بخشی از مقاله

تاریخچه
شركت ايرانيت يكي از شركتهاي حاضر در بورس مي باشد كه در زمينه توليد انواع اتصالات و لوله و ورق آزبست سيماني فعاليت دارد تاسيس ايرانيت به سال 1335 مرتبط مي باشد و پس از سالها تلاش در زمینه محصولات سیمانی در سال 1368 موفق به ورود در بازار بورس اوراق بهادار تهران شده است.


همچنین شرکت دارنده گواهینامه ISO 9001:2000 ، ISO 14001:1996 و گواهینامه رعایت الزامات ایمنی (OHSAS 18001:1999) می باشد.


تولیدات و فعالیت های شرکت
فعالیت های شرکت در زمینه تولید اتصالات، لوله ومتعلقات و ورق ومتعلقات می باشد. بیشترین میزان فروش محصولات شرکت به ترتیب عبارتند از ورق ومتعلقات ، لوله ومتعلقات.


اخیرا شرکت ایرانیت در مزایده خرید کارخانه سیپورکس (شرکت ساختمانی)سیمان یزد که از سوی بانک صنعت ومعدن برگزار شد شرکت کرد وبرنده شد. این کارخانه در زمینی به مساحت 450 هکتار کنار اتوبان کرج – قزوین در مقابل سیمان آبیک احداث و با توجه به اين كه سال‌هاي متمادي است فعاليت صنعتي ندارد

احتياج به نوسازي و بازسازي و توسعه دارد كه براساس برنامه‌هايي قرار است ظرف دوسال آتي با نصب ماشين‌آلات و تجهيزات جديد و راه‌اندازي خطوط موجود زمينه احداث سالانه يك ‌هزار خانه پيش‌ساخته را فراهم آورد.


هيات مديره شركت در نظر دارد كه در مجمع آینده، به منظور انجام برنامه‌‌هاي آتي توسعه مستقيم ايرانيت و توسعه غير‌مستقيم پروژه‌‌ها از جمله سيپوركس و سيمان اشكذر، سرمايه شركت را از 45‌ميليارد و 600ميليون ريال طي يك دوره 5 ساله در چند مرحله به 5 ‌برابر معادل 228‌ميليارد ريال افزايش دهد كه در صورت تصويب مجمع اين مهم انجام خواهد شد. اولين مرحله افزايش سرمايه نيز از محل سود سهام سال‌ ‌مالي‌ منتهي به 31 شهريور ماه 84‌ تامین خواهد شد.

سهامداران شرکت

همانطور که مشاهده می شود بیشترین ترکیب سهامداری مربوط به شركت مهرام و سرمایه گذاری ملت میباشد وسومین سهامدار سرمایه گذاری ملی ایران می باشد.


لازم به ذکر است در آذر ماه 1383 ، 54.76 درصد از سهام شرکت ایرانیت توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران واگذار و توسط شرکت های گروه تولیدی مهرام و سرمایه گذاری ملت که جزو مجموعه شرکت های آقای گنجی می باشد، خریداری شده است.
بررسی روند صورت های مالی شرکت ایرانیت
1- نسبت نقدینگی


نسبتهاي نقدينگي توانايي پرداخت بدهي هاي جاري را از محل داراييهاي جاري مي سنجد. نسبت جاری یعنی چه میزان داراییهای جاری پشتوانه بدهی های جاری می باشند.نسبت جاری شرکت ایرانیت در طی یک دوره 6 ساله از روند خاصی پیروی نمی کند اما همواره مقدار آن بین 1.2 تا 1.6 بوده است.


نسبت آنی نشان دهنده این است که داراییهای جاری سهل الوصول به چه میزان پشتوانه بدهیهای شرکت میباشند. نسبت های آنی شرکت ایرانیت در این دوره 6 ساله روند صعودی داشته وکمتر از 1 می باشد.از طرفی به خاطر بالا رفتن موجودی کالا ومواد اولیه شرکت وپیش پرداختها، این نسبت کمتر از نسبت جاری شرکت می باشد .


2-نسبت اهرمی

نسبت بدهي تركيب ساختار سرمايه شركت را نشان مي دهد و بيان مي كند كه از كل منابعي كه داراييها تهيه شده اند چه درصدي توسط سهم شركا و چه درصدي از محل ايجاد بدهي تامين شده است. هر چه ميزان استفاده از بدهي در ساختار سرمايه بيشتر باشد ريسك مالي شركت بالا مي رود چون يك هزينه ثابت بهره براي تسهيلات دريافتي بايد پرداخت گردد

و شركت الزام به پرداخت بموقع بدهيهاي تجاري دارد و همين عامل باعث مي شود كه در صورت كاهش درصد مشخصي از سود عملياتي شركت از ميزان مورد پيش بيني ، سود خالص با شدت بيشتري كاهش يابد و بر عكس اين مسئله هم صادق است. براي شركت ایرانیت نسبت بدهي از سال 78 به بعد همواره بالاتر از 67 درصد بوده است .


در طی دوره 6 ساله با توجه به افزایش داراییها وتامین مالی بیشتر از محل بدهی ها(تسهیلات بانکی) می توان گفت ریسک شرکت افزایش داشته است.اما دیده می شود که نسبت بدهی از 78 درصد در سال 82 به میزان 67 درصد در سال 83 تقلیل یافته است.


3- نسبت سود آوری

طی4 ساله گذشته بازده سهامداران و بازده داراییها و سود خالص و ناخالص به فروش روند صعودی داشته است .
4- کارایی فعالیت

طی یک دوره 4 ساله کارایی کل دارایی ها و دارایی ثابت روند افزایشی داشته اما بر طبق نمودار فوق، کارایی دارایی های ثابت بسیار بیشتر از کل دارایی های می باشد که این نشان دهنده کارایی ضعیف دارایی های جاری است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید