بخشی از مقاله

چکیده
در این مقاله به بررسی ستونهای پیشتنیده (PC)با استفاده از نرمافزار ABAQUSمیپردازیم . این مدل دارای عناصر غیرخطی (ترکخوردگی بتن و میلگرد) و همچنین هندسهی غیرخطی نیز هست. مدل نرمافزاری با استفاده از تکنیک مدل خسارت بتن (Concrte Damage Plasticity)که قابلیت نشان دادن رفتار غیرخطی و خصوصیات خرابی مواد شبه بتن را دارد استفادهشده است. نتایج بهدستآمده با نتایج آزمایشگاهی این مدل بعﻻوه نتایج عددی که با نرمافزار ADINA انجامگرفته که نتایج حاصل از آن موردقبول است.

واژگان کلیدی: المان محدود، پیش تنیدگی، تحلیل غیرخطی، ABAQUS

1

-1مقدمه

اخراًیبتن پیشتنیده (PC)در ستونها و تیرهای پیشساخته به دلیل ویژگیهای مکانیکی منحصربهفرد و مزایای اجرایی در ساختوسازها بیشتر از پیش موردمطالعه قرارگرفته است. در طراحی اینگونه سازهها جهت افزایش ضریب ایمنی سازه پیشبینی حداکثر مقاومت سازه و عملکرد تغییر شکل آنها بسیار حائز اهمیت است. ترکخوردگی بتن، انعطافپذیری کابل های پیش تنیدگی، رابطه تماس میلگردهای ستون و بتن و همچنین کابلهای پیشتنیده با بتن و نیروی پیش تنیدگی کابل ها ازجمله موارد حائز اهمیت و تأثیرگذار در عملکرد این سیستمها است.

با تو جه به موارد فوق جهت آنالیز و تحلیل ستون پیشتنیده از روش المان محدود، در این تحقیق از نرمافزار آباکوس نسخه 6-13 استفادهشده است.


-2مدلسازی

-1-2 تاریخچه

در سال 1928 نخستین فردی که در حقیقت توانست از بتن پیشتنیده به صورتی که امروزه آن را میشناسیم استفاده کند، یک نفر فرانسوی به نام فریسینه (Freyssinet) بود. پس از آن کاربرد این مصالح (بتن پیش تنیده) در اروپا و امریکا رواج یافت تا حدی که تا زمان اولین کنفرانس بتن پیشتنیده در امریکا در حدود 175 پل پیشتنیده، 50 قاب پیش تنیده در اروپا و 700 مخزن آب در امریکای شمالی ساختهشده بود. سرانجام Ikeda و همکارانش در سال 1972 پیش تنیدگی را در ستون مورد آزمایش قراردادند و نتایج مطلوبی نیز گرفتند. پس از او Kawakami ﻭ ﻩﻡکﺍﺭﺍﻥﺵ ﺩﺭ ﺱﺍﻝ 3002ﺏ ً ﺱﺍﺥﺕ ﻡﺫﻝﺱﺕﻭﻥ ﺏﺍ ﺍﺱﺕﻑﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﻭﺭﻡﻑﺱﺍﺭ ADINAپﺭﺩﺍﺥﺕﻯﺫ.

-2-2 مدل اصلی
همانگونه که در شکل مشخص است، مدل موردبحث ستونی با مقطع 30*30 سانتیمتر که میلگردهای طولی آن 12ø10 و میلگردهای برشی 6کø ً ﺩﺭﺏﺥﺵپﺍیی ﻩﺱﺕﻭﻥﺏﺍﻑﺍﺹﻝ ًی 5.7ﺱﺍﻭﺕیﻡﺕﺭی ﻭ ﺩﺭﺏ ﺍﻝیﺱﺕﻭﻥﺏﺍﻑﺍﺹﻝ ًی 00 ﺱﺍﻭﺕیﻡﺕﺭی

ﻝﺡﺍﻅ ﺵﺫﻱﺍﺱﺕ. ﺩﻭ ﻉﺫﺩکﺍﺏﻝپیﺵﺕﻯیﺫگی 17کø ً ﺩﺭ ﺍﻝﻥ ﺱﺕﻭﻥ ﻭﻡﺍیﺵﺩﻱﺩﺍ ﺵﺫﻱ ﺝﺍﻭﻡﺍییگﺭﺩیﺫﻱﺍﺱﺕ.)ﺵکﻝ )0


شکل :1 نمونه مورد تست


2

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید