بخشی از مقاله

ساختار های سالم شهر سازی

مقدمه
شبکه حمل و نقل
مسکن
انرژی
مبلمان


مقدمه:
سلامت شهری همانند سلامت جسمی از اعتبار و اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که همانند آفتابی ماند اگر جلوگیری شود همه گیر شد و ممکن است به سختی درمان شود و سلامت شهری از مرجعیت اهمیت دارد.
به دلیل اینکه سلامت شهری حفظ و رعایت شود مشکلاتی از بابت تردد، سکونت، تولید، مطالعه و تحقیق، کسب درآمد و غیره از بین می رود و زندگی سالمی را می توان برای نسلهای بعد در نظر داشت پس برنامه ریزی بلند مدت و دوری از برنامه های مقطعی و گذرا می توان امیدوار شد که فرزندان ما خواهند توانست به آسایش بهتری دسترسی پیدا کنند.

محور همایش:
(زیر ساخت ها و تاسیسات شهری)
شبکه ی حمل و نقل، از موارد مهم تاسیسات شهری می باشد چرا که با طراحی درست و منسجم خواهد توانست تاثیر زیادی داشته باشد. با اضافه کردن ناوگان درون شهری تنها شاید مشکل حمل و نقل و مسافر و غیره حل شود ولی صدمات دیگری نیز به دنبال دارد اگر خدا هان این باشیم که شبکه ی حمل و نقل اصولی در هر شهری اعم از کوچک و بزرگ داشته باشیم می توان با طراحی اصول مانند حذف ترافیک در چهار راه، و میاد ین عبور و مرور انجام چگونگی کار به این صورت است.


به جای تعیین مسئولیتی سنگیت برای یک مامور یا سرباز راهنمایی و رانندگی انجام طرح زیر گذر و پل های هوایی و تعیین مسیری مجزا برای موتور سیکلت ها تا حد زیادی از ترافیک را کاهش داد. برنامه ریزی طوری انجام شود که از تک سر نشینی در صورت عدم انجام کارهای اداری یا کارهای غیر ضروری جلوگیری شود . حتی برای موتور سیکلت ها قانونی وضع شود که در ساعاتی معین (آن هم افرادی که باعث آزاد و اذیت شهروندان هستند.) در داخل شهرها تردد نمایند، پس می توانیم با توجه به استعداد و کشش هر شهری اقدامات اساسی داشته باشیم.

مسکن:
از موارد بسیار مهم در زیر ساخت های شهری می باشد. اگر بخواهیم با توجه به روش کشورهای اروپایی پیش برویم نمی توانیم موفق باشیم با توجه به جمعیت کشورهای اروپایی و مسکن شهری تفاوت زیادی به با کشور ما دارد. برای اینکه می توان در کشوری مانند یروکسل در پایتخت آن شاید جمعیت بیشتر از سه یا چهار میلیون نباشد در حالی که در کشورمان در شهری مانند تبریز یا اصفهان یا شیراز از و یا شهرهای بزرگ دیگر جمعیت بیداد می کند جان با توجه به انفجار جمعیت آیا صحیح خواهد بود که در طراحی مسکن از جمعیت صرف نظر کرده و ایده های چند کارشناس را در هر شهری اجرا نمائیم. حال روشی به نظر می رسد در صورت اجرا می تواند تا اندازه ای زیادی نتایج مثبتی داشته باشد.


اولین گام باید محل سکونت دائم که به نوعی از بین رفته یا فرسوده است بها داده شود به این صورت با تشویق افراد به ساخت و ساز جدید با حفظ اصول شهر سازی که تعریف شده است.
با توجه به کثرت جمعیت و درآمد شخصی افراد به این صورت که صرفاً تراکم یا محدود باشد یا نامحدود، صحیح نیست تراکم باید با توجه منطقه و جمعیت موجود داده شود برای اینکه اگر در کوچه ای به فرض 8 متری اصول شهر سازی می گوید 3 منطقه باشد حال جای سوال این است اگر در کوچه ی 8 متری ساختمان ها 4 طبقه یا طبقه ساخته شوند. شاید موجب شود جمعیت کمتری در آن کوچه مستقر شوند آیا دیگران نباید صاحب مسکن شوند آیا نسل بعد از ما به زمین و منابع آن نیازی ندارد طبیعی با محدود شدن تراکم در محلات و قدیم شهر باید نقاط جدیدی به وجود بیایند.
طبیعی منبع منابعی که در طول میلیارد سال تشکیل شده است از بین می رود، مصالح جدیدی باید مورد استفاده قرار گیرد. تولید مصالح برابر با از بین رفتن منابع خدادی است اگر امنیت جامعه را در نظر بگیریم با متمرکز شدن جمعیت می توان امنیت را به نحو حسن اجرا کرد. چرا که اجرای امنیت اجتماعی در جامعه هزینه های زیادی را می طلبد.
علاوه بر آن اگر خواهان استفاده از انرژی خورشیدی باشیم در صورتی پشت بام ساختمان ها یکنواخت باشد می توان از آن در برای تولید انرژی و حتی جایگزین گاز استفاده نمود. در تانی می توان از انرژی حرارتی مرکزی در سالهای آتی استفاده نموده و حتی ساختمان های مستحکمی را بنا نموده که برای سالیان سال مورد استفاده قرار گیرد.


مانند شهری در فرانسه که قدمتی نزدیک 15 سال گذشته و حتی از بین نرفته است اگر می توانستیم برنامه اصولی را می دانستیم امروز اتوبان قزوین تا تهران به صورت پراکنده مناطق مسکونی گسترش نمی بافت.
توزیع مشاغل به حد لازم قابل اجرا می شد. مسئولان می توانند در غالب مناطق مسکونی متمرکز در شهر برنامه ی درستی در کمترین زمان ممکن انجام بدهند مراجعه جهت ساخته و ساز در صورت بر داشت موانع اداری باعث می شود آبادانی شهر سریعتر انجام بشود. نیروهای زیادی مستعمل به کار شده بیکاری به کمترین مقدار بر سر پس می توان نتیجه گرفت که پراکندگی مسکن در شهرها در هر امور اداری انسجام آن را از دستت خواهد داد و به جایی نخواهد رسید.

معماری:
اگر در شهرهای ایران نظری بیفکنیم شاید در شهری مانند اصفهان یا شیراز از در یک محل ها می توانیم از نما و معماری یکنواخت و حتی از معماری قدیمی ایران را نیز مشاهده نمائیم.
ولی در سایر شهرها کمتر محله ای را بتوان یافت که ساختمان نمای یکنواخت داشته باشد چون اهمیت داده شده است فقط در شهرداری تنها به پروانه و تراکم و میزان ارزش و اهمیت قائل هستند و باید در شهرداری ها به جای اینکه موانع را به وجود بیاورند و هر انسانی با مراجعات مکرر کمتر پیشرفتی را در ساخت و ساز داشته باشد نمی تواند عاملی در پیشرفت معماری باشد.


می توان با ایجاد واحدی مستقل در شهرداری نسبت به ایجاد نمای ظاهری و حتی استحکام ساختمان از بابت موضوع معماری ایجاد کرد که همه ی سازنده ها از الگوی طرح شده پیروی نمایند و احدی نتواند در آن دخل و تصرف داشته باشد ایجاد معماری واحد و با استحکام را می توان سالیان سال استفاده نموده بدون آنکه تغییری در آن ایجاد کرد.


انرژی :
در دنیا و سخن روز انرژی و استفاده ی بهینه از آن است در زمان های نه چندان دور در کشور ما حمام های خانگی کمتر یافت می شده بخاری های نفتی در کمتر منزلی وجود داشت در شهرهای کوچک یک گالن بیست لیتری ماهها طول می کشید تا مصرف شود.
حال با این روش مصرف انرژی در هر اماکنی انتظار را باید داشته باشیم سال آینده منابع انرژی را از دست خواهم داد در هر حال مصرف انرژی نیاز به آموزش اجباری دارد تا آموزش تبلیغاتی، برای اینکه افرادی هستند که با توجه به موضوع مالی مصرف انرژی چند از محدودیتی برای آن ها ندارد.
اگر درصد مصرف آب را در کشور با کشور روسیه مقایسه کنیم مصرف سرانه ی ما بیشتر از آن خواهد بود. چون در بعضی از شهرهای روسیه حتی مردم این عادات را دارند از هدر دادن آب جلوگیری می کنند.
حتی برای شستن ماشین در معابر عمومی خودشان مانع می شوند در صورت برنامه ریزی صحیح و مدرن برای انرژی می توانیم به جای اینکه هر خانه ای یک موتور خانه وجود داشته باشد می توانیم مانند کشور روسیه در هر شهری با توجه به کثرت جمعیت جهت استفاده از انرژی حرارتی موتور خانه های مرکزی را احداث کرده و استفاده بهینه ای از آن داشته باشیم که باعث صرف جزیی در موارد دیگری نیز می شود.
به جای اینکه هر خانه ای یک ماشین لباس شویی را داشته باشد می شود با گنجاندن پنج یا ده ماشین بزرگ لباسشویی با عنوان خشکسوئی با توجه به نسبت جمعیت می توان از مصرف بی مورد منابع جلوگیری کرده و هزینه ها در کانال های دیگر تولیدی بکار برود به عنوان مثال اگر بخواهیم مصرف سرانه ظروف را در کشورهای اروپایی بدست بیاوریم شاید یک یا دو درصد باشد در حالی که در شکور ما بیشتر خانواده در طول زندگی خود هر یک الی سه سال باید ظروف مصرفی را تعویض کرده یا خرید جدیدی انجام بدهند در حالی که در کشورهای اروپایی از این برنامه ها کمتر وجود دارد.
می توان امیدوار بود در صورتی که برنامه استمرار داشته باشد و استفاده بهینه از آب یکی از برنامه های مدوت در کشور باشد و اسراف کننده ها طوری که هر ایرانی به خودی در مصرف انرژی سرفه جویی را انجام بدهد و سیستم باید طوری باشد که دیگر نیازی به تعویض مداوم لوازم تولید انرژی در کشور نباشد.

مبلمان شهری :
شهری در آن آسایش و راحتی شهروندان در نظر گرفته شود نمی تواند پایه ی محکم داشته باشد شهر باید تقسیم بندی شود. قسمتی به اماکن دولتی اختصاص داده شود .
اماکن دولتی طوری باید طرح شده و ساخته ستود که مجبور نباشد پنج یا ده سال دیگر ساختمان های جدیدی با هزینه های سر سام آور ساخته شود طوری که شام اصول ساختمان سازی در آن رعایت شود.


در شهر برای اینکه مردم در موارد اضطراری به مراکز درمانی، دسترسی پیدا کنند در نقاط معین و پایگاه های اورژانسی و بهداشتی وجود داشته باشد. مراکز خرید و فروش مایحتاج مردم در مناطقی در نظر گرفته شود طوری در شهری های 1 کوچک در یک محله در حدود 5 الی 7 مغازه ی مشترک وجود نداشته باشد هم باعث اتلاف انرژی شده و در آمد چندانی هم نماید مردم نمی شود البته بدان معنا نیست که حتماً باید جمع آوری شود بلکه هر کدام یک نوع خدماتی به مرد مرا ارائه نمایند.


نقاط تفریحی تنها به پارک ختم شود باید جاهایی تعبیه شود که حتی در فصلهای غیر از بهار و پائیز اوقات فراغت مردم پر شود از جمله رونق سالن های نمایش – برنامه هایی با عنوان جنگ شادی – حتی در روز های مذهبی نیز مراسم مدونی باشد که مردم قدر – غم و شادی را بدانند. فضاهای سبزی را در نظر بگیرند که همه بتوانند از وجود آن بهره ببرند می توان از مردم نیز در این موارد خواست که شرکتی فعال داشته باشند نه برای یک بار بلکه در روز های معین شده در سال مشارکت نمایند.
برای شهر ها بدون محدودیت مراکز استانها مراکز اقامتی و توریستی به با توجه به توانایی افرادی در صدد ایجاد آن هستند مساعدت مسئولان مرکز انجام شود تا مسافران سایر مناطق بتوانند از محلی امن برخوردار شوند.


از انرژی نورانی در روشنایی شهر ها به نحو احسن استفاده شود نه این نورهای شب مانند روز روشن باشد می توان مانند بعضی از کشور به جای صرف هزینه ی زیاد در سیمان و...
روستایی معابر و حتی محله ها بصورت زیر زمینی باشد که مزایای زیادی را در پی دارد.
تا حد امکان از طرح کوچه های بن بست جلوگیری شود طرح هادی برای بیشتر از پنجاه سال در نظر گرفته شود و به نحوی اجرا شود که تا حد زیادی امکان برخورد وسایل نقلیه بوجود نیاید در طراحی خیابان ها بایستی ملاحظاتی بشود چهار راه و میدان طوری طرح شود که هیچ وسیله ای امکان برخورد به همدیگر را نداشته باشند یعنی ترافیک صفر باشد.


امکان احداث پارکینگ با توجه به تردد ماشین فراهم شود رفت و آمد در نظر گرفته شد مسیر تردد اختصاصی باشد ایستگاههایی جهت سوار شدن و پیاده شدن در نظر گرفته شود متخلف ها تحت شدید ترین پیگرد قانونی قرار بگیرند حتی برای تردد افراد نیز مقرراتی وضع شود که حق افرادی که طبق قانون ترد می کنند از بین نرود.


برنامه ریزی شهرها طوری شود که برای چهل سال بعد بر قابل پیش بینی باشد که در صورت افزایش جمعیت جهت ترد و سکونت افراد انجام شود. تا حدی که امکان دارد در شهرها با مجوز وزارت کشور از احداث پلهای زیر گذر و حتی رو گذر جهت از بین بردن ترافیک دریغ نکرده و طوری که هر چند طرح با تاخیر انجام شده ولی شروع شده باشد برای این اینکه مردم کشور ما بتوانند از حوادثی که در هنگام تردد گریبانگیر می شود از بین برود . امکانات شهر ها طوری باشد از هر بابت انجام امور چه اداری، درمانی ، فرهنگی و ...


تا حد امکان در شهر ها وجود داشته باشد تا پرداختی انجام شود و مشکلاتی عدیده ی دیگر بوجود نیاید خصوصاً مراکز درمانی به گونه ای باشد برای انجام درمان های شدید امکانات وجود داشته باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید