بخشی از مقاله

فصــل اول

روشهاي استحكام خاك و تزريق دوغالب و تجهيزات مربوطه

- پيشگفتار فني
- درباره ريزشمعها (ميكروپايل) در پايدارسازي بسترها
- تعريف كلي، فوايد، كاربرد و مراحل اجرا
- معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي ميكروپايل
- درباره ميخ‎كوبي ‎(Nailina) در پايدارسازي ديواره‎ها


- تعريف كلي، فوايد، كاربرد و مراحل اجرا
- معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي عمليات ‎Nailing
- تزريق سيمان بدون استفاده از اجزاي فلزي
- تزريق تحكيمي
- تزريق آب‎بندي
- تزريق تماسي

پيشگفتار فني
رشد روزافزون جمعيت در عصر حاضر انسان را نيازمند استفاده بهينه‎تر و ايمن‎تر از سطح زمين شهرها و محدوده‎هاي صنعتي خود نموده است و پيشرفت علم و تكنولوژي در شاخه‎هاي مختلف علوم، ابزار اين استفاده بهينه را در اختيار بشر نهاده است.


انسان امروزي در ساخت و سازهاي خود عواملي چون ايمني بودن و داشتن طول عمر مطلوب را بسيار حياتي فرض كرد، و قبل از ساخت يك سازه به مطالعه دقيق بستر آن سازه مي‎پردازد و در اين راستا آزمايشات مختلفي را جهت رسيدن به اطمينانهاي لازم به انجام مي‎رساند و در مواردي كه انجام آن آزمايشات عدم اطمينان كافي به خاك بستر را به اثبات برساند يا احتمال فروريختن ديواره‎ها در حين گودبرداري وجود داشته باشد روشهاي استحكام بخشي به بستر و ديواره‎ها مطرح شده و به انجام مي‎رسند. از جمله اين روشها مي‎توان به دو روش استفاده از ريزشمعها براي تحكيم بستر زمين و روش نيلينگ كه براي استحكام بخشي به ديواره‎ها است اشاره كرد كه در اين دو روش براي پايدارسازي خاك از تزريق سيمان به خاك و به كارگيري اجزايي فلزي چون لوله و ميله گرد استفاده مي‎شود كه در نتيجه استفاده هم‎زمان از سيمان و فلز استحكام مطلوبي در خاك بوجود مي‎آيد.


علاوه بر دو روش اشاره شده در فوق، تزريق سيمان بدون استفاده از اجزاء فلزي نيز فراگير بوده و در گستره عملياتهاي عمراني موارد مصرف زيادي دارد كه از جمله آنها مي‎توان به تزريق تحكيمي، تزريق آب‎بندي و تزريق تماسي اشاره كرد. در ادامه اين فصل توضيحي تحكميلي درباره هر كدام از پنج روش اشاره شده در فوق داده شده است و به دستگاه‎ها و تجهيزات مورد نياز براي ا جراي اين عملياتها كه مورد نظر اين طرح مي‎باشند اشاره خاص مي‎شود.


درباره ريزشمعها (ميكروپايل) در پايدارسازي بسترها
تعريف كلي، فوايد كاربرد و مراحل اجرا
استفاده از ريزشمعها يكي از روشهاي تحكيم زمين به حساب مي‎آيد در اين روش خواص مكانيكي خاك و بستر به نحو قابل توجهي بهبود مي‎يابد. روش استفاده از ريزشمعها به عنوان يك روش استحكام زمين داراي مزايايي است كه از جمله آنها مي‎توان به هزينه اجرايي كم، سرعت عمليات اجرايي بالا، عدم نياز به ماشين‎آلات و دستگاه‎هاي بسيار بزرگ، افزايش ظرفيت باربري خاك، كنترل نشستها، كنترل روانگرايي و استحكام بخشي به خاكهاي دستي و مسئله‎دار استفاده نمود و از نظر نوع خاك اين روش در انواع خاك‎هاي لجني، سست، رسي، ماسه‎اي، شني و انواع سنگ قابل اجرا مي‎باشد. از لحاظ دامنه كاربرد سازه‎اي مي‎توان به كاربرد ريزشمعها در استحكام بستر برجهاي بلند مرتبه يا سوله و مخازن بزرگ يا حتي استحكام بخشيدن به قسمتهايي از جاده يا ريل راه‎آهن كه با زمين تست برخورد كرده‎اند اشاره كرد.


براي اجرا در ابتدا با توجه به پارامترهايي چون مقدار بارگذاري، نوع خاك بستر و آزمايشات انجام شده بر روي آن محاسبات مربوطه صورت پذيرفتهو عمق فرو رفتن هر شمع در زمين و فاصله شمع‎ها از يكديگر در راستاهاي طول و عرض محاسبه مي‎شود و بعد از تهيه پلان اجرايي به ترتيب زير عمل مي‎شود.


در ابتدا لوله‎هاي فلزي كه عموماً داراي قطر خارجي 5/2 اينچ مي‎باشند و بدنه آنها مشبك شده است با عمقهاي مشخص شده به داخل زمين كوبيده مي‎شوند و يا بعد از حفاري گمانه در داخل زمين قرار داده مي‎شوند و سپس دوغاب سيمان با فشار بالا به داخل اين لوله‎ها تزريق مي‎شود و دوغاب از سوراخهاي جداره لوله به داخل بافت خاك نفوذ كرده و باعث تحكيم آن مي‎شود و در مرحله بعدي در صورت نياز ميله‎گردهايي با نام انكر جهت تحمل بار عمودي در داخل لوله قرار داده مي‎شود و بعد از پر كردن داخل لوله ملات سيمان فلانجي بر سر ريز شمع كه از زمين بيرون مانده است جوش مي‎شود تا سطح تماس ريز شمع با زمين اطراف را زيادتر كند و تكرار عمل قرار دادن ريزشمعها (با فاصله‎هاي كم از يكديگر) باعث استحكام كل سطح آن زمين مي‎شود.


معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي ميكروپايل
1- لوله‎هاي ميكروپايل: وظيفه اين لوله‎ها علاوه بر تحمل بار عمودي انتقال دوغاب از جداره‎هاي مشبك خود به داخل خاك مي‎باشد. اين لوله‎ها با طول دومتري از لوله 5/2 اينچ بريده مي‎شوند و در جداره خارجي آنها تعداد زيادي سوراخ ؟؟ ايجاد مي‎شود و يك سر لوله‎ها رزوه شده و به سر ديگر آنها بوشن بسته مي‎شود (جهت اتصال لوله‎ها به يكديگر) و براي رانده شدن بهتر شمعها به زمين سر لوله اول به شكل سرنيزه ساخته مي‎شود.


2- دستگاه لوله‎كوب: اين دستگاه در واقع نوعي چكش مي‎باشد كه در مواقعي كه زمين سست بوده و فاقد سطحي پوشيده از بتن يا سنگهاي درشت مي‎باشد به كار مي‎رود. اين دستگاه توانايي آن را دارد كه وزنه 250 كيلوگرمي را در داخل ريل خود بالا كشيده و آن را كراراً از ارتفاع 3 متري بر سر لوله‎هاي آماده كوبيده شدن به زمين رها كند.
3- دستگاه حفاري پاورپك: در بسياري از مواقع جنس زمين بستر به گونه‎اي است كه رانش لوله‎ها به داخل زمين از طريق ضربه امكان‎پذير نمي‎باشد. در اين مواقع با اين دستگاه كه توانايي ايجاد گمانه تا قطر 90 ميليمتر در زمين را دارد، زمين حفاري شده و بعد از رسيدن حفاري به عمق تعريف شده يا شمع كاملاً در آن جاي مي‎گيرد يا اينكه قسمي از شمع در گمانه قرارگرفته و باقي آن لوله‎كوبي مي‎شود.


4- دستگاه هم‎زن اوليه و ثانويه دوغاب: اين دستگاه‎ها، ابزار و لوازمي هستند كه در آنها آب و سيمان با نسبت تعريف شده با هم مخلوط مي‎شوند و اين دستگاه‎ها باعث جلوگيري از ته‎نشين شدن سيمان در دوغاب مي‎شوند.


5- پمپ تزريق دوغاب: دستگاهي است براي پمپاژ با فشار دوغاب به داخل لوله‎ها كه باعث مي‎شود دوغاب از سوراخهاي داخل لوله به بافت خاك نفوذ كند.
6- پكرانتگرال: پكرهاي انتگرال شيلنگهاي لاستيكي هستند كه وظيفه راندن دوغاب به داخل لوله‎ها و مانع شدن از خروج دوغاب از سر لوله‎ها را برعهده دارند.
7- انكرهاي ميكروپايل: با توجه به مقدار بار عمودي در بعضي از پروژه‎ها از انكر استفاده مي‎شود و وظيفه اصلي اين انكرها تحمل بار عمودي مي‎باشد. اين انكرها غالباً از ميله‎گردهاي آجدار با طول 6 متري تهيه مي‎شوند.


8- پكر مكانيكي: تلفيقي مونتاژ شده از لاستيك و لوله و پيچ و مهره مي‎باشند كه هنگام تزريق دوغاب در يك شمع به سرشمعهاي مجاور بسته شده و مانع از خروج دوغاب از سر ساير شمعها مي‎شوند.
9- فلانچ سر ميكروپايل: مهمترين انتظاري كه از يك شمع مي‎رود، قدرت باربري و تحمل وزن عمودي آن است و جهت انتقال هر چه بيشتر وزن عمودي به لوله وانكر درون آن فلانجهايي از ورق ضخامت ‎mm20 بر سر لوله‎ها جوش مي‎شود و اين فلانچ بعداً در بتن زيرسازه قرار گرفته و بار عمودي را به سطح زيادتري از زمين اطلاف خود منتقل مي‎كند.
درباره روش ميخ‎كوبي ‎(Nailing) در پايدارسازي ديواره‎ها


تعريف كلي، فوايد، كاربرد و مراحل اجرا
براي ساخت سازه‎هاي بزرگ غالباً نياز به ساخت طبقات منفي در زير بنا وجود دارد و مي‎بايست در ابتدا گودبرداري عميقي در بستر سازه صورت پذيرد و هنگامي كه با توجه به عمق گودبرداري خاك ديواره داراي استحكام كافي نباشد يا هنگامي كه بنايي ديگر در مجاورت محل گودبرداري وجود داشته باشد براي پرهيز از خطر ريزش ديواره‎ها از روش ميخ‎كوبي يا ‎Nailing جهت پايدارسازي ديواره‎ها استفاده مي‎شود. اين روش سريعتر از ساير روشهاي پايدارسازي گود بوده و غالباً داراي هزينه‎هاي كمتري نيزمي‎باشد.
اجراي روش ميخ‎كوبي هم در حين عمليات گودبرداري به صورت مرحله به مرحله و هم پس از عمليات گودبرداري انجام‎پذير مي‎باشد و غالباً به دو روش مختلف عمليات ميخ‎كوبي صورت مي‎پذيرد. در روش اول يا روش ‎Passive ‎- ديواره گود خاك بدون هيچ‎گونه عنصر حايل ديگري نظير ديواره بتني مستحكم مي‎شود. اين روش مشتمل بر عمليات حفاري، نصب انكر فولادي مناسب و تزريق سيمان مي‎باشد.


روش دوم يا ‎Active كه همراه با احداث ديواره بتني در نماي گود مي‎باشد علاوه بر مجموعه عمليات ياد شده در روش ‎Passive شامل ساخت ديواره بتني در نماي گود و نصب مغزي و مهره در سر انكرها و اعمال تنش بر انكر و دوختن ديواره بتني توسط انكرها به خاك نيز مي‎باشد.
- براي اجرا در ابتدا با توجه به عمق گود و نوع خاك ديواره و وزن ساختمانهاي مجاور محاسبات مربوطه صورت گرفته و تعداد ميخها و عمق آنها و زاويه آنها با سطح ديواره و غيره مشخص مي‎شود و بعد از تهيه پلان اجرايي به شرح زير عمل مي‎شود.


- در ابتدا توسط دستگاه‎هاي حفاري، خاك ديواره به عمق و زاويه تعريف شده به قطر حدود ‎mm90 حفاري مي‎شوند و سپس ميخ‎هاي پايداركننده ديواره كه عموماً در ايران ميله‎گردهاي آجدار مي‎باشند به داخل گمانه‎هاي ايجاد شده رانده مي‏‎شوند و سپس با مسدود كردن سوراخ سرگمانه، دوغاب سيمان توسط شيلنگهايي به داخل گمانه پمپاژ مي‎شود تا فضاي بين انكر فولادي و خاك گمانه را پر كند و در صورتي كه احداث ديواره بتني نيز مورد نظر باشد سر انكرها به اندازه‎اي از ديواره بيرون مي‎ماند كه بعد از احداث ديواره بتني بتوان به سر انكر مغزي سوراخداري را جوش كرد و توسط قرار دادن پليتي سوراخدار در دور انكر و استفاده از مهره‎هاي قوي پليت را به ديوار، بتن فشرده كه در اين كار باعث پس تغذيه شدن انكر در خاك شده و ‎…


انكرها تنش كششي دائمي به ديواره بتني وارد خواهند كرد. لازم به ذكر است كه روش نيلينگ تنها شامل پايدارسازي ديواره‎هاي گود نبوده و در پروژه‎هاي جاده‎سازي براي جلوگيري از ريزش كوه و پروژه‎هاي ساخت تونل اعم از جاده‎اي، مترو يا آب برگردان نيز كاربرد دارد.
معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي عمليات ‎Nailing
1- دستگاه حفاري پاورپك: براي حفاري ديواره‎ها از دستگاه پاورپك در حالتي كه بوم آن به شكل افقي يا زاويه‎دار تثبيت شده استه استفاده مي‎شود. هنگام استفاده از اين دستگاه‎ها براي حفاري در خاك بايد سرعت چرخشي ابزار حفاري زيادتر از حالت حفاري در سنگ باشد و غالباً نياز مي‎شود كه دستگاه حفاري به رده داربست منتقل شود و در آنجا عمليات حفاري ديواره را انجام دهد.


2- نيل استاندارد: متأسفانه در ايران سازنده نيل استاندارد وجود ندارد. اين نيلها مجموعه‎اي از ميله‎گردهاي فولادي قرار داده شده در لوله‎هاي خرطومي مي‎باشند كه در داخلشان نيز تركيبي كامپوزيتي از سيمان و الياف مختلف قرار دارد و انواع خارجي اين نيلها گران بوده و به كارگيري آن توسط شركتهاي داخلي نيز غير اقتصادي مي‎شود و در حال حاضر معدود شركتهايي كه عمليات ‎Nailing را به انجام مي‎رسانند براي ديواره از م صالح ابتدايي كه شامل يك ميله‎گرد آجدار ساده مي‎باشد استفاده مي‎شود. شايد ساخت نيلهاي استاندارد از جمله اهداف ارائه دهندگان اين طرح مي‎باشد كه در فصل بعدي توضيح زيادتري در رابطه با آن داده مي‎شود.


3- پمپ تزريق دوغاب: شرح مختصر آن در قسمت ميكروپايل آمده است.
4- مغزي سر انكر: اين قطعه يك بوشن فلزي است كه سوراخ داخل آن مطابق قطر خارجي انكر بوده و سطح قطر خارجي آن رزوه شده است و بعد از ساخت ديواره بتن سر انكر از سوراخ مغزي عبور كرده و مغزي به انكر جوش مي‎شود.


5- فلنج نيلينگ: يك پليت فلزي است كه سوراخ وسط آن كمي بزرگتر از قطر انكر است و وظيفه آن اعمال نيروي حامل از فشرده شدن مهره بر سطح بزرگتري از ديواره بتني مي‎باشد.
6- مهره: وظيفه مهره آن استه كه بعد از بسته شدن به روي مغزي، فلنج فلزي را به سطح ديواره بتني فشرده سازد و باعث شود كه ديواره بتني توسط انكرها به سمت ديواره گودبرداري شده تحت تنش قرار گيرد.


تزريق سيمان بدون استفاده از اجزاي فلزي
عمليات تزريق دوغاب سيمان بدون استفاده از اجزاء فلزي مشتمل بر حفاري گمانه تزريق، نصب مسدودكننده مناسب ‎(Dacker) و تزريق دوغاب تحت فشار به كمك پمپ تزريق مي‎باشد كه عمدتاً به سه منظور زير انجام مي‎پذيرد.
تزريق تحكيمي


در اين روش با تزريق دوغاب سيمان در توده خاك و سنگ مشخصات مكانيكي خاك و سنگ بهبود مي‎يابد و لذا تحمل بارهاي بزرگتر با نشست كمتر براي زمين ميسر مي‎شود. در خاكهاي دانه‎اي نظير خاكهاي شني و ماسه‎اي تزريق دوغاب سيمان عملاً سبب پديد آمدن تركيبي نظير بتن مي‎گردد. بتن ساخته شده با اين روش بتن پيش آكنده ‎(Preplaced Aggregate concvete) ناميده مي‎شود. تزريق تحكيمي به مانند روش ميلروپايل براي استحكام بهتر كاربرد دارد ولي به دليل نداشتن شمع‎ها، فلزي تحمل بار عمودي ابزار و تجهيزات چون دستگاه‎هاي حفاري و تزريق دوغاب و پكرهاي لاستيكي مناسب نياز مي‎باشد كه شرح آنها قبلاً داده شده است.


تزريق آب‎بندي: در اين روش با تزريق دوغاب سيمان تحت فشار زياد در توده‎هاي نفوذپذير خاك و سنگها، تركها و فضاهاي خالي خاكي و يا سنگ بوسيله دوغاب سيمان پر مي‎شوند و لذا نفوذپذيري توده خاك و سنگ كاهش مي‎يابد و در جريان آب زيرزميني به حداقل مي‎رسد. كاربرد عمده اين نوع تزريق در عملياتهاي سدسازي مي‎باشد كه در كف درياچه و با ؟؟ چند ده متري در جلوي ديوار به تعداد زياد گمانه زده شده و تزريق دوغاب صورت مي‎پذيرد تا امكان فرار آب از خاكهاي زير ديوار ميسر نباشد و نيز در تونلهاي اب برگردان سدها از اين روش استفاده مي‎شود ابزار و تجهيزات مورد استفاده در اين روش نيز به م انند تزريق تحكيمي مي‎باشد.


تزريق تماسي: اين روش غالباً در تونلهاي داراي پوشش ‎(Lining) بكار مي‎رود. تزريق دوغاب سيمان تحت فشار حد فاصل پوشش و جدار داخلي تونل را پر مي‎نمايد و موجب عملكرد مركب پوششي و ديواره داخلي تونل مي‎گردد. اين روش در تونلهايي مثل مسترو تونلهاي جاده‎اي و انتقال آب كاربرد دارد.


فصل دوم

عنوان و تشريح طرح كسب و كار
- عنوان طرح
- بيان ابزار و تجهيزاتي در حزوه تعريف طرح بود و امكان ساخت يا ارائه خدماتشان وجود دارد.
- شرح دستگاهها و خدمات هدف‎گذاري شده
- در پيرامون دستگاه توليدي اول پاورپك
- مزايا
- مشخصات فني
- شرح اجزاء و نحوه عملكرد دستگاه نمونه اول پاورپك
- تصاوير دستگاه ساخته شده
- در پيرامون دستگاه توليدي نمونه اول شمع‎كوب
- مزاياي انحصاري دستگاه شمع‎كوب
- مشخصات فني
- شرح اجزاء و نحوه عملكرد دستگاه شمع‎كوب
- تصاوير دستگاه ساخته شده

عنوان طرح: راه‎اندازي كارگاه ماشين‎سازي فعال در امر ساخت ماشين‎آلات و تجهيزات مرتبط با تزريق سيمان و استحكام خاك و حفاري
ميان ابزار و تجهيزاتي كه در حوزه تعريف طرح بوده و امكان ساخت يا ارائه خدماتشان وجود دارد.


حيطه كاري اشاره شده در عنوان طرح وسيع بوده و وصعت آن به گونه‎اي است كه تعداد زيادي از ماشين‎آلات و تجهيزات مرتبط با يكديگر را دربرگرفته و تنوع توليدات را جهت برآورده شدن مفاد طرح الزام مي‎نمايد و تنوع توليدات مزيتي است كه دارا بودن آن بازار فروشي گسترده‎تري را مقابل سازندگان قرار مي‎دهد.


در ذيل به عناوين توليداتي كه هدف‎گذاري شده‎اند اشاره مي‎شود و سپس در مورد هر كدام تعريف مختصري ارائه خواهد شد. لازم به ذكر است كه قبلاً به صورت پراكنده و با استفاده از كارگاه‎هاياجاره موقت موفق به ساخت دو عنوان اول و دوم از ليست زير شده‎ايم كه تصاوير آن محصولات در ادامه اين فصل قرار داده شده‎اند و اميدواريم با اعمال پشتكار و جديت در كار بتوانيم به ساخت ساير محصولات نيز نايل شويم.


1- دستگاه حفاري پاورپك با موتور الكتريكي و بنزيني
2- دستگاه شمع‎كوب (لوله كوب)
3- دستگاه مخلوط‎كن اوليه و ثانويه دوغاب
4- دستگاه پمپ تزريق دوغاب


5- دستگاه دريل واگن
6- دستگا حفاري روتاري معادل دستگاه ‎D-750 كرليوس
7- ساخت نيلهاي استاندارد
8- ساخت شمعهاي ميكروپايل


9- ساخت پكرهاي انتگرال و پكرهاي مكانيكي
10- ساخت فلانچ ميكروپايل و فلانچ نيلينگ
11- ساخت دستگاه پمپاژ بتن
12- ساخت راد و چكش حفاري


13- ساخت مدلهاي توصيه شده يا ساخت از روي نمونه خارجي طبق سفارش
14- ساخت قطعات يدكي ماشين‎آلات مرتبط با اين رشته كه خارجي بوده و قطعات يدكيشان يافت نمي‎شود بنابر سفارش.
15- ارائه مجموعه كامل لوازم و تجهيزات ميكروپايل و نيلينگ براي راه‎اندازي كارگاه اجرايي
16- ارائه آموزش شيوه بكارگيري صحيح ماشين‎آلات مرتبط به اپراتورها
شرح دستگاه‎ها و خدمات هدف‎گذاري شده


1- دستگاه حفاري پاورپك با موتور الكتريكي و بنزيني: نمونه اوليه اين دستگاه ساخته شده است كه تصوير آن و شرح اجزا و نحوه عملكرد آن در صفحات بعدي به طور مفصل آورده شده است. اين دستگاه در امر حفاري گمانه‎ها فعال بوده و جزو ملزومات اصلي براي امر استحكام زمين مي‎باشد و در فصل قبلي نيز به كاربردهاي آن در استحكام زمين اشاره شده است.
2- دستگاه شمع‎كوب: نمونه اوليه اين دستگاه ساخته شده است و همانطور كه در فصل قبل اشاره شد اين دستگاه در روش استفاده از ريزشمع‎ها در استحكام زمين كاربرد دارد و در صفحات بعدي تصاوير دستگاه ساخته شده و شرح اجزا و نحوه عملكرد آن بطور مفصل آورده شده است.


3- دستگاه‎هاي مخلوط‎كن اوليه و ثانويه دوغاب: اين دستگاه‎ها جزو ملزومات عمليات تزريق دوغاب بوده و خوراك اوليه براي دستگاه پمپ تزريق دوغاب را فراهم مي‎آورند در اين دستگاه‎ها آب و سيمان به نسبت تعريف شده با هم مخلوط مي‎شوند و اين دستگاه‎ها باعث جلوگيري از ته‎نشين شدن سيمان در دوغاب مي‎شوند.


4- دستگاه پمپ تزريق دوغاب: نوعي پمپ فشار بالا با جابجايي مثبت مي‎باشد كه غالباً در دو نوع پيستوني و اسكرو ساخته مي‎شود و توليد فشار حداكثري به ميزان 40 بار ‎(588 PSI) مي‎نمايد. سختي اجزاء پمپ در برابر سايش دوغاب و همچنين سرعت باز و بسته كردن اجزاي آن از ويژگيهاي يك پمپ دوغاب خوب مي‎باشد از لحاظ كاربري اين دستگاه در تمامي روشهاي استحكام بستر و ديواري و تزريق سيمان كاربري داشته و دستگاه پركاربردي مي‎باشد.


5- دستگاه دريل واگن: دريل واگن يك دستگاه حفاري خود كشش مي‎باشد كه در دو نوع چرخ لاستيكي و شني‎دار ساخته مي‎شود و به خاطر داشتن قواي محركه قابليت جابجايي در محلهاي كار را دارد و نوع انرژي مصرفي آنها مي‎تواند هواي فشرده يا سوخت ديزل باشد و نوعي كه هواي فشرده مصرف مي‎كند نيازمند كمپرسور بوده و داراي ايرموتور مي‎باشد و از لحاظ روش حفاري اين ماشينها داراي دو نوع روش حفاري ‎ Toplltamer و ‎DTH مي‎باشند و بوم دريل واگن داراي قابليت دوران به تمامي جهاته مختلف مي‎باشد و از لحاظ موارد كاربرد در پروژه‎هاي راه‎سازي و سدسازي و معادن روباز جهت تخريب صخره‎ها و جاسازي مواد منفجره كاربرد دارد.


6- دستگاه حفاري روتاري معادل ‎D-750 كرليوس: روش حفاري رتاري نوعي از حفاري است كه در آن عمل حفاري با چرخش سريع سرمته و نتيجتاً سايش كاني‎ها توسط مته مناسب انجام مي‎گيرد و غالباً از آب يا گل حفاري جهت خنك نمودن سرمته، خروج كاتينگها، تنظيم فشار هيدروليكي داخل گمانه و كم كردن ضريب سايش راد با ديواره گمانه استفاده ميشود. دستگاه ‎D-750 داراي موتور ديزل قدرتمندي مي‎باشد و تعداد دورانهاي قابل تنظيم متنوعي نيز دارد. اين دستگاه به لحاظ سابقه طولاني‎اش در بازار كار فعاليتهاي عمراني ايران توسط اپراتورهاي ايراني شناخته شده مي‎باشد و با توجه به طراحي قديمي آن امكان اضافه شدن مزيت‎هايي جديد در طراحي خود را دارد.


7- ساخت نيلهاي استاندارد: همانطور كه در فصل قبل اشاره شد نيل وسيله‎اي است كه براي پايدارسازي ديواره‎ها مورد استفاده قرار مي‎گيرد و شرح مفص لروش استفاده از آن در قسمت ‎Nailing فصل قبل آورده شد. متأسفانه در ايران نيلهاي استاندارد ساخته نمي‎شوند و غالباً از ميله‎گردهاي آجدار به عنوان نيل در پروژه‎ها استفاده مي‎شود و استفاده از ميله‎گرد آجدار يك روش ابتدايي براي ‎Nailing به حساب مي‎آيد و داراي معايبي مي‎باشد كه در ذيل به آنها اشاره ميشود.


- عدم مقاومت ميله‎گرد در مقابل پوسيدگي و نتيجتاً منفصل شدن آن در درازمدت
- وجود مشكل عدم انتقال درست دوغاب به نقطه پيش‎بيني شده گمانه
- ميله‎گردهاي آجار با قطر بزرگ ساخته نمي‎شوند و در صورت ساخته شدن بسيار سنگين و پرهزينه خواهند بود و استفاده از ميله‎گردهاي قطر پائين ‎(حدود ‎038) مزاياي تكنيكي قطرهاي بالاتر را ندارد.


- اندازه و فرم آجهاي ميله‎گردهاي آجدار معمولي براي استفاده شدن به عنوان نيل مناسب نمي‎باشد و سطح اتكا و سطح تماس كمي بين آجهاي ميله‎گردها با سيمان تزريق شده در گمانه بوجود مي‎آيد.


مجموعه عوامل ياد شده، نيازمندي پروژه‎هاي ‎Nailing اجرا شده د ر داخل كشور را به استفاده كردن از نيلهاي استاندارد يادآوري مي‎كند و از آنجا كه استفاده از نمونه‎هاي خارجي به علت قيمت فوق‎العاده گرانشان غيراقتصادي مي‎باشد طراحان طرح در نظر دارند كه ساخت نيلهاي استاندارد كه به صورت كاربرد همزمان ميله‎گرد آجدار و پوشش كاپوزيتي اطراف آن است را در دستور كار خود قرار دهند و براي اولين بار در كشور به توليد آن بپردازند.


8- ساخت شمعهاي ميكروپايل: غالباً جهت شمع ميكروپايل از لوله‎هاي با قطر خارجي 5/2 كه داراي گوشت ديواره ‎mm4 باشد استفاده مي‎شود، براي ساخت شمع مي‎بايد اين لوله‎ها با طول دومتري بريده شده و در بدنه هر لوله حدود 80 سوراخ ايجاد شود. يك سر لوله‎ها رزوه شده و به سر ديگر آن بوشن بسته شود. يك پروژه ميكروپايل ممكن است نيازمند صدها شمع شود و در حال حاضر ك ساني كه به توليد اين قطعه مشغول هستند از روشهاي سنتي سوراخكار يتك به تك استفاده مي‎كنند و طراحان طرح در نظر دارند براي توليد اقتصادي اين قطعه و حذف رقبا اقدام به طراحي و ساخت يك جيگ و فيكسچر سوراخكاري اتومات بنمايند تا اين وسيله هزينه زمان سوراخكاري را به مقدار بسيار زياد كاهش داده و موجبات داشتن بازار بهتر را فراهم آورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید