بخشی از مقاله

شناخت مشكل ميز و صندلي غذا خوري


شناخت مشكل (فصل اول)
1-1تعريف كليد واژه: مكاني براي استراحت، خوردن غذاهاي fast food در مدت زمان كوتاه براي رفع گرسنگي


1-2آناليز مقدار نياز:
مي توان گفت از اين ميز و صندلي شكل هاي مختلف در تمام مكان هايي كه serve غذا در آن صورت مي گيرد لازم و ضروري است و در مكاني همچون fast food نيز ضروري و حتمي است پس مي توان نتيجه گرفت يكي از مهمترين ابزار در يك fast food داشتن مكاني براي نشستن و جايي براي گذاشتن غذاشت.


و ساختن آن بستگي به انبوهي fast foodها و نياز كارفرمايان براي تنوع دادن در طرح و نقشه ي آن است اين ميز و صندلي با توجه به فضاي fast food ممكن است كوچك يا بزرگ و در طرح هاي بسيار متنوعي ساخته شود.


1-3- جايگاه محصول در بين محصول هاي هم تراز: در رديف اين ميز و صندلي ها مي‌توان ميز و صندلي هاي رستوران ها- تالارها- هتل ها و كافي شاپ ها و تخت هايي كه در سفره خانه هاي سنتي براي serve غذا استفاده مي شود نام برد. نقطه تمايز ميز و صندلي هاي


fast food با ديگر ميز و صندلي ها اشغال كمتر فضا و گستردگي فرم و طرح آن مي توان نام برد ميز و صندلي هاي fast food از شكل و طرح خاصي پيروي نمي كند و طراح خلاقيت زيادي در طراحي آن مي تواند از خود به جا بگذارد. ميز و صندلي ديگر مكان ها اغلب مربع و مستطيل و يا دايره است با يكسري صندلي هاي معين كه دور آن چيده مي شود.


1-4-بررسي 5W
وات (what): در حال حاضر در تمام fast foodها صندلي هاي بلند و يك پيشخوان مربع يا مستطيلي درجلوي آن براي گذاشتن دستمال، سس، نمك و فلفل و غذا استفاده مي شود.
Why-علت وجودمشكل- از مشكلات اساسي آن ارتفاع زياد صندلي و تسلط نداشتن مشتري روي آن- كوچك بودن محل گذاشتن غذا- جنس آن كه اغلب فلزي بوده و چند بار پس از تميز كردن دچار زنگ زدگي و از دست دادن رنگ سابق مي شود.


Where: در تمام ساندويچي ها و fast foodها
When: زمان استفاده ي آن از ساعت 11 تا 14 و در شب ها بين ساعات 7 تا 11 اما به طور عمده مي توان گفت از اين ميز و صندلي در تمام ساعات باز بودن fast food به طور تقريبي استفاده مي شود البته لازم به ذكر است كه بيشترين استفاده از اين ميز و صندلي در شب و روزهاي تعطيل صورت مي گيرد.
Who: مهمترين اس

تفاده گر آن ها مشتري ها و درجه دوم افرادي كه كار نظافت اين ميز و صندلي ها را به عهده دارند و در صورت خراب شدن و از بين رفتن ميز و صندلي‌ها تعميركاراني كه آن را درست مي كنند و همچنين توليد كننده ها و نصاب ها نيز با آن در ارتباطند

تفسير مشكل
1-5 وضعيت اوليه از لحاظ ارگونومي:
ارتفاع نامناسب اين صندلي ها باعث كمردرد و خستگي در حين استفاده از آن مي شود سكوهاي آن به دليل نداشتن فرم مناسب هميشه باعث به وجود آمدن عدم تعادل در هنگام serve غذا مي شود.


1-6- وضعيت اوليه از لحاظ فني
مشكلات فني اين پيشخوان ها نوع اتصال آن به ديوار مي باشد كه اگر پيچ ها و يا بست ها درست و محكم در جاي خود قرار نگيرد مثلاً وزن پيشخوان را تحمل نكند از مشكلات فني به حساب مي آيد.

1-7 كاركرد استاتيك:
فرم و شكل و بافت و رنگ آن توسط طراح انجام مي شود و كارفرمايي كه مي خواهد آن را خريداري كند به شكل هاي مختلف و جنس هاي متفاوت مي تواند توليد شود اما بيش تر از فلز- فرفورژه و MDF استفاده مي شود.


1-8-وضعيت اوليه از لحاظ سيستماتيك
مشكلي بر روي محيط نمي گذارد به جز آنكه اگر جنس آن از نوعي باشد كه موقع نشستن و استفاده از سكو صداهاي ناهنجار از آن ايجاد شود باعث آلودگي صوتي مي‌شود
پيشخوان از لحاظ فرم نيز روي محيط اثر مي گذارد فرم آن بايد گونه اي باشد كه با ديگر عناصر در fast food هماهنگ باشد و از نظر شكل و فرم به هم ديگر بيايد


اتصال اين پيشخون با ديوار زيبا نيست و به آن صدمه نيز وارد مي كند بايد نوعي اتصال انتخاب شود كه به ديوار آسيب نزند.

1-9- وضعيت اوليه از لحاظ روانشناسي محيط زيست:
ميز و صندلي هاي Fast Food عموماً ايجاد احساس امنيت نمي كنند و آن هم به دليل ارتفاع و كمبود جاي نشستن آن است. و استفاده گر راحت نمي تواند روي آن غذاي خود را ميل كند.
ارتفاع نامناسب آن، كوتاهي ميله تكيه آن كه باعث كمردرد مي شود را از نظر ارگونومي مناسب نيست آرنج تا سكو نيز استاندارد نيست و باعث تاشدگي آرنج مي‌شود كه اين نيزها باعث خستگي مي شود.


1-10-وضعيت ثانويه
وضعيت ثانويه از لحاظ ارگونومي:
ارتفاع صندلي بايد متناسب با پيشخون باشد تا از خستگي جلوگيري كند و اگرسكو مي‌خواهد صندلي براي نشستن داشته باشد فرم آن طوري باشد كه تعادل را به وجود آورد و محل نشستن با توجه به افراد مختلف نبايد بسيار كوچك و يا بزرگ باشد تا باعث درد در ناحيه باسن شود اندازه آن بايد متناسب با قد استفاده گرها تعيين شود.

1-11-وضعيت ثانويه از لحاظ استاتيك:
فرم و شكل آن باد احساس راحتي به وجود آورد و فرم آن نه بسيار خشن و نه بسيار لطيف باشد طوري كه با ديدن آن احساسي در شخص استفاده گر به وجود آيد كه به او بفهماند كه نبايد مدت زمان زيادي را در آن جا صرف كند اما در حين استفاده از آن نيز احساس امنيت خوبي به فرد بدهد تا بتواند غذاي خود را با لذت ميل كند، رنگ، رويه و جنس آن در اين احساس امنيت نقش عمده اي دارد و طراح بايد با استفاده از اين عناصر كار خود را تكميل و به بهترين نحو ارائه دهد


1-12-وضعيت ثانويه از لحاظ سيستماتيك
اين سكوها با ديوار در ارتباطند پس نبايد اتصال آن به گونه اي باشد كه به ديوار آسيب وارد كند باعث كنده شدن آن بشود يا سكوها آنقدر دراز يا بد فرم باشد كه محيط اطراف را بيش از اندازه اشغال كند. بنابراين بايد با اتصال محكم اما بي ضرر به ديوار نصب شود و طوري مقاوم باشد كه خود سكو نيز مدام از سرجايش تكان نخورد. پيچ‌هايي كه به سكو متصل مي شود نبايد به ديوار و سكو صدمه بزند و سكو از نقاط تيز و برنده كمتر استفاده شود تا موقع استفاده از سكو كيف و يا لباس را پاره نكند و خش به وسايل نزند.

 

1-13 وضعيت ثانويه از لحاظ روانشناسي محيط زيست:
سكوها بايد احساس امنيت در استفاده گر به وجود آورد و ايجاد محيطي خصوصي براي او بكند و منظره ديد سكو نيز زيبا و تميز باشد و آلودگي در بر نداشته باشد.

1-14-تدوين جدول تفسير مشكل

ثبت مشخصات مكان و زمان تحقيقي مدت مجاز استفاده مدت زمان استفاده شده اشكالات وضعيت اوليه وضعيت ثانويه ايده
سكوها و صندلي هاي داخل Fast Foodها (ساندويچ سرد) ميدان آزادگان از شروع ترم تا پايان ــــ 3 سال ارتفاع بلند ارتفاع آن بلند است و براي همه افراد مناسب نيست ارتفاع آن بايد متناسب با قد عموم افراد طراحي شود ارتفاع آن را مي توان بلند در نظر نگرفت و اندازه آن را استاندارد طراحي كرد


نداشتن فرم مناسب فرم آن زيبا نيست و احساس خوبي به استفاده گر نمي دهد فرم آن بايد زيبا باشد و باعث جذب مشتري شود. فرم و رنگ آن و همچنين اندازه آن جديد و با ديگر عناصر هماهنگ باشد
نبود فضاي معين براي وسايلي كه روي آن قرار مي گيرد ميز يكسره است و فضاي مناسبي روي آن طراحي نشده مي تواند جاي هر وسيله اي روي آن طراحي شود تا هر چيز سر جايش باشد جاي دستمال كاغذي، سيني ساندويچ ها، نمك و فلفل روي آن به صورت زيبا طراحي شود
نداشتن بست مناسب بست آن خيلي گنده و نامناسب است بست بايد مقاوم اما كوچك و زيبا باشد و فرم سكو را خراب نكند حتي الامكان بست كوچك باشد تا ديده نشود
مناسب نبودن آن از لحاظ ارگونومي نكات ارگونومي در آن رعايت نشده بايد با توجه به اندازه هاي استاندارد ساخته شود از جدول كمك بگيريم تا اندازه هاي مناسب را در بياوريم
1-15-تعيين استراتژي و اهداف خرد و كلان


اهداف كلان آن به برآورد كردن نياز مشتري به بهترين نحو براي فروش بيشتر و يا حداكثر درآمد بستگي دارد كه باعث رفت و آمد بيشتر، رضايت مشتري و فروش بالا مي شود از اهداف خرد آن مي توان نصب صحيح سكوها در جايگاه مناسب، داشتن فرم زيبا و راحت براي مشتري، ارگونومي مناسب و همچنين استفاده از جنس كه دوام آن زياد باشد تار كارفرما نخواهد مدام اين سكوها را تعمير و يا حتي عوض كند.

 

1-16-روش هاي پژوهش و حل مشكل
صحبت با مشتريان و فروشندگان- مشاهده فردي- گرفتن عكس- پر كردن پرسشنامه و نظرسنجي از استفاده گرها

فصل دوم (انسان)
2-1 بررسي چرخه 360 استفاده گران اصلي
استفاده گرهاي اصلي ما خريداران غذاهاي Fast food هستند كه چون در گروه هاي سني مختلف هستند پس خريداران نيز به گروه هاي مختلف تقسيم مي شوند و بعد از آن تميز كنندگان اين سكو هستند كه به طور مستقيم از اين سكو استفاده مي كنند.


سپس نصاب ها هستند كه با سكو در ارتباطند و آن را به ديوار نصب مي كنند بعد از ان كساني كه سكوها را رنگ كردند و بعد از آن افرادي كه سكوها را ساخته اند و سپس طراحي كه طرح را به مرحله اجرا در آورده است و سپس فردي كه طرح را مي دهد به ترتيب اولويت 


2-2 تعيين هويت و موقعيت استفاده گرها
تعيين هويت استفاده گرهاي ما خود نيز به گروه هاي مختلفي تقسيم مي شوند. استفاده گرهاي ما مي توانند داراي هويت هاي مختلف و گوناگوني باشند و از همه اقشار خصوصيات و رفتارهاي مختلف و متفاوت است. هويت استفاده گرهاي ما بسته به نوع سليقه و احساس تفاوت مي كند بعضي ها هميشه مدل هاي رمانتيك، بعضي ها كلاسيك و بعضي ها نيز سنتي را مي پسندند پس هويت بسيار گوناگوني دارند.


2-3 تعيين گروه سني
گروه سني استفاده گردهاي مادر رده هاي متفاوتي است اگر بخواهيم يك رنج سني براي آن در نظر بگيريم از كودكان 6 سال تا بزرگ سالان 50 الي 60 ساله در نظر گرفت اما رنج اصلي استفاده گرها نوجوان ها و جوان ها هستند كه دستخوش تغييرات فرهنگي و اجتماعي شدند و بيشتر از اين غذاهاي مرد استفاده مي كنند.
2-4 جنسيت استفاده گرها:
جنسيت استفاده گرها را نمي توان جدا كرد چون هم زن ها و هم مردها از آن استفاده مي كنند.
2-5خصوصيات طبقة اجتماعي استفاده گرها


استفاده گرهاي ما مي توانند در طبقات اجتماعي و فرهنگي متفاوتي باشند استفاده گرهاي ما هم از طبقات بالا، متوسط و هم از طبقات پائين هستند و هيچ محدوديت اجتماعي در استفاده از آن ندارند ما در يك ساندويچي هم به آدم هاي با سطح بالا و فرهنگ بالا و هم با انسان هايي كه در اجتماع جايگاه مناسبي ندارد برخورد داريم و ما نمي توانيم استفاده آن را در سطح خاصي از اجتماع قرار دهيم اما اكثراً افراد سطح متوسط و كارمندان از آن استفاده مي كنند.

2-6 خصوصيات رواني استفاده گر:
چون استفاده گرهاي ما متفاوت است ما به مهم ترين و بيشترين استفاده گرها يعني جوان ها توجه مي كنيم جوان هاي ما نيز در سطح تحصيلات و فرهنگ هاي متفاوتي هستند اما بيشتر كارفرمايان استفاده گرهاي خود را جوان هاي با فرهنگ امروزي و متد جديد دنيا مي دانند جوان هايي كه بيشتر گرايش به زيبايي، مد و ظاهر دارند و چون جوان هستند طالب تنوع و دگرگوني.

2-7 تعيين نيازهاي فرهنگي استفاده گر
اگر بخواهيم فرهنگ كلي و تمام اقشار استفاده گرها را مد نظر بگيريم و از فرهنگ خودمان در ساختن و شكل آن بهره بگيريم بايد به طرف متدهاي سنتي و اصيل برويم اما همان طور كه قبلاً گفته شد اين Fast Foodها از فرهنگ هاي نوين وارد شده در كشور ماست پس بيشتر دستخوش تغييرات آن در غرب است كه ما آن را در كشور خود وارد كرديم اما كمي تغييرات كه اين تغييرات

كوچك همين مشكلات بزرگ را براي ما به وجود آورده مثلاً اين سكوها در غرب بدون صندلي استفاده مي شود اما در كشور ما براي نزديك كردن به فرهنگ ما از صندلي استفاده مي شود اما با اين حال ما بايد كاري كنيم كه اين فرهنگ نوپا كه تازه در كشور وارد شده را طوري دستخوش

تغييرات كنيم كه به راحتي با فرهنگ ما قابل تطبيق باشد و بتوان به درستي از آن استفاده كرد تا گروه اصلي استفاده گرها يعني جوان ها نيز از فرهنگ خود بسيار دور نشوند و بر سر دو راهي(تفاوت استفاده از سكوها) كه باعث عدم امنيت مي شود قرار نگيرند.

2-8-بررسي وضعيت اقتصادي استفاده گرها
كشور ماو فرهنگ ما به طور خيلي سريع دستخوش اين تغييرات در نوع استفاده از غذاهاي غربي شده و چون اين فرهنگ نوپايي است و براي مردم تازگي دارد از نظر اقتصادي از آن استقبال خوبي مي شود.

2-9- مشخص كردن قدرت مالي استفاده گر
از نظر مالي اقشار متوسط و پائين مي توانند از آن به راحتي استفاده كنند اما اين اقشار بيشتر از علاقه به مقايسه قيمت آن با ديگر غذاها بيشتر اهميت مي دهند اما روي هم رفته مي توان گفت كه در استفاده از آن احتياج به پول زيادي ندارد. به كارفرما نيز بايد توجه كرد كه در مورد هزينه كردن براي اين سكوها چقدر مي خواهد خرج كند و روي آن سرمايه گذاري كند اين سكوها بيشتر به هزينه كردن كارفرمايان بستگي دارد.


2-10-ايمني فيزيكي: برقراركردن رابطه بين محصول و استفاده گر از لحاظ جسمي
همان طور كه در قبل نيز گفته شد محصول ما بايد طوري ساخته شود كه استفاده گر هنگامي كه روي آن مي نشيند و غذا ميل مي كند و از پيشخون براي گذاشتن غذا استفاده مي كند باعث اذيت شدن كمر- پاها و دست نشود و استفاده گر پس از استفاده از آن احساس نكند در تماس با اين محصول دچار ناراحتي نشده و بدنش دچار آسيب شده محصول ما بايد طوري طراحي شود كه از نظر ارگونومي با استانداردهاي آن متناسب باشد كه با اعضاي بدن هماهنگ باشد و ناسازگاري به وجود نياورد.


2-11-ايمني رواني:
رنگ، بافت، شكل و فرم محصول ما بايد طوري باشد كه هنگام ورود به Fast Food اشتهار برانگيز باشد و احساس امنيت خوبي از لحاظ رواني در انسان ايجاد كند و او را بيشتر برانگيزد كه به سمت ميز و صندلي كشيده شود، براي خوردن غذا. هنگامي كه استفاده گر وارد Fast Food مي شود براي بردن و نشستن در Fast Food كمي تأمل مي كند و ما مي توانيم از اين نكته استفاده كنيم و كاري كنيم كه محصول ما ايمني رواني در شخص استفاده گر ايجاد كند كه ناخودآگاه بخواهد از اين

ميز و صندلي استفاده كند فرم آن طوري باشد كه انسان يك بار هم شده بخواهد نشستن روي آن را امتحان كند. اندازه آن نيز بايد متناسب با هيكل، درشتي يا ريز نقشي افراد تعيين شود تا ايمني رواني در شخص به وجود آورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید