بخشی از مقاله

دماسنج دیجیتالی

نمایشگر کریستال مایع استفاده شده در این مدار و شکل پایه های آن
در این مدار آی سی AT89C52 به کار گرفته شده است که ولتاژ رسیده از دیود حسگر حرارت را را اندازه گیری می نماید. با ارزش ترین رقم آن تنها امکان نمایش عدد یک را دارد. در صورت نیاز می توانید با کمی تغییر در مدار از نمایشگرهای ال ای دی و نظیر آنها نیز استفاده نمایید. انرژی مصرفی آی سی AT89C52 بسیار اندک بوده به گونه ای که دماسنج دیجیتال شما می تواند حدود 3 ماه به صورت پیوسته تنها با یک باتری 5 ولت به خوبی دمای محیط را اندازه گیری نماید. توجه داشته باشد که برای آیسی و نمایشگر مدار حتماً از سوکت استفاده نمایید.

شکل PCB ) نقشه مدارچاپی ) ترمومتر دیجیتال به صورت زیر است. دقت کنید که به خاطر واضح شدن نقشه تصویر بزرگتر از اندازه واقعی برد است. برای بدست آوردن اندازه واقعی می توانید اندازه آی سی را مبنای کار خود قرار دهید.

تنظیم و راه اندازی :
پس از ساخت مدار ، هنگامی که مطمئن شدید همه چیز به درستی انجام شده است ، تغذیه مدار را متصل نمایید. دماسنج دیجیتال شما قبل از استفاده نیاز به تنظیم دارد. معمولاً این تنظیم را در دمای صفر و 100 درجه انجام داده و ملاک را مخلوط آب و یخ برای صفر درجه و آب جوش برای 100 درجه قرار می دهند.
برای تنظیم ابتدا سنسور را در مخلوط آب و یخ قرار داده و توسط پتانسیومتر VR2 دما را بر روی صفر درجه تنظیم نمایید. پس از آن سنسور را در آب در حال جوشیدن قرار داده و پتانسیومتر VR1 را آنقدر بچرخانید تا دماسنج دیجیتال عدد 100 را نمایش دهد. حال دستگاه شما تنظیم شده و آماده به کار است.
در زیر جدول مقایسه ای بین دماهای اندازه گیری شده توسط دماسنج الکلی و ترمومتر دیجیتال را مشاهده می کنید . همانگونه که از نمودار رسم شده نیز مشخص است ، دماسنج ساخته شده توسط شما با دقت قابل قبولی قادر به اندازه گیری دما است.


دستگاه دماسنج دیجیتالی جهت نمایش و کنترل دمای سالن دستگاه ها ، اتاق های باتری مخابرات ، و احد های جوجه کشی مرغ داریها و ... توسط متخصصان شرکت آدیکو طراحی و ساخته شده است.
قابلیت ها و امکانات دستگاه :
• یونیت الکترونیکی حساس به نوع شارژ باتری های مستقر در اتاق باتری .
یونیت الکترونیکی دما جهت نمایش و کنترل FAN اتاق باتری .
• دارای خروجی سوپر وایزی جهت ارسال آلا رم در مواقع بروز آلا رم .
• امکان تحریک و راه اندازی فن اتاق باتری بر اساس تغییرات غیر عادی دمای اتاق یا دمای داخل باتری ، ولتاژ باتری و یا بر اساس برنامه ریزی قبلی.
• مجهز به ساعت دیجیتالی .
• مجهز به آلا رم صوتی .
• نصب و راه اندازی بسیار آسان .
• قیمت استثنایی و پشتیبانی نامحدود .
مشخصات فنی :
ابعاد : 4.5* 19* 10 سانتی متر
تغذیه : 220 ولت AC


دماسنج دیجیتالی مخصوص مرغداری و گلخانه

این دماسنج دیجیتالی ویژه سالن های مرغداری و کلخانه ها می باشد که با برق شهر کار میکند ونیازی به باطری ندارد.در برابر افت ولتاژ تا 150 ولت مقاوم است. دمای محیط را بادقت0.1 درجه سانتیگراد یا فارنهایت صورت دیجیتالی نمایش می دهد.نمایشگر دیجیتالی این دماسنج دارای 3 رقم میباشد که دو رقم اول برای نمایش دما و رقم سوم برای نمایش دهم درجه بکار میرود.
نمایشگر این دماسنج از نمایشگر های بزرگ ساخته شده که دارای نور کافی برای مشاهده در روز می باشد و میتوان دما را از فاصله از فاصله 7 تا 10 متری به راحتی خواند.
این دماسنج دارای جعبه بسیار مستحکم و زیبا است و قابلیت نصب روی دیوار با استفاده از یک میخ یا پیچ را دارد.سنسور این دماسنج را میتوان تا فاصله یک متری از دماسنج نصب کرد.برای نصب سنسور یک پایه نگهدارنده در نظر گرفته شده است که آن را میتوان توسط میخ یا پیچ در هر مکانی نصب کرد.
این دماسنج دارای پیچ تنظیم و کالیبراسیون است و میتوان آنرا به راحتی با یک دماسنج مورد اطمینان تنظیم کرد.


دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی



1-مدل parpex 40
در اين مدل استفاده كننده حداكثر دماي قابل قبول براي گلخانه را به دستگاه ميدهد.دستگاه علاوه بر نمايش دما هر گاه دماي محيط بيش از مقدار تعيين شده باشد يك رله را فعال ميكند .كنتاكتهاي اين رله ميتوانند مستقيما يا با واسطه سيستمهاي خنك كننده مانند فن و ... را فعال كرده و باعث كم شدن دما ميشوند.همينكه دما كاهش پيدا كرد بطور اتوماتيك فن و... خاموش ميشوند.محدوده دما از 5 درجه تا 70 درجه قابل تنظيهمان طور كه ملاحظه ميشود اين دستگاه قادر است دماي گلخانه را زير دماي دلخواه استفاده كننده مثلا 30 درجه سانتيگراد نگه دارد.محدوده دما از 5 درجه تا 70 درجه قابل تنظيم است.


2-مدل parpex 45 .
در اين مدل استفاده كننده حداقل و حداكثر دماي قابل قبول براي گلخانه را به دستگاه ميدهد.دستگاه علاوه بر نمايش دما هر گاه دماي محيط بيش از مقدار تعيين شده باشد يك رله را فعال ميكند .كنتاكتهاي اين رله ميتوانند مستقيما يا با واسطه سيستمهاي خنك كننده مانند فن و ... را فعال كرده و باعث كم شدن دما ميشوند.همينكه دما كاهش پيدا كرد بطور اتوماتيك فن و... خاموش ميشوند.همچنين
هر گاه دماي محيط كمتر از مقدار تعيين شده شود يك رله ديگر فعال ميشود .كنتاكتهاي اين رله ميتوانند مستقيما يا با واسطه سيستمهاي گرم كننده مانند هيتر و ... را فعال كرده و باعث زياد شدن دما بشوند.همينكه دما افزايش پيدا كرد بطور اتوماتيك هيتر و... خاموش ميشوند.
همان طور كه ملاحظه ميشود اين دستگاه قادر است دماي گلخانه را بين دو دماي دلخواه استفاده كننده مثلا بين 15 درجه تا 30 درجه سانتيگراد نگه دارد.محدوده دما از 5 درجه تا 70 درجه قابل تنظيم است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید