بخشی از مقاله

آشنایی با مبانی ؛ مفاهیم و تعریف اینترنت

( قسمت اول)
همه ما بااينترنت سر و كار داريم. اما اينترنت چیست ؛ شبکه جهانی اینترنت internet چگونه كار مي‌كند؟ چه اجزايي دارد و مهم‌تر اين كه به چه كسي تعلق دارد؟ پشت صحنه این مجموعه عظیم چگونه است؟
در سلسله گفتار با نام اینترنت چیست ؛ در قسمتهای مختلف به با تعریف و تبین شبکه جهانی اینترنت به مبانی و مفاهیم و ساختار آن بپردازیم تا کامل بدانیم هنگامی که با یک کامپیوتر ( رایانه ) شخصی با تلفن به شبکه اینترنت متصل می شویم و آدرس وبسایت بانک مقالات فن آوری اطلاعات وارتباطات یزد فاوا را درج می کنیم و آن را روی مرورگر خود مشاهده می کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد یا اینکه واژه وب یا WWW در اصل چیست تا در آینده در درک مفاهیم فنی در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات راحتتر عمل کنیم
تعریف شبکه جهانی اینترنت internet چیست ؛ به چه معنایی است

شاید جواب به این سوال که تعریف اینترنت چیست کمی مشکل باشد ؛ ابتدا باید مفهوم شبکه Network را بداینم که سعی می کنیم در چند گام تعاریف متفاوتی را ارایه دهیم تا در مجموع به یک پیش فرض از ساختار اینترنت دست یابیم
گام اول : تعریف شبکه جهانی اینترنت internet
اينترنت مجموعه‌اي جهاني از شبكه‌هاي بزرگ و كوچك است كه به هم پيوسته‌اند و نام اينترنت (شبكه‌هاي در هم تنيده) از همين مجموعه گرفته شده است.
اينترنت از مجموعه اي شبكه كامپيوتري بزرگ ، كوچك تشكيل شده است .شبكه هاي فوق با روش هاي متفاوتي بيكديگر متصل و موجوديت واحدي با نام "اينترنت " را بوجود آورده اند. نام در نظر گرفته شده براي شبكه فوق از تركيب واژه هاي " Inter connected " و " Net work " انتخاب شده است . که معنی اصل آن شبكه هاي بهم مرتبط فرض می شود.

گام دوم :شبکه کامپیوتری network چیست ؟
در تعریف اینترنت به واژه شبکه کامپیوتری برخوردیم ؛ برای درک مفهوم به مبحث شبکه نیم نگاهی خواهیم داشت .
یک شبکه کامپیوتری networking شامل دو یا چندین کامپیوتر وابزارهای جانبی مثل چاپگرها، اسکنرها ومانند اینها هستند که بطور مستقیم بمنظور استفاده مشترک از سخت افزار ونرم افزار، منابع اطلاعاتی ابزارهای متصل ایجاده شده است توجه داشته باشید که به تمامی تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری موجود در شبکه منبع (Source) گویند.
شبکه از نظر ساختاری و همچین نوع تجهیزات ارتباطی ؛ گستره جغرافیایی گونه های مختلف است . اما در یک تعریف ساده فنی ؛ می توان گفت اگر دو کامپیوتر را به وسیله ابزارها ارتباطی مانند سیم بهم متصل کنیم بگونه ای که کاربران هر کامپیوتر بتوانند به راحتی اطلاعات و داده بین در کامپیوتر رد و بدل کنند دارای یک شبکه کامپیوتری یا همان Net هستیم .

هر شبکه اساسا از سه بخش ذیل تشکیل می شود[3]:
ابزارهایی که به پیکربندی اصلی شبکه متصل می شوند بعنوان مثال : کامپیوتر ها ، چاپگرها، هاب ها " Hubs " سیم ها ، کابل ها وسایر رسانه هایی که برای اتصال ابزارهای شبکه استفاده می شوند.
سازگار کننده ها" Adaptor"]4] : که بعنوان اتصال کابل ها به کامپیوتر هستند . اهمیت آنها در این است که بدون وجود آنها شبکه تنها شامل چند کامپیوتر بدون ارتباط موازی است که قادر به سهیم شدن منابع یکدیگر نیستند . عملکرد سازگارکننده در این است که به دریافت وترجمه سیگنال ها ی درون داد از شبکه از جانب یک ایستگاه کاری وترجمه وارسال برون داد به کل شبکه می پردازد.

گام سوم : اینترنت شبکه ای از شبکه ها
این نکته در مورد شبکه ها جالب توجه است ؛ ممکن است دو یا چند شبکه را بهم متصل کنیم که مجموع این دو یا چند شبکه یک شبکه جدید را تشکیل می دهد .
اینترنت شبکه کامپیوتری مشتمل بر هزاران یا میلیونها کامپیوتراست؛ در نگاه دیگر اینترنت شبکه ای متشکل از شبکه های مختلف در جهان است که با استانداردهایی در حوزه های ارتباطی بهم متصل شده و تبادل اطلاعات می کنند

گام چهارم از تعریف شبکه جهانی اینترنت ، بزرگ‌ترین سامانه‌ای بشر
اینترنت (The Internet) را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تا کنون به دست انسان طرّاحی، مهندسی و اجرا گردیده‌است. این شبکهٔ عظیم جهانی، در ابتدا، با انگیزهٔ همکاری، دست‌رسی چند سویه به منابع و مهارت‌های محاسباتی، و امکان‌پذیری کار در زمینه‌های بین‌رشته‌ای (interdisciplinary) علوم و مهندسی شروع شد در اواخر سال ۱۹۶۰ میلادی پروژه اینترنت کلید خورد . تنها از اواسط دهه ۱۹۹۰ است که اینترنت به صورت یک شبکهٔ همگانی public و جهانی ( تار عنکبوتی ) world wide درآمده‌است. وابسته شدن تمامی فعّالیّت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز دوران تاریخی نوینی در عرصه‌های گوناگون علوم، فن‌آوری و به خصوص در نحوهٔ تفکّر انسان دارد.

گام پنجم � تاریخچه و فلسفه پیدایش اینترنت :
اينترنت، در ساده ترين تعريف، عبارتست از کامپيوترهايي که در سراسر دنيا به هم متصل هستند، شبکه ای که اين کامپيوترها متفاوت را با متد؛ استاندارد و پروتکل ( شیوه کاری ) مختلف انتقال اطلاعات را به يکديگر متصل می سازد.
تاریخچه اینترنت به دهه 1960می رسد پس از جنگ جهانی دوم و احساس نیاز وزارت دفاع آمریکا برای داشتن شبکه ای سریع و هماهنگ و قابل اطمینان که از هر نقطه آمریکا بتواند ارتباطات لازمه را فراهم نماید، این پروژه که آرپانت(ARPAnet ) نامیده شد طرح مشترکی بود بین چندین دانشگاه بزرگ آمریکا، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته( Advanced Research Project Agency ) و وزارت دفاع امریکا ، و توانست شبکه بسیار بزرگی را جهت اتصال کامپیوتر های این مراکز بوجود آورد.

منشاء اينترنت را می توان در سالهای جنگ سرد يافت، زمانی که احتمال شروع يک جنگ هسته ای بين ايالات متحده و اتحاد جماهير شوروی کاملا وجود داشت. در آن سالها وزارت دفاع آمريکا بدنبال يک سيستم مخابراتی بود که بتواند حتی در مقابل ضربات يک جنگ اتمی دوام آورد و از هم نپاشد.
اين پروژه که Arpanet نام گرفت، در سال 1968 شروع شد. اين شبکه در اولين قدم (محکم) خود چهار کامپيوتر را در نقاط مختلف آمريکا به هم متصل کرد. خوب، اين اقدام در آن سال ها بسيار فوق العاده بود .
بزودی معلوم شد که چنين شبکه ای بطور بالقوه دارای توانائيهای بسيار بيشتری از آنچه مسئولان وزارت دفاع در تصور داشتند، است. تبادل اطلاعات علمی و مهندسي از اين نمونه بود.

همچنين معلوم شد که يک شبکه واحد هرگز نمی تواند به هدفی که برای آن در نظر گرفته شده بود (توانايی مقاومت در مقابل ضربه هسته ای) دست يابد. به جای آن تصميم گرفته شد تا شبکه های موجود به هم متصل شوند و به عبارت ديگر شبکه ای از شبکه ها ساخت شود. نام اينترنت هم از همين جا نشات گرفت. اينترنت اوليه فقط دانشگاهها و مراکز تحقيقاتی را به هم متصل می کرد و چون تحت کنترل دولت قرار داشت افراد و شرکتهای خصوصی راهی به آن نداشتند.

اين وضع تا سال 1991 ادامه داشت، اما از اين تاريخ اوضاع بسرعت دگرگون شد. در اين سال بنياد ملی علوم (NSF)، که بزرگترين تامين کننده مالی اينترنت بود، سرمايه خود را از آن خارج کرد و اينترنت را بر روی شرکتهای تجاری گشود. و بزودی سيل خروشانی ، که امروز آنرا می شناسيم تبديل شد، و شروع اين رشد انفجاری با شبکه تارعنکبوتی جهانی (وب) همراه بود.
اينترنت يک چيز مستقل نيست که ديگران کامپيوترهايشان را به آن متصل کنند. بلکه اينترنت خود حاصل بهم پيوستن اين کامپيوترهاست. در واقع وقتی به کامپيوترهای يک سرويس دهنده اينترنت (ISP) متصل می شويد، کامپيوتر شما هم جزئی از اينترنت می شود.

اينترنت به انواع بسيار گوناگونی از سرويس های مخابراتی، از خطوط ساده تلفنی گرفته تا کابل های نوری پر سرعت و کانال های ماهواره ای، متکی است. اگر اين کانال های مخابراتی را بزرگراه اينترنت بدانيم، مسيرياب ها (routers ) کامپيوترهايی که بر انتقال اطلاعات بين نقاط مختلف نظارت می کنند، پليس های راهنمايی آن هستند.

گام ششم : گردانندگان شبکه اینترنت
اينترنت فعاليت اوليه خود را از سال 1969 و با چهار دستگاه كامپيوتر ميزبان ( host ) آغاز و پس از رشد باورنكردني خود ، تعداد كامپيوترهاي ميزبان در شبكه به بيش از ده ها ميليون دستگاه رسيده است
اينترنت به هيچ سازمان و يا موسسه خاصي در جهان تعلق ندارد. عدم تعلق اينترنت به يك سازمان ويا موسسه بمنزله عدم وجود سازمانها و انجمن هاي مربوطه براي استانداردسازي نيست .يكي از اين نوع انجمن ها، "انجمن اينترنت " است كه در سال 1992 با هدف تبين سياست ها و پروتكل هاي مورد نظر جهت اتصال به شبكه تاسيس شده است.
اينترنت كارش را سال 1969 با چهار هسته يا سيستم كامپيوتري ميزبان شروع كرد اما امروز ميليونها مورد از آنها در سراسر جهان وجود دارند . اینترنت به فردی یا سازمانی یا کشور خاص تعلق ندارد ؛ البته شاید بتوان گفت ؛ زیرساختار و تجهیزات اصلی راهبری و مدیریت شبکه جهانی اینترنت در کشور ایالات متحده آمریکا است و موسسات غیر انتفاعی که مدیریت اینترنت را برعهده دارند نیز متعلق به کشور ایالات متحده آمریکا هستند .دلیل این موضوع شاید به تاریخچه پیدایش شبکه جهانی اینترنت مربوط باشد.

ين كه گفته مي‌شود اينترنت صاحب ندارد بدان معنا نيست كه هيچ كس بر آن نظارت ندارد. يك موسسه غيرانتفاعي به نام انجمن اينترنت (Internet Society) كه در سال 1992 تشكيل شده است مسئول نظارت بر آن است و مراقب است كه پروتكل‌ها و قوانيني كه در مورد اينترنت تصويب شده‌اند، در سراسر جهان اجرا شوند.

گام هفتم : نمایی کلی از شبکه اینترنت ؛ سلسله مراتب شبکه جهانی اینترنت
هر كامپيوتري كه به شبكه اينترنت متصل مي گردد ، بخشي از شبكه تلقي مي گردد. مثلا" مي توان با استفاده از تلفن ( منزل ) به يك مركز ارائه دهنده خدمات اينترنت ( ISP ) متصل و از اينترنت استفاده كرد. در چنين حالتي كامپيوتر مورد نظر بعنوان بخشي از شبكه بزرگ اينترنت محسوب خواهد شد. .
فرض کنید شما یک کاربر هستید که با کامپیوتر شخصی خود به اینترنت وصل می شوید جهت اتصال احتیاج به یک اکانت یا همان شماره کاربر و پاسورد و اجازه اتصال به اینترنت دارید ؛ به طور مثال اگر شما با خط تلفن یا DialUp به اینترنت وصل می شوید شرکت سرویس دهنده اینترنت با فروش کارت اینترنتی حاوی یک شناسه کاربری و پاسورد اجازه اتصال محدود مثلا مجموع 10 ساعت یا 50 ساعت را به شما می دهد.
به شرکتهای ارایه دهنده خطوط اینترنت ؛ يك مركز ارائه دهنده خدمات اينترنت ( ISP ) گفته می شود. در اصل یک کامپیوتر به ای اس پی متصل می شود و ای اس پی نیز مرکزی است که به کل شبکه اینترنت متصل است. در خصوص زیرساختار شبکه اینترنت در آینده توضیح خواهم داد .

همانطوری که قبلا دیدیم اینترنت به زبان ساده عبارتست از یک شبکه جهانی که در آن شبکه ها و دستگاه ها با همدیگر در ارتباط می باشند و با اتصال به این شبکه عظیم می توانیم از اطلاعات ذخیره شده در دستگاه های دیگران استفاده نمائیم و یا اینکه به تبادل اطلاعات و پیام بپردازیم.

گام هشتم : ابراز مورد نیاز برای اتصال یک کاربر
برای اتصال به اینترنت نیازمند چه ابزارهایی می باشیم لوازم ارتباطی که به نوع اتصال کامپیوتر به شبکه اینترنت متفاوت است مثلا اگر با یک خط پرسرعت اینترنت Adsl به اینترنت متصل شویم با اینکه با خطوط تلفن و به صورت دایل آپ DialUp متصل شویم ابزارها کمی متفاوت است به منظور آشنایی با مفهوم کلی بحث همان مثال اتصال با خطوط تلفن را ذکر می کنیم
1. یک دستگاه رایانه مناسب
2. یک دستگاه مودم و یا کارت شبکه در شبکه های محلی کاربرد دارد. یا یک رشته خط تلفن جهت اتصال به مودم که در صورت استفاده از کارت شکبه در شبکه های محلی مورد نیاز نبوده و در چنین مواردی از طریق رسانه های شبکه ( کابل شبکه و یا بی سیم و ... ) انجام می گردد

3. داشتن کلمه کاربری و رمز عبور برای ورود به اینترنت که عموما با کارتهای اینترنتی از طریق یک ISP مناسب تهیه می گردد. اصولا در اتصال تلفنی ؛ مرکز ارایه دهنده خدمات اینترنتی کارت اینترنتی با محدوده زمان اتصال به در اختیار کاربران قرار می دهد که هریک دارای شماره کاربری منحصر به فرد و رمز عبور است که با درج لمه کاربری و رمز عبور و شماره تلفن شبکه ای اس پی کاربر می توان به صورت محدود و مشخص به اینترنت متصل شود. یک نکته که با توجه تعریف انجام شده مرکز ارایه خدمات اینترنت می تواند زمان اتصال کاربر به اینترنت را محدود کند مثلا کارت اینترنت شبانه و در محدود ساعت 11 شب تا 11 صبح .
4. نرم افزار مناسب مرورگر اینترنت internet Brows : مرورگر اینترنت در اصل نرم افزار وابزاری است که درحال حاضر با آن این گفتار را مطالعه می کنید . مرورگر اینترنت انواع مختلفی دارد که هریک در نسخه های متفاوت دارای کارایی متعددی هستند معروفترین و پرکاربرترین مرورگر اینترنت در جهان اینترنت اکسپلورر internet Explorer موسوم به IE است که به صورت پیش فرض در سیستم عامل شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز نصب می شود و نسخه نهایی 7 آن در بازار عرضه شده است. فایرفاکس موسسه موزیلا Firefox از دیگر نرم افزار مشهور در دنیا است . opera اپرا نیز طرفداران خاص خود را دارد. در خصوص مرورگر ها مفصل شرح خواهیم داد.
گام دهم : چگونه می توان به اینترنت اتصال پیدا کرد :

در گذشته اتصال به اینترنت به دلیل عدم آشنائی و محدودیت هایی که وجود داشت کاری بسیار مشکل بود در حالیکه هم اکنون توسط برگهای راهنما و لوح های فشرده ای که توسط شرکت های سرویس دهنده اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد بسادگی می توان به اینترنت اتصال پیدا نمود

در شبکه های محل مدیران فنی شبکه این کار را انجام داده و دستگاه را جهت اتصال به شبکه و نهایتا اتصال به اینترنت تنظیم می نمایند
قدم اول :مهمترین کاری که در کامپیوتر های خانگی برای اتصال به هر شبکه ای انجام می دهیم نصب مودم و تعاریف مربوط به این سخت افزار می باشد که بسیار ساده بوده و در اغلب موارد نرم افزار سیسنم عامل قادر می باشد که این سخت افزار را پیدا نموده و از آن استفاده نماید .
قدم دوم : نصب و راه اندازی یک اکانت ؛ امکان اتصال : فرض کنید شما با یک تلفن و با بهره گیری از اتصال تلفنی دایل آپ به اینترنت متصل می شوید پس از نصب مودم اطلاعات مربوط به محل جغرافیایی و شماره و پیش شماره های مربوط به این محل در خواست می گردد در هنگام نصب شماره تلفن شبکه مرکز ارایه خدمات اینترنتی ( فروشنده کارت اینترنتی ) ؛ شناسه کاربری و پاسوررد را وارد می کنید

قدم سوم : اجرا یک اکانت : پس از تنظیم و با تعریف یک ارتباط جدید ( New Connection ) قادر خواهیم بود که به شبکه مربوطه و نهایتا به اینترنت متصل شویم. نرم افزار مرورگر دریچه ای خواهد بود برای اتصال به اینترنت .
سرویس دهنده های اینترنت ISP:
سرویس دهنده های اینترنت که به ISP Internet Service Provider معروفند که به صورت شرکت های واسط و فراهم کننده این سرویس ابتدا پهنای باند مشخصی را بصورت اجاره ای یا ماهواره ای تهیه نموده و با فراهم نمودن بستر مخابراتی مناسب آن را در اختیار کاربران قرار می دهند این سرویس بصورت ساعتی و یا حجمی و با قیمت های متفاوتی ارائه می شود.
تعریف شبکه جهانی اینترنت internet ؛ شبکه اينترنت چگونه كار مي‌كنند؟

( قسمت دوم)
در قسمت دوم از سلسله گفتار " تعریف شبکه جهانی اینترنت " سعی می کنیم به صورت فنی و تخصصی تر به مقوله شبکه جهانی اینترنت بپردازیم تا دریابین شبکه جهانی اینترنت چگونه کار می کند ؛ برای درک موضوع فرض می کنیم یک کاربر با تلفن به اینترنت متصل شده است ؛ گام به گام در ساختار سلسله ای شبکه اینترنت پیش می رویم تا با ساختار کلی شبکه جهانی اینترنت و برخی از اصطلاحات فنی آن آشنا شویم
در نهایت با پروتكل اينترنتي: نشاني‌هاي IP ؛ سيستم نام دامنه آدرس اینترنتی URL آشنا می شویم تا فرآیندی که پس از درج نشانی اینترنتی Url در مرورگر تا یافتن آن صفحه در اینترنت در شبکه اینترنت رخ می دهد را مرور کنیم .


سلسله گفتار : تعریف شبکه جهانی اینترنت internet
+ تعریف شبکه جهانی اینترنت : آشنایی با مبانی ؛ مفاهیم و تعریف اینترنت. قسمت اول
+تعریف شبکه جهانی اینترنت internet ؛ شبکه اينترنت چگونه كار مي‌كنند؟( قسمت دوم)

اينترنت چگونه كار مي‌كنند؟
اينترنت پديده‌اي است كه زندگي بدون آن براي بسياري از انسان‌ها، ديگر غير قابل تحمل و حتي غير ممكن است.همه ما بااينترنت سر و كار داريم. اما اينترنت چگونه كار مي‌كند؟ چه اجزايي دارد و مهم‌تر اين كه به چه كسي تعلق دارد؟ به سروري كه از طريق آن وارد دنياي مجازي وب مي‌شويم؟ به ما كه كاربران آن هستيم؟ در واقع هيچكدام . چون اينترنت نه به ما كه به هيچ كس ديگري تعلق ندارد.

تعریفی از مبانی شبکه جهانی اینترنت internet
اينترنت مجموعه‌اي جهاني از شبكه‌هاي بزرگ و كوچك است كه به هم پيوسته‌اند و نام اينترنت (شبكه‌هاي در هم تنيده) از همين مجموعه گرفته شده است.
اينترنت كارش را سال 1969 با چهار هسته يا سيستم كامپيوتري ميزبان شروع كرد اما امروز ميليونها مورد از آنها در سراسر جهان وجود دارند.
البته اين كه گفته مي‌شود اينترنت صاحب ندارد بدان معنا نيست كه هيچ كس بر آن نظارت ندارد. يك موسسه غيرانتفاعي به نام انجمن اينترنت (Internet Society) كه در سال 1992 تشكيل شده است مسئول نظارت بر آن است و مراقب است كه پروتكل‌ها و قوانيني كه در مورد اينترنت تصويب شده‌اند، در سراسر جهان اجرا شوند.
+ در مطلبی تحت عنوان " تعریف شبکه جهانی اینترنت : آشنایی با مبانی ؛ مفاهیم و تعریف اینترنت. قسمت اول " به طور کامل در خصوص تعاریف و مختصری از تاریخچه اینترنت سخن گفتیم در گفتار مذکور می توانید نمایی کلی از شبکه اینترنت را درک کنیم

تسلسل شبكه‌ها در شبکه اینترنت
هر كامپيوتري كه به اينترنت وصل است - از جمله كامپيوتري كه با آن اين گزارش را مي‌خوانيد- بخشي از يك شبكه است. شما كه در خانه با يك مودم به يك موسسه ارائه دهنده سرويس‌هاي اينترنتي (ISP) وصل مي‌شويد؛ در محل كار بخشي از يك شبكه محلي هستيد و بيشتر مواقع باز هم از طريق مودم به يك ISP و از آن به اينترنت وصل مي‌شويد و يا اينكه ... .
به هر حال اين كه از چه طريق به اينترنت وصل شويد مهم نيست، مهم اين است كه با اتصال به اينترنت، بخشي از دنياي شبكه‌ها مي‌شويد.
بسياري از شركت‌هاي ارتباطاتي بزرگ بك‌بُن‌هاي(ستون فقرات) اختصاصي خودشان را دارند كه مناطق زيادي را به هم وصل مي‌كنند.
معمولا اين شركت‌ها در هر منطقه يك نقطه حضور( POP) دارند. POP جايي است كه كاربران محلي با استفاده از مودم و تلفن يا خطوط ارتباطي مشخصي به شبكه شركت وصل مي‌شوند.
نكته جالب در اين باره اين است كه در هيچ شبكه‌ اي مرجع كنترل كننده‌اي وجود ندارد و به جاي آن چند شبكه سطح بالا وجود دارند كه از طريق نقاط دسترسي شبكه NAP))به هم متصل مي‌شوند.

آشنایی با مرکز خدمات اینترنت
(شرکت ای اس پی ؛ بعنوان مرکز خدمات اینترنت است که وظیفه ایجاد امکان اتصال کاربران را به اینترنت با خطوط تلفنی ؛ بیسیم و نظایر آن ایجاد می کند ؛ همان شرکتی که در حال حاضر با کارت اینترنت و شماره شبکه مربوط به آن به اینترنت وصل شده اید)

نمونه شبكه‌اي
براي درك اين پروسه ؛ فرآیند و اتفاقاتی که هنگام اتصال به اینترنت می افتد به اين مثال توجه كنيد:
گام اول:

شما یک کارت اینترنت می خرید و پس از ایجاد یک اتصال یا اکانت جدید ؛ با تلفن به اینترنت و شرکت خدمات دهنده الف متصل می شوید
شركت الف يك مرکز خدمات اینترنت ISP بزرگ است ؛ اين شركت در هر شهر بزرگي يك نقطه حضور(POP) دارد. اين POP های همان دستگاههایی هست که توسط شماره تلفن درج شده در کارت اینترنت ؛ به صورت تلفنی با آن تماس می گیرید ؛ این دستگاههایی (قفسه‌هاي) دارای مودمهایی پرتعداد هستند كه مشتريان ISP با تلفن به آنها متصل مي‌شوند. در اینجا ارتباط مشتری با شرکت خدمات دهنده اینترنت تصور شد.

گام دوم :
حال شركت الف با بهره گیری از خطوطي از جنس فيبر نوري نقاط حضورش pop را به هم متصل كند. این خطوط توسط شرکت مخابرات تهیه و به صورت اجاره ای در اختیار ای اس پی قرار می گیرد ؛ در اینجا ارتباط نقطه های شبکه الف باهم در نتیجه ارتباط تمام مشتریان شرکت الف به صورت شبکه را داریم
POP مكانی است كه كاربران محلی با استفاده از آن به شبكه شركت مخابراتی متصل می شوند (به منظور ارتباط با شبكه از خطوط تلفن معمولی و یا خطوط اختصاصی استفاده می شود). در مدل فوق، چندین شبكه سطح بالا وجود داشته كه توسط �نقاط دستیابی شبكه� (Network Access Points : NAP) به یكدیگر مرتبط می شوند.

گام سوم
از نظر جغرافیایی یک شرکت را در نظر بگیرید که در شهر مختلف دارای مراکز خدمات اینترنت متعدد که در گام دوم شرح دادم باشد.
حال شركت ب را در نظر بگيريد. اين شركت از چند ISP كوچك‌تر تشكيل شده است و در هر شهر بزرگ ساختمان‌هايي دارد كه ISPهاي آن ماشين‌هاي ارائه دهنده خود را در آنها مستقر كرده‌اند. اين شركت آن قدر بزرگ است كه خودش با استفاده از خطوط فيبر نوري خودش‌ ساختمان‌هايش را به هم متصل كرده است و در واقع ISP هايي كه زير نظر اين شركت كار مي‌كنند از اين طريق به هم وصل شده‌اند.چ
برای درک بهتر این گونه می گوییم ؛ شرکت ب دارای مرکزها متعدد است که هر مرکز به طور مستقل دارای شبکه و تجهیزات است که در محدوده جغرافیای مانند شهر یزد به مشتریان خود خدمات می دهد . این مراکز نیز توسط خطوط فیبر نوری بهم متصل شده و یک شبکه بزرگتر را تشکیل می دهدن
یک توضیح در اين ساختار شرکت الف یک شبکه مستقل بین خود دارد یعنی تمام مشتريان شركت الف مي‌توانند با هم ارتباط داشته باشند ؛ شرکت ب نیز یک شبکه مستقل است یعنی تمام مشتريان شركت ب با هم در ارتباط هستند.یک نکته هيچ كدام از مشتريان شركت الف نمي‌تواند با مشتريان شركت ب ارتباط داشته باشد. 

گام چهارم:
براي رفع اين مشكل دو شركت توافق مي‌كنند با NAPها در شهرهاي مختلف ارتباط قرار كنند و انتقال داده‌ها بين مشتريان دو شركت در شهر هاي مختلف از طريق نقاط دسترسي شبكه انجام مي‌گيرد. تحت اين شرايط تمام كامپيوترهايي كه به اينترنت وصل مي‌شوند با هم ارتباط خواهند داشت.
در اینترنت، هزاران مركز ارائه دهنده سرویس اینترنت بزرگ از طریق NAP در شهرهای متفاوت به یكدیگر متصل می شوند. در نقاط فوق (NAP) روزانه میلیاردها بایت اطلاعات مبادله می شود.
اینترنت مجموعه ای از شبكه های بسیار بزرگ بوده كه تمام آنها از طریق NAP به یكدیگر متصل هستند. هركامپیوتر موجود در اینترنت قادر به ارتباط با سایر كامپیوترهای موجود در تمام شبكه های كامپیوتری از طریق NAP است. پیام ارسالی توسط یك كاربر اینترنت از چندین شبكه متفاوت عبور كرده و فرآیند فوق در كمتر از یك ثانیه انجام خواهد شد. روتر، مسیر یك بسته اطلاعاتی ارسالی توسط یك كامپیوتر برای كامپیوتر دیگر را تعیین می كند. روترها كامپیوترهای خاصی هستند كه پیام های ارسال شده توسط كاربران اینترنت را با وجود هزاران مسیر موجود، مسیریابی و در اختیار دریافت كنندگان مربوط قرار خواهد داد.

گام پنجم :
پلي براي انتقال اطلاعات ؛ تمام اين شبكه‌ها براي برقراري ارتباط با يكديگر به نقاط دسترسي شبكه، بك‌بُن‌ها (ستون فقرات) و روترها (راهبان) نياز دارند. نكته جالب توجه در اين پروسه اين است كه يك پيغام مي‌تواند در كسري از ثانيه از كامپيوتري به كامپيوتر ديگر برود و با عبور از شبكه‌هاي مختلف، نيمي از جهان را بپيمايد.اما اين پيغام‌ها از كدام مسير بايد رفت و آمد كنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید