بخشی از مقاله

تغذيه خانمهای باردار


گرسنگي در شكم مادر
تحقيقاتي كه اخيرا در دانشگاه آمستردام انجام گرفته است نشان ميدهد زناني كه در سه ماهه اول بارداري شان غذاي كمي مصرف كرده اند فرزندان ضعيفي را به دنيا خواهند آورد كه در دوران بزرگسالي خود داراي ريسك فاكتور بالاتري از ابتلا به حملات و ناراحتي هاي قلبي خواهند بود.
در جريان جنگ جهاني دوم و در سالهاي 1945 و 1946 كه شهر آمستردام به محاصره و اسارت دشمنان درآمد.لذا مردم آمستردام نميتوانستند بيشتر از مقدار جيره غذايي شان غذا مصرف نمايند. درنتيجه مقدار انرژي دريافتي شان از 400 كيلوكالري در روز فراتر نمي رفت.
كودكاني كه مادرانشان بعد از 13 هفته اول بارداري در معرض گرسنگي قرار گرفتند و نيزكودكاني كه در زمان قحطي به دنيا آمدند داراي ريسك فاكتورهاي بالاي ابتلا به حملات وبيماريهاي قلبي نبودند اما كودكاني كه مادرانشان در 13 هفته اول بارداري دچار قحطي شدند به طور متوسط كمتر از 2.5 كيلو وزن داشتند و سايز دور سرشان هم كمتر از حد استاندارد بود. زناني كه در دوران قحطي باردار شدند بچه هايي به دنيا آوردند كه بعدها داراي سطح بالاتري از انسولين خون بودند وچاقتر بوده و بيشتر در معرض حملات و ناراحتي هاي قلبي قرار گرفتند.
قبل از بارداري
اگر قبل از بارداري از بيماري هايي مانند ديابت و فشار خون بالا رنج مي بريد بايد بدانيد كه عدم رعايت نكات تغذيه اي كه منجر به عود كردن عوارض نامطلوب اين بيماريها ميشود به فاصله كمي قبل از بارداري و همچنين در اوايل بارداري ميتواند بر سلامتي جنين شما تاثير منفي بگذارد. اگر از داروهاي جلوگيري از بارداري استفاده ميكنيد بعد از پايان دادن به مصرف شان و همچنين در اوايل دوران بارداري با تجويز پزشكتان مي توانيد از قرص هاي مولتي ويتامين استفاده نماييد. اين قرص ها بخصوص حاوي فوليك اسيد ميباشند كه در تكامل و رشد مغري جنين شما نقش مهمي را ايفا خواهد نمود
رژيم غذايي مناسب زنان باردار
كارشناسان تغذيه توصيه هاي عمومي زير را به شما ارايه ميدهند و شما موظف خواهيد بود كه وعده ها و ميانوعده هاي غذايي تان را آنچنان تنظيم نماييد كه شامل مواد غذايي زير باشد
v نان و غلات و برنج
v ميوه ها و سبزيجات
v پنير، ماست و شير
v گوشت سفيد و قرمز، ماهي، حبوبات، تخم مرغ و دانه ها
v چربي ها و روغن ها و قند ها. اين مواد اگر چه مغذي نيستند اما ميتوانند انرژي بالايي توليد كنند. اين مواد البته بايد در مقادير پايين مصرف گردند.
همچنين توصيه ميشود بعد از برنامه ريزي در مورد رژيم هاي غذايي تان آن را به كارشناسان تغذيه نشان داده و در مورد اينكه آيا رژيم غذايي تان حاوي تمام گروههاي غذايي هست يا نه و اينكه آيا از لحاظ تغذيه اي براي شما كفايت ميكند يا خير از او راهنمايي بخواهيد.
تهوع بارداري
در دوران بارداري حتي اگر شما بسيار خوب از خودتان مراقبت نماييد و از رژيم غذايي مناسبي هم برخوردار باشيد باز هم ممكن است كه از عارضه تهوع بارداري رنج ببريد. اين عارضه معمولا در سه ماهه اول بارداري بروز مي كند. هيچ نوشدارويي براي از بين بردن تهوع صبحگاهي وجود ندارد اما توصيه هايي هست كه ميتواند شما را تخفيف علائم اين عراضه كمك نمايد.
v هر شب قبل از اينكه به رختخواب برويد و همچنين صبح ها قبل از اينكه از رختخواب برخيزيد يك تكه نان سوخاري و يا بيسكوييت نمك دار مصرف نماييد.
v تعداد وعده هاي غذايي را افزايش و مقدار آنها را كاهش دهيد.
v از خوردن غذاهاي چرب و روغن دار خودداري نماييد.
v بجاي اينكه همراه غذاها آب مصرف نماييد آنرا بين وعده هاي غذايي مصرف نماييد.
v از مصرف زياده از حد چاي و قهوه خودداري نماييد.
در مصرف غذاهاي پرادويه، كرمها و سبزيجات خيلي معطر نظير پياز زياده روي نكنيد.
استفاده از همه گروههاي غذايي
دوران بارداري ، مولد شرايط جديد زيستي و رواني براي مادر است . از جنبه هاي مختلف ، تغذيه در اين دوران از اهميت و حساسيت زيادي برخوردار است . بنابراين لازم است که مادران باردار، رژيم تغذيه اي متفاوت با شرايط عادي و متناسب با شرايط بارداري براي خود در نظر بگيرند. در اينجا، رژيم غذايي کاملي که مادران در دوران بارداري بايد رعايت کنند از نظرتان مي گذرد:
الف : انرژي براي تامين سوخت وساز بدن مادر و رشد جفت و جنين مورد نياز است . منابع تامين کننده آن ، انواع نان ، برنج ، سيب زميني ، ماکاروني و انواع روغنهاي مايع و جامد (روغن زيتون ، کره و خامه ) است البته با وجود اين که نياز به انرژي در اين دوران افزايش پيدا مي کند، بايد توجه داشت که بيش از اندازه از اين مواد مصرف نکنيم .
ب. پروتئيني که براي ساخته شدن بافتهاي بدن مادر و جنين مورد نياز است . از گوشت قرمز، گوشت سفيد، تخم مرغ ، شير، ماست و حبوبات تامين مي شود.
ج. ويتامين و املاح که براي حفظ سلامت بافتهاي جنين و مادر و انجام طبيعي فعاليت هاي بدن مورد نياز هستند.
ويتامين ها و املاح در ميوه و سبزيها وجود دارند. ويتامين هاي مهم مورد نياز دوران بارداري کدام است؟
ويتامين :A
مهمترين نقش ويتامين A ، تاثير در تشکيل سلولهاي مغز و شبکيه چشم است . ويتامين A در جگر، تخم مرغ ، لبنيات ، سبزيجات برگ سبز و زرد رنگ مانند هويج است .
ويتامين :C
ويتامين C، باعث تقويت سيستم ايمني مادر مي شود. به همين علت مصرف آن در دوران بارداري توصيه مي شود. تحقيقات نشان داده است . کمبود ويتامين Cمي تواند باعث افزايش فشارخون مادر در 3ماهه آخر بارداري شود. مهمترين منابع ويتامين C، ميوه ها بخصوص انواع مرکبات و سبزيجات است.
اسيد فوليک :
يکي از مهمترين ويتامين ها، اسيدفوليک است . نياز به اين ويتامين به دليل افزايش حجم خون مادر افزايش مي يابد. کمبود اين ويتامين در هفته هاي اول بارداري مي تواند باعث ايجاد اختلالات عصبي در جنين شود. اسيدفوليک به طور عمده در انواع سبزيهاي داراي برگ سبز تيره ، لبو، کلم و پرتقال وجود دارد.
املاح مهم مورد نياز در دوران بارداري
کلسيم به دليل نقش مهم آن در ساخت اسکلت و استخوان هاي جنين و جلوگيري از پوکي استخوان در مادر، يکي از مهمترين املاح مورد نياز در دوران بارداري است . نکته قابل توجه اين است که متاسفانه مادران به ميزان کافي از مواد غذايي حاوي کلسيم استفاده نمي کنند. کلسيم در شير ، ماست ، پنير، ماهي ساردين و کيلکا وجود دارد.

نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 6:31 | موضوع: تغذیه در بارداری/شیردهی
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
دوشنبه چهاردهم فروردين 1385
چند نمونه غذای بار داری
چند نمونه غذای بار داری
صبحانه : نان لواش و پنير و گردو همراه با ميوه تازه يا آبميوه ( از هر کدام يک سهم )
ساعت 10 صبح : يک عدد سيب و 3 عدد بيسكويت
ناهار : نان ساندويچي يا نان معمولي،گوشت مرغ،سبزي خوردن،ماست ( از هر کدام يک سهم )
عصر : يک عدد پرتقال متوسط
شام : ماکاروني،گوشت چرخ کرده،سالاد فصل،دوغ ( از هر کدام يک سهم )
قبل از خواب : يک ليوان شير
مثال دوم:
صبحانه : نان،کره،مربا،شير ( از هر کدام يک سهم )
ساعت 10 صبح : يک نوع ميوه و يا آبميوه با نان و پنير
ناهار : عدس پلو،سبزي خوردن،دوغ يا ماست ( از هر کدام يک سهم )
عصر : يک نوع ميوه با 3 عدد بيسكويت
شام : املت تخم مرغ و سالاد فصل و نان ( از هر کدام يک سهم )
قبل از خواب : يک ليوان شير

مثال سوم:
صبحانه : نان و تخم مرغ ( از هر کدام يک سهم )
ساعت 10 صبح : بيسكويت و ميوه ( از هر کدام يک سهم )
ناهار : سبزي پلو با ماهي و سالاد فصل ( از هر کدام يک سهم )
عصر : يک عدد سيب يا هر ميوه ديگر با نان يا بيسكويت
شام : آش بلغور،ماست ( از هر کدام يک سهم )

نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 6:16 | موضوع: تغذیه در بارداری/شیردهی
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
پنجشنبه بيست و پنجم اسفند 1384
ان شائ الله به روز رسانی وب لاگ به بعد از اربعین حسینی موکول خواهد شد .
یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر اللیل و النهار
یا محول الحول والاحوال
حول حالنا الی احسن الحال
اللهم عجل لولیک الفرج
نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 13:7 | موضوع:
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
پنجشنبه بيست و پنجم اسفند 1384
زنان باردار مبتلا به تنگي دريچه قلب بيش از سايرين دچار سنكوپ و تنگي نفس مي‌شوند
زنان بارداري كه دچار تنگي دريچه قلب هستند به دليل كاهش ميزان برون ده قلب (ميزان خوني كه قلب در هر دقيقه پمپ مي‌كند) بيش از سايرين در معرض خطر ابتلا به سنكوپ، تنگي نفس و مرگ ناگهاني خود و جنين قرار مي‌گيرند.
دكتر «مصطفي داستاني»، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد و فوق تخصص قلب و عروق ضمن بيان مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران، افزود: همچنين، زنان مبتلا به بيماري عضله قلب و نارسايي آن به دليل اينكه در دوران بارداري به پمپاژ خون بيشتري نيازمندند هر گونه اختلال در پمپاژ خون آنها، عوارضي همچون تنگي نفس، تجمع سرم در بافت بينابيني قلب و تظاهر آن بصورت تورم را افزايش مي‌دهد و در نهايت موجب ضعف، بي‌حالي و خستگي مي‌شود.
وي گفت: بارداري در زناني كه به بيماري‌هاي مادرزادي قلبي دچار بوده و جهت جريان خون آنها تغيير كرده باشد، مضر است و گاهي مي‌تواند باعث مرگ آنها شود.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه بيشتر بيماري‌هاي قلبي در طي دوران بارداري ناشناخته‌اند و خطرات جانبي زيادي را براي مادر و جنين به همراه خواهند داشت،‌ بنابراين بهتر است آنها قبل از باردار شدن به پزشك معالج مراجعه كرده و طي انجام آزمايشاتي مشكلات قلبي خود را با دارو و اعمال جراحي برطرف سازند.
دكتر داستاني نقش تغذيه در سلامت قلب را طي دوران بارداري ضروري ذكر كرد و افزود: مواد غذايي حاوي ريز مغذي‌ها و سرشار از يون براي كاركرد طبيعي قلب خصوصا در دوران بارداري ضروري است؛ به طوري كه در صورت كمبود اين مواد، اختلالاتي نظير تپش قلب، بي‌حالي، ضعف، سرگيجه و خستگي ظاهر مي‌شود
www.medisna.ir

نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 1:3 | موضوع: بیماری قلبی و بارداری
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
پنجشنبه بيست و پنجم اسفند 1384
با مصرف مكمل كلسيم از بروز «پره اكلامپسي» پيشگيري كنيد
________________________________________
نتايج يك مطالعه گسترده نشان‌ مي‌دهد زنان بارداري كه مقادير كلسيم خون آنها پايين است، در صورت مصرف مكمل غذايي كلسيم مي‌توانند از بروز عارضه خطرناك پره‌اكلامپسي در نوزاد خود پيشگيري كنند.

به گزارش خبرنگار سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران، به نقل از پايگاه خبري health day، با اينكه وجود بيش از حد كلسيم در خون مي‌تواند عوارضي به دنبال داشته باشد اما فقدان آن نيز منجر به افزايش بيش از حد فشار خون مادر و به دنبال آن وقوع پره اكلامپسي مي‌شود.
دكتر «marshal lindhemer»، از دانشگاه شيكاگو در اين باره مي‌گويد: ما متوجه شديم كه مصرف 1/5 گرم مكمل كلسيم، تاثير چنداني بر سلامت زن باردار نمي‌گذارد اما افزايش اين ميزان تا 6 گرم مي‌تواند مانع بروز نيمي از موارد پره اكلامپسي شود.
پزشكان مي‌گويند عارضه پره اكلامپسي يا فشارخون بارداري، تقريبا در 9 درصد از كل بارداري ها رخ مي‌دهد و موجب زايمان زودرس، سقط يا نياز فوري به انجام سزارين مي‌شود.
در همين راستا متخصصان زنان به زنان باردار توصيه مي كنند زير نظر پزشك به مصرف مكمل كلسيم بپردازند.
www.medisna.ir

نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 0:59 | موضوع:
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
پنجشنبه بيست و پنجم اسفند 1384
نظر پزشك در انتخاب روش جلوگيري از بارداري مصروعين ضروري است

مصرف قرص‌هاي ضد بارداري در برخي از بيماران مصروع با ذخيره شدن آب در بافت‌هاي بدن آنان همراه است كه اين امر باعث به وجود آمدن تغيير و تشديد در نوع حملات آنان مي‌شود.
دكتر «شمس‌الدين ‌كهاني »، روانشناس باليني در گفت و گو با خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، در خصوص صرع و داروهاي مصرف ضد بارداري گفت: مصرف قرص‌هاي ضدبارداري در برخي از مصروعين با تغيير حملات آنان همراه بوده و از طرفي مصرف برخي از داروهاي ضد صرع نيز مثل : فني‌توئين، فنوباربيتال، اتوسوكسيمايد و كار بامازپين باعث تضعيف اثرات داروهاي ضدبارداري مي‌شود .
عضو انجمن حمايت از بيماران مصروع ايران افزود: مصرف قرص‌هاي ضدبارداري، استفاده از دستگاه I.U.D ، تزريق آمپول، كاشتن قرص زير پوست، استفاده از كاندوم و بستن لوله‌ها در مردان و زنان، روش‌هاي موفق و مطمئني در جلوگيري از بارداري هستند كه بايد تحت نظر متخصصان بيماري‌هاي زنان و زايمان همچنين پزشك معالج بيماران مصروع براي آنان انتخاب شوند.
وي در ادامه با تاكيد بر توانايي ازدواج و تشكيل خانواده در مصروعين، اضافه كرد: فرد مبتلا به صرع در صورت مشورت و همكاري با پزشك معالج خود سلامت بارداري خود را تامين مي‌كند.
www.medisna.ir
نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 0:46 | موضوع: تنظیم خانواده
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
يکشنبه بيست و يکم اسفند 1384
افسردگي‌ پس‌ از زايمان‌

http://www.iranhealers.com/salamat/iranhealers/conditions-step.asp-t=381.htm



اطلاعات‌ اوليه‌
توضيح‌ كلي‌
علايم‌ شايع‌
علل‌
عوامل‌ افزايش‌دهنده‌ خطر
پيشگيري‌
عواقب‌ مورد انتظار
عوارض‌ احتمالي‌
درمان‌
اصول‌ كلي‌
داروها
فعاليت‌
رژيم‌ غذايي‌
در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد
--------------------------------------------------------------------------------

اطلاعات‌ اوليه‌

توضيح‌ كلي‌
افسردگي‌ پس‌ از زايمان‌ ‌ شروع‌ شده‌ در طي‌ 6 هفته‌ پس‌ از زايمان‌
علايم‌ شايع‌
احساس‌ غمگيني‌، نااميدي‌ و دلتنگي‌
كاهش‌ اشتها و كاهش‌ وزن‌
بي‌انرژي‌ بودن‌؛ خستگي‌
كندي‌ در تكلم‌ و تفكر
بروز مكرر سردرد و ساير ناراحتي‌هاي‌ فيزيكي‌.
سردرگمي‌ درباره‌ توانايي‌ بهبود زندگي‌
علل‌
درجاتي‌ از افسردگي‌ در طي‌ هفته‌هاي‌ اول‌ پس‌ از زايمان‌ در مادران‌ شايع‌ است‌. بارداري‌ و زايمان‌ با تغييرات‌ هورموني‌ ناگهاني‌ همراهند كه‌ بر حالات‌ روحي‌ رواني‌ فرد تأثير گذارند.
پذيرفتن‌ مسؤوليت‌ 24 ساعته‌ مراقبت‌ از يك‌ نوزاد شيرخوار تطابق‌ عمده‌اي‌ را از نظر رواني‌ و شيوه‌ زندگي‌ در اكثر مادران‌ مي‌طلبد، حتي‌ اگر نوزاد فرزند اول‌ نباشد. اين‌ استرس‌هاي‌ فيزيكي‌ و رواني‌ معمولاً با استراحت‌ ناكافي‌ تا هنگام‌ ثبات‌ يافتن‌ نيازهاي‌ معمول‌ كودك‌ همراه‌ است‌، بنابراين‌ خستگي‌ و افسردگي‌ در مادران‌ غيرمعمول‌ نيست‌.
عوامل‌ افزايش‌دهنده‌ خطر
استرس‌
كمبود خواب‌
تغذيه‌ نامطلوب‌
فقدان‌ حمايت‌ مادر از سوي‌ همسر، خانواده‌ يا دوستان‌
سابقه‌ اختلالات‌ رواني‌ قبلي‌ در مادر
پيشگيري‌
اين‌ عارضه‌ قابل‌ پيشگيري‌ نيست‌ ولي‌ مي‌توان‌ آن‌ را با استراحت‌ كافي‌، رژيم‌ غذايي‌ مطلوب‌ و حمايت‌هاي‌ روحي‌ كافي‌ به‌ حداقل‌ رساند.
عواقب‌ مورد انتظار
افسردگي‌ خفيف‌ پس‌ از زايمان‌ با حمايت‌ خانواده‌ و دوستان‌ معمولاً به‌ سرعت‌ برطرف‌ مي‌شود. اگر افسردگي‌ شديد شود ممكن‌ است‌ مادر ديگر قادر به‌ مراقبت‌ از خود و كودك‌ نباشد و بستري‌ در بيمارستان‌ ممكن‌ است‌ ضرورت‌ يابد (به‌ ندرت‌). حتي‌ موارد شديد افسردگي‌ با داروها، مشاوره‌ با متخصص‌ مربوطه‌ و حمايت‌ اطرافيان‌ معمولاً قابل‌ علاج‌ است‌.
عوارض‌ احتمالي‌
فقدان‌ پيوند عاطفي‌ بين‌ مادر و كودك‌، كه‌ براي‌ هر دو زيان‌آور است‌.
افسردگي‌ شديد كه‌ ممكن‌ است‌ با احساسات‌ تهاجمي‌ نسبت‌ به‌ كودك‌، از دست‌ دادن‌ احساس‌ عزت‌ در ظاهر و منزل‌، بي‌ اشتهايي‌ يا غذا خوردن‌ اجباري‌، دوري‌ كردن‌ از ديگران‌ يا تمايلات‌ خودكشي‌ همراه‌ باشد.
درمان‌

اصول‌ كلي‌
مادران‌ نبايد از اين‌ كه‌ احساسات‌ پيچيده‌اي‌ در مورد مادر بودن‌ خود دارند احساس‌ گناه‌ كنند. ايجاد تطابق‌ و ايجاد پيوندي‌ عاطفي‌ طبيعي‌ نياز به‌ درمان‌ دارد.
- در نظر گرفتن‌ برنامه‌هاي‌ مكرر خارج‌ از منزل‌ نظير قدم‌ زدن‌ و ديدارهاي‌ كوتاه‌ با دوستان‌ و اقوام‌ براي‌ مادران‌ مفيد است‌. اين‌ برنامه‌ها به‌ مادران‌ كمك‌ مي‌كند تا دچار احساس‌ انزوا از ديگران‌ نشوند.
- مادران‌ بايد كودك‌ خود را در اتاق‌ جداگانه‌اي‌ بخوابانند. در اين‌ صورت‌ مادران‌ راحت‌تر استراحت‌ خواهند كرد.
- مادران‌ مي‌توانند براي‌ كارهاي‌ روزانه‌ نظير خريد كردن‌ و مراقبت‌ از كودك‌ در هنگام‌ استراحت‌ خود از خانواده‌ يا دوستان‌ كمك‌ بگيرند.
- مادر در صورت‌ احساس‌ افسردگي‌ بهتر است‌ احساسات‌ خود را با همسر يا يك‌ دوست‌ كه‌ شنونده‌ خوبي‌ براي‌ حرف‌هاي‌ اوست‌ در ميان‌ بگذارد. صحبت‌ كردن‌ با ساير مادران‌ امكان‌ استفاده‌ از همفكري‌ و تجربه‌ آنان‌ را فراهم‌ مي‌كند.
- اگر افسردگي‌ شديد شده‌ و بستري‌ در بيمارستان‌ را ايجاد نمايد، توصيه‌ مي‌شود كه‌ مادر در يك‌ مركز نزديك‌ منزل‌ بستري‌ شود تا رابطه‌ نزديك‌ وي‌ با كودك‌ حفظ‌ شود.
- روان‌ درماني‌ يا مشاوره‌ با متخصص‌ مربوطه‌ در صورت‌ تداوم‌ افسردگي‌ توصيه‌ مي‌شود.
داروها
داروهاي‌ ضدافسردگي‌. اين‌ داروها اغلب‌ هنگامي‌ مؤثرند كه‌ 4-3 هفته‌ مصرف‌ شوند. اگر مادر به‌ كودك‌ خود شير مي‌دهد هرگونه‌ داروي‌ تجويزي‌ از اين‌ بابت‌ بايد به‌ دقت‌ در نظر گرفته‌ شود.
فعاليت‌
محدوديتي‌ وجود ندارد. فعاليت‌هاي‌ طبيعي‌ خود را هر چه‌ سريعتر از سر بگيريد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ خاصي‌ نياز نيست‌.
در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد
وجود افسردگي‌ پس‌ از زايمان‌ و در كنار آن‌ رخداد تغييرات‌ ديگر در زندگي‌ نظير طلاق‌، تغيير شيوه‌ زندگي‌ يا اسباب‌ كشي‌
- عدم‌ بهبود افسردگي‌ پس‌ از زايمان‌ در طي‌ 6-4 هفته‌
- وجود افكار و تصميمات‌ جدي‌ خودكشي‌ كه‌ اين‌ حالت‌ يك‌ فوريت‌ روانپزشكي‌ است‌.

نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 0:10 | موضوع: روانشناسی در بارداری وزایمان
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
شنبه بيستم اسفند 1384
بررسی تاثیر ورزش عضلات كف لگن در رفع علائم بی اختیاری استرس ادراری پس اززایمان

پایان نامه ها و طرحهای پژوهشی



عنوان:
بررسی تاثیر ورزش عضلات كف لگن در رفع علائم بی اختیاری استرس ادراری در زنان زایمان كرده در مراكز آموزشی درمانی الزهرا و طالقانی وابسته به دانشگاه علوم
استاد راهنما/مجری:
دكترسیدكاظم مداین
دانشجو یا همکاران:
عزیزه جعفری
واژه های كليدی:
بی اختیاری استرسی ادراری ، ورزش عضلات لگن ، پس از زایمان
بی اختیاری ادراری حالتی استرس آور و ناتوان كننده بوده كه با دفع غیرارادی ادرار بصورت عینی، تظاهر كرده و با تاثیر برجنبه های اجتماعی، روحی ، شغلی ، خانوادگی، جسمی و جنسی زندگی، مشكلات اجتماعی و بهداشتی برای مبتلایان بوجود می آورد. علاوه بر این هزینه های سرسام آوری برای انها و سرویس های سلامتی بدنبال دارد. عقیده براین است كه حاملگی و زایمان یكی از عوامل مهم مساعد كننده برای بی اختیاری ادراری بوده و شواهد قابل ملاحظه اپیدمیولوژیك مبنی برایجاد بی اختیاری ادراری خصوصا" بی اختیاری استرسی به علت حاملگی و زایمان وجود دارد. بی اختیاری استرسی ادراری یكی از مشكلات شایع در دوران حاملگی و پس از آن می باشد. ورزش عضلات لگن بعنوان اولین خط درمانی برای بی اختیاری استرسی ادراری توصیه شده و سودمندی آن در زنان غیرحامله به كرات نشان داده شده است اما تحقیق های انحام شده در این رابطه در دوره حاملگی و پس ازآن بسیار محدود و همراه با نتایج متناقض می باشد. پژوهشگر جهت بررسی تاثیر این ورزش ها در دوره پس از زایمان برعلائم بی اختیاری استرسی ادراری به انجام این پژوهش اقدام نموده و امیدوار است این پژوهش زمینه ای برای مطالعات پی گیر در این رابطه باشد. پژوهش حاضر یك مطالعه تجربی است كه به منظور تعیین تاثیر ورزش عضلات لگن برعلائم بی اختیاری استرسی ادراری در زنان زایمان كرده انجام گرفت. جامعه پژوهش كلیه زنان زایمان كرده در بخش های مامایی بیمارستانهای آموزشی الزهرا و طالقانی تبریز بودند كه در دوره حاملگی علائم بی اختیاری استرسی داشتند. نمونه گیری به روش آسان یا در دسترس انجام گرفت وافراد بصورت یك روز در میان در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. تعداد نمونه مورد پژوهش 54 نفر در هر گروه بود و گروهها همگن بودند روش گردآوری داده ها مصاحبه و مطالعه پرونده بیماران بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای در رابطه با علائم بی اختیاری استرسی ادراری و پرونده بیماران بود . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دررابطه با علایم بی اختیاری ادراری و پرونده بیماران بود . به افراد گروه مورد ورزش عضلات لگن آموزش داده و افراد هر دو گروه 6 و 12 هفته پس از زایمان پیگیری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون Kappa-agreement و مقایسه Kappa در دو گروه انجام شد. بررسی و مقایسه علائم در 6 و 12 هفته پس از زایمان نشان داد كه از نظر تكرر نشت ادرار بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود دارد (6 هفته 001 = P و 12 هفته: 04/0 = P). علائم نشت وابسته به استرس و میزان نشت در گروه مورد پسرفت بیشتری نسبت به گروه شاهد نشان داد ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج پژوهش نشان داد كه ورزش عضلات لگن تا 6 هفته و 12 هفته پس از زایمان منجر به كاهش تكرر نشت ادراری به لحاظ آماری و كاهش موارد نشت وابسته به استرس و میزان نشت به لحاظ ظاهری در گروه مورد شد. با توجه به نتایج فوق مراقبین بهداشتی مخصوصا" ماماها می توانند برانجام این ورزش در دوره پس از زایمان تاكید نمایند.

http://www.tbzmed.ac.ir/payannameh/abstract.asp?iID=26
نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 23:45 | موضوع: ورزش در دوران بارداری و پس از زایمان
• لینک ثابت • یک مطلب جدید
شنبه بيستم اسفند 1384
ورزش در بارداری
چه ورزشهایی در یک حاملگی سالم و بی خطر توصیه میشوند؟از انجام
چه ورزشهایی باید خودداری کرد؟آیا شکل ورزش برای تمام زنان باردار یکسان است؟
در جریان حاملگی،ورزشهای با شدت کم تا متوسط انجام میشود.ورزش منظم(حداقل 3 بار درهفته)به شکلهای مقطع ترجیح داده میشود.
بعد از سه ماه اول حاملگی از ورزش در حالت خوابیده به پشت خودداری ورزند.چرا که این حالت سبب کاهش برون ده قلبی در بعضی زنان میشود.در ضمن دوره های طولانی مدت ایستادن هم توصیه نمیشود.
در صورت احساس خستگی باید ورزش را قطع کنند.اصولاً فعالیت تا حدی توصیه میشود که به خستگی نیانجامد.ورزشهای بدون وزنه مثل دوچرخه سواری و شنا با حداقل خطر آسیب به مادر و جنین همراه بوده و میتوانند
تا پایان دوران حاملگی ادامه یابند.
انجام هر گونه ورزش که با خطر برخورد ضربه و آسیب به شکم هر ماه باشد،ممنوع است.خصوصاً در سه ماه آخر حاملگی،با توجه به وزن رحم حامله و نیز اضافه وزن،مادر باید مراقب از دست دادن تعادل بدن،ناشی از تغییر در محور ثقل باشد.
باید رژیم غذایی مناسب در جریان حاملگی و ورزش تأمین شود،به علاوه تأمین آب مورد نیاز بدن داراری اهمیت است.
ورزشهای دوران حاملگی وابسته به وضعیت هر فرد تفاوت خواهد کرد.نوع این ورزشها بسته به سطح آمادگی بدنی قبلی خانم باردار،وضعیت
پزشکی وی،در دسترس بودن وسایل تمرینی و ترجیح خود وی است.
قطع ورزش در صورت وجود هر یک از علائم زیر توصیه میشود:تنگی نفس،سردرد،ضعف عضلانی،تهوع،خستگی،درد قفسه سینه،درد پشت،درد لگن،اشکال در راه رفتن،کاهش فعالیت جنین،انقباضات متوالی رحم،خونریزی از واژن و ترشح مایع آمنیوتیک.
منع مطلق انجام ورزش در حین حاملگی شامل موارد زیر است:خونریزی های اخیر رحمی،دیسترس جنینی،بیماریهای قلبی،سابقه سقط یا زایمان زودرس(بیش از یکبار)،فشار خون حاملگی دیابت و بیماری کلیوی کنترل نشده،پارگی اخیر پرده ها.
از شیرجه زدن در آب،رفتن به مکانهای با ارتفاع زیاد و اکسیژن کم،شنا در آب بسیار گرم یا بسیار سرد و اسکی روی آب نیز خودداری شود.
http://www.irteb.com/sportmedical/womensport.htm#چه%20ورزشهایی%20در%20یک%20حاملگی

نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 23:16 | موضوع: ورزش در دوران بارداری و پس از زایمان
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
شنبه بيستم اسفند 1384
ورزش در بارداري



چه ميزان ورزش در طي بارداري توصيه مي شود ؟
چه ورزشهايي در دوران بارداري خطرناک است ؟
اصول کلي ورزش در بارداري
آمادگي بدن براي زايمان

حفظ و تقويت ميزان قواي عاطفي و جسماني در طي حاملگي داراي اهميت بسياري است . ورزش به شما کمک مي کند قبل و بعد از زايمان از نظر جسمي در وضعيت مناسبي باقي بمانيد .
در طي ورزش ، گردش خون بسيار مناسب مي شود : بنابراين جنين به طور مرتب مي تواند باعث رضايت خاطر روحي و همچنين جسمي شما باشد . ورزش راه لذت بخشي براي آماده شدن براي تغييرات دوران بارداري است .
ورزش :
موجب افزايش آزاد شدن هورمونهايي به نام اندورفين ها شده که باعث کمتر شدن احساس خستگي و افسردگي مي شود .
موجب کاهش درد پشت ، گرفتگي ساق پا ، يبوست و تنگي نفس مي شود .
موجب افزايش ميزان انرژي شده و شما را براي دوره زايمان آماده مي نمايد .
موجب بدست آوردن زودتر شکل مناسب و طبيعي بدن پس از زايمان مي شود .
ورزش ، گردش خون را افزايش مي دهد که در نتيجه به تنظيم فشار خون کمک مي کند . در صورتيکه عضلات ورزيده داشته باشيد .
دوره درد و زايمان را راحت تر پشت سر خواهيد گذاشت . با توجه به اينکه توانايي هاي بدني هر فرد با فرد ديگر متفاوت است ، قبل از شروع و يا ادامه دادن هر يک از نرمشها يا ورزشهائي که در ادامه معرفي مي شود با پزشک خود مشورت نمائيد .

چه ميزان ورزش در طي بارداري توصيه مي شود ؟
شايد انجام ورزش معمول روزانه با توجه به برنامه کاري بسياري شلوغ ، چندان دست يافتني نباشد . شما مي توانيد بسياري از اين روشها را که در طي بارداري توصيه مي شود در طي فعاليتهاي ديگر روزانه تان انجام دهيد ؛ به طور مثال تمرينهاي لگني ( کف لگن ) در طي شستشوي دندانها انجام مي شود ؛ ورزش پا و قوزک پا را مي توانيد در حاليکه پشت ميزتان نشسته ايد و يا در اتوبوس هستيد انجام دهيد ؛ و يا در حاليکه در حال خواندن کتاب و يا تماشاي تلويزيون هستيد تمرين تيلور را انجام دهيد . تمرينات مکرر ولي کوتاه مدت بهتر از تمرينات طولاني مدت يکبار در روز است . در حالت غيربارداري يک زن مي تواند با استراحت يکساعت و نيمه انرژي خود را ذخيره کند ؛ اما زن باردار ، شايد نيمي از روز براي رهايي از خستگي به استراحت احتياج داشته باشد . پس با خودتان مهربان باشيد و فعاليت تان را محدود کنيد تا برايتان لذت بخش و آرامش بخش باشد .
در طي حاملگي شما آزاد هستيد به همان ميزاني که قبل از بارداري به طور مرتب در ورزش شرکت مي کرديد ورزش تان را ادامه دهيد . ادامه دادن تمرينات طي بارداري باعث مي شود بدنتان در همان وضعيت سابق و آماده باقي بماند . همچنين بعضي ورزشها مخصوصاً در طي بارداري توصيه مي شوند مانند پياده روي ، شنا ، يوگا و ... پياده روي براي هضم غذا ، گردش خون و نگهداري شکل بدن بسيار مفيد است . در هنگام پياده روي سعي کنيد بالاتنه در حالت کشيده ، باسن جمع ، باشد و همچنين کشيده بودن شانه به عقب و بالا بودن سر را حفظ کنيد . هر چه به انتهاي بارداري نزديک مي شويد با توجه به نرمتر شدن رباطهاي لگني ، ممکن است در طي پياده روي طولاني ، احساس درد در ناحيه پشت کنيد . هميشه در هنگام پياده روي کفشهاي مناسب با کف نرم بپوشيد .
شنا کردن : شنا باعث تقويت اکثر عضلات مي شود و براي افزايش انرژي بسيار مناسب است . به دليل اينکه وزنتان در داخل آب کمي کاهش مي يابد ، احتمال کشيدگي عضلات و مفاصل کمتر است ؛ بنابراين احتمال آسيب ديدن عضلات و مفاصل کمتر مي شود .
در هنگام راه رفتن در کنار استخر مراقب سر خوردن باشيد . براي جلوگيري از اين مورد ، از دمپايي هاي مناسب استفاده کنيد و با احتياط کامل حرکت کنيد .
يوگا :
يوگا داراي منافع متعددي است مانند تقويت ميزان انرژي و کاهش فشارهاي ذهني - رواني . همچنين يوگا به شما ياد مي دهد که چگونه تنفستان را کنترل کنيد و در طي زايمان کاملاً متمرکز باشيد .

چه ورزشهايي در دوران بارداري خطرناک است ؟
ورزشهايي مانند اسکي و اسب سواري به خصوص در هنگاميکه سن بارداري افزايش مي يابد و رحم بزرگتر مي شود با خطرات بيشتري همراه است ؛ زيرا در اين هنگام نقطه ثقل بدن به طرف جلو متمايل و احتمال سقوط بيشتر مي شود . از انجام فعاليت هاي ديگري که در زير مي آيد به دليل کشش بسيار زيادي که به بدن وارد مي کند ، بايد پرهيز شود .
- پرش : در دوران بارداري تمرينهاي پرشي انجام ندهيد . اين کار به شدت به سينه هاي شما ( که در طي بارداري به حمايت بيشتري نياز دارد ) آسيب مي رساند و براي ناحيه پشت ، ستون مهره ها و لگن ، مفصل سر استخوان ران و زانوها مضر است .
حمل کوله پشتي : کليه فعاليت هايي که منجر به حمل وزنه مي شوند مضر است ؛ زيرا اين فعاليت ها رباطهاي پشت را در کشش بيش از حد قرار مي دهند و رباطها در حالت کشيده باقي مي مانند ، و بازگشت عضلات به وضعيت سابق طول مي کشد .
دراز و نشست : اين تمرينات را انجام ندهيد . عضلات طولي شکم طوري طراحي شده اند که در قسمت مياني ،‌اجازه رشد رحم را بدهد و نرمش دراز و نشست باعث سفت شدن اين عضلات مي شود . اين کشش ، بازگشت به حالت اول را بعد از زايمان طولاني مي کند . همچنين نگه داشتن پا در حالت ارتفاع در حاليه به پشت خود خوابيده ايد مي تواند موجب همان اثر شود .
پياده روي براي هضم غذا ، گردش خون و نگهداري شکل بدن بسيار مفيد است .

اصول کلي ورزش در بارداري
۱ - ورزش را در يک مکان آرام شروع کنيد . قبل از هر تمرين ، چند نفس عميق بکشيد . تنفس عميق موجب اکسيژن رساني مناسب به عضلات مي شود .
۲ - اگر در حين تمرين دچار درد ،‌ گرفتگي عضلاني و تنگي نفش شديد تمرينات را قطع کنيد . در اين هنگام در حالت آرام ، استراحت کنيد . در طي ورزش ، گردش خون بسيار مناسب مي شود ، بنابراين جنين به ميزان فراواني اکسيژن از راه خون دريافت ميکند . اکسيژن رساني به تمامي بافتها وجود دارد به خصوص مغز که باعث عملکرد بهتر آن مي شود . اگر شما به خوبي اکسيژن دريافت نکنيد، به جنين شما نيز به حد کافي اکسيژن نخواهد رسيد . هورمونهايي که در حين ورزش ترشح مي شوند از طريق عبور جفت به جنين مي رسد ؛ بنابراين در شروع ورزش هورمون آدرنالين به جنين مي رسد . در حين ورزش اثرات اندورفين ها بر روي جنين آشکار مي شود ( که موجب احساس خوب بودن و با نشاط بودن مي شوند ) .
در روي زمين مسطح ورزش کنيد .
۴ - همواره بالاتنه را راست و مستقيم نگاه داريد .
۵ - در صورت نياز به کمک ، به ديوار تکيه دهيد .
۶ - نرمش را به آرامي شروع کنيد و به نرمي ادامه دهيد .
۷ - در صورتيکه احساس درد و يا ناراحتي ،‌ سرگيجه و خستگي کرديد ، ورزش را قطع کنيد .
۸ - هميشه مراقب تنفس هايتان باشيد .
همواره قبل از شروع ورزش ، نرمشهايي جهت گرم کردن انجام دهيد . گرم کردن به آرامي بدن شما را براي تمرينات سنگين تر آماده مي کند و همچنين موجب انطباق مناسبي با تمرينات روزانه مي شود .
گرم کردن باعث مي شود عضلات و مفاصل به آرامي گرم شوند واز کشش آنها جلوگيري مي کند و در نتيجه احتمال بروز آسيب کمتر مي شود . در صورتيکه تمرينات مربوط به گرم کردن را انجام ندهيد ، ممکن است گرفتگي و يا خشکي مفاصل و عضلات شما را آزار دهد .
تمرينات کششي :
قبل از شروع هر نوع ورزش روزانه ، همواره به آرامي خود را گرم کنيد . نمونه اي از اين تمرينات در تصاوير زير ديده مي شود . اين تمرينات باعث مي شوند که خون به نحو مناسب در بدن گردش کند و باعث اکسيژن رساني مناسب به شما و جنين شود . هر تمرين را ۵ تا ۱۰ بار به آرامي انجام دهيد . در هنگام انجام اين تمرينات شما نبايد احساس ناراحتي کنيد . همچنين حتماً در هنگام انجام اين تمرينات در موقعيت بدني مناسب باشيد .
تمرينات سر و گردن :
۱ - همواره سرتان را به آرامي تکان دهيد . در ابتدا به آرامي سرتان را به يکطرف خم کنيد . اين تمرين را در جهت ديگر انجام دهيد .
۲ - مطابق شکل سر را به آرامي به پشت خم کنيد و مجدداً به حالت اول برگردانيد .
۳ - سر را به طرف چپ و راست بچرخانيد .
مفصل دست
در حالت راحتي در حاليکه در حالت چهارزانو هستيد و پشتتان کشيده است بنشينيد ؛ در حاليکه سرتان را به آرامي مستقيم نگاه داشته ايد نفستان را بيرون دهيد و بالا تنه را به آرامي به سمت راست بچرخانيد . در همين هنگام دست راست خود را در پشت خود قرار دهيد . اين تمرين را با دست چپ و به طرف چپ نيز انجام دهيد براي کاهش خستگي مفصل دست مي توانيد آن را به آرامي در حالت کشيده قرار دهيد . مطابق شکل براي کنترل ميزان کشيدگي ، دست خود را مي توانيد بروي زانو قرار دهيد .
بازوها و شانه ها
روي زانوهايتان بنشينيد .

دست راستتان را به آرامي به طرف بالا بکشيد . سپس آن را به پشت خم کنيد و دست چپتان را مطابق شکل به دست راست قلاب کنيد . سپس مطابق شکل به ترتيب دست راست و سپس دست چپ خود را به صورت آويزان براي ۲۰ ثانيه نگاه داريد . دست ديگرتان را بر روي آرنج قرار دهيد و به آرامي دست ديگر را به طرف پايين فشار دهيد . سپس دستها را در حالت راحت قرار دهيد . در صورتيکه نمي توانيد اين تمرين را انجام دهيد ناراحت نباشيد .
تمرين ساق و کف پا :
روي زمين بنشينيد . در حاليکه بدنتان کاملاً کشيده و پاها به طرف جلو دراز شده است ،‌ دستها را در پشت بر روي زمين نزديک مفصل سراستخوان ران قرار دهيد تا بتواند در تحمل وزن به شما کمک کند . زانو را خم کنيد سپس آن را در حالت کشيده قرار دهيد . اين کار را با پاي ديگر تکرار کنيد . اين حرکت باعث تقويت عضلات ساق پا و ران مي شود .
بهبود گردش خون :
مستقيم بنشينيد و دستها را در پشت حايل کنيد . پاي تان را از زمين بلند کنيد و آن را به طرف داخل به حالت کشيده سفت کنيد . سپس با حرکت مفصل قوزک در هوا يک دايره رسم کنيد . براي رفع خستگي مي توانيد کف پا را به خارج متمايل کنيد .
عضلات کف لگن :
عضلات کف لگن محوطه اي را تشکيل مي دهد که رحم ، روده ، مثانه را حمايت مي کند . در طي حاملگي به دليل افزايش هورمون و پروژسترون ، عضلات نرم و شل مي شوند . براي جلوگيري از اين اتفاق ورزشهاي زير کمک کننده خواهند بود تا قوام عضلات کف لگن به حالت طبيعي باقي بماند . اين عضلات به دليل تقويت قوام عضلات از افتادگي مثانه و بروز « بي اختياري ادرار » در سالهاي بعد جلوگيري مي کند .
عضلات ناحيه اطراف واژن و مقعد را به داخل بکشيد و در حالت جمع و منقبض نگاه داريد ؛ مانند زمانيکه شما مي خواهيد جريان ادرار را متوقف کنيد . اين کار را تا زماني که احساس ناراحتي نکرده ايد ادامه دهيد . همچنين اين تمرينات را بايد هر چه زودتر پس از زايمان آغاز کنيد تا خطر افتادگي به حداقل برسد . اين تمرينات همچنين به آمادگي واژن براي شروع مقاربت پس از زايمان کمک مي کند . بهتر است اين تمرينات را تبديل به يکي از تمرينات مداوم و روازنه کنيد . شما مي توانيد اين تمرين را ۲۵ مرتبه در طول روز تکرار نمائيد .
در کنار تمرينات ورزشي مناسب عمومي تمام بدن ، شما بايد بيشتر به تمريناتي بپردازيد که در طي زايمان و پس از آن شما را ياري دهد . يعني تمريناتي که به شما کمک کند تا دوران باراري و زايمان را راحتر طي کنيد . بعضي از متخصصين امر ، تعدادي از تمرينات يوگا را که مناسب براي اين دوران است پيشنهاد مي کنند که در شکلهاي زير به نمايش درآمده است .
مطابق شکل پاهايتان را در حدود ۳۰ سانتي متر از هم بازکنيد و به صورت موازي قرار دهيد . دستهايتان را در پشت قلاب کنيد و به آرامي به جلو خم شويد ، پشتتان را کاملاً صاف نگاه داريد . چند نفس کوتاه ولي عميق بکشيد و سپس به آرامي بلند شويد .
پس از خم شدن به طرف جلو ، به آرامي دستهايتان را تا جايي که مي توانيد به طرف بالا بکشيد و به هم قلاب کنيد . به روي زانوها و دستها قرار بگيريد . فاصله زانو را در حدود ۳۰ سانتي متر تنظيم کنيد . عضلات ناحيه باسن را سفت کنيد و عضلات شکم را بالا بکشيد و چند لحظه در اين حالت نگاه داريد و سپس آن را رها کنيد . اين تمرين را چند بار تکرار کنيد .

مطابق شکل به پشت دراز بکشيد . در حاليکه دستهايتان در کنار بدن است کف پا را به زمين فشار دهيد و لگن را تا ارتفاعي که مي توانيد از زمين بلند کنيد . سپس به آرامي به طرف پايين برگرديد . در اين حين به آرامي و عميق تنفس کنيد .
بر روي زمين صاف دراز بکشيد و زانوها را به آرامي در داخل شکم جمع کنيد . و در اين حالت چند ثانيه بمانيد و به طور عميق تنفس کنيد و سپس در حالت راحت قرار بگيريد .
پاي راست را در حالت کشيده روي زمين دراز کنيد و به آرامي پاي چپ را داخل شکم جمع کنيد . سپس اين حرکت را با پاي ديگر تکرار کنيد .
پاها را داخل شکم جمع کنيد و پاها را در حالت ضربدر قرار دهيد . سپس به آرامي به طرف راست و چپ بچرخيد .
مطابق شکل به پشت دراز بکشيد و دستها را از هم باز کنيد و در حاليکه نفستان را بيرون مي دهيد به آرامي زانو را به طرف چپ و سر را به راست بچرخانيد . اين حرکت موجب گردش آرام ستون مهره ها مي شود . در اين حالت براي چند ثانيه کوتاه بمانيد و به حالت اول بازگرديد و اين کار را در جهت مخالف تکرار کنيد .

آمادگي بدن براي زايمان
در صورتيکه قبل از شروع زايمان شما از نظر جسمي و روحي خود را براي اين شرايط آماده کرده باشيد ، مسلماً اين دوران را راحتتر و آسانتر مي گذرانيد . تمرينات زير در طي دوران بارداري بسيار مفيد هستند . اين تمرينات عضلات شما را براي زايمان آماده مي کند و باعث خونرساني مناسب در عضلات ران و پرينه خواهد شد و مفاصل درگير در زايمان را آماده مي نمايد . بعد از هر تمرين ، ۳۰-۲۰ دقيقه در حال آرامش باقي بمانيد .

حدود ۱۰-۵ دقيقه با چشمهاي بسته در حالت آرام دراز بکشيد و در اين هنگام ريتم تنفستان را تنظيم کنيد . اين تمرينات از شدت اضطراب شما خواهد کاست .
تمرين تيلور :
بر روي زمين بنشينيد و پاهايتان را دراز کنيد . سپس به آرامي زانوها را مطابق شکل خم کنيد و کف پاهايتان را در کنار هم قرار دهيد . ران را از هم باز کنيد و به آرامي به زمين نزديک کنيد . در هنگام اين تمرين پشت بايد کاملاً صاف و کشيده باشد و شانه ها و گردن بايد در حالت راحت قرار بگيرد . نفسهاي عميق بکشيد .
در صورتيکه تمايل داشته باشيد مي توانيد از يک پتو و يا بالش نازک براي نشستن استفاده کنيد و از ديوار براي حمايت پشت استفاده نمائيد .
در صورتيکه در ابتدا چسباندن کف پاها مشکل است مي توانيد با فاصله اين کار را انجام دهيد . مثلاً کف پاها حدود ۳۰ سانتي متر فاصله داشته باشد . استمرار در اين تمرين و نزديک کردن آرام کف پاها باعث خواهد شد که بتوانيد کف پاها را به هم بچسبانيد .
تمرين چمباتمه زدن :
در حاليکه پاهايتان حدود ۴۵ سانتي متر از هم فاصله دارد و پشت کاملاً کشيده است بايستيد و سپس به آرامي در حالت چمباتمه بنشينيد و دستها را مطابق شکل در جلوي بدن قلاب کنيد . سعي کنيد باسن در تماس با زمين قرار بگيرد به طوريکه وزن بدن بر روي انگشتان و سرران تقسيم شود . تا زمانيکه احساس ناراحتي نکرده ايد مي توانيد در اين حالت بمانيد و سپس به طرف جلو متمايل شويد و به آرامي بايستيد . اين حرکت مي تواند به صورت يکي از تمرينات روزانه شما درآيد . شما مي توانيد از اين حرکت در هنگام برداشتن وسايل و وزنه ها ، استفاده کنيد .
اين حرکت باعث مي شود که عضلات و مفاصل ناحيه لگن قابليت انعطاف داشته باشد و عضلات ران و پشت قويتر و درد ناحيه پشت کمتر شود .
تعادل مطمئن :
در صورتيکه لازم مي دانيد براي انجام اين تمرين از وسيله اي مانند صندلي و لبه پنجره و ... استفاده نمائيد تا بدين ترتيب در هنگام چمباتمه زدن شما را حمايت کند . ( مطابق شکل )

تمرينات آرام سازي ( ايجاد آرامش ) :
به تدريج که رحم رشد مي کند احتمالاً شما متوجه مي شويد که دراز کشيدن به پشت در حاليکه يک بالش زيرسرتان قرار دارد تمرين مناسبي است . شما مي توانيد به راحتي در اين حالت به استراحت بپردازيد .
همچنين مطابق شکل مي توانيد پاهايتان را بر روي يک صندلي قرار دهيد تا پاها و مفاصل زانو استراحت کنند . ارتفاع صندلي بايد طوري باشد که زاويه ران با زمين مطابق شکل حفظ شود .
دراز کشيدن :
در حاليکه يک بالش زير سرتان قرار دارد به پهلو دراز بکشيد ، بازويتان را مطابق شکل قرار دهيد و پاها را در موقعيت مشابه شکل به حالت راحت قرار دهيد . چشمهايتان را ببنديد و بر روي تنفستان تمرکز کنيد .
ماساژ :
يکي از راههاي مناسب براي ايجاد آرامش و همچنين رفع خستگي ، ماساژ مي باشد . اين روش در دوران بارداري نيز مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد . ماساژ نواحي مختلف بدن مي تواند باعث تحريک انتهاي اعصاب پوست شود و همچنين گردش خون ناحيه را بهبود بخشد و موجب برطرف شدن خستگي شود . در نتيجه تمام اين موارد نوعي احساس شادابي و خوب بودن در فرد ظاهر مي شود .
بهتراست ماساژ دادن در يک اتاق نيمه تاريک و در حاليکه موزيک ملايمي شنيده مي شود انجام گيرد . نشستن بر روي يک بالش نرم نيز مي تواند کمک کننده باشد در هنگام ماساژ به طور کلي حرکات دست بايد آرام باشد و استفاده از روغنهاي مخصوص ماساژ به خصوص روغنهايي که داراي عصاره گياهي هستند توصيه مي شود تا اصطکاک بين دست و پوست به حداقل برسد .

http://irib.com/health/



نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 23:8 | موضوع: ورزش در دوران بارداری و پس از زایمان
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
شنبه بيستم اسفند 1384
از فواید ورزش در بارداری
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

دانشمندان با اعلام اين كه موش‌هاي آزمايشگاهي باردار كه روزانه تحرك ويژه‌اي دارند، توليد سلول‌هاي مغزي جديد در جنين‌شان را افزايش مي‌دهند معتقدند با توجه به شباهت‌هاي فيزيولوژيكي ميان آنها و انسان اين قضيه در مورد زنان باردار هم صدق مي‌كند.
به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، پايگاه اينترنتي نيوكرالا گزارش داد: دانشمندان آمريكايي اخيرا دريافته‌اند كه ورزش و تحرك در حيوانات بالغ مي‌تواند حجم توليد نورون‌هاي مغزي جديد را در منطقه‌اي از مغز موسوم به «هيپوكامپوس» افزايش دهد.
اكنون آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين فرآيند مي‌تواند در زمان بارداري از مادر باردار به جنين منتقل شود.
اhttp://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-682605&Lang=P

نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 21:25 | موضوع: ورزش در دوران بارداری و پس از زایمان
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
شنبه بيستم اسفند 1384
علائم کم خونی
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

كم خوني يكي از شايعترين اختلالات خوني در جهان به شمار مي‌رود و زماني بروز مي‌كند كه تعداد گلبول‌هاي قرمز سالم در خون بيش از حد كاهش پيدا مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، گلبول‌هاي قرمز خون حاوي هموگلوبين هستند كه اكسيژن را به تمام اندام‌ها و بافت‌هاي بدن حمل مي‌كند. اگر كم خوني درمان نشود، مي‌تواند به اعضاي بدن فشار وارد كند.
محققان موسسه آمريكايي نموروس با ذكر مطالب فوق اظهار كردند كه اين نارسايي علايم بسياري دارد اما اغلب عوامل به وجود آورنده آن شامل اختلالات وراثتي، كمبودهاي تغذيه‌اي، عفونت‌ها يا مصرف نوعي دارو يا ماده سمي است.
درمان اين عارضه بستگي به علت به وجود آورنده كم خوني و نوع آن دارد كه شامل مصرف آهن و مكمل‌هاي ويتاميني مي‌شود.
علايم كم خوني عبارتند از پريدگي خفيف رنگ پوست، خستگي، سرگيجه و منگي است. از آنجا كه ممكن است اين علايم مربوط به بيماري‌ها و مشكلات ديگري نيز باشند لذا بهتر است در اين زمينه با پزشك متخصص مشورت شود.
http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-682871&Lang=P
نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 21:23 | موضوع: کم خونی و بارداری
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
جمعه نوزدهم اسفند 1384
حرکت؟ تکان ؟ از کی ؟

حركت جنين

مادران باردار از هفته شانزدهم به بعد حركت كودك خود را احساس مي كنند
هفته شانزدهم بارداري زودترين هنگامي است كه يك زن باردار مي تواند از حركت كودك خود آگاه شود.
در اوايل هفته شانزدهم، حركت گاهي به صورت حركات موجي در داخل شكم و تكانهاي بسيار خفيف است. اما بعد از مدتي، حركتهاي جنين كاملا واضح شده و مادر احساس مي كند كه كودك او به شكم ضربه وارد مي كند.

حركت جنين را از زمان ياد شده به بعد شرط بارداري سالم است و اگر مادري متوجه شود كه كودك او هرگز حركتي نمي كند بايد حتما به يك متخصص مراجعه كند و از سلامت جنين خود مطمئن شود.
با وجود اينكه حركت كودك در كليه بارداري هاي سالم ديده مي شود اما نوزادان مختلف از نظر ميزان و شدت حركت با هم متفاوتند و تنها يك پزشك متخصص مي تواند به مادر اطمينان كافي را از نظر كم بودن يا زياد بودن تكانهاي جنين بدهد.




لينك متن:
http://www.iranhealers.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1249
نوشته شده توسط کارشناس مامایی/ث.خ در 2:25 | موضوع:
• لینک ثابت • `پذیرای نظرات شما در این زمینه هستیم
جمعه نوزدهم اسفند 1384
کاندوم
كادومهاي مردانه))
کاندومهاي مردانه به شکل آلت تناسلي مردان بوده و معمولا از جنس لاتکس(Latex) مي باشند . کاندومها با ايجاد يک سد بين زوجين باعث مي شوند که مايعات بدن (مني) انتقال پيدا نکند . اين کار موجب مي شود که بيماريهاي عفوني مقاربتي مثل بيماري ايدز از اين طريق منتقل نشود. کاندومهاي مردانه در حال حاضر تنها روش جلوگيري از بارداري بطريقه موثر و قابل برگشت هستند که براي مردان وجود دارد . ميزا کارآيي کاندوم هاي مردانه در جلوگيري از بارداري 88 تا 97 در صد مي باشد.
-نحوه استفاده از کاندوم هاي مردانه:
کاندومهاي مردانه فقط وقتي موثر هستند که قبل از انجام مقاربت استفاده شوند . در ابتدا ممکن است استفاده از کاندومها کمي ناراحت کننده و مشکل باشد اما پس از مدتي به آنها عادت خواهيد کرد و استفاده از آن برايتان راحت خواهد بود . استفاده از اسپرم کش ها همراه با کاندوم مي تواند خطر وقوع حاملگي را نيز به ميزان زيادي کاهش دهد.هيچگاه از دو کاندوم در يک زمان استفاده نکنيد . از کاندومهاي مردانه و کاندومهاي زنانه نبايد به طور همزمان با يکديگر استفاده شود. قرار دادن دو کاندوم مردانه بر روي آلت تناسلي مي تواند احتمال پارگي کاندوم را افزايش دهد. نوار لاتکسي که در انتهاي قسمت باز کاندوم قرار دارد به جلوگيري از لغزيدن و سر خوردن کندوم در حين مقاربت کمک مي نمايد. پس از خروج مني ، آلت تناسلي را قبل از اينکه حالت نعوظ خود را از دست داده و شل شود ، از مهبل بيرون بکشيد . درطي بيرون کشيدن آلت تناسلي از مهبل ، با دستتان کاندوم را بر روي آلت تناسلي نگه داريد تا از نشت کردن اسپرمها (مني) به خارج کاندوم جلوگيري شود. سپس اين کاندوم را به دور بيندازيد و در صورتي که فعايت جنسي هنوز ادامه دارد از يک کاندوم جديد ديگر استفاده نماييد . در طي مدتي که اين کار را انجام مي دهيد از تماس آلت تناسلي خودتان با همسرتان جلوگيري نماييد تا از انتقال عفونت يا بروز حاملگي جلوگيري شود . بعد از بيرون آوردن کاندوم ، هنوز هم ممکن است مقداري اسپرم بر روي آلت تناسلي وجود داشته باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید