بخشی از مقاله


قرصهاي روانگردان

تاريخچه اکستازي (Ecstasy):

نام علمي اکستازي (Ecstasy) متيل دي اکسي ان مت آمفتامين(MDNA) است.اکستازي (Ecstasy) را با نام هايي مثل: X ,E ,MDMA ,Roll ,Adam ,XTC نيز مي شناسند. اين ترکيب روان افزا به طور مصنوعي ساخته مي شود. MNDA ترکيب جديدي نيست. نخستين بار در سال ۱۹۱۲ يک شرکت داروسازي آلماني به نام مرک (MERCK) با هدف ساختن ترکيباتي براي کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، اين ماده را توليد کرد. امّا استفاده از آن تا اواخر دهه ۱۹۷۰ به تعويق افتاد. در اين زمان بعضي از روانشناسان و روانپزشکان MNDA را داروي مناسبي براي درمان اختلالات رواني و عاطفي معرفي کردند. اين محصول در دهه ۱۹۸۰ به طور غيرقانوني از انبار کارخانه هاي داروسازي خارج شد و مورد استفاده متقاضيان در خيابان قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵ دولت آمريکا مصرف اين ترکيب را ممنوع کرد. مطالعات انجام شده در مورد حيوانات آزمايشگاهي در سال ۱۹۸۶ اثار مخرّب اکستازي (Ecstasy) را بر روي سيستم عصبي نشان داد.
اکستازي (Ecstasy) پودري سفيد متشکل از کريستال هاي ريز است. از اين پودر بوي کپک به مشام مي رسد در صورت وجود ناخالصي اکستازي (Ecstasy) به رنگ هاي قرمز و قهوه اي نيز ديده مي شود. اين ماده به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقي، برچسب هاي پوستي و به ندرت تزريقي موجود است امّا در اغلب موارد اشکال خوراکي آن مصرف مي شود. ميزان MNDA در هر قرص از ۹ تا ۱۱۷ ميلي گرم متفاوت است. قرص هاي موجود در بازار حاوي مقدار اندکي MNDA و درصد زيادي ناخالصي زيان آور هستند. کافئين افدرين (يک نوع مادّه تحريک کننده)، PMA (فعّال کننده سيستم عصبي)، MDA (ترکيبي کشنده) و SPEED و آرسينک از جمله مواردي هستند که به عنوان ناخالصي به قرص هاي اکستازي (Ecstasy) افزوده مي شود. اين نوع مواد شادي آور يا شادي افزا به دليل شعف موقّّت براي جوانان جذابيتي خاص پيدا کرده است. در تايلند ترکيبات مت آمفتامين به شکلات افزوده مي شود و به نام «يابا» (Ya-Ba) که در زبان تايلندي به معني داروي جنون است به کودکان و نوجوانان فروخته مي شود. هم چنين در تايلند رانندگان تاکسي اين ماده را بعنوان قرص سرعت يا Speed مصرف کرده و در اتوبان ها رانندگي مي کنند. در اندونزي ترکبي مشابه به نام « شابو» يا (Shabu) به بازار عرضه شده که ارزان قيمت است و معمولاً مشتريان بي بضاعت از آن استفاده مي کنند. مردم محلي به آن برادر فقيرکوکائين مي گويند بدين ترتيب دارويي که در سال هاي پس از جنگ جهاني اوّل براي درمان افسردگي سربازان آمريکايي و آلماني به کار

مي رفت در دهه هاي بعد به عنوان يک مادّه جنون آور رواج يافت. شادي و سرخوشي کاذبي که در کناز آن اختلالات شديدي در ارگان هاي بدن به وجود مي آيد. ازجمله عوارض مصرف قرص هاي اکستازي (Ecstasy) توهّمات عجيب و غريب در مصرف کننده است. اکستازي (Ecstasy) اثرهاي متعددي بر مغز مي گذارد. اين مادّه زوال حافظه کوتاه مدّت، تخريب سلول هاي قشرمخ، نارسايي کبد و کلّيه ها، کاهش شديد وزن و ضايعات پوستي را به همراه دارد که به تأييد سازمان بهداشت جهاني رسيده است. تحقيقات اخير و مطالعات تصاوير کامپيوتري به دست آمده از مغز افرادي که اکستازي (Ecstasy) مصرف مي کنند نشان مي دهد کساني که در طول ۵ سال به طور متوسط ۲۰۰ مرتبه قرص اکستازي (Ecstasy) مصرف کرده اند درجاتي بالا از تخريب مغزي را نشان مي دهند. همچنين ارتباط معناداري ميان دفعات مصرف اکستازي (Ecstasy) و ميزان تخريب مغزي به دست آمده است مصرف طولاني اين مواد علايئم روحي و رواني مشابه بيماران اسکيزوفرن ايجاد مي کند.



جوانان بخض اعظم کشور ما را تشکيل مي دهند اشتياق نسل جوان براي درک تجربيات جديد و نياز آن به شادي و هيجان، جوانان را نسبت به اين گونه مواد بسيارآسيب پذير مي نمايد.
تقويت نظام هاي پاداش دهنده اجتماعي، فراهم ساختن زمينه هاي اقتصادي جوانان به شادي و تفريحات سالم و نيز ايجاد بستري مناسب براي پرورش استعدادهاي بالقوّه آنان در کنار آگاه سازي گام مؤثري درجهتت پيشگيري از گرايش به مواد مخرّب روح و روان و جسم جوانان هستند.

اکستازي چيست ؟
امروزه اعتياد مشکل بزرگ جوامع است و خساراتي که اين معضل يا بلاي خانمانسوز به جا مي گذارد بسيار زيانبار است زيرا نيروي جوان جامعه را از چرخه توليد خارج مي کند.اعتياد وابستگي جسمي يا رواني به چيزي است.اعتياد مي تواند به مواد شيميايي يا مواردي مانند اينترنت باشد.
اعتياد به ترکيبات شيميايي رايجترين نوع موجود است و موادي که به طور معمول به کار مي روند شامل دارو هاي مسکن و خواب اور, محرکهاي مغزي ,مواد استنشاقي, الکل ,مواد افيوني و يا حشيش هستند.


دارو هاي مسکن و خواب اور شامل گروه داروهاي بنزوديازپين هستند .اين ترکيبات باعث اختلال عملکرد شغلي و اجتماعي خواب الودگي و اختلال درک است .از علائم ان پوست سرد و نمناک است و عوارض ان ناراحتي هاي کبدي و گوارشي و در نهايت در اثر مصرف زياد مرگ را به دنبال دارد.


گروه ديگري از مواد اعتياد اور که ممکن است کمتر جلب توجه کند مواد استنشاقي است مانند چسب موکت, تينر, بنزين, گاز فندک اتر و مايع خشک شويي است. پس از مصرف اين مواد فرد دچار نشئگي , سردرد, تهوع, پرخاشگري , اختلال تکلم و افزايش تعداد ضربا نهاي قلب است.اين گونه مواد باعث از بين رفتن سلولهاي مغزي , کاهش بهره هوشي و اسيبهاي جدي به کبد و کليه و عضلات و ريه مي شود.اما از انجايي که اين مواد مستقيم اثر بر مغز دارد احتمال کم خوني و سکته بسيار زياد است.


ترکيبات ديگر مواد الکلي مانند انواع مشروبات الکلي هستند که سبب به هم خوردن تعادل و کندي پاسخ ميشود و از علائم ان استشمام بوي الکل , سيگار کشيدن زياد و استفراغ است. در چنين افرادي خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و اسيب کبد بسيار بالاست.


مشهورترين گروه مواد اعتياد اور مواد افيوني مانند ترياک, شيره کدئين ,مرفين و هروئين هستند .اين مواد حالت نشئگي گرما و گيجي ايجاد مي کنند.مشخص ترين علامت مصرف تنگي مردمک چشم اين افراد است همچنين حساسيت, کاهش وزن کاهش ميل جنسي و تيره شدن پوست است و احنمال ابتلا به هپاتيت ,کزاز و ايدز در اين گونه افراد بسيار بالاست و مرگ بيشتر در اين گروه اتفاق مي افتد.


گروه ديگر مواد اعتياد اور کانابيس است که شامل حشيش ,ماري جوانا , گراس و بنگ و…است. در اينگونه افراد تمرکز از بين رفته و اشتها افزايش مي يابد.از علائم مصرف ان قرمز شدن چشم است.اين مواد به سلولهاي مغزي اسيب جدي وارد مي کند و با درصد بالايي سبب سرطان ريه مي شود.
و اما گروه جديدي از مواد اعتياد اور که محرکهاي مغزي هستند . اين مواد گروها از امفتامين ديتالين و مشتقات انها هستند .از مشتقات اين مواد مي توان به۳و۴متيلن دي اکسي مت امفنامين MDMA اشاره کرد.


XTC که امروزه به نامهاي اکستاسي ,اکستازي, اکس و يا قرص شادي بخش شناخته شده است
Ecstasy(۳,۴-MethyleneDioxyMethAmphetamine) : در بين عامه مردم اسمهاي ديگري نيز دارد از جمله: X,E,MDMA,Roll,Adam,XTC .
Ecstasy از حدود نيمه هاي دهه ۱۹۶۰ به نوان آمفتامين با عوارض کمي براي کاهش افسردگي وارد بازار شد و به صورت کوتاه مدت باعث بهبود اين مشکلات شد اما به دليل سوء مصرف باعث مشکلات زيادي مي شود که باعث شده از آن به عنوان يک ماده مخدر نام برده شود.


اين دارو به صورت قرص مصرف مي شود.معمولا در پارتي ها و مهمانيهايي که به مدت زياد به رقص و پايکوبي مي پردازند(raves)، استفاده مي شود.
اين قرص از موادي که باعث توهم زايي مي شوند هم تشکيل شده است.اين قرص زماني که ساخته مي شود،نظارتي بر روي آن صورت نمي گيرد و ممکن است که از مواد ديگري هم ساخته شود(زيرا در کارخانه هاي معتبر ساخته نمي شود و يکي از دلايلي است که باعث شده به عنوان قاچاق معرفي شود).
از لحاظ رواني اين قرص باعث اعتياد به آن هم مي شود که بسيار خطرناک است.تا حدي که ۳۰۰ ميليگرم از آن مي تواند سبب مرگ يک دختر ۱۵ساله شود.
اثرات کوتاه مدت:


اکستازي باعث افزايش انرژي و توهم در فرد مي شود.مصرف کنندگان مي گويند که بعد از مصرف دوست دارند به ديگران نزديک شده و با آنها تماس داشته باشند.از ديگر اثرات آن مي توان به: دندان قروچه غير ارادي، کاهش اعمال مهاري، لرز با يِا بدون تعريق زياد، تاري ديد، افزايش ضربان قلب و فشار خون، احتمال بروز تشنج و…اشاره کرد.
مواد تحريکي موجود در قرص مي توانند باعث شوند تا مصرف کننده به طور باورنکردني و طولاني مدت برقصد که اگر در اين شرايط گرما و شلوغي (مثلا در يک پارتي) هم باشد ممکن است سبب تب و از دست دادن آب بدن(به شکل عرق) شود.اين شرايط مي تواند منجر به از دست دادن عملکرد عضلات، کليه، قلب و کبد شود.در اين صورت مي توان مرگ را هم ديد.
حتي بعد از اين اثرات مشکل در خواب، اضطراب و افسردگي هم ديده مي شود.


اثرات طولاني مدت:
استفاده مکرر از اکستازي(و يا اعتياد به آن) مي تواند سبب از بين رفتن و تخريب سلولهاي ترشح کننده سروتونين شود.اين سلولها نقش مهمي در حالت روحي افراد، حافظه، يادگيري، درد و اشتها دارند.که تخريب آنها سبب اختلال در عمل آنها مي شود.(اختلال در حافظه و يادگيري، کم اشتهايي، افزايش احساس درد، افسردگي و اضطراب).
در ضمن اين قرصها در انواع نامهاي تجاري و با آرمهاي مختلف ساخته مي شوند.مثل:ميتسوبيشي،موتورولا و…


حال بايد از کساني که از اين ماده خطرناک استفاده مي کنند پرسيد که آيا حالت سرخوشي موقت به اين همه اختلال و شايد مرگ مي ارزد؟؟!!
اين ماده در سال ۱۹۱۴ در المان توسط شرکت مرک به عنوان کاهنده اشتها توليد شد اما به علت عوار ض ان از رده خارج گرديد .بعد از مدتي در دهه ۷۰ در روان درماني براي کمک به بيان احساسات بيما ران به کار برده شد.با اثبات اثرات اين ماده روي مغز حيوانات ازمايشگي مصرف ان ممنوع شد.


در سالهاي اخير مصرف اين ماده در مهمانيهاي شبانه موسوم به اکس پارتي افزايش يافته است.عامل اصلي رواج اين ماده در ايران عدم اگاهي افراد از عوارض ناشيCش انرژي, احساس تمايل براي ارتباط با ديگران, افزايش هوشياري و درک موسيقي , افزايش حس بويايي و چشايي ,احساس روشنايي و تمايل براي در اغوش گرفتن و بوسيدن ديگران است.

به علت افزايش بيش از حد انرژي اين افراد تمايل به رقصهاي طولاني دارند.ديگر اثرات ان کاهش اشتها ,تاري ديد, گشاد شدن مردمکها است که باعث مي شود در مهمانيها با وجود نور کم مجبور به استفاده از عينکهاي افتابي در شب شوند.
حرکات غير طبيعي چشم ,افزايش ضربان قلب و فشار خون قفل شدن دندانها که براي جلوگيري از اين حالت مجبور به مصرف ادامس هستند و تا ساعتها اين حالت فک زدنهاي غير طبيعي وجود دارد نيز از عوارض هاي ديگر است .


اين اثرات ۳ تا ۲۴ ساعت باقي مي ماند و بعد از ان تمايل شدي براي مصرف مجدد ان وجود دارد.
اعتياد به اين ماده رواني و ترک ان بسيار دشوار است .متاسفانه ميزان مصرف اين ماده خطر ناک در ايران در حال افزايش است.خطر مرگ با مصرف ان وجود دارد و هيچ پادزهري تا امروز براي مسموميت با اکس شناسايي نشده.


اعتياد بيشترين اسيب را به جوامع مي زند و چون هميشه پيشگيري راحت تر از درمان است بهترين راه اگاه ساختن افراد وکاهش معتادين جامعه است.
**اکستازي، اعتياد جديدي که در انتهاي آن مرگ به انتظار نشسته است.
نام علمي قرص اکستازي “متيل دي اکسي متيل آمغتامين ” مي‌باشد. اثر هر قرص پس از خوردن بعد از ۱۵ تا ۹۰ دقيقه در فرد آشکار مي‌شود و تا ۲۴ ساعت باقي مي‌ماند. اکستازي در لغت به معني شادي مفرط بوده . اکستازي داروي سفيد رنگ بدبو تلخ مزه است و به راحتي در آب حل مي‌شود و به شکل‌هاي قرص کپسول آدامس نوشابه پودر‌هاي طمع‌دار توليد و عرضه مي‌شود و گاه نيز به صورت تزريق وريدي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


اکستازي، اعتياد جديدي که در انتهاي آن مرگ به انتظار نشسته است وقتي در سال ۱۹۱۴ دانشمندان در آلمان يک ماده شيميايي جهت کم کردن اشتهاي افراد ساختند، هيچ کس فکر نمي‌کرد اين ماده تبديل به اعتياد نسل جوان در قرن جديد شود. يک نوع اعتياد جديد که در انتهاي آن مرگ به انتظار نشسته است . در آن زمان (۱۹۱۴) اين ماده به علت اثرات آن از رده خارج شد، اما در سال ۱۹۴۲ اين دارو مجددا” وارد بازارشد و در روان درماني براي کمک به بيان احساسات بيماران استفاده شد. اما در سال ۱۹۸۴ با اثبات اثرات آن روي مغز

حيوانات آزمايشگاهي از طرف مجامع علمي مصرف و توليد اين داروها رسما” ممنوع اعلام شد، ولي در اثر جرياناتي مصرف آن مجددا” آغاز شد، به طوري که در دوره زماني خاص مصرف اين ماده انرژي‌زا و شادي‌بخش براي کاهش مصرف ساير مواد مخدر مثل هرويين تشويق شده است. به عنوان مثال در اروپا مصرف اين قرص از ۵۰۰ هزار به ۳۰ ميليون قرص در ۲ سال بعد رسيده است و يا در آمريکا در پارتي‌هاي شبانه مصرف اين قرص‌ها به شدت افزايش يافت . مواد سازنده قرص‌ها و ويژگي‌ها نام علمي قرص اکستازي “متيل دي اکسي متيل آمغتامين ” مي‌باشد. اثر هر قرص پس از خوردن بعد از ۱۵ تا ۹۰ دقيقه در فرد آشکار مي‌شود و تا ۲۴ ساعت باقي مي‌ماند. اکستازي در لغت به معني شادي مفرط بوده . اکستازي

داروي سفيد رنگ بدبو تلخ مزه است و به راحتي در آب حل مي‌شود و به شکل‌هاي قرص کپسول آدامس نوشابه پودر‌هاي طمع‌دار توليد و عرضه مي‌شود و گاه نيز به صورت تزريق وريدي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. قرص‌هاي اکستازي از لحاظ ترکيب و عملکرد از يکسو شبيه مواد محرک از قبيل آمفتامين‌ها و از سوي ديگر شبيه مواد توهم‌زا است. مواد محرک موجود در اين ماده نقش تحريک کننده داشته و باعث سرعت فعاليت سيستم عصبي مي‌شوند. از طرفي مواد توهم‌زاي موجود در آن به طور خاص بر روي ادراک تاثير گذاشته و باعث

توهم شنيداري و ديداري مي‌گردد.اکستازي در مجموع يک ماده مصنوعي روان گردان به حساب مي‌آيد که اگرچه آثار بسيار سوءبر روي بدن دارد، ولي مصرف اين ماده مصرف کننده را به تدريج يا به سرعت به سمت يک نوع اجبار در مصرف مي‌کشاند و از لحاظ رواني وابسته مي‌سازد. عوارض و پيامدهاي قرص تحقيقات ثابت کرده‌اند ۹۹ درصد کساني که از اين قرص استفاده مي‌کنند دچار افسردگي‌هاي شديد شده و اقدام به ارتباطات نامشروع جنسي و خودکشي مي‌کنند . قرص اکس سبب تخريب قسمت‌هايي از مغز مي‌شود که قدرت تصميم‌گيري را از شخص مصرف کننده مي‌گيرد. برخي از عوارضي که مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته‌اند عبارتند از: تخريب سلول‌هاي قشر مخ . نارسايي کبد و کليه و ضايعات پوستي و زوال حافظه کوتاه مدت . اثرات قرص‌هاي اکستازي ۱- اثرات شديد احساسي و اختلال خواب ۲-انقباض شديد فک و پارگي زبان ۳- فراموشي در ۶۰ درصد موارد ۴- تهوع، استفراغ و سردردهاي پياپي ۵-سرکوب شديد خون سازي مغز استخوان .


سکوت مرگ
اگر اقدامي‌ جدي‌ براي‌ آگاه‌سازي‌ جامعه‌ در مورد عوارض‌ و خطرات‌ داروهاي‌ نشاط‌آور ازجمله‌ اکستازي‌ انجام‌ نشود، در آينده‌ با گسترش‌ بيشتر اين‌ داروها در ميان‌ جوانان‌ و گرايش‌ آنها به‌ مواد خطرناک‌تري‌ نظير هرويين‌ و کوکايين‌ روبه‌رو خواهيم‌ بود.مطالعات‌ غيرساخت‌ يافته‌ در ايران‌، روندي‌ بشدت‌ رو به‌ رشد را نشان‌ مي‌دهد که‌ کاهش‌ قيمت‌ داروهاي‌ اکستازي‌ به‌ حدود ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ تومان‌ خود يکي‌ از علل‌ آن‌ است‌.

اکستازي‌ يا «متيلين‌ دي‌‌اکسي‌ متيل‌ آمفتامين» از جديدترين‌ داروهاي‌ هم‌ خانواده‌ آمفتامين است که در ايران به نام‌هاي «اکستازي»، «اکس»، «اکس.تي.سي» و قرص شادي خوانده مي‌شود. آمفتامين‌ها اثرات‌ محرک‌ خود را با افزايش‌ آزادسازي‌ مونوآمين‌ها در گره‌هاي‌ عصبي‌ اعمال‌ مي‌کنند. اکستازي‌ اين‌ عمل‌ را بيشتر در گره‌هاي‌ عصبي‌ حاوي‌ سروتونين‌ انجام‌ مي‌دهد و به‌ اين‌ ترتيب‌ غلظت‌ اين‌ ماده‌ را در گره‌هاي‌ عصبي‌ افزايش‌ داده‌ و موجب‌ استمرار تاثير تحريکي‌ اين‌ گره‌ها مي‌شود.بخصوص در دو، سه سال اخير در پارتي‌هاي شبانه به شدت افزايش يافته است. جوانان تحصيلکرده و مردم مرفه، بويژه شهروندان مناطق شمال تهران، مصرف کنندگان اصلي اين داروها هستند.


شکل قرص‌هاي اکستازي:


اکستازي به صورت قرص‌هاي خوراکي، آدامس‌هاي جويدني، کپسول و مواد تدخيني و ترزيقي است. در حال حاضر نيز امکان ساخت اين قرص ها در آزمايشگاه هاي غيرقانوني و زيرپله اي داخلي وجود دارد که البته با توجه به ترکيب مواد اضافي غيراستاندارد، مصرف آن داراي عوارض شديدتري خواهدبد. در بين‌ مصرف‌ کنندگان‌ موادمخدر گروه‌ مصرف‌ کننده‌ اکستازي‌ و گروه‌ مصرف‌ کننده‌ آمفتامين‌ و اکستازي‌ بيش‌ از ساير گروه‌ها به‌ موسيقي‌ علاقه‌ نشان‌ مي‌دهند. همچنين‌ در بين‌ اين‌ دو گروه‌ رفتن‌ به‌ ميهماني‌هاي‌ خانگي‌ شيوع‌ بيشتري‌ دارد.
اثرهاي اکستازي:


در مطالعه‌ اي‌ که‌ به‌ روش‌ نمونه‌گيري‌ برقي‌ در استراليا انجام‌ شده‌ پژوهشگران‌ از کنجکاوي‌، تفريح‌، لذت‌ و خوشگذراني‌ به‌ عنوان‌ محرک‌هاي‌ اصلي‌ مصرف‌ اين‌ مواد ياد کرده‌اند. در نهايت‌ مي‌توان‌ گفت‌ که‌ هر دو مطالعه‌ اين‌ باور و تصوير عمومي‌ را تصديق‌ مي‌کند که‌ اکستازي‌ توسط‌ جوانان‌ فعال‌ مصرف‌ مي‌شود و نماد تفريح‌، فراغت‌ و کلاس‌ است‌.
اثر اکستازي بيست تا نود دقيقه بعد از مصرف ظاهر مي شود و حدود دو سه ساعت در بدن باقي مي‌ماند و سپس کاهش مي يابد. البته آثار آن ممکن است تا ۲۴ ساعت در بدن باقي بماند.


عوارض اکستازي:
اکستازي عوارض شديدي دارد که از آن جمله است: اختلالات بينايي، کاهش اشتها، حرکات غيرطبيعي چشم، گشاد شدن مردمک، تحريک شديد نسبت به نور (حتي نور ضعيف)، تغيير در تعادل دماي بدن و احساس سرما و يا گرماي شديد، تمايل شديد براي مصرف آب، قفل شدن فک، لرزيدن، عصبي شدن، بي ميلي به استراحت و تمايل شديد رواني براي مصرف مجدد اين ماده بعد از افت اثر اوليه.
اثرهاي شديد و مزمن آن:


مصرف اکستازي در عين حال ممکن است اثرهاي شديدتري هم در بدن ايجاد کند که بسياري از اين اثرها ممکن است باعث مشکلاتي جبران ناپذير در بدن شوند. اين اثرها عبارتند از: ايجاد عوارض شديد و غيرقابل بازگشت در مغز و بخصوص حافظه، روان پريشي و کابوس هاي شبانه، آسيب هاي کبدي، سرکوب فعاليت مراکز خونسازي در بدن ،سرگيجه، تشنج و مرگ.


در پايان‌ اين نکته حائز اهميت است که با توجه به‌ روند شيوع‌ هرويين‌ در سي‌ و چند سال‌ اخير که‌ در ابتدا تنها در بين‌ گروه‌ بسيار اندکي‌ رواج‌ داشت‌ و اکنون‌ به‌ معضل‌ اصلي‌ مواد مخدر ايران‌ تبديل‌ شده‌، بر ضرورت‌ توجه‌ جدي‌ به‌ مساله‌ سوء مصرف‌ اکستازي‌ در ميهماني‌هاي‌ شبانه‌ تاکيد نموده و هشدار مي دهيم که اگر امروز براي‌ پيشگيري‌ از انتشار اين‌ ماده‌ در بين‌ گروه‌هاي‌ خاص‌ برنامه‌اي‌ نداشته‌ باشيم‌، فردا در تمامي‌ مدارس‌ شاهد رد و بدل‌ شدن‌ قرص‌هاي‌ اکستازي‌ خواهيم بود.


***با کاهش انواع و اقسام مواد مخدر در کشور استفاده از قرص هاي روان گردان رواج بيشتري يافته اما همين قرص ها نيز از انواع تقلبي و بسيار خطرناک آن محسوب مي شوند .
اين قرص ها که به داروي عشق و قرص هاي شادي آور و… معروف هستند از طريق کشورهايي همچون هلند ، مالزي و ژاپن توسط مسافران وارد کشور مي شود .
از آنجايي که مواد مخدر سنتي نظير ترياک اثرات مخرب ظاهري نيز دارد ، بسياري از جوانان با فريب حرف هايي نظير ” تابلو نشدن قيافه و سادگي مصرف ” ، به استفاده از اين دسته از قرص ها روي مي آورند غافل از اينکه خطرات مصرف اين مواد و به خصوص انواع تقلبي آن زندگي جوانان را به تباهي خواهد کشاند.


اين مواد توهم زا که در شکل قرص ساخته مي شوند به دليل تغيير الگوي مصرف مواد مخدر به وجود آمده اند و شناسايي و تشخيص آنها اکنون پس ازحدود سه سال آموزش مداوم ماموران و بازرسان سريع تر صورت مي گيرد.
اغلب اين قرص ها به جاي قرص هاي ويتامين در ميان جوانان توزيع مي شود و جهت پيشگيري از آلوده شدن دانش آموزان در مدارس با مديران مدارس دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمايي سراسر کشور تبادل نظر لازم است .تهيه فيلم هاي مستند و به نمايش گذاشتن آنها در مدارس ، آموزش و اطلاع رساني به اين قشر آسيب پذير و ساخت برنامه هاي تلويزيوني و سي دي هاي واقعي از جمله برنامه اي پيش گيرانه درزمينه اين آسيب اجتماعي نقش موثري دارد.
البته موارد ياد شده نمي تواند به تنهايي عامل موثري باشند بلکه بايد با ايجاد مکان هايي شاد و سالم و ورزشي محلي را براي تخليه انرژي جوانان در نظر گرفته شود.
جوانان ۱۸ تا ۲۰ ساله بيشترين مصرف کنندگان قرص هاي اکستازي هستند. بگفته دکتر ولي الله نصر، رييس اداره بهزيستي شهرستان شميرانات ،” شيوع مصرف قرص هاي اکستازي و روانگردان در شهرستان شميرانات بيشتر از ساير مواد مخدر است.


دکتر نصر در جلسه کار گروه اجتماعي شهرستان شميرانات با ارائه گزارشي از ميزان مصرف انواع مواد مخدر در شهرستان شميرانات ، افزود: ۵ مرکز بازپروري اعتياد در شهرستان شميرانات در حال فعاليت هستند که طبق گزارشات رسيده طي ۶ ماهه اول امسال ۷۰۰ نفر به اين مراکز مراجعه کردند و به آنها خدمات ارائه شد. وي ، با بيان اينکه متاسفانه اينطور شايع شده است که قرص هاي اکستازي و روانگردان اعتيادآور نيست، ميزان مصرف آن را در شهرستان شميرانات نسبت به ساير مواد مخدر بسيار بالا دانست و از نيروي انتظامي و ساير دستگاههاي مربوط خواست که براي پيشگيري و مبارزه با اين معضل اجتماعي تلاش بيشتري نمايند.


نصر ، با اشاره به اينکه ميزان استفاده از قرص هاي اکستازي و روانگردان در ميانگين سني ۱۸ تا ۲۰ سال ۶ برابر بيشتر از گروه هاي سني ديگر است افزود: بر اساس آمارهاي علمي ميزان ترک اعتياد در کشورنيزبسيار پائين و حدود يک درصد اعلام شده که بسيار نااميد کننده است.


لازم به ذكر است اکستازي يکي از مشهورترين مواد اعتيادآور رايج در ميان جوانان امروزي است. بر اساس آمارهاي تخميني، ۸/۲ ميليون جوان در سراسر دنيا حداقل يک‌بار در طول عمر خود از اين ماده استفاده کرده‌اند و بسياري از آنان، با وجود آگاهي از مخاطرات احتمالي، مصرف اين ماده را ادامه مي‌دهند.


اکستازي يا «داروي طراح» ماده‌اي است که در ميهماني‌هاي ريو مصرف مي‌شود. ميهماني‌هايي که شرکت‌کنندگانشان ساعت‌هاي متمادي با موسيقي الکترونيکي و رقص نور مي‌رقصند. در اين قبيل ميهماني‌ها، مواد شادي‌آور و فرح‌بخش مصرف مي‌شود. معمولاً ريو را در فضاهاي باز يا غيرقابل کنترل مانند پارک‌هاي جنگلي و انبارهاي متروکه برگزار مي‌کنند. ولي گاه در محافل خانگي نيز چنين مجالسي برپا مي‌شود. هزاران جوان در اين ميهماني‌ها، که بيش از دو روز طول مي‌کشند، شرکت مي‌کنند. اکستازي ميل به خوردن و خوابيدن را مهار مي‌کند؛ در نتيجه، اين افراد مي‌توانند بدون نياز به خوردن و خوابيدن در ميهماني‌هاي چندروزه شرکت کنند. البته گاه کم‌آبي‌هاي بسيار شديد و خستگي مرگ‌بار شرکت‌کنندگان را از پا درمي‌آورد.


همة شرکت‌کنندگان ميهماني‌هاي ريو اکستازي مصرف نمي‌کنند. ولي همة آنها شاهد مصرف اين قرص‌ها خواهند بود. فروشندگان اين قرص‌ها مي‌گويند که اکستازي بي‌خطر است. شما را آرام مي‌کند و درکتان را بالا مي‌برد. کمک مي‌کند تا شادتر باشيد و بهتر زندگي کنيد. اما اين حالات تنها مدت‌زمان کوتاهي وجود دارند. اکستازي شادي کاذبي را در شما به‌وجود مي‌آورد و پس از گذشت چند روز، بدترين لحظات زندگي‌تان را تجربه خواهيد کرد.


بر اساس نتايج آماري، در فاصلة سال‌هاي ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹، موارد مرگ ناشي از مصرف اکستازي ۴۰۰ درصد افزايش يافته است. همچنين، از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹، اورژانس بيمارستان‌هاي سراسر دنيا با ۹ برابر افزايش شمار مسموميت با اکستازي مواجه شده‌اند. يعني، تعداد موارد مسموميت در اين دورة زماني از ۳۱۹ نفر به ۲۸۵۰ نفر رسيد. کثريت قربانيان کمتر از ۲۵ سال سن داشتند.


بعضي از جوانان معتقدند که ميزان اکستازي مصرف‌شده در اين ميهماني‌‌ها بسيار بيشتر از مقادير حقيقي گزارش شده است. آنها براي کاستن از نگراني والدينشان، مخاطرات ناشي از مصرف اکستازي را جزئي جلوه مي‌دهند.
يکي از علل افزايش مصرف اين دارو تبليغات غلط در مورد آن است. مبلغان آن مي‌گويند که آثار مضر اين دارو بيشتر از الکل و تنبکو نيست.
هر فردي که در ميهماني ريو شرکت مي‌کند، در معرض خطر استفاده از اکستازي قرار مي‌گيرد. شروع مصرف اين ماده، حتي در حد يک تجربه، مرگ‌آور است. کساني که زندگي‌شان با مصرف اين دارو نابود شده است از اين قرص با عنوان کوکائين ميهماني ريو نام مي‌برند.


سازمان غذا و داروي امريکا شمار مصرف‌کنندگان اکستازي را در سال ۲۰۰۱، ۱/۸ ميليون نفر ذکر کرده است. به نظر مي‌رسد که اين رقم در سال جاري در حدود ۵/۶ ميليون نفر افزايش يافته باشد. در فاصلة سال‌هاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱، تعداد افراد ۱۰ تا ۱۸ ساله‌اي که از اين ماده استفاده کرده‌اند در حدود ۱۴۰ درصد افزايش يافته است. همچنين، ۹۲ درصد افرادي که مصرف اکستازي را شروع کرده‌اند، بعدها به مواد ديگري مانند ماري‌جوانا، آمفتامين، کوکائين و هروئين روي آورده‌اند.
ماده‌اي نشاط‌آور براي جوانان


هر فردي ممکن است به دلايل مختلفي داروهاي نشاط‌آور را امتحان کند. بسياري از جوانان تحت تأثير سخنان دوستان خود، در مورد ايجاد احساسات هيجان‌انگيز کاذب و از بين رفتن ممنوعيت‌هاي اخلاقي، از اين ماده استفاده مي‌کنند. تنش و مشکلات خارج از توان فرد مشوقي نيرومند براي مصرف چنين موادي است، اما به تنهايي نمي‌تواند دليل قانع‌کننده‌اي براي شروع مصرف آنها باشد.


بعضي افراد براي رهايي از آلام ناشي از صدمات روحي يا مشکلات جسمي به اين داروها پناه مي‌آورند. فرار از افسردگي، رسيدن به آرامش، داشتن زندگي شادتر، و ايجاد تنوع در روند يکنواخت و مأيوس‌کنندة زندگي از ديگر دلايل روي آوردن جوانان به اين قبيل مواد است.
اما علت هرچه باشد، اين داروها راه‌حلي موقتي براي فرار از مشکلات هستند و پس از محو آثار مصرف آنها، مشکلات و احساسات ناخواسته، به شکلي شديدتر و سخت‌تر از حالت اوليه، درک مي‌شوند. به مرور، فرد به مقدار بيشتري از اين داروها براي تحمل مشکلات جديد خود نياز خواهد داشت.
ليز، يک مصرف‌کنندة اکستازي، مي‌گويد: «در يک ميهماني ريو، مردي که به مقدار زياد و به‌طور مداوم اکستازي مصرف مي‌کرد، خود را پرتقال مي‌دانست. يکي ديگر از مصرف‌کنندگان فکر مي‌کرد که مگس است و به دفعات سرش را به شيشة پنجره مي‌کوبيد.»


قرص عشق (Love Pill)
اکستازي قرص عشق نيز خوانده مي‌شود. اين قرص ادرک شخص را از رنگ‌ها و اصوات به ميزان زيادي افزايش مي‌دهد و در هنگام برقراري رابطة جنسي، درک حسي ناشي از لمس شدن و نوازش را بالا مي‌برد.


اکستازي يک قرص توهم‌زاست و بر مغز اثر مي‌گذارد. مواد توهم‌زا تصاوير را در مغز افراد مخلوط مي‌کنند. آنها مي‌توانند تداعي‌گر صحنه‌هاي غم‌انگيز يا هراسنک زندگي گذشتة فرد باشند. گاه شخص بدون آن‌که آگاه باشد، اين تصاوير را در ضمير ناخودآگاه خود حفظ کرده است.
مصرف قرص‌هاي عشق باعث افسردگي، گيجي، اضطراب بيش از حد، بدبيني، جنون گذرا و اختلالات رواني مي‌شود.
ممنوعيت استفاده از اکستازي


اکستازي در تقسيم‌بندي دارويي در گروه اول قرار داده شده است. به اين معنا که هنوز مصارف پزشکي اين داروي خطرنک تأييد نشده است. از ديگر اعضاي اين گروه دارويي مي‌توان به هروئين، کوکائين، ال اس دي (LSD) و آمفتامين اشاره کرد.
در کشور امريکا، جريمة به همراه داشتن اين ماده و پخش يا توليد آن از ۱۰۰ هزار دلار جريمة نقدي تا ۹۹ سال زندان متغير است.
يک مصرف‌کنندة دائمي اکستازي مي‌گويد: «اگر هر شب اکستازي بخوريد، سرما وجودتان را فرا مي‌گيرد. کليه‌هايتان از کار مي‌افتند و پادرد خواهيد داشت. لب‌ها و انگشتانتان را آن‌قدر مي‌جويد که به خونريزي مي‌افتند.»

 

چند توصيه به معتادان داروهاي نشاط‌آور
هرچند که آثار جانبي ناشي از قطع مصرف اکستازي در نظر مصرف‌کننده غيرقابل مهار و وحشتنک است، باز هم راه‌حل‌هايي وجود دارد.
اولين قدم، فهميدن علت اعتياد فرد به مادة اعتيادآور است. در سال ۱۹۶۹، هنگامي که مصرف اين‌گونه مواد به حدکثر خود رسيده بود، محققي نوشت: «فردي که افسرده و دردمند است و با دارودرماني از لحاظ جسمي به آرامش نمي‌رسد، خودبه‌خود کشف مي‌کند که با استفاده از مواد مخدر آرام مي‌شود.»


بسياري از افراد به اشتباه تصور مي‌کنند که با مصرف مواد شادي‌افزا «بهتر مي‌شوند»، «بهتر فعاليت مي‌کنند» يا «شادتر مي‌شوند». اين فقط يک هذيان است. اين مواد دير يا زود جسم و روان را نابود مي‌کنند. فشار زندگي مدرن، انسان امروزي را در خود غرق کرده است. اما باز هم راه‌حل‌هايي وجود دارد.


ورزش، رژيم غذايي، پياده‌روي طولاني‌مدت همراه با مشاهدة طبيعت باعث القاي احساس رضايت و آرامش مي‌شود. صحبت با يک فرد قابل اعتماد در مورد مشکلات مي‌تواند کمک‌کننده باشد. مصرف مواد اعتيادآور و شادي‌افزا راه‌حل واقعي مشکلات زندگي نيست. نتايج و تبعات مصرف اين داروها بسيار بدتر و وحشتنک‌تر از مشکلات اوليه‌اي است که فرد براي رهايي از آنها به اين مواد پناه آورده است. روي آوردن به مواد و داروهايي از اين قبيل پا گذاشتن در جادة ناهمواري است که فرد براي رسيدن به جهنم انتخاب مي‌کند.


جوانان اميدهاي آينده‌اند. والدين بايد با فرزندان خود صحبت کنند و وقت بيشتري را به آنها اختصاص دهند. به مشکلات جوانان گوش فرا دهيد. آرزوهايشان را بشنويد. از تلاش‌هاي آنها، هرچند بدون نتيجه باشد، قدرداني کنيد. توانايي‌هاي آنها را تمجيد و روحيه‌شان را تقويت کنيد. با آنان در مورد داروهاي خطرنک و استفادة نابجا از آنها صحبت کنيد. شما مي‌توانيد زندگي فرزند خود را نجات دهيد....

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید