بخشی از مقاله

مرورگر فایرفاکس چیست ؟


فایرفاکس یه مرورگر اینترنتی هست مانند اینترنت اکسپلورر . این مرورگر جوان که چند وقتی هست ساخته شده ، سر و صدای بسیار به پا کرده و کاربران بسیاری رو به سمت خودش کشیده و در حال حاضر در بعضی از کشور ها بیش از 40% کاربران رو به خودش اختصاص داده و استفاده اون بین کاربران حرفه ای در حدود 70% هست . پایه و اساس این مرورگر براساس مرورگر نت اسکیپ هست ولی انقدر کد های اون و قابلیت هاش در این مدت قوی شد که مرورگر جدید نت اسکیپ کد های خودش رو از روی فایرفاکس برداشت و مرورگر های دیگری مانند flock از کد های فایرفاکس استفاده می کنند .


سال ها بود که ماکروسافت و مرورگرش یعنی اینترنت اکسپلورر سلطان بی چون و چرای اینترنت بودند و مرورگر هایی مثل موزیلا ، نت اسکیپ ، اپرا و ... نتونسته بودند کار خاصی انجام بدند و فقط چند درصد بازار مرورگر ها رو در اختیار داشتند ، تا اینکه بنیاد موزیلا مرورگری اپن سورس رو به نام فایرفاکس سخت و از اونجا بود که تحولاتی در این ضمینه صورت گرفت .

نت اسکیپ کدهاشو بر حسب فایرفاکس نوشت ، ماکروسافت تمام تلاش خودش رو برای جلوگیری از شکست های بیشتر کرد ، بطوری که به تازگی بعد از چندین سال مرورگر جدید خودش رو داره میده بیرون و یا مرورگر اپرا که با اومدن فایرفاکس نیمی از کاربران خودش رو از دست داد و مجبور شد برای جلوگیری و شکست های بیشتر مرورگر خودش رو کاملا رایگان عرضه کند . بله ، فایرفاکس اومد و تحولی در این ضمینه انجام داد بطوری که در حال حاضر 15% کل کاربران اینترنت از فایرفاکس استفاده می کنند و این مرورگر در دیگر سیستم عامل ها هم بسیار پرطرفدار هست و کاربران متعصب اپل و مرورگرش رو تا حدودی به سمت خودش کشونده و مرورگر پیش فرض سیستم عامل های لینوکس شده .... این ها بخش کوچکی از موفقیت های بهترین محصول سال 2005 هست . در این مدت فایرفاکس بیش از 200 میلیون بار دانلود شده و یک رکورددار در این ضمینه هست و جوایز بسیار زیادی از مجلات و روزنامه های معتبر دریافت کرده .
یکی از دلایل موفقیت این مرورگر این بوده که همه می تونن در ساخت اون شریک باشن و شما می تونید موزیلا رو در ساخت این مرورگر همکاری کنید و یا برای اون اکستنشن و یا تم بسازید . همچنین شما قادرید مانند سایت ویکی پدیا ، سایت موزیلا رو هم تغییر بدین و یا اون رو به زبون خودتون تبدیل کنید .
حتی موزیلا به شما این اختیار رو داده که یک مرورگر جدید مطابق نظر و ایده های خودتون بسازید و اونو منتشر کنید . ( مرورگر flock به همین شکل درست شد . ) شاید بشه گفت در ساخت فایرفاکس هزاران نفر سهم دارند و شما اگر در آینده با ما باشید متوجه این حرف می شید . در ضمن این برنامه کاملا رایگان هست و نیازی به هیچ گونه کرک یا سریالی نداره و تنها انتظار موزیلا از استفاده کنندگان این برنامه ترویج این برنامه هست ....

چرا فایرفاکس :
یه سوالی که ممکنه برای همه ما پیش بیاد اینه که چرا ما باید از فایرفاکس استفاده کنیم ؟
به هر حال قانع شدن در این مرحله می تونه ما رو پیش ببره تا اینکه دست از سر اینترنت اکسپلورر برداریم و یا در مراحل بالاتر دست از سر نت اسکیپ ، اپرا و ...
در ضمن چند دلیل برای تعویض مرورگر از اینترنت اکسپلورر به فایرفاکس می آوریم :
1- سرعت بالاتر : شما در فایرفاکس سرعتی بالاتر در هنگام لود صفحات و یا دانلود فایل خواهید داشت .


البته ممکنه در وحله اول متوجه نشین و یا بگین مرورگر قبلی من سرعتش بیشتر بوده ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشین که مرورگر برنامه ای هست که نمی شه در وحله اول سرعتش رو مقایسه کرد و باید یه مدتی با اون کار کرد و بعد در مورد سرعت اون تصمیم گیری کرد . ( آزمایشات و تجربیات کاربران ثابت کرده که سرعت فایرفاکس بسیار بیشتر از اینترنت اکسپلورر هست . )


2- امنیت بالاتر : شاید یکی از مهم ترین دلیل ها همین امنیت بالا باشه . شاید شما بگین که من از یه آنتی ویروس و فایروال قدرتمند و بروز استفاده می کنم و فکر نکنم مشکل امنیتی داشته باشم . خب شما در اشتباه هستید چون همه چیز به آنتی ویروس و فایروال و دیگر برنامه های امنیتی خلاصه نمی شه و مرورگر نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت شما داره چه بسا مهمتر از آنتی ویروس ! چون شما مکررا از اون استفاده می کنید ... البته عکس این مطلب هم درست هست ، یعنی امنیت شما با استفاده از مرورگر تامین نمی شه و شما برای ایجاد امنیت بیشتر به آنتی ویروس و فایروال و دیگر برنامه ها نیازمندید . ( تجربیات و تست ها امنیت بیشتر فایرفاکس رو نسبت به اینترنت اکسپلورر تایید کرده . ) البته امنیت بالاتر فایرفاکس در مقایسه با نسخه آپدیت شده اینترنت اکسپلورر هست ، با توجه به اینکه در ایران درصد بسیار کمی ویندوزشون رو آپدیت می کنند باید بگیم فایرفاکس بسیار بسیار امن تر از اینترنت اکسپلورر هست .


3- راحتی کار : فایرفاکس یه مرورگر بسیار ساده هست ، حتی ساده تر از اینترنت اکسپلورر ! در ساخت این مرورگر سعی شده تمام قابلیت هایی که به درد یه عده خاص می خوره حذف بشه و فقط قابلیت هایی که نیاز واقعی به اونا هست و استفاده می شن ، استفاده بشه . منو ها و گزینه های موجود بسیار عالی دسته بندی شده اند و تا حدودی زیادی به اینترنت اکسپلورر شباهت دارند تا کاربران برای تعویض برنامه به مشکل بر نخورند . همچنین قابلیت تب در فایرفاکس انقدر کار رو راحت می کنه که شما بعد از مدتی کار با این قابلیت نمی تونید از اون جدا بشین .


4- تعویض راحت : فایرفاکس قابلیت های بسیار خوبی برای تعویض مرورگر در اختیار مصرف کنندگانش قرار می ده . بطوری که در هنگام نصب ( همنطور که بعدا مشاهده می کنید ) شما می تونید براحتی تمام فایل ها و اطلاعات ذخیره شده در مرورگر قبلیتون ( اینترنت اکسپلورر ، اپرا ، نت اسکیپ و ... ) وارد فایرفاکس کنید ( از قبیل بوک مارک ها ، پسورد های ذخیره شده و ... ) . همچنین برای کاربران اینترنت اکسپلورر گزینه ای قرار داده شده که مشکلی از بابت تعویض مرورگر نداشته باشن . شما می تونید از منوی help روی گزینه for internet explorer users کلیک کنید .


5-برنامه های اضافی : همونطور که گفتم در موقع ساخت فایرفاکس اصل بر این بود که فقط موارد و امکاناتی که مورد نیاز واقعی کاربر هستند در این مرورگر قرار بگیرند . بنابراین بسیاری از قابلیت ها به ناچار حذف شد و این می تونه برای کاربران حرفه ای و بسیاری کاربران دیگه چندان خوشایند نباشه . به همین دلیل بخشی به نام " Add – Ons " در فایرفاکس درست شد .

این بخش شامل دو زیر مجموعه تم ها و اکستنشن ها هست . شما اگر در آینده با ما باشید متوجه می شید که مهمترین دلیل استفاده از فایرفاکس می تونه همین بخش باشه که این مرورگر رو در مقایسه با دیگر مرورگر ها در سطح بسیار بالاتری قرار داده بطوری که به جرات می شه گفت هیچ مرورگری یک صدم قدرت این بخش فایرفاکس رو نداره ... در آینده با این بخش بیشتر آشنا می شیم و شما متوجه می شوید که هر چی دوست دارید می تونید به فایرفاکس اضافه یا حذف کنید و اون رو یک مرورگر شخصی مطابق میل خودتون بسازید ....

امکانات دیگه ای هم در فایرفاکس هست مانند آنتی فیشینگ ، کوکی منیجر و دانلود منیجر در آن و .

... که شما در بخش آموزش فایرفاکس با اونا بهتر آشنا می شید ... پس با ما به دنیای عظیم فایرفاکس و کاربران اون بپیوندید ....

ورودی به موزیلا فایرفاکس ،بخش ۱

موزیلا فایرفاکس یکی از بهترین مرورگر های وبی است که می توانید در فروشگاه ها بیابید و البته این مرورگر رایگان است. به واسطه ی متد های توسعه ی منحصر به فرد بازمتن که باعث می شوند یک محصول با سرعتی قابل توجه و بدون هر گونه مشکلی طبق متدهای این سنت توسعه پیدا کند ، موزیلا فایرفاکس دارای شماری قابلیت های منحصر به فرد شده ، روی هم رفته این یک محصول خوب است. از این روی من تلاش می کنم تا موزیلا فایرفاکس را به شما معرفی کنم.


نصب و تنظیمات
واضح است که اولین چیزی که شما نیاز دارید دریافت یک کپی رایگان از مرورگر موزیلافایرفاکس است. شما می توانید برنامه ی نصاب فایرفاکس رادر صفحه ی دانلود های موزیلا پیدا کنید. اگر شما به این http://mozilla.org/products/firefox صفحه مراجعه کنید ، شما همواره می توایند جدید ترین نسخه ی حاضر را پیدا کنید. حالا ، من به شما پیشنهاد می کنم که در صفحه ی حاضر نسخه ای که باید دانلود کنید را پیدا کنید ، از آن جایی که موزیلا فایرفاکس با سرعت بسیاری درحال حرکت کردن است ، این فکر‌خوب نیست که همیشه آخرین نسخه ی حاضر را دریافت کنید ، این در باره ی اغلب برنامه ها صادق است . :
برنامه ی نصب موزیلافایرفاکس

بعدا ز دانلود حالا وقت آن رسیده که نصب را شروع کنید . فایل نصاب exe. را پیدا کنید (در این جا "MozillaFirefox-0.8.-Setup" نام دارد) و برروی آن دوبل کلیک کنید. امیدوارم که شما پنجره ی زیر را مشاهده کنید :

اگر برنامه ای در حال اجرا دارید بهتر است آن (ها )را ببندید و دکمه ی Netx رابفشارید.

توافق نامه را بخوانید و اگر با آن موافق هستید دکمه ی Next را بفشارید.

اگر آن چه را که قرار است نصب شود را خودتان می خواهید انتخاب کنید "Custom" را علامت بزنید و اگر می خواهید یک نصب عادی داشته باشید "Standard" را علامت بزنید و سپس Next را بفشارید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید