بخشی از مقاله

آنچه امروز به عنوان تحول صنعت چاپ مطرح است ، تبديل چاپ به عنوان يك رسانه است . صنعت چاپ جزئي از تكنولوژي ارتباطات است و هر مركز چاپ براي ادامه حيات در هزاره سوم بايد بدون aواسطه در دنياي ارتباطات در شبكه گسترده رسانه هاي ديجيتال جاي بگيرد.
اكر درك كنيم كه چاپ يك رسانه است و در مركز تحولات تكنولوژيهاي ارتباطي قرار دارد، ديدگاهمان را نسبت به اين رسانه به عنوان يك ابزار بازاريابي تصحيح خواهيم كرد.
اگر بدانيم كه هزينه چاپ و ارسال پستي يك ميليون بروشور تمام رنگي معادل تنها 5 بار اعلان تلويزيوني است و همچنين چاپ اختصاصي بااطلاعات متغيير بازخورد مشتري را در تبليغات پستي از 2% به 36% افزايش مي دهد، به اهميت بازاريابي به وسيله پست مستقيم (Direct Mailing) بيشتر پي مي بريم . پست مستقيم يكي از ابزار هاي بازاريابي مستقيم (Direct Marketing) است.


كساني كه حتي به طور مختصر از شيوه هاي بازاريابي نوين مطلع هستند به ندرت مايلند كه از يك پيام و يك نوع تبليغ براي تمام مشتريان و مخاطبين خود استفاده كنند. اما تا كنون تنها وسيله براي چاپ نسخه هاي رنگي با كيفيت بالا، چاپ افست بوده است و در سيستم افست هم چاپ تك نسخه مفهومي ندارد
هرچه تعداد افراد در گروهي كه برايشان پيام داريم افزايش مي يابد محدوده اشتراك بين آنها كمتر شده و ما از سليقه تك تك مخاطبان دور تر مي شويم. وقتي سعي مي كنيم پيام ما عده بيشتري را شامل شود، اين پيام اغلب آنقدر كلي و ملايم خواهد بود كه بدون جلب توجهي از ميان بازار ما عبور خواهد كرد.
امكان ايجاد ارتباط تك به تك با مشتريان و مخاطب قرار دادن فرد به فرد آنها با توجه به آنچه نياز دارند، امروز بوسيله ماشينهاي چاپ و ديجيتال فراهم آمده است.
با تركيب بانك اطلاعاتي كه از مشتريان خود در اختيار داريد و سيستم چاپ ديجيتال ، براي آنها نسخه هايي توليد مي كنيد كه از نظر متن يا تصوير و يا هردو متفاوت هستند. بوسيله چاپ با اطلاعات متغير ما با هر فرد متفاوت مطابق با نياز او صحبت مي كنيم.

 

بحث چاپ مانند يک زنجير است که از دانه های متععدی تشکيل شده است . برای رسيدن به تخصص در مورد چاپ (افست) لازم است در موارد متعددی مطالعه ٬ تحقيق و تحصيل نمود. هنرها و صنايع مختلفی دست بدست هم داده اند تا آثار چاپی با کيفيت و با کاربردهای مختلف توليد شوند.


نقاشی و گرافيک :
برای بصری نمودن ايده ها و تفکرات احتياج به هنر آموزی در اين دو زمينه را داريد. تا وقتی نتوانيد بخوبی ذهنيات خود را پياده سازی نماييد ٬ اولين حلقه زنجير را شل بسته ايد ...
برای يادگيری اين هنر ميتوانيد در رشته های نقاشی و گرافيک که در سطوح مختلف و در مراکز خصوصی و دولتی به تحصيل بپردازيد.
کامپيوتر :
با ورود کامپيوتر به دنيای گرافيک و چاپ ٬ مراحل متعددی از پروسه چاپ ٬ بطريقه کامپيوتری صورت ميگيرد.
در مرحله طراحی ٬ اسکن ٬ رتوش و اصلاح اوريژينالها ٬ نمونه گيری ٬ خروجی فيلم يا زينک و بالاخره جديدا در خود دستگاههای چاپ برای تنظيم رنگها و کنترل فرآيند چاپ.
امروزه شما در هربخش از صنعت چاپ که مايل به فعاليت باشيد ٬ دانش و مهارت کار باکامپيوتر و نرم افزارهای مربوطه ٬ جزئی لاينفک از تخصص شما خواهد بود و کسانی که به اين ابزار مهم آشنايی نداشته باشند مانند افرادی بيسواد در ميدان عمل خواهند بود.
برای يادگيری اين مورد نيز ميتوانيد در دوره های تخصصی گرافيک کامپيوتری که در سطوح مختلف و در مراکز خصوصی و دولتی ارائه ميشوند به تحصيل بپردازيد.
رنگ شناسی :


رنگ وسيله خوبی برای بيان حالات و جزئيات طرح ميباشد . رنگ شناسی هم در مرحله طراحی و هم در مرحله چاپ از تخصص های مهم ميباشد .
شما چه در مقام يک طراح ٬ چه با عنوان ناظر چاپ و چه بعنوان يک چاپچی در اين صنعت مشغول بکار باشيد ٬ تقريبا محال است که بتوانيد بدون آشنايی با تجزيه و ترکيب رنگها و همنشينی آنها موفق باشيد.
رنگ شناسی هم در مباحث آموزشی رشته نقاشی و گرافيک و هم در مباحث آموزشی نرم افزارهای گرافيکی آموزش داده ميشوند ولی برای کسب مهارت در اين زمينه احتياج به تمرين و کارآموزی زير نظر يک گرافيست ماهر را داريد.
ليتوگرافی :
به مجموعه مراحلی که ٬ طرح شما قبل از آماده شدن برای چاپ ٬ طی ميکند را ليتوگرافی (دراصل فتوليتوگرافی) ميگويند.
يک طراح يا ناظر چاپ و مخصوصا چاپچی ٬ بسته به سابقه و مهارتش ٬ به درصدی از اين مراحل اشراف دارد .اين تخصص اورا در شناسايی راههای مختلف برای بهترين انتخاب کمک خواهد کرد . همچنين به رفع اشکالات کار چاپی اش که مربوط به اين مرحله باشد کمک خواهد نمود .
کاغذشناسی (بسترشناسی):


شايد به جرات بتوان گفت که اکثريت کارهای چاپی يا بر روی انواع کاغذ ٬ و يا بر روی انواع لايه های پليمری به چاپ ميرسد.
بحث چاپ کاغذ بيشتر مربوط "افست تر (خيس)" بوده و بحث چاپ نايلون و لفافه مربوط به چاپ افست خشک (نايلوپرينت - چاپ فلکسو) ميباشند.
در ان بلاگ همواره پيش فرض من چاپ افست تر و چاپ بر روی بسترهای کاغذ و مقوايی است ٬ مگر موارديکه اعلام شود.
به هرحال چاپ شما بر رو

ی هر بستری که انجام شود ٬ لازم است شما از خواص فيزيکی و شيميايی ٬ رفتارها و مرکب مصرفی آگاهی نسبی داشته باشيد.
چاپ :


در اين مرحله ذهنيات يک طراح بر روی بستر مورد نظر منتقل شده و در بعضی موارد ٬ آخرين مرحله از زنجيره عمليات چاپ بشمار ميرود.
يک طراح به اندازه آشنايی اش از دستگاه و فرآيند چاپ ٬ مياواند کارهايش را سفارشی تر ٬ مقرون بصرفه تر و يا سريعتر به چاپ برساند.
يک ناظر چاپ اصولا اگر در اين مرحله ضعف داشته باشد ٬ شايد اصلا نتواند سفارش بگيرد. چون مشتری برای همين او را استخدام کرده تا کارهايش را بدون عيب و نقص و يا هزينه های اضافی به چاپ برساند.
يک کارگر چاپچی هم که اگر از دستگاهی که با آن کار ميکند چيزی نداند ٬ وضع و حالش معلوم است.
چاپ افست و ليتوگرافي
چاپ افست و ليتوگرافی

چاپ افست همواره روشي براي دستيابي به بهترين كيفيت و بالاترين تيراژ است. وجود تمام امكانات لازم براي توليد يك سفارش چاپ افست در خانه چاپ و طرح باعث مي شود تا كنترل كيفي به شكل مناسب و قابل قبول در تمامي مراحل امكان پذير باشد.
دقت در آماده سازي فايل، گرفتن خروجي فيلم و تهيه زينك تاثير مستقيم و به سزايي در نتيجه كار خواهد داشت و بهره بردن از امكانات خوب عمليات تكميلي موجود در خانه چاپ و طرح باعث تسريع در تحويل سفارش به مشتريان خواهد بود.

امكانات موجود عمليات تكميلي در خانه چاپ و طرح عبارتند از :
• برش
• خط تا و پرفراژ
• شماره زني
• صحافي چسب گرم و صحافي مفتول
عمليات پس از چاپ :
عمليات برای توليد بسياری از محصولات چاپی ٬ در مرحله چاپ تمام نمی شوند.
به فرايندها و تخصصهای متعدد ديگری پس از چاپ احتياج است ٬ تا مثلا يک جعبه محصول و يا يک ساک دستی تبليغاتی آماده برای استفاده شوند.
مراحلی مانند روکش (انواع ورنی و سلفون) ٬ تيغ زنی ٬ برجسته کاری و طلاکوب ٬ قالب سازی ٬ ترموگرافی ٬ جعبه چسبانی ٬ فنرکشی ٬ صحافی و... همگی بعد از مرحله چاپ انجام ميشوند. خط توليد چاپ بدون عمليات تكميلي، انتظار مشتريان را برآورده نمي سازد. از آنجا كه ارائه راه حل هاي مفيد كاري به مشتريان ، از اهداف خانه چاپ و طرح است، سعي نموده ايم تا با كامل كردن سرويس هاي صحافي و عمليات تكميلي پس از چاپ ، تا مراحل پاياني هر كاري در كنار مشتريان خود باشيم.
بهمين دليل مشتري ، آسوده از دغدغه هاي مراحل چاپ و پس از آن ، فقط فايل مي آورد و باقي كار را به ما مي سپارد.

خدمات پس از چاپ خانه چاپ و طرح عبارتند از :
• انوع صحافي
ممكن است مشتري بخواهد كتاب يا جزوه اي را در تيراژ 200 نسخه چاپ كند. بعد از آماده شدن صفحات چاپي، نسخه هاي چاپ شده در بخش صحافي خانه چاپ و طرح ، ترتيب شده و با دستگاه چسب گرم با كيفيت بالايي صحافي شده و در زماني كوتاه تحويل مي شوند.
• خط تا
اگر مشتري ما كارت دعوت مي خواهد و براي اين كار عجله هم دارد، فايل او پس از چاپ در واحد عمليات تكميلي ، خط تا مي خورد.
• برش
دستگاههاي برش ، در كنار چاپ ديجيتال و چاپ افست نيز در چرخه گردش كارهاي چاپي، علاوه بر كاهش زمان آماده سازي كارهايي كه نايز به برش دارند، كيفيتي مطلوب ارائه مي كنند چرا كه در كنار هم بودن همه خدمات در خانه چاپ و طرح، كنترل كيفي توليدات را آسانتر مي كند.
• لمينيت
• يكي ديگر از خدمات ما در بخش عمليات تكميلي ، خدمات روكش و لمينيت است. لمينيت را مي نوان مكمل چاپ ناميد كه بر ظرافت و زيبايي كارمي افزايد. علاوه بر اين ، روكش لمينيت، مقاومت كارچاپي را بالا مي برد و به آن شفافيت نيز مي بخشد و در برابر رطوبت، شرايط محيط، خراش و ... از آن محافظت مي كند.
• طي فرآيند ليمنيشن، سه لايه شامل سندچاپ شده و دو لايه طلق ، طي فرآيند فيزيكي و حرارتي بر روي هم قرارگرفته و در نهايت ، يك لايه خواهيم داشت .
• دستگاه اتوماتيك ليمينيت در خانه چاپ و طرح، كارها را تا عرض 1.20 متر و طول تقريبا نا محدود، لمينيت مي كند. براي كارهاي كم تيراژ كه با چاپ ديجيتال رنگي يا سياه و سفيد اماده شده اند نيز مي توانيم به جاي روكش يوي يا ورني از روش لمينيت كردن استفاده كنيم.


انواع چاپ

چاپ دیجیتال رنگی

چاپ ديجيتال ديگر يك پديده نوظهور تكنولوژيك نيست. اين سيستم چاپي همانند زمان ظهورش رقيب چاپ افست شمرده نمي شود و امروز دركنار روشهاي ديگر چاپي جايگاه خود را در اين صنعت پيداكرده و روز به روز براستفاده از آن افزوده مي شود.
فراگيرشدن نشر الكترونيك ، اينرنت و وب كاركردهاي چاپ ديجيتال را افزيش داده و به گسترش آن دامن زده است. چاپ ديجيتال تنها راه حلي براي توليد در تيراژ پايين نيست ، بلكه ويژگي هايي نظير
• توليد درتيراژ لخواه
• توليد با سرعت بالا
• چاپ با اطلاعات متغير
• چاپ در ابعاد بزرگ
•چاپ بر روي مواد مختلف


چاپ دیجیتال سیاه وسفید
به تمام ويژگي هاي چاپ ديجيتال ، قيمت ارزان را هم اضافه كنيد! دستگاه چاپ ديجيتال oce 3165 با سرعت 60 برگ A4 در دقيقه قادر به توليد اسناد چاپي با كيفيت بسيار عالي است. اين دستگاه كه در واقع يك copier-printer است با سرعتي نزديك به چاپ مي تواند نسخه اصلي را اسكن كرده و در تيراژ دلخواه چاپ كند. از آنجا كه تصوير اسكن شده قبل از كپي شدن ترام گذاري و چاپ مي شود نسخه هاي تكثير شده توسط اين دستگاه كمترين فاصله را با نسخه اصلي خواهند داشت.
كيفيت مناسب، سرعت بالا و امكان چاپ در تيراژ پايين اين چاپ ديجيتال سياه و سفيد را به روشي كاملاً مقرون به صرف تبديل مي كند. با اضافه كردن امكان چاپ اطلاعات متغير و هم چنين تركيب اين شيوه با چاپ ديجيتال رنگي توليد نسخه هايي در تيراژ پايين و اقتصادي دست يافتني است.

صنعت چاپ و نشر کشور باید ضابطه ‌مند شود
صنعت چاپ و نشر کشور باید ضابطه‌ مند شود ، چرا که کتاب و نشر آن نقش بسزایی در توجیه و تقویت مفاهیم و مبانی ارزشی دارد . : شورای انقلاب فرهنگی از سال 1363 به فرمان امام خمینی تأسیس شد و مهم‌ترین وظیفه آن در حوزه آموزش تحقیقات علم و مسائل مرتبط با آموزش و پرورش و حوزه فرهنگ عمومی و تدوین سیاست و ضوابط در حوزه فرهنگ است .
شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون بیش از 1400 مصوبه در بخش‌های مختلف فرهنگی به تصویب رسانده است. از جمله مصوباتی که با رأی شورای عالی انقلاب فرهنگ تأسیس شده است می‌توان به تأسیس فرهنگستان هنر، علوم پزشکی و زبان فارسی اشاره کرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید