بخشی از مقاله

عکاسی در شب

نور در عکاسی
نور ماهیت عکاسی است. بدون نور عکاسی وجود نخواهد داشت. نور ابزار عکاسان است. کلمه photography از کلمه باستانی یونانی photos و graph تشکیل شده که نور نگاری معنی می دهد. برای همراه شدن با زبان نور، عکاس باید کاملا با کیفیت و رفتار نور آشنا باشد. برای تسلط بر این رسانه، عکاس روش کنترل تصویر نهایی را می آموزد. مدیریت این مدیوم نیاز به دانش، مهارت و هنروری دارد. در ابتدا نور می تواند موضوعی پیچیده و گیج کننده به نظر آید. به هر حال، با افزایش آگاهی و تمرین های عملی می توان از پیچیدگی آن کاست.


دیدن نور
به منظور مدیریت نور ابتدا باید از حضورش آگاه باشیم. توجه بیشتر ما به کادر و ترکیب بندی تصویر، ما را از توجه به نور موضوع و پس زمینه اش باز می دارد. ما به طور طبیعی نور را موضوعی عادی فرض می کنیم. گاهی اوقات این موضوع باعث می شود دیدن نور را فراموش کنیم. وقتی نور بر روی موضوعی می افتد، تون های مختلفی را به وجود می آورد که ما آنها را در سه گروه عمده و مهم دسته بندی می کنیم: روشن(high light)، میانی(mid tone)، تیره(shadows). هر یک از مقوله ها می توانند به وسیله روشنایی شان( چه مقدار تیره، چه مقدار روشن) و پراکندگی شان درون قاب بیان شوند. این سه تون توسط موقعیت دوربین، منبع نور و موضوع به عکاس دیکته می شود.


بررسی نور
تفاوت اصلی بین عکاسی در استودیو و خارج از آن این است که درون استودیو نور محیط وجود ندارد. در نهایت، عکاسان درون استودیو کار را بدون وجود هیچ نوری آغاز می کنند و مجبورند موضوع و تاثیر نوری که بر روی آن خواهد افتاد را تجسم کنند. عکاسان درون استودیو مجبورند یک موضوع را طوری نورپردازی کنند تا همان گونه که هست دیده شود. این کار نیاز به مهارت، دید خوب، سازمان دهی و انضباط دارد. یک عکس خوب استودیویی زمان گیر است و نیاز به صبر و بردباری دارد.

 


درک طبیعت نور
برای بهترین استفاده از منابع نور مصنوعی، در ابتدا ما باید از این نکته آگاه باشیم که نور درون طبیعت چگونه کنش و واکنش انجام می دهد. دیدن نور مستقیم خورشید، نور تلطیف شده خورشید از میان ابرها و دیگر انواع نور، اهمیت درک دو منبع نور مصنوعی درون استودیو را بیشتر می کند. Spot light همانند نوری است که ما هنگام مشاهده نور مستقیم خورشید می بینیم. Flood light همانند نوری است که ما در روزهای ابری می بینیم، نور پخش شده لطیف با سایه های ملایم و کنتراست کم.
اساسا برای درک کامل، نور به وسیله مشخصه های ویژه اش بررسی می شود:


- منبع source
- شدت intensity
- کیفیت quality
- رنگ color
- راستا direction
- کنتراست contrast

عکاسی در شب
عکاسي در شب مي تواند بسيار سرگرم کننده و جالب باشد. عکاسي در غروب يک روز گرم تابستان و يا در يک شب زمستاني که نورها در دوردست سوسو ميزند بسيار جالب است و راه مناسبي براي محک زدن توانائيهاي يک دوربين مي باشد. تمام چيزي که براي اين کار لازم است يک سه پايه خوب و حوصله فراوان مي باشد.


براي عکس برداري در شب به برنامه ريزي بيشتري نسبت به روز نياز داريد. عکس گرفتن در شب زمان بيشتري مي گيرد و به تنظيمات بيشتري روي دوربين نياز دارد. به علاوه، بايد موضوع مناسبي نيز در دسترس باشد. عکاس بايد ترکيب بندي تصوير با نور موجود را بداند و تعيين نمايد که کدام بخش از ترکيب روشنتر است و دوربين را در چه زاويه اي قرار دهد که احساس و حالت مناسبي را القا نمايد.

عکاسي در شب با دوربين اتوماتيک


در حالي که بيشتر عکس هايي که در شب گرفته مي شود با استفاده از دوربين هاي حرفه اي است که قابليت کنترل زمان باز ماندن شاتر در آنها وجود دارد، ولي در بعضي از دوربين هاي اتوماتيک ديجيتال نيز مد "عکاسي در شب" وجود دارد که در صورتي که عکاس تنظيمات مناسبي را روي دوربين اعمال نمايد مي توان عکسهاي خوبي در شب گرفت.


در بيشتر مواقع مد عکاسي در شب در دوربين هاي اتوماتيک براي عکاسي از کساني است که در مقابل يک صحنه تاريک (مثلا نماي يک شهر در شب) ايستاده اند. در اين حالت دوربين بطور اتوماتيک فلاش مي زند و بعد از زدن فلاش براي ثبت منظره پشت براي چند لحظه شاتر باز مي ماند. بهمين خاطر اندکي قرمزي چشم در اين حالت ايجاد مي گردد. براي عکاسي از منظره شب بايد فلاش خاموش شود. در مد منظره شب وقتي که فلاش خاموش باشد، بسته به مدل دوربين، ممکن است زمان عکس برداري افزايش يافته و بين 2 تا 8 ثانيه شود. در اين نوع دوربين ها، هر چند دوربين بيشتر در سرعت شاتر و ديافراگم از پيش تعيين شده کار مي کند، ولي ممکن است کنترلهاي ديگري در اختيار کاربر قرار داده شده باشد.

کنترل فوکوس
سيستم فوکوس خودکار در بيشتر دوربين هاي اتوماتيک در شرايط نور کم دچار مشکل مي باشد. در چنين شرايطي بعضي مدلها (نه همه) بطور پيش فرض تنظيم فاصله را در حالت بينهايت قرار مي دهند. بهر حال، اگر دوربين مد منظره Landscape دارد (که به معني تنظيم فاصله بينهايت است) ميتوان از آن در مد عکاسي در شب استفاده نمود تا به فوکوس درستي دست يافت.

کنترل نور
اين حقيقت که دروبين هاي اتوماتيک سرعت شاتر را که عامل اساسي در زمان نوردهي و عکاسي در شب است، بطور خودکار تعيين مي کنند يک مشکل اساسي در عکاسي در شب با دوربين هاي اتوماتيک مي باشد. به علاوه دوربين هاي اتوماتيک بخاطر عدم دقت سيستم اندازه گيري نورشان در شرايط نور کم، معمولا زمان لازم براي عکاسي در شب را کمتر از زمان لازم تخمين مي زنند. بخاطر همين معمولا عکس آنها همانطور که در تصوير زير مشاهده مي شود کاملا تاريک ميشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید