بخشی از مقاله

تاريخچه كاشي

بيش از ربع قرن تجربه
شرکت صنايع کاشي اصفهان در سال 1353 در زميني به وسعت 280,000 متر مربع در کيلومتر 18 جاده اصفهان - نجف آباد براي توليد انواع کاشي ديواري با ظرفيت سالانه 3 ميليون متر مربع تاسيس گرديد


واحد 2 کارخانه نيز در سال 1368 باظرفيت 3 ميليون متر مربع در سال گشايش يافت . با انگيزه افزايش توان توليد در پاسخ به بازارهاي داخل و خارج کشور طرح توسعه و ايجاد واحد 3 و نيز بهينه سازي واحدهاي 1و2 با هدف ارتقاء کيفيت و افزايش کاريايي در دستور کار قرار گرفت که با نصب ماشين آلات و تجهيزات پيشرفته و مدرن روز, کار بهره برداري از ماشين آلات در اوايل سال 1381 شروع شد


حجم توليد اينک به بيش از 9 ميليون متر در سال افزايش يافته و امکان ساخت کاشي در تمام ابعاد با کيفيت برتر فراهم گرديده است

مشخصات فيزيکي استاندارد کاشي اصفهان استاندارد ايران EN 159 Norm
سختي لعاب >3 Mohs Min 3 Mohs Min 3 Mohs for Wall Tiles EN 101
مقاومت در برابر ضربه حرارتي Resist Required Required EN 104
مقاومت ترک خوردگي لعاب Resist Required Required EN 105
مقاومت در برابر مواد شيميايي Class A Min Class B Min Class B EN 122
مقاومت در برابر رنگ پذيري Class 1 Min Class 2 Min Class 2
مستطيل بودن ±0.4% ±0.5% ±0.5% EN 98


ضريب انبساط طولي در صد درجه 7.8E10-6 K-1 9E10-6 K-1 9E10-6 K-1 EN 103
مسطح بودن <±0.3% <±0.5% <±0.3% <±0.5% <±0.3% <±0.5% EN 98
گونيا بودن ±0.3% ±0.3% ±0.3% EN 98
ضخامت <=250 CM2 ±0.25
>250 to 500 ±0.3
>500 to 1000 ±0.35
>1000 CM2 ±0.4 <=250 CM2 ±0.5
>250 to 500 ±0.6


>500 to 1000 ±0.7
>1000 CM2 ±0.8 <=250 CM2±0.5
>250 to 500 ±0.6
>500 to 1000 ±0.7
>1000 CM2 ±0.8 EN 98
تغييرات ابعادي +0.6 if x±0.25
W
-0.3 +0.6 if x±0.25
W
-0.3 ±0.5% EN 98
جذب آب 12%<=W.A<=18% 10%<=W.A<=20% W.A>10% EN 99
مقاومت خمشي Average>17.5 N/mm2 13 N/mm2 Thickness>=7.5 mm 12 N/mm2
Thickness<=7.5 mm 15 N/mm2 EN 100

کاشيکاري، آجرکاري، گچبري
هنرهاي وابسته به معماري که در کرمان قدمتي بسيار طولاني دارد، بصورت خرده کاشي لعابدار همراه با آجرکاري نمونه هاي بسيار خوبي از دوران سلجوقي، تيموري و آل مظفر در کرمان موجود است از جمله مقبره خواجه اتابک ( متعلق به دوران سلجوقي ) مسجد جامع و مسجد پامنار. قديمي ترين نمونه کاشي معرق کرمان در «قبه سبز» واقع در «محله خواجه خضر» است.

دکتر پير نيا عقيده داشتند اين کاشي قديمي ترين نمونه کاشي معرق ايران است و متعلق به دوران قراختاييان ( قبل از دوران تيموري ) است. اما با توجه به پختگي و تکامل کاشي موجود به نظر نمي رسد اين کاشي اولين کاشي معرق ايران باشد، احتمالاً زمينة طولاني تري دارد و تجربيات قبلي اي در اين زمينه شده است.


قديمي ترين نمونه گچبري مربوط به دوران سلجوقي در مسجد ملک موجود است. محراب اين مسجد داراي گچبريهاي بسيار زيبا و بي نظير است. گچبريهاي آرامگاه خواجه اتابک نيز به صورت کتيبه و به خط ثلث و کوفي از دوران سلجوقي باقي است.
قطعات گچبري به همراه آجرتراشي از دوران صفويه و قاجاريه در مجموعه گنجعليخان موجود است.


کرمان هم اکنون نيز از هنرمندان خبره اي در اين زمينه برخوردار است که عدة زيادي از آنها در حال مرمت و احياء بناهاي قديم هستند و در پروژه هاي حفظ و احياء ميراث فرهنگي همکاري دارند. از جمله کارهاي اين گروه، مرمت کاشيکاري، گچبري، مقرنس، آجرکاري و کاربندي مجموعه گنجعليخان ( حمام، کاروانسرا و ... )، بناي شاه نعمت الله ولي، مسجد پامنار، بادگير حاج آقاعلي، مجموعه ابراهيم خان، مسجد جامع، مسجد ملک، تکيه مدير الملک، موزه سکه، سر در مشتاقيه، سر در مدرسه معصوميه، گنبد جبليه و ... است.


علاوه بر کارگاه ميراث فرهنگي، کارگاه کاشي تراشي «کاشي تراش» به توليد کاشي هاي معرق، معقلي و مقرنس کاشيکاري مي پردازد.

كارخانه كاشي‌سازي " بروجن" دراستان چهارمحال وبختياري به‌بهره‌برداري رسيد
شهركرد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۱۳‬
داخلي. اقتصادي. صنعت.


كارخانه كاشي‌سازي "بروجن " دراستان چهارمحال و بختياري روز سه‌شنبه با حضور وزير صنايع و معادن به بهره برداري رسيد.
رييس سازمان صنايع و معادن استان چهارمحال وبختياري،سرمايه‌گذاري انجام شده در اين كارخانه را ‪ ۶۵‬ميليارد ريال ذكر كرد.
"محمود فرهادي" افزود: اين كارخانه ساليانه دو ميليون و ۶۰۰‬هزار متر مربع كاشي توليد مي‌كند.


وي ، وسعت زمين اين كارخانه را بيش از ۱۰‬هكتار ذكر كرد و گفت: با راه- اندازي اين طرح، براي ۱۰۳نفر اشتغال پايدار ايجاد شده است.
به گفته وي، صادرات كاشي توليدي اين كارخانه به برخي از كشورهاي خارجي نيز در دستور كار قرار دارد.
همچنين ، "اسحاق جهانگيري" وزير صنايع و معادن در ادامه سفر يكروزه خود به استان چهارمحال و بختياري ، از طرحهاي فولاد فرخشهر و طرحهاي در دست احداث فولاد و سيمان استان بازديد كرد.


رييس سازمان صنايع و معادن استان چهارمحال و بختياري ، سرمايه پيش بيني شده براي اجراي طرح فولاد قلع اندود فرخشهر را ۴۰۰‬ميليارد ريال ذكر كرد.
فرهادي افزود: با راه اندازي اين طرح تا پايان امسال ساليانه ۱۵۰هزار تن ورق قلع اندود توليد مي‌شود.
وي ،ظرفيت اشتغال اين طرح را نيز ۲۵‬نفر ذكر كرد و گفت: مجموع وسعت اين طرح نيز ۵۰ هكتار است.


رييس سازمان صنايع و معادن استان به پيشرفت طرح فولاد استان اشاره كرد و گفت : ظرفيت توليد اين كارخانه در صورت راه اندازي ۳۰۰‬هزار تن ورق مورد استفاده در صنايع خودروسازي است.


فرهادي افزود: اين طرح تاكنون بيش از ۲۰درصد پيشرفت فيزيكي داشته و براي تكميل اين طرح به ۱۸۰ميليارد ريال اعتبار نياز است.
به گفته وي ، طرح سيمان استان نيز تاكنون بيش از ۴۵‬درصدپيشرفت فيزيكي داشته است.
فرهادي افزود: براي ساخت و راه اندازي اين طرح ‪ ۸۸‬ميليارد ريال سرمايه پيش بيني شده است.


به گفته وي ، ظرفيت توليد سالانه اين طرح در صورت بهره‌برداري در سال آينده، بيش از سه هزار تن سيمان خواهد بود.
به گزارش ايرنا ، هم اكنون بيش از ‪ ۶۰۰‬طرح صنعتي در استان چهارمحال و بختياري فعال است.
ارسال خبر: ۱۶:۴۴ ‪سه‌شنبه، ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴‬ نسخه قابل چاپ
مختصري از تاريخچه کارگاههاي کاشي سنتي گوهرشاد


مسجد گوهر شاد يکي از مسا جد ديرينه اسلامي که قريب به شش قرن قدمت دارد ودر کنار مرقد مطهر اما م هشتم ثا من الائمه با عظمت و شکوه خا صي به همت با نوي نيکوکا ر گوهر شاد آغا ، همسر ميرزا تيمور گورکاني بنا ، و از همان ابتدا با کا شي کاري معرق ، هفت رنگ و معقلي مزين گرديد و هنوز اين کا شيها از کيفيت مطلوب خاصي بر خوردار مي باشد .
مقاله برگزيده خارجي
گلها، واژه ها، و اشکال: هنر اسلامي
نويسنده: مونيکا فلورز(Monica Flores)

الله، الله، الله،اين کلمه به معني خدا و چيزي که در سرتاسر مساجد وحياط ها در ايران نقش بسته وحک شده است .آنرابه صورت يک ديوارنوشته يانوشته بدشکل نمي نويسند


درعوض درانحناي خطوطي دلپذيرپنهان مي شود وباطراحي سراسري با زيبايي خطاطي عربي در ساختمان ممزوج مي شود. يکي از جنبه هاي هنر اسلامي اين است که در آن صورت وشکل انسان به چشم نمي خورد، در عوض هنر به صورت غير تجسمي است:
نمادها وسبکهاباسايه هايي ازآبي،زردکبود،فيروزه اي وطلايي برروي هم چرخ مي خورند.
کتابهاي راهنما به اين نکته اشاره مي کنند که هنر اسلامي به طور کل وهنرايراني به طور خاص،از الگوها واشکال هندسي همچون درختان انگور وديگر الگوهاي گلدار که اغلب بسيارپيچيده اندوياموجوداتي واقعي يا تخيلي که به سبک بسيارخاصي به تصويرکشيده


شده اند مانند: شير،فيل، طاووس،ققنوس وشيردال(هيولايي که بدن شيروسروپنجه عقاب داشت)، استفاده فراوان برده است ونوعي تمايل به چنين کاربردي نيز وجود دارد.

بالاي سردر مسجدي در قزوين يکي از اين شيرها را به علاوه تصويري بر روي کاشي
مشاهده کرديم. در نگاهي به سرتاسرحياط وداخل مسجد نمونه هاي مختلفي از اشکال گلدار وديوارهاي کاشيکاري شده قابل مشاهده بود.
درهاي مشبک ،طاقهاي قوسي با کاشيکاري سراسري، و اشکالي از حيوانات و گلها، تعداد اندکي از عناصر هنري کليدي هستند که به نظر مي رسد در معماري در سرتاسر ايران تکرار مي شوند.
کو شيدم که از اين طراحي پيچيده سر در آورم اما بقدري زيبا و پيچيده بود که تنها مي توانستم اشکال و رنگها را از هم تميز دهم وسر تاسر وجودم را ترس و هيبتي آميخته با احترام فرا گرفت. توجهي که به جزئيات شده،حيرت آور است.
علي ميري


alimiri57@yahoo.com
سالها بود که در آرزوي يک سفر به اصفهان بودم .امّا موقعيتش فراهم نمي شد. تا اينکه چند وقت پيش يک سفر کاري به اصفهان به پستم خورد. البته خيلي وقت گشتن نداشتم : دو تا نصفه روز! اما سعي کردم نهايت استفاده رو بکنم. بازم بدشانسي آوردم و حافظه ي دوربين ديجيتالم پر شد و خيلي جاها موندند که من نتونستم هيچ عکسي ازشون بگيرم. با ديدن آثار تاريخي زيباي اصفهان ، هم بسيار از هنر و نبوغ گذشتگان لذت بردم ، هم چيزايي ديدم که خيلي حالمو گرفت. بدجوري . به طوري که تا چند روز پس از برگشتن از اصفهان، شديداً به هم ريخته بودم. ميگين چي ديدم؟ اينارو:


نگهداري از آثار تاريخي مسلمانها، صفر. در تمام مکانهايي که من رفتم، نه نگهباني وجود داشت و تابلويي که حداقل خواهش کنه از مردم که مراقب اين آثار با ارزش باشند. مردم هم که فرهنگشون اونقدر بالا بود که ... اگر شما هم اون صحنه رو مي ديدين. ايکاش مي‌تونستم عکسشو بهتون نشون بدم . کساني که منارجنبان رفتن مي دونن که يک منارها بر روي يک ساختمان کوچک بنا شده که در واقع مقبره يکي بزرگان در آن واقع است.

ديوارهاي ساختمان پر از دست نوشته هايي بودند که به نظر نمي آمدند خيلي قديمي باشند. ما به نوشته ها مي گيم: " يادگاري "ملت بزرگوار تا جايي که دست مي رسيد و جان در بدن داشتند بر روي ديوارها حکاکي کرده بودند. منظره ي وحشتناکي بود! در عوض کليساي وانک. هرجا يک مامور. عکاسي مطلقا ممنوع. راستش از اينش شاکي شدم

. از يکي از مسئولين اونجا پرسيدم . گفت نور فلاش براي نقاشي ها مضر است و چون مردم رعايت نمي کنند کلاً ممنوع شده. جلوي نقاشي هاي داخل کليسا که در دست رس بودهم شيشه گذاشته بودند. البته در مکانهاي مربوط به مسلمانها هم محافظت هايي شده بود. اما با داربست! فکرشو بکنيد آثار به اون زيبايي و ظرافت و داربست هاي زنگ زده. به اين ميگن آخر هارموني!!!!


گوشه گوشه ي بناهاي تاريخي ماجراها دارند. اما افسوس که ديوارها خاموشند . هيچ جايي را نديدم که يک راهنماي حسابي داشته باشد. نمي دونم ما چجوري انتظار داريم که توريست بياد تو کشورمون. فکر نمي کنم از اصفهان جايي تاريخي تر تو ايران باشه. مسجد شاه با اون عظمتش نه تنها تابلو هاي راهنما به چند زبون نداشت

بلکه راهنماش هم يک پيرمرد بود که به نظر نمي اومد سواد درست حسابي هم داشته باشه! جالب اينجا بود که داشت براي چند تا عرب توضيح مي داد البته به زبان فارسي!!! اما در کليسا همون عرب هارو ديدم که بازم يک پيرمرد ارمني براشون به انگليسي توضيح مي داد و اونها هم خيلي راحت مي فهميدند. در موزه ي کليسا هم کنار هر شيئ تاريخي يک تکه کاغذ گذاشته بودند و به سه زبان فارسي ارمني انگليسي توضيح داده بودند.


جهانگرد ها لطفاً فارسي ياد بگيرند! به نظر شما شهر توريستي نبايد تابلوهاي داخل شهرش به زبان انگليسي هم باشه؟؟؟ ما که ايراني بوديم و( همراه من که تا حالا چند دفعه اومده بود اصفهان و خيلي هم ادعا داشت که همه جاشو) بلده همش گم مي شديم. ديگه خارجي ها که جاي خود دارند. البته شايد اين هم از زرنگي اصفهانيهاست . شايد مي خوان خارجي هارو مجبور کنند که راهنما بگيرند و يه چيزي هم تو جيب اونا بره. خوب اينم يک راه اشتغال زايي هست!


عمارت عالي قاپو
من از بيرون عالي قاپو عکس زياد ديدم. اما از داخلش هيچي. هيچ تصوري هم نداشتم از توش . به محض ورود چشمم که کاشي کاري ها و معماري ورودي افتاد يکم خشکم زد.

راستش با بيرونش خيلي فرق داره.هر چند که از بيرون هم زيباست. خوشبختانه کاشي خيلي مقاوم هست و پس از گذشت سالها کاشيکاريهاي داخل خيلي خوب مونده بودند. اما نقاشي هاي روي ديوارها اکثرا از بين رفته بود. يکي از هنرمندان ميراث فرهنگي مشغول بازسازي نقوش تزئيني روي ديوار بود. خيلي دوست دارم ببينم اون ابتدا چه جوري بوده. حتماً فوق العاده زيبا بوده. رضا عباسي واقعاً هنرمند بي نظيري بوده.


عالي قاپو شش طبقه هست. ولي از هر طرف يه جور نشون مي ده. راه پله ها خيلي باريک هستند. پله ها با کاشي هاي زيبا پوشانده شده بودند و ديوارها هم داراي نقوش بسيار زيبا بودند.

داخل هر اتاق يک( به قول امروزي ها) شومينه قرار داشت که به نظر من خيلي زيبا بود.

هر چه بالا تر مي رفتي بر زيبايي اتاقها افزوده مي شد. تالار موسيقي در طبقات آخرين بود و فوق العاده زيبا. تزئينات سقفش که تا بالاي ستونها هم آمده بود بي نهايت زيبا بود و من مبهوت زيبايي و خلاقيتي که درش به کار رفته بود شدم. بيشترين نقشي که درش بکار رفته بود يه چيزي شبيه جام بود.



اون طبقه معماريش و تزئيناتش شاهکار بود. تا اونجايي که يادم هست طبقه ي بالاش مي‌شد ايوان که در اون يک حوض مسي بود. يکي از شاهکار هاي اين ساختمان در اين است که اين آب بدون پمپ تا اون ارتفاع که حوض قرار داشت مي رفته. متاسفانه نتوانستم از حوض عکسي بگيرم. چون دور تا دورش رو داربست زده بودند. فکرش رو بکنيد در زماني که ازش استفاده مي شده چقدر زيبا بوده.

آب، داخل يک حوض مسي سفيد شده، چه تلالويي داشته! يک نکته ي جالب ديگر اين بود که در آن زمان ساختن يک حوض در طبقه چندم يک ساختمان و عايق بندي اون شاهکار بوده. در آن طبقه يک تالار هم بود. ورودي آن بسيار زيبا بود و از بيرون نشون مي داد که داخلش بايد خيلي قشنگ باشه.


و همين طور هم بود! کاشيکاري سقف و ديوارها شاهکار بودند.



سقف هم بسيار بلند بود. من که دوست نداشتم از اونجا بيام بيرون. درآن زمان آنجا تالار پذيرايي بوده. خوش به حال مهمانها!
مواد اوليه از معادن داخلي درست برداشت نمي شوند
مدير بازرگاني يک شرکت توليدکننده کاشي و سراميک گفت : مهم ترين مشکل در بخش توليد کاشي و سراميک بهره برداري و برداشت نادرست مواد اوليه از معادن داخلي است.


به گزارش خبرگزاري "مهر" ، امير بيگي در حاشيه چهارمين نمايشگاه بين المللي ساختمان و تاسيسات ساختمان گفت : از آنجائي که شيوه معدن يابي در کشور ما مناسب نيست ، لذا حمل و نقل مواد اوليه ازمکان هاي دورهزينه هاي توليدي را افزايش مي دهد به طوري که ارزش کالاي توليدي گاه حتي از ارزش خاک استحصال شده بيشتر مي شود .


وي تاسيس واحدهاي جديد را از ديگر مشکلات صنعت توليد کاشي و سراميک کشور دانست و اظهار کرد : اين واحدها بدون بررسي بر روي بازارهاي داخلي و خارجي تاسيس مي شوند و مشکلات زيادي را براي ساير توليد کنندگان به وجود مي آورند.
بيگي خاطر نشان کرد: اکثر کارخانجات ايران در زمينه توليد کاشي و سراميک نوسازي شده و داراي ماشين آلات و فناوري پيشرفته هستند که اين امر سبب شده محصولات توليدي ما با توليدات خارجي تفاوت محسوسي نداشته باشد.


وي تصريح کرد: عدم توجه به استفاده مناسب و صحيح از اين تجهيزات سبب شده که در بازارهاي خارجي سطح قابل قبولي براي محصولات توليدي ما وجود نداشته باشد.

نمونه اي از کار معرق ( مسجد گوهر شا د )

نمونه اي از يکعدد گل معرق ساخته شده



نمونه هايي از کاشي نره و معرق توليدي شرکت که به طرز بي نظيري ساخته شده است .



نمونه اي از کار معرق در مسجد امام علي (ع) هامبورگ کشور آلمان که تابلوي آن به خطوط مختلف نوشته شده است .


نمونه اي از معرق ( سردرب مسجد امام خميني مشهد)



نمايي از گنبد و گلدسته مسجد جامع گوهر شاد مشهد . کار نره کاري و کاشي کاري گلدسته ها توسط کارگاههاي کاشي سنتي گوهر شاد انجام شده است .


نمونه اي از کار معرق باخطوط وطرحهاي مختلف ايوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد



نمونه هايي از کار مقرنس و کاشي کاري محراب ( ايوان مقصوره مسجد جامع گوهر شاد )


نمونه هايي از کارهاي گره ، معرق و معقلي ( ايوان غربي مسجد جامع گوهر شاد)



نمايي از مجموعه تجاري و اداري بازار گوهر شاد که تابلوهاي معرق آن توسط شرکت انجام شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید