بخشی از مقاله

عوارض ديابت
اولين چيزي كه شما بايد بدانيد اين است كه فقط بخاطر اينكه شما دچار ديابت هستيد عوارض آن لزوماً ايجاد نمي شوند. تحقيقات دقيق نشان داده است كه هرچه شما بهتر ميزان قند خونتان را كنترل نماييد، احتمال كمتري دارد كه به عوارض و مشكلات آن گرفتار شويد. با دانستن اين مطلب، بسياري از افراد مي كوشند كه بيشتر مراقب ميزان قند خونشان باشند.در كنار كنترل خوب ميزان قند خون، عدم استعمال سيگار نيز مي تواند احتمال بروز عوارض را كاهش دهد.


تمام عوارضي كه در صفحات بعد گفته مي شوند در افراد سيگاري بيشتر ديده مي شوند. به همين دليل افراد سيگاري بايد هرچه سريعتر از استعمال آن خودداري نمايند تا دچار اين عوارض نگردند.
عوارض كليوي
كليه ها بعنوان يك فيلتر و تصفيه كننده، خون را تصفيه نموده و آب اضافي و مواد زائد را از آن جدا مي‌كند و بصورت ادرار از بدن خارج مي‌سازد. در افراد ديابتي، بعلت تجمع قند در رگهاي كوچك كليه، كليه ها دچار صدمه مي‌گردند. اين وضعيت شبيه به ايجاد يك سوراخ بزرگ در يك چاي صاف كن مي‌باشد. در اين حالت، موادي كه بايد بطور طبيعي در بدن حفظ شوند، از طريق اين تصفيه صدمه ديده، از طريق ادرار از بدن خارج مي شوند.

 


يكي از موادي كه در هنگام خرابي كليه ها در ادرار ظاهر مي گردد، پروتئين مي باشد. يك پروتئين ويژه به نام آلبومين در مراحل اوليه صدمه به كليه ها در ادرار ديده مي‌شوند. بنابراين انجام آزمايش ادرار همراه با آزمايش خون مي‌تواند بسيار با اهميت باشد. گاهي اوقات ممكن است بر اثر عفونت ادراري، در ادرار آلبومين ديده مي شود كه مي‌توان اين حالت را از وضعيت قبلي تشخيص داد.


گرفتاري اعصاب
ديابت مي‌تواند به دو طريق باعث صدمه به اعصاب شود: اول اينكه ممكن است با اختلال در خونرساني آنها، موجب آسيب به عصب شود (مثل چشمها و كليه ها) و ديگر اينكه با وارد آوردن صدمه مستقيم به عصب بعلت بالا بودن قند خون، باعث آن شود. هرگونه آسيب عصبي را اصطلاحاً نوروپاتي مي گويند. براساس اينكه كدام يك از سه نوع عصب آسيب مي بيند، نتيجه آن متفاوت خواهد بود.


اعصاب حركتي:
اعصاب حركتي حامل پيغامهاي عصبي از مغز به عضلات مي باشند و به اين طريق باعث انقباض عضلات مي گردند. آسيب به اين نوع اعصاب را اصطلاحاً نوروپاتي حركتي مي نامند و مي تواند منجر به از دست رفتن فعاليت عضلات كوچك دستها يا پاها شود. در چنين مواردي انگشتان پاها به سمت بالا چنگ مي شوند و انگشتان دستها هم ضعيف مي گردند.


اعصاب حسي:
اعصاب حسي موجب شناسايي حسهاي درد، لمس، حرارت و ساير حس‌ها شده و اين پيغامها را به سمت مغز مي‌فرستند. نوروپاتي حسي مي تواند ابتدا باعث حساس شدن و درد پاها شود اما بتدريج پاها بي‌حس شده و هيچ حسي را متوجه نمي‌شود.


اعصاب خودكار:
اعصاب خودكار يا اتونوميك مسئل كنترل عملكردهاي خودكار بدن مثل فعاليت روده‌ها و مثانه‌ها مي‌باشد. نوروپاتي خودكار نسبتاً ناشناخته بوده و بيشتر در روده‌ها و مثانه اختلال ايجاد مي‌كند. اين نوروپاتي مي‌تواند باعث يبوست يا اسهال شود و گاهي اوقات شخص ممكن است از استفراغ‌هاي مكرر رنج ببرد. همچنين در مردها ممكن است مشكلاتي در توانايي جنسي آنها ايجاد شده و اين توانايي كاهش يابد. با اينحال اكثر اين مشكلات را مي‌توان با دارو درماني بهبود بخشيد.


توانايي جنسي
توانايي مردان به داشتن يك نعوظ طبيعي، بستگي به خونرساني خوب شريانهايي كه آلت تناسلي را خونرساني مي كنند و نيز اعصابي كه باعث انقباض وريدهاي آن مي شوند، دارد.
با اينحال اهميت زيادي كه بخاطر داشته باشيم كه ناتواني جنسي مي تواند به غير از مشكلات بدني، بعلت مشكلات رواني نيز ايجاد شود، خواه شما به ديابت مبتلا باشيد يا نباشيد. بنابراين تمام مشكلات جنسي خود را با پزشك در ميان بگذاريد تا او بتواند درمان مناسب را براي شما انتخاب نمايد

.
گرفتاري پوستي
تعداد كمي از مبتلايان به مرض قند ممكن است بعلت صدمات رگهاي كوچك، دچار مشكلات پوستي شوند. در صورت وقوع چنين مشكلي، پوست روي استخوان ساق پا، قرمز و نازك مي‌گردد كه به آن اصطلاحاً نكروبيوزليپويديكا (Necrobiosos Lipoidica) گفته مي‌شود. متأسفانه هنوز درمان مؤثري براي اين مشكل پيدا نشده است.


گرفتاري شريانها
مبتلايان به مرض قند در معرض خطر ابتلاء به سفت و سخت شدن ديواره رگها و شريانهاي بزگر هستند كه مي تواند موجب سكته قلبي يا مغزي شود و نيز سبب كم شدن گردش خون پاها مي گردد. افزايش وزن و سيگار كشيدن مي توانند اين خطر را بيشتر افزايش دهند، بنابراين واقعاً ضرورت دارد كه شما از استعمال دخانيات و اضافه شدن وزن جلوگيري نماييد. اگر شما دچار

افزايش كلسترول خون هستيد، امروزه نشان داده شده است كه مي توان با پيروي از رژيم غذايي مناسب و يا درمان دارويي، از ميزان كلسترول و از خطر گرفتاري سفت و سخت شدن شريانها (تصلب شرائين) كم نمود. همچنين مشخص شده است كه مصرف مقادير كم آسپرين بطور روزمره مي تواند در افرادي كه داراي چنين مشكلاتي هستند، از خطر سكته هاي قلبي و مغزي كم نمايد

.
مشكلاتي كه بر اثر تصلب شرائين ايجد مي شوند بسيار شايع مي باشند كه مي توان با مصرف دارو يا جراحي آنها را درمان نمود. با اينحال، بهتر است قبل از گرفتار شدن به اين مشكلات، از ايجاد آنها پيشگيري نمود.


عوارض چشمي
ديابت مي تواند به راههاي مختلفي چشمهاي شما را گرفتار نمايد كه مي تواند از تار شدن موقتي بينايي تا مشكلات شديدتري مثل رتينوپاتي (صدمه به لايه حساس به نور در چشم) باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید