بخشی از مقاله

صبحانه
مقدمه:
در طول شب بدن نیا به انرژی دارد. حتی در حالی که در خواب هستیم و بویژه مغز نیاز به گربوهیدرات (بشکل گلوکز) کربوهیدرات (گلوکز) از وعده های اصلی و میان وعده ها تامین می گردد. و بصورت گلیکوژن در عضلات و کبد ذخیره می گردند. در طول شب گلیکوژن ذخیره شده به گلوکز شکسته می شود مورد استفاده بدن برای تامین انرژی قرار می گیرد. و ما نیاز داریم که با خوردن صبحانه گلیکوژن مصرف شده را دوباره جایگزین نمائیم و انرژی لازم و کافی برای فعالیتهای صبحگاهی را فراهم نمائیم.


دلیل دیگر استفاده از صبحانه جهت شروع و افزایش متابولیسم (سوخت سازی بدن) می باشد. بعد از مصرف هر غذا افزایش در میزان جذب اکسیژنبخاصر غذای مصرفی برای عمل هضم و جذب و متابولیسم صورت می گیردو با تولید گرمای بدن همراه است اثر گرمازایی غذای مصرفی گویند. در طول شب در حالیکه خواب هستیم متابولیسم بدن شما کند می گردد. خوردن غذا بعد ازبیدار شدن متابولیسم را شروع به افزایش و تقویت می نماید و متابولیسم بده طی روز و بیداری دوباره شروع به زیاد شدن می نماید.


تحقیقات نشان داده است که کسانی که صبحانه مصرف نمی کنند و حذف این وعده غذایی را دارند ممکن است وعده ناسالمی از غذاهای پر چرب را انتخاب نمایند و این بویژه در بچه های مدرسه ای که خانه را بدون مصرف صبحانه ترک می نمایند. یک معده خالی بعد از تعطیل شدن مدرسه، دانش آموز را به طرف خرید شیرسنی و چیپس و شکلات تنقلات پر چرب می کشاند.


عدم مصرف صبحانه در طی روز باعث افت سطح قند خون بدن می گردد و در طی روز فرد را دچار سردرد می کند و فرد بخاطر آشفتگی در سطح قند خون روز خوبی نداشته و از راندمان کاری (فیزیکی- فکری) مطلوبی برخوردار نمی گرددو در طی نهار تا شام حریص تر به غذا شده و غذای بیشتری را مصرف می نماید.

تندرستي در سفره صبحانه



همه ما مثل معروفي را كه مي‌گويد: «صبحونه‌ رو خودت بخور، ناهار رو با دوستت بخور و شام رو بده به دشمنت» شنيده‌ايم. ما در اينجا قصد نداريم در مورد ناهار و شام صحبتي كنيم و مي‌خواهيم به صبحانه و اهميت خوردن آن بپردازيم. اصلاً‌چرا بايد صبحانه خورد و نخوردن آن چه ضررهايي براي ما دارد؟
در شرايط ناشتايي كوتاه مدت طبيعي، مكانيسم هموستاتيك،‌ گلوكز خون را در سطحي ثابت نگه مي‌دارد كه به عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتايي طولاني‌تر باشد، نگهداري قند خون در سطحي كه مغز قادر به فعاليت‌ طبيعي خود باشد، دشوارتر مي‌شود و يادگيري و تمركز حواس را مختل مي‌كند. مطالعات و بررسي‌ها نشان مي‌دهد افزايش نسبي قند خون كودكان موجب بهبود عملكرد مغز و يادگيري بچه‌هاي مدرسه‌اي مي‌شود كه اين امر به دليل ساخته شدن

اسيتل كولين است كه نقش آن به عنوان يك نوروتريمتور در تقويت حافظه به اثبات رسيده است. در سمپوزيومي سال 1995 در زمينه صبحانه، ‌كارايي و سلامت، اعلام شد كودكاني كه از خوردن صبحانه امتناع مي‌كنند در انجام تكاليف رياضي كارايي‌ كمتري دارند و قدرت خلاقيت و ابتكار آنها كاهش مي‌يابد. اگر صبحانه نخوردن تداوم پيدا كند و تبديل به يك عادت شود علاوه بر عوارض گفته شده، موجب كمبود دريافت مواد مغذي روزانه مورد نياز فرد مي‌شود كه در وعده‌هاي ديگر جايگزين نخواهد شد و در نتيجه به كمبود كالري، ويتامين‌ها و املاح مي‌انجامد.


تحقيقات دانشمندان انجمن قلب آمريكا، حاكي از اين است كه يك صبحانه خوب و مناسب، صبحانه‌اي است كه از هر چهار گروه غذايي اصلي در آن وجود داشته باشد.


شايد جالب باشد بدانيد خوردن صبحانه مي‌تواند شما را در جلوگيري از چاقي كمك كند. ثابت شده است نخوردن صبحانه مي‌تواند تا 5/4 برابر استعداد چاقي را زياد كند كه اين مقدار در نوجوانان و بزرگسالان به يك اندازه است.همچنين خوردن صبحانه مي‌تواند احتمال ابتلا به اختلالات قند خون را به نصف كاهش دهد كه اين امر در پيشگيري از ديابت و كلسترول بالا تاثيرگذار است.


تو چه مي‌خوري؟به نظر مي‌رسد مردم بيشتر كشورها به صورت سنتي وعده غذايي كاملي را براي صبحانه در نظره گرفته‌اند. قهوه‌بانان فرانسوي و كره و مربا صبحانه رايج مردم الجزاير است، در حالي كه مردم كامرون ترجيح مي‌دهند از غذاهاي پختني مانند لوبيا، ذرت‌ پخته، تخم‌مرغ، املت و نوعي ماكاروني خاص براي صبحانه استفاده كنند. مردم كره و ژاپن در آسيا هنگام صبحانه از نوعي سوپ مخصوص، برنج با چاشني‌هاي مختلف و ماهي و تخم‌مرغ استفاده مي‌كنند. سبزي‌هاي

شور هم‌ از ديگر چاشني‌هاي صبحانه ژاپني‌ها محسوب مي‌شود. در كشور كره، صبحانه وعده غذايي جداگانه‌اي محسوب نمي‌شود و غذاهاي سرو شده در اين وعده فرق زيادي با ساير وعده‌هاي غذايي ندارند. صبحانه مردم استراليا هم شباهت زيادي با صبحانه رايج در بسياري از كشورهاي اروپايي و آمريكايي دارد و انواع ميوه‌ها، برشتوك، نان تست و آبميوه صبحانهاين مردم را تشكيل مي‌دهد.شير گرم، قهوه و يك نوع بيسكويت مخصوص صبحانه مردم ايتالياست و گوجه‌فرنگي، لوبيا، قارچ، نان تست، ماهي دودي و گوشت و قهوه از اجزاي مهم صبحانه مردم انگليس محسوب مي‌شود. البته امروزه مردم بسياري از كشورها خيلي به صرف صبحانه‌هاي سنتي خود پايبند نيستند. در كشور ما هم صبحانه اغلب شهرها و وستاها شامل نان، لبنيات و گاهي هم مغزها و سبزيجات است كه با يك فنجان چای ميل مي‌شود. در اينجا به انواع و ارزش غذايي برخي از پرطرفدارترين خوراكي‌هاي صبحانه خواهيم پرداخت.


پنير سرشار از پروتئين
پنير يكي از پرطرفدارترين و مهم‌ترين خوراكي‌هاي صبحانه ما ايراني‌ها محسوب مي‌شود كه از ديرباز پاي ثابت صبحانه‌هاي ما بوده و هست، پنير يكي از فرآورده‌هاي تخميري شير است. عمل تخمير به وسيله مايه كه همان باكتري‌هاي مولد اسيدلاكتيك است، انجام مي‌شود در اثر تخمير اين باكتري‌ها در شير لاكتوز به اسيدلاكتيك تبديل مي‌شود و همراه اين واكنش مواد مولد عطر،‌طعم و گاز هم ايجاد مي‌شود. اين باكتري‌ها قادرند شير را با توليد اسيد لخته كنند، باكتري‌هاي لاكتيك بدون ضرر است و سم ترشح نمي‌كند. تبديل لاكتوز به اسيد لاكتيك تاثير نگهدارنده براي شير دارد. ترشي ايجاد شده مانع رشد باكتري‌هاي مولد فساد مي‌شود و محصول قابليت نگهداري طولاني پيدا مي‌كند. از طرف ديگر شير اسيدي شده محيط مناسبي را براي رشد مخمرها و كپك‌ها فراهم مي‌كند. با آلوده شدن فرآورده‌هاي تخمير شده به كپك و مخمر، تغييراتي از نظر طعم و مزه ايجاد مي‌شود. افرادي كه سيستم گوارشي آنها قادر به هضم لاكتوز نيست و مصرف شير براي آنها ايجاد ناراحتي مي‌كند، مي‌توانند به راحتي از فرآورده‌هاي تخميري (ماست، پنير، دوغ، كشك و قره‌قوروت) استفاده كنند. اين افراد نمي‌توانند لاكتوز موجود در شير را به قندهاي ساده قابل هضم تبديل كنند. در فرآورده‌هاي تخميري اين عمل با آنزيم‌هاي مترشحه از باكتري انجام شده است.
به‌طور كلي مي‌توان گفت پنير نوعي شير تغليظ شده است كه عمده مواد جامد آن از پروتئين‌ها و چربي تشكيل مي‌شود. پنير را مي‌توان از شير انواع دام‌هاي شيرده با درصد چربي مختلف و خامه رقيق تهيه كرد. در توليد انواع پنير، انعقاد شير با آنزيم منعقد كننده آن كه همان مايه پنير است، صورت مي‌گيرد.
با توجه به تنوع فراوان در توليد پنير، مي‌توان روشي را كه در برگيرنده تمام انواع پنير باشد،به شرح زیر بيان كرد. براي توليد پنير ابتدا شير تحت تاثير حرارت پاستوريزاسيون قرار مي‌گيرد. سپس با افزودن باكتري‌هاي لاكتيك (باكتري‌هاي آغازگر) ترشي كمي در شير ايجاد مي‌شود. در اين حالت مايه پنير يا همان آنزيم منعقد كننده شير به آن اضافه مي‌شود. شير تحت تاثير آنزيم لخته و به‌وسيله تيغه‌هاي مخصوص به قطعات كوچك بريده مي‌شود تا آب پنير از لخته جدا شود.

انواع پنير
تاكنون بيش از صدها نوع پنير در جهان توليد شده است. با توجه به تنوع توليد پنير در جهان هنوز تقسيم‌بندي جامعي كه همه انواع آن را دربر گيرد، وجود ندارد اما در حال حاضر تقسيم‌بندي آن به شرح زير پذيرفته شده است:
پنير رسيده: پنير رسيده پنيري است كه بلافاصله پس از توليد مصرف نمي‌شود و بايد براي ايجاد تغييرات فيزيكي و شيميايي و طعم بافت موردنظر، مدتي را در دما و شرايط خاص طي كند. پنير ليقوان يا چدار از اين نوع پنير است.
پنير تازه يا نرسيده: اين نوع پنير پس از گذشت مدت كوتاهي از توليد قابل مصرف است. پنير پيتزا و بعضي از انواع پنير سفيد، پنير خامه‌اي و ... در اين گروه قرار دارد.


پنير كپكي: پنير كپكي پنيري است كه عمل رسيدن در آنها با رشد و تكثير كپك خاص در آن صورت مي‌گيرد. پنير كامبرت و پنير ركفورت از انواع پنير كپكي است.


پنير خامه‌اي: پنيري است كه ماده اوليه توليد آن به جاي شيرخامه رقيق است.
پنير پرورده: به انواعي از پنير گفته مي‌شود كه از اختلاط و پخت چند نوع پنير حاصل شده باشد.
پنير آب‌پنيري: اين نوع پنير از انعقاد پروتئين‌هاي محلول موجود در آب پنير تحت شرايط خاصي حاصل مي‌شود، مانند لور و كوآرك.


پنيرها از نظر ميزان رطوبت هم به 3 گروه سخت، نيمه سخت و نرم تقسيم مي‌شوند. ميزان رطوبت پنير سخت حداكثر 40 درصد و در انواع نرم بيش از 60 درصد است. پنيرها همچنين به انواع خامه‌اي، پرچربي، نيم‌چربي و كم‌چربي تقسيم مي‌شوند.


دكتر ثريا نواب‌پور در مورد افزودن نمك به پنير مي‌گويد: به‌طور معمول در توليد پنير هم مانند بيشتر غذاها نمك به عنوان چاشني به‌كار مي‌رود.


استفاده از نمك باعث خروج بيشتر رطوبت از پنير مي‌شود. ميزان نمك در بيشتر پنيرها 5/0 درصد تا 2 درصد است ولي در انواع پنيرهاي سفيد ايراني و يا فتا از 3 تا 7 درصد تغيير مي‌كند.

پنير و ارزش غذايي آن
او در ادامه مي‌افزايد: «ارزش غذايي پنير بسيار بالاست چون مواد جامد و مغذي شير در پنير چندين برابر افزايش مي‌يابد. در توليد پنيرهاي نيمه سخت از 7 تا 8 كيلو شير فقط يك كيلو حاصل مي‌شود. در توليد پنير استفاده از صافي غشايي پروتئين‌هاي محلول در شير (در روش معمولي توليد پنير، پروتئين‌ها با آب پنير خارج مي‌شود) در پنير باقي مي‌ماند و به همين دليل ارزش غذايي اين نوع پنير بيش از انواع ديگر آن است».


توليد پنير با استفاده از صافي غشايي در ايران بسيار متداول است و امروزه عمده پنيري كه در كارخانه‌ها توليد مي‌شود با بهره‌گيري از همين روش است. بافت اين پنير نرم بوده و به راحتي روي نان ماليده مي‌شود. تفاوت عمده آن با ساير پنيرها نحوه آبگيري از شير است.
پنير منبعي غني از پروتئين، كلسيم، فسفر و ويتامين A است.


کره
كره فرآورده‌اي است كه از چربي شير در اثر زدن خامه به دست مي‌آيد.
كره توليد شده بر حسب نوع خامه مصرفي به دو دسته كره تهيه شده از خامه معمولي و كره تهيه شده از خامه ترش تقسيم مي‌شود.
رنگ كره براساس نوع تغذيه دام شيرده متفاوت است. كره به دست آمده از شير دام‌هايي كه چراي سبز دارند، زردتر از كره حاصل از شير دام‌هايي است كه با علوفه خشك تغذيه مي‌كنند. كره زرد ويتامين A بيشتري دارد. كره توليد شده از خامه ترش در مقايسه با خامه شيرين طعم بهتري دارد. ميزان چربي در كره نبايد از 80 درصد كمتر باشد.
مقدار ويتامين A موجود در كره در فصل تابستان كه گاوها با علوفه سبز تغذيه مي‌شوند، نسبت به زمستان بيشتر است.
توجه داشته باشيد مصرف فرآورده‌هاي چرب شير به دليل دارا بودن اسيدهاي چرب ضروري به ويژه براي كودكان توصيه مي‌شود.
خامه فرآورده لذيذ شيري
خامه از نظر اجزاي تركيبي مشابه شيري است كه ميزان درصد چربي آن زياد باشد. حداقل ميزان درصد چربي خامه نبايد از 18 درصد كمتر باشد. خامه از نظر ميزان چربي به خامه رقيق (حداقل با 18 درصد چربي)، خامه صبحانه (حداقل با 30 درصد چربي)، خامه قنادي (بين 35 تا 40 درصد چربي) و خامه غليظ (حداقل با 45 درصد چربي) تقسيم مي‌شود. خامه رقيق معمولا براي دسرها و سوپ‌ها و قهوه و ... استفاده مي‌شود.


دكتر نواب‌پور از خامه به عنوان يكي از فرآورده‌هاي لذيذ شيري ياد مي‌كند و مي‌گويد: «خامه به دليل داشتن چربي نسبتا زياد، انرژي‌زايي بيشتري نسبت به شير دارد. خامه حاوي مقدار زيادي ويتامين A و D است. همچنين خامه علاوه بر چربي داراي پروتئين و املاح ضروري مورد نياز بدن هم هست. ميزان مواد جامد غيرچرب خامه حدود 6 درصد است كه همان مواد ضروري و باارزش شير است. مصرف خامه به ويژه براي اطفال و نوجوانان توصيه مي‌شود.»


اصل اول خوردن صبحانه
کار اصلی یک دانش آموز همان طور که از اسمش پیداست یاد گیری مطالب علمی جدید و درس خواندن است . برای درس خواندن باید ذهن شما تمرکز کافی داشته باشد و خوردن یک صبحانه سالم و مقوی به شما کمک می کند که در طول روز پرانرژی تر بوده و تمرکز و قدرت ذهنی بالاتری داشته باشید حتما تجربه کرده اید روزهایی که صبحانه نمی خورید در طول روز زودتر خسته می شوید و تمرکز کمتری دارید.

 

صبحانه مناسب
حالا که اهمیت صبحانه خوردن مشخص شد مرحله بعد این است که بدانیم چه چیزی بخوریم و چه صبحانه ای برای ما مناسب تر است .


اول از همه بهتر است صبح کمی زودتر بیدار شویم تا وقت کافی برای صبحانه خوردن داشته باشیم و تندتند و نجویده صبحانه نخوریم بعد هم یک کدام از گزینه های زیر و یا ترکیب آنها را برای صبحانه انتخاب کنیم.

عدسی
عدس پخته با کمی روغن زیتون و آبلیمو یک صبحانه مفید برای انجام فعالیت ذهنی در طول روز است . خوردن یک پیاله عدسی داغ در روزهای سرد پاییزی خیلی می چسبد .

نان و پنیر
ولی بدون چای شیرین : نان و پنیر و چای صبحانه ای است که معمولا بیشتر استفاده می شود . ترجیحا از نان های سبوس دار مثل نان سنگک یا نان جو استفاده کنید . اگر لقمه نان و پنیرتان را با چند برگ سبزی خوردن و یا چند برش خیار و گوجه و یا میوه هایی مثل انگور میل کنید خیلی بهتر است.

تخم مرغ
خوردن یک تخم مرغ در روز برای افراد هفت تا هجده سال نه تنها بی ضرر بلکه مفید است . تخم مرغ را کامل بپزید و وقتی زرده و سفیده آن کاملا سفت شد و خوب حرارت دید آنوقت آماده خوردن است تخم مرغ نیم پز ممکن است مسمومیت غذایی ایجاد کند.
جگر: چند تکه جگر کباب شده با نان یک صبحانه مقوی است .

سیب زمینی
یک سیب زمینی آب پز با کمی کره و نمک یک صبحانه سالم و خوشمزه است.
گاهی وقت ها هم می توانید کمی از غذای شام را برای صبحانه در یخچال کنار گذارید.انواع غذاهایی مثل کتلت ٬کوکو و ماکارانی هم اگر خوب گرم شوند و خیلی هم چرب نباشند برای صبحانه مناسب هستند .
نوشیدنی ها

نوشیدنی های مناسب برای صبحانه شیر و آبمیوه های طبیعی بدون قند اضافی هستند. چای هم که دیگر احتیاج به معرفی ندارد. بهتر است چای صبحانه را شیرین نکنید و اگر خیلی دوست دارید چای شیرین بخورید چای را با عسل و یا مقدار خیلی کمی شکر شیرین کنید. بهتر است از قندهای طبیعی مثل عسل و خرما استفاده کنید.
خوردن مواد قندی به خصوص قندهای ساده برای صبحانه توصیه نمی شود چون مصرف مواد قندی باعث افزایش موقتی قند خون شده و بعد از آن احساس خستگی به شما دست می دهد بنابراین ترجیحا مقدار قند و شیرینی ها را در برنامه غذاییتان به حداقل برسانید.


بهتر است در هر وعده از تمام گروه های غذایی به نسبت مناسب استفاده کنید.

« میان وعده »
رسم خوردن غذا در ميان روز، رسم تازه‌اي نيست و نيم‌چاشت‌ها هميشه در فرهنگ ما جا داشته‌اند. اما حالا مثل همه سنت‌هاي مفيد بد نيست كه فرهنگ نيم چاشت‌خوري را هم كمي به روز كنيم


بسیاری از ما به دلیل مشغله های فراوان زندگی کمترین توجه را به مهم‌ترين نكات، حتی به غذا خوردنمان داریم. در میان برخی از ما کار به جایی رسیده که نه تنها صبحانه خوردن را فراموش کرده ایم


بلکه روزها را با خوردن یک بیسکوییت به جای ناهار و چيپس و ماست به جاي شام به پایان می رسانیم .در عين حال اصلا هم توقع نداریم كه چند سال دیگر به دلیل این عادت های غذایی نادرست بیمار شویم در حالی که کوچک ترین بی توجهی ها زندگی ما را درآینده با مشکل رو به رو خواهد کرد. برای چند لحظه به برنامه غذایی روزانه تان فکر کنید، در روز چند بار غذا می خورید و در هر وعده بیشتر از چه گروه‌هاي غذایی استفاده می کنید؟ اصلاً میان وعده در برنامه غذایی شما جایگاهی دارد؟ به نظر شما خوردن میان وعده برای فرد مصرف کننده زیان بار است یا از ضروریات به حساب می آید؟ لطفاً پاسخ‌های خود را پس از خواندن اين مطلب این مقاله مرور کنید و ببینید تا چه اندازه برنامه غذایی تان با یک الگوی غذایی مناسب فاصله دارد .


میان وعده چيست؟
به طور کلی میان وعده به ماده غذایی اطلاق می شود که بخشی از نیاز روزانه ما را که باید از طریق برنامه غذایی تأمین شود، فراهم می كند. البته اینکه در این وعده از چه مواد غذایی استفاده شود به فرهنگ و الگوی مصرف جامعه بستگی دارد. اما در ادامه بهترین ميان وعده‌ها را نیز نام خواهیم برد. به طور کلی همان طور که توصیه به مصرف غذا در سه وعده غذایی اصلی شده، سه میان وعده نیز برای داشتن یک برنامه غذایی سالم مهم شناخته شده است. در حالی که متأسفانه این روزها اهمیت مصرف غذاهای با ارزش تغذیه ای کم رنگ شده و به طور مثال، خوردن صبحانه به دلیل کمبود وقت و مشغله فراوان كم‌كم جای خود را به مصرف مواد غذایی مي‌دهد که تنها پاسخی هستند برای رفع گرسنگی و نه تأمین نیازهای روزانه.
اهمیت میان وعده
به طور کلی، به کمک میان وعده‌ها می‌توانیم مواد مغذی را که با خوردن وعده‌های غذایی اصلی کمبودشان باز هم احساس می‌شود، دریافت کرده و نیاز را به طور کامل تأمين کرد. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که در جامعه ما کمبود به مواد مغذی نظیر ویتامین C، کلسیم و روی وجود دارد که با مصرف مواد غذایی که از منابع آنها به حساب می‌آیند، می‌توان این کمبودها را به حداقل رساند. به طور مثال، مصرف شیر و فرآروده‌های لبنی البته از نوع کم‌چرب برای تأمین کلسیم، مصرف میوه و سبزی‌های تازه برای تأمین ویتامین C و نهایتاً مغزدانه‌ها برای تأمین روی می‌توانند در میان وعده‌ها به مصرف برسند که البته این فرهنگ‌سازی‌ها می‌تواند در سنین کودکی توسط مادر به شکل یک عادت درآید. به طور مثال، مادران می‌توانند با دادن انواع سالادهای سبزیجات و میوه‌های تازه به فرزندانشان در زنگ‌های تفریح به جای چیپس و پفک به بهبود وضعیت تغذیه‌ای کودکانشان کمک کنند.


نبود میان وعده
همان طور که گفتیم یک الگوی غذایی سالم دارای سه وعده غذایی اصلی و سه میان‌وعده است.
از آنجا که بدن برای متابولیسم مواد غذایی دریافتی به انرژی نیاز دارد یعنی به هنگام جویدن، حرکات معده و روده انرژی را می‌سوزاند و به ایجاد تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی کمک بیشتری کرده و به این ترتیب می‌توان به ثابت نگه داشتن وزن کمک کند. به علاوه از اشتهای بالا در هنگام خوردن غذا البته در وعده غذایی بعدی نیز جلوگیری می‌کند، زیرا دیده شده افرادی که صبحانه را از برنامه غذایی شان حذف می‌کنند، اشتهای کاذبی به خوردن غذا در نهار خود دارند و به این ترتیب اضافه وزن در کمين آنها خواهد بود. در حالی که دیده شده احتمال چاقی در افرادی که میان وعده‌های منظمی را در برنامه غذایی‌شان میل می‌کنند، نه تنها چاق نبوده بلکه از سوی دیگر احتمال کمبودهای تغذیه‌ای نیز در آنها کاهش پیدا می‌کند.


در مورد هله‌هوله‌ها


با منع صد درصدی این دسته از مواد غذایی مخالف هستم. آنها واقعیتی در جامعه ما بوده و نمی‌توان آنها را ممنوع کرد. زیرا در صورت داشتن کیفیت مناسب می‌توانند تأمین‌کننده مواد مغذی مورد نیاز باشند. اما در سنین کودکی موضوع تفاوت می‌کند. زیرا با خوردن زیاده از حد این دسته از مواد غذایی، ذائقه و عادات غذایی شکل می‌گیرند و سخت‌تر می‌توان این عادات را اصلاح کرد. به طور کلی، توصیه می‌شود محصولاتی که در روغن نامناسب یعنی با ایزومر ترانس بالا، شکر فراوان و نمک زیاد تولید شده‌اند، کمتر انتخاب شوند زیرا در طولانی مدت می‌توانند مخاطراتی را به همراه داشته باشند. نکته‌ای که باید در هنگام خوردن غذاهای شیرین به خاطر داشت، آن است که غذاهای شیرین را نباید در انتخاب اول میل کرد.


زیرا خوردن آنها به شکل ناشتا موجب افزایش شدید قند خون شده و بدن را به ترشح انسولین تحریک می‌کنند و به این ترتیب افت قند و نهایتاً افزایش وزن را به دنبال خواهند داشت. زیرا فرد مجبور به خوردن مجدد غذا می‌شود و این روند اضافه وزن و چاقی را در پي خواهد داشت.


اما با برقراري تعاملاتی بین متخصصان بخش صنایع غذایی و بخش تغذیه می‌توان به بهبود کیفیت این محصولات کمک کرد و از آنها در رفع کمبودهای تغذیه‌ای موجود در جامعه بهره برد و به این ترتیب یک محصول کم‌ارزش را به یک ماده غذایی ارزشمند تبدیل کرد. در حالی که این روزها اغلب محصولات غذایی از کیفیت و ارزش تغذیه‌ای مناسبی برخوردار نیستند.


از این رو، بهترین میان‌وعده، شیر و فرآورده‌های لبنی، میوه و سبزی‌های تازه و مغزدانه‌ها هستند که بهتر است طبق یک الگوی غذایی ایده‌آل اگر صبحانه در ساعت 6 تا 7 صبح میل می‌شود، در ساعت 10 میان‌وعده صبح، اگر نهار در ساعت 1 میل می‌شود، سه ساعت بعد یعنی 4 تا 5 بعدازظهر، عصرانه و اگر شام ساعت 8 تا 9 میل می‌شود، نیم ساعت قبل از خواب، آخرین میان‌وعده خورده شود.
نقش ميان وعده ها در سلامت دانش آموزان

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید