بخشی از مقاله


آشنايي با نرم افزار Matlab
مقدمه :
به حق نرم افزار Matlab يکي از برترين و پيشرفته ترين نرم افزارهاي مهندسي به شمار مي رود که داراي امکانات فوق العاده زياد براي رسم اشکال هندسي ؛ مدل سازي نرم افزارها ي مهندسي ؛ پردازش تصوير ؛ محاسبات دقيق رياضي و مهندسي ؛ و بسياري کاربرد هاي ديگر نام برد که اين نرم افزار را به علت همه کاره بودنش از ديگر نرم افزار ها متمايز مي سازد .


ما قصد داريم که در چندين مقاله ي پي در پي شما عزيزان را با اين نرم افزار آشنا کنيم و سطح اين مقالات از مبتدي تا پيشرفته ادامه خواهد داشت و امکان دارد هفته ها طول بکشد .


نحوه ي نصب نرم افزار :
نرم افزار Matlab6.0 تنها بر روي سيستم عاملهاي Windows 2000 , Windows XP و ويندوزهايي که در آينده خاهند آمد قابل نصب است . در ضمن حد اقل ۳ گيگا بايت فضا روي هارد و ۱۲۸ مگا بايت RAM نياز دارد . در ضمن قبل از نصب بايد به شما بگويم که اين نرم افزار هنگام اجرا به حافظه ي زيادي نياز دارد پس بهتر است که براي سيستم خود حد اقل يک RAM ۲۵۶ مگا بايتي تهيه کنيد .
اساس عملکرد Matlab
اساس عملکرد اين نرم افزار ماتريسها مي باشند . در اصل اين نرم افزار با عمليتهاي ماتريسي و محا سبات ۱۰۰ در صد عملي نتايج عملي و مفيدي به ما ميدهد . پس به شما توصيه مي کنم قبل از کار با اين نرم افزار کمي با ماتريسها آشنايي پيدا کنيد .


تعريف متغيرها :
در نرم افزار Matlab تغيير متغير ها به سادگي و به صورت زير انجام پذير مي باشد :
A = [16 3 2 13; 5 10 11 8; 9 6 7 12; 4 15 14 1]
در اصل عبارت بالا يک متغير ( آرايه ) با ۴ درايه ي افقي و ۴ درايه ي عمودي تعريف مي کند .
پس از انجام اين عمل و زدن کليد Enter شما با عکس العمل زير مواجه مي شويد :
A =
16 3 2 13
5 10 11 8
9 6 7 12
4 15 14 1
در صورتي که مايليد تيجه ي عمل خود را نبينيد مي توانيد از يک ";" در آخر عمليات خود استفاده کنيد يعني :
A = [16 3 2 13; 5 10 11 8; 9 6 7 12; 4 15 14 1];
براي دسترسي به هر آرايه مي توانيد از قاعده ي زير کمک بگيريد :
A = (3,4);


که در مثال بالا برابر ۱۲ مي باشد .
براي اينکه به يک آرايه مثلاْ از 0 تا ۲۰ و ۲ تا ۲ تا عدد بدهيد از قاعده ي زعر استفاده مي کنيد :
A = 0:2:20
و جواب شما يک ماتريس ۱ در ۱۰ و با اعضاي زوج ۰ تا ۲۰ است .


آنالیز مدارهای الکترونیکی با Matlab
همانطوري كه ميدانيم نرم افزار matlab از نظر گستردگي كاربرد در تخصصهاي مختلف از علم رياضي تا فني و مهندسي و پزشكي حرف اول را ميزند.يكي از كاربردهاي نرم افزار matlab در تحليل مدارها و سيستمهاي الكترونيكي است.


اين نرم افزار قابليت آناليز از يك مدار ساده ديودي تا يك طرح پردازش سيگنال يا يك طرح اينورتر پل با روش pwm را دارد.دليل اين امر نيز مشخص است زيرا با علم رياضي هر طرحي را ميتوان پياده ،فرمول سازي و شبيه سازي كرد.در اين قسمت كتابي را به شما معرفي ميكنيم كه در آن به اين موارد پرداخته شده است:
1- اصول پايه درنرم افزار matlab


2- آشنايي با دستور العملهاي رايج در اين نرم افزار
3- آناليز dc
4- آناليز گذرا
5- آناليز acو تابع شبكه
6- آناليز فوريه
7- مدارهاي ديود و ترانزيستور
8- تقويت كننده عملياتي
نگرشي به تواناييهاي MATLAB


معمولا نرم افزارها را با كمك يك زبان برنامه نويسي قدرتمند طراحي مي كنند زيبايي، خوانايي وتوانمندي وسادگي هر نرم افزار به زبان برنامه نويسي مربوط مي شود كه با آن نرم افزار نوشته اند . اما در نهايت هر نرم افزار داراي امكانات محدودي مي باشد. ممكن است بسياري از حالات خاص يك مسئله را در طراحي آن نرم افزار در نظر نگرفته با شند كه محدوديتهايي براي نرم افزارايجاد مي كند.


اما يك زبان برنامه نويسي ديگرمحدوديت هاي گفته شده را ندارد. يك برنامه نويس به طور سليقه اي هر گونه امكاناتي را به برنامه اي كه طراحي مي كند ودر نهايت يك نرم افزار در اختيار كار بران قرار مي دهد. بالطبع استفاده از چنين توانايي مشكلاتي نيز با خود به همراه دارد چون اگر شما خواستيد طراحيتان را با يك زبان انجام دهيد، بايد تمامي توابع مورد نياز را خودتان بنويسيد كه اين كاري بس دشوار ووقت گير است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید