بخشی از مقاله

استان پهناور خراسان با موقعیتی ممتاز بدلیل همجواری با کشورهای آسیای میانه و نیز غنی بودن از نظر تولیدات کشاوری و صنعتی از جایگاه ویژه ای در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی و نیز ترانزیت کالا برخوردار می باشد .


گمرکات استان خراسان قبل از فروپاشی شوروی سابق با وجود سابقه ای 50 ساله و به رغم داشتن مرزهای طولانی و برخوردار از تولیدات کشاورزی و صنعتی بدلیل واقع شدن پشت مرزهای آهنین شوروی سابق از داشتن سهمی عادلانه در تجارت خارجی کشور با توجه به استعدادها و پتانسیل و ظرفیتهای بالقوه محروم بود که در حال حاضر با توجه به استقلال کشورهای مشترک المنافع ، استان خراسان به پل ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه مبدل شده که این امر با اجرای سیستم نگار ( آسیکودا ) و عملیاتی شدن تمام رویه های گمرکی آن در گمرک مشهد موجب ارائه ی خدمات مناسبتری به تجار و متعاقب آن سبب افزایش تجارت خارجی کشور و سودآوری برای دولت گردیده است .


هدف گمرکات استان خراسان رضوی ، توجه به ساختار سازمانی و امر آموزشی ، تجهیز و تقویت مرکز رایانه ای گمرکات استان بمنظور تسهیل در عملیات گمرکی ، حمایت از گسترش فعالیت بازارچه ها و تعاونیهای مرزنشین ، توجه به امر صادرات کالاهای غیرنفتی ، ترانزیت کالا و رعایت اصل احترام و اعتماد به ارباب رجوع می باشد .


ستاد نظارت گمرکات خراسان رضوی با نظارت بر عملکرد 5 گمرک اجرایی (مشهد ، سرخس ، دوغارون ) و4 بازارچه مرزی (بازارچه پرسه سو، بازارچه خواف ، بازارچه باجگیران ، بازارچه دوغارون) همواره سعی نموده است با اولویت بخشیدن به امر صادرات کالاهای غیرنفتی و ارائه تسهیلات هر چه بیشتر در جهت هرچه روانتر ساختن روند صدور کالا گام بردارد .
با توجه به موقعیت حساس استان و نیز تنوع فراوان فعالیتهای اقتصادی و همچنین وجود جاذبه ها و ظرفیتهای مختلف در زمینه صادرات ، ترانزیت ، گردشگری و صادرات چمدانی دستگاهها و سازمانهای بیشماری در زمینه های فوق ذیمدخل می باشند که این ستاد سعی نموده است با رعایت اصل احترام و اعتماد به مردم و ارتباط خوب و منطقی با دستگاههای اجرایی استان در راستای حل مشکلات ، ارتقاء هر چه بهتر گمرک را به جایگاه واقعی خویش تحقق بخشد .


امید است در پرتو عنایات باریتعالی و با استعانت از رهنمودهای مقام معظم رهبری و پیروی از سیاستهای دولت کریمه جمهوری اسلامی ایران ، در راستای تحقق هر چه بهتر اهداف اقتصادی نظام که همانا استقلال و خودکفایی در همه زمینه ها است گام برداریم .

فعالیتهای گمرک سرخس
حوزه فعالیت این گمرک تمام رویه های گمرکی از قبیل : واردات و صادرات قطعی ، واردات و صادرات موقت ، ترانزیت داخلی ، ترانزیت خارجی ورودی و خروجی ، کارنه تیر ورودی و خروجی ، مرجوعی ، مسافری( توریستهای کشورهای اروپایی و آسیایی و حجاج آسیای میانه) می باشدکه با راه اندازی قطار مسافربری آلماتا- تاشکند ، سرخس- تهران در انتهای سال80 فعالیت مسافری آن از طریق ریلی نیزگسترش یافته است .


هم اکنون گمرک سرخس یکی از مهمترین گمرکات ترانزیتی و در زمره 5 گمرک فعال و مهم کشور مطرح گردیده است .
در اهمیت ترانزیت در کشور کافی است بدانیم ارزش ترانزیت کالا در سالهای 80 و 79 به ترتیب معادل 8/1 و 5/1 برابر صادرات غیر نفتی کشور بوده است وگمرک سرخس دربین گمرکات ترانزیتی در سال 80 با اختصاص 9 /17 درصد از وزن کالاهای ترانزیتی ورودی ، رتبه دوم و در سال81 رتبه سوم را حائز گردیده است و در خصوص کالاهای ترانزیتی خروجی نیز در سال 80 رتبه سوم را دارا می باشد.
در گمرک سرخس سال گذشته ترانزیت خارجی ورودی ازنظر وزن درحدود 50% ، ترانزیت داخلی 18% و درآمد ( با رقمی معادل 29 میلیارد رالگ ) 69% نسیت به سال 80 افزایش داشته است .
همچنین در سال 81 ، ازسالن مسافری این گمرک 280 جهانگرد اروپایی و آمریکایی و 130 هزارگردشگر از کشورهای آسیایی عبور کردندکه در مقایسه با سال گذشته 68% رشد نشان می دهد . ( به طور میانگین هر روز در حدود 350 نفر )
تجارت چمدانی ( صادرات کالا توسط مسافرین آسیای میانه ) در سال 81 بالغ بر 35 هزار تن به ارزش تقریبی 16 میلیون دلار بوده است که شامل : موادغذایی ، انواع پلاستیک ، البسه ، سیمان و کالاهای متفرقه بوده است .
همه ساله در موسم حج پرسنل گمرک سرخس در دو شیفت 12 ساعته ، پذیرای حجاج بیت ا ... الحرام از کشورهای آسیای میانه و مرکزی می باشند ، که با وسایل نقلیه خود به صورت شخصی یا کاروانی به قصد زیارت خانه خدا از سرخس وارد کشور شده و تشریفات گمرکی مربوط به آنان طی مراحل قانونی و با مساعدت همکاران گمرک سرخس در حداقل زمان ممکن صورت می پذیرد ، به نحویکه این امر همواره رضایت حجاج را به همراه داشته است .
در سال گذشته گمرک سرخس با معضل قاچاق کالا و مسائل جانبی آن به طور گسترده و جدی مبارزه کرد به طوریکه 106 پرونده به ارزش 8 میلیارد رالا در این گمرک تشکیل و مختومه شد و 97 متهم نیز در این رابطه تحویل مقامات قضایی گردیدند.
مدیریت گمرک سرخس تلاش نموده است علیرغم تمام کاستی ها ، گامی در جهت رضایت مراجعین محترم بردارد که در همین راستا در پی ابلاغ طرح تکریم ارباب رجوع توسط شورای عالی اداری ، در اولین گام با تشکیل کمیته اجرایی طرح ، اقدام به اطلاع رسانی و مستند سازی نحوه ارائه خدمات ( نصب تابلو راهنما ، تعیین نوع خدمات ، مدت زمان انجام کاروتهیه گردش کار دوائر ) نموده است . لذا مراجعین محترم می توانند نقطه نظرات ، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با شماره تلفنها و یا آدرسهای ذیل مطرح نموده و مارادر به ثمر رساندن اهداف عالیه گمرک ایران و دولت محترم خدمتگذار یاری نمایند

میزان صادرات طی نه ماهه سال 85 از گمرکات خراسان رضوی

تاريخ و نام استان 27/10/1385 - استان خراسان رضوي
در طی نه ماهه سال 85 به میزان 547 هزار تن کالا به ارزش 564 میلیون دلار از گمرکات استان خراسان رضوی صادرات صورت گرفته است از این میزان 538 میلیون دلار صادرات تجاری ، 11 میلیون دلار صادرات چمدانی و 15 میلیون دلار صادرات بازارچه ای میباشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن 26 درصد کاهش و از حیث ارزش 9 درصد رشد را نشان میدهد . اقلام عمده کالاهای صادراتی که عبارتند از : انواع شکلات ، مصنوعات فلزی ، پسته و مغز پسته ، زعفران ، تخم مرغ ، نخ و انواع آن ، موکت ، فرش ، بیسکویت ، رب گوجه فرنگی و ... که به کشورهای افغانستان ،

ترکمنستان ، تاجیکستان ، ازبکستان ، امارات متحده عربی ، آلمان ، ایتالیا ، قرقیزستان و ... صادر شده است . همچنین در طی این مدت به میزان 659 هزار تن کالا به ارزش 2862 میلیارد راله از طریق گمرکات خراسان رضوی واردات صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن 52 درصد و از حیث ارزش 11 درصد افزایش را نشان میدهد . اقلام عمده کالاهای وارداتی عبارتند از : گندم ، مواد شیمیایی ، روغن خوراکی ، انواع آهن آلات ، محصولات دارویی ، لوازم صنعتی و برقی ، مواد اولیه پلاستیک ، انواع لاستیک ، و ... . علاوه بر آن در طی مدت نه ماه سالجاری تعداد 1484492 نفر از گمرکات مرزی استان و فرودگاه مشهد تردد داشته اند که از این تعداد 823100 نفر وارد و تعدا

د 661392 نفر نیز خارج گردیده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته مسافر ورودی و خروجی به ترتیب 53 و 44 درصد رشد را نشان میدهد . شایان ذکر است در طی این مدت تعداد 4086 فقره پرونده قاچاق در گمرکات استان مورد رسیدگی قرار گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث تعداد پرونده ها 36 درصد و از حیث ارزش 9 درصد رشد را نشان میدهد . در این میان گمرک دوغارون بیشترین فعالیت قضائی را به خود اختصاص داده است .
ماخذ روابط عمومي سازمان بازرگاني خراسان رضوي

افزايش صادرات کالا از خراسان رضوي

ناظر گمرکات خراسان رضوي با اعلام اين مطلب گفت : در 6 ماهه نخست سال جاري ، 361 هزار تن کالا به ارزش 335 ميليون دلار از اين استان صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 15 درصد رشد داشته است .
مسعود عاطفي افزود : امسال 138 رديف سهميه کالاهاي صادراتي داشتيم که بيشترين صادرات به کشورهاي افغانستان ، تاجيکستان و ترکمنستان مي باشد . وي با اشاره به قاچاق کالا از مرزهاي خراسان رضوي گفت : طي شش ماهه نخست سال جاري ، تعداد 2 هزار و 847 فقره پرونده قاچاق کالا در گمرکات استان مورد رسيدگي قرار گرفته است .
وي افزود : گمرک دوغارون 69 درصد کل پرونده هاي قاچاق کالا را به خود اختصاص داده است .
وي همچنين در خصوص امکانات سيستم گمرکات کشور نيز اظهار داشت : گمرک ايران هفتمين گم

رک پيشرفته از لحاظ فناوري اطلاعات در دنيا است و کل اطلاعات آماري صادرات ، ترانزيت و واردات در سيستم اظهار نامه ايي تکميل و بر مبناي آن در سيستم " آسي کودا " آمار و اطلاعات لحظه ايي بر روي سايت به نمايش درمي آيد .
وي به تشريفات گمرکي در خراسان رضوي اشاره کرد و گفت : در راستاي توسعه صادرات گمرکات استان ، سيستم کامل و جامع را در اختيار مراجعه کننده ها قرار داده و در اين مورد اظهار کالا و کليه مراحل آن تا پرداخت وجه از راه دور قابل انجام مي باشد .


عاطفي در ادامه با بيان اينکه در حال حاضر سيستم ارزيابي کالا و صدور پروانه صادراتي در محل راه آهن و پايانه صورت مي گيرد ، تصريح کرد : در صورت تقاضاي صادرکننده ، ارزيابي کالاي صادراتي در محل انجام مي شود.
ناظر گمرکات خراسان رضوي افزود : در حال حاضر سيستم براي صادرات انگور ، انار و سالامبور در شهرستان هاي خراسان رضوي صورت مي گيرد و هزينه خدمات آن به حساب خزانه دولت واريز مي شود .
عاطفي با اشاره به صادرات محصولات غيرنفتي در منطقه شمال شرق گفت : صادرات اين محصولات رشد خوبي داشته که در مقايسه با سهم صادرات استان از کل کشور در بخش گياهان دارويي و صنعتي 63/7 درصد ، نساجي و پوشاک 26/7 درصد و کالاهاي کشاورزي 25/46 درصد و صنايع غذايي 30/19 درصد ، قابل توجه مي باشد که 6.38 درصد از کالاهاي صادراتي کشور ، کالاهاي گروه صنعتي است که سهم خراسان رضوي از آن 63/6 درصد است .


وي افزود : 22/3 درصد صادرات کشور پتروشيمي است که سهم خراسان 1/4 درصد و اين امر بيانگر توان بالاي صادرات محصولات صنعتي خراسان است و توجه مسئولان دولتي و بخش خصوصي در سرمايه گذاري فعاليت هاي کلان اقتصادي را مطالبه مي کند .
وي در خاتمه تصريح کرد : در 6 ماهه نخست سال جاري به ميزان 463 هزار تن به ارزش 1970 ميليارد ريال کالاي وارداتي از گمرک ترخيص شده که از لحاظ ارزش و وزن به ترتيب 8 و 61 درصد افزايش را نشان مي دهد .


اولین محموله صادراتی خراسان رضوی به افغانستان ارسال شد
اولین محموله صادراتی خراسان رضوی به طور رسمی از طریق بازارچه مرزی میل 73 به کشور افغانستان ارسال شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی" مهر" در بیرجند ، مسئول گمرکات خراسان رضوی در مراسم افتتاح بخش صادرات گمرک این استان ارزش این محموله را 250 هزار دلار برشمرد و افزود: اولین محموله صادراتی به کشور افغانستان شامل ، آجر ، موتور سیکلت وکاشی می باشد.

غلامرضا نوبخت تصریح کرد: خراسان رضوی به دلیل برخوداری از موقعیت ژئوپولوتیک و جغرافیایی خاص ،همجواری با شهرهای تجاری افغانستان و دسترسی آسان به بازار هدف به عنوان کانون فعالیت های تجاری در شرق کشور محسوب می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید