بخشی از مقاله

سقف كرميت
مقدمه
شركت كرميت پارس اولين توليد كننده ي انحصاري تيرچه فلزي بدون شمع بندي در ايران است . جهت گيري اين شركت از آغازفعاليت در سال 1358 تا كنون كه عنوان بزرگترين توليد كننده ي تير چه و بلوك در ايران را كسب كرده ، بزرگترين توليدكننده ي تيرچه و بلوك در ايران را كسب كرده ، تلاشي براي بهبود محصولات و پيشرفت بوده است . 
سقف كرميت توليد شده توسط اين شركت شامل دو نوع متفاوت مي باشد :
1- سقف تيرچه بلوك كرميت : اين قف به علت خود اسيتا بودن نيازي به شمع بندي ندارد و به همين علت از سعت اجرايي بالايي برخوردار مي باشد . شكل 1

انتخاب فاصله cm75 محور به محور تيرچه ها باعث كاهش مصرف بتن تا حدود 20% نسبت به سيتم هاي مشابه شده است . سبكي سقف با سهولت اجرا و يكپارچگي سقف و اسكلت از مزاياي ديگر اين سقف ها مي باشد .  
2- سقف كامپوزيت كرميت : سبك سازي يكي از مهمترين مسائل ساختمان ازي امروزي بشمار مي رود . يهمين علت در سالهاي اخر استفاده از سيستم كامپوزيت بسيار متداول شده است . شكل 2

در سقف كامپوزيت كريست به علت استفاده از تير چه هايي با چان باز و فرم هندسي مناسب تيرچه ها در مصرف فولاد نسبت به سقف هاي كامپوزيت متداول صرفه جويي شده و همچنين بعلت پر شدن جان تيرچه ها از بتن سقف ها ارزش كمتري دارند. 


مزايا:
عدم نياز به شمع بندي ارائه ضمانت نامه سرعت و سهولت اجرا
يكنواختي زير سقف يكپارچگي سقف و اسكلت امكان اجراي همزمان چند سقف
وزن كمتر سقف نسبت به سيستم هاي مشابه امكان طراحي و اجراي سقف هاي بزرگتر
بيمه مسئوليت مدني كاگران در طول اجراي پروژه  


سقف كامپوزيت :
ابتدا پلان تير ريزي – سقف – بعد برش A-A
كامپوزيت سقفي است سبك ، جديد ، يكنواخت ، يكپارچه و سرعت نصب بالا كه نيازي هم به شمع بندي ندارد . سق همان طور كه در اشكال بالا مشاهده مي شود تشكيل شده از تير اهن هاي IPE24 و IPE18 و بتن به عيار 350 كه بر روي قالبندي ريخته مي شود و نيز ناوداني هايي كه نيروي برشي ساختمان را متحمل مي شوند .

به اينصورت كه زمانيكه تير ريزي ساختمان مطابق شكل 3 تمام شد برروي تمام تيرها ، پلها ، ناوداني هاي نمره 6 با فاصله ي هر cm40 از هم (تمامي اعداد گفته شده بر طبق محاسبات قابل تغيير است ) (همانطور كه گفته شد براي تحمل نيرو ي برشي ) جوش مي دهيم سپس قالبندي زير بتن را ما بين تيرها و پلها نصب كرده و ميلگردها را بصورت شبكه هاي طولي و عرضي توسط سيم بر روي سقف بسته شده سپس با بتن 350 عيار را بوسيله پمپ روي ميلگردها و سقف ريخته و در نهايت با ماله پرداخت مي كنيم تا سطح كار كاملا صاف و يكدست گردد. بعد از آن سقف آماده براي عمليات كاريست .


سقف كامبينيت :
ابتدا پلان تير ريزي سقف
عنوان اين نوع سقف جديد كامبينيت است كه همانطور كه در شكل 7 مشاهده مي شود پلان تير ريزي آن نيز متفاوت از ديگر پلانهاست و همچنين مصرف اهن آن يك دهم مصرف آهن در ديگرسقفهاست و به اين دليل از مقاومت بيشتري برخوردار است . سقف جديد كامبينيت تشكيل شده از تير آهن مصرفي ، بتن به عيار 300 كه بر روي قالبندي زير سقف ريخته مي شود ، ميلگردها (آرماتور) كه قسمت اعظم مقاومت سقف در دست آنهاست و بصورت شبكه بروي سقف اجرا مي شوند و سپس برش گيركه براي تحمل نيروي برشي ات و متفاوت از برش گير در سقف كامپوزيت است .


در اين سقف نيز همانند دوسقف قبلي پ از باند كردن ستونها و انجام تير ريزي روي تمام تير ها و پلهاي آن مطابق برشگيد كه همانطور كه از نامش پيداست براي تحمل نيروي رشي بافاصله هاي معين از هم ( حداقل فاصلهcm40 ) جوش مي دهيم اين برشگير توسط خود كار برساخته شده و مطابق شكل زير تشكيل شد هاز دو نبشي به نمره ي 10 در بالا و پايين و دو ورق به ضخامت mm10 كه يكي در مابين نبشي ها و ديگري به عنوان لچكي نبشي ها و ورق جوش خورده و تشكيل يك برش گير مي دهند .

بعد از نصب برش گير ميلگردها را روي سقف بصورت شبكه بندي اجرا مي كنيم (فقط روي تيرها ماهيچه ي بتني داريم كه آن هم و تايلش در شكل 8 نشان داده شده ) پس از ميلگرد گذاري قالبندي اعم از چوبي يا فلزي در زير سقف انجام مي گيرد و بتن را توسط پمپ رويسقف و ميلگرد ها مي ريزيم و در نهايت قف را ويبره مي زنيم و آن را با ماله صاف و يكدست مي كنيم . جهت پواندن زير ضخامت بتن وماهيچه بتني توسط سقف كاذب بايستي زير سقف بسته سود كه اينكار مي تواند توسط پانلهاي گچي صورت گيرد . ضخامت سقف بستگي به محاسبات و اندازه ي برش گير دارد ، اما حداقل ضخامت اغلب 980m و ارتفاع برشگير 20 تا 60cm است .

مزاياي سقف كامبينت
بدون لرزه نيازي به زير سازي جهت را بيش بندي ندارد. مصرف آهن يك دهم سقفهاي ديگر از نظر مقاومت بيشتر از سقفهاي ديگر سبك ارزان يكنواخت و يكپارچه سرعت سهولت اجرا
عدم نياز به شمع بندي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید