بخشی از مقاله

مقدمه
در اروپاي غربي در زمينه توليد منسوج اتومبيل اين مقدار به 150000 تن در سال مي رسد كه اين مقدار حدود ده درصد از كل مصرف بازار منسوجات صنعتي در اروپاي غربي است.
دومين و سومين بازار بزرگ منسوجات صنعتي در امريكا و ژاپن مي باشد. توليد اتومبيل در جمهوري خلق چين در سال هاي اخير به شدت رو به افزايش است به طوري كه چين را در 55 سال آينده بعنوان يكي از بزرگترين مصرف كنندگان در زمينه منسوجات خودروها مطرح خواهد كرد.

پلي استر به دليل كارآيي بالاي مكانيكي به عنوان يكي از بهترين الياف در منسوجات خودروها، يكي از بهترين الياف در منسوجات خودروها مطرح شده است. اين ليف بيشتر براي روكش هاي صنعتي و نورگيرهاي جلو، تودري ها، تايرهاي راديال چند لايه و كمربندهاي ايمني استفاده مي شود كه در همه آنها خواص مكانيكي خوب پلي استر مانند مقاومت در مقابل رطوبت، انعطاف پذيري ابعادي بالا، ثبات بالاي رنگ و جلاي بالا مد نظر مي باشد. نايلون نيز به دليلي استحكام بالا، الاستيسيته، زيردست خوب و همچنين جذب رطوبت اندك مي تواند در تايرها، كفپوش ها و كيسه هاي هوا استفاده شود.
پلي پروپيلن نيز به دليل ارزاني، خاصيت هيدروفوبيك، چگالي پايين، استحكام بالا و مقاومت خوب در برابر اسيدها و قلياها و حلال ها بسيار مدنظر مي باشد. از اين الياف در توليد پارچه هاي بي بافت براي صندوق عقب، جلو داشبورد، پشت صندلي ها و تودري ها استفاده مي شود.
آقاي فيليپس در سال 1989 يك نوع ليف پلي پروپيلن ويژه توليد كرد كه اين ليف جديد با نام الفا به عنوان بهترين ليف براي صنايع خودروسازي شد.
جزئيات مواد به كار رفته و بعضي ويژگي ها در پيوست آمده است.
امروزه تجهيزات داخلي ماشين به طور قابل توجهي داراي اهميت فراوان شده است. فاكتورهاي زيبايي قبلاً واضح بود،ما امروزه وقت بيشتري صرف اين موضوع مي كنيم و در همه شرايط آرامش و راحتي را در نظر داريم. امروزه مهمترين عامل مشتريان هستند كه در هنگام خريد يك خودروي جديد به اين مسائل توجه دارند.
بافت سطحي براي توليد ظاهري زيبا و نرم بسيار اساسي است اما مي تواند نقش مهمي در صدا و لرزش ايجاد كند.

1-1 هدف
اهداف انجام اين تحقيق شامل :
1.    بررسي نقش صنعت نساجي در خودرو سازي.
2.    بررسي كاربرد منسوجات در بخش هاي مختلف خودرو.
3.    بررسي و تحقيق در مورد نحوه توليد اين نوع منسوجات.
4.    بررسي و تحقيق در مورد ضرورت استفاده منسوجات در خودرو سازي.
5.    بررسي استانداردها و تحقيقات انجام شده روي منسوجات مورد استفاده در خودرو.
6.    بررسي الياف مورد استفاده در اين نوع منسوجات

1-3 روش كار
نحوه گرد ﺁوري و روش كار در جهت اهداف تحقيق شامل:

1.    مطالعه مقالات ارائه شده و بررسي تحقيقات انجام شده مرتبط با اهداف تحقيق.
2.    انجام  ﺁزمايشات مقاومت در برابر سايش انواع پارچه روكش صندلي با دستگاه RUBTESTER .



2-1 كيسه هوا
آمارهايي كه توسط سازمان سلامت جهاني در سال 1998 ارائه شده، بيانگر اين مطلب است كه هر ساله 500000 نفر در تصادفات رانندگي در سراسر جهان كشته مي شوند و 15 ميليون نفر نيز آسيب مي بينند. انتظار مي رود اين ارقام با ازدياد تعداد اتومبيل ها كه به رشد ممالك، فرهنگ ها و افزايش جمعيت مربوط مي شوند، بسرعت افزايش يابد. تصادفاي رانندگي يكي از علل اصلي مرگ هاي زودرس در بسياري از كشورهاي پيشرفته است و از اينرو تلاش هايي صورت گرفته تا با روش هاي متعددي از جمله توليد ماشين هاي ايمن تر، اين نوع مرگ و مير كاهش يابد.
تا چندي پيش، كمربندهاي ايمني تنها وسيله حفاظت از سرنشينان اتومبيل در زمان بروز تصادفات بود. اما، طي دهه گذشته، كسيه هاي هوا نيز اهميت ويژه اي در حفاظت از راننده و سرنشينان ديگر اتومبيل در تصادفات پيدا كرده اند. به جهت آنكه صدمات ناشي از برخورد مستقيم يكي از مهمترين علل مرگ و مير ناشي از تصادف است، كيسه هاي هوا بعنوان وسيله اي استاندارد در اتومبيل ها شناخته شده اند. همچنين اين واقعيت را نيز بايد در نظر داشت كه درصد نسبتاً بالايي از خريداران اتومبيل(حدود 68%) مسأله ايمني را مقدم بر قيمت، كارآيي و مصرف سوخت آن مي دانند كه اين عامل نيز موجب شده است، توليد كنندگان اتومبيل، اتومبيل هايي با ايمني بالاتر عرضه نمايند. تنها در سال 2002 ، كيسه هاي هوا مرگ هاي ناشي از تصادفات رانندگي از روبه رو را 20% كاهش داده اند. كيسه هاي هوا طوري طراحي شده اند كه از سر، گردن و سينه سرنشين در برابر ضربه ناشي از تصادف، برخورد با فرمان اتومبيل يا برخورد با شيشه جلو، حفاظت مي نمايند.
اين كيسه ها مكمل كمربندهاي ايمني هستند، چرا كه كيسه هاي هوا در تصادفات تنها از سر شخص حفاظت مي نمايند در حالي كه كمربندهاي ايمني به مسير آسيب و صدمه كاري ندارند. بر اساس آمارهاي منتشر شده، استفاده از كيسه هاي هوا و كمربند ايمني خطرات ناشي از آسيب سر را 83% كاهش داده است. مي توان گفت كه كيسه هاي هوا كاربرد نسبتاً جديدي از منسوجات صنعتي هستند و بسياري از اصول تكنولوژي و مكانيك ساختاري آنها تكنولوژي و مكانيك ساختاري آنها بطور كامل شناخته نشده است.


2-2 چگونگي عملكرد كيسه هوا
در هنگام آسيب ناگهاني (تصادف در سرعت هاي بالاتر از 35 كيلومتر در ساعت)، حسگرهاي تعبيه شده در مركز كيسه هوا، با ارسال سيگنال الكتريكي به قسمت آتش گير بادكن كه معمولاً سديم آزاد است، موجب انفجار آن شده و گاز نيتروژن آزاد
مي گردد. اين گاز پس از عبور از يك فيلتر وارد كيسه شده و آنرا متورم مي كند.



از آنجائيكه تقريباً اكثر تصادفات در 125/0 ثانيه روي مي دهند. كيسه هوا طوري طراحي شده كه در كمتر از 04/0 ثانيه متورم مي شود. در هنگام تصادف، كيسه طي 03/0 ثانيه شروع به پر شدن مي كند، در زمان 04/0 ثانيه اول (كل زمان سپري شده از ابتداي ضربه) كيسه بطور كامل باد شده و در اين زمان، در اثر ضربه، حركت شخص (كه كمربند ايمني بسته است) به سمت جلو آغاز مي شود. در زمان 06/0 ثانيه اول (كل زمان سپري شده از ابتداي ضربه) سرنشين با كيسه تماس پيدا شده در آن شروع به خالي شدن مي كند و اين عمل تا زمان10 ثانيه ادامه دارد. كيسه هوا طوري طراحي شده است كه دقيقاً پيش از برخورد با سرنشين شروع به جمع شدن مي كند، بطوريكه سرنشين بر روي كيسه مي افتد و با آن برخورد مي نمايد و بدين ترتيب ايمني بالايي حاصل مي گردد. كل فرآيند از ابتداي وارد شدن ضربه تا باد شدن كيسه تقريبا  نصف زمان يك چشم بر هم زدن است.


اندازه گيري سرعت و فشار در فرآيند باد شدن كيسه هوا مشكل است، اما برآورده شده است كه سرعت آن به Km/h 320 مي رسد و فشار داخل كيسه بيش از Kpa 100 است. همچنين اينطور عنوان شده كه در حين باد شدن كيسه هوا دما بالاتر از C ْ2700 است. اين نكته قابل ذكر است كه كيسه هاي هوا از لحاظ طراحي، شكل، سرعت و نيروي باد شدن با يكديگر تفاوت دارند.


2-3 خواص الياف و نخ هاي مصرفي در كيسه هاي هوا:
با توجه به چگونگي عملكرد كيسه هوا و مسائل مربوط به دوام و پايداري آن، ويژگي هاي اصلي يك بافت مناسب براي توليد كيسه هوا عبارتند از:
استحكام بالا، پايداري در برابر حرارت، دوام خوب، جذب انرژي، مقاومت در برابر تغيير شكل شديد بدون پارگي، خواص چسبندگي و پوشش دهي مناسب، عملكرد مطلوب در شرايط بسيار گرم و سرد (c ْ10- تا c ْ120) و نيز قابليت فشرده سازي با توجه به خواص يادداشت شده بنظر مي رسد كه استفاده از الياف نايلون و پلي استر براي توليد كيسه هوا مناسب تر از الياف ديگر باشد. در حقيقت ويژگي هاي نخ مصرفي براي توليد كيسه هوا، با توجه به خواص مورد نياز براي پارچه نهايي انتخاب مي‌گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید