم كمدي جريان خون را به قلب افزايش مي‌دهد، درحالي كه ديدن يك فيلم غم‌انگيز موجب كاهش جريان خون به قلب مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس
تاثير تماشاي فيلم غم انگيز بر جريان خون قلب همانند انجام حساب ذهني بود.
اما تماشاي يك فيلم كمدي تاثيري همانند ورزش ايروبيك يا مصرف داروهاي پايين آورنده كلسترول خون داشت.
افسردگي، اضطراب، عصبانيت و خصومت باعث ايجاد اختلال در مسيرهاي اكسيد نيتريك كه به اتساع عروق خوني كمك مي‌كند مي‌شود.
خنده باعث مي‌شود برخي هورمون‌ها تاثير متضادي داشته باشند.
احساسات مثبت مانند خنده از روي خوشي و شادماني تاثير مفيدي بر سلولهاي آندوتليوم كه ديواره رگهاي خوني را مي‌پوشاند دارد.

توت فرنگی و بهبود عملکرد سیستم قلبی – عروقی
ایسکانیوز ـ محققان دانشگاه تکنولوژی برلین (tu) در آلمان اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی به عنوان عامل بهبود عملکرد سیستم قلبی- عروقی می دانند.
به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز، به نقل از سایت خبری نیوز کیلیک توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است که این مواد مغذی باعث می شوند توت فرنگی به عنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقای سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر است. از مواد موثر و مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.
تحقیقات اخیر نشان داده است، دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا راکاهش می دهد. فولات، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می دهد . هموسیستئین اسید آمینه ایی است که در مقادیر زیاد باعث مسدود شدن رگهای خونی می شود. همچنین توت فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها مثل الاژیک اسید وآنتوسیانین (رنگدانه قرمز) است که در پیشگیری از بیماری های قلبی موثرند. این مطالعات اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی بعنوان عامل بهبود عملکرد سیستم قلبی- عروقی نشان می دهد.
توصیه هایی برای پیشگیری از حمله قلبی
با توجه به افزايش ابتلا به بيماري هاي قلبي و از جمله دچار شدن به حمله قلبي ، لازم است همه افراد به توصيه هاي ارائه شده جهت جلوگيري از حملات قلبي توجه نموده آنها را جدي بگيرند. اين توصيه ها به قرار زير است :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید