بخشی از مقاله

درباره «اسفناج» چه مي‌دانيد؟
نتايج تحقيقات علمي جديد نشان مي‌دهد كه گياه اسفناج خاصيت ضد سرطاني بسيار بالايي دارد به همين علت به سلطان گياهان معروف است.
معمولا از اسفناج هم به صورت خام در سالاد و پخته در تهيه برخي غذاها مانند آش و بوراني استفاده مي‌شود.


اسفناج داراي مقادير زيادي ويتامين‌هاي A ، B، B2 و C بوده و در درمان برخي بيماريها مفيدست.
همچنين، اين گياه داراي عناصر معدني مانند آهن و يدست، كه به خاطر داشتن آهن، مصرف آن به اشخاص كم خون توصيه مي‌شود.


اين گياه به دليل داشتن ويتامين‌ها و املاح گوناگون، براي زنان باردار بسيار مفيد و نشاط آور و در درمان افسردگي نيز مؤثر و بوي بد دهان را از بين مي‌برد.
پس از پختن اسفناج نبايد آب آن را دور ريخت، چرا كه سرشار ا

ز املاح و ويتامين‌هاست و يك نوشيدني بسيار مناسب محسوب مي‌شود.
فوائد گردو برای بيماران ديابتی
نتايج يك مطالعه جديد نشان مي دهد گردو سطح كلسترول خوب خون (HDL) در بيماران ديابتي تيپ دو را كه در معرض ابتلا به آرترواسكلروز عروق قلب

هستند ، افزايش مي دهد.
طبق گزارش ارائه شده در سايت هلث اند ايج يك رژيم غذايي روزانه نسبتا كم چرب (يا كمتر از 30 درصد كالري به صورت چربي) كه شامل 30 گرم گردو باشد ، منحني ليپيدي بيماران ديابت تيپ دو را بهبود مي بخشد. گردو حاوي مقادير قابل ملاحظه اي اسيدهاي چرب اشباع نشده (اسيدهاي چرب امگا – سه) است كه مسوول اين تاثيرات سودمندند. اسيدهاي چرب امگا – سه مقاومت به انسولين را كه يكي از علايم اوليه ديابت تيپ دو است ، بهبود مي بخ

شد.
در اين مورد كه گردو از هر نوع آجيل ديگر ميزان امگا – سه بيشتري دارد ، ترديدي وجود ندارد. ميزان امگا – سه در انواع آجيل شامل بادام ، پسته ، بادام زميني ، فندق 0.4 انس در هر گرم و در گردو 2.5 گرم در هر انس مي باشد. اما لازم به ذكر است كه برخي

انواع ديگر آجيل نقاط قوت خود را دارند. براي مثال بادام بيشترين ميزا

ن ويتامين E بادام زميني بيشترين ميزان نياسين ، فندق از بالاترين مقدار منگنز و پسته از حداكثر ميزان فتيواسترول ها برخوردار است.
بنابراين اگر آجيل دوست داريد ، محدوده انتخاب شما برحسب كمبودي كه احساس مي كنيد ، وسيع است. اما شايد بهترين انتخاب ، افزايش مصرف امگا – سه با خوردن 10 گردو در روز باشد.
انار بوي بد دهان را از بين مي‌برد
انار سرشار از ويتامينهاي E,C,B,A، مواد قندي، پتاسيم، منيزيم و اسيدهاي آلي است.
پوست، ريشه و ساقه درخت انار تانن فراوان و الكالوئيدهاي مختلف دارد كه يكي از آنها پله تيرين است كه بهترين داروي بيماريهاي انگلي روده است.
انار ميوه‌اي سرد و خنك و خوردن انار از ابتلا به بيماري قند جلوگيري مي‌كند.
مركز بهداشت و درمان استان مركزي اعلام كرد: انار خون را تصفيه كرده و تقويت‌كننده قلب است.
مصرف انار بوي بد دهان را از بين برده و دهان را پاك مي‌

كند.
انار شيرين را جهت تسكين درد سينه، سرفه و انار ترش را جهت كاهش غلظت خون، فشار خون و چربي خون مصرف كنيد.
انار شيرين ميوه‌اي ‌مقوي و صدا را صاف مي‌كند و براي درمان درد سينه و سرفه كاملا مؤثرست و باعث تسكين خارش‌هاي بدن مي‌شود.
خوردن انار شيرين شادي بخش بوده و درخشان كننده چهره است.
انار ترش طبيعت سرد و خشك دارد. زخم‌هاي دهان را شفا مي‌دهد.


بابونه Matricaria chamomilla

بابونه Matricaria chamomilla
گياهی يكساله و بسيار معطر، خودرو، ارتفاع ساقه 20-40 سانتيمتر، برگهای بريده، باريك و دراز، در هر كاپيتول دو نوع گل به شكل زبانه اي و لوله اي بنحوي كه از نظر كلي ظاهر چتر باز به خود مي گيرد.
مواد مؤثره : اسانس (آزولن و كامازولن)، الكلهاي

سزكويي ترپن (كاموميلول)، فلاونوئيد
خواص درماني : بيشترين مصرف در محصولات آراي

شي و بهداشتي، ضد عفوني كننده، ضد التهاب، باعث افزايش گلبولهاي سفيد خون مي شود.
درمان دل پيچه هاي ناشي از نفخ نوزادان، حالت موضعي براي محفوظ نگه داشتن زخم از آلودگي و بهبود آن، زخم نوك انگشتان، رفع التهاب و درمان ترك و شقاق مقعد.
شفاف كننده و طلائي رنگ كردن موها، اشتها آور، ضد كرم، كمك به هضم غذا، مسكن درد و ضد تشنج
روش استفاده : گل ها به شكل دم كرده ، موضعي (حمام ـ روغن ـ لوسيون ـ كرم)
1 – بابونه + بومادران + نوروزك : تنظيم كننده اختلالات قاعدگي (خونريزي هاي بيش از حد)
2 – بابونه + بهار نارنج + افسنطين : اشتها آور، آرام بخش
عوارض جانبي : در افراد حساس احتمال بروز واكنش هاي آلرژيك وجود دارد. منع مصرف در خانم هاي باردار
دارو : پماد كاميل (ضد التهاب)

با خواص «به» آشنا شويم


مصرف به موجب تقويت قلب و پاك شدن معده و تيز هوشي مي‌شود. «به» بواسطه خواصي كه دارد در درمان عفونتهاي ريوي و اختلالات روده‌اي

بسيار مفيد و مؤثرست.
مركز بهداشت استان مركزي اعلام كرد: خوردن به براي رفع وسواس، افسردگي و تقويت اعمال معده، ورم حاد روده مفيد و معالج اسهال‌هاي ساده و خوني است. اين ميوه براي خونريزي‌هاي رحمي، بواسير و رفع سوزش ادرار نيز مفيدست.
دانه به از نظر طبيعت سرد و ترش است و پوست دانه به در آب گرم لعاب فراواني مي‌دهد. از قديم لعاب بهدانه را براي رفع التهاب دستگاه گوارشي، مخاطها، رفع سرفه و سينه درد، خشكي حلق، سوزش و خشكي دهان و زبان، رفع گرفتگي صدا، تب بر و نيز براي درمان سل و زخم روده‌ها و غيره به كار مي‌بردند.
ماليدن لعاب بهدانه به پوست براي تسكين و التيام سوختگي آتش و معالجه آفتاب‌زدگي و درمان سرمازدگي، ترك يا شقاق لب و پستان و ناراحتي بواسير مفيد است.
مغزدانه به داراي يك ماده سمي به نام آميگوالين است كه توليد اسيد سيانيدريك مي‌كند لذا آن را نبايد خورد بايد فقط از لعاب آن استفاده كرد.
ميوه به را به صورت پخته (كمپوت، ژله، شربت) مصرف مي‌كنند ولي به صورت خام خوردن مفيدترست.

خواص پرتقال
از نظر شيميايي پرتقال را منبع غني ويتامين ث مي‌دانند و جالب آنكه پوست آن در بسياري موارد حتي مغذي‌تر از پرتقال است‌. كارشناسان مؤسسه ملي سرطان آمريكا معتقدند موارد سرطان معده در آمريكا تقريبا كم است، زيرا در تمام ماه‌هاي سال پرتقال و مركبات در دسترس همه قرار دارد و بيشتر مردم آن‌ها را مصرف مي‌كنند‌. ويتامين ث يكي از عوامل مهم مهار كننده سرطان است به طوري كه اين ويتامين را دشمن نيرومندي بر علي

ه يكي از عوامل شناخته شده سرطان‌زا يعني نيتروزامين‌ها (Nitrosamines) مي‌شناسند. مصرف زياد پرتقال علاوه بر پيشگيري از سرطان معده در پيشگيري از انواع ديگر سرطان‌ها نيز مؤثر است. از جمله سرطان مري در اشخاصي كه زياد پرتقال مي‌خورند، 50 درصد كمتر از اشخاصي است كه آن را كمتر مصرف مي‌كنند و يا اصلا نمي‌خورند‌. همچنين ميزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف كنندگان پرتقال در پايين‌ترين حد قرار دارد.


محققان دريافته‌اند كه پرتقال و ساير مركبات در پايين آوردن كلسترول خون نيز مؤثرند و اين خاصيت مديون وجود پكتين (Pectin) يا ماده اليافي پوست و ورقه‌هاي نازك ما بين پره‌هاي پرتقال است‌. در مواردي كه هدف كاهش كلسترول و تامين سلامت شريان‌ها باشد، براي استفاده از حداكثر نيروي درماني پرتقال توصيه مي‌شود كه پرتقال را با لايه سفيدرنگ زير پوست و لايه‌هاي نازك داخل پرتقال كه حاوي پكتين هستند مصرف كنيد‌.
پيشگيري از عفونت‌هاي ويروسي از خواص ديگر پرتقال است كه در عصاره آن وجود دارد. ‌دانشمندان اين خاصيت را فقط به دليل ويتامين ث موجود در آن نمي‌دانند، بلكه معتقدند كه ممكن است يك تركيب ناشناخته ضدويروسي نيز در عصاره پرتقال موجود باشد‌.
لازم است بدانيد كه يك ليوان آب پرتقال، داراي 120 ميلي گرم ويتامين ث يعني دو برابر مقدار توصيه شده در روز است و علاوه بر آن داراي مقاد

يري كلسيم، پتاسيم، نياسين و اسيد فوليك است‌. آب پرتقال سرشار از الياف فيبر است به ويژه اگر با گوشت ميوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه كه سردتر باشد و در يخچال نگهداري شود ويتامين ث آن بيشتر حفظ خواهد شد.
آب پرتقال صحيح چگونه به دست مي‌آيد؟
پرتقال را پوست كنده البته مانند پوست كندن و نه كاملا نارنجي (از ديدگاه طب نتروپت و درمان‌هاي طبيعي).
افرادي كه فشار خونشان بالاست و براي كنترل آن دارو مصرف مي‌كنند، به احتمال زياد به دليل استفاده از داروهاي ضد فشار خون و يا براي بالا بودن سديم در بدنشان، پتاسيم آنها از حد طبيعي پائين‌تر آمده و مشكلاتي در وضع سلامت آنها به وجود مي‌آورد. اين بيماران بايد به طور مرتب پتاسيم خونشان را مورد آزمايش قرار داده و كاملا زير نظر باشند.
البته درمان كمبود پتاسيم به طور مصنوعي امكان‌پذير است و با تجويز پزشك صورت مي‌گيرد. ولي اين بيماران بايد هميشه در تغذيه روزانه خود از مواد غذايي حاوي پتاسيم بالا استفاده كنند. آب پرتقال سرشار از پتاسيم است و در يك ليوان بزرگ آب پرتقال حدود 350 ميلي‌گرم پتاسيم وجود دارد‌.
ميوه‌هاي زرد مانند موز،‌ انواع مركبات، زردآلو، هلو، انگور، خرما و طالبي نيز داراي پتاسيم فراوان هستند، ولي چون آب پرتقال كالري كمتري دارد مناسب‌تر است. زيرا مواد خوراكي كه كالري زياد توليد مي‌كنند براي مبتلايان به فشارخون مناسب نيستند
خواص توت فرنگی
توت فرنگی گياهي است با نام علمي FRAGARIA VESCA از خانواده گل سرخ كه دو نوع ساقه راست و خوابيده دارد‌. گل‌هاي آن منظم و به رنگ سفيد مي‌باشد‌. قسمت مورد استفاده خوراكي توت فرنگی در حقيقت نهنج گل آن است كه به تدريج بزرگ شده و به اص

طلاح به عنوان ميوه توت فرنگي معروف است‌. توت فرنگی به حالت خودرو در بعضي نواحي شمالي ايران وجود دارد و بعضي اوقات به دليل خوش طعمي‌، ميوه آن را به طور مصنوعي پرورش مي‌دهند‌. از ديرباز همه قسمت‌هاي اين گياه مصرف دارويي داشته است و از برگ و ريشه آن كه حاوي مقدار قابل ملاحظه‌اي تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده مي‌شده است‌.
توت فرنگی، ميوه اي شبيه توت است ولي كمي درشت تر، رنگش ق

رمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش كوتاه و داراي برگهايي درشت و ساقه هايي باريك و خزنده است كه روي زمين مي خوابد و ريشه مي دواند.
قسمت هايي كه از بوته توت فرنگی مورد استفاده قرار مي گيرند، عبارتند از: ميوه ، برگ و ريشه .
از دير باز همه قسمت هاي اين گياه مصرف دارويي داشته است و از برگ و ريشه آن كه حاوي مقدار قابل ملاحظه اي تانن است به عنوان ضد اسهال وادرارآور استفاده مي شده است.
توت فرنگي به صورت هاي گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرد: خام، جوشانده، مربا، شربت و بستني.

خواص تغذيه اي توت فرنگی و اثر آن در سلامتي انسان :
توت فرنگی منبع خوبي از فيبر، ويتامين C، فولات، پتاسيم و آنتي

اكسيدان ها مي باشد كه اين مواد مغذي باعث مي شوند توت فرنگي بعنوان يك جايگزين شيرين، باعث افزايش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاء سلامتي بدن شود. همچنين داراي املاح كلسيم، آهن و فسفر مي باشد. از مواد موثر مهم آن مي توان تانن، موسيلاژ، قندهاي مختلف، ساليسيلات ها و به خصوص اسيدهاي مي

وه را نام برد.
توت فرنگي سرشار از ويتامين و فاقد چربي اشباع است و كالري كمي دارد.يك واحد توت فرنگي معادل 8 عدد است كه 50 كالري انرژي دارد. توت فرنگي مانند ساير توت ها مثل شاه توت، توت سفيد، تمشك و... پاك كننده روده و مثانه است.

تحقيقات اخير نشان داده است، دريافت روزانه يك واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيز فشار خون بالا را كاهش مي دهد . فولات، مقدار هموسيستئين خون را كاهش مي دهد. هموسيستئين اسيد آمينه اي است كه در مقادير زياد باعث مسدود شدن رگهاي خوني مي شود.
همچنين توت فرنگي داراي مقادير بالايي از آنتي اكسيدان ها مثل الاژيك اسيد و آنتوسيانين(رنگدانه قرمز) است كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي موثرند.
اين مطالعات اهميت مصرف توت فرنگي را در برنامه غذايي بعن

وان عامل بهبود عملكرد سيستم قلبي-عروقي نشان مي دهد.
همچنين مطالعات قبلي نشان داده بود كه باعث بهبود عملكرد حافظه و كنترل آرتريت روماتوئيد( التهاب مفاصل) مي شود.
از ديگر خواص توت فرنگي مي توان به موارد زير اشاره كرد

:
- مصرف اين ميوه علاوه بر وجود انواع ويتامين، املاح و آب كه هر كدام اثرات خود را بر بدن اعمال مي كنند داراي خاصيت تقويت كننده، ملين و خنك كننده نيز مي باشد.
- توت فرنگي از تصلب شرائين جلوگيري مي نمايد.
- توت فرنگي اشتها آور است و ادرار را زياد مي كند.
- دم كرده برگ توت فرنگي در زياد كردن ادرار و شير بانوان مفيد است.
- دم كرده برگ توت فرنگي يا ميوه توت فرنگي مي تواند نقرس و سنگ هاي مثانه را معالجه كند.
- املاح معدني موجود در توت فرنگي خاصيت مسهلي به آن بخشيده است، زيرا اين املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار مي كند و به همين جهت توت فرنگي براي درمان يبوست مؤثر است.
- اگر توت فرنگي را له كنيد و در آب بريزيد، نوشابه اي به دست مي آيد كه براي درمان تب هايي كه با بيماريهاي التهابي همراه مي باشد، بسيار مفيد است.
- توت فرنگي به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است.
- توت فرنگي به علت دارابودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در رشد و نمو كودكان و نوجوانان ، استحكام دندان ها و ترميم شكستگي استخوان ها بسيار مؤثر است.
- توت ‌فرنگي حاوي موادي چون فسفر، كلسيم، منيزم، پتاسيم و مقداري آهن و هيدرات 2 كربن بوده و در بدن توليد انرژي كرده و خستگي را برطرف مي‌كند.
- توت فرنگي به دليل داشتن ويتامين C، در درمان بيماري لثه مؤثر بوده و به هضم غذا كمك زيادي مي‌كند.
- دانشجويان و افرادي كه تمرينات فكري مي‌كنند، بهتر است حتما توت فرنگي ميل كنند چرا كه خوردن اين ميوه باعث تامين فسفر مورد نياز مغزشان ميشود.
- همچنين، توت فرنگي به علت داشتن ويتامين B در كا

هش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب، هيجان و سستي مؤثرست.
- توت فرنگي نقش مهمي در خونسازي بدن دارد و از خاصيت ضدعفوني كننده‌اي برخوردارست. علاوه بر اينها خوردن توت فرنگي باعث پاك شدن خون از مواد مضر و زايد مثل اوره، اسيداوريك و چربي مي‌شود و نيز درمان كننده نقرس است.
- ويتامين A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقوي

ت چشم مي‌شود
مصرف روزانه 5 واحد ميوه و سبزي، احتمال ابتلاء به سرطان را كاهش مي دهد.
مطالعات جديد نشان مي دهد مصرف روزانه 9 يا 10 واحد ميوه و سبزي به همراه 3 واحد لبنيات كم چرب، در كاهش فشار خون بالا بسيار مؤثر است
خواص درماني ختمي
ختمي گياهي است علفي و چند ساله كه ارتفاع آن به حدود 2 متر مي رسد و ساقه آن از كركهاي ريز خاكستري رنگ پوشيده شده است.
ختمي با نام علمي (Althaea of ficinalis) گياه بومي مناطق شرق مديترانه است و داراي برگهاي دندانه دار و پهن است. گلهاي آن درشت به رنگ سفيد مايل به قرمز يا ارغواني هستند كه به صورت دسته هاي سه تايي در اواخر تابستان ظاهر مي شود.
اين گياه به علت داشتن گلهاي زيبا به صورت گياه زينتي در باغچه ها كاشته مي شود.
پژوهشها نشان مي دهد ختمي از نظر طب قديم ايران سرد و تر است و به طور كلي روي تمام اعضاي بدون مخصوصا روده ها، ريه ها، معده، كليه ها و مثانه موثر است.
خواص درماني ختمي بيشتر در برگ و گل اين گياه است. گل اين گياه را به صورت درماني براي ناراحتي هاي تنفسي مثل آسم، برونشيت و سرفه به كار مي برند. در ناراحتيهاي نادر آسم پودر كرده اين گياه با عسل كاربرد موثري دارد. همچنين ختمي در عفونتهاي ريوي جوابگوي بسيار خوبي است.
اين گياه يكي از داروهايي است كه پوست اندازي را سريع و شادابي پوست را تضمين مي كند و ضدعفوني كننده بسيار خوب و ضدقارچ است.
همچنين از گياه ختمي در موارد ريزش مو، شوره و چ

ربي سر استفاده مي شود و داروي خوبي براي لينت بخشيدن به دستگاه گوارشي است كه در موارد يبوست از آن استفاده مي شود. مي توان از اين گياه به صورت دم كرده استفاده كرد.
زردچوبه در معالجه بيماريهاى غيرقابل درمان نقش دارد

براساس يک تحقيق پزشکى گياه زردچوبه مى تواند بدون آنکه بر بيمار عوارض جانبى بگذارد ، در معالجه بسيارى از بيماريهاى غير قابل درمان و خطرناک نقش درمانى داشته باشد .
اين مطالعات نشان میدهد زردچوبه در درمان

التهابات ويروسى کبد، تنظيم مقدار کلسترول خون ومعالجه بيماريهاى سرطان سينه وخون موثر است.
در اين گزارش پزشکى آمده است: مصرف روزانه يک قاشق مرباخورى زردچوبه در يک ليوان شير گرم میتواند مانع از ابتلا به سرطان شود.
مطالعات پزشکى نيز نشان میدهد، زردچوبه در درمان بيمارى قند باتوجه به نقش آن در افزايش ترشح انسولين میتواند موثر واقع شود.
زردچوبه مانع از غلظت خون مى شود و براى درمان دردهاى آنژين نيز مفيد است.
براساس اين گزارش، گياه مذکور در تنظيم هضم غذا ،درمان التهابات کولون ، بيماريهاى کليه، پوست، بويژه درمان عقرب گزيدگى ومارگزيدگى ودردهاى دندان ولثه موثر است.
همچنين زردچوبه در درمان بيمارىهاى انگلى ، سرفه ، سرماخوردگى وتنگى نفس نقش مهمى دارد.
محل اصلى پرورش اين گياه هند است وبه عنوان يک ماده رنگى غذايى از آن استفاده میشود در عين حال بخاطر مواد آنتى باکترى که دارد، نقش مهمى در نگهدارى مواد غذايى ايفا میکند.

از خواص شلغم چه می‌دانيد؟


شلغم نه تنها از نظر داشتن ويتامين و خواص معدني‌ ارزنده است، بلكه از حيث ساير ويژگي‌هاي غير غذايي هم سرآمد بوده و در زمره سبزي‌هاي مهم شمرده مي‌شود.
شلغم يكي از سبزيهاي بسيار مقوي و مغذي نيزيم جزو مواد غذايي بسيار با ارزش به حساب مي‌آيد.
شلغم يكي از پاك كننده‌ها و سازنده‌هاي خون بوده و چنان كه گفته شد،‌ املاح كلسيم و منيزيم موجود در آن موجب جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي خطرناكي مانند سرطان مي‌شود.
همچنين بايد دانست كه لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته يا خام در سوپ يا سالاد و يا خوراك‌هاي ديگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار زيادي كلسيم وجود دارد بلكه علاوه بر آن،‌ اين گياه حاوي مقادير زيادي آهن و مس نيز هست كه سبب ازدياد خون و به ويژه هموگلوبين مي‌شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تيره‌تر باشد،‌ يد بيشتري در آنست.
گفتني است: وجود ويتامين‌ آ، ب و ث در برگ و ريشه آن، به خوبي نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبي و به خصوص در تعادل تغذيه آن است.
پزشكان ثابت كرده‌اند كه عصاره شلغم، حل و دفع سنگ‌هاي كليوي را به علت خاصيت حل كنندگي كه بر روي اسيد اوريك دارد، تسهيل مي‌كند.
شلغم اثر مفيد مؤثري در درمان بيماريهاي دستگاه تنفسي دارد، براي اين منظور از آش و سوپ آن استفاده مي‌شود.
شلغم خوب سه علامت دارد:
‌١ - شلغم بايد پر باشد، بنابراين اگر وسط آن شل

باشد و با فشار انگشت فرو برود پلاسيده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود در روده‌ها توليد نفخ مي‌كند.
‌٢ - پوست خارجي شلغم بايد براق و شفاف باشد.
‌٣ - شلغم بايد سنگين باشد و وقتي وسط آن را بريدند درونش روشن و شفاف باشد.
بر اساس تحقيقات و بررسي‌هاي دانشمندان هر صد گرم

شلغم داراي ‌٣٥ كيلو كالري انرژي، ‌١ گرم پروتئين، ‌٧ گرم گلوسيد، ‌٢ گرم چربي، ‌١/١ گرم فيبر، ‌٤٥ ميلي‌گرم گوگرد، ‌٢٨٠ ميلي‌گرم پتاسيم، ‌٦٠ ميلي‌گرم كلسيم، ‌٣٦ ميلي‌گرم ويتامين C و همچنين صد گرم برگ شلغم داراي ‌٣٦ كيلو كالري انرژي، ‌٣ گرم پروتئين، ‌٤ گرم چربي، ‌٥ گرم گلوسيد، ‌٢/١ گرم فيبر، ‌٥٥ ميلي‌گرم گوگرد، ‌٣٧٥ ميلي‌گرم پتاسيم، ‌٢٦٠ ميلي‌گرم كلسيم، ‌٦٠ ميلي‌گرم فسفر، ‌٩ ميلي‌گرم سديم، ‌٤/٢ ميلي‌گرم آهن و ‌٤٠ ميلي‌گرم ويتامين C است.
گياه دارچين رمز جوانی است
گياه دارچين رمز جواني است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه مي دارد.
دارچين گياهي است با نام علمي (Cinnamomum zelanicum) كه از قديم الايام در دنيا به كار مي رفته است. در مصر حتي قبل از ساختمان اهرم ثلاثه مصر براي درمان امراض مختلف مصرف مي كردند.
دارچين درختي است كوچك، به ارتفاع 5 تا 7 متر و هميشه سبز كه از تمام قسمت هاي آن بويي معطر و مطبوع استشمام مي شود. گلهاي آن در فاصله ماههاي بهمن تا اوايل فروردين ظاهر مي شود. برگ اين درخت سبز سير و داراي گلهايي به رنگ سفيد است.
دارچين داراي خواص دارويي بسيار است از جمله براي زياد شدن و بازيافتن نيروي جنسي به كار مي رود كليه را گرم مي كند و ضعف كمر و پاها را از بين مي برد و كم خوني را درمان مي كند.
اين گياه بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است و جديدا در آمريكاي شمالي و كانادا كرمهايي به بازار آمده كه داراي دارچين است و براي رفع درد به كار مي رود.
دارچين به علت دارا بودن تانن براي رفع اسهال، ضعف عمومي بدن و همچنين بندآورنده خون مصرف مي گردد. اسانس دارچين ضدعفوني كننده ملايمي محسوب مي شود و از آن براي جلوگيري از فساد مواد غذايي مي توان استفاده كرد.
اين گياه اثر پني سيلين و آنتي بيوتيك را به مقدار زيادي داراست امروزه دارچين را به صورت قرص و كپسول درآورده اند كه به عنوان تب بر به كار مي رود .


كاسنی Cichorium intybus
كاسنی Cichorium intybus
گياهی علفی و پايا داراي ساقه اي به ارتفاع 5/2 متر كه ريشه هاي قطور و درون آن شيرابه اي شيري رنگ جريان دارد. برگ هاي متناوب و پوشيده از تارهاي فراوان و گلهاي آن به رنگ آبي و در تابستان از تير تا شهريور ظاهر مي گردد. گلها با طلوع آفتا

ب باز مي شوند و در غروب يا هواي مه آلود به صورت ناشكفته جلوه مي‌كنند. پرورش كاسنی احتياج به مراقبت زيادي ندارد و بيشتر بصورت وحشي مي رويد.
مواد مؤثره : گليكوزيد تلخ (شيكورين يا سيكورين) و املاح (سولفاتها، فسفاتهاي سديم، منيزيم، پتاسيم، نيترات پتاسيم)، انيولين، قندهاي مختلف، موسيلاژ، كمي تانن، ويتامين ث.
خواص درماني : مقوي معده، مفيد براي امراض كبدي (حرارت صفراوي، نوسازي ياخته هاي كبدي)، تقويت كننده عمومي بدن، تصفيه كننده خون، مفيد براي درد مفاصل، زيادكننده شير مادران، درمان يرقان، كاهش دهنده چربي خون.
روش استفاده : قسمت مورد استفاده : برگ، گل و ريشه به شكل دم كرد .
ريشه كاسنی + دانه و برگ شويد + شاهتره + ليمو عمانی : كاهش چربي خون
عوارض جانبي: در مورد مصرف كاسني عارضه جانبي علمي و مطالعه شده گزارش نشده اما استفاده طولاني مدت باعث كاهش فشار خون مي شود كه با قطع دارو برگشت پذير است و در منابع قديمي توصيه شده كه مصرف كاسنی از بين برنده پرز يا مخاط معده مي باشد.
داروها : پودرهاي تقويت كننده جنرال تونيك، قرص كاهش چربي خون (آنتوم)
سير

 

سير،از سبزيهايي است که تاريخي بسيار کهن دارد. انسان خواص درماني اين گياه را پنج قرن قبل از ميلاد مسيح شناخته بود.
محل کشت سير شرق است که به ميزان وسيعي کشت داده ميشود . در ماه فروردين هر يک از پيازهاي کوچک سير را در خاک کاملا خشک به فاصله 15-20سانتي متري مي کارند وبين ماههاي تير و مرداد که برگها پژمرده شود جمع آوري مي گردد.

اين گياه در نواحي مختلف ايران بخصوص در شمال کشور بطور گسترده پرورش مي يابد.
اهميت وخواص زياد سير در احاديث اسلامي مورد توجه است از اينرو:
رسول خدا (ص)فرمودند : سير بخوريد وخود را با آن معالجه کنيد زيرا در سير شفا وبهبودي هفتاد مرض است.
فوايد سير :خواصي که دانشمندان (طب قديم وجديد) براي سير بر شمرده اند عبارتند از :
1- سير اثر خوبي در ضد عفوني کردن معده دارد،ولي نبايد آن را زياد مصرف کرد.
2- سير رسوبات خون را حل ميکند از اينرو مصرف سير به کساني که درد مفاصل دارند نقرس گرفته اند ويا به روماتيسم مبتلا شده اند، توصيه مي شود.
3- سير ادرار را زياد مي گرداند وفشار خون را پايين مي آورد.
4- سير بهترين درمان براي فراموشي ونسيان است

.
5- سير بهترين تقويت کنندهء پيا ز مغز است وروي غدد مغز تاثير نيکو دارد.
6- خوردن سير عظلات قلب را به نشاط می آوردو به اين وسيله گردش خون منظم ميگردد.
7- مصرف سير مجاري تنفس وخون را پاک مي کند و به اين وسيله از تنگ نفس مي کاهد.
8- سير برخي از انواع سل ريمي را معالجه مي

کند.بخصوص وقتي که با شير ممزوج باشد.
9- سير براي معالجه اسهال و برونشيت وسردرد و زکام مزمن وضعف حافظه وسر گيجه سودمند است.
10- سير در برابر امراض بسياري مانندتب مقاوم است.
11- سير پوست بدن را خوشرنگ و گونه ها را سرخ و روده ها را از عفونتها پاک (بخصوص در اطفال) وبا اين خاصيت انسان را در مقابل بيماري تيفوئيد(حصبه) و ديفتري محافظت مي کند.
12- سير سنگ کليه را از بين مي برد وکرمهاي نازک شکم اطفال را نابود مي سازد.
13- سير فلج ورعشه را معالجه مي کند ودر مورد ملاريا و بي خوابي خيلي مفيد است.
14- براي درمان ميخچه و زگيل بايد سير را نرم کنيد وبه صورت مرهم روي ميخچه وزيگيل بگذاريد،تا همان طور بماند وهر چند وقت آن را تکرار کنيد تا به کلي ميخچه و زگيل از بين برود.
15- وقتي حشره اي شما را گزيد، فوري محل نيش را با سير بماليد تا سوزش ودرد آن تسکين پيدا کند.
16- اگر يک بسته سير را در انبار غلات

آویزان کنيد و يا روي آن پخش کنيد ، باعث فرار موشها خواهد شد.
17- مصرف سير براي بيماران مبتلابه مرض قند (ديابت) اثر شفا بخش داشته وقند خون را ميکاهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید