بخشی از مقاله

ماشینهای منابع طبیعی

طبقه بندی انواع تراکتور
از آنجا که کاربرد تراکتور در دنیای جدید بسیار گسترده است , تراکتور هایی که ساخته می شوند دارای توان , اندازه و طرح های متفاوتی هستند . تحویل تدریجی تراکتور , موجب به وجود آمدن طبقه بندی های گوناگون برای آن شده است . ترکتورهای ساخته شده :
الف) بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن
1- تراکتورهای چرخ دار
2- تراکتورهای زنجیری


ب) بر اساس موارد استفاده
1- تراکتور های عمومی یا تراکتورهای خدماتی
2- تراکتئرهای همه کاره یا تراکتور های ردیف کار
3- تراکتورهای پا بلند یا شاسی بلند
4- تراکتورهای باغی
5- تراکتورهای صنعتی
6- تراکتورهای یونیورسال
7- تراکتورهای باغچه ای و تراکتورهای چمن زن
8- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری
ج) بر اساس نوع شاسی یا قاب
1- تراکتورهای با شاسی
2- تراکتورهای نیمه شاسی
3- تراکتورهای بدون شاسی


الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن- تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند . این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است:
تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه.


- طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.
گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد:


1- اشتفاده در باغات میوه و بیشه زارها
2- پاک کردن و احیای زمین
3- انجام عملیات حفاظتی خاک
4- ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه
5- عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی
6- ایجاد نهرهای انتقال آب
7- به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق
8- تعمیر جاده


ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده
- یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد.
- تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است.
- اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند , مانند نیشکر را انجام دهد.


- در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد. اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند.


- تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند. این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری, بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کساورزی نیز استفاده نمود.


- تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند. این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست.
- تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک ع که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود 8 تا 25 است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند.


- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود.
ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب
- تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند.
- در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود.
- تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است.
معرفی پروژه سد مخزنی ارداک
سد مخزنی ارداک در 69 کیلومتری شمال غربی مشهد در محل تلاقی دو شاخه اصلی رودخانه ارداک (آبقد و میانمرغ) که از سرشاخه‌های کشف رود می‌باشد و در فاصله 4 کیلومتری روستای ارداک و با هدف تأمین آب کشاورزی و قسمتی از آب شرب شهر مشهد در حال احداث می‌باشد. راه دسترسی به کارگاه سد ارداک از طریق بزگراه آسیایی (حدفاصل مشهد به قوچان)، جاده شهر توس و از طریق جاده گوارشک و سپس روستای ارداک می‌باشد.

مشخصات طرح
کارفرما شرکت سهامی آب منطقه‌ای خراسان
مشاور شرکت مهندسین مشاور آب پوی
پیمانکار شرکت آهاب
مدت پیمان شصت ماه
مبلغ اولیه پیمان 76.791.866.716 رالد
تاریخ شروع پیمان
1381/11/15
محور سد ارداک (نمای پایین دست)


مشخصات زمین‌شناسی محل سد:
تنگه محل احداث سد در یال جنوبی طاقدیس میانمرغ، بر روی سازند مزدوران مربوط به دوره ژوراسیک و آبرفت رودخانه‌ای با سن کواترنر قرار گرفته‌است، جنس سازند مزدوران از تناوب آهکهای ضخیم لایه و آهک مارنی که لایه‌هایی از مارن به صورت فرعی در آن دیده می‌شود تشکیل شده‌است.

مقطع عرضی بدنه سد ارداک
مشخصات بدنه سد:
سد ارداک از نوع خاکی با هسته رسی، به ارتفاع 5/55 متر از بستر رودخانه و ارتفاع 5/58 متر از پی، طول تاج 410 متر و عرض تاج 10 متر و با حجم مخزن 30 میلیون متر مکعب است. برای اجرای بدنه سد خاکریزی 782.800 متر مکعب خاکریزی پوسته، 345.500 متر مکعب خاکریزی رس، 97.340 متر مکعب خاکریز فیلتر و 115.920 متر مکعب خاکریزی زهکش پیش بینی شده است. با در نظر گرفتن اجرای عملیات اصلاح پی و ژئوتکنیک، تا کنون حدود 85000 متر مکعب خاکریزی در پوسته بالادست، حدود 2500 متر مکعب خاکریزی فیلتر و 2000 متر مکعب خاکریزی در محدوده پتوی زهکش در قسمت پایین دست انجام شده‌است.

عملیات خاکریزی در پوسته بالادست

مشخصات سیستم انحراف آب:
سیستم انحراف آب از دو سازه فرازبند خاکی همگن به ارتفاع 17 متر و طول تاج 107 متر و یک تونل با سطح مقطع دایره شکل و قطر 4 متر و طول 243 متر شده است. احجام عملیات سازه فرازبند پس از اجرای پوسته شامل 40000 متر مکعب خاکریز، 1500 متر مکعب لایه انتقالی و 2500 متر مکعب سنگریز حفاظتی (Rip Rap) بوده است و احجام عملیات تونل انحراف شامل 6350 متر مکعب سنگبری انفجاری، در حدود 130 پالس انفجاری ،3570 متر مکعب بتن‌ریزی و حدود 4000 متر حفاری تحکیمی و تماسی و 29 تن تزریق سیمان می‌باشد.

خروجی تونل انحراف
مشخصات سازه سرریز:
سازه سرریز از نوع اوجی استاندارد به همراه شوت و باکت پرتابی بوده که در جناح راست سد و بر روی تکیه‌گاه سنگی با لایه‌بندی از جنس آهک و آهک مارنی قرار گرفته‌است. طراحی سرریز برای دوره بازگشت هزار ساله و ظرفیت تخلیه سیلاب 698.7 متر مکعب در ثانیه طراحی شده است. احجام پیش بینی شده برای اجرای سازه سرریز شامل 135000 متر مکعب سنگبری و 13000 متر مکعب بتن‌ریزی می‌باشد که از این مقادیر تا کنون 8500 متر مکعب سنگبری پایان یافته و 13000 متر مکعب بتن‌ریزی اجرا شده است.

سازه سرریز از دید پایین دست


سنگبری انفجاری در سازه‌ سرریز از دید پایین دست

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید