بخشی از مقاله

سالاد بول - نیویورک

‍“ Salad Bowl “ يك كافه سلف سرويس با پذيرش سفارش از بيرون در مركز ميدان تايمز در شهر نيويورك واقع شده است . فهرست غذاهاي آن شامــل سالاد هاي تازه ، انواع غذاهاي پخته ، ماست يـخ زده وديگر غذاهاي سبك مي شود . مالـكيت و اداره “ Salad B owl“ به عهده چهار برادر كرد است كه تعدادي كافه مشابه همين را در سطح شهر نيويورك اداره مي كنند. ميدان تايمز زنجيره اي از اغذيه فروشي هاي محلي را شامل مي شود، بنابر اين براي رقابت با آنها ،طراحي “ Salad B owl“ مي بايست تركيبي ار فرح بخشي و هيجان را همراه با تصويري دلپذير از غذاها به نمايش مي گذاشت. قرار گرفتن پيش خوانها وآشپزخانه اپن در قسمت جلو ،بيشترين فضاي ممكن براي نمايش محصولات را در فضاي باريك جلوي مغازه در اختيار مي گذارد . يك صفجه مارپيچ در بالاي قسمت اپن آشپزخانه با سوراخ هايي كه نور را از آنها به بيرون بتابد مي تواند نشان دهنده محل اصلي سرو كردن غذا باشد. فضاي باقيمانده را نيز سالن غذاخوري ومحل نشستن وسرويس دهي اشغال مي كند.


دو حباب شيشه اي تزئيني بزرگ كه مانند نمونه ها ورنگ هاي آثار متيس(Matisse ، هنرمند فرانسوي ) رنگ شده باشد ، بر سالن غذاخوري اشراف داشته وآن را تفكيك مي كند.آشفتگي رنگ ها و طرح ها آنها را شاد و مفرح مي سازد. در فضاي غذاخوري از صندليها و تخته سه لايي هاي روي ميز آلوار آلتو( Alvar Alto ) ساخته شده از چوب غان استفاده مي شود. سقف آن نيز از گچ و برنگ سبز ملايم مي باشد. در انتهاي كافه ، يك گلابي بزرگ ساخته شده از چوب غان طبيعي بر مناظر عجيب و غير منتظره آن مي افزايد. اين گلابي از وسط به دو نيم تقسيم مي شود تا هسته آن در بخش پشتي نمايان گردد.براي نور پردازي نيز از لامپهاي ديواركوب و سقفي استفاده مي شود. محيط گرم وجذاب “ Salad Bowl “ با همه كافه ها وبارهاي ديگري كه در نيويورك مي بينيد متفاوت است.
( مساحت :3900 فوت مربع )

طرح سياه روي زمينه سفيد آرم كافه به طرح كلي فضا مربوط شده و مفهوم كلي را استحكام مي بخشد.
فضاي اپن آشپزخانه ، پيش خوانهاي جلويي با ويترين مواد غذايي ، لايه فولادي ضد زنگ وسقف گچي متحرك به محض ورود به “Salad Bowl “ جـلب توجه مي كند.


چايخانه (قهوه خانه) فليسيمو (Felissime )
نيويورك ، نيويورك

چايخانه Felissime يكي از مكانهاي مفرح عجيب (هم عجيب وهم سرگرم كننده ) است كه در نيويورك يافت مي شود. تمام جزئيات واجناس در Felissimo منحصر به فرد بوده و تمركز و آگاهي خاص خود را دارد. اين چايخانه ، با هدف طبيعي و تقريباً اوليه خود فضايي آرام را براي فرار از محيط سخت وشديد شهر فراهم مي كند. همچنين داراي طرحي آگانه و محيطي صميمي است. تمركز اصلي بر روي چاي است ، اما غذاهاي سرو شده نيز (ساندويچهاي كوچك ، نان فنجاني و شيرينيها) با تنوع خوبي ارائه مي شوند. پيشخوان چاي نيز از فولاد ساخته شده و با لايه اي از موم پوشيده شده است .براي پيشخوانها از مس استفاده شده وقالبهاي بزرگي از شيشه ماسه سايي شده نيز وجود دارد . تمام صندليها از چوب آلبالو ساخته شده اند، و ميز ها با پايه هاي برنزي با رويه چوب آلبالو ساخته شده اند. كف مشخصا“ رنگ شده ، مكمل ديوارها كه با رنگ و نقاشي مخصوص پرورده شده اند، مي باشد. سيستم نور پردازي قابل تنظيم كه در تمام مغازه بكار رفته است،تصوير تابلوي “ The Republic Of Tea “ را مشخص مي كند . صداي آرامي نيز توسط يك فواره كوچك به سبك سنتي طراحي شده، به گوش مي رسد.


(مساحت : 750 فوت مربع )

فاما Fama –
سانتامونيكا ، كاليفرنيا

فاما ( Fama) يك رستوران 1800 فوت مربعي در سانتامونيكا ، كاليفرنيا مي باشد. از نماي بيروني رستوران فضايي گرم ومفرح را نشان مي دهد و فضاي گسترده وباز جلوي مغازه كيفيت نماكاري آن را به تصوير مي كشد. با قرار دادن در يك منطقه شهري ، طرح نماي بيروني دسته اي از فضاهاي متعامل را توصيف مي كند . هنگام ورود به رستوران ، يك كفه مشبك كه راهنماهاي به سمت ميز خدمتكار، را مي پوشاند و يك پيشخوان كوچك روبروي آن به چشم مي خورد. در بالاي سر، يك تابلوي معلق وجود دارد كه بر روي آن نوشته شده است: «درست آمده ايد» ستون هاي باروكش چوبي نشان مي دهد كه طراحانش مواد صنعتي ساده اي- تخته سه لايي- براي طراحي نماي بيروني گرم و دلپذير به كار برده اند. ديوار پشتي رستوران اين تركيب نظري را به صورت خلاصه و مد روز كامل كرده است. براي نور پردازاي Fama از يك سيستم كابلي را ولتاژ پايين و انعطاف پذيري بالا توسط اينگو مورر استفاده شده است. رنگ حبابهاي به كار رفته به دلپذيري Fama بيفزاييد.
(مساحت: 1800 فوت مربع)

لوكال نوكول- local No-Chol
روستاي وست ليك-كاليفرنيا

local No-Chol مخفف low calarie no-cholerterol (به معني كم كالري- بدون كلسترول) – غذاي سالم- بوده كه سعي در آموختن مسائل بهداشتي به مشتريانش دارد. آنها نقايص غذايي غذاهايشان را برطرف كرده و بر روي قسمت اپن آشپزخانه به مشتريان اجازه داده مي شود كه آماده شدن غذا از مواد غذايي تازه را نظاره گر باشند، همچنين يك فضاي خرده فروشي كه بيشتر غذاهاي اصلي مي فروشند، و موارد خرده فروشي سرگرم كننده و به همان اندازه جالب مانند دل كنسرو شده. اگر چه بيان طرح كلي آن، اندك است، با اين حال در رابطه با موارد استفاده شونده خوشايند است. براي جلوگيري از پرداخت هزينه هاي سنگين، طراحان به صرفه ترين سه لايي موجود را براي ديوارهاي هندسي صاف به كار بردند. اينها تركيب مي شوند با يك سقف فلزي گالوانيزه شده پر رزق و برق با آويزهاي درخشان و حفاظهايي با رنگ ثابت از تخته سه لايي. طرح كل در راستاي نشاط بخشيدن به مهمانان بوده و اينكه يك حس هارموني به آنها منتقل شود.

(مساحت: 1600 فوت مربع)

محدوده سقف و غذاخوري طوري طراحي شده است كه به فضا گرما ببخشد كه با ولتاژ پايين چراغها اين تأثير افزايش نيز مي يابد. خاتم كاري روي صفحه فولادي روي ميزها، در واقع ديوارهاي ناپرورده را به مبارزه مي طلبند.
قفسه بندي نيز راهي تاثير گذار براي فروش در داخل غذا خوري فراهم مي كند.
نوار باريك فلزي اضافه شده برميزها يك طرح نشاط بخش بر روي ميزهاي مختلف بوجود مي آورد. تركيب رنگهاي زرد خاكي، قهوه اي سوخته و آبي روشن دريايي، يك نوع احساس طراوات را به انسان القا مي كند.

نماي جديدي از موزه ون كوك: ارتباط دروني انتزاعي – موزه ريچكز دنيست ون كوك آخرين ريت ولد (1888 – 7964) است كه وي يكي از كاشفان سبك معماري معاصر هلندي به شمار مي آيد. او در مراحل ابتديي اين كار در گذشت و جزئيات طرحهايش توسط شاگردان وي گسترش يافته و به پايان رسيد. نما يا ضلع جديد شكل هندسي انتزاعي خط راست و نرده هاي مشبك ريت ولد را تأييد مي كرد، اما با قرار گرفتن در هم يك دايره و بيضي، مفهوم اصلي ضلع جديد عنوان شد. موزه اصلي و ضلع جديد توسط يك راهروي زيرزميني باريك كه راههاي نامرئي و غيرواضح را به هم مي پيوندد، متصل شده است.


عدم تقارن: در معماري ضلع جديد شكل ها و فرم هاي هلالي شكل وجود دارند، اما نماي آن در محوطه انحناي كمي دارد. يك محوطه زيرزميني نيم دايره شكل باغ آبي را به وجود مي آورد كه مفهوم انتزاعي اي از باغ هاي ژاپني است . طبقه بندي همكف اين بنا توسط يك حوض بيضي شكل احاطه گرديده است. در طبقه مابين همكف و اول يا نيم طبقه تالار مدور نمايشگاه، مجموعه اي از Ukiyoe ژاپني كه خود ون كوك آنها را جمع آوري نموده، در معرض نمايش گذاشته شده است. اگر به دقت به اين تالار مدور نمايشگاه نگاه كنيد، متوجه خواهيد شد كه محور به آرامي به سمت عدم تقارن تغيير مكان مي دهد. اين عدم تقارن مفهوم عالمانه رسومات ژاپني را در ذهن بيننده تداعي مي كند.


زندگينامه: كيشو كوروكاوا در سال 1934 در ناگويا به دنيا آمد. او از دانشكده معماري در دانشگاه كييتو فارغ التحصيل شد و براي ادامه تحصيل و كسب دوره دكترا به دانشگاه توكيو رفت تا در مدرسه معماري تحصيل نمايد.
در سال 1960 در سن 26 سالگي وي اولين تجربه هنري جهاني خود را به عنوان يكي از كاشفان حركت متابوليسم به دست آورد.


فعاليت هاي چهل ساله وي نه تنها او را به اروپا و آمريكا برد، بلكه وي به اروپاي شرقي، آفريقا، آسيا و آسياي مركزي (در مجموع بيش از بيست كشور دنيا) سفر كرد و اين فعاليت ها وي را به يك مهندس بين المللي تبديل نمود. كووكاوا از سال 1959 به خاطر الگوهاي تغيير در عصر اصول ماشيني به عصر اصول زندگي مورد حمايت قرار گرفت. مفاهيم كليدي اي كه از آن پس مورد استفاده وي قرار داشتند متابوليسم، دگرديسي، همزيستي، اطلاعات، ارتباطات و فضاي ميانجي بودند كه تمامي آنها در كتاب اصول زندگي وي گنجانده شدند

. از سال 1959 كتاب وي به عنون يك اثر برجسته عنوان شد و چندين لوح افتخار و مدال لياقت دريافت نمود. او تنها يك معمار فوق العاده نيست، بلكه مربي بسيار پرشور و شوقي براي نسل بعدي مي باشد. او هر ساله در دانشگاههاي سرتاسر دنيا از جمله دانشگاه كلومبيا، Princeton و دانشگاه tenesses در ايالت متحده آمريكا، دانشگاه Delgt، Tsinghua و Tongji در كشور چين و همچنين دانشگاه waseda در ژاپن، سخنراني دارد. كتاب فلسفه همزيستي وي براي ا ولين بار در سال 1987 به چاپ رسيد و در سال 1993 در Grad prix ژاپن مورد تشويق قرار گرفت و در سال 1996 تجديد چاپ شد. اين كتاب به انگليسي ترجمه شد و در سال 1992 توسط (USA) AIA مورد تقدير قرار گرفت و توسط RIBA (UK) به عنوان يكي از ده كتاب برگزيده سال 1993 انتخاب شد.

كتاب كوروكاوا توسط چندين ناشر معتبر به چاپ رسيد از جمله انتشارات Les Editions du Moniteur فرانسه، انتشارات دانشگاهي Rizzoli uk آمريكا، انتشارات Electra و ARCA Edition و domus در ايتاليا و همچنين انتشارات دانشگاه Tongji در چين، در سال 1982 نمايشگاه سيار كيشو كوروكاوا در مؤسسه فرانسوي d Architecture در فرانسه توسط وزارت صنعت ساختمان دولت فرانسه افتتاح شد و به فلوارنس، رم، ورشو، هلسينكي و مسكو برده شد. و هم اكنون اين نمايشگاه در موزه معماري wroclaw هلند به عنوان يك مجموعه هميشگي مستقر است. در سال 1993 يك شركت سازنده فيلم آمريكايي، به رهبري ميشائيل بلك وود اقدام به ساخت فيلم مستندي از كيشوكوروكاوا نمود كه از تلويزيون چندين كشور جهان پخش شد.

در سال 1994 مؤسسه هنر شيكاگو گالري معمار خود را گالري معماري كيشوكوروكاوا ناميدند. دو مورد از طرح هاي كوروكاوا از دوره 1960 تا 1975 بخشي از مجموعه دائمي موزه هنرهاي جديد نيويورك شدند. چهل و يك طرح و چهار مدل ديگر از هنرهاي او بخشي از نمايشگاه دائمي مركز Georges Pompidou در پاريس شد. در مراسم يابود اين واقعه، نمايشگاه «كيشوكوروكاوا» متابوليسم 1960-1975 به مركز Georges pompidou در ژوئن و اكتبر سال 1997 رفت. در سال 1997 مركز بين المللي دوكومونو ليست انتخابي اي از ساختمانهاي مدرن بين ا لمللي تهيه كرد. اين ليست در آن سال به مجمع بين المللي آثار ماندگار ساختماني (ICOMOS) ارائه شود و در فراخوان عمومي آنها، براي معرفي به يونسكو براي ليست كردن بيست اثر معماري مهم در قرن بيستم به عنوان ميراث مدرن جهاني ساختمانها و بناها شركت داده شد. دو نوع از ساختمانهاي ژاپني انتخاب گرديد، كه شامل برترين آثار كوروكاوا در توكيو به سال 1970 و Sany Tower در اساكو به سال 1976 بود.


اخيراً از گروه بين الملل دوكومونو خواسته شده است تا دو اثر ساختماني را براي گنجانده شدن در ليست ميراث هنري جهان را معرفي نموده و Sony tower , Nakagin را به عنوان دو ساختمان برجسته كشور ژاپن در قرن بيستم عنوان كند. در سال 1964 استادیوم المپیک که توسط کنزوتانگ ساخته شده بود به این لیست افزوده شد نمایشگاه مروري كيشوكاوا از ژانويه تا مارس 1998 در Maison dela culture پاريس، فرانسه و سپس مؤسسه سلطنتي هنرهاي انگليس، لندن از تاريخ آپريل تا ژوئن سال 1998 بر پا شد. سپس اين نمايشگاه در مؤسسه هنر شيكاگو آمريكا از تاريخ اكتبر 1996 تا ژوئن 1999 بر پا شد و در Haus der kulturen در برلين از تاريخ فوريه تا مارس سال 1999 داير گشت. اخيراً نمايشگاهي از موزه ون كوك در آمستردام در تاريخ ژوئن تا نوامبر سال 1999 برگزار شد و در آينده اين نمايشگاه تا سال 2001 در ژاپن برپا خواهد شد. ساختمان اداره مركزي نيوباير AG:


مفهوم طرح – اين طرحي است كه بر پايه فراخواني رقابت بين المللي در اداره مركزي هيأت مديرها و بخش مشترك باير AG است. شكل ساختمان به طريقي غيرقابل رقابت با ساختمانهايي بود كه اطراف آن را محاصره كرده بودند. كه اكثر شامل ساختمانهاي تاريخي در كناره پارك مي شدند. انحناء هاي ملايم براي محوطه سازي در داخل و خارج از ساختمان به كار رفته اند. شكل ساختمان از نظر هندسي بر پايه ارتباط دروني شكل و طبيعت است. ساختار ساختمان به قسمتهاي مختلفي تقسيم مي شود، اولاً به خاطر جلوگيري از ساخت و سازهاي عظيم كه وضعيت پارك را از بين مي برند. دوماً، ساختمانهايي با حجم كمتر در ارتباط با ساختارهاي ساختماني موجود متناسب تر هستند و ثالثاً جدا سازي نيازهاي ارباب رجوعان به دو ناحيه متمايز عملكردي احتياج دارد. بخش مشترك به هجده ناحيه تقسيم مي شود، كه با يك پخش مدور نيمه عمودي يا راهروي مشترك مشخص مي شوند. هيأت مديره در يك بخش مجزا قرار دارد كه به دو محوطه داخلي باغ و پيچ و تاب مي خورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید