بخشی از مقاله

مصرف قرص های شادی اور

قرصهای معروف اکستازی:
مصرف قرصهای شادی آور، افزایش خطر ابتلا به ایدز با افزایش مصرف قرصهایی توهم زا و انرژی زا چون اکستسی و شیشه و.. در ایران، خطرات مصرف این مواد بیشتر آشکار می شود. به گزارش روزنامه گاردین چاپ انگلیس بیشتر از 60 درصد از معتادان به مواد مخدر در کشورهای آسیایی ناقل ویروس ایدز هستند و این آمار در حال افرایش است. در برنامه امشب دکتر آذرخش مکری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، خانم فریبا سلطانی فیزیولوژیست و از مسئولان درمانی اعتیاد در دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در وین در مورد قرصهای توهم زا یا شادی آور در مصاحبه با رادیو فردا توضیح می دهند. در کنار اینها چند جوان ایرانی به تشریح حالات خود پس از مصرف این قرصها می پردازند.


مریم منظوری (رادیو فردا): «میری توی فضا، هایپر هایپر می شی، توپ توپ می شی».
اینها توضیح مصرف کننده های قرصهای معروف اکستسی در ایران است. قرصهایی با اسمها و قیمتهایی مختلف. چند تن از دوستان جوان برنامه نگاه تازه که این قرصهای شادی آور را امتحان کرده اند، یا از دوستانشان چیزهایی شنیده اند، در مورد حالاتشان پس از مصرف این قرصها تعریف کردند.


شهاب یک دانشجوی 21 ساله در جمهوری چک می گوید: یک حالت سه بعدی داری و حساسیت مغز به بالاترین حد خودش می رسد، سرعت نور پایین می آید و بیشتر با خودت حال می کنی و می ری توی فضا. پیام دانشجوی 21 ساله تهرانی نیز می گوید: این قرصها خیلی انرژی می دهد و می توانند با آن بالا و پایین بپرند و احساساتی می شوند و توهم زا هم هست.


به گزارش روزنامه گاردین چاپ انگلیس بیشتر از 60 درصد از معتادان به مواد مخدر در کشورهای آسیایی ناقل ویروس ایدز هستند و این آمار در حال افرایش است.
دکتر آذرخش مکری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، در مورد قرصهای توهم زا یا شادی آور به رادیو فردا گفت وقتی صحبت از قرص می شود نباید این تصور پیش بیاید که اینها در یک کارخانه دارو سازی و زیر نظر متخصص تولید می شوند.


دکتر آذرخش مکری: اکستازی هم جزو دسته محرکها تلقی می شود و هم جزو دسته تا حدی توهم زاها. افرادی که آن را مصرف می کنند، دچار حالت نشاط کاذب، سرخوشی، افزایش انرژی، پر حرفی، و حالتهای مشابه می شوند. ترکیب دیگری که به نام شیشه معروف است کمتر توهم زاست ولی خاصیت محرکی و انرژی زایی آن از اکستازی بیشتر است.
یکی از راههای اصلی ابتلا به ویروس HIV و بیماری ایدز انجام رفتارهای جنسی پر خطر است و الان هم افزایش مصرف داروهای توهم زا، به موازات شیوع بیماری به شدت باعث نگرانی متخصصان شده است.


دکتر آذرخش مکری: اینها چون محرک هستند معمولا نیروی جنسی را زیاد می کنند و به دلیل به وجود آوردن اعتماد به نفس کاذب، رفتارهای پر خطر و بی بند و بار بیشتر دیده می شود. از لحاظی هم خطر و عوارض رفتارهای خود را کمتر درک می کنند و با این مکانیسمها می تواند باعث افزایش ابتلا به ویروس HIV شود. خوشبختانه این پارامتر هنوز در کشور ما به عنوان عوامل عمده مشکل ساز در زمینه HIV و ایدز نیست و فکر می کنم هنوز فرصت هست که بتوان از این طرز شیوع جلوگیری کرد.


فریبا سلطانی فیزیولوژیست و از مسئولان درمانی اعتیاد در دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در وین نیز گفت هنوز اطلاعات علمی زیادی در باره رابطه مصرف اکستازی و شیوع HIV نداریم و تحقیقات زیادی صورت نگرفته است. وی می گوید هر ماده ای که باعث شود انسان نتواند تصمیمات درست بگیرد، باعث می شود که انسان به طرف رفتارهای پر خطر جنسی و غیره پیش برود.
هنوز نتوانسته ایم ادبیات "شادی " را در جامعه تدوین کنیم


گروه اجتماعی خبرگزاری مهر - جوانی دوره ای از زندگی هر فرد است که پس از سپری شدن ، همگان حسرت آن را می خورند . شاید کمتر کسی را بیابیم که چنین نباشد و در سنین میانسالی و کهنسالی همواره در حسرت زمان از دست رفته جوانی آه از نهاد بر نیاورد . شادابی و نشاط ، سرزندگی و امید به آینده ، سرخوشی و بی خیالی و ... از ویژگیهای دوران شباب است اما جایگاه شادی و نشاط در میان جوانان ما کجاست ؟ ...
به باور جامعه شناسان یک گروه کوچک از شهروندان فکور و متعهد می توانند، جهان را تغییر دهند . زیستن در یک فضای دینی و زندگی آزاد و داشتن حق نظارت و عضویت در جامعه و ایجاد رابطه ای متقابل و نزدیک با نهاد قدرت همیشه ازجمله ارزشهایی بوده است که انسانها برای رسیدن به آن مبارزه کرده اند و با رسیدن به آن شاد شده وعدم دستیابی به آنها موجب افسردگی و اضطراب بشر گشته است.


بنابراین درباز تعریف پدیده شادی لزوم بازشناسی عوامل عاطفی - ارزشی برای دستیابی به سازوکارهای منطقی جهت افزایش مولفه های شادی آفرین در جامعه بیش از پیش حائز اهمیت می گردد. خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر در این باره با دکتر مجید ابهری آسیب شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی به گفتگو نشسته است :
* جامعه ایران به واسطه حضور بیش از 65 درصد افرادی که زیر 30 سال سن دارند به لحاظ جمعیتی جامعه ای جوان تلقی می شود و به تبع جوانی جمعیت انتظار وجود ویژگی های یک جامعه شاد را در ذات و بطن خود می پرواند. اما بسیاری از صاحبنظران اجتماعی معتقد هستند که جامعه ایران به دلایلی خاص از شادی و نشاط به دور مانده است . البته در این میان عده ای نیز وجود دارند که براساس تعاریفی خاص معتقد هستند مولفه های شادی به میزان لازم در جامعه وجود دارد . ارزیابی شما از این مسئله چگونه است؟


- با آنکه 65 درصد از جمعیت کشور ما را جوانان زیر سن 30 سال تشکیل می دهند، اما به دلیل فقدان شادی و نشاط اجتماعی که به علت کشمکشهای سیاسی درکشور رخ داده است، 25 درصد از این افراد درافسردگی به سر می برند. ناامیدی نسبت به آینده و مبهم بودن آینده حتی در نزد جوانان تحصیلکرده و بیکاری و همچنین وجود پدیده ای به نام کنکور ، هر چند معیار درستی برای تشخیص سواد در بین جوانان نیست ، اما موجب توقف بسیاری از جوانان مستعد کشور می شود و همچنین تشنجاتی که به واسطه مسائل اقتصادی در میان بسیاری از خانواده های کشور وجود کلامی و رفتاری دارد. همگی موجب عدم دستیابی جوانان به ایده ها وآمال و آرزوهای خود شده و باعث تعمیق و افسردگی در بین جوانان کشور می شود.


* جدای از علل و عوامل افسردگی که شما به آنها اشاره داشتید، به نظر می رسد سطح تحلیل را باید معطوف مسائل بنیادی تری نیز دانست : زیرا بر اساس یافته های جامعه شناختی ایجاد و پیدایش شادی در جامعه معلول عوامل و شرایط پیچیده تری نیز می باشد که در این میان عوامل اقتصادی و... تنها به منزله رو بنای این عوامل تلقی می شوند. بنابراین ، یافتن مولفه های اصلی در این خصوص حائز اهمیت می نماید.


- مهمترین مولفه شاد بودن " امید به زندگی " است، هر چند بر طبق آمار میزان امید به زندگی در کشور افزایش یافته است. اما من معتقدم که بر طبق آمارو ارقام نمی توان برنامه ریزی کرد. زیرا آنچه مسلم است این است که امید به زندگی باید موجب افزایش سطح شادی و پایین آمدن سطح آسیب های اجتماعی از قبیل اعتیاد و خودکشی شود، همچنین یکی دیگر از مولفه های بنیادین این موضوع رشد و بالندگی جوانان و جلوگیری از ریزش و مهاجرت جوانان به خارج از کشور است . امروزه ما در بین 91 کشوردر حال توسعه به لحاظ خروج مغزها مقام اول را به خود اختصاص داده ایم. بنابراین با توجه به اینگونه آمار می توان دریافت که مولفه های شادی در کشور ما در سطوح بسیار پایینی قرا ردارند.


* یکی از عمده مسائلی که در شناخت و به تبع آسیب شناسی هر پدیده اجتماعی وجود دارد، ارایه تعریف مشخص از آن پدیده به جهت شناخت ابعاد وجودی و ماهیت درونی آن پدیده می باشد. بنابراین ، به نظر شما اهمیت ارایه تعریف روشن ازشادی چه تاثیری می تواند در بررسی اهرمهای کاهش و یا افزایش سطح مولفه های شادی آفرین در جامعه داشته باشد؟


- ببینید ما امروزه برای مثال با وجود گذشت 25 سال از پیروزی انقلاب هنوز تعریف مشخص بر فرهنگ و ادبیات پوشاک نداریم و نتوانسته ایم دامنه رنگهای مجاز را برای جوانان تعریف کنیم .ما هنوز چاره جوییهای رابطه با جنس مخالف را برای جوانان مشخص و تعریف نکرده ایم و همچنین چارچوب شادی های مجاز برای جوانان ما روشن و مشخص نیست . امروزه ما بعد از گذشت 25 سال هنوز با مشکل موسیقی و گوش دادن به موسیقی مواجه هستیم و هنوز کسی نتوانسته است دامنه استفاده از موسیقی برای ایجاد شادی را به روشنی مشخص کند . بنابراین با توجه به اینکه ما هنوز نتوانسته ایم به تدوین ادبیات شادی در جامعه بپردازیم ، لذا نمی توانیم به بررسی اهرمهای کاهش و یا افزایش آن نیز بپردازیم.


* به اعتقاد بسیاری از نظریه پردازان علوم اجتماعی ، نهاد خانواده متناسب با چگونگی ارتباط و طرز برخورد اعضای خود با یکدیگر در یک هم کنش اجتماعی با سایرنهادها قراردارد. بنابراین ، تحلیل رفتار خانواده و شناخت مولفه های محیطی - روانی حاکم بر آن در این حوزه نیز می تواند راهگشای بسیاری از مجهولات قرار گیرد به نظر شما تاثیر خانواده در کاهش سطح نگرانی و اضطراب و همچنین افزایش میزان شادی درجامعه از چه راههایی امکان پذیر است و خانواده چگونه می تواند نقش خود را ایفا کند؟


- خانواده بستر اساسی و آشکار ساز فرآیندهای اجتماعی است. اساسا برای بررسی هر آسیب اجتماعی 3 پارامتر فرد ، خانواده و جامعه در نظر گرفته می شود اما آنچه در این میان مطرح است ، این است که این 3 پارامتر متاثر از یکدیگر هستند. یعنی ، جو خانواده متاثر از فضای بیرونی وکلی جامعه است در این میان یکسری از خانواده ها نیز وجود دارند که بسته به عوامل مختلف همیشه براحتی تسلیم شرایط بیرونی می شوند و ابتکار و خلاقیتی از خود برای ایجاد شادی نشان نمی دهند و فراهم ساختن بسترهای شادی آفرین را اموری هزینه بر تلقی می کنند . درحالیکه به لحاظ جامعه شناختی شادی های سهل الوصولی نیز وجود دارند که خانواده ها می توانند به آنها بپردازند و با تنظیم ساعات فکری جوانان و خود از تحلیل استعدادهای آنها جلوگیری کنند.


به اعتقاد من کم کاری نهادهایی که اوقات فراغت را در بر گزاری چند اردو، همایش و خبرنامه می بینند، از عمده دلایل اصلی و تعیین کننده کاهش سطح شادی در جامعه است . هر سال با آغاز فصل تابستان مسوولان ذیربط به یاد پر کردن اوقات فراغت جوانان می افتند ، در حالی که این امر باید دغدغه همیشگی آنها باشد تا خلا آن موجب ایجاد بحران در بین جوانان و همچنین فراهم آوردن بسترهایی مناسب برای افزایش آسیب های اجتماعی نشود .


* همانطور که اشاره کردید خود فرد، خانواده و جامعه کلیت در هم تنیده ای هستند که در این میان نقش فرد به عنوان عنصر تشکیل دهنده هر سه بخش جایگاه خاص و ویژه ای را به خود اختصاص می دهد. بنابراین جوانان جامعه نیز در فراهم ساختن فضای سالم و بهره گیری از حداقل ها می توانند نقش مهمی را بر عهده داشته باشند. اما در این میان گاه مشاهده می شود که عده ای راه کوتاه تری را بر می گزینند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟


- جوانان باید بپذیرند که جامعه اساسا با شادی و نشاط مخالف نیست . بلکه آنچه جامعه مخالف آن است هزل و هرزگی است .امروزه ما شاهد رسوخ اموری به صحنه اجتماع هستیم که باید مورد توجه خانواده ها و مسئولان واقع شود. امروزه قرصهای روان گردان تحت عنوان قرصهای شادی ونشاط آور در جامعه پخش می شود. درحالیکه نه تنها این قرصها شادی آفرین نیستند ، بلکه افسردگی آور و توهم زا هستند این قرصها کمکی به نابودی غم و افسردگی نمی کنند و فقط موجب تخلیه انرژی نهفته می شوند و در دراز مدت نیز موجب مرگ اندیشه می شوند. بنابراین جوانان باید مراقب باشند تا با توجیه غم و افسردگی و روحیه یاس از هر ابزاری استفاده نکنند، زیرا اینگونه توجیهات ، دسیسه های استکباری است.


* به نظرمی رسد در این میان حلقه مفقوده ای نیز وجود دارد . چون برخی از این جوانان در توجیه رفتار خود به کمبود فضاها و فرصتهای شادی کردن اشاره می کنند . به نظر شما چه راهکاری را باید در پیش گرفت؟
- خانواده ها و نهادهای مرتبط با جوانان مانند آموزش و پرورش باید با برنامه ریزیهای کار آمد زمینه تخلیه انرژی نهفته جوانان را فراهم کنند. زیرا اگر زمینه های صحیح این تخلیه توسط خانواده و جامعه فراهم نشود ، جوانان به عنوان یک نیاز غریزی و خطرناک دست به تخلیه و برآوردن نیاز خود با هر ابزاری که امکان استفاده از آن را داشته باشند ، خواهند زد.
* فرهنگ هر جامعه در ترسیم ساختارها و نظام ارزشی حاکم بر آن جامعه نقش موثری دارد ، در این میان عده ای ادعا می کنند که فرهنگ حاکم بر جامعه ایران فرهنگی ناشاد است و مولفه های شادی در فرهنگ اسلامی در سطح بسیار پایینی قرار گرفته است . نظر شما در این مورد چیست؟


- برخی با تلقین روحیه تمایل به مرگ و ناشادی تلاش می کنند تا دین اسلام را دین گریه معرفی کنند . بنابراین به اعتقاد من تلقین روحیه تمایل به مرگ و ترس ناشی از عدم شناخت کافی عده ای از اسلام است. زیرا نه تنها اسلام در ذات و اساس خود هیچ تناقضی با شادی و شادمانی ندارد ، بلکه تاکید مضاعفی نیز برایجاد جو شادی و نشاط به ویژه برای جوانان دارد. کسانی که چنین فرضیاتی را مطرح می کنند، در تفسیر اصول دین اسلام ناکار آمد هستند و ناکار آمدی و ضعف خود را به این واسطه متوجه دین می کنند و دین اسلام را یک دین ناشاد معرفی می کنند. در حالیکه دین اسلام یکی از مکاتبی است که تاکید خاصی بر شادی و شادمانی دارد ودر هر موردی نیز دستورات خاصی در این زمینه ارایه می دهد. برنامه

ریزان وصاحب نظران ، رفتار شناسان و علمای دینی باید با استخراج مبانی دینی مربوط به نشاط از میان متون دین اسلام زمینه بروز رکود ذهنی و افسردگی را از جامعه بزدایند.
* کار گزاران حکومتی و فرهنگی در حوزه قانونگذاری و اجرا چه نقشی در این زمینه به عهده دارد؟ زیرا جوانان از فقدان سیاست های راهبردی در بخش مسائل مربوط به خود سخن می گویند و از عدم وجود عزم و اراده جدی نزد متولیان امر گلایه دارند.


- درکشور ما شادی گران و جرم ارزان است . یعنی ، جوانان ما می توانند با پرداخت هزینه ای اندک مواد مخدر و یا به موارد دیگری برای ایجاد چند لحظه شادی در خود دست یابند، در حالیکه هزینه استفاده صحیح و ایجاد شادی های معقول نظیر استفاده ازامکانات ورزشی و تفریحی برای سطوح کم در آمد جامعه سنگین است . بنابراین ، دولت به عنوان متولی اصلی جامعه موظف به ایجاد امکانات تخلیه انرژی جوانان است . دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که قشر بسیار بالایی از جامعه فقیر هستند وتنها عده خاصی امکان استفاده از تفریحات هزینه بر را دارا هستند . به عنوان نمونه در شهرستانی که فقط یک خیابان اصلی وجود دارد واز امکانات تفریحی بی بهره است، جوانان چاره ای جز روی آوردن به طرق غیر صحیح برای ایجاد شادی در خود ندارند . بنابراین ، انحراف به این ترتیب خود به خود به جوانان ما تحمیل می شود. دولت باید به همان دلیلی که کودکان را در مقابل بیماریها واکسینه می کند، در مقابل فساد و انحراف نیز به واکسیناسیون جامعه بپردازد.


* به اعتقاد شما واکسیناسیون اجتماعی جامعه با توسل به چه ابزارهای عملی و نظری امکان پذیر خواهد شد؟
- به اعتقاد من با تقویت باورهای دینی در جوانها و همچنین با الگو سازی عملی و به دور از تئوریهای فاقد محتوای اجرایی و تقویت پایه های ورزشی و تفریحات سالم می توان از سقوط جوانان در ورطه هولناک آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.


* آنچه در این میان مطرح است این است که به باور بسیاری از کارشناسان تمام این مباحث اساسا بحثهای جدید نیستند و بارها به اینگونه مباحث پرداخته شده است. بنابراین به نظر شما این تعارض وتناقض از کجا ناشی می شود. و چرا با وجود تمامی تلاشها و پیگیریهایی که توسط بخشها و نهادهای مختلف صورت گرفته هنوز هم با اینگونه مباحث دست به گریبان هستیم؟


- دولت در خیلی از کارها از صاحبنظران آن رشته خاص دعوت به همکاری نمی کند و کارها به کسانی که تخصص علمی و تجربی در انجام آن امور را ندارند ، واگذارمی شود .همچنین یکی دیگر از مسائلی که در این خصوص بیش از عامل اول خود را نمایان می کند، موازی کاری در جامعه است . امروزه 23 نهاد با بودجه های فراوان در کشور درگیر آسیب های اجتماعی هستند. اما باز هم شاهد افزایش آسیب های اجتماعی هستیم . موازی کاریها ، دوباره کاریها و عدم انسجام در برنامه ریزی و تمرکز در اجرا و نظارت و نظر خواهی از جوانان و صاحبنظران علمی و اجرایی همگی باعث کمرنگ شدن تاثیر اقدامات صورت گرفته در جامعه می شود. یعنی ما به این ترتیب فقط یک سطل آب را در کویر پاشیده ایم.


* برخی بر اساس برداشتهای خاصی که از اوضاع اجتماعی دارند معتقدند جامعه ایران سرشار از مولفه های شادی بخش است و جو به وجود آمده به دلیل رسوخ طرز تلقی خاصی است که توسط برخی رسانه ها درجامعه به وجود آمده است. شما تا چه اندازه با این مسئله موافق هستید؟
- من با اطلاع رسانی شفاف و صادقانه موافق هستم اما به عنوان یک آسیب شناس با جنجال و جو سازی وغوغا سالاری و ارایه آمار و ارقام تشنج آور ونشر یاس و نا امیدی در جامعه بدون ارایه راهکار مخالفم. زیرا جو سازی که توسط برخی رسانه های " زرد" صورت می گیرد ، اهرمی برای تقویت روحیه یاس در جامعه می شود. بیان یکسری از حقایق هر چند حقیقت داشته باشد اما با بزرگ نمایی که به آن داده می شود، مولفه ای است که باعث تشدید و ایجاد یاس در جامعه می شود.- من با جو سازی مخالف هستم و معتقدم که ما باید شادی را با هزل ، طنز و یا بی بند و باری متفاوت بدانیم.


این قرصها شادی بخش هستند,اعتیاد آور هم نیستند و لی
حتما اخبار رواج قرصهای شادی بخش رادر تهران شنیده اید. اگر هم نشنیده اید حالا از این خبرگذاری کذایی بشنوید که بهتون نگویند از دنیا بیخبر هستید...اسم این قرصها به انگلیسی ecstasyهست.میگن در جنگ جهانی اول انگلیسی ها اینهارا برای سربازاشون درست کردند که احساس شادی کنند, بعد از جنگ هم یک مدتی مصرف کردند دیدند در یک سالشون 15 نفر مردند از آنجا جمعشون کردند.دوباره در سال 1980 هوس کردند تولید کنند,دیدند دوباره کشت و کشتارمیکنه نه تنها جمعش کردند بلکه الان در کل اروپا قدغن هست تا آنجاییکه من میدونم.ولی الان در خیلی از کشورها هم به طور رسمی و هم بطور قاچاق تولید میشه.پس اگه خواستید بخرید ببینیدکه حتما آرم و مشخصات کامل را داشته باشه و از یک کانال معتبر وارد شده باشه...هاهاهاها.میخواهید این قرصها را بخورید با من یک سفر خیالی کنید؟؟؟ پس بیا یکی بنداز بالا ... بیخیال..... بیا یه حالی کنیم.از موقع ای که این ها را میخوری پس از

4 ساعت بطور وحشتناکی احساس انرژی و شادی میکنی و اعتماد به نفست بالا میره ,احساس محبتی بی اندازه نسبت به بقیه داری , میخوای دادبزنی من همه را دوست دارم و پر حرف هم میشی وحرکات اضافه میکنی , البته میگن تو پارتی ها و خلاصه هر جایی که میخوان حسابی شنگول شن استفاده میکنند.و لی... ولی پس از چند ساعت این احساسها به سراغت میایند:بیخوابی-اضطراب-خشکی دهان و بینی-ضربان قلب بالا میره و اگه کسی یک بیماری فلبی پنهانی داشته باشه بدجوری اونو میندازه.چون زیاد فعالیت کردی احساس تشنه بودن شدید داری و هرچی آب میخوری بازهم تشنه هستی...حتی باز هم در بعضی افراد که بیماری پنهان قلب و عروق دارند این آب زیاد خوردن کار دستشون میده. گاهی

احساس کاذب حرکت حشره ای را روی پوستت داری. حالا آن داستان مربوط به خوبی ها و بدی های یک بار مصرف بود , کسانی که اینها زیر زبونشون مزه میکنه و مرتب میخوان مصرف کنندبه این عقوبتها گرفتار میشوند:یکی اینکه دچار توهم بینایی میشوند یعنی اینکه مثلا صورت دوستتو میبینی که پوست نداره, بدبین میشی ..فکر میکنی دوستات میخواهند ترا بکشند و گاهی بی دلیل میخواهی پاچه همه را بگیری..البته میگن این حالات در مواردی هست که به مقدار زیاد مصرف بشه و اینکه معمولا پس از دو هفته از بین میرود. و لی خب.. گاهی ماهها هم طول میکشد.البته ممکن است به دنبال مصرف طولانی افسردگی و حالات جنون آمیز هم رخ دهد....البته داستان علمی و بحث روانپزشکی اینها بیش از اینهاست و لی باید عرض کنم , در کتابهایی که در دسترس من هست ذکری از میزان آمار اینها نشده . یعنی اینکه مثلا اگر با مصرف طولانی و زیاد او دچار اقسردگی و یا حالات جنون آمیز میشه .... در

چند درصد مصرف کنندگان هست , 1در 10 یا در 1000 یا یک میلیون.. شاید یک دلیل اینکه آمریکا بزرگترین بازار مصرف مواد مخدر را در دنیا دارد و لی آمار معتاد هاشون به فراوانی مصرف این همه مواد نیست...همین چیزهاست.به هرحال داستان شیرین مواد محرک ادامه خواهد داشت .اینها خوبی ها و بدی هاش .. دیگه راستو دروغ هاش با آنهاییکه میگن..و اینکه الان دارم یک موسیقی با حال گوش میدم در ضمن تایپ کردن . یک فکرهایی تو سرم هست که ببینم اگه بشه آهنگهایی که فکر میکنم جالب هستند در آخر مقاله هام براتون بزارم که گوش بدین تا حسابی برین تو حس... نه اینکه download کنین که حوصله تون سر بره ..تا ببینم چی میشه شما نظری ندارین؟


كليه مطالب زیر تنها براي آگاهي جوانان و خانواده هاي آنها ، از عوارض جبران ناپذير ، مصرف اين نوع مواد ميباشد . به اميد اينكه با مطالعه اين مطالب مصرف اين نوع مواد در كشورمان كاهش يابد .


آیا تا بحال نام اکستاسی را شنیده اید؟ آیا تا به حال در میهمانیهائی موسوم به اکس پارتی شرکت کرده اید؟ احتمالاً در بین دوستان شما کسانی هستند که اسم این ماده را شنیده اند یا آنرا مصرف کرده اند ؟! اکستاسی در قالب قرص های شادی بخش به طاعون خفتۀ عصر ما تبدیل می شود.
ایدۀ ابتدائی نوشتار این مطالب نگرانی جمعی از دانشجویان پزشکی است که با توجه به شیوع مصرف این ماده در بین جوانان بر آن شدند تا تحقیقی جامع در این زمینه از بررسی عوارض مصرف تا بررسی میزان مصرف انجام دهند. آنچه در این نوشتار مشاهده می کنید نتیجۀ تحقیقات این جمع است که به منظور اطلاع رسانی عمومی خدمتتان عرضه می شود.

● آیا می دانید در صورت دستگیری فرد مصرف کننده یا توزیع کننده قرصهای اکس این فرد به دادگاه انقلاب ارجاع می شود و در این موارد حکم تعزیری صادر می شود ؟
اکستاسی چیست ؟
تركيب MDMA یا 3 و 4 متيلن دی اكسی مت امفتامين كه به نامهای اكستاسی، اكستازی، XTC ، E (ای) ،X (اکس) هم معروف است. در ايران به نام قرص شادی هم شناخته می‌شود. اين ماده در 1914 در آلمان به عنوان كم كننده اشتها مورد استفاده قرار گرفت كه به علت اثرات آن از رده مصرف خارج شد. در دهه 70 ميلادی اين دارو كاربرد مجدد يافت و در روان درمانی برای كمك به بيان احساسات بيماران استفاده شد كه در 1984 با اثبات اثرات آن روی مغز حیوانات آزمايشگاهی، از رده خارج شد. در 1985 در آمريكا، مصرف آن ممنوع

اعلام شد. در سالهای اخير مصرف آن در آمريكا، در پارتی‌های شبانه موسوم به Raves به شدت افزايش يافته است كه باعث نگرانی دولت امريكا شده است. در دوره زمانی خاصی در اروپا، مصرف اين مواد انرژی زا و شادی‌بخش براي كاهش مصرف ساير مواد مخدر مثل هروئين تشويق شده است بطوری كه مصرف آن در اروپا در 1995 از 500 هزار قرص در سال به 30 ميليون قرص در دو سال بعد رسيده است.
2 درصد مردم امريكا حداقل يكبار اين تركيب را مصرف كرده‌اند. حداقل یازده و هفت دهم درصد دانش‌اموزان كلاس آخر دبيرستان در آمريكا يكبار “اكس” مصرف كرده‌اند مصرف اين قرصها در ايران به خصوص در يكسال اخير در پارتی‌های شبانه به شدت افزايش يافته است. جوانان تحصيل كرده و مرفه مصرفكنندگان اصلی اين داروها هستند. لازم است عموم مردم و

پزشكان با اثرات سوء مصرف اين دارو آشنا شوند ميزان مراجعه به اورژانس‌ها در امريكا در اثر سوء مصرف اين دارو به شدت افزايش يافته است. (از 1143 مورد در 1998 به 4511 مورد در سال 2000) همچنانكه ذكر خواهد شد مشكل اصلی در مصرف اين مواد عوارض مزمن آن می‌باشد. عوارض حاد مصرف بيشتر در مرتبه اول مصرف و در صورت تداخل با بعضی داروهای ضدافسردگی پيش می‌آيد.


ترکیب شیمیائی 3 , 4 MethylendioxyMethAmphetamine یا N, Alpha, DiMethyl 1,3 Benzodiazoxide 5 Ethamine با فرمول C11H15N2O که بنامهای MDMA یا اکستاسی معروف است. اشکال رایج داروئی دارو در امريكا بصورت قرصهای خوراكی و جويدنی، كپسول و مواد تدخينی و تزريقی موجود است. قيمت هر قرص بين 10 تا 30 دلار است در ايران قيمت قرص بين 4 تا 20 هزار تومان (متوسط 10 هزار تومان) است كه با ماركهای مرسدس بنز و ميستوبيشی، $ ، KO ، صليب، موجود است و به علت قابليت ساخت آن كه براحتی انجام می‌شود در لابراتورهای داخلی هم ساخته می‌شود كه خطر وجود مواد اضافی در آن و عوارض آن است. هر قرص خوراكی حاوی 80 تا 160 میلیگرم MDMA است. پس از بلعيدن اثرات قرص پس از 20 تا 90 دقيقه بعد ظاهر شده و حدود 2 تا 3 ساعت اثرات آن در يك حد حفظ شده و بعد افت می کند و از 3 تا 24 ساعت اثرات آن باقیست.
اپیدمیولوژی


میزان مصرف این قرص‌ها در آمریكا به شدت میان جوانان و نوجوانان در حال افزایش است طبق آخرین آمار تعداد كسانی كه برای حداقل یكبار از این ماده استفاده كرده‌اند بین دانش‌آموزان كلاس آخر دبیرستان در آمریکا از نه درصد به دوازده درصد افزایش یافته است. دو درصد از کل حمعیت ایالات متحده حداقل یکبار اکستاسی مصرف کرده اند.
نحوۀ اثر در مغز


آمین‌های مغز – بویژه نوراپی نفرین و سرتونین نوروترانسیمترهای مسیرهایی هستند كه كارشان بروز خلق است. با توجه به فرضیه آمینی، كاهش عملكرد این آمین‌ها باعث افسردگی خواهد شد و افزایش فعالیت‌ آنها باعث بالا رفتن خلق می‌شود. MDMA از طرقی كه ذكر خواهد شد باعث افزایش خلق و احساس نشاط می‌شود.


فرضیه تاثیر MDMA (اکستاسی) بر مغز:
1 - افزایش آزادسازی سروتونین در سیناپس‌های مغزی
2 - بلوك بازجذب سروتونین
3 - افت میزان سروتونین مغز


4 - اثرات غیرمستقیم بر میزان دوپاین مغز
عوارض پس از مصرف اكستاسی:
●● اثرات مثبت:
● افزايش شديد احساس خوب بودن در فرد
● افزايش انرژی در فرد
● احساس تمايل برای ارتباط با ديگران و احساس تعلق و نزديكی به ديگران


● احساس عشق و سرخوشي
● دست و دلبازی
● افزايش هوشياری و درك موسيقی
● افزايش حسهای بویايی و چشايی
● احساس تجربيات و حالات روحی جديد در زندگی


● احساس روشنايی
● تمايل براي آغوش گرفتن و بوسيدن ديگران
● به علت افزايش انرژی در افراد مصرف كنندگان تمايل برای فعاليت شديد و رقصهای طولانی دارند.

● يك تجربه: الكساندر شوگيلين بيوشيميت آمريكايی كه برای اولين بار روی عوارض اين دارو كار می‌كرد پس از يكبار مصرف اكستاسی مينويسد كوهی كه نزديك منزلم بود و هر روز آنرا می‌ديدم پس از مصرف اكستاسی طوری به نظرم می‌آمد كه دوست داشتم ساعتها آنرا تماشا كنم؟!
●● اثرات منفی:


● كاهش اشتها
● تغييرات بينايی
● گشاد شدن مردمكها (ميدرياز) افراد مصرف كننده در محل‌های مصرف مثل پارتی‌ها با وجود كم بودن نور مجبور به استفاده از عینكهای آفتابی در شب هستند كه علت آن تحريك‌پذيری با نور است.
● حركات غيرطبيعی چشم (نيستاگموس)
● توهم بينايی (هالوسيناسيون)
● افزايش ضربان قلب و فشار خون (تاكی‌كاردی و هيپرتانسيون)
● تغيير در نظم حفظ دمای بدن
● فك زدنهای طولانی (افراد مصرف كننده برای جلوگیری از حالت قفل شدن فك مجبور به مصرف آدامس هستند، تا ساعتها پس از مصرف این حالت فك زدنهای غير طبيعی موجود است).


● لرزيدن، عصبی شدن، عدم تمایل برای استراحت
● تمايل شديد برای مصرف مجدد اين ماده پس از افت تاثير اوليه
●● اثرات منفی شديد:
● اثرات شديد احساسی، اختلال خواب، كابوسهای شبانه حملات ناگهانی اضطراب (Panic Attack)، ديوانگي (Psychosis)
● انقباض شديد فك و پارگی زبان در اثر فك زدنهای طولانی (Trisma){در صورت بروز این حالت باید از آمپول دیازپام و یا قرصهای خوراکی آن استفاده کرد.
● عدم تمركز، فراموشی، اختلال در يادگيری (Confusion)
● افزايش دمای بدن و كاهش آب بدن (در پارتی‌هايی كه اين دارو مصرف می‌شود افراد مجبور به مصرف آب فراوان و مكرر هستند و اين مساله خطرات خاص خود را به دنبال دارد).
● اختلال در مكانيسم نعوظ و نرسيدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم)
● تهوع و استفراغ
● كاهش سديم خون در اثر مصرف زياد مايعات (هيپوناترمی)
● سردرد و سرگيجه و تشنج
● آنمی آپلاستیک (سرکوب شدید خونسازی مغز استخوان)
● افت شديد خلق در روزهای پس از مصرف
● خستگی و افسردگی شديد تا يك هفته پس از مصرف
● احتمال اعتياد جسمی كم است ولی احتمال اعتياد روانی بسيار زياد است.
● احتمال سميت كبدی
● صدمه به اعصاب مغزی
● بزرگ شدن پستان در آقايان (ژنيكوماستی)

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید