بخشی از مقاله

صنایع هوایی

صنایع هوایی ایران
فعاليت: صنايع هوايي ايران وابسته به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و وزارت صنايع و معادن در سال 1372 با هدف طراحي ، ساخت، تعمير و نگهداري انواع مختلف هواپيما و هلي كوپتر و نيز توسعه فرهنگ هوانوردي تاسيس شد.


اين شركت پس از طراحي و ساخت گلايدر AVA-101، اولين هواپيماي موتوردار آموزشي دو نفره خويش (AVA-202) را در سال 1376 به پرواز درآورد.
در سال 1377، شركت آغاز به ساخت فرودگاه اختصاصي در منطقه نظرآباد در فاصله 120 كيلومتري تهران نمود كه در سال 1379 فاز اول آن به پايان رسيد و براي پشتيباني برنامه هاي شركت مورد بهره برداي قرار گرفت. هم اكنون فرودگاه آزادي در حال تبديل به يك مركز نگهداري هواپيماهاي شخصي مي باشد.


صنايع هوايي ايران با تاسيس كالج هوانوردي به اشاعه هر چه بيشتر فرهنگ هوايي ، آموزش خلبان و همچنين بهره برداري از محصولات خويش پرداخته است.
از سوي ديگر صنايع هوايي ايران اقدام به مونتاژ هواپيماهاي كشاورزي M18-B Dromader از كشور لهستان و افزايش تدريجي درصد ساخت داخل تحت عنوان هواپيماي AVA-303 نموده است تا اين محصول را جايگزين هواپيماهايي كه قبلا بطور مستقيم وارد مي گرديد بنمايد. در سال 2002 اولين هواپيما مونتاژ و تحويل گرديده است.
طبق برنامه تعداد بیشتری هواپيما براي تحويل به وزارت جهاد كشاورزي پيش بيني گرديده كه روي خط توليد جديد واقع در فرودگاه آزادي، مونتاژ مي گردد. البته صنايع هوايي ايران برنامه هایي برای بهبود و کارآرایی هواپیما در نظر دارد.


برنامه های جاری شركت از آوريل 1383 شامل امكان سنجي انتقال تكنولوژي و ساخت هواپيماي6 تا 8 نفره، 8 تا 12 نفره و هواپیمای 19 نفره و هلي كوپتر ظفر (AVA-505) از طريق مشاركت با شركت¬هاي معتبر بين المللي است.
گواهینامه های شرکت:




پاسخ به ادعاهای نادرست یک مقام نظامی/بودجه دفاعی کشور در دولت خاتمی صدرصد افزایش یافت
۱۶ شهريور ۱۳۸۷

در مجموع بودجه جاری امور دفاعی کشور در سال پایانی دولت قبل نسبت به نخستین سال آغاز به کار آن دولت بیش از صددر صد افزایش داشت باران: ادعای یک مقام نظامی مبنی بر اینکه دولت سابق بودجه امور دفاعی کشوررا کاهش داده است به هیچ وجه واقعیت ندارد.یک مقام آگاه در دولت سابق در واکنش به اظهارات یکی از فرماندهان نظامی که گفته بود دولت آقای خاتمی بودجه امور دقاعی کشور را کاهش داده بود ضمن تکذیب این ادعا گفت: بر خلاف آنچه این فرمانده نظامی مدعی شده است، بودجه اموردفاعی کشور در دوران

دولت آقای خاتمی رشدسالانه قابل توجهی داشته است.این مقام دولت سابق گفت: بودجه جاری اموردفاعی کشور تنها در سال نخست آغازبه کار دولت آقای خاتمی نسبت به سال پیش از آن1309 میلیارد ریال افزایش یافت که این روند صعودی در سال های بعد نیز ادامه داشت.وی افزود: در مجموع بودجه جاری امور دفاعی کشور در سال پایانی دولت قبل نسبت به نخستین سال آغاز به کار آن دولت بیش از صددر صد افزایش داشت.این مقام آگاه تصریح کرد در بخش عمرانی نیزبودجه دفاعی کشور در دوران 8 ساله دولت آقای خاتمی از رشد

صد در صدی برخوردار شدکه آمار تفکیکی آن در لوایح قانون بودجه وجود دارد.وی در پایان این گونه اظهار نظرها را درخوشبینانه ترین حالت ناشی از ناآگاهی دانست و اضافه کرد در غیر این صورت هدفی جزتخریب رقبای سیاسی به غیر اخلاقی ترین شیوه ها و توجیه برخی ناکارآمدی ها ی مدیریتی موجود در پس ارایه این اطلاعات نادرست وجود ندارد.
فرودگاه آزادي بخشی از صنایع هوایی ایران

به منظور ارتقا و ترويج فرهنگ هوانوردي و ايجاد بستري مناسب جهت استفاده بخش خصوصي از محصولات هوايي و تفريحات سالم براي جوانان، ارائه خدمات هواپيمايي به سازمانها و موسسات دولتي، تربيت نيروي انساني متخصص جهت پشتيباني محصولات توليدي همچنين عرضه و به نمايش گذاردن کارايي محصولات صنايع هوايي همراه با آموزش و خدمات پس از فروش، پروژه فرودگاه آزادي از سال 1377 آغاز شد.


فرودگاه آزادي با 75 هکتار فضا و 50 هکتار در طرح و توسعه، باند، برج مراقبت پروازي، تجهيزات فرودگاهي، سوله آماده سازي پرواز، کارگاه هاي ساخت، دفاتر نگهباني و سوله توليد 25*60 مترمربع ارائه خدمات هوايي به شرح زير را ميسر ميسازد:
1. ارائه خدمات به وزارتخانه، استانداريها و بخش خصوصي و کليه افراد حقيقي و حقوقي
2. تعمير و نگهداري و سرويس دهي به هواپيماي بخش خصوصي، ارگانهاي دولتي و کارخانجات صنعتي و توليدي
3. ايجاد سايت توليد انبوه و مراکز ارائه خدمات پس از فروش محصولات هوايي


4. اشاعه فرهنگ هوانوردي جهت جذب و تربيت نيروي انساني متخصص مورد نياز صنعت هوايي
5. توسعه بازار محصولات از طريق ارائه مناسب خدمات آموزشي

ساير امکانات پيش بيني شده به قرار زير است:
1. کارگاه هاي ساخت و مونتاژ
2. کارگاه هاي رنگ و آبکاري
3. ساختمانهاي عمليات و پشتيباني


محوطه پارکينگ
تركيب جديدي از كامپوزيت زمينه‌آلومينيومي، در صنايع هوايي به كار برده شد
كامپوزيت¬ها متشكل از ماده¬اي به¬عنوان زمينه و مادة ديگري به عنوان تقويت‌كننده هستند. اين مساله تنوع‌پذيري خاصي به اين مواد مي¬بخشد و هر روز شاهد توليد نوع جديدي از كامپوزيت¬ها هستيم. در متن زير به پيشرفت جديدي در اين زمينه اشاره شده است
خبر:


(ماخذ: مجلة كامپوزيت، شمارة3، صفحة 17)
ارزيابي يك نمونه آزمايشي 15 متري به نام "گلر" كه تركيبي از فلز و الياف شيشه تقويت‌شده بود، بازتاب¬هاي مهمي در صنايع هوافضايي داشت. آلومينيوم تقويت شده با الياف شيشه اين اميد را ايجاد كرده است كه بدنه هواپيماهاي آينده، 15 تا 28 درصد سبك¬تر از هواپيماهاي مشابه امروزي ساخته شوند. اين درحالي است كه با دو برابر كردن ابعاد هواپيما (كه از مواد سنتي ساخته شده باشد)، وزن آن سه تا چهار برابر مي¬شود.


در اين ماده جديد، نوارهاي پيش‌آغشته الياف شيشه، در دماهاي بالا بين صفحات آلياژ آلومينيوم پرس شده¬اند. اين ماده رقيب قدرتمندي در ساخت بدنه هواپيماهاي بزرگ (با 480 تا650 سرنشين) سوپر جامبوي A3XX ساخت ايرباس است. همچنين به علت داشتن چگالي كمتر از آلياژ آلومينيوم، قوي¬تر بوده و مقاومت بيشتري در برابر خستگي، آتش، ضربه و خوردگي دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید