بخشی از مقاله

تحقیق مربوط به درس امادگی دفاعی
هدف از تشکيل واحد بسيج مستضعفين ايجاد توانايي هاي لازم در کليه افراد معتقد به قانون اساسي و اهداف انقلاب اسلامي به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوري اسلامي و همچنين کمک به مردم به هنگام بروز بلايا و حوادث غيرمترقبه يا هماهنگي مراجع ذيربط مي باشد.
بسيج جايگاهي ملکوتي است. مکاني براي درس چگونه زيستن انسانها، جايگاه عشق و صفا و صميمت و در يک کلام، شهيد جبهه ها و قهرمان يا مظلوم پشت جبهه هاست.
بيش از يكسال از صدور فرمان امام خميني (رحمة الله عليه) مبني بر تشكيل بسيج نگذشته بود كه رژيم بعثي عراق در تحقق اهداف پليد نظام سلطه جهاني، هجوم همه جانبه خود را به ميهن اسلامي ما آغاز كرد.


انقلاب اسلامي در آن اوضاع بحراني ناشي از دگرگوني ها و تغيير و تحولات آن زمان، هيچ گونه، آمادگي لازم را براي مقابله با متجاوزان بعثي نداشت. ارتش جمهوري اسلامي ايران كه با حمايت امام خميني (رحمة الله عليه) توانسته بود جايگاه خود را پيدا نمايد، در حال خودسازي و تثبيت نظم و انظباط بود. سپاه پاسداران هم كه نهادي نوپا و براي حفظ امنيت شهرها به وجود آمده بود، فاقد هرگونه تجهيزات لازم و تجربه كافي براي مقابله با تجاوز خارجي بود.


از آن سو دشمن هم با ارتشي تا به دندان مسلح و برخوردار از پشتيباني قدرتهاي استعمارگر، كشور را مورد هجوم قرار داد. در اين اثنا بود كه نقش بسيج به عنوان يك نيروي جوشيده از متن مردم انقلابي، در صحنه دفاع مقدس ظهور پيدا كرد. دشمن كه سوداي فتح سه روزه را در سر مي پروراند، در همان روزهاي نخستين با مردمي مواجه شد كه با دست خالي به دفاع از كيان مقدس نظام اسلامي خود برخاسته بودند و از ايثار خون خويش دريغ نمي كردند، جوانان سلحشوري كه به فرمان امام (رحمة الله عليه) در پايگاههاي مقاومت تحت نام "بسيجي" گرد آمده بودند و با كوچكترين اشاره ايشان به جبهه هاي نبرد مي رفتند و تا آخرين قطره خون خويش ايستادگي و مقاومت مي كردند.در طول هشت سال دفاع، بسيج آن چنان درخشيد كه دشمنان اعتراف كردند كه "قدرتي در بسيج نهفته است كه مي تواند با يكايك ارتش هاي كلاسيك جهاني مقابله كند". بسيج علاوه بر حضور در خط مقدم نبرد وظيفه جذب، آموزش و سازماندهي نيروهاي مردمي و اعزام آنها را به جبهه هاي نبرد برعهده داشت و در اين مدت توانست جمعيّت مؤمن و صاحب ارزشي را از امت حزب الله، در درون خود بپروراند و پايه ريزي ارتش مردمي را دنبال كند و سرانجام پس از هشت سال دفاع مقدس، بسيجيان مظلوم و سلحشور جبهه هاي توحيد به همراه امت شهيدپرور، از اين آزمايش الهي سربلند و پيروز بيرون آمدند.


امام راحل اين چهره هاي مظلوم را به شايستگي تمام به تصوير كشيدند و فرمود:
" شما آئينه مجسم مظلوميت ها و رشادت هاي اين ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاريخ مصور انقلابيد. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمين و سپر حوادث اين كشوريد."


جهاد در مكتب اسلام از فروع دين و از واجباتي است كه استواري دين به آن بستگي دارد، زيرا اسباب سربلندي اعتلا و كمال و استقلال جامعه مسلمانان مي شود و آن را در برابر ديگر ملل و دشمن متجاوز آبرو و عزت مي بخشد. لذا به سبب آنكه دفاع در هر جامعه اسلامي حالت وجوب همگاني دارد، و چون مقدمه واجب نيز واجب مي گردد و بايد مسلمانان اعم از زن و مرد براي ايجاد زمينه آموزش و حفظ توانايي هاي دفاعي كه خود مقدمه است، كوشش نمايند.


به اين ترتيب بر زنان مسلمان نيز واجب است تا در جهات گوناگون، از جمله رزمي، نظامي براي مقابله با دشمن مهاجم به كشور اسلامي، آماده دفاع باشند.
بر همين مبنا آموزش نظامي خواهران نيز در بسيج آغاز شد و علاوه بر آن با فرموده هاي امام خميني (ره) در سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله عليها نكات مبهم آن نيز تبيين گرديد.
ايشان فرمودند:


"حضرت زهرا سلام الله عليها مجاهده و مخاطبه با حكومتهاي وقت داشت و آنها را محاكمه مي كرده اند، شما بايد از ايشان تبعيت كرده و به او اقتدا كنيد تا در روز زن وارد شويد و اگر بپذيريد، هم بايد در ميدان تحصيل و علم و هم در ميدان دفاع از اسلام مجاهده نماييد، كه دفاع از اسلام از مهماتي است كه بر هر مرد و زن و هر كوچك و بزرگي است. البته در آن محيطي كه شما تعليم نظام مي بينيد بايد محيط آزاد و صحيح و همه جهات عفاف محفوظ گردد."


مركز بسيج خواهران مأموريت جذب، آموزش و سازماندهي بانوان كشور را بر عهده دارد و تاكنون توانسته است در امر آموزش خواهران در زمينه هاي نظامي امدادگري، عقيدتي، سياسي و سوادآموزي، خدمات و اقدامات مؤثري انجام دهد.
همچنين خواهران بسيجي در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه ها نيز حضوري فعال داشتند و در تهيه و تدارك وسايل مورد نياز رزمندگان اسلام، زحمات فراواني را متحمل شدند.

رسالت خطير و مسؤليّت سنگين بسيج در حفظ و حراست از دستاورد هاي انقلاب اسلامي و ضرورت حضور در عرصه هاي مختلف،ايجاب مي كند عزيزاني كه افتخار عضويّت در اين نهاد مقدّس را پيدا مي كنند،شناخت و آگاهي لازم از مباني فكري و اقتصادي و مواضع انقلاب اسلامي و جريان هايي كه اين حركت خدايي را تهديد مي نمايد داشته باشند تا بتوانند با برخورداري از معرفت و بصيرت در سنگر هاي دفاع از اين عطيه ي الهي محكم واستوار بايستند.


اقبال عمومي بسيجيان عزيز به دوره ي آموزشي طرح معرفت و حمايت و توجه فرماندهان و مسؤلين محترم رده هاي مقاومت از اين طرح و استقبال از كتاب هايي كه به عنوان منابع آموزشي اين دوره چاپ و توزيع گرديد،همگي بيانگر نياز بسيجيان و آمدگي آن ها براي دريافت مطالب و مباحث ناب و روشنگر مي باشد.
سرعت تحوّلات،پيچيدگي بحران ها و نقش آفريني عوامل متعدّد در پديده هاي سياسي در دهي اوّل سده ي بيست و يكم ميلادي از يك سو و ضرورت پاسداري و حفاظت آگاهانه از انقلاب اسلامي و نظام مردم سالاري ديني برآمده از آن از سوي ديگر،ضرورت انجام پژوهش هاي موشكافانه پيرامون برخي پديده هاي سياسي نو ظهور را اجتناب نا پذير ساخته است.




با همه ي پيشرفت هايي كه در زمينه ي توليد جنگ افزارهاي بسيار پيچيده و مدرن حاصل شده است،جمعيّت همچنان يكي از منابع و پشتوانه هاي قدرت كشور به شمار مي رود.كشوري كه جمعيّت كوچكي دارد،با هر درجه از پيشرفت صنعتي نمي تواند در زمره ي قدرت هاي بزگ قرار گيرد.
ميزان جمعيّت و كارآمدي آن از سه نظر پشتوانه ي قدرت ملّي به حساب مي آيد:


الف)منبع نيروي نظامي حرفه اي
ب)منبع نيروي كار،توليد و ثروت
ج)ذخيره ي نيروي جنگي هنگام بسيج مردمي،همچنين تركيب جمعيّت از لحاظ سن و جنس نيز در اين زمينه اهمّيّت دارد. سن در قدرت جسمي و مهارت استفاده از سلاح نقش عمده اي ايفا مي كند،زيرا به كار گيري ابزار هاي جنگي حتّي از نوع پيشرفته ي آن در ميدان هاي جنگ نياز به قدرت جسماني دارد. از اين رو،معمولاًًًًً افراد بين 18تا45 سال پشتوانه ي رزمي كشور محسوب مي شوند.از چنين عاملي به عنوان " پشتوانه ي استراتژي" نام مي برند. اگر چه فزوني جمعيّت بدون كيفيّت و كارآمدي خود يك تهديد به شمار مي رود.


با اين توصيف،در عرصه ي دفاعي و امنيّتي،عامل نيروي انساني كارآمد همواره در برآورد مقدّرات و برنامه ريزي دفاعي كشور ها به ويژه مناطق پر خطري مانند خاورميانه اهمّيّت شاياني دارد، نيروي مردمي بسيج به عنوان يادگار امام خميني(ره) در بحران هاي متعدّد پيشامده براي انقلاب اسلامي در دفاع از نظام و كيان جمهوري اسلامي كارنامه ي درخشاني از خود بر جاي نهاده است و پيروزي بر ماشين جنگي عراق در دوران دفاع مقدّس يكي از افتخارات آن است.و در حال حاضر نيز برخورداري از پشتوانه ي انبوه نيروي بسيج فرصت امنيتي و دفاعي مناسبي را براي اين مرز و بوم فراهم ساخته است به ويژه آنكه نيروهاي رسمي، نظامي كشور، نيروي بسيج و توده ي ملّت ايران دفاع از اسلام و كيان اسلامي را يك تكليف الهي مي دانند.


ارزش شمردن مرگ در راه خدا، برخورداري از روحيّه ي ايثار و شهادت، عدم پذيرش حاكميّت و سلطه ي غير مسلمانان و بيگانگان و مهم تر از همه عمل به تكليف از ويژگي هاي مهم مردم مسلمان ايرا و توده ي مردمي بسيج است كه نقطه ي قوّت و فرصت دفاعي و امنيّتي برجسته اي براي نظام جمهوري اسلامي مي آفرينند و رقبا و دشمنان را تعدّي و تهاجم نظامي به اين نظام، به ترديد و تامّل جدّي مي اندازد.


حكومت جمهوري اسلامي با محتواي اسلامي را جمهوري اسلامي مي گويند. جمهوري به معناي عموم مردم است و جمهور بودن به معناي آن است كه عموم مردم هم در ايجاد حكومت شركت دارند و هم در اداره وادامه ي حكومت از طريق انتخاب مسؤلان كشوردر شوراها وهمه پرسي ها. مراد از مفهوم"اسلامي "جمهوري آن است كه كليّه ي قوانين سياسي،فرهنگي،اقتصادي،حقوقي و نظامي و نظاير آن بايد بر اساس موازين اسلام باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید