بخشی از مقاله

طلا و اثرات آن بر سلامتي


چکيده :
طلا فلزي است گرانبها که در صنايع گوناگون ، علم پزشکي و دارو سازي کاربردهاي متعددي دارد . باور اينکه مي تواند از آن در علم پزشکي و تهيه دارو بهره جست کمي مشکل باشد . امروزه محققين در پي يافتن کاربردهاي جديد با اثرات مضر کمتر در بدن انسان و صرفه اقتصادي در ساخت توليدات پزشکي هستند و تا حدي نيز در اين راه به موفقيت هايي دست يافته اند به طوري که از

طلا در درمان سرطان با استفاده از خاصيت ضد تومور آن ، براي روکش دندان و نيز به عنوان ردياب زيستي جهت ارسال دارو به محل مورد نظر و ... استفاده مي کنند . طلا از ديرباز در رابطه با سلامت انسان نقش با اهميتي داشته است و دانشمندان مختلف ايراني نيز در مورد خواص درماني طلا بسيار سحن گفته اند ، از جمله آن ها مي توان به اين اشاره کرد که :


طلا فلزي است داراي طبيعت گرم و تر ، به دل نيرو بخشيده و اگر با آن بر روي پوست داغ زنند عفونتي را به دنبال نداشته و نيز ذکر شده که سرمه کشيدن با ميل طلا فوائدي زيادي دارد ( کاني شناسي در ايران قديم به نقل از سرالاسرار ابن سينا و الجماهر في معرفه الجواهر ابوريحان ) . پزشکان ژاپني نيز عقيده داشتند که اگر طلا را گرم کنند و به يکباره در آب سرد فرو برند ، با خوردن اين آب امراض بدن بر طرف شده و شادابي روح را در پي دارد .
کليد واژه : طلا ، انسان ، سلامت .
مقدمه:
نام طلا Gold از واژه لاتين aurum به معناي طلوع گرفته شده است . فراواني طلا در پوسته زمين در حدود 0/03ppm ( 3 هزار گرم در تن ) مي باشد طلا فلزي است به رنگ براق يا زرد فلزي با نماد Au ، عدد اتمي 79 ، وزن اتمي 967/196 ، وزن مخصوص 32/19 گرم بر سانتي متر مکعب ، خط اثر زرد طلايي ، نرم ، جلايي فلزي ، براق ، قابل انعطاف ، چکش خوار ، شکل پذير ، نقطه جوش 2807 درجه سانتي گراد و نقطه ذوب 58/1064 درجه سانتي گراد . طلا در گروه 11 ( IB ) جدول تناوبي به عنوان فلزات واسطه بوده و در دوره 6 قرار دارد .


کاني طلا گاهي نيز به صورت خالص و يا همراه با ساير کاني ها از جمله کوارتز و پيريت ديده مي شود . اغلب معادن طلا با ماسه سنگ ها و رگه هاي کوارتز و يا نهشته هاي پيريت گزارش شده اند . طلا به علت چگالي بالا ، عدم واکنش پذيري و پايداري بسيار زيادش در برابر هوازدگي و فرسايش احتمالي يافتن آن در رسوبات پلاسري زياد است . طلا به خاطر زيبايي ، کميابي و پايداري در تمام طول تاريخ مورد توجه بشر بوده است . نقش ابتدايي آن در زندگي بشر بيشتر جنبه تزئيني و زينتي داشته است . طلا امروزه در صنايع گوناگون ، علم پزشکي و دارو سازي کاربردهاي متعددي دارد .


دو سوم ذخاير طلاي جهان متعلق به آفريقاي جنوبي مي باشد و ساير مناطق عمده طلادار جهان عبارتند از کانادا و روسيه . کل ذخاير طلا در جهان به طور تقريبي 100 هزار تن مي باشد که از اين ميزان سالانه در حدود 2500 تن استحصال مي گردد و تا به حال در مورد آلودگي طلا در محيط زيست گزارشي در دست نيست ولي ممکن است برخي افراد نسبت به آن حساسيت داشته باشند و اگر در مجاورت طلا در طولاني مدت قرار گيرند ، آثار نا مطلوبي چون سوزش دستگاه تنفسي و بروز حسايست و خارش پوستي بروز مي کند .


شکل‌شناسي
طلا شکل کريستالي خاصي ندارد (اصطلاحاً آمورف يا بي شکل). در طبيعت معمولاً در ميان سنگهاي آتشفشاني و گاهي در ميان رسوبات رودخانه اي و درياچه اي يافت مي‌شود. در سنگهاي آتشفشاني به شکل دندريتي ديده مي‌شود و در رسوبات به صورت دانه هاي ريز و درشت. اولين و بارزترين مشخصهء طلا، رنگ زرد و برق فلزي آن است. اما در موارد بسيار زيادي ممکن است با طلاي ابلهان يا پيريت اشتباه گرفته شود. مهم‌ترين تفاوت در زمان اين تشخيص، خاصيت چکش خواري طلا است. در حالي که پيريت با ضربهء چکش، خرد مي‌شود، طلا در مقابل ضربه تنها کمي تغيير شکل مي‌دهد.


خواص شيميايي طلا داراي ميل ترکيبي بسيار پاييني است. به همين سبب اکسيد نشده، زنگ نمي زند و در مقابل اکثر اسيدها و بازها به سادگي مقاومت مي‌کند. گفته مي‌شود تنها حلالي که طلا را در خود حل مي‌کند، جوهر سلطان (ترکيبي از اسيد سولفوريک، اسيد نيتريک و اسيد فلوئوريدريک) است.
خواص فيزيکي طلا طلا داراي مقاومت الکتريکي بسيار پاييني بوده و در مقايسه با عناصر طبيعي طلا داراي کمترين مقاومت الکتريکي است. جرم حجمي طلا 19.8 گرم بر سانتيمتر مکعب است.
چگونگي تميز كردن طلا الف: مقداري مايع ظرفشويي در آب بريزيد و روي اجاق گرم كنيد و وسايل

طلايي را درون آب قرار دهيد و با مسواك برس بزنيد و سپس با آب داغ بشوييد و خشك كنيد و با جير جلا دهيد. ب: پودر صابون را درون آب داغ بريزيد و چند قطره آمونياك به آن اضافه كنيد و برس نرم لطيفي به آن بزنيد و آن را با آب نيم گرم خوب بشوييد و خشك كنيد و سپس در الكل فرو بريد و بشوييد تا هيچ چروكي باقي نماند. ج: مقداري خمير دندان را به همراه يك مسواك روي جواهرات مالش دهيد و سپس طلاها را كاملا شسته و خشك كنيد. د: با مقداري آبليمو و كمي مايع

ظرفشويي طلاهاي خود را جلا دهيد. ه: راه آخر اين است كه طلاها را در الكل 90 درجه بخيسانيد و مدت دو تا سه ساعت رها كنيد با پارچه پشمي آن را خشك و براق كنيد.
برق طلا
گروه چشم‌انداز اقتصادي )The Economic Outlook Group لندن، طي گزارشي به پيش‌بيني بهاي طلا در سال آينده پرداخته است. در ابتداي پيش‌بيني اين گروه، اين پرسش مطرح شده است كه اگر نرخ تورم تا اين حد تحت كنترل است، چرا بهاي هر اونس طلا به بالاترين سطح خود در 24 سال گذشته يعني سقف 500 دلار افزايش پيدا كرده است؟ به اعتقاد گروه چشم‌انداز اقتصادي، هم‌اكنون سرمايه‌گذاران بين‌المللي با رويكردهاي متفاوتي به اين فلز گرانبها و ارزشمند نگاه

مي‌كنند. در واقع، آنچه كه تقاضا براي خريد طلا را افزايش داده است، به نگراني‌هاي تورمي مربوط نمي‌شود، بلكه يك سري تحولات ديگر است كه به اين افزايش تقاضا دامن مي‌زند. اولين عامل، به ديدگاه خارجيان به ويژه توليدكنندگان نفت اُپك مربوط مي‌شود كه نمي‌دانند با دلارهاي هنگفتي كه از بابت افزايش كسري حساب جاري آمريكا نصيب آنها شده، چه كار كنند. البته آنها ساده‌ترين راه

را در تبديل دلارهاي خود به يك پشتوانه مالي مستحكم و با ارزش افزوده مانند طلا يافته‌اند، زيرا طلا نسبت به ساير دارايي‌‌هاي موجود نظير سهام، اوراق قرضه و ساير ابزارهاي مالي از ريسك بسيار پاييني برخوردار است. دليل دوم، افزايش محبوبيت طلا در جهان به واسطه ورود ميليون‌ها شهروند هندي و چيني به جرگه طبقه متوسط و پولدار جامعه است كه به دليل درآمد بيشتر، مايل به تبديل مازاد درآمد خود به فلزات گرانبها مانند طلا هستند. در همين راستا، تقاضا براي مصرف طلا در كشور هند در نيمه اول سال 2005 بيش از 55 درصد افزايش يافته است. سومين دليل

افزايش تقاضا براي خريد و نگهداري طلا، اين است كه در حال حاضر بيشتر مردم جهان تمايلي به سرمايه‌گذاري در دارايي‌هاي پرريسك را ندارند، چرا كه اين روزها جهان آنقدر نا‌امن شده كه هر لحظه احتمال وقوع يك بحران وخيم كه ارزش دارايي‌ها را به شدت دچار نوسان مي‌كند، وجود دارد. به همين دليل، بيشتر سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند سرمايه‌هاي خود را در يك دارايي ارزشمند و درعين حال، مصون از خطر كاهش ارزش مانند طلا سرمايه‌گذاري كنند. با توجه به موارد ياد‌‌شده، گروه چشم‌انداز اقتصادي پيش‌بيني كرده است كه بهاي هر اونس طلا در سال 2006 از مرز 650 دلار فراتر خواهد رفت.


کاربرد هاي رايج طلا :
قسمت اعظم طلا ( در حدود 75% ) جهت توليد آلياژهاي مناسب در جواهر سازي و مابقي در ساير صنايع به کار مي رود . در شيشه سازي جهت توليد رنگ هاي قرمز و بنفش از طلاي کلوئيدي استفاده مي کنند و براي انعکاس نور خورشيد و جلوگيري از گرم شدن ساختمان هاي بزرگ ، شيشه پنجره ها را با ورقه هاي بسيار نازک طلا پوشش مي دهند  
صفحات الكتروني طلا نيز در صنعت الكترونيک کابرد فراواني دارد . امروزه سعي بر آن است که از طلا در صنعت پزشکي بيشتر و بهتر بهره جويند که در اين مقاله به طور اجمالي به آن خواهيم پرداخت . طلا نقش عمده اي را در زندگي انسان ايفا مي کند ولي بخش بسيار نا چيزي را نسبت به ساير فلزات به خود اختصاص مي دهد ، حال آنکه با ايجاد تکنولوژي هاي جديد و توسعه آنها نياز به مصرف طلا در آينده اي نزديک افزايش خواهد يافت .


كاربرد طلا در پزشكي:
طلا فلزي گرانبها در پزشکي است زيرا نه تنها اثرات نا مطلوب و مضري را در بدن انسان در پي ندارد ، بلکه به علت سازگاري بالاي زيستي ، قابليت انعطاف پذيري مناسب ، پايداري در برابر خوردگي ، عدم واکنش شيميايي با بدن لزوم استفاده هر چه بيشتر از آن و طلا هادي خوب جريان الکتريسيته مي باشد و بنابراين در زير ميکروسکوپ الکتروني به راحتي مشاهده شده و به خاطر نرمي ، کار با آن ( شکل دادن و مسطح کردن ) در زير ميکروسکوپ الکتروني جهت اعمال جراحي پيشرفته به آساني صورت مي گيرد . از سيم ها و صفحات طلا جهت رفع انسداد شراين و تنظيم دوباره ضربان قلب در بيماري هاي قلبي به وفور صورت مي گيرد . ( شکل شماره 2 ) و به دليل پايداري در برابر واکنش هاي باکتريايي ، ماده اي مناسب


جهت جايگزني پرده صماخ که در اثر عفونت باکتريايي دچار ضايعه گريده و و جلوگيري از عفونت مجدد در گوش داخلي به شمار مي رود.
تزريق گوي هاي ميکروسکوپي طلا در غده پروستات نيز از بروز زود هنگام سرطان در مردان جلوگيري مي کند . در بيماري چشمي Lagophthalmos بيمار در اثر تصادف ، بيماري و يا جراحي قبلي چشم ، نمي تواند پلک خود را به طور کامل ببندد و يا به راحتي پلک بزند و همواره بايد چشم خود را مرطوب نگاه دارد .
امروزه پزشکان براي درمان بيماري صفحات نازک طلا را در پشت پلک قرار مي دهند تا صدمات وارده را بر طرف نمايند . طلا بهترين انتخاب به دليل عدم خوردگي و عدم واکنش شيميايي با اشک و همچنين چگالي بالاي آن جهت پايين آوردن پلک در هنگام استراحت ، براي درمان اين بيماري به شمار مي رود .


استفاده از صفخات طلا در لايه هاي دروني دستگاه ليزر جهت تمرکز پرتو اشعه ليزر و تخريب سلول هاي سرطاني بدون وارد کردن صدمه به سلول هاي مجاور و درمان ضايعه هاي قلبي که ديگر از طريق عمل جراحي به نتيجه نمي رسند ، عملکردي مفيد محسوب مي گردد ديگر کاربردهاي جالب طلا در پزشکي توليد تراشه آزاد يا delivery microchip مي باشد . اين محصول کيسول هاي

دارويي هستند که توسط غشاي نازکي پوشيده مي شوند که يا از طريق بلعيدن و يا تزريق در سيستم سياهرگي بدن و کنترل آن از راه دور و يا ردياب هاي زيستي ( Biosensor ) و يا ريز پردازنده ها توسط پزشک يا خود بيمار به محل مورد نظر هدايت مي گردد . اين دارو براي اولين بار در موسسه تکنولوژي ماساچوست ساخته شد و اکنون در مرحله آزمايشي خود به سر مي برد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید