بخشی از مقاله

علم ورزش ، علمي است که در آن به مسائل علمي و تخصصي ورزش پرداخته مي شود و هدف از اين علم آن است که علاقه مندان به ورزش از اين طريق پي به کليه مسائل مربوط به علوم ورزش برده و آن را بکار بندند تا کمتر دچار آُسيب شده و همچنين از طريق علم ورزش مهارت خود را در هر رشته ورزشي افزايش دهند .

آدمي در مراحل تمدن به درجات عالي رسيده و انديشه و فکر او بسيار تابناک شده و حاصل کار و انديشه و هوشمندي انسان يعني علوم و معارف بشري نيز روز به روز وسعت يافته است . هر يک از دانش ها و فروغ معرفت هاي انساني در قرن بيستم به صورت درياي پهناور در آمده است به طوري که در هر يک از رشته هاي علوم بايد سال ها وقت صرف کرد تا در آن تخصص يابد و به مقام شامخي برسد ، نه تنها ناگزير است از برگزاري مسابقه آن علم يا فن در جهان آگاه گردد و از بزرگان آن رشته تاسي جويد و پيش برود ، بلکه همين فرد بايد علاقمند به اين رشته هم باشد و همين موارد لزوم داشتن اطلاعات کافي و يا معلومات عمومي را ايجاب مي کند . امروزه هيچ کس حتي کساني که فقط ورزش را بخاطر ورزش نه بخاطر اهداف قهرماني در رقابت هاي رسمي انجام مي دهند ، نمي توانند منکر ارزش روش هاي علمي در بالا بردن سطح تکنيک ، تاکتيک و بطور کلي کيفيت تيم ها در هر نوع ورزشي باشند . در ورزش اجراي صحيح مهارت ها وابسته به رعايت اصول و قوانيني علمي متکي بر اصول مکانيکي و بيومکانيکي است .


وقتي رقابت ها در سطح حتي صدم ثانيه ها کشيده مي شود صرف نظر از تلاش شخصي ورزشکار در پيروزي ، به طور دقيق ارزش تمرينات و نحوه ي استفاده حداکثر از قدرت و توان ورزشکار در تمرينات توسط يک مربي آگاه و با استفاده از روش هاي علمي و ساير خصوصياتي که يک مربي موفق بايد داشته باشد از جمله اصول علمي تربيت بدني ، برنامه ريزي صحيح تمرينات به نحوي که ورزشکار در روز مسابقه در حداکثر کيفيت بدني و توان مسابقه باشد به طور کامل روشن و غير قابل انکار است .

اگر ما ادوار گذشته را مورد مطالعه قرا دهيم در مي يابيم که در مسير عمومي تاريخ زندگاني انسان ، فرهنگ ها و تمدن هاي بسياري بوجود آمده است و پيدايش اجتماعات و حرکت آنان اگر چه به ظاهر مستقل بوده ولي به حقيقت در يکديگر تاثيرات متقابل داشته و تاريخ عمومي بشر را از جنبه هاي حرکت دروني و بيروني به وجود آورده است .

نقش اساسي علوم ورزشي

اگر چه علوم ورزشي و نقش اساسي آن در بين تمامي ملل هنوز به مراحل کمال نرسيده ولي بدين نتيجه نهايي رسيده است که اولا: اجتماع انساني چون تشکل الکتروني و پروتوني و تجمع منظومه هاي شمسي پيوسته متحرک و متکامل بوده و از مراحل مختلفي گذشته است و در ثاني : تحول و حرکت افراد اجتماع نه فقط از جنبه هاي معنوي و دروني مورد مطالعه بوده بلکه براي تطابق حرکات روحي و جسمي انگيزه هاي علمي را مورد توجه قرا داده و دوام حيات و زندگي خويشتن را در اين يافته است که جسم و روح خود را مبتني بر تحول زمان و نظام خلقت هماهنگ ساخته تا با توازن اين دو پديده ي محسوس و معقول سزاوار عدل آفرينش و محق به ادامه ي زندگي سالم و متعالي باشد .
ورزش محتوي زندگي نيست بلکه نوايي است که زندگي را همراهي مي نمايد . حفظ سلامت ملل و ايجاد تحول در جوامع مختلف ، همان قدر براي سرنوشت و زندگي بشري هم بوده است که اکتشافات و اختراعات صنعتي بوده اند .

همه ي اين تلاش ها ، تحقيق ها ، تفسير ها و تجربيات و آزمايش هاي علمي در اين مدت بيش از دو قرن باعث شدند تربيت بدني به صورت علم جداگانه اي درآمده و انجام ورزش براي مردم جوامع صنعتي جنبه ي حياتي پيدا کند براي اين که احتياج جوامع کنوني ، به نيروي انساني سالم بيش از هر زمان ديگر قابل لمس است ، در جوامعي که نارسائي هاي کمي و کيفي ورزش وجود دارد عقب افتادگي آن جامعه نيز چشم گير است و از اين روست که ورزش امروز در جوامع مترقي دنيا علاوه بر اثرات بهداشتي و نقش مهم آن در سلامت يک ملت به عنوان يک پديده ي اجتماعي و عامل مهم اقتصادي مورد مطالعه و پژوهش علمي قرار مي گيرد به اين دليل که ترقي دانش و فنون و پيشرفت تمدن مسائل تازه اي به وجود آورده است که در گذشته يا مورد نظر نبوده و يا آن که چندان توجهي به آن نمي شد .
بررسي هاي عملي ورزش و تربيت بدني در جوامع صنعتي امروز جدا از پژوهش هاي پزشکي ، آموزش و پرورش ، روانشناسي ، بهداشت ، جامعه شناسي ، اقتصاد و تاريخ نبوده بلکه با همه ي علوم فوق رابطه مستقيم دارد .

تربيت بدن فرصت را به کودک ، نوجوان و جوان مي دهد که استعداد هاي خود را بيازمايد و به پرورش خود با راهنمايي مربي آگاه همت ورزد . نوجوان و جوان امروزي فقط در محيط ورزش حاضر است نظم را بپذيرد ، چرا که در آن محيط همه مانند او به دستورها و مقررات مربوط احترام مي گذارند و مسئله تبعيض مطرح نيست همسالان و همراهان ديگرش هم مجبورند به دستورهاي مربي عمل کنند .

علوم تغذيه در ورزش
شايد فقط يک ورزشکار حرفه اي از ارزش تغذيه در انجام ورزش ها آگاه باشد و به خوبي نقش تغييراتي را که رژيم غذايي در بهبود انجام تمرينات دارد را درک کند.
شواهد بسياري نشان دهنده رابطه بين مصرف غذا و انجام ورزش ها هستند. همچنين يک رژيم غذايي بد، به طور يقين اثر منفي بر انجام حرکات ورزشي، حتي اگر به صورت غير حرفه اي باشند، دارد. يک رژيم غذايي که شامل مقدار کافي از کالري ، ويتامين ها، مواد معدني و پروتئين باشد، انرژي لازم براي انجام يک مسابقه و يا يک ورزژش تفريحي را تامين مي کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید