بخشی از مقاله

حیات وحش مازندران

تحقيق و پژوهش
از كساني كه بنده را در انجام مراحل تحقيق كمك و همكاري نموده‌اند تا بتوانم در انجام اين مرحله موفق شوم سپاس و تشكر مي‌نمايم و آرزوي سلامتي و سربلندي براي همه‌ي اين عزيزان را از خداوند منان خواستارم%
با تشكر فاطمه برزگر وليلائي

نام : فاطمه

نام خانوادگي : برزگر وليلائي

تاريخ تنظيم : 3/ 12/ 85

موضوع تحقيق : حيات وحش مازندران

نام دبستان : شهداي فرهنگي

نام معلم : خانم يوسفي

نام مدير : خانم پيران دلير

شهرستان : قائم‌شهر

پايه : چهارم ابتدايي


« فهرست مطالب »
پژوهش چيست ؟
گام اول : انتخاب موضوع تحقيق
گام دوم : مطالعه در مورد موضوع انتخاب شده
گام سوم : ساختن فرضيه
گام چهار : آزمودن فرضيه- جمع‌آوري اطلاعات- مصاحبه- نكات قابل توجه اطلاعات
گام پنجم : جمع‌بندي و نتيجه‌گيري
گام ششم : گزارش‌نويسي- منابع


پژوهش چيست ؟
پژوهش به معني بررسي كردن جستجو كردن و به ريشه مطالب پي بردن است و فردي كه اين كارها را انجحام مي‌دهد پژوهشگر ناميده مي‌شود. پژوهشگر برايشروع كار خود پرسشهايي را مطرح مي‌كند و از طريق آزمايش و مشاهده دقيق پاسخ پرسشها را پيدا مي‌كند و جواب اين پرسشها به زياد شدن اطلاعات علمي منجر مي‌شود


موضوع تحقيق :
شناسايي جانوران و محل زندگي و تأثير آن بر محيط : ( جانوران وحشي )
چرا اين موضوع را انتخاب كردم : چون به محيط زندگي و اطلاعاتي در مورد زندگي و نوع تغذيه حيوانات علاقه ي زيادي داشتم وقتي موضوع پژوهش را به ما دادند اين موضوع را برگزيدم و خواستم مقدمه‌اي باشد براي اطلاعات من از نوع زندگي و تأثير حيوانات در زندگي باشد.


مقدمه :
- جانوران زيادي روي كره‌ي زمين زندگي مي‌كنند بعضي راه مي‌روند، بعضي پرواز مي‌كنند، برخي مي‌خزند و برخي ديگر خون‌گرم و خونسردند. بعضي گوشتخوارند و بعضي علفخوارند بعضي بزرگ و بعضي كوچك‌اند تعداد انواع جانوران بيش از يك ميليون است در اين ميان جانوراني در ايران و مازندران زندگي مي‌كنند. بعضي وحشي بعضي اهلي و بعضي پرنده و برخي در جنگل و برخي در كوهستانها زندگي مي‌كنند مازندران با ويژگي طبيعي و غناي گياهي و جنگلي و كوهستاني يكي از بهترين زيستگاه‌ها براي جانوران به شمار مي‌رود و به علت نزولات جوي و اكوسيستم‌هاي جنگلي و پوشش زنده‌ي بسيار قوي وضعيت متعادلي دارد.


گام دوم : مطالعه در مورد موضوع
ضيايي هوشنگ راهنماي پستانداران ايران سازمان محيط زيست چاپ اول 1375
شغال و روباه از خانواده سگ‌سانان مي‌باشند آنها از جانوران مرده پرندگان و در مواقع ضروري از ميوه‌ها تغذيه مي‌كنند
پورسيف كامران چاپ طلوع آزادي حيات وحش ايران
ببر مازندران در گذشته بسيار معروف بوده در گذشته بسيار معروف بوده و آوازه اش به آن سر دنيا رسيده بود اما به علت بي توجهي محيط زيست نسلش منقرض شد.

فراهاني جميله كتاب علمي چاپ كاج ص 200
خرس‌هاي امروزي تكامل يافته خرس مگاتريوم در گذشته است كه اندازه فيل بوده و قد شش متر بوده است

جانوران در همه‌ي مناطق پراكنده
هستنندآنها يا به صورت گروهي و
يا به صورت انفرادي زندگي مي‌كنند


در مازندران جانوران هم در جنگل و هم در مناطق كوهستاني و كوهپايه‌اي و ييلاقي زندگي مي‌كنند جانوراني كه در كوهستان‌هاي شمالي زندگي مي‌كنند عبارتند از : از قوچ، ميش، گوزن و بز و بعضي هم در مناطق جنگلي زندگي مي‌كنند كه عبارتند از : شغال، گرگ و روباه، جوجه‌تيغي، خوك، پلنگ، خرس جانوران خصوصيات زيادي دارند بعضي گوشتخوار و برخي علفخوارند بعضي به تنهايي شكار مي‌كنند و عده‌اي از شكار ديگران استفاده مي‌كنند جانوران براي زنده ماندن از خطر دوري مي‌كنند و در محيط‌هاي دو را زندگي انسان به حيات خود ادامه مي‌دهند حالا به خصوصيات جانوران وحشي كه در مناطق جنگلي مازندران هستند مي‌پردازيم.


گرگ : جانوري گوشتخوار مي‌باشد
دندان‌هاي نيش آنهاذ بزرگ و براي
جويدن تكامل پيدا كرده‌اند دندان‌هاي
عقبي ويژه‌ي بريدن و خرد كردن استخوان


مي‌باشدگرگ‌ها به صورت گروهي 3 تا 12 تايي 5 تا 6 تايي كه همه با هم فاميل هستند زندگي مي‌كنند.رئيس قوي‌ترين گرگ نر است و گرگ‌هاي پير از گله جدا مي‌شوند و به صورت تنهايي زندگي مي‌كنند گرگ‌ها حيواناتي پر طاقت و خستگي‌ناپذيرند و در يك روز مسافت 100 كيلومتر را با سرعت كم مي‌دوند در جاهايي كه احساس خطر كنند صداي سگ در مي‌آورند و دشمن را فريب مي‌دهند. گرگ حيواني فوق‌العاده باهوش است وقتي عصباني مي‌شود پشت خود را قوز مي‌كند و با پاهاي سيخ شده راه مي‌رود و به گرگ هاي ديگر مي‌فهماند كه عصباني است و بهتر است كسي سربه سرش نگذارد و گرگ از پستانداران كوچك تغذيه مي‌كند و در جاهايي كه طعمه طبيعي از بين رفته باشد به دام‌هاي گوسفند، الاغ و اسب حمله مي‌كند به همين خاطر انسان‌ها آنها را از بين مي‌برند. گرگ در كنترل جمعيت پستانداران كوچك نقش به سزايي دارد


شغال : از خانواده سگ‌سالان مي‌باشد
جانوري گوشتخوار يا به عبارتي
همه چيز خوار است دندانهاي تيزي براي


بريدن دارد و حس بويايي او قوي است شغال‌ها شب ‌گردند و با زوزه‌ي دسته‌جمعي در اوايل غروب كه شبيه فرياد انسان است شناخته مي‌شوند از لاشه‌ي حيوانات زباله‌هاي شهري و روستايي پستانداران كوچك مثل موش و خرگوش و در برخي مواقع از ميوه‌ها و مرغ و خروس نيز تغذيه مي‌كنند و در كنترل جوندگان كوچك مثل موش و خزندگان و حشرات نقش مهمي دارند طول عمر آنها حدوداً 10 سال است و در مناطق جنگلي مازندران بسيار ديده مي‌شوند و گاه در جاده‌ها نيز به چشم مي‌خورند.


روباه :
پستاندارد با حس بويايي قوي
است. در فصل بهار توليد مثل
مي‌كند با آنكه بسيار زيرك ولي در ساختن لانه تنبل است و هر خانه ي خالي را پيدا كند آن را براي خودش بر مي‌دارد و كارهاي عجيبي براي شكار خرگوش و پرندگان مي‌كند و مانند گربه قوز مي‌كند و دست و پا مي‌زند تا توجه جانور را به خود جلب نمايد و ناگهان او را شكار مي‌كند. روباه از پستاندارن كوچك مثل خرگوش و بچه‌هاي آنها و جوندگان و مردار و مرغ و خروس روستائيان تغذيه مي‌كند. روباه نقش مهمي در كنترل جمعيت جوندگان آفت مثل موش دارد و دشمن روباه پلنگ و پرندگان شكاري مي‌باشد.

خرس قهوه‌اتي :
در جنگلهاي شمال بخصوص در مناطق جنگلي انبوه
( سوادكوه ساري- بهشهر ) زندگي مي‌كند. داراي خواب زمستاني است. خرس ماده دو تا چهار توله در سال بدنيا مي‌آورد در صورتيكه با توله‌هايش است بسيار خطرناك است و حتي ممكن است به انسان حمله كند.


خرس از ميوه‌هاي جنگلي و عسل هاي وحشي استفاده مي‌كند. در گذشته خيلي خيلي دور مشهور به مگاتريوم يعني پدر پدر خرس‌هاي امروزي بود كه درازاي بدنش 6 متر و به اندازه ي فيل بود. خرس داراي پوستي بسيار گرانبهاست به همين علت در گذشته به علت شكار بي رويه و عدم توجه به محيط زيست نسل خرس رو به كاهش رفته است.
پلنگ : پلنگ پوستي زيبا و خال خال به شكل شكوفه دارد. پلنگ گوشت خوار و از
غذاي تازه استفاده مي‌كند.


پلنگ در جنگل‌هاي انبوه
زندگي مي‌كند. غذاي مطلوب پلنگ بز كوهي قوچ و گراز و همچنين گاو ميش مي‌باشد. پلنگ در كنترل جمعيت گراز نقش مهمي دارد و پلنگ به راحتي به بالاي درخت مي‌رود و شكارش را مي‌خورد در صورت كمبود تغذيه به گاو روستائيان حمله مي‌كند و آنها را شكار مي‌كند به علت شكار بي‌رويه شكارچيان نسل پلنگ مازندران رو به انقراض است.
ببر مازندران :


جانوري سنگين وزن و قدرتمند است كمتر جانوري از ضربه‌ي دست آن جان سالم به در مي‌برد.و 40-سال پيش درمازندران ببرهاي
زندگي مي‌كردند كه
آوازه‌اش به تمام دنيا رسيده بود نويسنده‌ي بزرگ شكسپير هم در آثارش از ببر مازندران ياد كرده است 40 سال پيش آخرين ببر در جنگل گلستان شكار شد و نسلش براي هميشه منقرض شد.
گوزن و شوكا : گوزن و


شوكا جز سم داران مي‌باشند.
در جنگلهاي انبوه مازندران در
گذشته شوكا و گوزن به فراواني
يافت مي‌شود وقتي برف زياد مي‌شد حتي اين حيوانات به نزديكي خانه‌هاي روستائيان پناه مي‌آوردند اما امروز تعداد آنها به علت شكار بي‌رويه خيلي كم شده است. در جنگلهاي سوادكوه هنوز هم شوكا به چشم مي‌خورد آنها از علف‌ها و بوته‌ها تغذيه مي‌كنند گوزن شاخ هاي بلند و زيبا و پوستي نرم و لطيف دارد در بهار توليدمثل مي‌كند شاخ‌هايش در زمستان مي‌ريزد و در بهار دوباره در مي‌آيد. شوكا كوچكترين – زيباترين و خجالتي‌ترين گوزن است كه شاخش 3 شاخك دارد در فصل بهار تو.ليدمثل مي‌كند شاخهايش در وسط پاييز مي‌افتد و د ر فصل زمستان دوباره در مي‌آيد.

بزكوهي، قوچ، ميش : بزكوهي جز سم داران و علف خوار مي‌باشد و در فصل بهار
بزكوهي سلطان صخره‌هاست اين جانور
دست و پاهاي كوتاهي دارد و
به همين دليل تعادل خود را
به خوبي روي صخره‌ها حفظ
مي كنند داراي شاخ بلندي مي‌باشد كه نوع نر زيركترن موهاي بلندي دارد. بز كوهي از علف و بوته‌ها تغذيه مي كند و در كوهستان‌هاي مازندران زندگي مي‌كند امروزه به علت كمبود تغذيه و شكار بي‌رويه هر روز كمتر مي‌شوند. قوچ و ميش‌ همان گوسفندانهاي وحشي هستند كه در طبيعت به صورت وحشي زندگي مي‌كنند شاخ گوسفند نر ( قوچ ) پهن و پيچ خورده و شاخ گوسفندهاي وحشي ماده ( ميش ) باريك و كوچك است. دست و پاهاي گوسفندهاي وحشي كوتاهتر از آهوها و بلندتر از بزكوهي مي‌باشد. در فصل بهار توليدمثل مي كنند و از علف‌ها و بوته‌ها تغذيه مي كنند در ييلاقهاي كوهستاني البرز به فراواني ديده مي‌شود ولي از شكارچيان در امان نيستند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید