بخشی از مقاله

رنگ مو

مقدمه
ما قصد نداریم كه شما را از رنگ كردن و بی رنگ كردن موهایتان منصرف كنیم. اما خوب است كه حقایقی را درباره رنگ موها بدانید و حداقل كمی احتیاط كنید.
امروزه بیش از 75% خانمها وشمار زیادی از آقایان موهای خود را رنگ می کنند. آیا دوست دارید با روشهای انتخاب رنگ مو و مضرات آن بیشتر آشنا شوید؟


رنگ مو چیست؟
برخي افراد براي زيبايي و برخي ديگر براي پنهان کردن سفيدي موها از رنگ مو استفاده مي کنند.
رنگ موهای شیمیایی
این گونه رنگ ها از مواد شیمیایی ساخته می شوند.بزرگترین مزیت رنگ موهای شیمیایی تنوع رنگ ها و عیبشان ایمنی کمتر خصوصا در فرمولاسیونهای غیر استاندارد است.همچنین به علت فعل و انفعالات شیمیایی که در فرایند رنگ کردن مو رخ می دهد،خصوصا اگر رنگ کردن مو با مهارت انجام نشود،اسیب هایی مانند خشک شدن مو و همچنین تحریک و سوزش پوست سر بوجود می آید.تحقیقات اخیر نشان داده رنگ موهای شیمیایی می توانند

در دراز مدت حتی باعث بروز بیماری هایی مانند سرطان شوند که برای نمونه می توان به خبری که به تازگی در مورد ارتباط رنگ مو با سرطان منتشر شده اشاره نمود:خلاصه خبر ان است که طی پژوهشی ثابت شده خانم هایی که به مدت بیش از بیست سال از رنگ موهای شیمیایی استفاده کرده اند بیشتر از خانم هایی که از رنگ مواستفاده نکرده اند

در معرض بیماری سرطان سیستم لنفاوی (NHL) قرار دارند. البته این مسئله چندان نگران کننده نیست زیرا در دو دهه اخیر بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک از فرمولاسیون برخی مواد مصرفی برای رنگ کردن مو حذف شده که این مواد شیمیایی خطرناک بیشتر در فرمولاسیون های قدیمی وجود دارد.


رنگ موها به چند دسته تقسيم مي شوند:
موقتي (که با شامپو کردن پاک مي شوند)
نيمه دايمي (با 8 تا 14بار شامپو کردن پاک مي شوند)
دايمي.این رنگ دانه ها به داخل پولک مو نفوذ می کنند و با رنگ دانه های طبیعی مو ترکیب شیمیایی می دهد بنابراین در داخل مو محبوس گردیده

و لذا اثرشان دائمی است. همين جا لازم به تذکر است علاوه بر رنگ مو، مواد ديگري به نام جلوه هاي ويژه مثل هاي لايت ها ساخته شده اند که همراه با رنگ مو يا به تنهايي استفاده مي شوند. روشن کردن مو يا دکلره کردن يک فرآيند شيميايي است که موجب زدوده شدن پيگمان (رنگدانه) رنگ طبيعي يا رنگ مصنوعي از مو مي شود. اين فرآيند براي استفاده از رنگ موها لازم است.


تمام فرآورده هاي رنگ مو دايمي حاوي يک ظاهرکننده يا اکسيدکننده و يک عامل قليايي کننده هستند که موجب نفوذ بیشتر رنگ به داخل مو،راحت رنگ شدن و روشن شدن موها می شود.


رنگهای طبیعی
انسان ها از هزاران سال پیش موهای خود را با استفاده از رنگ های طبیعی و معدنی رنگ می کردند بعضی از مواد طبیعی شامل رنگ دانه هستند مانند: حنا،روناس،خضاب،بابونه،ایندیگو یا پوست گردو و بعضی دیگر نیز شامل سفید کننده های طبیعی می باشد که باعث ایجاد واکنشهایی می شوند که رنگ مو را تغییر می دهد.مزیت رنگ موهای گیاهی،طبیعی بودن و ایمنی نسبی انهاست.


روش تهیه یک نوع رنگ گیاهی
رنگ موی مشکی
پودر شقایق 40گرم
پودر سنامکی 40 گرم
حنا 20 گرم
لیمو ترش 3 عدد
اب جوش 1 لیوان


تمامی مواد را درون اب جوش بریزید.3الی4ساعت صبر کنید تا کاملا رنگش را پس دهد.سپس به مدت 2الی 3 ساعت رنگ را روی موی خود بگذارید و موها را با کلاه پلاستیکی بپوشانید.پس از رنگ شدن،سر را با یک شامپو مناسب موی خود بشویید توجه داشته باشید اگر رنگ شما غلیظ بود کمی اب اضافه کنید و اگر شل بود کمی پودر اضافه کنید.


محدودیت رنگ موهای طبیعی:
1)تنوع لازم را ندارد.
2)نتایج غیر قابل پیش بینی است.
3)دریچه های مویی که با اینگونه مواد رنگ شده مسدود می گردد بنابراین دکلره و بی رنگ کردن مو بسیار مشکل و گاهی نشدنی خواهد شد.از این رو دسترسی به رنگ هایی با پایه روشن در اینده امکان پذیر نخواهد بود.


عوارض رنگ مو
- متفاوت شدن نتيجه رنگ مو (نسبت به آنچه که مورد انتظار فرد بوده است)
- شکسته شدن تارهاي مو
- ريزش مو


- ابتلابه برخي از انواع سرطان هاي خون
- خشک شدن کف سر
- رنگ شدن پوست سر با رنگ مو
- مسموميت با سرب (هنگامي که استات سرب به عنوان يک تميزکننده تدريجي در رنگ مو به کار مي رفت.)


- آلرژي به رنگ مو (گاهي رنگ مو در بيمار ضايعات قرمز رنگ خارش دار، و تورم شديد سر و صورت ايجاد مي کند.)
در بيشتر رنگ موها، ماده يي به نام پارافنيلن دي آمين وجود دارد که عامل اصلي آلرژي به رنگ مو است، به همين دليل گاهي از رنگ هاي گياهي به عنوان جايگزين رنگ هاي شيميايي استفاده مي شود.


برخي محققان معتقدند استفاده زياد از رنگ موهاي طبيعي باعث سرطان مثانه و لنفوم غيرهوچکين مي شود. طبق نتايج تحقيقي که به تازگي منتشر شده است زناني که از فرآورده هاي رنگ موي دايمي به مدت بيش از 25 سال استفاده مي کردند،

خطر لنفوم غيرهوچکين (نوعي سرطان خون) در آنها دو برابر زناني بود که از رنگ مو استفاده نمي کردند. اين خطر در زناني که بيش از 200 مرتبه موي خود را رنگ کرده اند نيز مشاهده شده است. در زناني که از رنگ موهاي نيمه دايمي يا موقت استفاده مي کردند، خطري ديده نشد.


نکاتی مفید هنگام استفاده از مو:
1- از باقي ماندن رنگ مو بر روي سر، بيشتر از مدت زمان مورد نياز پرهيز کنيد.
2- بعد از استفاده از رنگ، سر را خوب با آب بشوييد.
3- هنگام استعمال رنگ مو از دستکش استفاده کنيد.


4 -دستورالعمل روی بسته‌بندی رنگ مو را به دقت رعایت کنید.
5-رنگ موهاي مختلف را با هم مخلوط نکنيد، زيرا ممکن است مواد بالقوه مضر ايجاد شود.
6-قبل از هر بار استفاده از یک نوع رنگ مو، حتما کمی از آن را روی پوست دست‌تان امتحان کنید و درصورت عدم‌بروز واکنش حساسیتی، مانند قرمزی و تحریک، آن را روی موها به کار ببرید.


7-ابروها و مژه‌های خود را با رنگ‌موهای شیمیایی رنگ نکنید.
8-سعی کنید رنگ کردن موها را تا حد امکان و تا زمانی که بالا رفتن سن، آنها را خاکستری کرده است، به تعویق بیندازید. حنا، به‌عنوان یک رنگ طبیعی جایگزین بدون عارضه، برای رنگ کردن سالم موها توصیه می‌شود. رنگ‌های حاوی استات سرب نیز بر انواع دیگر ترجیح دارند.


چه نوع رنگ مویی مناسب چه نوع پوستی است؟
ابتدا بهتر است از روی ویژگی نوشته شده روی جعبه رنگ موی مورد نظر رنگ را انتخاب کنید. روی اکثر جعبه های رنگ مو، رنگ به این صورت توصیف می شود: بلوند، قهوه ای، مشکی و قرمز (شرابی) و درجه ان را نیز اینگونه مشخص می کنند : روشن ، متوسط و تیره. ممکن است تن و سایه رنگ را نیز قید کنند مثلا طلایی یا خاکستری یا زیتونی و ...


اکثر رنگ موها در دو دسته گرم و سرد جای می گیرند. اگر رنگ پوستتان طلایی ، زیتونی ، یا تیره است و چشمانی قهوه ای یا تیره دارید (اکثر اسیایی ها ، افریقایی و لاتین ها در این دسته جای می گیرند)، پس رنگ مویتان از نوع گرم است. اگر رنگ پوستتان روشن و رنگ چشمانتان سبز یا ابی است ، از نوع رنگ موی سرد هستید. حال اگر رنگ پوستتان گرم است ، باید سایه های طلایی مثل کاراملی و برنز در سایه ای تیره تر از رنگ پوستتان انتخاب کنید .

رنگ های تیره و مشکی را نباید انتخاب کنید چون صورتتان را به کلی محو می کند و اگر هم درجه های طلایی را انتخاب می کنید ، دقت کنید که خیلی روشن نباشد چون ممکن است رنگ مویتان نارنجی از اب در اید. اگر رنگ پوستتان سرد است ، از رنگ هایی که سرخی رنگ پوستتان را بیشتر جلوه می دهد اجتناب کنید ، رنگ هایی مثل طلایی ،

طلایی مایل به قرمز و مسی .برای پوست گرم شما بهترین انتخاب رنگ های بلوند خاکستری و قهوه ای روشن است.افرادیکه در کودکی رنگ موی بلوند و طلایی داشته اند، بهترین رنگ پوست را برای داشتن موی بلوند حتی در بزرگسالی دارند . برای کسی که رنگ پوست گرمی دارد بلوند برنجی یا هایلایت تقریبا مناسب نیست. این افراد بهتر است از درجه ها و سایه های گرمتر استفاده کنند . اگر رنگ مویتان قهوه ای است و می خواهید ان را به بلوند تغییر دهید ،

سعی کنید بلوند خیلی روشنی انتخاب نکنید. اگر می خواهید رنگ مو و پوستتان ضد و نقیض باشد به شکلی که هر دو رنگ خوب جلوه کنند، هایلایت و لولایت برای شما مناسب است . به خاطر داشته باشید که برای چشمان سبز و قهوه ای ، رنگ موی تیره بهتر است تا رنگ موی بلوند . رنگ موی قرمز و شرابی هم تقریبا همه می توانند از ان استفاده کنند .

مسئله مهم این است که درجه و سایه رنگی را انتخاب کنید که با رنگ پوستتان بیشترین سازگاری را داشته باشد. خانم هایی که رنگ پوستی روشن یا صورتی رنگ دارند ، رنگموی قرمز و شرابی بیشتر از همه به انها می اید رنگ کردن ، موی خاکستری به خاطر بافت زبری که دارد خیلی سخت است . اگر موهایتان کمتر از یک سوم سفید شده است ،

از رنگ موی موقتی که یک سایه از رنگ موی طبیعی خودتان روشن تر باشد یا تقریبا با ان همرنگ باشد استفاده کنید. رنگ موهای موقت کمتر از رنگ موهای دائم مو را خراب می کند . اما اگر موهایتان بیشتر از این مقدار سفید شده است ، یک رنگ موی بلوند خاکستری توصیه می شود چون باعث می شود موهایتان طلایی و بلوند به نظر برسد . برای ان دسته از افرادیکه می خواهند رنگ مویشان را یکی دو پرده روشنتر یا تیره تر کنند یا سفیدی موهایشان را با رنگ بپوشانند ،

بهتر است که در خانه خودشان موهایشان را رنگ کنند . اگر موهایتان قهوه ای روشن است ، بلوند تیره مطمئنا خیلی به شما می اید. اگر می خواهید تغییر بیشتری در خودتان ایجاد کنید ، بهتر این است که با یک متخصص ارایشگر در این رابطه مشورت کنید تا اینکه خودتان رنگ قهوه ای تیره موهایتان را یکدفعه بلوند روشن کنید.


مراقبت از موهای رنگ شده
ممکن است موهایتان را رنگ کرده باشید ولی انچه بیش از همه در زیبایی موهای رنگ شده،موثر است مراقبت از موهای رنگ شده است. قبل از هر چیز باید شامپوی ویژه موهای رنگ شده را انتخاب کنید. این شامپوها که علامت Enhancer color و یا Revival Color دارند،به علت داشتن ترکیبات خاص سبب افزایش جلوه رنگ مو می شوند.پوشیدن کلاه،روسریری و شال از تغییر رنگ موهایتان در مقابل نور خورشید جلوگیری می کند.

مراقب کلر موجود در اب استخر باشید. اگر رنگ موهایتان را خیلی روشن کرده اید ،ترکیب کلر با مواد رنگی می تواند موهایتان را بدرنگ کند، بنابراین از کلاه شنا استفاده کنید و پس از خارج شدن از استخر، دوش بگیرید . بهتر است برای خشک کردن موهایتان از سشوار استفاده نکنید. استفاده از حوله می تواند به شما در خشک کردن موهایتان کمک کند. استفاده از تقویت کننده های مو را فراموش نکنید. موهایتان را در زمان خیس بودن شانه نکنید و از شانه های دانه درشت استفاده کنید.


توصیه هایی برای انتخاب رنگ موی مناسب
پس از اینکه مطمئن شدید که به رنگ مو حساسیت ندارید،می توانید یک رنگ موی مناسب را از میان رنگ موهای موجود انتخاب کنید. یافتن رنگ موی مناسب کار ساده ای نیست. انتخاب رنگ موی ارزان قیمت و یا سپردن خود به دست ارایشگران، بدون اینکه بدانید کیفیت رنگ مویی که استفاده می کنند چگونه است،اصلا کار درستی نیست.

بنابراین اولین قدم ان است که از میان مارک های مختلف موجود برای رنگ مو،نوعی را برگزینید که کیفیت مطلوبی داشته باشد، حتی اگر مجبور شوید بهای بیشتری بابت ان بپردازید. انتخاب رنگ مو از روی کاتالوگ نیز کار درستی نیست،چون ان رنگ مو را توجه به رنگ موی طبیعی خودتان ، رنگ چشم و رنگ پوستتان انتخاب کنید.


مگر حساسیت پوست صورت هم از رنگ مو است؟
گاه در افرادی كه به این رنگ‌ها حساسیت دارند، واكنش‌های حساسیتی پوست در ناحیه صورت، گوش‌ها، گردن و نواحی بالای پیشانی به صورت قرمزی، پوسته‌ریزی، تاول و حتی قرمزی چشم‌ها ظاهر می‌شود، در حالی كه بیشتر افراد، این واكنش‌ها را ناشی از رنگ مو نمی‌دانند.

در واقع آنها می گویند اگر به رنگ مو حساسیت داشته باشند، باید پوست سرشان نیز دچار این عوارض شود. در حالی كه وجود موها با ایجاد سپری باعث می‌شوند پوست كف سر كمتر آسیب ببیند، اما پوست اطراف آن بیشتر در معرض رنگ مو است و خطر بیشتری آنها را تهدید می‌كند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید