بخشی از مقاله

تعريف ويندوز XP


ويندوز XP از همان ابتدا داراي يک سيستم ديواره آتش بسيار ساده و ابتدايي اما کارآمد بود که در صورت استفاده مي توانست تا حدود زيادي جلوي ويروس ها ، کرم ها و نفوذ هکرها را بگيرد. با ورود SP2 اين ديواره آتش قويتر شد و تبديل به يک برنامه امن در برابر خطرات اينترنت گرديد. اما هنوز هم اين قسمت از ويندوز نتوانسته داراي امکانات کامل يک ديواره آتش حرفه اي شود. به همين دليل خيلي از حرفه اي ها ترجيح مي دهند از يک برنامه ديواره آتش حرفه اي تر استفاده کنند.


تعريف ويندوز ويستا:
به نظر مي رسد ويستا ديواره آتش را بازهم تقويت کرده است. البته در اصل ديواره آتش در ويستا همان برنامه اي است که در SP2 استفاده شده است. البته با کمي تغييرات که کار آن را بهتر کرده است. اما بدون شک بازهم حرفه اي ها ترجيح خواهند داد از يک برنامه حرفه اي تر استفاده کنند.
در اين ويندوز، IE 7 بسيار امن� تر معرفي شده و قسمت فيلتر anti-pishing آن کارآمد توصيف شده است، اما طبق آخرين گزارش ها فعال کردن اين قسمت سرعت وبگردي را به شدت کاهش مي دهد و در بعضي از مواقع باعث فيلتر شدن سايت هاي امن نيز مي شود. به نظر مي رسد اين امکان جديد هم راه زيادي تا کامل شدن در پيش دارد.


قسمت کنترل و مديريت اکانت ها در ويندوز ويستا نيز به سيستم جديد user account control مجهز شده است. يکي از اشکالات اين قسمت اين است که در صورت فعال بودن، براي کوچکترين تغييرات سيستمي نيز به شما اخطارهاي لازم را خواهد دادو ممکن است بعد از مدتي به دليل اعصاب خردکني از خير آن نيز بگذريد.


اگر تا اينجا دليلي براي رفتن به سوي ويندوز ويستا نداريد، بهتر است نگاهي هم به قسمتي به نام randomization بيندازيم. در اين قسمت براي اينکه جلوي نفوذها و تغييرات خرابکارانه گرفته شود، حافظه و قسمت هايي از تنظيمات ويندوز به صورت تصادفي پيکربندي مي شوند. به همين دليل هر ويندوز ويستا داراي قسمتهاي منحصر به فردي خواهد بود که با ديگر ويندوزهاي ويستا متفاوت است. اين قسمت از سيستم امنيت ويندوز ويستا، يکي از جديدترين و مشخص ترين قسمتهايي است که ممکن است بسيار کارآمد باشد.


در آخر، کدهاي سيستمي ويندوز ويستا به کمک قسمتي به نام PatchGuard در برابر خرابکاري محافظت مي شوند. طبق آخرين اعلام مايکروسافت اين سيستم به طور پيش فرض در ويستا 64 بيتي موجود است و نسخه هاي 32 بيتي فايد آن هستند. اما نگران نباشيد شايد در اولين سرويس پک ويندوزهاي 32 بيتي نيز به آن مجهز شوند.
ويندوز XP:


همانطور که مي دانيد از نظر سرگرمي و کاربران خانگي ويندوز XP داراي امکانات بسيار مناسبي براي کارهاي مختلف از جمله مالتي مديا است. شما با اين ويندوز و بدون نياز به برنامه هاي جانبي ديگر مي توانيد اغلب فايل هاي صوتي و تصويري را اجرا کنيد. در صورتيکه باز هم امکانات اوليه ويندوز XP برايتان کافي نيست، مي توانيد از نسخه Media Center استفاده کنيد که بهترين امکانات را براي چند رسانه اي دارد.


ويندوز ويستا:
يکي از کارهاي مناسب در اين زمينه، قرار گرفتن امکانات Media Center� در اغلب نسخه هاي ويندوز ويستا به صورت پيش فرض است. در اين نسخه اشکالات قبلي برطرف شده و امکانات جديد و جالبي به ان اضافه شده است.
همچنين نسخه جديد Windows Media Player مي تواند اغلب فرمت هاي شناخته شده صوتي و تصويري را اجرا نمايد.
رابط گرافيکي کاربر


ويندوز XP:
با اينکه ظاهر XP و رابط گرافيکي آن در ابتدا بسيار جذاب به نظر مي آمد اما اگر مقايسه اي جزئي انجام دهيد، تغييرات بسيار کمي نسبت به ويندوز 2000 در آن ايجاد شده است و اگر آن را با رابط گرافيکي موجود در Mac os X مقايسه کنيد بسيار ابتدايي و مسخره به نظر مي رسد.
ويندوز ويستا:


ويندوز ويستا بسيار چشمگيرتر از ويندوز XP است. شايد بازهم اينگونه عنوان شود که Mac os X نسبت به ويستا نيز برتري دارد، اما بسياري از امکانات جديد ويستا را در هيچ سيستم عامل ديگري نمي توان پيدا کرد. براي نمونه مي توان به آيکون هاي سه بعدي، پنجره هاي شيشه اي و يا سيستم دسکتاپ سه بعدي يا Aero اشاره کرد که هر کدام زيبايي ها و جذابيت هاي خاص خود را دارند.


با وجود اينکه کامپيوترها و لب تاپ هاي قديمي امکان اجراي Aero را ندارند، کامپيوترهاي جديد مي توانند اين امکان ويستا را به راحتي اجرا کنند.
همچنين دسکتاپ شامل يک قسمت به نام SideBar و يا نوار کناري خواهد بود که بسياري از کارهاي شما را به طرز حيرت آوري ساده خواهد کرد.
کنترل والدين
ويندوز XP:
ويندوز XP از اين نظر به هيچ وجه حرفي براي گفتن ندارد. بدون برنامه هاي جانبي ممکن است توسط والدين خريداري شده و روي ويندوز XP نصب شوند، خود ويندوز نمي تواند کار خاصي در بازداشتن کودکان از ورود به سايت هاي غير مجاز انجام دهد.

ويندوز ويستا:
اين ويندوز داراي يک سيستم تقريبا کامل در اين زمينه است که شما را از خريد نرم افزارهاي ديگر بي نياز مي کند. والدين مي توانند به کمک اين امکان کودکان خود را از ديدن سايت هاي غير مجاز بازدارند و حتي با آمار دقيق اين قسمت بفهمند که کودکانشان سعي داشته اند از کدام سايت ها بازديد کنند و يا از کدام سايت ها بازديد کرده اند. اين کنترل منوط به اينترنت و ايميل نمي شود و حتي والدين مي توانند اجازه انجام بازيهاي خاص و يا کار با برنامه هاي خاص را به کودکان خود ندهند. به نظر مي رسد لا اقل در اين ويندوز خيال والدين از بسياري از چيزها راحت خواهد شد.

شبکه
ويندوز XP:
ويندوز XP داراي قسمت set up wizard براي شبکه هاي کوچک است که با وجود کارامد بودن از بعضي جهات ناقص بوده و هنوز هم شما براي نصب شبکه ها و به خصوص شبکه هاي بي سيم بايد داراي اطلاعات فني خوبي باشيد.

ويندوز ويستا:
در ويستا سعي شده است که کار نصب شبکه اعم از شبکه هاي سيم کشي شده و بي سيم به ساده ترين صورت ممکن باشد و شايد اغراق نباشد اگر گفته شود که نياز به اطلاعات فني زيادي نيز ندارد و همه مي توانند شبکه هاي مورد نياز خود را به کمک اين سيستم عامل ايجاد کنند

تفاوت ويندوز xp و 2003
مايکروسافت ويندوز سرورNT و ويندوز سرور 2000 را به صورت پيش فرض، غير ايمن طراحي كرده است . گرچه مايكروسافت و ساز و كارهاي امنيتي متعددي ايجاد كرده است ، اما نصب آنها به عهده كاربران است . اين در حالي است كه وقتي مايكرو سافت ويندوز 2003 را انتشارداد ، با اين كار ، فلسفه جديد اين است كه بايد به صورت پيش فرض ايمن باشد. اين ايده بسيار خوبي است ، اما مايكروسافت نتوانست در ويندوز2003 آن را به طور كامل پياده كند . با آن كه ويندوز 2003 را انتشار داد ، با اين كار ، فلسفه خود را تغيير داد. اما با انتشار و ساخت ويندوز xp بر اين مسئله فايق آمد. هم اکنون برخي از ويژگي هاي ويندوز xp و ويندوز 2003 را بيان مي کنيم تا به تفاوت هاي موجود پي ببريم.


ويژگي هاي ويندوز 2003
1- براي ويندوز سرور 2003 ميتوانيد در نقش يك كنترل كننده دامنه ( domin Contoller ) ، يك سرور عضو ( member server )، سرور پايه( )سرور فايل ( )، سرور پرينت ( ) ، سرور پايانه ( ) و يا حالت هاي متعدد ديگر عمل كند. يك سرور همچنين مي تواند تركيبي از اين نقش ها را به عهده داشته باشد.
2- ويندوز2003 از ابزاري برخوردار است كه محدوده امنيتي و ابزار تحليل ( And Analysis Tool Security Configuration ) ناميده مي شود . اين ابزار به شما اجازه مي دهد كه خط مشي امنيتي جاري سرور را با خط مشي امنيتي ليست پايه كه درون يك فايل الگو قرار دارد ، مقايسه كنيد .


3- تغيير دادن اعتبارهاي داخلي
سالها مايكرو سافت به شما توصيه كرده است كه نام كاربر مدير ا( Administrator account ) را تغيير دهيد و قابليت ايجاد كاربر ميهمان ( Quest account ) را غير فعال كنيد تا به وضعيت امنيتي خوبي دست يابيد. در ويندوز سرور 2003، به صورت پيش فرض ، قابليت ايجاد كاربر مهمان غير فعال شده است ، اما وظيفه تغيير نام مدير سيستم همچنان بر عهده شما است . اين تغيير نام ، ايده خوبي است زيرا هكر ها و مهاجمان معمولي سعي مي كنند تا به ( Administrator account ) آسيب بر سانند . تعداد زيادي از ابزارهاي هك وجود دارد كه نام اصلي Administrator account را از طريق امتحان S I D پيدا مي كنيد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید