بخشی از مقاله

شيوه هاي بازاريابي براي فيلم «مارمولك»
معجزه تبليغات حداقل!
تبليغات براي فيلم هاي سينمايي در ايران هنوز از الگوهاي چند دهه پيش پيروي
مي كند. پاييز گذشته، وقتي براي نخستين نمايش جنان “ارباب حلقه ها 3 : بازگشت پادشگاه ” در نيوزلند،‌ هواپيمايي منقش به تصاير اين فيلم به عنوان يك حربه تبليغاتي نو به پرواز درآمد، چيزي جز افسوس براي طولاني تر شدن فاصله ميان ايده هاي تبليغاتي سينماي روز جهان با آنچه در ايران با اين عنوان خوانده مي شود، بر جاي نماند.

با اين مقدمه كوتاه، مي توان گفت اطلاع رساني و تبليغ فيلم هاي سينمايي معمولا از مرحله تدارك توليد آغاز مي شود و تا اكران عمومي ادامه دارد. اولين مواد تبليغي، عكس هاي تست گريم پيش از آغاز فيلمبرداري و سپس عكس هايي از صحنه و پشت صحنه فيلم فيلم ها هستند. به اضافه، فهرستي از عوامل ساخت فيلم و خلاصه داستاني - معمولا چند جمله اي كه خط داستاني فيلم را شرح مي دهد در مطبوعات منتشر مي شود.
اما وقتي اولين مواد تبليغي مذكور براي فيلم “مارمو

لك” ديرتر از عرف در معرض ديد قرار گرفت، مي شد حدس زد “پرده پوشي و پرهيز از تبليغ مستقيم “ ايده مورد نظر تهيه كننده فيلم خواهد بود. اين حربه اي است كه طي دهه 1990 از دل نظام توليد استوديويي فيلم در آمريكا، “هاليوود”، برآمد و هدف از اجراي آن ايجاد كنجكاوي حداكثر نزد مخاطبان، رساندن آن به يك نقطه اوج و سپس برداشتن فيلترهاي اطلاعاتي در زمان مناسب براي ايجاد يك موج عظيم تبليغاتي بوده است

. اين شيوه هر چند به شكل گسترده در هاليوود اعمال نمي شود، ولي طي سالهاي اخير در ايران باب شده است. ضمن آن كه انتقال اطلاعات نادرست يا ناكافي درباره مضمون و فضاي فيلم براي ايجاد شوك به مخاطبان هنگام نمايش چاشني آن مي شود. اين از معدود ايده هاي تبليغ رواني است كه سينماي ايران همسو با تحولات جهاني از آن بهره مي برد. درباره “مارمولك” هم اين حربه به كار رفت. تا زمان نخستين نمايش فيلم در جشنواره فيلم فجر (بهمن ماه 82) اطلاعاتي درباره فرورفتن شخصيت

“رضا مارمولك“ (با بازي “پرويز پرستويي”) در كسوت يك رواحني منتشر نشد و اين اتفاق در فيلم چنان شگفت آور بود كه پس از سالها در مقابل سينماهاي جشنواره صف هاي طويل شكل گرفت و كار به اختصاص سانسهاي فوق العاده رسي. هوشمندي “منوچهر محمدي” (تهيه كننده و پخش كننده فيلم) آن بود كه اكران نوروزي را براي “مارمولك” در نظر گرفت تا از موج رواني جامعه كه بواسطه انتقال شفاهي و كتبي مضمون فيلم شكل گرفته بود،‌بهره گيرد، اتفاقي كه در سال 1381 براي فيلم “من ،‌ترانه 15 سال دارم” افتاد و

علي رغم بي بهره بودن از جذابيب هاي ظاهري مانند ستاره هاي مشهور و داستان عامه پسند، اين فيلم يه يكي از پرفروش ترين هاي سال تبديل شد. در فاصله تقريباً يك ماهه بين پايان جشنواره تا زمان مقرر آغاز اكران، تبليغ فيزيكي چنداني براي فيلم انجام نشد. نه از آگهي هاي مطبوعاتي چنداني اثري بود، نه از تبليغ محيطي مثل بيلبوردها و پانل هاي تبليغاتي. در عوض، انتخاب شعار “نوروز جايي نرويد ... “مارمولك” مي آيد كه بر معدود آگهي ها و بيلبوردها، با قيد امري موجود در خود،‌كنجكاوي مخاطباني را برانگيخت كه در جريان موج رواني پس از جشنواره قرار نگرفته بودند. با نزديك شدن زمان اكران ، پخش آنونس هاي فيلم در سينماها نيز آغاز شد و البته كمتر كسي انتظار داشت فيلمي با موضوع فرورفتن يك سارق در كسوت روحانيت از امكان پخش تيزرهاي تلويزيوني بهره مند شود.

بنابراين تهيه كننده فيلم با بهره گيري حداكثر از تبليغات رواني و حداقل از تبليغات مستقيم معمول (رسانه اي و محيطي) و با اطمينان از جذابيت شگفت انگيز داستان به استقبال اكران فيلم رفت. جالب است كه پوسترها و پلاكاردهاي تبليغاتي فيلم هم به انتقال نادرست اطلاعات ادامه دادند؛ تصويري از “پرويز پرستويي؛ با گريمي متفاوت از آنچه در اكثر دقايق فيلم مي بينيم، در كنار ديواري،‌به رنگ آبي كه سايه يك “مارمولك” بر آن نقشه بسته است، هيچ نشاني از جابه جايي شمايل او از يك دزد سابقه دار به يك رواحني محبوب نداشت. اين حركت، احتمالاً براي جلوگيري از بروز تبليغات فرامتني و ثانويه نيز صورت گرفت، چيزي كه در نهايت بروز كرد و به تأخير در نمايش فيلم انجاميد

.
يك روز پيش از آغاز اكران “مارمولك” در تهران به توصيه يا دستور نهادي نامعلوم، نمايش فيلم متوقف شد و هر چند اين اتفاق با ايام نوروز و تعطيل نشريان همزمان بود، ولي در ميان مردم بازتاب وسيعي يافت. حتي چند شبكه ماهواره اي فارسي زبان خبرها و تحليل هايي - اغلب نادرست - درباره اين موضوع به روي آنتن فرستادند و پس از تعطيلات هم نشريات به استقبال اين اتفاق رفتند. “مارمولك” ،

به هر دليل، پس از پايان ماه صفر و از دوم ارديبهشت در حالي به نمايش درآمد كه به دليل فضاي رواني مضاعف ايجاد شده، بسياري از تماشاگران بليت ها را پيش خريد كرده بودند. اين اتفاق كم سابقه اين بار باعث شد در هفته اول نمايش، بليتي در گيشه تعدادي از سينماها در سانس هاي صبح و بعدازظهر باقي نماند و فروش فيلم در 5 روز نخست به 150 ميليون تومان برسد. همزمان با اكران عمومي فيلم،‌سايت اختصاصي آن هم آغاز به كار كرد تا كاربران به اطلاعات دلخواه درباره فيلم دسترسي داشته باشند. شايد اين جملات “منوچهر محمدي” ،‌تهيه كننده فيلم در پاسخ به اين سؤال كه چرا “مارمولك” تبليغات تلويزيوني ندارد، گوياي همه چيز باشد: “خودمان درخواست نداديم، يعني فيلم را با حداقل تبليغات،‌اكران كرديم.

سه سال پس از معرفي باستان “باريلا” Barilla به بازار آمريكا در سال 1996 ، اين برند به پاستاي شماره يك اين كشور تبديل شد.
اين دستاورد با در نظر گرفتن رقابت تنگاتنگ بازار پاستا و ماكاراني آمريكا چيز بدي نيست: San Giorgia, Muellers, Ronzoni و American Beauty پيشتاز پيشين بازار پاستا Ronzoni بود كه به شركت Hershey Foods تعلق داشت. اين شركت به رغم ماشين بازاريابي رعب انگيزش حريف “باريلا” نشد. مي توان راز موفقيت اين پاستا را در تيزرهاي 30 ثانيه اي تلويزيوني اش يافت:‌يك زن آمركيايي به يك غريبه ايتاليايي نگاه مي كند كه برايش پاستا “باريلا” سرو مي كند و در پس زمينه، آواز “آندري بوچلي“ Andrea Bocelli شنيده مي شود.

امروزه “باريكا” 17 درصد بازار پاستاي خشك آمريكا را در چنگ دارد كه بيش از دوبرابر سهم بازار رقيبش Ronzoni (هفت درصد) است. اكثر آگهي هاي تلويزيوني مي كوشند به منظور ايجاد وفاداري مصرف كنندگان نسبت به محصول،‌با آنها ارتباط صميمي برقرار كنند.
در نتيجه در اكثر تيزرهاي تبليغاتي نوعي احساس “گرمي و صميميت” حس مي شود كه هدفش دلباخته كردن مصرف كننده به برند مورد نظر است. اين رويكرد هيچ ايرادي ندارد، به شرط آن كه يك عنصر ديگر بيافزاييد:‌اعتبار! اعتبار “باريلا” در چيست؟ آن راز در تيزر و روي بسته هايش فاش شده است: پاستاي درجه يك ايتاليا!

اگر اعتبار را از تيزر حذف كنيد، آنچه باقي مي ماند صرفاً تصاويري زيبا، دلفريب و رمانتيك است. اكثر تبليغات، بخصوص تبليغات تلويزيوني همين گونه است. سي ثانيه پرهزينه براي ارائه يك پيشنهاد به بيننده تباه مي شود، بدون آن كه با ذكر اعتبار برند از مصرف كننده بخواهد اين پيشنهاد را جدي بگيرد. آگهي دهندگان اغلب علت و معلول را اشتباه مي گيرند. مسلماً هر آگهي دهنده مي خواهد كه مصرف كننده شيفته برندش شود و مي خواهد ارجحيت و وفاداري برند و ساير خصوصات آبكي ديگر ايجاد كند. اين معلولي است كه آگهي دهنده مي خواهد پديد آورد، اما علت چيست؟
آنچه عامل ايجاد معلول مورد نظر مي شود؛ اشكال اعتبار برند است.

در مورد باريلا. مصرف كنندگان با ديدن آن تيزرها پيش خود فكر مي كردند؛ لابد خوب است چون پاستاي درجه يك ايتالياست. نه اين كه: لابد خوب است چون شركتش تيزر جالبي پخش كرد.
تقريباً پشت هر برند موفق، جنبه اي از اعتبار محصول و توليد كننده آن نهفته است: اولين برند در يك مقوله ( كوكاكولا (Coca Cola اولين برند در بخشي از مقوله (مرسدس بنز Benz- Mercedes و ساير اتومبيل هاي گرانقيمت )، نخستين برندي كه مدعي يك خصوصيت خاص شد ( وسايل نقليه ولوو Volvo و ايمني )، نخستين برندي كه از سوي يك طرف ثالث متنفذ حمايت شد ( خمير دندان كرست Crest و انجمن دندانپزشكي آمريكا) يا برندي پيشتاز در كشوري كه در يك مقوله شهره است (باريلا و ايتاليا).

اما پس از آن كه برندها شناخته مي شوند، آگهي دهندگان شيفته خود مي شوند و اعتبار محصولشان را كنار مي گذارند و اين اشتباه بزرگي است. اعتبار همان چيزي است كه برند را مي سازد و همواره بايد در تبليغات و بازرايابي برند ايفاي نقش كند.

چه چيزي برند فدرال اكسپرس Express Federal را جان بخشيد؟ اين شعار: آنگاه كه مطلقاً و حتماً لازم است چيزي شبانه به دستان برشد. در واقع فدرال اكسپرس اولين پيك مرسولات بود كه خدمات شبانه را ارائه كرد. اكنون وقتي كسي مي گويد اين بسته را با فدرال اكسپرس به لس آنجلس بفرستيد؛ منظورش اين است كه اين بسته صبح فردا در لس آنجلس است. ولي همانند بسياري از آگهي دهندگان ديگر. فدرال اكسپرس اعتبارش را از دست داده و ديگر اشاره اي به سرويس شابنه خود نمي كند؛ فقط فهرست بلندي از مضامين فاقد اعتبار ارائه مي دهد:
The Worldontime , Fed Ex s Relax …it

تبليغات فدرال اكسپرس بايد چه بگويد؟ آنگاه كه مطلقاً و حتماً لازم است چيزي شبانه بدست تان برسد. اين مايه اعتبار اين شركت است .
حواس تان را جمع كنيد! پاستاي درجه يك ايتاليا شايد به سرنوشت آنگاه كه مطلقاً و حتماً لازم است چيزي شبانه بدست تان برسد دچار شود.

- وسوسه الگانس
روند رو به رشد و توسعه در سيستم هاي بانكي دنيا، امروزه با سرعتي غيرقابل توصيف، متاثر از متغيرهاي گوناگوني به پيش مي رود. كاربرد فناوري هاي جديد و شيوه هاي مدرن تبليغاتي و اطلاع رساني بر سرعت مقوله توسعه خدمات بانكي افزوده است. تغيير و تحول در ساختار عملكردي و خدماتي بانك ها موجب شده كه اين موسسات مالي به دنبال مشتري باشند، نه مشتري به دنبال بانك. از اين رو سيستم هاي شناسايي نيازهاي مشتري و اطلاع رساني در بانك ها تبديل به شريان هايي حياتي براي بقا و دوام شده است و كارشناسان تبليغات بانكي معتقدند اطلاع رساني و تبليغات در افزايش درآمدها، كاهش هزينه ها، معرفي خدمات و افزايش كارايي و بهره وري سازماني بانك ها تاثيرات بسياري داشته است.

مك كورميك از كارشناسان تبليغات بانكي اعتقاد دارد عملكرد مالي بازاريابي از ابزارهايي است كه مي تواند رشد درآمدهاي بانك را افزايش دهد. امروزه با توجه به رقابت بانك هاي دولتي و خصوصي در جذب سپرده گذاري؛ مقوله تبليغات و بازاريابي چهره نويني به خود گرفته است.
مديريان ناگزيرند در تعيين راهبردها و خظ مشي هاي بنگاه اقتصادي خود عوامل مهمي نظير خواسته ها و نيازهاي مشتريان و منافع جامعه در كوتاه مدت و بلند مدت را در نظر بگيرند. از اين رو آشنايي و تجهيز به علم نوين بازاريابي از اهرم هاي پايه اي يك بنگاه اقتصادي، بالاخص بانك ها به شمار مي رود.

در كشور ما طي ساليان اخير روندي از تحول در عرصه تبليغات و اطلاع رساني بانكي مشاهده مي شود. اين روند هر چند كمتر متاثر از بررسي و تحقيقات بازريابي علمي است، ليكن نشانگر نظر داشت شناسايي نيازهاي مشتريان و ترفندهاي تبليغاتي است.

نمود اصلي اين تحول را مي توان در تبليغات اخير سيستم بانكي مشاهده كرد. يكي بانك تجاري در اقدامي جالب و براساس بررسي هاي صورت گرفته دست به ابتكار نويني زده است. اين بانك اعلام كرده در بيست و چهارمين دوره قرعه كشي
حساب هاي قرض الحسنه يك دستگاه بنز الگانس به برنده اصلي اين دوره
قرعه كشي ها اعطا خواهد كرد.
جذابيت و نوآوري نوع جايزه در قرعه كشي اين بانك در واقع حاكي از شناسايي خواسته هاي اجتماعي است. يكي از مسئولان روابط عمومي بانك تجارت معتقد است: هر بانكي داراي استراتژي هاي خاصي در جذب سپرده هاي مردمي است. بانك تجارت نيز بر اساس تصميمات مديريت ارشد خود اين جايزه را براي بيست و چهارمين دوره قرعه كشي حساب هاي قرض الحسنه در نظر گرفته است.

وي با اشاره به ابعاد اجتماعي و فرهنگي انتخاب اين جايزه اظهار داشت: بعد فرهنگي از عمده ترين اهداف اين بانك در اتخاذ چنين تصميمي بوده است، چرا كه مردم ايران شايستگي و لياقت آن را دارند كه صاحب گرانقيمت ترين و شيك ترين خودروي روز دنيا شوند.
وي مي گويد: موفقيت اين طرح در جذب سپرده هاي مردمي مثبت بوده، بطوري كه بر اساس آمارها و گزارش هاي شعب بانك، ميزان جذب سپرده ها در طول اين مدت افزايش يافته است.

انتخاب جايزه اي ويژه و منحصر به فرد در قرعه كشي حساب هاي قرض الحسنه بانك ها را بايد از دو منظر نگريست: نخست اينكه استراتژي تبليغاتي نوين و انتخاب اين جايزه ويژه، تاثير شاياني در جذب سپرده هاي مردم و رشد حساب هاي قرض الحسنه در اين بانك دارد. توجه و علاقه عمومي به رشد درآمدي و پولدار شدن، منابع مالي شان را به سمتي مي كشاند كه برايشان جذاب و در عين حال سودآورتر باشد. دوم اينكه اين جايزه علاوه بر افزايش سطح توقعات عمومي، موجب اعتماد به نفس و افزايش روحيه عمومي مردم ايران مي شود، مخصوصاً زماني كه آگاه شوند مدرن ترين خودروي دنيا نيز مي تواند ابزاري براي راحتي آنان باشد.

 

واسطه فروش بنز الگانس به ما مي گويد:
چنانچه برنده بنز الگانس دارنده كمترين سپرده گذاري باشد مي تواند بهترين تبليغ براي اين بانك به شمار رود و اعتماد مشتريان و انگيزه سپرده گذاري را افزايش دهد.
وي معتقد است كه جذب مشتريان سپرده گذار ساير بانك ها و كسب منابع و درآمد بيشتر و حفظ مشتريان، تنها از طريق انتقال اطمينان و اعتماد به مشتري امكان پذير است.

وقتي راه هاي پيشرفت در جامعه اي به دلايل مختلف داراي پستي و بلندي هاي زيادي مي شود و حتي به بن بست مي خورد، وقتي روحيه تنبلي گسترش مي يابد، وقتي ارزش كاركردن و زحمت كشيدن هر روز كمتر جلوه مي كند و هزاران دلايل ديگر، آن وقت اين روياها و خيالپردازي ها شايع مي شود و جايزه چشمگير يك بانك، جامعه را تحت تاثير قرار مي دهد و الگانس وارد روياهاي مردم مي شود .

- مرواريد شرق از نو كشف مي شود.
كارزار مشترك بيروت با سي. ان. ان براي ارتقاي گردشگري
در نظر بسياري از مردم لبنان كشوري بياباني در نقطه اي از خاورميانه است كه مردم با مسلسل هاي سنگين و آرپي جي در خيابان ها حركت مي كنند و آماده اند به محض مشاهده خارجي او را به گروگان بگيرند. در نظر برخي، لبنان سابقاً مرواريد شرق بود، ولي به دليل جنگ داخلي ويرانگرش، درخشندگي خود را از دست داده است. در نظر لبناني ها، لبنان كشوري خيره كننه و بازسازي شده است كه فقط بايد برايش بازاريابي كرد.

به منظور تغيير ذهنيت كساني كه هنوز معتقدند لبنان كشوري جنگزده است، دولت لبنان يك كارزار تبليغاتي مهم براه انداخته كه از شبكه خبري بين المللي سي. ان. ان پخش مي شود. اين كارزار يك ساله شامل 8 تيزر 90 ثانيه اي با هدف زودودن پيش فرض هاي موجود در باره لبنان و تقويت اعتماد جهانگردان به اين كشور، به عنوان يك مقصد گردشگري امن و سرشار از فرهنگ غني است.

از بين ايت 8 تيزر كه بازسازي بيروت، زندگي شبانه پر شور و نشاط امگيز اين شهر، پيست هاي اسكي، ماكن تاريخي، تاكستان ها، و سواحل و اغذيه منحصر به فرد لبنان را به رخ مي كشانند، تاكنون فقط 3 تيزر توليد شده است. راني رعد، معاون فروش آگهي جنوب اروپا، خاورميانه و آفريقا در شبكه سي. ان. ان گفت: تيزر سواحل تا ماه ژوئن آماده خواهد شد. تهيه كنندگان تيزرها كه همگي غير لبناني هستند، به من گفته اند كه باور نمي كنند اين كشور اينقدر زيباست.

آنها هرگز تصور نمي كردند كه لبنان اين شكلي باشد. قرارداد با سي. ان. ان را بصيل فوليهان، وزير سابق اقتصاد و تجارت لبنان در دسامبر 2002 منعقد كرده تا اين 8 تيزر به مدت يك سال و براي 700 دفعه پخش شود، اما آن قرارداد از ا. زمان تاكنون از لحاظ زيادي، از جمله تعداد دفعات پخش اصلاح شده، چرا كه تنها در ماه آوريل سه تيزر نخست 200 بار توسط سي. ان ان به روي آنتن رفت

. به علاوه، سي. ان. ان بيش از 20 هزار كارت پستال از لوگو و شعار اين كارزار همراه پرچم لبنان و درخت نمادينش چاپ كرده تا در پروازهاي خطوط هوايي خاورميانه در فرودگاه بين المللي بيروت و دفاتر گردشگري سراسر منطقه توزيع شود. سي. ان. ان همچنين يك وب سايت خاص براي لبنان طراحي كرده كه كليه تيزرها را پخش مي كند و اطلاعات مفيدي درباره لبنان ارائه مي دهد. رعد گفت: اين شيوه جديدي براي سي. ان. ان جهت تبيلغ مشتريانش است. اين كارزار قطعاً باور نادرست مردم را درباره اين كه لبنان كشوري جنگزده است، اصلاح خواهد كرد.

 

اين كارزار تلويزيوني 8/102 ميليون خانوار و اتاق هتل را در سراسر اروپا، آفريقا، آسيا، آمريكاي لاتين و خاورميانه هدف مي گيرد. اين تيزرها همچنين از شبكه هاي
سي. ان. ان ترك، سي. ان. ان پلاس و ان. تي. وي پخش مي شود. مروان حمده وزير اقتصاد و تجارت لبنان گفت: ما بسيار مسروريم كه بالاخره توانستيم كارزار لبنان را از نو كشف كنيد را كه توسط تيم خلاق سي. ان. ان تهيه شده، پخش كنيم. ما اطمينان داريم اين كارزار وجهه لبنان را به عنوان يك مقصد بزرگ گردشگري و تجاري در منطقه ارتقاء خواهد بخشيد.

بخش توريسم لبنان از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 از بيم منفور شدن كشورهاي عربي در نگاه غربيان، شروع به تبليغات در زمينه گردشگري كرده است. سال گذشته اين كشور براي اولين بار طي 20 سال ميزبان يك ميليون گردشگر بود. شمار گردشگران لبنان در سال 2002 چهارده در صد افزايش يافت. در سال 2003، شمار گردشگران، برغم جنگ عراق كه به صنعت گردشگري منطقه ضربه محكمي زد، 6 درصد رشد داشت.

ندا سردومق، مديرعامل وزارت گردشگري لبنان گفت: امسال حتي موفق تر خواهيم بود، زيرا تبليغات دولت، گردشگري را شديداً رونق خواهد بخشيد .
- بغداد در محاصره بيلبوردها
در هفته هاي اخير، جنگلي از تابلوهاي تبليغاتي در خيابان هاي بغداد سبز شده كه نشانه خصوصي سازي فزاينده اقتصاد عراق پس از چندين دهه كنترل دولت در زمان رژيم صدام حسين است.

عبدالجليل ابراهيم كه مالك يكي از 4 شركت بزرگ تبليغاتي در پايتخت عراق است، اعلام كرد: تغيير حكومت و لغو تحريم هاي بين المللي، به خصوصي سازي اقتصادي انجاميده است. حالا شركت هاي خارجي گردهم آمده اند. ما بجاي 10، 12 تابلوي تبليغاتي در ماه، اكنون يكصد تابلو مي سازيم.
ستراك كوركيان كه شركتش نينوا در سال 1976 تشكيل شده و از قديمي ترين
كانون هاي بغداد است، گفت: فوريه، ماه تلفنهاي همراه بود. شبكه عراقنا 400 تابلوي تبليغاتي با پروژكتور سفارش داد، ولي چون ضرب الاجل تحويلش 10 روز بود و من نمي توانستم در آن مدت بيش از 120 تابلو بسازم، اين سفارش را به همكارانم واگذار كردم.

وي افزود كه لوازم الكترنيكي حدود 70 درصد محصولات تبليغ شده را تشكيل
مي دهند، ولي رقابت موجب شده قيمتها مهار شود. كوركيان گفت: درآمد خالصم دو برابر شده و به 2 هزار دلار رسيده ولي ماه پيش هزار دلار بابت يك ژانراتور برق دادم تا حتي در صورت قطع برق، كارمان ادامه يابد. اما چهار نفر از كاركنانم جدا شدند، زيرا هر كدامشان مي خواستند براي خود يك شركت بزنند. اين رقابت مانع از آن مي شود كه ما قيمت ها را افزايش دهيم.

با اين وجود، قيمت يك متر مربع تابلوي تبليغاتي از آغاز سال جاري ميلادي در عراق 25 درصد افزايش يافته است. منبع ديگر درآمد شركت هاي تبليغاتي عراق، لغو منع تبليغات تنباكو، مشروبات الكلي و پوشاك زنانه است كه توسط ديكتاتور سرنگون شده عراق ممنوع شده بود. كوركيان كه شركتش يك بيلبورد 25 متر مربعي در مركز بغداد براي يك برند سيگار انگليسي علم كرده، گفت: در زمان صدام، اگر محصولي خارجي بود، براي تبليغ آن بايد از چند اداره دولتي مجوز مي گرفتيم.

ابراهيم كه دفترش مملو از پوسترهاي علايم تجاري خارجي و تابلوهاي انگليسي زبان سر در مغازه هاست، اعلام كرد كه مقررات سابق، تبليغ گران را ملزم مي كرد كه زبان اصلي تابلوها را عربي انتخاب كنند. وي گفت: اكنون از هر ديوار ساختمان يا نبش هر چهار راه براي تبليغات استفاده مي كنيم، ولي در گذشته انتخاب مكان تبليغ مستلزم دريافت مجوز خاص بود. من اكنون آماده ام هر چيزي را چاپ كنم.

سيل قرارداد هر روز به سوي دفترش سرازير مي شود، زيرا تبليغات راديويي و تلويزيوني هنوز در مرحله آغازين قرار دارد. عماد الجلال كه صاحب آژانس تبليغاتي البرقه است، گفت: حالا كه خانه هاي عراقي ها به آنتن هاي دريافت شبكه هاي
ماهواره اي عرب مجهز شده، هيچ كس ديگر تلويزيون داخلي را تماشا نمي كند.

چهارشبكه داخلي كه توسط كردها، مسيحيان، گروه هاي اسلامگرا و ائتلاف اشغالگران به رهبري آمريكا اداره مي شوند، توانايي يا تمايل پخش آگهي هاي تلويزيوني را ندارند. در مورد روزنامه ها نيز، آگهي هاي آنها فقط درباره مناقصه هاي بازسازي است.
كوركيان همچنين از رونق تبليغات آنقدر خرسند است كه ديگر طلب خود از رژيم سابق به خاطر كشيدن تصاوير صدام را فراموش كرده است. وي گفت: تصاوير صدام كه شركت هاي دولتي يا خصوصي سفارش شان را مي دادند، حدود نيمي از درآمد ما را تشكيل مي داد. رژيم صدام بدون تسويه حساب هايش فروپاشيد.

عراقي ها كه تا اين اواخر به ديدن تصاوير رئيس جمهور سرنگون شده شان در همه جا عادت كرده بودند، اكنون با چشم انداز شهري متفاوتي مواجه اند. يك بغدادي كه به يك بيلبورد بزرگ درباره يك غربي كت و شوار پوشيده و سيگار به لب نگاه مي كرد، گفت: مطمئنم آدم كله گنده اي است كه عكسش را اينقدر بزرگ زده اند .

بازاريابي مستقيم، يك عام است
كارگاه آموزشي پست مستقيم شركت پست جمهوري اسلامي ايران در زمستان 1382 فرصتي فراهم آورد تا نظرات دو كارشناس خارجي اين صنعت را جويا شويم.
رونالدو دريسن، مشاور پست مستقيم و مديرعامل شركت ترينينگ پيپل اوولوتيم (Training People Evqple Evoluteam) كه به دعوت اداره پست مستقيم جمهوري اسلامي ايرا به تهران آمده بود، هدف از شركت در اين كارگاه را آشنا سازي كارشناسان كشور با قابليت ها و فرصت هاي پست مستقيم و ايجاد بينش و تدوين راهكاري براي آينده آن در ايران عنوان كرد.

وي در پاسخ به اين سئوال نشريه دانش تبليغات كه شركت هاي تبليغاتي چگونه
مي توانند از مزاياي پست مستقيم بهره مند شوند، گفت: آنها مي توانند با گروه هاي هدف خاص با هزينه اي معقول ارتباط برقرار كنند و ضمن حفظ با تماس با مشتريان، فهرستي از آنها تهيه نمايند. بايد دانست كه از طريق پست مستقيم مي توان با توده ها در تماس بود نه افراد، و آ. نوعي ارتباط شخصي را فراهم مي آورد.

دريشن، كارشناسان پست مستقيم ايران را افرادي حرفه اي و پر اشتياق توصيف كرد كه تيم پويايي در اداره پست تشكيل داده اند و نويد بخش آينده روشني براي اين صنعت هستند.
خانم ژوترانه ماري، استاد اقتصاد از دانشگاه بروكسل يكي ديگر از ميهمانان خارجي كارگاه آموزشي مذكور بود كه از 12 تا 14 ژانويه 2004 در هتل المپيك تهران برگزار شد.

وي در توصيف حرفه خود گفت كه به كشورهاي در حال توسعه كمك مي كند تا مفاهيم بازاريابي مستقيم را در ك كند. خانم ماري درباره مزاياي پست مستقيم گفت: اگر آن به عنوان ابزاري نيرومند به خدمت گرفته شود، شركت ها سود خواهند برد، و گرنه اتلاف پول خواهد بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید