بخشی از مقاله

نرم افزار و سخت افزار های کامپیوتری در رشته مکانیک خودرو

معرفی نرم افزار AutoCad :

نام نرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود.
این نرم افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است. کاربران اتوکد امکان استفاده از محیطهای دو و سه بعدی را دارند.
در طراحی های صنعتی ، مکانیکی و قطعه سازی نیاز شدیدی به نرم افزارهای طراحی مناسب وجود دارد ، سال هاست که فعالان طراحی قطعات از نرم افزار اتوکد برای طراحی و رسم قطعات مکانیکی استفاده می کنند .
این نرم افزار به عنوان یکی از پایه ای ترین نرم افزارهای مهندسی مکانیک در تمام شاخه ها مطرح می باشد .
این نرم افزار یک مدل ساز دو و سه بعدی است که یادگیری ساده و محیط دوستانه ( User friendly ) ، آن را به یکی از اولین نرم افزارها برای شروع فعالیت دانشجویان مکانیک در زمینه طراحی تبدیل کرده است.
در شاخه تاسیسات مکانیکی برای طراحی دو بعدی ، ایجاد نما و پلان از نقشه های اولیه ، اجرایی و ازبیلت ، فلو دیاگرام موتورخانه و در ویرایش جدید این نرم افزار برای ایجاد کتابخانه های تجهیزات و قطعات و تهیه جدول مشخصات فنی از آن استفاده می شود .
همچنین بسیاری از نرم افزار های دیگر در زمینه تاسیسات و مخصوصاً مدلسازها در محیط این نرم افزار فعال هستند یعنی برای کار با آنها باید ابتدا در این نرم افزار تبحر داشت.
نرم افزار AutoCAD Mechanical 2010 ویژه طراحی قطعات مکانیکی
شرکت Autodesk برای تطبیق هر چه بیشتر ابزارها و امکانات نرم افزارهای خود با نیازهای صنعت اقدام به تولید نرم افزار AutoCAD Mechanical 2010 کرده است . این برنامه علاوه بر دارا بودن تمامی امکانات نرم افزار AutoCAD ابزارهای بسیار بهینه شده ای برای طراحی های صنعتی و مکانیکی دارد .
نرم افزار AutoCAD Inventor 2010 ویژه طراحی قطعات صنعتی
نرم افزار AutoCAD Inventor 2010 برنامه ای برای طراحی و ساخت طرح سه بعدی قطعات و ماشین آلات صنعتی می باشد ، از طریق ابزارها و امکانات بی نظیر این نرم افزار می توانید به راحتی به تولید نمای سه بعدی قطعه دلخواه خود بپردازید .
از دیگر کاربردهای این نرم افزار می توان به امکانات قوی آن در زمینه مدل سازی سه بعدی قطعات اشاره کرد تا بر اساس آن به ساخت قالب و تولید قطعه پرداخت .
نرم افزار طراحی و ترسیم نقشه های مکانیکی و لوله کشی AutoCAD MEP 2010
شرکت Autodesk سازنده نرم افزار اتوکد ، به منظور تطبیق هر چه بیشتر نرم افزارهای طراحی کامپیوتری ( CAD ) ، منطبق با نیازهای مهندسان و طراحان سیستم های مکانیکی ، الکتریکی و لوله کشی نرم افزار AutoCAD MEP 2010 را روانه بازار کرده است .
این نرم افزار از اینترفیس آشنای AutoCAD استفاده می کند ، اما امکانات و ابزارهای آن به شکل فوق العاده ای برای طراحی و نقشه کشی سیستم های مکانیکی ، الکتریکی و لوله کشی طراحی شده است .

نرم افزار اتوکد 2010 نسخه MAP 3D
نرم افزار AutoCAD ویرایش های متفاوتی را برای تطبیق با نیاز مهندسان و کارشناسان رشته های مختلف تهیه و ارائه کرده است . و در این بین نقشه برداران ، جغرافی دانان ، افراد حرفه ای در زمینه GIS و در کل افرادی که با نقشه های مقیاس بزرگ و سه بعدی محیط ها کار می کنند ، فراموش نکرده و برای این افراد نسخه MAP 3D نرم افزار اتوکد 2010 را تهیه کرده است .
نرم افزار AutoCAD Revit Structure 2010 ویژه طراحی ساختمان


یکی از نیازهای مهندسان محاسب و طراحان ساختمانی ایجاد یک طرح کلی و یا ساختاری از ساختمان مورد نظرشان می باشد که بر اساس آن می توان به برآورد و جمع آوری بودجه ، تخمین میزان نیروی کار مورد نظر ، بر آورد نوع مصالح لازم و مواردی از این دست پرداخت .
نرم افزار AutoCAD Revit Structure Suite 2010 می تواند به راحتی چنین طرحی را از یک ساختمان ایجاد کند .


نرم افزار AutoCAD Architecture 2010 ویژه معماران
این نرم افزار ویژه طراحی سریعتر ، نقشه های معماری تهیه شده است ، نرم افزار AutoCAD Architecture 2010 دارای همان ظاهر نرم افزار اتوکد است اما با امکانات بسیاری برای راحتی بیشتر طراحان نقشه های ساختمانی و معماران .


هر چند این نرم افزار ابزارها و امکانات جدیدی برای ترسیم نقشه های ساختمانی دارد ، اما افرادی که حتی کمی با نرم افزار اتوکد کار کرده باشند می توانند به راحتی با این نرم افزار به طراحی و نقشه کشی بپردازند .
آموزش نرم افزار AutoCad:
ردیف حجم
درس 1
4,088 KB
درس 2
3,744 KB
درس 3
3,664 KB
درس 4
4,331 KB
درس 5
3,890 KB
درس 6
3,609 KB
درس 7
3,508 KB
درس 8
3,292 KB
درس 9
4,529 KB
درس 10
2,963 KB
نمایی از محیط نرم افزار:



Adams :
معرفی نرم افزار adams:
یکی از قوی ترین ( و شاید بی رقیب ترین ) نرم افزار های موجود در صنعت و حتی در مراکز تحقیقی، نرم افزار Adams ، MSC است. این نرم افزار حدود 25 سال پیش توسط جمعی از نخبگان دانشگاه میشیگان به نگارش در آمد و تا به امروز توانسته است جایگاه قابل توجهی در صنعت به دست آورد.
این نرم افزار با قابلیتهای بسیار متنوع و بالای خود، مهندسان را در ایجاد ، آزمایش ، بررسی و بهینه کردن طرح های سیستم های مکانیکی قبل از رسیدن به پیش ساخت فیزیکی یاری می کند. با بهره گیری از بخش های مختلف در نظر گرفته شده در این نرم افزار، می توان با شبه سازی حرکتی سیستم مکانیکی، تست سینماتیکی سیستم، اندازه گیری نیرو های وارد بر اتصلات، Clearance ها و بر خوردها، اندازه موتور و عملگر و... ، عمر قطعه در چرخه ی کاری را تعیین نمود و مکان دهی قطعات را به صورت بسیار دقیقی انجام داد. همچنین بررسی کنترلی و ارتعاش سیستم ها و امکان انجام تست ها برای قطعات قابل انعطاف از امکانات منحصر به فرد گنجانده شده در این مجموعه است.
نرم افزار Adams به سه بخش تقسیم می شود :
1)بخش اصلی یا مرکزی نرم افزار
2)بخش فرعی موضوعی
3)بخش مختص صنعت
البته قسمت دیگری به نام قسمت رابط نیز برای تبدیل و یا حتیaddins کردن برنامه به نرم افزار های دیگر (مثل MATLAB ،CATIA ، ProE ، Ansys و...) وجود دارد.
بخش اول نرم افزار که هسته ی اصلی آن نیز به شمار می رود، از سه بخش تشکیل می شود:
Adams/view : این بخش شامل مدلسازی سه بعدی، تعریف قید ها و مفصل های مختلف، انیمشن سه بعدی، نمایش نیروها، جابه جایی ها و تنش های مدل، Export نتایج به شکل های استاندارد Fatige ، FEA و...می باشد.
Adamas/Solver : این بخش عهده دار حل عددی سیستم دینامیکی طراحی شده (با استفاده از روش اولر- لاگرانژ ) در بخش های مختلف است. قابلیت جالب این بخش، حل معادلات غیر خطی با استفاده از حل کننده های مختلف است.
در نسخه های قدیمی نرم افزار، از کلاس های Fortran در حل معادلات استفاده می شد که در سیستم های پیچیده، موجب کند شدن شبه سازی می شد ( با این حال Adams همواره دارای سریع ترین حل کننده های عددی نسبت به رقبای خود بوده است). اما از نسخه 12 نرم افزار به بعد، به تدریج کلاس های پر سرعت ++ C استفاده شدند که در آخرین نسخه به کمال خود رسیده اند به طوری که سرعت حل در آن ها به 5 تا 7 برابر این سرعت در نسخه های پیشین می رسد . اهمیت این موضوع هنگامی آشکار می شود که سیستم پیچیده ای نیاز به شبیه سازی و یا بهینه سازی داشته باشد. به طوری که سیستمی که در گذشته در 20 ساعت اجرا می شد، در حال حاضر در کمتر از 5 ساعت شبیه سازی می شود. نکته ی دیگر، بهره گیری نسخه ی جدید نرم افزار از روش جدید HHT برای حل معادلات دینامیکی است. این روش به طور مستقیم بدون تبدیل معادله ی مرتبه ی دو به مرتبه ی یک، معادلات را حل می کند.
قابلیت دیگر موجود در نرم افزار، بهره گیری از قابلیت های برنامه نویسی در این بخش است.
Adams/Postprocessor : این بخش از نرم افزار، نتایج به دست آمده از بخش های مختلف را نمایش می دهد. نمایش به صورت نمودار های سرعت، شتاب و ... ، کانتور های المان محدود و Flexible Bodies ، نمایش نمودار های پردازش سیگنال و Signal Processing و... از توانایی گنجانده شده در نرم افزار است.
بخش دوم نرم افزار شامل زیر بخش های مختف در زمینه های مختلف مهندسی مکانیک است. هر یک از این زیر بخش ها، به کمک هسته ی اصلی نرم افزار، قابلیتهای طرح را به وسیله ی اضافه کردن خاصیت جسم غیر صلب به مدل، بالا می برند. از جمله این قابلیت ها می توان به سنسورها، عملگرهای کنترلی و هیدرولیکی، خواص ارتعاش و... اشاره کرد.
در بخش سوم، این نرم افزار با استفاده از قابلیت برنامه نویسی موجود در هسته، اقدام به تولید شبهGUI هایی برای انجام کارهای اختصاصی موجود در صنایعی چون اتومبیل، هوا، فضا و راه آهن کرده است. این بخش به مهندسان اجازه می دهد که طرح خود را با بخش های پیش فرض استاندارد موجود درنرم افزار، به سرعت آزمایش کنند.


:Visual Nastran
Visual Nastran یکی ازنرم افزارهای تحلیلی مهندسی مکانیک می باشد که توسط شرکت MSCتهیه شده است و امکان شبیه سازی مکانیزم ها و انجام تستهای دینامیکی ،تحلیل تنش وکرنش بر اساس معیار (Von-Mises)و تحلیلهای حرارتی درفضای آن فراهم شده است ،درواقع این نرم افزارنسخه تکامل یافته نرم افزارمعروف Working Model می باشدکه پس ازرفع محدودیتهائی که کاربران Working Model با آن دست به گریبان بودند و همچنین افزودن چندقابلیت ویژه ( علاوه برتحلیل دینامیکی) بعنوان یک نرم افزار تحلیلی کامل درمیان نرم افزارهای مشابه خود نمائی می کندبرخی ازقابلیتهای این نرم افزار به شرح ذیل می باشد:
امکان اعمال شرایط طبیعی (و درموارد خاص شرایط آزمایشگاهی) برروی مدل تحلیلی مانند :اعمال شتاب جاذبه ، تعریف مقادیری برای ضریب اصطکاک و ضریب جهندگی و...
امکان بررسی برخورد فیزیکی مدلهای تحلیلی
• قابلیت مدلسازی وتحلیل مکانیزمهای شامل نوارنقاله ، چرخدنده ، تسمه و قرقره
• امکان انتقال مدلهای طراحی شده درمحیط نرم افزارهایی همچون :SolidEdge ، pro/Engineer، MechanicalDesktop، SolidWorks ،به فضای کاری این نرم افزاربصورت مستقیم وبدون نیازبه تبدیل فرمتها توسط کاربر
• قابلیت عملکرد قیدها بر حسب نیاز کاربر
• امکان تحلیل تنش (Stress Analysis)
• بررسی پدیده کمانش (Buckling)
• امکان اعمال انواع بار های استاتیکی و دینامیکی
• امکان بررسی مدل تحلیلی از دیدگاه ارتعاشات
• قابلیت انجام تحلیل حرارتی
• امکان ارتباط با نرم افزارهای Matlab,Excle
موارد کاربرد MSC Visual Nastran:
قابل استفاده برای اساتید و دانشجویان فنی و مهندسی مکانیک , مهندسی رباتیک , مهندسی پزشکی عمران , قالب سازی , ساخت و تولید و ...
همچنین برای اسا تید و دانشجویان علوم پایه از قبیل فیزیک و ریاضی در دروس فیزیک عمومی 1 , توابع ریاضی , حرکت اجسام نیروی اصطکاک , برخورداجسام و ... می تواند کاربرد داشته باشد.
تعیین برخی از خصوصیات مواد درNastran MSC Visual:
برای یک حجم سه بعدی می توان خصوصیات زیر را با انتخاب ماده مورد نظر بوسیله نرم افزار و برای یک جسم دلخواه و فرضی تعیین کرد:
ضریب فنریت برای اجسام
ضریب حرارتی مواد
ضریب اصطکاک برای اجسام
ضریب مقاومتی مانند مدول یانگ و ....
تعیین وزن و چگالی مواد و اجسام
تعیین و تغییر مرکز جرم اجسام
تعیین سرعت خطی وزاویه ای
آنالیز و تحلیل تنش احجام
اعمال نیرو , گشتاور , تکیه گاه و... برای تحلیل تنش مقاومتی اجسام
کاربرد نرم افزار در صنعت:
این نرم افزار در صنایع مختلف بعنوان یک سیمولاتور یا شبیه ساز بسیار قوی بکار میرود در زیر به چند مورد از کاربرد این نرم افزار در صنعت اشاره شده است :
در مهندسی هوا- فضا : در پرتاب یک موشک به یک هدف مشخص لازم است که سه پارامتر زاویه اولیه موشک , سرعت اولیه و وزن آن مورد توجه قرار گیرد که با تغییر هر یک از موارد فوق و شبیه سازی آن در نرم افزار می توان مدل , زاویه وسرعت مورد نظر را تعیین کرد و این امر موجب صرف جویی در ساخت و تست این موشک می شود.
شبیه سازی خطوط تو لید مورد استفاده در صنایع مختلف تولیدی وقطعات قبل از تولید و یا تغییر ویژگی های خطوط تولید و قطعات و مشاهده تغییرات ایجاد شده در آن بوسیله این نرم افزار که این امر موجب کاهش چشمگیر هزینه های تولید می شود .
ساخت چرخدنده های درگیر : در صنعت ساخت و تست چند چرخ دنده درگیر مشکل میباشد که آیا این چرخدنده ها نسبت به هم میتوا نند کار کنند یا گیرپاژ میشود و ...
برخی دیگر از شبیه سازی های معمول این نرم افزار در زیر ارائه شده است:
شبیه سازی حرکت یک بیل مکانیکی
شبیه سازی مدل یک پیستون
شبیه سازی مدل چرخد نده خورشیدی

مهندسی رباتیک و قید گذاری:
در مهندسی رباتیک قید گذاری و شناخت قیدها و درجات آزادی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این نرم افزار با قیدهای مختلفی که دارد از جمله قیدهای ثابت , محوری, دورانی , فنری و ... میتواند کمک شایانی در طراحی و ساخت مکانیزم ها و ربات ها داشته باشد .
در پایان هر عملیات شبیه سازی می توان اطلاعات حاصل از شبیه سازی را بصورت نمودار و یا بصورت عددی مشاهده کرد .



مقایسه نرم افزار Visual Nastran و ADAMS :
نرم افزار V.N.که در واقع نسخه تکامل یافته از سری نرم افزارهای Working Modelاست،یکی از پراستفاده ترین ابزارهای تحلیل سینماتیکی و دینامیکی حرکت اجسام می باشد که در آن قابلیت های ترسیمی نسبتا ساده ای وجود دارد تا با کمک آنها به مدلسازی پدیده مورد نظر پرداخته و با اعمال قیود و شرایط خارجی (نیرو و گشتاور) و خصایص فیزیکی خود جسم (وزن، ممان اینرسی، ضرایب اصطکاک و الاستیسیته و...)به امر تحلیل، به طور نزدیک به واقعیت بپردازیم.این نرم افزار قابلیت خواندن از نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی نظیر Solid Work را دارد که کمک می کند جسم مدل شده از خواص هندسی یکسان با پدیده مورد مطالعه برخودار باشد. خروجی این نرم افزار موارد مختلفی از جمله نمودارهای مکان، سرعت، شتاب، نیروهای بین اعضا، خطاهای عملکرد و ... است.نرم افزار ADAMS این قابلیت ها را در برخی از لینک های خود دارد(مانند ADAMS view ) اما ویژگی های منحصر به فردی در آن گنجانده شده که یکی ورود مدلی به محیط کاری نرم افزار است که از تطابق فوق العاده یا حتی کامل با سیستم واقعی(یا در حال طراحی) برخوردار می باشد و مورد دیگر تحلیل "ریز المانی" قطعات وتحلیل هر نقطه از جسم و مهم تر، توامان دینامیکی و تنشی پدیده است که به مدد ارتباط بین نرم افزاری عالی که در ADAMS وجود دارد، ممکن شده است. حتی ADAMS با خودV.N. در ارتباط است و از طرفی به دلیل ارتباط با نرم افزارهای محاسبات ریاضی همچون MATLAB با تحلیل های دقیق تری در آن روبرو هستیم. همچنین این نرم افزار دارای حوزه های کاری متنوع نظیر خودرو، قطار و حتی هواپیما (ADAMS Aircraft ) است.بنابراین برای یک کار دقیق، برای استفاده در واقعیت و نیز "همه جانبه"ی مهندسی، ADAMS شاید بهترین گزینه باشد.

Catia :

معرفی نرم افزار:
قوی ترین نرم افزار طراحی، مهندسی ( تحلیل ) و تولید با کمک کامپیوتر
کتیا
نرم افزار کتیا نرم افزاری قوی برای طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD )، مهندسی ( تحلیل ) به کمک کامپیوتر ( CAE ) و ساخت به کمک کامپیوتر ( CAM ) از سیستمهای مطرح روز دنیا در صنایع هوافضا ( هواپیما سازی )، دریائی، عمران (ساختمانی)، خودرو سازی، طراحی سازه، ادوارات صنعتی، کارخانجات لوازم خانگی و ... که از این نرم افزار در پرسه های طراحی صنعتی خود استفاده می کنند. از نتایج استفاده این نرم افزار میتوان کاهش زمان طراحی، کاهش خطا در طراحی، بهینه کردن طرح کاهش زمان تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش سود دهی را نام برد.
در ایران این نرم افزار ابتدا توسط شرکتهای خودروسازی ایران خودرو (IRAN Khodro) و سایپا (SAIPA) خریداری شد. پس از یاد گیری این نرم افزار توسط مهندسین این شرکتها این نرم افزار به محبوب ترین نرم افزار مهندسی کشور در میان مهندسین و دانشجویان مبدل شد به طوری که هم اکنون از این نرم افزار در صنایع مختلف در ایران استفاده می شود.
کاتیا یا کتیا
کتیا ویرایش 5 ( CATIA V.5 ) یک یکپارچگی مناسب و قدرتمندی بین منابع انسانی و ابزارها و روشها و منابع های طراحی، مهندسی و ساخت در یک فرآیند کامل را ایجاد می کند. از توانمندیهای برجسته دیگر این نرم افزار: پرورش خلاقیت و نوآوری، به اشتراک گذاشتن دانش فنی در فرآیندها ارتباط مستقیم بین طرح سه بعدی مجازی و محصول واقعی و کاهش حلقه های طراحی و ساخت را نام برد.
کلید واژه : CATIA ، PLM ، مدل ، 3D, 2D ، طراحی، مهندسی، ساخت
• مقدمه
PLM Solutions ( Product Lifecycle Management )
به مجموعه ابزارها و روشهائی اطلاق میگردد که هدف آن حمایت از چرخه حیات تولید در زمینه های مختلف طراحی ، مهندسی و ساخت می باشد. این چرخه میتواند از یک یا چند فاز زیر تشکیل شده باشد:
بازاریابی، اتود زدن، نمونه اولیه، مدل کردن، آنالیز کردن، ساخت، بازنگری مهندسی، تبادل اطلاعات در کار تیمی فروش.
PLM ارائه شده توسط شرکت Dassault System ارائه شده توسط نرم افزارهای این شرکت قابل دست یابی است ، شامل نرم افزارهای زیر میباشد:
CAA V.5 ، SmarTeam ، ENOVIA ، DELMIA ، CATIA

DELMIA: Digital Enterprise Lean Manufacturing Interactive Application
ENOVIA: Enterprise in Ovation VIA
CAA V5: Component Application Architecture Version .5

که نرم افزار CATIA پایه و اساس دیگرنرم افزارهای بالا میباشد و حجم زیادی از فعالیت PLM در این نرم افزار صورت می گیرد که در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

در تولید سنتی وقتیکه یک طرح تعریف میشود، ابتدا باید یک طراحی مقدماتی صورت بگیرد تا یک نمونه اولیه از آن در کارگاه ساخته شود و بعد این طرح باید چندین بار دوباره طراحی و بهینه و . . . روی آن صورت گیرد تا رضایت مشتری یا نیاز بازار تأمین شود؛ که این سیکل زمان و هزینه زیادی را در برخواهد داشت. اما با استفاده از راه حل PLM میتوان کل سیکلها را به دو سیکل رساند( شکل1 ). چون کل طرح را میتوان در نرم افزار پیاده کرد و با امکاناتی که نرم افزار در اختیار میگذارد یکبار از ابتدا مطرح شدن طرح، طراحی، بهینه سازی و . . . حتی بازاریابی محصول را در دنیای مجازی نرم افزار با دقت و سرعت بالا انجام گیرد و بعد از جلب رضایت مشتری یا رفع نیاز بازار، طرح را برای ساخت به خط تولید واقعی ارسال نمود؛ حتی میتوان مشکلات حین طراحی و ساخت محصول و حتی خط تولید آن و تبلیغات و . . . را در این نرم افزار یافت،و نیز برای کاهش هزینه، وزن ، کاهش ضایعات و طراحی نسل بعدی محصول را برنامه ریزی نمود. در کل کاهش زمان طراحی و ساخت، عرضه سریع محصول به بازار رقابت از اثرات مهم این روش میباشد.

3 تعریف:
• CAD : طراحی و مدلسازی بکمک کامپیوتر. در اختیار قرار دادن ابزارهای بسیار قدرتمند مدلسازی احجام ( Solid ) و رویه ( Surface ) و . . .
• CAM : ساخت بکمک کامپیوتر. تهیه برنامه های ماشینکاری برای انواع ماشینهای CNC در محیطی سه بُعدی و قدرتمند و . . .
• CAE : مهندسی باکمک کامپیوتر. ارائة ابزارهای شبیه سازی و رفتارهای فیزیکی محصول، خط تولید و مونتاژ و تحلیل های مهندسی آنان و . . .

شکل-نمودار رشد CATIA V5

ویژگیهای اصلی نرم افزار:
• نگهداری تاریخچة تهیة مدل ( History ) : این امر سبب میگردد تا بتوان با حداکثر قدرت به ساخت و مدیریت مدلها پرداخت ( میتوان مکان عملیات را جابجا و یا آنان را موقتاً بی اثر نمود. بعنوان مثال میتوان اثر یک فیلد را خنثی کرد. )


• برخورداری از قابلیت پارامتریک و فرمول پذیری ( Parametric ) : با این خاصیت میتوان ابعاد یک مدل را بصورت وابسته به مقادیر دیگر ترسیم نمود و در صورت تغییر در پارامترهای اولیه مدل بهنگام میگردد.


• سرعت بالا ( Real Time ) : مشاهده شدن تغییرات بصورت همزمان. بعنوان مثال تغییر در سایز یک مکعب و یا دوران آن در حالت Shade در هنگام اجراء سایر دستورات.


• هوشمندی ( Intelligent ) : سبب میگردد تا با بکارگیری الگوریتمهای پیشرفته کمک شایانی به کاربر نماید تا با حداقل عملیات به هدف مورد نظر دست یابد.


• گرافیک بسیار بالا ( Advance Interface ) : یکی از ایرادهای اصلی اکثر نرم افزارها، نداشتن محیط راحت و قوی گرافیکی است. محیط راحت و کاربرپسند کتیا سبب میگردد تا کاربر براحتی خواسته های خویش را مهیا سازد.
• از دیگر ویژگیها میتوان قابلیت جابجائی آسان و سریع بین محیط ها، سرعت بالای واکنش نرم افزار در برابر عملیات صورت گرفته، مدیریت بر فعالیتهای مربوط به طراحی، خروجی با فرمتهای مختلف، قابلیت تبادل اطلاعات بین دیگر نرم افزارهای CAD و حتی کاربر میتواند یک محیط دلخواه کاری با آیکونهای مورد نیاز خود، طراحی کند.
قابلیت های نرم افزار کتیا شامل:
• طراحی قطعات
• مونتاژ قطعات
• طراحی سطوح
• نقشه کشی
• شبیه سازی
• ورق کاری
• طراحی سازه
• قالب سازی
• ماشین کاری
• تهویه مطبوع
• ایجاد روابط ریاضی
• برنامه نویسی
• لوله کشی
• مدیریت پروژه ها
• مدیریت کارخانجات
• و ...
برای آشنائی بیشتر با قابلیت های نرم افزار باید ابتدا با محیط های این نرم افزار آشنا شوید:
محیطهای نرم افزار CATIA V.5 را میتوان به دسته بندیهای اصلی زیر تقسیم نمود :
• Mechanical Design
• Shape Design & Styling
• Product Synthesis


• Analysis
• Equipment & Systems Engineering
• NC Manufacturing
• Plant

1- Mechanical Design
در این دسته محیط کاربر میتواند با دستورات خیلی ساده و کاربردی طرح را مدل ( 3D/2D ) کند البته بصورت حجم، چه یک قطعه باشد یا یک مجموعه مونتاژی بزرگ مثل هواپیما این دسته محیط شامل بیش از 10 محیط کاربردی میباشد که مهمترین آنها؛ مدلسازی قطعه و مونتاژ آنها، تهیه نقشة 2D از مدل 3D یا رسم نقشة 2D ، ورقکاری، طراحی سازه، تلرانس گذاری،طراحی جوش و طراحی قالبهای پلاستیکی و... . در زیر شرح مختصر بعضی از این محیطها بیان شده است.
1.1. Sketcher
در این محیط طرح دو بعدی اولیه هر مدلی تولید می شود به نحوی که برای طراحی هر مدلی ابتدا باید وارد این محیط شد و نقشه دو بعدی مدل را ترسیم کرد.

1.2. Part Design


این محیط شبیه به محیط های مدل سازی در سایر نرم افزار های طراحی مکانیکی می ماند و در آن قطعه از نظر خصوصیات مکانیکی به صورت سه بعدی طراحی می شود. کاربر با امکاناتی که این محیط در اختیارش گذاشته است به آسانی میتواند با سریعترین روش از یک قطعه طراحی شده، مدل 3D تهیه نماید تا در محیط های دیگر از آن نمای 2D و 3D مونتاژی تهیه نماید یا آنالیز روی آنها صورت گیرد. از توانمندیهای این محیط کاربری آسان و کاربردی، محیط قابل لمس برای کاربر، قابلیت ویرایش و بازسازی آسان و سریع، قابلیت جابجائی دو طرفه با محیط های 3D دیگر نرم افزار و قابلیت ذخیره سازی با فرمتهای مختلف نام برد.
1.3.Assembly Design
کاربر میتواند قطعات طراحی شده در محیط Part Design را در این محیط با دستورات آسان و کاربردی، مجموعه را مونتاژ نماید همانند یک کارگاه مونتاژکاری حتی میتوان از این محیط به محیط تهیه مدل برگشت تا مدل را ویرایش کرد و دوباره برگشت بدون آنکه از محیط CATIA خارج شد. این امر برای طرحهائیکه بصورت ابداع و اختراع میباشند و قطعات متناسب همدیگر باید طراحی شوند، خیلی کاربردی خواهد بود.


کاربر براحتی ( چه دستی و چه حرفه ای ) قطعات طراحی شده ( مدل شده ) را به این وارد کند تا کارهای مونتاژ روی آنها انجام دهد. یکی از این فعالیتها، آنالیز حجمی روی مجموعه میباشد مانند برخوردها، تماسها و لَقی های بین قطعات میباشد. دارای کتابخانه قطعات استاندارد میباشد و حتی کاربر هم نیز میتواند برای خودش یک کتابخانه از قطعات تهیه نماید. تهیه خودکار لیست قطعات بهمراه مشخصات آنها از دیگر تانمندیهای این محیط میباشد.





1.4. Sheet Metal Design
کاربر در اینجا میتواند یک طرح ورقکاری شده را مدلسازی نماید و در انتها هم میتواند گستردة ورق بکار رفته را محاسبه نماید. در این محیط انواع دستورات خم و استمپهای موجود میباشد و حتی کاربر میتواند برای طرح خود سنبه و ماتریس طراحی کرده و در این محیط بکار برد.
محیط اصلی طراحی بدنه هواپیما می باشد. این محیط توسط مهندسین هوافضا برای طراحی قطعات مختلف هواپیما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


1.5. Drafting
کاربر میتواند در این محیط نقشه های 2D مورد نیاز خود را تهیه نماید که به دو روش زیر صورت میگیرد:
Generative : در این حالت با موجود بودن مدل 3D ، کاربر هر نمای دلخواه و استاندارد مورد نیاز خود را تهیه نماید و با هوشمند خود محیط، کاربر هر نوع برش و عملیات دیگر را روی نقشه ها میتواند انجام دهد و حتی با تغییر در مدل 3D ، این تغییرات در نقشه بطور خودکار انتقال داده میشود. در این روش عملاً رسم نقشه مفهوم نداردو خود نرم افزار رسم مینماید.
Interactive : در این حالت کاربر میتواند با توجه به امکانات رسم، نقشۀ 2D مورد نیاز را رسم نماید و حتی محیط نیز خودش به کاربر کمک میکند که نماها رسم شده را کامل نماید. مثلاً با رسم سه نمای استاندارد نمای ایزومتریک را تهیه کرد.
1.6. Structure Design



محیط طراحی سازه یکی دیگر از محیط های جذاب و کاربردی این نرم افزار میباشد.کاربر به آسانی و سرعت زیاد میتواند طرحهای سازه ای خود را در آن مدل کند. کاربر با انتخاب مقطع سازه خود از کاتالوگ مربوطه و انتخاب محل قرار گرفتن سازه، خیلی سریع و با دقت بالا طرح خود را مدل کند. استانداردهای موجود DIN, AISC, EN, OTUA شامل انواع مقاطع استاندارد میباشد.
این محیط، بیشتر توسط مهندسین عمران برای طراحی سازه ها بصورت استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد و به جهت قابلیت گرافیکی بالای این نرم افزار در جهان به شدت مورد استقبال مهندسین عمران قرار گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید