بخشی از مقاله

دستاوردهای انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران به رغم همانندی در پاره ای از مواضع با دیگر پدیده های سیاسی جهان معاصر، شناختی در خور اهداف و فلسفه وجودی خویش را می طلبد به سختی دیگر آگاهی از نقش انقلاب در سرنگونی رژیمی خودکامه وجایگزینی نظامی عادلانه که مفهومی جز یک دگرگونی اجتماعی به همراه ندارد ما را از شناخت انقلاب اسلامی بی نیاز نمی سازد . چنان که در نگاه

تظبیقی به دست می آید انقلاب اسلامی ایران به لحظا بستر سازی یک حاکمیت ملی و خودجوش و متمایل به ازادی و استقلال همانند هر انقلاب سیاسی – اجتماعی است. همانگونه که یک پژوهشگر با بهره مندی از ابزارهای ذهنی و عینی انقلاب های معاصر را بررسی می کند به تجزیه و تحلیل انقلاب اسلامی می پردازد.

از این منظر عام که به انقلاب ایران می نگریم بی گمان دستاوردهایی مشابه انقلاب

های دیگر دارد همچنان که بیش وکم همان هزینه هایی را داشت که هر انقلاب دیگر داشته که هر انقلاب ناگریز از قبول آن است. اما به دلیل ارتباطی که انقلاب اسلامی با مکتب الهی و توحیدی اسلام دارد و خواه نا خواه آن را پدیده ای در امتداد نهضت های ستم ستیزانه پیامبر ابراهیمی جای می دهد می باید نگاهی خاص را به کار گرفت.در جمع بندی دو منظر یا دو تحلیل است که میتوان به ژرفای انقلاب اسلامی و چند وچون و شکل گیری دستاوردهای آن پی برد و آن را در مقایسه با دیگر پدیده های سیاسی اجتماعی عصرحاضر پدیده ای متمایز تلقی نمود.

امام خمینی در نگاه عارفانه خویشخداوند را بستر ساز امقلاب ایران خوانده و خود را بیش از یک شهروند ایرانی نمی نگرد که هم صدا با ملت ستم دیده فریاد ازادی خواهی سر داده است بدین سان اراده الهی و تاثیر گذاری امدادهای غیبی بر روند پیروزی انقلاب اسلامی را می یابد.وجه تمایز آن از دیگر پدیده های سیاسی تاریخ دانست.« من نمی توانم تصور کنم که بشر ب

تواند یک ملت سی و چند میلیونی را در مدت کوتاهی این طور همزبان بکند هم قلب بکند .... این جز اراده الهی نمی شود باشدو منهم از اول این معنا را چون احساس کرده بودم به این نهضت نهضتی که ملت به خواست خدا وحدت پیدا کرده است.


رهبر فقید انقلاب اسلامی در جای دیگر هنگام شنیدن شعر ستایش آمیزی درباره خود فروتنانه بر جایگاه ملت در چیرگی برستم شاهی تاکید نمود و تحول روحی آنان را عامل اصلی پیروزی نهضت شمرد.

«باید عرض بکنم که من کوچکتر از اینم که این طور مطالب گفته بشود این زاغه نشین ها بودند که در خیابانها فریاد کردند و خود دادند وجوان دادند... آن چیزی که برای من خیلی امیدوارکننده است این روح و تعاون و روح انسانیت وروح اسلامیت است که در ملت ایران شکوفا شد.

دریک نظام سیاسی جمهوری خواهانه نمیتوان بدون رفراندوم ازاد از مدم و ارمان های آنان سخن گفت: از این دیدگاه بود که امام خمینی در سخنرانی بهشت زهرا مقبولیت نظام پهلوی و هر نظام بیگانه با مردم سالاری را به چالش کشانید. رهبری در دعوت برای رفراندوم جمهوری اسلامی ضرورت و امکان آزادی ملت ایران در تعیین سرنوشت و حاکمیت سیاسی خود را یادآورد شد. بدین گونه شکی در تکریم تحقق شعارهای بنیادی انقلاب و ملت – ازادی و استقلال بر حای نمی ماند.


«من توصیه می کنم به همه ملت ایران که در این رفراندوم که سرنوشت کشور ما و ملت ما و مذهب ما را تعیین می کند شرکت کنید»

تاریخ ملت های استقلال یافته از این حکایت دارد که پیوند تنگاتنگی بین استقلال و آزادی وجود دارد.ملتی که به حقوق و آزادی های خود دست یافته بی تردید می تواند اس

تقلال همه جانبه کشور و نظام سیاسی خود را پاس دارد. زیرا رویکرد به مشارکت در عرصه های علمی و عملی و دفاع از دستاوردهای ملی سبب می شود تا هیچ قدرت مهاجمی به نفوذ و باج گیری طمع نبندد و نیزگستاخی رویارویی نداشته باشد. کارنامه سفارت خانه ها وهمچنین تهاجم های نظامی به دست میدهدکه بیگانگان به سراغ دولت ها و رژیم هایی می رفتند وهجوم می بردند که پشتوانه مردمی شان را از کف داده بودند.

امام خمینی از استقلال به عنوان عاملی یاد می کند که به حیات وتاریخ یک ملت ارزش می بخشد و او را سربلند میکند.

هم گرایی ملت ایران چه در ایام مبارزه با استبداد و چه در دوران تثبین نظام جمهوری اسلامی – یک ضرورت انکارناپذیر بوده و نباید با سخت گیری ها وتنگ نظری ها آن را کمرنگ یا محوکرد. شکی نیست که حفظ تمامی دستاوردهای انقلاب اسلامی مشروط به تداوم وحدت اقشار جامعه می باشد.

امام خمینی از دستاورد وحدت به بهترین ثمرات نهضت تعبیر نموده است و همه به ویژه اهل قلم و فکر را دعوت میکند که از راه ازادی ملت واستمرار وحدت کوشش کنند.

مسئولیت نویسندگان که متمایز از تکلیف دیگر کسان است در واقع به این دلیل می باشد که اختلاف های جامعه از مقاله ها آغاز می شود و از آن پس ذهن هارا می نوردد و صف های پیوسته و هم صدا را می پراکند.


« ما در این نهضت اخیر، آنچه را که می توانیم بگوییم بهترین ثمرات این نهضت است. این وحدتی که حاصل شد بین قشرهای مختلف ...در سرتاسر ایران تمام طبقات با هم همفکر و هم عقیده و یک صدا جمهوری اسلامی را می خواهند. رمزموفقیت همین وحدت اقشار ووحدت کلمه بود.

گزارشی از برگزاری سمینار امام خمینی و احیاء تفکر دینی

در آتن
در آستانه نهمین سالگرد ارتحال جانگداز امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، بر اساس برنامه ریزی و هماهنگیهای انجام شده، در تاریخ 13 خرداد 1377، برابر با 3 ژوئن 1998 میلادی، سمیناری تحت عنوان "امام خمینی (ره) و احیای تفکر دینی" در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در آتن برگزار شد که در آن سفیر جمهوری اسلامی ایران، دیپلمات های سفارتخانه های سوریه و فلسطین، تعدادی از اساتید و شخصیت های فرهنگی دانشگاهی یونان، گروهی از مسلمانان عرب، فلسطینی و شیعیا پاکستانی و جمعی از ایرانیان مقیم آتن. حضور داشتند.


تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید بخش آغازین برنامه بود، و پس از آن، به ترتیب آقای نورمحمدان رایزن فرهنگی، آقای پروفسور موچوپولوس استاد دانشگاه، رئیس اسبق دانشگاه آتن و رئیس انجمن دوستی ایران و یونان، آقای خندق آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر پورنارو پولوس پزشک و استاد دانشگاه، آقای موستاکیس استاد دانشگاه، روزنامه نگار و نویسنده، و آقای شیخ قاسم، امام جماعت فلسطینی نمازخانه (الغرباء) آتن در رابطه با موضوع سمینار سخنرانی کردند که خلاصه آنها به نظر خوانندگان گرامی می رسد.
ابتدا آقای نورمحمدان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سخنان خود را با این قطعه شعر از دیوان امام خمینی آغاز کرد:
بر لب کوثرم ای دوست ولی تشنه لبم در کنار منی، از هجر تو در تاب و تبم روز من با تو به شب آمد و شب با تو به روز در فراق رخ ماهت گذرد روز و شبم و سپس ضمن تجلیل از عظمت نهضت امام خمینی گفت: نهضت کم نظیری را که حضرت امام رهبری کردند رستاخیز بزرگی بود که ذهن و زندگی بخش قابل توجهی از انسانها اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان را دربرگرفت.
وی سپس به میراث عظیم فکری و معنوی امام خمینی اشاره کرد و طی شرحی از ویژگیهای نهضت امام، احیای تفکر دینی را در جهان پرتلاطم و دور شده از

معنویت امروز حاصل اندیشه و عمل حضرت امام خواند و با خواندن آخرین جمله وصیت نامه سیاسی و الهی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به سخنان خود پایان داد.
سپس آقای خندق آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنان شریاط سیاسی زمان نهضت حضرت امام را شرح داد و از جمله به وابستگی عمیق رژیم شاه به خارج و نفوذ روزافزون آمریکا و اسرائیل در مقدرات کشور اشاره کرد و به توضیح محور تفکر حکومتی امام خمینی بر مبنای ولایت فقیه یعنی (استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی) پرداخت و ویژگیهای نهضت امام خمینی بخصوص اصل نه شرقی و نه غربی را در ارتباط با نظریات بنیانگذاران جنبش عدم تعهد اما این شعار (نه شرقی، نه غربی) برای اولین بار از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح نشد، بلکه قبل از ما، در یک سطح بین الملل، بنیانگذاران جنبش عدم تعهد نیز با توسل به همین اصل، آنرا پایه گذاری نمودند. بنیانگذاران این جنبش عبارت بودند از: تیتو، ناصر، نهرو، سوکارنو، و نکرومه، که محوری ترین شخصیتها، همان تیتو، ناصر، و نهرو بودند. اینها جنبش عدم تعهد را بنیاد گذاشتند، با این هدف که در مقابل دو قطب و دو مرکز قدرت مسلط

سیاست جهانی، یعنی قطب شرق و قطب غرب یک جریان سوم ایجاد کنند که خود را از سیطره و نفوذ سیاسی و اقتصادی این دو قطب رها کنند، به خود متکی باشند، و تصمیمات خود را، خود بگیرند.
اما بررسی وضعیت فکری و سیاسی بنیانگذاران نهضت و هم نتیجه ای که جنبش عدم تعهد ببار آورد، نشان می دهد که در این امر موفق نبودند، زیرا تیتو گرچه مدعیعدم وابستگی به قطب قدرت سوسیالیستی بود، اما خود، یکی از منادیان و مبلغان و رهبران مدعی پیروی از سوسیالیسم به اصطلاح علمی بود. ناصر در مقام اثبات و برای ساختن نظام مورد نظر خود، سوسیالیسم آمیخته با ناسیونالیسم غربی را مطرح می کند و برای یکی دو دهه هم در دنیا، بخصوص در دنیای عرب، شور و شعفی ایجاد می کند.
نهرو از کسانی است که به شدت دلبسته و پایبند به لیبرال دموکراسی است و الگوی پیشنهادی او و انقلاب هند هم استقرار لیبرال دموکراسی در هند است.
بنابراین، هر سه این رجال سیاسی و بنیانگذاران جنبش عدم تعهد، هر کدام خواسته یا ناخواسته، چیزی را دنبال می کردند که به نظر ما ریشه استکبار است; یعنی صورت آن چیزی است که ریشه استکبار است.
اما نفی شرق و غرب به معنای نفی دستاوردهای اندیشه و تلاش فکری بشری هرگز نیست.
امام خمینی در وصیتنامه شان می فرمایند: "ادعای اینکه اسلام با نوآوری ها مخالف است، یک اتهام ابلهانه بیش نیست; زیرا اگر مراد از مظاهر تمدن و نوآوری ها، اختراعات و ابتکارات و صنعت های پیشرفته است که در پیشرفت و تمدن بشر دخالت دارد، هیچگاه اسلام و هیچ مذهب توحیدی با آن مخالفت نکرده و نخواهد کرد، بلکه علم و صنعت مورد تاکید قرآن مجید است. "
اصلا کل یک تمدن جز با گرفتن عناصر مثبت تمدن قبلی و کمال بخشیدن به آن، می تواند به وجود آید و پایدار باشد؟ خود تمدن غرب که امروز به این غول آسائی رسیده است، جهات مثبت را از تمدن اسلامی گرفته است. گرچه در جنگهای صلیبی غرب موفق نشد بیت المقدس را بگیرد، اما یک پیروزی بدست آورد، و آن این بود که در دنیای شرق با یک تمدن پیشرفته آشنا شد. علم، تکنیک، دانش و ایدئولوژی و روش تحقیق را از شرق گرفت و اینها را با نظام فکری و ارزشی خود شکل داد.


لذا اصل نه شرقی، نه غربی، به عبارت دیگر سیاست واقعی عدم تعهد، نفی بینشی است که غرب نسبت به انسان، جهان و خدا و روابط انسانها با یکدیگر و روابط انسان با طبیعت دارد; والا دستاوردهای علمی و فکری بشر، هم مقدس اند، و هم رمز ماندگاری بش

ریت هستند.
انقلاب منحصر به فرد
متن سخنرانی آقای پروفسور موچوپولوس
جناب آقای سفیر، دوستان محترم
خاطرم می آید بیست سال قبل، برای نخستین بار، امام خمینی را در صفحه تلویزیون دیدم; زمانی که در کشور دوست، ایران، تغییرات زیادی در جریان بود و پیام های انقلابی امام خمینی، مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده بود.
بایستی تاکید کنم که یکی از ویژگی های آن رهبر فقید، آگاهی به زمان، و استفاده به موقع از آن بود. او به خوبی می دانست چه موقع حرکت کند و چه زمان ضربه را بزند تا حداکثر نتیجه حاصل شود. همانگونه که از سخنرانی رایزن محترم فرهنگی شنیدم، من نیز یادآوری می کنم امام خمینی فقیهی جامع الشرایط و از اساتید مسلم فلسفه و کلام بود، و در این زمینه ها نیز توانائی های خاصی داشت.
نکته مهم دیگری که باید بدان اشاره کنم، اینکه ایشان پس از آنکه به قدرت رسید، دچار اشتباه رهبران انقلاب فرانسه نشد، و خود، قدرت را در دست نگرفت، و شخصا حکومت نکرد، بلکه به عنوان بنیانگذار انقلاب، با راهنمائی های متفکرانه و معنوی خود، مردم و حکومت را ه

دایت و اداره کرد، و لذا، همانند پدر جامعه، با احترام و عزت، باقی ماند.
انقلابی که به رهبری آن امام توسط مردم ایران به پیروزی رسید، علیرغم مشکلات و موانع بسیار، همچنان به راه خود ادامه داد و منحصر به فرد باقی ماند، چرا که اعتقاد و ایمان به مذهب، در خون مردم ایران جاری است، و موجب رستگاری آنها می شود.
آری، انقلاب اسلامی ایران در تاریخ به ثبت رسیده است، ولی هنوز هم راجع

بدان خواهند نوشت، و جهان هنوز در انتظار دستاوردهای دیگر این انقلاب است.
در خاتمه سخنانم، دعا می کنم خداوند روح پرفتوح رهبر فقید انقلاب ایران را بیامرزد.
اصیل ترین انقلاب اجتماعی
متن سخنرانی آقای دکتر کنستانتین پورناروپولوس
جناب آقای سفیر، جناب آقای رایزن فرهنگی، اساتید محترم خانم ها و آقایان در تاریخ ملت ها، بندرت رهبر بزرگی چون امام خمینی از طرف خدا فرستاده می شود.
نه سال از زمانی که مردم دیگر از نظر ظاهری با ایشان در تماس نیستند، می گذرد، ولی راه معنوی که او ترسیم نمود، چنانچه انحرافی در آن پیش نیاید، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
قبل از هر چیز، می خواهم بگویم شرکت من در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی، و سخنانی که ایراد خواهم کرد، حضور و سخنان شخصی معتقد به وطن و مذهب ارتدکس مسیحی یونانی است.
از نظر من نقطه عطف و مهمترین ویژگی امام خمینی، ارتباط او با خدای خود بود، و کارنامه وی نیز از مبارزات و تلاشهایش برای نشان دادن جلوه های خدائی از ایمان و کرامات بر روی زمین حکایت دارد.


مبارزات امام خمینی را کلا در سه بخش می توان خلاصه کرد:
1- مبارزه بر علیه خداستیزی و بی خدائی در جوامع بشری 2- مبارزه در جهت نشان دادن وجوه واقعی آیات الهی به جهانیان 3- مبارزه در جهت معرفی چهره واقعی اسلام به جهانیان مبارزات امام خمینی در بخش نخست سرانجام به نتیجه رسید، و دیدیم که چگونه نظام ک

مونیستی در جهان ساقط شد.
در بخش دوم نیز شاهد مبارزات وی علیه صهیونیزم بودیم و اثرات آنرا امروز هم مشاهده می کنیم، که هر روز بر تعداد معتقدان به مذاهب و خدای واقعی افزوده شده و مبارزات ضدصهیونیستی گسترش می یابد. در بخش سوم هم شاهد افشای چهره واقعی منافقین و در عین حال تقویت موجودیت شیعیان هستیم که بیشترین طرفداران امام خمینی به شمار می آیند و مبارزان میدان ارزش و افتخار هستند.
به این موضع مهم باید توجه کنیم که تاریخ بشریت توسط دانشمندان و متفکران دینی ورق می خورد، نه بدست فیلسوف ها. فیلسوف کسی است که سؤالات بزرگی که انسانها را به خود مشغول می کند، مطرح می نماید، اما روشنفکر و متفکر کسی است که کم و بیش، نه تنها جواب های صحیح به اینگونه سؤالات مطرح شده می دهد، بلکه به عنوان اهرم اصلی حرکت های تاریخی، و به صورت مبارز، راهی را ترسیم می کند، که ملت ها آنرا طی می نمایند.
امام خمینی در عداد روشنفکران و متفکرین قرار داشت، که با قدرت معنوی، دیدگاههای خود را پیاده کرد. وی دارای قدرتی الهی بود و بر علیه زورمداران و ستمگران مبارزه نمود.
می توان موارد زیر را از نتایج مبارزات آن رهبر فقید بر شمرد:
- سقوط سیستم کمونیستی و بی خدائی، و جایگزینی ایمان به خدا، - از بین رفتن سیستم دو قطبی در جهان و افشای چهره واقعی دشمن بشریت، - آگاه کردن مردم به اینکه این ارزشهای معنوی است که انسان را به سعادت و کمال می رساند، نه ارزشهای مادی.
در خاتمه سخنانم بایستی بگویم انقلابی که امام خمینی آنرا طراحی نمود و به پیروزی رسانید، اصیل ترین انقلاب اجتماعی است، زیرا فاقد مکانیزم های پشت صحنه و زد و بندهای سیاسی بود، حال آنکه انقلابهای فرانسه و روسیه، با طراحی های پشت پرده و مکانیزم های آنچ

نانی به پیروزی رسیدند!
امام خمینی نه تنها با درک غلط از "خدا" مبارزه کرد، بلکه به معرفی اسلام راستین به جهانیان مبادرت ورزید.
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی اصیل بود، که پس از پیروزی، حتی در یونان نیز آثار انرا ا نصب پوسترهائی در خیابانهای شهرمان شاهد بودیم.
آری، برای افراد معنوی و روحانی، ارتباط با روح امام خمینی قطع نشده است، زیرا آنها خوب می دانند که مرگ پایان بخش زندگی نبوده، بلکه یک تکامل است.
امیدوارم با این عبارات مختصر توانسته باشم نکاتی چند از ویژگی ها و خدمات آن رهبر فقید را ارائه نمایم.
هدف انقلاب اسلامی
متن سخنرانی آقای جرج موستاکیس
جناب آقای سفیر، اساتید محترم، دوستان عزیز، همرزمان همانگونه که شنیدید، در مورد امام خمنیی و انقلاب اسلامی به تفصیل صحبت شد. همانگونه که می دانید، تمام مذاهب الهی خواستار آزادی بشر بوده اند; همچنانکه حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) نیز همین بشارت را به پیروان خود دادند و یکی از اهداف آنها، رهائی انسان از قید اسارت بود. انقلابی هم که در ایران صورت گرفت، برای رهائی یک ملت از یوغ سلطنت، با هدف آزادی بود. آری، امام خمینی به پیروی از حضرت محمد (ص) برای احقاق حق مستضعفین در ایران و جهان تلاش کرد، و لذا این انقلاب طرفداران زیادی در جهان پیدا کرد. در همین یونان هم به خاطر دارم زمانی که از ترس پلیس، کسی جرات اعلام حمایت از انقلاب اسلامی را نداشت، ما از حامیان آن بودیم; چرا که در تاریخ بی سابقه است.


ضمنا همینجا بایستی به اطلاعتان برسانم اخیرا نامه ای به امضای 24 نفر از اساتید دانشگاهها تهیه کردیم و برای رئیس جمهور، نخست وزیر، و وزیر امور خارجه ارسال نمودیم و طی آن درخواست کردیم برای مسلمانان مقیم آتن مسجدی ساختسا اجازه چنین کاری را نمی دهد، دیگر بس است، و مسئولین با توجه به اینکه بازیهای المپیک سال 2004 میلادی نیز در پیش است، بایستی از حالا به فکر ساختن مسجدی باشند. البته کنترل این مسجد و تعیین مسئولین آن، باید با نظارت دولت یونان باشد، و این البته، عرف بین المللی است. و مسئولان اجرائی بایستی کنترل این مسجد را در دست داشته باشند.
بهرحال، آنچه که می خواهم بگویم اینست که کتاب های آسمانی انجیل و قرآن، و بطور کلی مذاهب توحیدی، خواستار آزادی آحاد افراد می باشند و احترام متقابل را ترویج می کنند، ما نیز بایستی بدان، عمل کنیم.
در خاتمه برای انقلاب و ملت ایران آرزوی پیشرفت و سعادت می کنم و امیدوارم خداوند متعال روح امام، خمینی را قرین رحمت واسعه خود گرداند.
نوید آزادی
متن سخنرانی آقای شیخ قاسم
درود بر خداوند متعال، پیغمبر گرامی اسلام (ص) و پیروان راستیم آن حضرت.
قرآن می فرماید ازحق تعالی پیروی کنید، نه از ظالمین! کسی به جز خدای یکتا محافظ و نگهدار شما نمی باشد، و کسی جز او به شما کمک نخواهد کرد.
مرگ بر امریکا، مرگ بر ظالمین، مرگ بر صهیونیزم، و بر مرگ بر حاکمان ظالم. و اینها در آتش اند، و کمکی از سوی آنها به مردم مستضعف نخواهد شد.
پیغمبر اکرم (ص) فرمود چنانچه روزی بیاید که حا

کمان طبق قوانین الهی عمل نکنند، شما از قرآن دوری نکنید و از قوانین آن اطاعت کنید. این حاکمان برای منافع خود، و نه برای منافع شما، حکومت خواهند کرد. اگر از آنها اطاعت کنید، این حاکمان از شما سؤ استفاده خواهند کرد، و چنانچه اطاعت نکیند، شما را خواهند کشت.
پیروان حضرت محمد (ص) از ایشان پرسیدند پس در آن صورت تکلیف ما چه خواهد بود؟ و حضرت پاسخ دادند کاری را انجام دهید که حواریون حضرت عیسی (ع) انجام دادند; چرا که زندگی کردن طبق دستورات الهی و شهادت در این راه، بهتر از

اطاعت کردن از چنین حاکمان ظالمی است.
برادران عزیز، امام خمینی طبق فرمایش حضرت محمد (ص) عمل کرد و بر علیه حاکمان ظالم قیام نمود و از آنان اطاعت نکرد و پیروان خود را نیز بر علیه آنها شوراند. حکومت آن زمان ایران هم مردم را به گلوله بست و امام خمینی را تبعید نمود، ولی ایشان همچنان از خارج از کشور، مردم را رهبری و آنان را علیه دیکتاتوری شاه به مبارزه دعوت می کرد، و همه اینها بر اساس دستورات قرآن بود. تا اینکه مردم بالاخره به خیابانها ریختند و بدین ترتیب انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و ایران دارای حکومت اسلامی شد و قوانین اسلام در مملکت پیاده گردید.
نکته مهم دیگر اینکه امام خمینی با شعار امروز ایران، فردا فلسطین، نوید آزادی این سرزمین مقدس را به گوش آوارگان مستضعف آن رساند، و بدین ترتیب، تاثیری شگرف و عمیق بر مبارزات آزادیبخش در فلسطین بر جای گذاشت.
برادران عزیز، فلسطین سرزمین مقدس اسلامی و متعلق به مسلمین است. بر عموم مسلمانان فرض است که با تلاش و همت خود، بکوشند و این سرزمین را از چنگال ظالمین و غاصبین آزاد کنند. و غاصبین نیز بدانند که این مذاکرات صلح راه به جائی نخواهد برد، و کل سرزمین فلسطین باید آزاد شود، نه بخشی از آن.
ای مسلمانان!ای پیروان خدا! این یهودیان صهیونیست هستند که سرزمین شما را اشغال کرده اند. چنانچه با آنها مبارزه کنید، مورد رحمت و آمرز

ش خدا قرار خواهید گرفت.

● دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد
برای آنکه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد واقف شویم، در ابتدا باید شرایط حاکم بر اقتصاد کشور را در آخرین سالهای حکومت پهلوی با سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم؛
رژیم پهلوی در دهه ۴۰ (دهه ۶۰ میلادی) با استراتژی ن

ادرست خود که تحت عنوان اصلاحات ارضی از آن یاد می شد، باعث بیمار شدن اقتصاد ایران شد.
برنامه های عمرانی رژیم شاه ، بر صنایع وابسته بویژه صنایع مربوط به کالاهای مصرفی اتکا داشت و نتیجه آن عدم توازنی فزاینده بین بخش کشاورزی و بخشهای دیگر اقتصادی بود به گونه ای که در بخش کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی از ۲۹/۱ درصد تولید ناخالص ملی در سال ۱۳۳۹ به ۹/۱ درصد در سال ۱۳۵۶ ، یک سال قبل از فروپاشی حکومت پهلوی، تنزل یافت در بخش صنعت نیز باتوجه به بیگانگی صنایع مورد حمایت حکومت پهلوی با اقتصاد ملی و عدم توجه به نیازهای داخلی کشور، وابستگی اقتصاد کشور به غرب روز به روز افزوده شد براساس برخی برآوردها، تا سال ۱۳۵۷ ، سی درصد جمعیت کشور را خانوارهای ثروتمند تشکیل می دادند که معادل ۹۰ درصد کل درآمد کشور را به خود اختصاص داده بودند و ۷۰ درصد بقیه تنها ۱۰ درصد درآمد کشور را در اختیار داشتند.
با اجرای استراتژی های نادرست رژیم پهلوی، بخش کشاورزی فراموش شد و بیشترین سرمایه گذاری و امکانات کشور در بخش صنعت و صنایع متکی به واردات صورت گرفت که همین امر باعث فاصله گرفتن امکانات شهری و روستایی بود که پیامد آن مهاجرت روزافزون روستائیان به شهرها بود. بنابراین در سال ۱۳۵۷، سال پیروزی انقلاب اسلامی، کشور با یک اقتصاد «بیمار» که با تورم بیش از ۱۶ درصد ، استقراض خارجی، کسری بودجه و کاهش تولید ناخالص ملی روبرو بود.
حال که تا حدودی با وضعیت اقتصاد کشور در آخرین سالهای حکومت رژیم پهلوی آشنا شدیم، بهتر می توانیم به دستاوردهایی که انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد داشته است، بپردازیم؛
یک از اهداف مهم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد، توجه به قشر نیازمند جامعه بویژه مردم محروم روستا، تامین استقلال اقتصادی، رفع بیکاری و تامین اجتماعی بود. انقلاب اسلامی در سالهای اولیه به اهدافی که اشاره شد، پرداخت. در سالهای بعد انقلاب اسلامی اهدافی از جمله رشد و توسعه پایدار اقتصادی با محوریت بخش کشاورزی ، تربیت نیروی

انسانی، استفاده بهینه از منابع طبیعی ، کشور و تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی را دنبال کرد و توانست در پایان برنامه های پیش بینی شده، به رشد قابل توجهی در برنامه های توسعه خود دست یابد.
انقلاب اسلامی در ادامه برنامه های توسعه اقتصادی خود، تلاش خود را برای مهار تورم، اصلاح نظام مالیاتی، توسعه عمران روستایی، اشتغال زایی و آموزش نیروی انسانی متمرکز کرد. باید واقعیت را پذیرفت که امروز با وجود همه کاستی ها و ضعف هایی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد، اما دولتمردان جمهوری اسلامی ایران طی سالهای پس از

پیروی انقلاب اسلامی به موفقیت های مختلفی دست یافته اند و اقتصاد «بیمار» سال ۵۷ را امروز به یک اقتصاد «پویا» و در حال رشد تبدیل کرده اند.
اکنون ایران اسلامی، با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و با کوشش دولتمردان، کارشناسان اقتصادی و نخبگان کشور سعی دارد با پرداختن به «چشم اندازه ۲۰ ساله» ، کشور را به جایگاه اول اقتصاد در منطقه ارتقا دهد.
برای آنکه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد واقف شویم، به دستاوردهای مهمی که انقلاب اسلامی تنها در بخش کشاورزی داشته است، می پردازیم:
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی
سرزمین ایران دارای مساحتی بالغ بر ۱۶۴ میلیون هکتار است که بیش از ۵۱میلیون هکتار آن از اراضی خوب و با استعداد برای تولید محصولات کشاورزی است تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدلیل سیاستهای نادرست رژیم پهلوی، کشاورزی کشور با ورشکستگی روبرو بود بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم و برنج از خارج وارد می شد و کسری فزاینده مواد غذایی به تورم قیمت این مواد در داخل کشور منجر شده بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم مشکلات بسیاری که کشور در سالهای نخست با آن روبرو بود ـ نظیر آشوبهای گروههای ضد انقلاب، تحریم های اقتصادی ایران توسط غرب و نیز جنک تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران،بخش کشاورزی همواره یکی از بخشهای اقتصادی مورد توجه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بوده است به گونه ای که امر

وزه بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی در داخل تامین می شود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال تاکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره )، مبنی بر ضرورت خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، حرکتهای قابل توجهی در راستای تولید این محصولات صورت گرفته است مث

لا در زمینه گندم، با سرمایه گذاریهای مناسب انجام شده، میزان تولید آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۳ برابر شده و بالغ بر ۱۳ میلیون تن می باشد. تولید برنج، دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور ( پس از گندم )، رشدی بالغ بر ۵۲ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن کاسته شده است.
طی سالهای پس از انقلاب اسلامی، علیرغم دو برابر شدن جمعیت ایران و افزایش مصرف سرانه، با خودکفایی کشور در بخش دام و تامین مواد غذایی، واردات اقلامی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شیر قطع شده است.
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی، خودکفایی در تولید محصولات باغی بوده است. امروزه مرکبات، انار، کیوی، انبه، خرمالو و یا محصولاتی همانند پسته، زعفران، کشمش، همچنین میوه هایی همچون هلو، شلیل، زردآلو و سیب و انواع سبزیجات از ایران به کشورهای مختلف صادر می شود. شایان ذکر است ایران نخستین تولیدکننده محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انار در جهان است.
در سالهای اخیر نیز با توجه به توانمندیهای بالقوه ایران برای تولید ارزان، قیمت و نزدیکی به بسیاری از بازارهای مصرف، صنعت گل و گیاه مورد توجه بخش دولتی و خصوصی کشور قرار گرفته است در این راستا مسئولین کشور برآن هستند با استفاده از فن آوری جدید، تولیدکنندگان این بخش را یاری دهند.
همچنین در زمینه جنگل و مرتع ، سطح جنگل کاری و احیای جنگلها نسبت به قبل ازانقلاب اسلامی ۲ برابر شده است.
امروزه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن سیاستهای حمایتی ازجمله تامین به موقع تسهیلات، خریدهای تضمینی، حمایت از خسارت دیدگان خشکسالی و گسترش بیمه محصولات کشاورزی و دامی، سعی در حمایت هرچه بیشتراز تولید کنندگان بخش کشاورزی دارند.
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی
دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی را می توان

در چند مقوله مورد بحث قرار داد؛
۱) محرومیت زدایی از روستاها
به جرات می توان گفت که « محرومیت زدایی از روستاها» یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی بوده است؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، روستاها یکی از مناطق محروم کشور بودند. بیشتر روستاهای کشور در دوران پهلوی، فاقد امکانات رفاهی بودند و مردم روستایی از لحاظ معیشت در سختی و مشقت بسر می بردند پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بدنبال تاکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام

خمینی (ره ) مبنی بر بسیج امکانات مادی و معنوی برای عمران و آبادانی روستاها، مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران درصدد زدودن فقر و محرومیت از چهره روستاهای کشور برآمدند تا امکانات رفاهی شهرها و روستاهای کشور را به یک سطح یکسان برسانند.
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و فرمان امام خمینی (ره ) مبنی بر کمک به روستائیان و آبادانی روستاها، نهاد جهاد سازندگی شکل گرفت در این نهاد که بعدها به دلیل عملکرد مثبت و قابل توجه آن به وزارتخانه جهاد کشاورزی تبدیل شد ، جوانان متخصص و انقلابی در مناطق روستایی کشور حضور پیدا کرده و به ارائه خدمات زیربنایی نظیر آبرسانی، راهسازی، برق رسانی و غیره در روستاها پرداختند.
از دیگر اقدامات انجام شده برای روستائیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخوردار شدن روستاها از امکانات برقراری ارتباط مخابراتی با دنیای خارج از روستاهاست، اقدامات صورت گرفته در این خصوص به اندازه ای است که ایران بدلیل فعالیتهای گسترده برای برخوردار نمودن مناطق محروم روستایی از ارتباطات مخابراتی، از سوی یونسکو لوح تقدیر دریافت کرده است.
به منظور افزایش سطح بهداشت در روستاها،احدات اماکن بهداشتی در روستاها پس از انقلاب اسلامی روند رو به رشدی داشته است. در زمینه تعلیم و آموزش روستائیان نیز کارنامه انقلاب اسلامی درخشان است.
۲) توجه به اقشار محروم و نیازمند جامعه
در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از دغدغه های مسئولین نظام، توجه به اقشار محروم و نیازمند جامعه بوده است. در این راستا سازمانها و نهادهـای مختلفی در ایران اسلامی برای تامین اجتماعی فعالیت می کنند که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم؛
الف) کمیته امداد امام خمینی (ره ): کمیته امداد امام خمینی (ره ) پس از انقلاب اسلامی در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ ( ۴ مارس ۱۹۷۹ ) تشکیل شد هدف اصلی کمیته امداد امام (ره )، اشتغال زایی برای محرومین و رفع مشکلات اساسی آنهاست همچنین ارتقاء آموزشهای علمی، فرهنگی و اجتماعی افراد تحت پوشش و ایجاد تسهیلات در امر ازدواج و تحک

یم خانواده از جمله فعالیتهای کمیته امداد امام است که تاکنون نتایج موثری به همراه داشته است تلاش مسئولین کمیته امداد امام (ره ) بیشتر متمرکز بر افراد روستایی و عشایر است طرح شهید رجایی ازجمله طرحهای موفق این کمیته است که به منظور کمک بـه افراد سالمند که بالای ۶۰ سال سن دارند، پی ریزی شده است ؛ در این طرح، ماهانه مبلغی مستمری به صورت نقد یا کالا در اختیار مددجویان قرار داده می شود.
کمیته امداد امام (ره ) با در اختیار گذاشتن سرمایه اولیه به صورت وام یا سایر کمکهای مالی به افراد بی بضاعت یا بیکار، زمینه اشتغال آنها را فراهم می کند و نیروی کار مثبت آنها را در کارگاههای تولیدی نظیر صنایع دستی، دامداری و کشاورزی بکار می گیرد خدمات درمانی و بهداشتی و اجرای بیمه خانواده های تحت پوشش این نهاد، از دیگر کارهای کمیته امداد امام (ره ) است در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از خدمات این نهاد بهره برده اند از دیگر اقدامات کمیته امداد امام (ره ) خدمات فرهنگی و آموزشی است در همین زمینه دانش آموزان و دانشجویان در خانواده های بی بضاعت مورد حمایت قرار می گیرند بسیاری از آنها در زمینه های مختلف تحصیلی به تخصصهای گوناگون در رشته هایی نظیر پزشکی، علوم مهندسی و غیره دست یافته اند که بعضا از مهارتهای خود در یاری رساندن به سایر نیازمندان استفاده می کنند.
ب) جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایرا

ن: جمعیت هلال احمر از دیگر نهادهای مسئول در قبال اقشار مختلف مردم، هنگام بروز حوادت و سوانح غیر مترقبه نظیر زلزله، سیل، آتش سوزی و غیره است. جمعیت هلال احمر کمکهای خود را به صورت نقدی و غیرنقدی و با ارسال دارو، کادر پزشکی و کالاهای ضروری زندگی به مناطق آسیب دیده انجام می دهد.
ج) سازمان بهزیستی
چ) بنیاد مستضعفان و جانبازان
ه) بنیاد شهید
د برخی نهادها دیگر نظیر سازمان تامین اجت

ماعی، سازمان بیمه خدمات درمانی وسازمان بازنشستگی کشور نیز در ایران اسلامی به ارائه خدمات بیمه ای مشغول هستند.
۳) ارتقای جایگاه واقعی زنان
قبل از انقلاب اسلامی زنان، اکثر بیسوادان جامعه را تشکیل می دادند؛حکومت پهلوی به بهانه تجددگرایی، دیدگاه ابزاری نسبت به زن را ترویج می کرد با شکل گیری انقلاب اسلامی، زن به عنوان عنصری سرنوشت ساز و موثر به عرصه های مختلف راه یافت.
پس از انقلاب اسلامی، برای زنان این امکان فراهم شد تا جایگاه فردی و اجتماعی خود را بهتر بشناسند و با استفاده از توانمندیها و استعدادهای خود، حضوری فعال در صحنه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی داشته باشند.
امروزه در عرصه اقتصاد نیمی از نیروی کار در ایران را زنان تشکیل می دهند که در مشاغل مختلف نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مهندسی، معلمی و … حضور دارند. همچنین زنان در حوزه مدیریت، بخشهای علمی و پژوهشی و عرصه فعالیت های سیاسی حضور و مشارکت فعال دارند.
● دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی


انقلاب اسلامی ایران، انقلابی ارزشی و معنوی است انقلابی برای خدا ومعنویت که تحول روحی و فرهنگی عظیمی در آحاد ملت ایران به وجود آورد. اداره جامعه براساس دین و ارزشهای اصیل آن، افزایش سطح آگاهی و مشارکت مردم در فعالیتهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز تغییر الگوهای رفتاری مردم با جهت گیری خصلتهای اخلاقی و انسانی ازجمله این تحولات است. در ادامه به برخی از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی می پردازیم.
از تحولات چشمگیر در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی

، تغییر در نگرش و نحوه زندگی مردم است. در دوران پهلوی، سیاست آن رژیم، تبلیغ غربزدگی و تبعیت از فرهنک غرب بدون توجه به ارزشهای دینی و ملی مردم ایران بود؛ تجمل پرستی و پوچ گرایی تشویق می شد و در تعیین منزلتهای اجتماعی از سوی رژیم، میزان غربزدگی و خودباختگی افراد در برابر فرهنک بیگانه، نقش مهمی داشت انقلاب اسلامی دریچه جدیدی را بر روی مردم ایران گشود ارزشهایی چون خودباوری، آزادیخواهی، فداکاری، پایداری و استقامت و پس از سالها دوباره در روح جامعه ایران دمیده شد.
جایگزینی ارزشهای اصیل اسلامی به جای معیارهای مبتذل گذشته، تحول فرهنگی و اخلاقی نسل جوان، افزایش روحیه تلاش و اعتماد به نفس در مردم و اقشارجوان و تحصیلکرده جامعه، ازجمله دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی به شمار می روند.
تحول فرهنگی و اخلاقی نسل جوان از ره آوردهای انقلاب اسلامی است جوانان مسلمان به عنوان بخش فعال جامعه، در تمام رویدادهای انقلاب اسلامی حضوری چشمگیر داشتند انقلاب اسلامی از این جوانان، نسلی مسئولیت پذیر، سرشار از ایمان و خودباور ساخت که در صحنه ها و نهادهای مختلف جامعه، مشارکتی سازنده دارند. پس از انقلاب اسلامی، این جوانان مومن و بااخلاص بودند که در برابر انواع توطئه های داخلی و خارجی ایستادند و از کیان انقلاب اسلامی و آرمانهای آن دفاع کردند. صحنه های هشت سال دفاع سلحشورانه ملت ایران در برابر تجاوز رژیم بعت عراق که با حمایت گسترده دولتهای غربی صورت گرفت، بیانگر عمق دلبستگی و ایمان این جوانان به ارزشهای مقدس انقلاب اسلامی است جوانان انقلابی ایران با شجاعت فوق العاده در جبهه های جنک تحمیلی عراق علیه ایران حضور یافت

ند و صحنه هایی زیبا و با شکوه از رشادت، گذشت و انسانیت را در صفحات تاریخ به ثبت رساندند.
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان
یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی مناسب بود. به همین منظور از آغاز انقلاب اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله وزارتخانه های فعال ایران سعی در حفظ تامین و ارتقاء سلامت مردم جامعه داشت و برای ر

سیدن به اهداف خود اقدام به تامین نیروی انسانی ورزیده، تاسیس مراکز درمانی و ساخت بیمارستان ها، ارتقاء سطح کیفیت تجهیزات پزشکی و نیز دادن آموزش و بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به بیماریها و آموختن روشهای پیشگیری ازآنها، کرد.
پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشکده های گروه علوم پزشکی و نیز اعضای هیات علمی این دانشکده ها روند رو به رشدی یافت درنتیجه بر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های مختلف پزشکی به طور چشمگیری افزوده شد تا نیاز کشور به پزشک برآورده شود.
یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در زمینه بهداشت، تاسیس شبکه های بهداشتی درمانی به منظور کمک رسانی به مردم است که از کوچکترین روستاها تا شهرهای بزرک کشور را تحت پوشش درمانی قرار می دهند این شبکه ها همراه با بیمارستانها و پلی کلینیک های تخصصی و بیمارستانهای دانشگاهی با خدمات فوق تخصصی، مراکز بهداشتی درمانی کشور را تشکیل می دهند.
یکی از امور مهم و حساس در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دارو و مسائل مربوط به آن است . مروزه بیش از ۹۵ درصد از نیاز دارویی کشور، در داخل کشور تولید می شود درحالیکه این رقم قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۵ درصد بوده است.
بهداشت یکی از شاخص های توسعه کشورها به شم

ار می رود و امروزه پیشگیری بیش از درمان مورد توجه قرار دارد ازاین رو مسئولان بهداشت ایران پس ازپیروزی انقلاب اسلامی، طی طرحهای گسترده واکسیناسیون نظیر واکسیناسیون فلج اطفال، دیفتری، کزاز و از بسیاری از بیماریهای مسری پیشگیری کرده اند.
در جهت تحقق اصول ۳ ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی مبنی

بر محوری شناختن سلامت انسان و مکلف بودن دولت در بسیج تمامی امکاناتش جهت سلامت افراد کشور، امروزه بیش از ۹۲ درصد جمعت کشور زیر پوشش بیمه قرار دارند.
● دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف علمی و آموزشی
انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف علمی و آموزشی نیز کارنامه درخشان دارد؛ امروز مردم ایران اسلامی، به وضوح نتیجه اقدامات صورت گرفته در این حوزه ها را مشاهده می کنند؛ روزی نیست که از نوآوری و خلاقیتهای ارائه شده توسط جوانان پژوهشگر ایرانی در رشته های مختلف علمی، علوم پایه، علوم انسانی، بیوتکنولوژی، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و صنایع دفاعی در رسانه ها خبری انعکاس داده نشود.
امروزه ایران اسلامی در المپیادهای علمی جهانی نظیر ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر و غیره حضوری فعال و چشمگیر دارد بگونه ای که بعنوان یک کشور صاحب نام شناخته شده است و در ردیف ۱۰ کشور برتر جهان در رقابتهای المپیادی دانش آموزی جهان قرار گرفته است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان رهبر فقید انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره )، سازمان نهضت سوادآموزی برای مقابله با جهل و بیسوادی در کشور شکل گرفت. این سازمان توانست با فعالیت های چشمگیر در امر مبارزه به بیسوادی، توزیع متناسب امکانات آموزشی بین زنان و مردان سوادآموز در شهرها و روستا، درصد بالایی از زنان و مردان بی سواد را با برگذاری دوره های آموزشی وارد دانشگاه های معتبر کشور کند و به همین دلیل این سازمان بدفعات از سوی یونسکو مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است.
از دستاوردهای مهم آموزش عالی کشور نیز در دوران پس از انقلاب اسلامی، تاسیس صدها دانشگاه و موسسه آموزش عالی است که توانسته است سطح کیفی آموزش را ارتقا داده و با تاسیس دوره های مختلف تحصیلات تکمیلی بویژه د

کترای تخصصی، مشکل اعزام دانشجو به خارج از کشور جهت کسب مهارتهای علمی را رفع نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید