بخشی از مقاله

زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک

مقدمه:
شركت ميكروسافت ويژوال بيسيك را براساس يك زبان برنامه‌نويسي كه براي مبتديان نوشته شده‌بود ساخت. زبان بيسيك بيشتر از 35 سال به اشكال مختلف رايج بود. در واقع طراحان اين زبان مي‌خواستند يك زبان برنامه‌نويسي براي استفاده مبتديان طراحي كنند. برنامه‌نويسان جديد مي‌توانستند به سرعت از طريق بيسيك به برنامه‌نويسان ماهري تبديل شوند. ساير زبان‌هاي آن روز شامل: كوبول، فرترن، اسمبلر، در مقايسه با بيسيك به كار بيشتري نياز داشت. بيسك مخفف Beginner’s All-purpose Symbolic Instruction Code است.


زبان برنامه‌نويسي شامل يك يك مجموعه فرمان و گزينه‌هايي به‌نام آرگومان است كه براي اعمال دستور به كامپيوتر استفاده مي‌شود.
كامپيوترها هنوز نمي‌توانند زبان انسان را درك كنند زيرا زبان انسان توام با فرامين ابهام آميز است كه قابل درك توسط كامپيوتر نيست. زبان برنامه‌نويسي بايد دقيق‌تر از زبان محاوره‌اي باشد.
يادگيري زبانهاي برنامه‌نويسي آسان‌تر از زبانهاي خارجي است. زبانهاي كامپيوتر غالباً كمي بيش از 300 فرمان دارند كه بيشتر آنها لغات قابل فهم مي‌باشند.


با وجودي كه زبان بيسيك براي مبتديان طراحي شد اما يك برنامه بيسيك هنوز به صورت مرموز بود و به مطالعه نياز داشت.
برنامه قالباً شامل چند فايل مرتبط با هم است به همين دليل گاهي با لغت Application به‌جاي همه فايلهاي برنامه مواجه مي‌شويد.
ويژوال بيسيك به سرعت در حال تبديل شدن به يكي از اصلي‌ترين زبانهاي برنامه‌نويسي كاربردي مي‌باشد. در حالي كه رقيبان آن مانند: Power Builder به سختي در تقلا هستند تا فاصله خود را با ويژروال بيسيك حفظ كنند. هيج زباني همانند ويژروال بيسيك داراي كاربر نيست. برنامه‌نويسان با استفاده از ويژروال بيسيك وVBScript طلايه داران توسعه نرم‌افزار هستند.


با ارائه هر نسخه جديد توسط ميكروسافت؛ قابليتهاي VB به توسعه دهندگان امكان ايجاد برنامه‌هاي كاربردي تطبيق پذيرتري ميدهد. VB نسخه5 در واقع چاشني انفجاري در بازار كنترلهاي اكتيوايكس بود. VB نسخه 6 توازني بين DHTML و توسعه برنامه‌هاي كاربردي مبتني بر com ايجاد كرد.
اكنون ايجاد يك برنامه‌ي كاربردي در VB با انتخابهاي منحصر به فرد متعددي همراه ‌شد كه كاربر مي‌تواند از ميا آنها انتخاب خود را انجام دهد. براي مثال Application IIS به برنامه‌نويسان VB در ايجاد برنامه‌هاي كاربردي كه در سرويس دهنده‌هاي web مقيم هستند كمك مي‌كند. اين برنامه‌ها به درخواستهاي كاربران از طريق صفحات HTML واكنش نشان مي‌دهند. برنامه‌هاي كاربردي DHTML در درون VB انعطاف پذيري بسيار زيادي دارند.

مدرك (MCSD):
توجه كنيد كه شركت ميكروسافت قابليت‌هاي بسياري در نسخه VB.6 قرار داده است پس سعي كنيد با تمام قابليتهاي آن آشنا شويد. پس در زمان امتحان به‌خاطر داشته باشيد كه شركت ميكروسافت علاقه‌مند است از خصوصيات پيشرفته‌اي كه به نسخهVB.6 افزوده است سؤال كند حال كه شما خود را براي امتحان Desktop آماده مي‌كنيد فراموش نكنيد كه VB ميكروسافت داراي قابليت توسعه برنامه‌هاي كاربردي webنيز است.


از هنگامي كه مسافرت با هر شكل و انگيزه‌اي آغاز گرديد و در جهت رشد و تكامل پيشرفت همراه با خود و عنصر جا براي اقامت و غذا و نوشيدني را نيز بطرف رشد و تكامل سوق داد. از ابتدائي‌ترين شكل‌گيري اين كسب و پيشه ايجاد كاروانسرا، رباط‌ها، چايخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، كافه‌ها، رستورانها مهمانپذيرها و بالاخره هتلها در ابعاد و درجات مختلف امروزي است كه مجموعاً بوجود آورنده صنعتي مي‌باشند كه از مهمترين صنايع اقتصادي دنيا محسوب مي‌شود.


ظرفيت آفيس كه به معناي دفتر يا دفاتر جلويي مي‌باشد به محلي اطلاق مي‌گردد كه در قسمت ورودي و يا جلوي هتل و يا نزديك به آن قرار دارد. اين قسمت به عنوان قلب و چشم هتل تلقي مي‌گردد. و در برگيرنده بخش‌هاي بسيار مهمي است كه مجموعاً وظيفه مستقيم و غيرمستقيم با ميهمانان قبل از ورود همزمان با ورود تمامي مدت اقامت و حتي پس از خروج از هتل را بر عهده بطور كلي مهمترين وظيفه پرسنل اين قسمت بازاريابي و خوب مهمان پذيرش و سرويس‌دهي به مهمانان و حفظ ارتباط پس از پايان اقامت وي در هتل مي‌باشد

واحدهاي مختلف ظرفيت آفيس:
به چهار قسمت تقسيم مي‌شود:
1- پذيرش
2- اطلاعات
3- كانسيرج
4- صندوقدار

پذيرش:
اين بخش كه تمامي هتلها حتي هتلهاي بسيار كوچك ناگزير به داشتن آن هستند وظيفه بسيار مهم پذيرش ميهمان و انجام كليه تشريفات ورود خروج ميهمانان را بر اساس سياستهاي جاري هتل بر عهده دارد.


پرسنل اين قسمت با فرم‌هاي بسياري در ارتباط هستند كه متداولترين آنها Register card يا كارت ثبت مشخصات ميهمان مي‌باشد كه هتلهاي مختلف به اشكال متعددي ديده مي‌شود. اما در تمامي آنها اطلاعات الزامي ميهمان مانند نام، نام‌خانوادگي، تاريخ و محل تولد، تاريخ و محل صدور شناسنامه نام پدر و آدرس، تاريخ ورود و خروج و مشخصات همراهان درج مي‌گردد. در هتلهاي بزرگ اين اطلاعات به حافظه كامپيوتر منتقل شده و در زمان لزوم به سهولت قابل دسترسي مي‌باشد.

مراحل انجام تشريفات ورود: Check in


1- ارائه تقاضا از طرف ميهمان
2- بررسي تقاضا از طرف پذيرشگر و انطباق آن با امكانات هتل
3- توضيح و تشريح وضعيت موجود و كسب موافقت ميهمان در زمينه تقاضاي مورد نظر
4- ارائه كارت ورودي (Registeration card)يا اعلاميه ورود


5- دريافت و كنترل مدارك و يا كارت شناسائي ميهمانان و بررسي آن از نظر انطباق با موازين قانوني و شرعي
6- معرفي به قسمت صندوق جهت پرداخت پيش‌پرداخت
7- دريافت قبض پرداخت پيش‌پرداخت و صدور كارت كليد و يا تحويل كليد به ميهمان
8- تعيين اتاق موردنظر ميهمان و راهنمايي وي به اتاق با كمك ساير پرسنل مربوطه


9- ثبت مشخصات ميهمانان در ليست‌هاي مربوط و يا رايانه
10- تكميل كليه گزارشات و مداركي كه مورد استفاده هتل مي‌باشند. از قبيل شناسنامه ميهمان، ليست ورودي و خروجي، فرم گزارش‌ خانه‌داري و ...


نكاتي كه در تكميل فرم ثبت مشخصات ميهمان بايد مورد توجه قرار گيرد:
1- كليه كارتهاي بايد توسط ميهمان امضا شده و تاريخ خروج ميهمان نيز در آن قيد گردد
2- جهت موارد اضطراي حتماً مي‌بايستي آدرس و يا شماره تلفن ميهمان در كارت ثبت شود
3- بهتر است فرم حتي‌الامكان توسط خود ميهمان تكميل گردد. (به استثناء ميهمانان vip)
4- قسمت جدا شده فرم به منزله كارت شناسائي ميهمان تحويل ميهمان گرديده و قسمت اصلي نزد هتل باقي مي‌ماند
5- معمولاً مدارك شناسائي ميهمانان تا پايان اقامت آنان در اختيار هتل مي‌باشد
6- پس از اسكان ميهمان در داخل اتاق بهتر است پذيرشگر با ميهمان تماس گرفته و ضمن خيرمقدم مجدد اطمينان حاصل نمايد كه ميهمان از اتاق خود راضي بوده و مشكلي وجود ندارد.

مراحل انجام تشريفات خروج : Check out
1- اتاق كليه ميهماناني كه تاريخ خروج آنها از قبل مشخص شده اما در روز موعود شخصاً به پذيرش اعلام مجدد ننموده‌اند اصطالحاً نامشخص از نظر زمان تخليه قلمداد مي‌گردد بنابراين در اولين گام رسيپشن بايد با ميهمان موردنظر ارتباط برقرار نموده و وضعيت را جويا شود در اين شرايط دو اتفاق زير متحمل مي‌باشد:


الف) ميهمان اعلام مي‌نمايد كه اتاق را به موقع تخليه خواهد نمود. بنابراين پذيشگر وارد مرحله بعدي تشريفات خروج مي‌گردد.
ب) ميهمان اظهار مي‌دارد كه مايل است مدت بيشتري در هتل اقامت نمايد. بنابراين تقاضاي جديد بايد با حق اولويت مورد رسيدگي قرار گرفته و نسبت به درخواست رسيده عكس‌العمل مناسب انجام گيرد.


2- به محض دريافت آمادگي ميهمان براي ترك هتل با كسب اجازه از ميهمان و هماهنگي با قسمت كانسچ، بل بوي جهت حمل وسايل ميهمان به قسمت لابي به اتاق ميهمانن هدايت مي‌گردد. پرسنل بل‌بوي بايد آموزش كافي ديده باشند كه در اين مرحله در حين بسته‌بندي و حمل وسايل بصورت نامحسوس وضعيت اتاق را از نظر كمي و كيفي بررسي نمايند.


3- پس از حمل وسايل به قسمت لابي و حضور ميهمان در قسمت پذيرش، پذيرشگر ضمن اظهار اين مطلب كه اميدواريم در مدت اقامت در اين هتل به شما خوش گذشته باشد كليد اتاق را اخذ و ميهمان جهت تسويه به قسمت صندوق هدايت مي‌گردد. (در بعضي از هتلها در اين مرحله توسط پذيرش به قسمت خانه‌داري اطلاع داده مي‌شود تا اتاق را چك نمايند و نتيجه بررسي را علام كنند. در عين حال كه اين روش بسيار معمول مي‌باشد اما پسنديده و جايز نيست. چرا كه به نوعي توهين به ميهمان تلقي مي‌گردد بنابراين بهتر است كه كنترل اتاق و وسايل آن بصورت غير محسوس انجام گيرد)


4- پس از هدايت ميهمان به قسمت cash صندوقدار مي‌بايستي صورتحساب اصلي ميهمان به همراه صورتحسابهاي ريز ديگر مورد استفاده ميهمان را به وي ارائه داده و پس از قبول ميهمان و عدم اعتراض وي صندوقدار اقدام به تسويه حساب نموده و مانده حساب را به ميهمان پرداخت و يا از ميهمان درياف نمايد.


5- پس از تسويه حساب و اطلاع پذيرش از انجام اين مرحله كارت ساعت خروج خورده و مدارك شناسائي ميهمان به وي تحويل و اقدامات لازم جهت حمل چمدان ميهمان صورت مي‌گيرد.
6- اطلاعات مربوط به خروج ميهمان در فرمهاي مربوط Departure formو يا رايانه ثبت شده و تخليه اتاق به ساير قسمت‌هاي زيربط اطلاع داده مي‌شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید