بخشی از مقاله

تعامل پیامبر با اقوام و مللهای مختلف


پیامبر از طرف خداوند مامور بود شخصاً با اسیران گفتگو کند و آنان را ارشاد و تبلیغ نموده و به آنان امید بدهد .
کفتگوی مستقیم بالاترین شخصیت با اسیر کافر محارب ، بالاترین عنایت اسلام و رسول خدا به اسیران است .
طبق فرمان خدا که دستور می دهد : اگر مخالفان تمایل به صلح نشان دادند تو نیز دست آنها را عقب نزن و تمایل نشان بده – رفتار پیامبر با مخالفان ، بر همین اساس بود . البته در سوره انفاق آیه 58 می خوانیم : هر گاه از توطئه دشمن و نداشتن حسن نیت او بویی بردی ، فوراً با اعلام قبلی ، پیمان را لغو کن . این قرآن است که می فرماید : یهود و نصارا را در مسائلی که مورد توافق هر دو دسته است به وحدت و همکاری دعوت کن .


به اهل کتاب بگو : بیایید در محور توحید و مبارزه با شرک و طاغوت زدایی با هم توافق داشته باشیم . آری ، وحدت در توحید و نفی شرک در مکتب اسلام ارزش دارد .

مشرکان از پیامبر اکرم (ص) خواستند که یا احترام به بت ها بگذارد و یا مهلت یکساله برای ادامه بت پرستی به آنان بدهد و پیامبر نزدیک بود اندکی تمایل نشان دهد که با هشدار خداوند روبرو شد .


قرآن می فرماید : بسا نزدیک بود که تو را از آنچه به تو وحی کردیم غافل کنند دیگری غیر از وحی را به ما نسبت دهی و آنگاه تو را دوست خود بگیرند . و اگر ما تو را استوار نکرده بودیم نزدیم بود اندکی به آنان تمایل کنی . اگر اندکی کوتاه می آمدی دو برابر سایر منحرفان در دنیا و آخرت عذابت می کردیم .
انبیا باید قاطع و نفوذ ناپذیر باشند .


انحراف گرچه اندک باشد از کسی مانند پیامبر قابل بخشش نیست
ای پیامبر ( گرچه سیره تو آن است که در تشییع جنازه و دفن مسلمانان حاضر می شوی لکن حساب مسلمانان نماهای منافق از دیگران جداست ) . بر مرده هیچ یک از آنان نماز مگزار و بر قبر آنان حاضر مشو .


اسلام دین رافت و آزادی و طرفدار ایمانی است که بر اساس فکر و تدبر و انتخاب و مهلت باشد ، نه ایمانی بر اساس ترس و اجبار ، حتی در شرائط جنگی به کافر فرصت تحقیق می دهد . زیرا انحراف بعضی بخاطر عدم تبلیغ ماست ؛ نه کینه و لجاجت آنان . آری ، اسلام راه فکر و تحقیق را حتی روی افراد مهد ورالدم که احتمال هدایتشان می رود باز کرده است . مکتبی که منطق دارد عجله ندارد . به علاوه او را در امان کامل به منزلش برسانید تا آسوده فکر کند
جمعی از مشرکان مکه به مدینه آمدند و مسلمان شدند . ولی چون بیمار بودند به فرمان پیامبر به منطقه خوش آب و هوایی در بیرون مدینه رفتند و اجازه یافتند از شیر شتران زکات بهرمند شوند . اما چون سالم و تندرست شدند ، چوپان های مسلمان را گرفته دست و پای آنان را بریده و چشمان آنها را کور کرده و شترهایشان را به غارت بردند و دست از اسلام برداشتند .


رسول خدا فرمان دادند آنها را دستگیر کنند و همان کاری را که با چوپانان کرده بودند بر سر خودشان بیاورند .
قرآن در آیه 159 سوره آل عمران می فرماید :
( ای رسول خدا ) به خاطر رحمتی از جانب خدا ( که شامل حال تو شده ) با مردم مهربان گشته ای و اگر خشن و سنگدل بودی ، ( مردم ) از دور تو پراکنده می شدند . پس از تقصیر آنان در گذر و برای آنها طلب آمرزش کن و در امور با آنان مشورت نما ، پس هنگامی که تصمیم گرفتی ( قاطع باش و ) بر خداوند توکل کن . براستی که خداوند توکل کنندگان را دوست می دارد .

پیامبر شرک را به توحید تبدیل کرد ، ننگ بودن دختر را به عزت بدل کرد و برای زن حق مالکیت و انتخاب همسر وارث و تحصیل و شرکت در حج و جمعه و جماعت و رسیدن به کمالات علمی و معنوی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را پذیرفت .


آری ، زنی که در جاهلیت هیچ حقی نداشت ، در قرآن مجید جزو اولوالالباب گشت .
وجود حضرت زهرا (ع) الگویی بود که به زنان ثابت شود آنچه اسلام می گوید قابل عمل است . نه تنها زهرا(ع) بلکه دخترش حضرت زینب نیز الگوی زنان تاریخ است . بلکه دختر کنیز زهرا (ع) ( دختر فضه ) به جایی می رسد که با قرآن گفتگو می کند .
ما در برابر آن حضرت وظائفی داریم که به آنها اشاره می شود .


1- شناخت او ؛ بدانیم که او طبیب و کتابش شفای ما و خودش الگوی ما در دنیا و شفیع ما در قیامت است .
2- بعد از شناخت به او ایمان آوریم و با او همراه باشیم و مزد رسالتش را که مودت اهل بیت اوست بپردازیم و بدانیم ثمره این مودت به خود ما بر می گردد .
3- آنچه برای ما آورده است بگیریم و عمل کنیم


4- در عمل به دستورات او نق نزنیم و تسلیم بی چون و جرا باشیم
5- یکی از وظایف ما ، صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد (ص) است .
مردم نباید به خاطر حدس و تخمین و میل و یا به بهانه ابتکار و نوآوری و آزاد اندیشی یا قضاوت های عجولانه ، دست به گفتن یا نوشتن یا تصمیمی بزنند که از فرمان خدا و رسول جلو بیفتند . همان گونه که نباید به بهانه قاطعیت ، انقلابی بودن ، زهد و ساده زیستن کاسه از آش داغ تر شوند .
رسالت پیامبر جهانی بود ، زیرا پیامبر می فرماید :


این قرآن به من وحی شد تا شما و هر که را پیام به او برسد هشدار دهم .
از نشانه های دیگر رسالت جهانی پیامبر اسلام حدیث معروفی است که فرمود : « حلال محمد تا روز قیامت حلال است و حرام محمد تا روز قیامت حرام است » و نامه هایی که حضرت به پادشاه حبشه ، ایران، بحرین ، رم ، جندل ، مصر ، شام ، یمامه ، عمان ، حضرموت ، نجران ، یمن ، سماوه و روسای قبایل نوشت که تعداد نامه ها تا 185 مورد شناسایی شده است .


پیامبر اسلام (ص) برای دوران پس از خود علامت هایی را نصب کرد تا مردم دچار انحراف نشوند .
یک جا فرمود : فاطمه پاره تن من است . رضای من و غضب او غضب من است .
علامت دوم جهت گیری ابوذر است . پیامبر فرمود : زیر آسمان راستگو تر از او نیست
سومین علامت شخص عمار بود . پیامبر فرمود : ای عمار هر کس تو را بکشد ستمگر است و چون عمار در صفین به دست لشکر معاویه کشته شد معلوم می شود که لشکر معاویه باطل است .


قرآن ، جامع ترين کتاب آسماني و جاودانه ترين معجزه الهي است. بعثت با قرآن آغاز گرديد و پرده هاي جهل و خرافهبا قرآن کنار رفت و اسلام محمدي (ص) در پرتو قرآن جاودانه ماند.
خداوند، بارها به پيامبرانش دستور داده، نمونه هاي برجسته انسانيت ا به مردم معرفي کند تا اين الگوها به فراموشي سپرده نشود.
قرآن درباره الگو بودن پيامبر اعظم مي فرمايد :


لقد کان لکم فقي رسول الله اسوه حسنه لمن کان يرجوا الله و اليوم الاخر و ذکر الله کثيرا 
همانا براي شما در (سيره) رسول خدا، الگو و سرمشقينيکوست،(البته) براي کساني که به خدا و روز قيامت اميد دارند و خدا را بسيار ياد مي کنند .
اگر ما براي ي: لحظه بر او صلوات مي فرستيم ، آفريدگار هستي و فرشتگان معصوم دائماً بر پيامبر صلواط مي فرستند.
ما فراموشکاريم ، اما خداوند وعده داده که آنچه بر پيامبرش نازل مرده ، هرگز آن را فراموش نکند.
* پيامبر در گفتار معصوم است و هرگز از روي هوي و هوس ، سخني نگفته است.


* خداوند به پيامبرش مي فرمايد : من قبله را از بيت المقدس به کعبه تغيير دادم تا تو راضي شوي ( و يهوديان نگويند که به سوي قبله ما نماز مي خواني)
آري پيامبر خدا (ص) قررآن مجسم بود و چون پيامبر اکرم (ص) حضرت علي (ع) را در آيه مبالهه جان خود دانسته است، پس آن حضرت نيز قرآن مجسم است و اگر در روايات آمده است که نماز بي ولايت علي (ع) قبول نيست ، جاي تعجب نيست . زيرا در آي] قدير خم خداوند به پيامبرش خطاب کرد که رسالت بدون ابلاغ ولايت قبول نيست .
بنابراين هر کس درباره قرآن و پيامبر يا اهل بيتش حرفي ميزند يا مطلبي مي نويسد ، در حقيقت مقدار علم خودش را بيان مي کند . نظير کسي که ظرفي در دريا فرو مي کند و مقداري آب برميدارد و مي گويد : اين درياست ! هرگز دريا در ظرف جا نمي گيرد.


پيامبر اسلام ، داراي لقب ها و اوصاف متعددي در قرآن است ، از جمله :
احمد – محمد – عبدالله – خاتم النبيين – رخمه العالمين – بشير و نذير – داراي خلق بزرگ- نرمخويي – داراي نام و نشان مکتوب در تورات و انجيل – مبعوث بر همه بشريت – شاهد برامت خود وشاهد تمام انبياء – مورد تأييد الهي در مورد مسخره کنندگان – تثبيت دل با آيات قرآن – پذيرش شفاعت تا آنجا که راضي شود –
مسجد ساده پيامبر با ده ستون از تنه درخت خرما همراه با اذان برده سياهي با نام بلال دنيا را تکان داد ولي مسجد امروز مدينه با صدها پايه از سنگ مرمر و مناره هاي بسيار بلند هيچ کشوري را تکان نمي دهد .


خداوند با دستورات روشن و گاهي مکرر که به پيامبرش ميداد، برنامه و سيره زندگي ان حضرت را معين مي کرد و سيره عملي آن حضرت مطابق دستورات الهي بود.
ام سلمه مي گويد : شبي پيامبر در خانه من بود ، ني»ه شب ، او را نيافتم به سراغش شتافتم ، ديدم در تاريکي ايستاده ، دستها را بلند کرده و اشک مي ريزد و مي گويد : خدايا ! نعمت هايي که به من داده اي از من نگير ، دشمنم را خشنود مکن ، به بلاهايي که مرا از آن نجات داده اي گرفتارم مکن .


به او گفتم پدر و مادرم فدايت شوند ، شما که بخشوده شده اي ! فرمود : هيچ کس از خدا بي نياز نيست . حضرت يونس آني به خود واگذار شد ، در شکم ماهي زنداني شد .
روزي پيامبر اکرم (ص) دوازده درهم به حضرت علي (ع) داد و فرمود : لباسي براي من تهيه کن . حضرت علي (ع) به بازار رفت و لباسي به همان قيمت تهيه کرد و خدمت رسول اکرم (ص) آورد . پيامبر اکرم فرمود اگر لباس ساده تر و ارزاتنري بود بهتر بود . اگر فروشنده راضي است لباس را به او برگردان . حضرت علي (ع) لباس را برگرداند و پول را پس گرفت و خدمت پيامبر (ص) برگشت .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید