بخشی از مقاله

ترمز ABS

• اگر یک پاندول مسی بین دو قطب N و S آهنربای نعلی شکل به نوسان در آورد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
• اگر جنس صفحه از یک هادی کامل نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟


• ترمز مغناطیسی یکی از کاربردهای جالب و مفید نیروی مغناطیسی و اصل عکس العمل الکترومغناطیسی است. وقتی یک پاندول مسی در یک میدان یکنواخت آهنربای دائمی نوسان می‌کند. وجود میدان مغناطیسی یکنواخت باعث کند و متوقف شدن آن می‌شود.

مکانیزم متوقف شدن پاندول
لبه‌ای از صفحه که بطور عمودی در میدان جلو و عقب می‌رود را به طول L فرض کنید. با ورود به میدان مغناطیسی به اندازه V = E L= VBL در آن ولتاژ القا می‌شود. طبق قانون اهم ، چگالی جریان القایی J و میدان الکتریکی القایی بصورت J = σE = σVxB به هم مربوط هستند. جهت جریان به طرف پایین (هم جهت با VxB) است.

σ رسانایی ویژه صفحه است. از آنجایی که این جریان القایی در یک میدان مغناطیسی قرار گرفته است، یک نیروی مغناطیسی بر صفحه وارد می‌شود. مقدار این نیرو در واحد حجم برابر است با:
F/∆V = JxF = σ (VxB) x B∆
اگر تمام بردارها بر هم عمود باشند ، نیروی مغناطیسی وارد به حجم لبه پیشرو (به طول L) عبارت است از:
Fm = σVB2∆Vol∆
که در خلاف جهت حرکت صفحه است.
اثر مقدار رسانایی
اگر رسانایی ویژه مثل رسانایی ویژه مس بزرگ ، ولی محدود باشد، صفحه ابتدا کند و سپس متوقف می‌شود. از آنجا که جریانهای القایی بصورت RI2 تلف می‌شود، صفحه به آرامی داخل شکاف آهنربا شده و سرانجام در همان مکانی که میدان مغناطیسی نمی‌بود

می‌ایستاد، متوقف می‌شود. می‌بینیم که نیروی مغناطیسی ترمز کننده با σ متناسب است. اگر جنس صفحه پاندول از هادی کامل (رسانایی بی‌نهایت) باشد، جریان القایی آنقدر زیاد خواهد بود که صفحه را به عقب براند و در بیرون میدان مغناطیسی متوقف کند.


راه کم کردن جریان القایی
از آنجا که جریان القایی نمی‌تواند از صفحه خارج شود در نزدیک لبه‌ها منحرف شده و مسیر بسته‌ای را می‌سازد. این جریانها به جریان گردابی معروفند.

اگر صفحه نامحدود باشد جریان تنها به سمت پایین خواهد بود. یکی از راههایی که می‌تواند باعث شود تا پاندول متوقف نشود، ایجاد شکاف عمودی در صفحه است که با این کار جریانهای القا شده به شدت کم شده و در نتیجه عمل ترمز به خوبی صورت نمی‌گیرد.
سیستم الکترونیکی ترمز ABS
________________________________________


در رابطه سیستم الکترونیکی ترمز ABS ) ABS = سیستم ترمز ضد قفل شدن)

اول در رابطه با اصل کار توضیح می دهم ( با توجه به این که مطالب دوستمان بسیار کامل و جامع بود)

در هنگام ترمز گرفتن دو نوع اصطکاک وجود دارد

• اصطکاک جنبشی
• اصطکاک لغزشی

زمانی که نیروی اصطکاک جنبشی در اثر سر خوردن به اصطکاک لغزشی تبدیل می شود نیروی نگه دارنده هم کاهش می یابد (اصطکاک جنبشی > اصطکاک لغزشی ) در نتیجه مدت زمان بیشتری برای ایستادن ماشین نیاز است . این اولین موضوع . موضوع بعد این است

که اگر اتومبیلی به ترمز ABS مجهز باشد در هنگام ترمز کردن نیروی گشتاوری که باعث منحرف شدن ماشین می شود به وجود نمی آید فکرش را بکنید که برای یک تریلی 18 چرخ چقدر می تواند ضروری باشد .( مثل کامیون Volvo vh12 )

سیستم الکترونیکی :

یک سنسور هال افکت ( سنسور های حساس به مغناطیس ) روی هر چرخ قرار دارد دقیقا مثل چیزی که درون موس های قدیمی وجود داشت یک صفحه ی پره پره که یک سنسور مادون قرمز در کنار آن قرار دارد و چرخیدن صفحه باعث می شود امواج (IR = مادون قرمز ) موجود در بین پره ها قطع و وصل شود و این قطع و صصل شدن وارد

یک پردازنده شده و میزان و جهت چرخش مشخص می شود . فقط در سیستم های هال افکت جای امواج IR از مغتاطیس استفاده می شود و جای یک صفحه ی پره پره یک صفحه ی ای با زایده های توپی فلزی وجود دارد عبور این زایده های نوپی از کنار سنسور هال افکت باعث قطع شدن خطوط میدان های مغتاطیسی می شود و در نتیجه می توان میزان چرخش و جهت آن را برآورد کرد .

یک سیستم پردازنده ی مرکزی سرهت چرخش تمام چرخ ها را اندازه گیری می کند به محض ترمز گرفتن باید سرعت چرخش تمام چرخ ها یکی باشد اگر سرعت یکی از آنها هماهنگ نبود یعنی آن چرخ در حال سر خوردن است و این سر خوردن هم باعث اصطکاک جنبشی می شود و هم باعث انحراف ماشین از خط اصلی می شود در این حالت سیستم فشار روغن یا فشار باد


( فشار باد = نیوماتیک و فشار روغن = هیدرولیک ) آن ترمز را تا جایی کم می کند که سرعت آن هماهنگ با سرعت سایر چرخ ها شود .

سیستم پردازنده این گونه ترمز ها نباید هیچ گونه تاخیری در پردازش داشته باشد از این رو به آنها ( بدون تاخیر) Real Time می گویند و عملیات پردازشی آنها توسط کنترل کننده هایی به نام DSP انجام می شود . ( DSP = پردازنده ی دیجیتال سیگنال ها


ترمز :
يكي از ويژگيهاي خاص اين خودرو ترمز LAV آن بوده كه بر روي اين خودرو نصب گرديده است.

مزاياي ترمز LAV ومقايسه آن با ترمز ABS عبارتند از :
الف : ترمز LAV بر روي محور عقب نصب مي گردد.
ب : ترمز ABS بر روي چرخهاي جلو نصب مي گردد.


پ : ترمز LAV وظيفه كنترل جلوگيري از پيچيدگي عقب خودرو در پيچها را دارا مي باشد.
ت : ترمز ABS كنترل جلوگيري از سر خوردن خودرو در مسيرهاي مستقيم را دارا مي باشد.
ث : ترمز LAV نسبت به وزن خودرو و سر نشينان خودرو، قدرت ترمز را تنظيم مي كند.
ج : ترمز ABS نمي تواند قدرت باز دارندگي خود را سبت به وزن خودرو كم يا زياد كند.


چ : ترمز LAV غير كنترل جلوگيري از پيچيدگي خودرو در پيچهاي ناگهاني، در مسيرهاي مستقيم نيز داراي قدرت مانور و بازدارندگي يم باشد.
ح : ترمز ABSفقط در مسير مستقيم و ترمز هاي ناگهاني شروع به كار مي كند.
د : ترمز LAV قابل تنظيم مي با شد.


ذ : ترمز ABS قابل تنظيم نمي با شد و تمام موارد از قبل براي اين نوع ترمز تعريف شده هستند.
سيستم ترمز هوشمند IBS با قابليت ضد سرقت و با ايجاد امنيت بالا براي خودرو توسط يك مخترع ايراني و براي نخستين بار در ايران ساخته شد.

اسماعيل نوروزي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس اظهار داشت: سيستم ترمز هوشمند IBS كاربردي‌تر از ترمز‌دستي عمل كرده به طوري كه اگر بسته‌اي در خودرو به اين سيستم برخورد كند مانع حركت خودرو مي‌شود در حالي كه ترمز دستي در حالت عادي اين قابليت را ندارد.


وي خاطر نشان كرد: قابليت ويژه ديگري كه اين سيستم دارد ضد سرقت بودن آن و امنيت بالا نسبت به سيستم‌هاي هوشمند IBS قبلي است كه باعث مي‌شود از حوادث و تصادفات به مقدار قابل توجه‌اي جلوگيري كند.


جعفري افزود: اين سيستم در كنار ترمز‌دستي ماشين نصب مي‌شود و در صورتي كه ترمز‌دستي پايين باشد سيستم IBS شروع به عمل كرده و خهماهنگ سازي عملكرد سيستم ترمز واگن هاي روسي و كنوري در راه آهن ايران
خلاصه مقاله:
تنوع واگنهاي باري و مسافري كه داراي سيستم هاي ترمز متفاوت ميباشند تشكيل قطار هائي شامل تركيبي از واگنهاي مختلف را در راه اهن ايران اجتناب ناپذير نموده است. در اين حالت ، عدم هماهنگي در پروسه هاي ترمز گيري و ازاد سازي واگنها موجب بروز مشكلات بسيار اساسي در ديناميك حركت قطار ها ميشود.

اين ميتواند براحتي اندركنش نامناسب واگنها ، نرخ خرابي بالاي وسائط نقليه و كاهش راحتي سير و حركت قطارها را بدنبال داشته باشد. بعلاوه ، ناهماهنگي و يا سيستم ترمز ناكارامد يكي از دلايل عمده و اساسي افزايش نرخ خرابي زير سازي و روسازي خطوط، تغيير پروفيل عرضي ريلها و نيز بروز پديده هاي مخربي چون موجي شدن ريلها و ... بحساب ميايد.

در اين مقاله مشكل عدم هماهنگي سيستم ترمز روسي با سيستم ترمز كنوري مورد توجه قرارداده شده و به راهكارهاي موثر براي رفع ان اشاره شده است. در اين تحقيق ابتدا اجزاء اصلي و عملكرد هر دو سيستم ترمز روسي و كنوري در مقايسه با يكديگر مورد مطالعه قرار گرفت و بدنبال ان تغييراتي بر روي سوپاپ روسي اعمال و سپس برنامه نرم افزاري مناسبي جهت انجام محاسبات ترمزي تدوين و بكار گرفته شد.

نتايج محاسبات اوليه بر عملكرد هماهنگ مراحل ترمز گيري و ازاد سازي سيستم ترمز روسي اصلاح شده با عملكردهاي متناظر در سيستم كنوري دلالت دارد. پس از انجام فاز تحقيقاتي فوق الذكر، سيستم ترمز اصلاح شده بر روي يك واگن روسي نصب و مورد تست و ازمايش قرار داده شد. هدف از اين مقاله ارائه اقدامات اوليه انجام شده و نتايج حاصله در اين مرحله ميباشد
ودرو حركت نمي‌كند.


ترمز وسیله ای برای ایجاد شتاب منفی در خودرو است

قدرت این سیستم معمولا 10 برابر قدرت موتور و حتی بیشتر میباشد .

مراحل ترمز گیری :
1 : عکس العمل راننده ( از لحظه ای که راننده مانع را میبیند تا وقتی که پدال ترمز را می فشارد معمولا بین 5/0 تا 5/1 ثانیه طول می کشد
1 : فشار پدال ( تا رسیدن نیروی روغن به لنت ها حدود 5/0 ثانیه ) خوردگی لنت ها موجب افزایش این زمان می شود


3 : از لحظه ای که لنت به دیسک می چسپد تا توقف کامل ( اگر جنس لنت مرغوب نباشد این زمان طولانی می شود )
مجموع این سه زمان را خط ترمز می گویند .

انواع ترمز ها :
1 : دیسکی ( چرخهای جلو )

عیوب سیستم دیکی : در معرض کثیفی قرار دارد – گران تر است – اعمال سیستم ترمز کفشکی روی آن دشوار است

2 : کفشکی ( چرخهای عقب )


عیوب کاسه ای : ضعیف تر است – تعمیرات آن سخت تر است

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x677 and weights 109KB.

خرابی شدید در محل کفشک ها

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x674 and weights 90KB.


و انواع دیگر مانند نواری و ......

دو نوع حالت ترمز داریم


1 چرخ روی زمین می غلتد تا به ایستد : این نوع نوع ترمز بسیار مناسب است و توقع خیلی سریع است

2 : چرخ روی زمین سر میخورد : در این حالت چرخ ما قفل می شود و مسافت خط ترمز زیاد تر است

ترمز ABS

این سیستم از قفل شدن چرخ جلو گیری می کند
قدرت این سیستم بر خلاف فکر اغلب مردم با ترمز معمولی برابر است و فقط فرق این دو در ایمنی بالاتر ABS است که در سرعت های بالا و جاده های نا مناسب مانع از قفل شدن چرخها می شود .
به این ترتیب که با گرفتن و رها کردن دیسک مانع از قفل شدن ترمز در شرایط سخت میشود .

نحوه عملکرد سیستم کفشکی :
روغن با فشار زیاد وارد سیلندر چرخ می شود و دو پیستون کوچک را به طرف کفشک ها می فشارد و با چسپیدن کفشک ها به کاسه چرخ عمل ترمز گیری انجام می شود .


نحوه عملکرد سیستم دیسکی :

روغن وارد محفظه ترمز شده و بسته به ( شناور یا پایه ثابت ) بودن پیستون را به طرف لنت می فشارد
و باعث چسپندگی لنت آسبستی به دیسک می شود .


پمپ اصلی ترمز
زیر پدال قرار دارد و نیروی پای راننده به روغن اعمال می کند
و تشکیل شده از یک :
- سوپاپ فشار


- فنر
- واشر تشتکی


- واشر فنری
- پیستون
- گردگیر
- خار فنری

 

بوستر

سیستمی است که وظیفه تقویت نیروی ترمز را به عهده دارد و در بعضی سیستم ها قبل از پمپ اصلی ( پراید – پژو و ..... ) و در بعضی دیگر بعد از آن قرار دارد .

+ نوشته شده در یکشنبه بیستم اسفند 1385ساعت 22:38 توسط محمد | 7 نظر

روغن موتور
روغن موتور چيست ؟

مواد افزودني مخصوص + روغن پايه كه از نفت خام به دست مي ايد = روغن موتور
پس :
1) كيفيت روغن موتور بستگي به مواد افزودني ان دارد.


2)تشخيص كيفيت روغن با ديدن و لمس كردن امكان پذير نميباشد چون مواد افزودني ان ديده و لمس نميگردد.


3)زمان تعويض روغن از تغيير رنگ و يا چسبندگي ان و موارد مشابه مشخص نمي شود چون انچه ما ميبينيم و لمس ميكنيم روغن پايه است نه مواد افزودني ان ؛ پس بايد گفت بر اثر كار كردن موتور در مدت زمان مشخص مواد افزودني موتور خواص خود را ازدست ميدهند.

نقش مواد افزودني اصلي به موتور :
1)مواد افزودني بالا برنده شاخص گرانروي.
2)مواد ضد اكسيداسيون


3)مواد صابوني(پاك كنند)
4)مواد ضد خوردگي
5)مواد ضد زنگ


6)مواد ضد كف كردن روغن
6)مواد كاهش دهنده اصتكاك

وظايف روغن در موتور
1) روانكاري(كاهش دهنده اصتكاك بين قطعات)
2)خنك كردن موتور
3)درز بندي موتور


4)شستشوي داخل موتور ( از گرد و غبار و براده اهن و دوده و اب و مواد زايد ديگر و....)
5)كاهش سر و صدا موتور ( ضربه گيري)

طبقه بندي روغن موتور :
1)از نظر كيفيت
2) از نظر غلظت

1)طبقه بندي روغن موتور ها از نظر كيفيت ؛ توليد كنندگان روغن موتور توليدات خود را بر اساس
موتور و مدل و نوع سوخت ان و شدت كار موتور و نيز عمر مفيد مورد انتظار موتور توسط سازنده
در كيفيت هاي متفاوت عرضه مينايند.


طبقه بندي هاي گوناگوني دردنيا متداول است كه اغلب توليد كنندگان بر اساس استاندارد يكي از موسسات API , USMS , CCMC محصولات خود را معرفی میکنند.

الف) طبقه بندی انجمن نفت امريكا API ; american petroleum institute

به ترتيب از بالا به پايين افزايش كيفيت (براي موتور هاي بنزيني):
SA
SB
SC


SD
Se
SF


SG
SH
SJ
.

ب)طبقه بندي بر اساس ارتش امريكا و انگليس USMS ; United state military
يا MIL-L ; Military lubricant
و به معناي روغن روان كننده از نظر طبقه بندي نظامي است.
(از بالا به پايين افزايش كيفيت)
MIL-L-2104A
MIL-L-2104B
MIL-L-2104C
MIL-L-2104D
.
.
.
MIL-L-212-60C
MIL-L-45199B
MIL-L-46115
MIL-L-46152A
MIL-L-46152B
.
.
.

پ)طبقه بندي سازندگان اتومبيل كشورهاي بازار مشترك اروپا كه مخفف ان به فرانسه )CCMC) ناميده ميشود.
CCMC G1
CCMC G2
CCMC G3
.
.
.

البته طبقه بندي هاي ديگري نيز وجود دارد كه عموميت ندارند ؛ مانند طبقه بندي شركت فلكس واگن (VW ) يا شركت مان (man ) .

سطح كيفيت روغن موتور پيشنهادي براي برخي خودروهاي سبك :

1)پيكان(1600-اردي) SE

2)پژو 405 SG

3)پژو 206 SJ

4) ماكسيما SJ

5) نيسان پاترولSE

6) رنو 5 (سپند)SE

7)پى كى SF , SG

8)پرايدSF ,SG

9)زانتيا SJ

10)رنو SG 21

11)مزدا 1600 SE

12) تويوتا كارينا SC ,SD,SE

13)فولكس(گلف - پاسات)SE

14)اپل(كورسا-استرا)SG

15)دوو(سيلو - ماتيز)SJ

16)بنز(1985 0 1998)SG

17)بنز(1998 به بعد ) SJ

براي هر اتومبيل صرفا به دفترچه راهنما ان مراجعه گردد.


ب) طبقه بندي روغن ها بر اساس غلظت(ويسكوزيته يا گرانروي)


موارد مهم در انتخاب روغن موتور
1) از روغن فله به هيچ وجه استفاده نكنيم
2)گرانروي ان را مد نظر داته باشيم ( كتابچه اتومبيل)
3)كيفيت مناسب ( كتابچه اتومبيل)


4)نكته بسيار مهم اينكه هميشه از يك نوع روغن موتور (يك شركت خاص) استفاده شود چون فرمول شميايي مواد افزودني شركتها متفاوت است و چون در تخليه روغن كهنه از كاتر مقداري از ان داخل موتور باقي ميماند اگر نوع روغن تغيير كند تاثير نامطلوبي بر روغن (از نظر انجام وظايف) خواهد داشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید